25 Şubat 1944 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 14

25 Şubat 1944 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 14

TE vesikaları arasında Halk şa- irleri tarafından düzülmüş des- tanların büyük kıymeti vardır. Bun- lardan iki örnek naklediyorum: (1) © Ermenaklı Deli İbrahimin des- anı... Hicri 1236 da Ermenak Uğurlu ka- riyesinde doğan ve 1317 de ölen bu ümmi halk şairi, ikinci Abdulhamit devrindeki Anadolu köylüsünün pe- rişan halini, ne acı dille anlatır. Adalet kalmadı dünya bozuldu Kul belâsı birbirine dizildi Fakir fukaranın bağrı ezildi Pek'yaman haldeyiz bilsin hükümet... Sırtlarımız görmez oldu (2) alığı Ayaklarımız unuttu gön (3) geliği Yemeğimiz oldu meşe (4) giliği Canımız yanıyor bilsin hükümet... Bir meclis var idi adı idare Dülbendden ak versek iderler kare Haksız mültezimden yandı fukare Fukara halinden bilsin hükümet... Biz de bel bağladık okur yazara En iyisi malül varsın didara Ruhumuz çıkmadan girdik mezara Ecelsiz ölüm var, bilsin hükümet... Mültezimler korkmaz z Haktan Unvancı oğlu 151 dayıyı bilsin bülkümet.. a (1) Sadettin Nüzhet, Halk şairleri, Birinci 21. kitap, İstanbul 192 zamanlar Ermenağın namlı zenginlerinden bir tüccar imiş; yani o günün vurguncusu, MİŞ ZAMAN OLUR .. 33 Bi is evvel tatbik edilmeğe başlanan ilk izci teşkilâfımız... Ortada Dahiliye Nazırı Talât bi geçmi DÜNDEN © Konyalı Aşık Mehmedin des- NI... Bu halk şairi 1295 de Konyada doğmuş, oniki yaşına kadar Çadırlar mahallesinde Mesut Efendi Mektebin- de okumuş, bir ara medreseye de devam etmiş, babasının ölümiyle tah- sili terkederek çiftciliğe başlamış... 1927 de sağmış. Herhangi bir vaka- et, Cihan Harbindeki pu üzerine de aşağıdaki destanı yazmi «Raviyanı ihbar ve nakilânı âsâr şöyle rivâyet»etmişler ki: Bir zaman seferberlik olup herşey pahalılık bulup âşık Mehmet kede- rinden bu beyitleri söylemiştir.» Baktım semaya bir seyrettim arşı Gelmeyeli beri ne olmuş çarşı Ağlatma gel beni ağyare karşı Elâman kaldım beni aman ey yarap... İkiyüze çıktı gaz yağ okkası Yirmi kuruşa kalaylattım bir tası Geçinmekten âciz kaldı tasası Elâman Yüzelliye aldım zeytin yağını Dolu vurmuş bahçesini bağını Bahası çok alamadım çoğunu Elâman....... YAPRAKLAR BUGÜNE Reşat Ekrem KOÇU Haşhaş ye evvel bakmaz idim Aylak olsa alup satmaz idim Hazır iğ. kn yakmaz idim pere: önü açık gidiyor Turp, pancar, şalgam hep para ediyor Herkes bildiği gibi marka satıyor Elâmaneces.. Bunlara bakınca sade yağ aylak Hem elli liraya çıktı bir daylak Fiyatından hasret etti balkabak Elâman..ss.. Bin kuruşa aldım ayakkabını Yüzelliye çıktı İzmir sabunu Ey efendim ver bunun cevabını Elâman...... Tüccarlar da ettiğini bulur mu? Bin kuruşa alaca alınır mı Almasan açık çıplak kalınır mı? Elâman..e. Şeker bulunmaz, kahve üçyüz seksen Bulamadım pirinci herşey noksan Ekmek bulunduğu bir büyük ihsan Elâman........ Üç kuruş şekerin olmazdı sözü Okkası altı kuruş aldık — tuzu Yarabbi âfetten esirge bizi Elâm 1940 Ve ka kara borsacı ve vurguncuların ateşten pençeleri altın- da kıvranan İstanbulun şaşkın halini, bir gün en canlı tasvir edecek yine ümmü bir halk şairi olacaktır sanırım. 35 Sene evvelin mizahı : (Şeriat adına şeriat bozgunculuğu) Serhoş (31 Mart) çı — Na Şeriat isterük /1/