30 Ocak 1948 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 3

30 Ocak 1948 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 3

ON hâdiselerin iyi anlaşılması için, işi, ilk günlerden ele ala- lum: Ben, daima, demokrasinin memleketimizde kuvvetli bir temele sahip olmasını arzu ettim ve bütün mücadelelerimi dö bunun için yaptım. Zamanı ve sırası değil- dir diye, dâima, siyasetten uzak yaşamıştım. İki sene kadar ev- vel, Demokrat Parti kurucuları tara- fından bu Partide çalışmam teklifi karşısında kalınca, uzun tereddüt dev- releri geçirdim. Çünkü, ideal arka. daşım olacak bu insanları yakından . tanımıyordum. Üstelik onların mazi: leri beni korkutuyordu. Fakat bu te. şebbüsün memlekete faydalı da ola- bileceğini düşündüğüm için aralarına karıştım. Mücadele devrem hatırlar- dadır Bugün de hak bildiğim yolda ve ayni şiddetle savaşacağım, Benim P. nin lideri ve kuruculariyle an. laşamadığım noktalar yeni değildir. Muhtelif hususlarda ve uzun zaman- danberi, onları konuşmalarım ve ra. porlarımla ikaz etmiştim. Meclisten çekilme lüzumunu ihtar edişim yeni değildi. Bugün için artık, bu da bir kıymet ifade etmez. Fakat onlar, iş- lerine gelmediği için, bu inceliği an- lamak istemediler. Bu adamlar sami- miyetsiz ve acayip kimseler... Karşı- larındakileri de kendi ölçüleriyle öl çüyorlar ve işte burada yan'lıyorlar. Benim için mevki hi hiç bir zaman bahis mevzuu değildi Halbuki dediğim gibi, onlar, idrak. leri, müsait bulunmadığından bunu hazmedemiyor ve böyle olanları kıskanıyorlar. Evet, kelimenin tam mânasiyle kıskanıyorlar. Bugün için de yegâne gayeleri İnönü'ye. hoş gö- rünmek... İstifamın sebeplerini, bekli- yorum ki, onlar açıklasınlar. Eğer on lar, bunu saklamakta devam ederler. se, bütün hakikatleri ortaya döküp dökmemem için yeni bir karara vara- cağım, Demokrat Partinin bir muva- zaa eseri olduğuna kaniim. Zaten ol- masa bile, ayni mektepten yetişmiş ve aymi usulleri tatbik eden insanlar. * dan başka ne beklenebilir? İstifa edi. i bunun ortaya konuluş şekli, bu fikrimi teyid eder, İstifamı, D,P. Merkez İdare Kuruluna göndermiş olduğum balde, kurula aZa olan bir kısım arkadaşlardan bu saklanmıştır. Halbuki ayni şey, Ahmet Emin'e gös. terilmiştir. Buradaki keyfilik ortada. dır Ne yazık ki, haklı olarak, İktidar Partisine karşı hoşmutsuzluk duyduk- ları için, Demokrat Partide yer alan- lar iğfal edillmiştir. Öyle iki zıt ordu İn Ml Prof. Kenan ÖNER N kumandanı düşünün ki, bu kumandanlar, başbaşa vererek taarruz ve müdafaa pilânlarını yapıyorlar, Bu dünya harp tarihinde görülmüş müdür? Bugün iki par.iyi idare edenlerin bunlardan farkı yaktur. Halbuki, Demokrat Par- tinin kuruluşundaki gaye, bir demok- rasi > A yy Kıral sofrala- rında mek yemeği yegâne şeref Feride insanlarla böyle e inkilâp nasıl yapılabil Netice, ei milletin aldatılması oluyör, Fakat unutuyorlar ki, bu millet artık uyanmaktadır, Kendisine çektirenlerden hesap soracağı gün, kendisini iğfal edenlerden de hesap soracaktır, Onlar kendilerinde ve partilerinde kıymet r zannediyor- lar. Yanıldıkları nokta burasıdır. Eğer halk onlara sarıldıysa, bir kıymet bulduğundan çok daha fazla, bağrı- yanık olduğu için sarıldı. Yoksa ek- serisinn, büyük bir ekseriyetinin, hattâ çok az farklatamamının Parti. nin programından haberi yoktur. Ben dahi, bu mücadeleye progra mın ifade ettiği mâna için değil, de. mokrasi fikrinin ve anlayışının mem- leketimizde temelleşmesi için katıl. dım, Yoksa, program olarak, iki parti arasında büyük bir fark yoktur Ve her iki partinin programları iyi bir tasnife tâbi tutulursa, yolları birbirine uygun olmıyan üçer parti daha çıka- rılabilir. Zaten, bugünkü Anayasanın bazı maddeleri değişmedikçe, kaç parti, kaç türlü maksatla kurulursa kurulsun birbirinin kopyası olmaktan başka bir şey ifade edemez: Halk Partisinin altı oku Anayasaya gir. miştir. Türk Ceza Kanununun An yasaya uygun olmayan fikir ve sistem- leri müdafaa edenlere karşı cezai müeyyidesi vardır. Bunlar birbiriyle 2 ea “a j iş e hedef : al yük Doğu ) fotoğrafçısı di- yor hi: “İşte size müt- hiş bir vesika! Mektep “ talebesinden aldığımız NİÇİN İSTİFA ETTİM? nasıl telif edilebilir ve fikir sistemle- rine istinat eden partiler nasıl kuru- labilir? Tekrar ediyorum: Benim mü- cadelem, demokrasinin köklü bir temele istinadını temin gayretinden başka bir şey değildir. Bu temin edilirse, diger kanunlar da buna göre yeniden düzenlenebilir ve hayirlı bir âkıbete doğru yol alınır Bilindiği gibi, Celâl Bayar gerek memuriyetlerinde, gerek hükümet kad- rosunda ve başında, gerekse Parti başkanlığında, daima, bir çiftlik sahibi gibi hareket etmiştir. Bazı insanlara bazı lütüf ve ihsanlarda bulunarak kendisine minnettar bırakmıştır. Mu- ammer Eriş de bunlardan biridir, Ve bunun gibi birçokları vardır. Adı geçen zatın, Çankaya'yla onlar ara- sındaki faaliyeti elbette bir kıymet ifade eder, Fakat bu pek mühim değildir Çünkü, onlar gizli veya aleni, daima temas etmektedirler ve kararlar müştereken verilmektedir. Fuat Köprülünün D. P. den mi, yoksa Çankayadan mı direktif aldığı belli değildir. O, iki efendili bir adam olmayı, dâva adamı olmaya tercihte mahzur görmüyor. Oğlunun bazı hâ- diselerine gelince; üstünde durul- maya bile değmez. Onun gibi başka bazı oğullar daha var. Bunlar dedi- .ğim gibi küçük işler... ii bun- larla bir alâkası yoktur. Yalnız bu işlerde mühim rol oy- nıyanlardan bir gazeteci hakkında memmgielir m : Bu Ahmet Emindir. O, daima perde arkasında kalmı- ya Gini beraber, karıştırıcı ro- lünü oynamakta kusur etmiyor. De- mokrat Partinin programını da hazır lıyan odur, Bir vakitler memleketi Amerika mandasına satmaktan çekin. meyen bu adam, yine Amerikalılar- dan bazı menfaatler koparmak kay- (Devamı 14 de) alanı