30 Ocak 1948 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 4

30 Ocak 1948 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 4

ALLAHIN VE PEYGAMBERİNİN KİTABINDAN SONRA DİNİN EN BÜYÜK ESERİ: ——— ii NM Cilt t- Mektup 52den İNSANDA nefs (emmâre). lik haliyle, daima mevki ve riyaset dâvasında ve benzerlerinden üstün ol mak himmet ve gayretin. dedir. Her ân istediği şey- se, bütün mablükların ken- disine muhtaç olması ve emirleriyle yasaklarına baş- kesmesidir. O, kendisinin kimi olmak; var ve yok kendisinin mah- kümu görmek ister. dan dolayıdır ki, düşmanı olduğu mevki ve riyaset yolunda imdad ederek kuv. vet vermek, mahiv ve iz- mihlâlin en büyüğüdür. Allahın lânet ve buğz hedefi olan dünya, nefsi beslemekte ve alabildiğine hırs yolunda koşturmakta birebirdir. Fakr, Peygamberler Pey. gamberinin fahridir. İyice anlaşılması gereken bu fakr ise, nefsin nâmurad olması, dileklerinden hiçbirine ere- memesinden başka bir şey değildir. Peygamberler Peygam- “berinin fakri, nefsin acze Bun- Allah lef tutulmasındaki hikmet, nefsin tâciz ve tahribidir. Şeriatler, nefs hava ve bevesinin def'i içindir. İn. san, Şeriate bağlandığı nis. bette nefsaniyetten uzak- laşır ve Şeriate olan alâ- kasının kemâli kadar nefsi zevale uğratır. Şunu da bilmek lâzım gelir ki, Şeriate uygun ol- mayan ve sözde nefsin kı- rılmasını gaye edinen bazı mücahede ve riyazetler, nefsi kırmak “yerine kuv- vetlendirir. Şeriat, o ince sırlar manzumasidir ki, hiç- bir Şey ona mutabık olma. dıkça asli gayesini bula. mâz Nitekim bir takım Hintliler riyazet ve müca- hedede hiç kusur etmez. ler; fakat nefslerinin kuv- vetlenmesinden başka da hiçbir şey elde edemezler. Meselâ, zekât olarak bir dirhem vermek, kendi nefs ve arzusuyla bin altın ver- mekten üstündür ve nefsi tahripte faydalıdır. Zira onu emreden, insanın kalbi değil, Şeriattir, Ve bayram günü Şeriat emriyle yemek yemek, yıllarca nafile orucu tutmaktan menfaatlidir. Ve sünnetlerden bir sünneti yerine getirmek emeliyle iki rekât sabah namazını cemaatle kılmak, bir yıl nafile namazdan faziletlidir, Her şeyden, her şeyden evvel bu mütbiş illetin şi. İfaya kavuşturulması fikri, nefs ebedi ölüme varıncaya kadar zaruridir. Tevhit Ke. limesi, nefsin temizlenmesi ve Hakka baş kesmesi için gelmiştir. nefsi imanı tazelemek lâzımdır. Bu hususta Pey- gamberler Peygamberinin açık bir emirleri de vardır: — «İmanınızı, Allahtan Tevhit kelimesinin bo- yuna tekrarı, nefsi bağ üstüne bağla bağlar. Yine Hadiste buyurul muştur ki: — <Arzı ve semaları bir kefeye, Tevhit Kelimesini de bir kefeye koysalar, o kelimenin bulunduğu kefe ağır gelir.» ş Yol, ona bağlı olan yol. dur, Gilt 1- Mektup 53den lümanlık şevkinden dolayı bizden şunu istediler : — Din âlimlerinden ba- na dört şahıs bulunuz ki, onlara Şer'i meseleleri da. nışabileyim .. Tâ ki işlerde Şeriate aykırı bir şey ol- masın... Hamdler olsun; müslü- manlara bundan daha yük- sek bi Şeriatı: terviç ve milleti teyidden başka dileği olmayan din âlimleri, asrımızda azın azı vaziyetindedir, Mevki ve şeref hırsı mevcut oldukça, âlimlerden kim olsa bir ta. rafı tutup kendi fazileb ve üstünlüğünü belirtmek is- teyecektir. Böylece ihti. lâf çoğalacak ve zamanın hükümdarına yaranmak ir, Geçmiş devirlerde âlemi belâya uğratan, âlim- ler arasındaki (ibtilâftan başka bir şey elmadı. Bu gibilerin arasında zuhur eder etmez dini tah- ribe vasıta olanlar peydah. lanır. Allah bizi kötü âlim- lerin şerrinden korusun!.. Eğer bir ilim adamını bu ölçüye göre seçerlerse k güzel olur, Ve eğer âhiret âlimlerinden seçer- lerse onun sohbeti a şifa ve çaredir. çüyü elden bırakmayıp se- çeceklerini ona tatbik et- melidirler, Bilmem ki,ne söyliyeyim?. İnsanların kurtaluşu din âlimlerinin varlığına bağlı olduğu kadar, uçuruma yu- varlanışıda yine onların yüzündendir, Âlimlerin iyi- si her şeyin en iyisi; kötü- süde her şeyin en kötü- südür. Allah, kurtuluş ve- ya mahvoluşu, onlara bağ. lamıştır. Azizlerden biri, şeytanı, şu sözü söylerken gördü ; — Zamanın âlimleri bi- zim yolumuzda yeter dere- oede dalâlet vasıtası el- muştur | Bu mânaları kendime sa. adet vesilesi bildiğim için- dir ki, sizi rahatsız ettim. Selâmet niyaz ederim. A. Ka. Çöle İnen Nur — Çöle ve bütün zaman ve mekâna — Peygamberler Peygamberinin hayatı Yazan Necip Fazıl KISAKÜREK Muharririn bülün hayatınca yazma ayanmayı düşündüğü Birkaç sayı sonra başlıyacağız. zmayı ve yalnız ona biricik eseri ali #