April 29, 1929 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

April 29, 1929 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

Muharnleri Kiral Konstantini üü Zaharolun- şeytanetile, Fransanın semahatinden istifada etti. Bu entrikalaı ırda Fransanın en sadıl raportörü, gene Zaharoltu. Fakat bu menfaat | “Atinada az para Parishükümeti bu- muvaffı- “Kiyetsizliği Atinadaki sefirinin beceriksizliğine afrderek sefi- pazanda teerüibesine Tükin sefarete vukur bulan bu tebeddül gene Frama lehinde Yunanığlanıda kuvvetli bir ver. yan temin'etmez. Zaharofa Müracaat — | Nibayet Zaliürofa müracant ettiler. Vasik” Zaharof umum Yanancişlerinderitilüâğ devletler| Ti zümresimim et Sadık ve en | maltmattar matemedi ve mü | tehimane idi: Zaharof uzun bir rapor hazırlar ve burada ken- disine sorulan suallere - cevap verir we hususi-mütalcalarını » ilâve eden Zaharof Atinada gayet cidâl've müessir mukabil propaganda've - harekette bur Tunmanın tam - zamsnr gelmiş olduğunu, vakit - kayhediline- Wi surette Fransa hüs ü Saziyeti gayet nazik. Toşmiştir. İtilâf devletlerile bir altarelarak hai girilmesini söt derecede iltizam eden Ve nizelos ılc Yümanistan Kralt | gaa Krab Aleyhinde Tertibar Venizelos Yunanistanın har- be girmesi içimkral Konstanti- mim Yunanistandar çıkarılma: sandlanı haşkca mütessir hir çare görmediğini ve İ maksadını risteki Yünam sefifi Römanos yasıtasilö Fransa - hüriciye nar Zare M Rriyamm bildemiştir. Ba | tünasebetlö> Vönizelor. kealıl iskat veihraç plânım muvaffa-| kiyetle tatbik — edebilimesi için | Fransa - kükümetini ne ibi Mmuaveneti-maliyede bulmaca- istimzaç ve ça cuk 'mütcalir Şak bakımına” 'Tllmler Küçük ocaklar kulübü köngresi, “TarlE OcAgıN Bir- hattalık idare Heyeti ile diğer-aza ve bazı mek- teplerden gelem küçük murahias- Jar; & Türk Oöakçılar kiübü , nün teşkili esaslarım tesbit etmek üze- Te BİR Köngre akdetmişterdir. Bürhanettir B . kongreye mütte- Tlkan reis intihap: edilmiş ve şek- #mizin muhtelif yerlerindeki mek- Fahibi neticeden memnun olmadı, Çünkü; iş yapılmaz!, elos Prunsadan - büyük paralar ümit ediyordu. BRANSAMEMNUN sansa karici Veni: zelosturaldığı bu malümat n b idir Maahaza V. Briyan para vermek mes'elesinde 1 reddüt etmiş. Fransa mazırı Venizelosa — göndi Cevapta Kral Kostantinin Yu- nanistanın devletlerce musad- dak reisi hükümeti bulunduk- ça Fransa hükümet leli suk bir istikraz vermek suretile vir hareket sayılmıya- cağımı beyan eylemiştir. M. Briyan bu eevabı vermekle beraber Vinizelor Ha teveccühünü göste Atinadaki — Fransı 350000 frank £ ve bu paranın Venizelosa mı zaheret için verilnesini baber MUBtiyan Atinadaki Fransız sefirine parayı — gönderdikten; Sonta Zaharofte nezdine çağı Hsülâkat 1915 tesadüf ey rinin Yunanistanı elkürı miyesi istemediği halde cebren harbe sürüklemek için - meşra bat plâm hakkında Zaharof ile vzun uzadıya görüşmüştür. YUNANİSTANDA AZ PARA İLE İŞ GÖRÜLMEZ Vasil Zaharof Fransa hariciye İmazırımın sözlerini sonuna ka- dar dikkatle dinler ve Atinada eisi hükümeti devirmek — için hazırlanan tertibata agül olur. Lâkin Zahurot, Fransa - hükü. metinin Venizelos tasavvuratı- DL Tatbikte / istilade eylemek içinamdasenelimaktiye olarak 350000 frank