25 Şubat 1944 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 7

25 Şubat 1944 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 7

ee LZ (RADYO:FOTO) Nakili : Ne-Mu Telsizle nakledilecek olan fotoğraf, (1) numaralı resimde gördüğünüz gibi, verici aletin silindirine sarılıyor. Bu silindir, kendi mihveri etrafında ukarı hareket halindedir. Silindirdeki fotoğrafın üzerine hususi bir ziya dalgası tevcih ediliyor. Bu ziya dalgası fotoğrafın teferrualtını namütenahi siyah ve beyaz noktalara ayırmakta, terkibini bozmakta, onu (ton) farklarile noktalara irca ede- rek tahlil etmektedir. Bundan sonra aynı ışık dalgası, elektrik fotoğ- rafı denilen son derece hassas bir levhaya tatbik ediliyor. Levha: siyah ve beyaz noktalar halinde tahlil edilen fotoğrafın bütün intibalarını bir şifre gibi zaptediyor. Bundan sonra, Lev- ha üzerindeki siyahlı beyazlı * inti- balar, verici radyo aletleri vasıtasile (Hertz) dalgası halinde esir tabakaları içinden mesafelere naklediliyor. Res- min alınacağı yerde esir tabaka- ları vasıtasile gelen cereyanı yine aynı tarzda hassas bir levhaya tatbik edici tertibat vardır. Tıpkı telli veya telsiz, ses naklindeki prensip gibi, si- yahlı beyazlı noktalar, bu hassas levha üzerinde aslına irca ediliyor. Bu levhadan da tekrar terkip edilerek fotoğraf haline getiriliyor. Böylece, sırrı ve künhü bilinmiyen elektrik ceryanı vasıtasile, maddi bir intiba, maddeden süzülüp yine mad- deye irca edilerek binlerce kilometre uzaklarda zaptedilmiş oluyor. (2) Numaralı resim, alıcı merkezdeki faaliyeti göstermektedir. (3) Numaralı resimde, verici cihazın işlediği görülüyor. (4) Numaralı resim, siyahlı ve be- yazlı (nokta intibalarını kuvvetlendi- ren hususi lâmbalar. (5) Numaralı resim, fotoğrafı alan hassas levhadan tekrar fotoğrafa irca etme işinin aletidir. (6) Numaralı resimdede, keşfin başlangıcında, Rusyadan Amerikaya nakledilen ilk foğrafı görüyorsunuz. 209