göndermiş. ol- n kide Zaharof Yunanintanda. her hangi biremeliristihsal için garaya höm de pek çok paraya ihüyaç olduğunu herkesten iyade takdir ediğordü. Bunun için Zaharof gönderilen parayı pek az bülmuş ve bür kaç yüz Hün frank ile hiçdiş yapılmıya. cağime süylen Mübeşşir H, azalıga da- Necder B. intihap edilmiştir. oyün firsadazıı vermek ve Ayrıca çocuk kituplarından müte- Şekkil bir. kitapane / yapmaktır. Bir mecmuz weşri de iasavvur edilmektedir. Hilâbere - izci ve Keşşaflık teşkilatı'da yapıincakrır. Kulüp azasının. yaşı “mes'elesi hararetli münakayaları mucip ol- müşş nelicede azanın 11 ile 15 yaş aralarında - olmaları kabul — edlir İmtihap edilen muvakkat Komüte teşebbilsatta bulunucak ve Ocafım himayesini ve binada bir. daire tahsisini rica edeceldir. Bu süretic Sabiha Hanım hazır olduğu halde müzakerata devam 'meyem olmak < Szre Üi Romtte tkakaş Saiaar. Komitenin Bisinci esikligine, Bevin Her'iklacı "rekişine Kema'l Kâlipliğe Nahide H.; Mühasipligine Otağın cayedi çacuklark müh- | Cumtau ( Şehir ve Memleket haberleri A [ SĞ aai riharı ae ette bulunması müste- | muallimler Maarit Emininin beyanatı Barem konunu idarci husnsi- yeden maaş alan muallimlere şamil dağildir İstanbul ilk mektep müdür ve muallimlerinin, maaş hasında — haklarının — temin edilmedigini nazarı dikkate alarak anrif Vekületi nezdinde teşeb- büste bulunmağa karar verdik- lerini yazmıştık. Dün — Maarif Bekçet B. bir muharriri- mizin suallerine — cevaben, bu hususta Şu izahate vermiştir: İdarci mual- “— Bareniz Kanunu, hususiyeden maaş alan limlere şamll “değildir. İlkmektep muallimlerinin al- makta- oldukları: muhassasattan başka bu sene maaşlarına yapı- dacak kidem zamları temin edil- miş ve bütçelerde bu zamları ihtiva - etmek- süretile olunmuştur. Binaenalayh bu hu- susta indişeye mahal kalmamış- tır. Orta mektep- imuallimlerinin terlileri “için de Ma: Tetince bir: kanun zarlanmaktadır. Bu - lâyihada Tauallimlerin - bütün — arzularını tatmin edecek esasat mevcukbur. Ankazaya- bu, gibi metalibi takip etmek üzere gönderilmiş bir heyet yoktur ve gönderile- den - de-haberdar değiliz. müallitt arkadaşlarımızn bangi talepleri için usulü dai zesinde. yapacakları müracaat - lar, tabintiyle makamı — Nezaretiniz altında içtima etmekte” bulunan: Komisyonun iştigalât ve mesaisi hakkında malümat verir misiniz ?. — Ankara, - Bursa, İstanbul, Kastamonu; Könya san'at mek- tepleri için - külliyetli miktarda levazımı. dersiye alınarak bütün bu mekteplerir bu husustaki; ihliyaçları temin edilecektir. Bu maksatla gerek Belçikadan cel- bedilen - mütehassıslar, - gerek zevati saireden müteşekkil bir kamisyon- toplanmakta ve bu eşyamın mubayaasımı intaç: et- meğe çalışmaktadır. , Mesilmler Aakareya beyel göndermeken Evvelki — gürkü — muallimler içtimainda maaş mes'elesi hak- aidine ü el Tiralanmı bacalarının mazşlar rında, hasıl. olan. nisbetsizliği . maarif Vekâletinin esasen der; Ve mazarı dikkate almış. oldu. Şunu, dünkü. içtimada memnr niyetle, ögrenen muallimler; te- şebbüsattabulunmaktan ve An- karaya - murahhas - İzamindan Sarfınazar etmişlerdir. Vilâyette Kacümeni vilayet başkatibı Ankaraya git Pi mekdep binaları inşasına dair bazrişleri takip ctmek üzere cncü- meni vülüyet başkâülı Zübsü B dün Askaraya: giğmscr Tarik bedeti Çarşataba gününden itibaren ta- Hik bedeli aktisini bedenen ifa etmedi vahhür etmiş- olanların Kanlıca- Beykoz yoluna sevklerine başlanacaktırı Bunlar ekmek ve yiyecekleri kendilerine ir. olmak üzere 10 gün çalışacıklardır. Tarik bedelini Taahhüt edip te vermemiş olanların tahsili emval: kanununa nazaran malları satilacak, yoksa hapsedile- ceklerdir. Büna Dir kaç gürdenberi başlaralnıştır. Bünlandım çalışmıcı Kabul edenlen Şollaradevketülecek- lerdiri - Geçeti ” schöden - vergitini verineniş silanlarım miktarı 15000 taşidür. Meelisi | Umumilerce kabul ve tasdik | Doğru söze ne denir? Akınliıya kürek çekmekmi: Canımız yanıyor da dün gene Hayat pahalilgen könüşüyorduk. Bizlm meşhur — Vartan - Efendi bermutat kızdı, bağırmaga, söş- denmeğe baştadı : Olur şey değil çotuklar, üdiniz yazarsınız. hem rarsmız. Ayol, bir Şehcin Ki un, ekmek piyasası Kozmeto- Aür ve siiekasının elindedirş bir ehirin et ihtiyacatına, piyasasına Mi ve Feldmanlar şehrin makarnaı. patates.ye snir gida maddeleri: Bin fintim müayyen zümreler daylli Ceder, en. hayati gida Maddeleri üzerinde trösler teşki dine müni olması Tazım. gelen bir şehrim Vali ve Şehremini eti yüz elliye yetiğiniz halde, paha- Mlpn asiü esası yaktur der, bir şehirin Emanet muavini pahalılı. Ka sebep, Şehir nülüsunun azalı mast ve licaret erbabının çogal- ması- kanaatiüdedir. bir şehrin e hangi bir şirketin fazla temettü elde etmesi bizl alakadar etmez,, mütuleusın: da bulunur,; bir şehirdeki narhe dan iki üç kurüş, noksanına ek- mek- satıhe da bunün sebepleri araştırılmaz; artık o Şehirde has yat” pahalılığından bahsetmek, pahalılıkla: mücadele için weşei yatta bulunmak, akımıya kürek çekmek gibidir 1 , dedi. Sustuk. Doğru söze ne denir? İsküdar - Haydar- paşa tramvayı Bir Alman hem seben Hattın. inşasına / başlanmak üzeredir. Bu hatta iramvay eylllde işliyecek Üsküdar tramvaylarının Selimiye ve Haydarpaşa kışmmın da inşa- Sına başlanmak - üzeredir. Üskü- dür - Haydarpaşa hatirile Bağlar. - Selimiye hattının leklifat yapan. Bergme Üine ihale olunmuştur.. Bu hatların inşaşn içim Bergmana 300,000 mark yerilecektir. Şirket - hemen Avru paya: siparişlerini vermiştir. Bu hatlar temmuz nihayetinde Üskü. dar tramvayları şirketine testim edilecektir. Şirket te tramvayları eylülde işterebilecekti Bü hattan şirkete iyi bir hası Tat temin edilebileceği zannedik. | mektedir. Şirketin o Zamanki / yevmiye hasılatının. 706 liraye bulmcağı - ve masrafında 500 tirayı geçmiyecegi söylenmektedir! İlgtisadi mehafilde Rusya > İhnacatının: — İnhisar suretile bir şirkete verilmesi düşünülüyor. a Ahraçatı eeler vaki: amakendar. Hilhassa: veğim ackları hor Mi tarafemdir — itirazımı mucip olmaktar ve zamama zanıan - tacirle- kâyet ermektedirler. amiz bunden Aldığımız babere güre memleke- | pöilmaker olan sat isnralâtinönüne geçmek için hükümetçe Rüs ihea- çatınım inhisar süretiler bir girkete devti tasavyor, edilmektedir. Yramsız serkisi yakında açılacımk Hransızların. memluketimizde bir. rgi açmak ” istediklerimi cevelee | azmıştık, - Bu, busustakti öreekilne dttiginden — yakında serginim uçık aşcan başlanacaktır Firkada Hakkı Şınasi Pşe gidiyor Cümheriret Hak Fukası Rületüsi Tlakkı. Şinak Pç, çarşanlıngünü Anka, aya gidecekür. Yerli mallar meşberi ÇALAL stlettişi - Dakkı zektir Paçamın İstanbula avdetinde, hika Ankarıdarı müfettişlk binası llt sayayi birligine weti edilerektir. erlişmallas seresi 328 - hazinimde açılacakar. Dü ehgiye bütüm- faprkatödlerimiz “iştrel slcike. Bumlar şimdiden Famrıkları İbürtaminrdır İhtikâr i ile esaslı mücadele Emanet nihayet karar verdi Mücadeleye başta et olmak re havayici zaruriyeden Daşlanacaktır Şehtemaneti nihayet — hayat pahallığı ve ihtikâr ile esaslı örette mücadele etmeğe”karar vermiştir. Bu mücndele evvelâ havayici zaruriye ile yapılacak- 'tır. Bunların en başında et bü- Tunmaktadır. Emanet / eskiden olduğu gibi gene bu, mücade- lenin iktisadi yapılması taraftar mdır,. Bunun. için Emanet doğ- rudan döğrüya et ticareli yar parak rekabet edecektir. Bu iş içimiktisak sermayesi Kaf geb mediğinden bir kaç güne kadar Cemiyeti ;Belediyeden tahsisat talep olunacaktir. Diğer taraftan yeni belediye kanununda havayici yaruriyeye narh konması esasi kabül edil- miştir. Ba suretle pahalılıkla esasli sürette mücadele edile - seği söylenmektedir. CHEF. müfettişi Hakkı Şinasi Paşa, Emanetin hayat pahahlığı ile mücadeleye karar verdiği hakkındaki — neşriyata — temas ederek atideki beyanatta bu- Tunmuşture *—Garbın büyük merkezlerin. de, hayat pahalılığı ile Şehrema- netleri dilen “mücadele eder. Şehremanetleri, meselâ et mi pahalı, derhal bir kaç kasap dükkâmı açar ve-et piyasasını kırar. Havayici zaruriyeden başka bir madde üzerinde ihtikâr mı | yapılıyor? 6 Belediyeler , ihtiyat depo Tarmdaki o maddeden bir. miktarını piyasaya çıkanır, kendi çesatile saltırır, Hah İstanbulda da,, Şehremanetinin hayat pahalılığı ile bilfül mü- cadelesi, bu şeraitle faideli alur. Netekim, esbak Şehremini Hay- dar B. zamanında umuru ikti sadiye teşkilâti vücude getiril- miş, buna sermaye tahsis edil- miş ve bu, teşkilâtim az bir müddet devam. etmesine rağ- men faidesi görülmüştür. Şehremanetinin — bugün de , pahalılıkla aynı süretle filen mücadeleye karar — verdiğini , henuz - gazetelerde — okudüm . Meselâ - 500,000 Jira tahsisat karar. | Bugünkü dahii harici haberlerin Nulösası Zelzele ece yarısından 15 dak Şekrimizde süreksiz bir zelzele - olmuştu Rasatanenin — sismografi - kurul- madığından zelzelenin merkezini öğrenmek kahil olamamışlır. Dahili: 'evlik Rüştü B. Romada Kırar taralından - kabul edilmiştir. M Müsolini ile vakı olan uzün bir mülakatla iki memleketi kadar eden mes'eleler eiralında hemlikir oldukları gürümüştür. $ Üskudar.Haydarpaşa tramvay hattının imşası bir Alman grupun iüale edildi. Tramvay eykilac işti yecektir. $ Polis alayı buglün şehirde res- mi geçit yapacaktır. $ Maarif Emini Behcet B bar rem kanunımun. mühasebel husa Siyeden — maaş — alanlı olmadıkını ve ük mektepler mual dümlerinin maaş ve kıdem zamları hakkında vilayet bütçelerine tahsi- Sat vazedildiğini söylemiştir. $ Rusyaya — Ihracatin aretiyle bir şirkete devri eöllmektedir. $ Tarik - bedelini bedenen ita edeceklerin çarşamba gününden itbaren Kanlıca - Beykoz yolların- da çalıştınlmasına başlanacaktır. $ İskân müdüriyerindeki ihzari tetkiki vessit komisyonları iağve- dülmiştir. $ Eiganistandaki heyeti aske riyemiz reisi Kâzım Paşa düm İstan- Dula geldi. Kazım Paşa. Etganise danda - teceddüt — harekellerinin ilerlleyeceğini süylüyor. Hariciz rahüidi tevlihat konferansında | Tüekictter munitim ürüyat kuvee | vetlerinden bir türlü sarkı nazar edememektedirler. Şimdi de meo bürt aekerlik usulünün Ugasına dair olan Çin teklifinin müzakere» | sime başlanmıştır. $ Bir mayıs- amele- bayramı münasebetile — Avrupamın — ekser yerlerinde komünistlerin nümayiş yapması menedilmişti Mübadele ve İskândı İhzart tetkiki vesalk kemisyonları Jağvedildi Dahiliye Vekülerinden vilâyi deriler b üamime nazarın Vikyeder deki ihzari tetkiki vesait komüsyonlar Tağedilişir. Bi komisyontarm vazilesi isdn zeflis memurları taralındar görür “Tapa, vergi ve emlaki memike Gosyaların cekiki sırasında ve düvet Vukuunda tetkikala hazır ban İanacak; iztenilen kaçır ve izaham vere. ceklerdir. temin edilirse, bence muvaffar | kiyet şüphesizdir. Fakat söyle- diğim gibiş bu, her-şeyden ev- | vel para mes'elesidir. Pâra bu- Tunursa, mücadele lâzım olduğu kadar faideli de olur. , aet OCaĞi YAY DaHAlINZ vakkında Ticaret Odası her ay başı Oda tarafından hayat pahalılı- | :zını gösterir müşirler neşretme- iğe karar vermişt Poliste polis mer- kezletinde dayek hadisclerinin te- Vali etmesi, Ve middeiumumiliğe vaki olan Şikâyetler üzerine polis müdürü Şerif B. dün merkez me- marlarımı müdüriyete. celbederek kendilerine-bu. Hususta - bazı Iali- mat ve dayak (faslına kat'iyen mihayet verilmesi icin şiddetli emir vermiştir. Polis alayinin resmii keçiti Jaşı bugün - şebrimizin. u- telil mashallerinde resmi geçit yapacaktır Kesimi geçilte polis crkzini” kazer buluna- çakır. Alaşın geçit vesmi yapacağı mar haller Şehaadebesi / Sulmahmet Evüp Taksim, Şemsipaşadır Edirne polis müdürü Palis müdiriyeri — birinci şube nüdür tüvevimi iken. Edime polis müdürlüğüne tayin cvdilen Feyzi B. dün yeni v et ötmiştir. Zabisamazın kaşmetli ve güzüde ekünndan biri olun Feysi Röye: yeni vazilesinde de- muvalla gilösinin başına haret kiyeti bi aĞi süretile mal almş. ve alacak bilamüm mübadil, gayrı mübar A mülcek ve hariksedelerin tahsis kar, Tari veyn mazhara - süretlerinin. Sufati imahaceret ve ildenlarna müsbet cvrak veva. senetleriniz G av. zarfında İskin dürelerine vevdi Hle muvakkat. tasammıf vesikalar almaları mecbaridir-Rh müd- et zarfında ceraki iskâhiyelerini tuma men teslim ctmemiş olanla Eİ gddledilecekler ve aldıkları/ emlik te Kaliyeye devredilecektir. Kamuni - müddet — zarfında - adiyen iskln talebile müracaat: edip te hakların- daki Tahkikat veresbabı saire - dölaşmsile dahsis karanı Oalmamış olanları itübaz olunacak. karar. ürihine- kadar — aait şagil sayılımyacağı gibi Köylerde iskân edilmiş ve oruda: sakin — Dulunanlar'da alelilük bu kayıtıam müstesnadırlar maarfte Hahcıoğlu lisesinde müsamere Dün öğleden - sonma- Hahcroğlu sesinde, mektebin 990 me- zanları tarafından bir vedk müsa askeri . verilmiştir Limanda Seyyahtar3 Limasimizda bulunam İagiliz ban. darali SArkadya, seyyah vapanu dün akşam limnmınızdan Akdenize hüreket etmiştir. Limanda bulunan Alman bandı. Güzellerin resimle- rini ve bu . kuponları | isaklamalarını muhterem karilerden rica ederiz'|