3 Ekim 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

3 Ekim 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURÎYET 5 BMncifoşriıl M3t Atletizmde yükselmek için ne yapmalıyız? Atletik sporları memlekete yaymak ve bunun için de adeta bir seferberlik yapmak gerektir Altıncı Balkan oyunları da, geçen sene! erde olduğu gibi kapanıp gitti. Altı senedir, iştirak ettiğimiz Balkan oyunlan, bütün görgü ve tecrübelerimize rağmen, hep kimseyi tatmin ctmiyen ne ticelerle bitiyor. Atletik sporların derdlerini ve bunun bugünkü şeklinı bılenle rin sayısı o kadar az ki bu işi ileri götürebilmek için bizim gayretimiz kâfi gelmiyor. Atletik sporlann sukutu bizde 1928 Amsterdam olimpiyadından itibaren başladı. Uç beş gayretli arkadaşm çalışmalan sayesınde atletik sporlarda bugüne kadaı rökor listelerimiz bazı tadilâta uğradıysa da bunlar ferdlerin gayretinden hasıl oimuş neticelerdi. Teker teker yükselmiş atletlerin bir gün bu sahadan uzaklaşmalan bizi ne kadar müşkül vaziyete sokacaktır; bunu kolay kolay kimse tasavvur edemez. Haydarm îstanbuldan uzaklaştığı za manlarda yüksek atlamayı müsabaka programından çıkarmak mecburiyetınde kalmıştık. Veysi Avrupaya tahsile gitti, disk ve gülle atma çenberinde yalnız Nailiye bel bağladık. Mehmed koşulaıı terketti, mukavemet mesafelerınde bir kişi ile yanş seyrettik. Sedad koşmıyacağım dedi. 110 metroyu tamamile listeden sildik. Burada sıraya koyacağım öyle me safeler var ki bir atletin sırtına yüklenmiş sürüklenip durmaktadır. Bu derdleri yaza yaza bitiremedıği miz zamanlar kimse yerinden bile kıpırdamadı. Biz yazmaktan, herkes dinle mekten usandı, o acı günler yakamızı bırakmadı. Atletik sporlann atisinden bugün de ayni korku ile bahsedebilirz. Türkiye atletizmi bugün iki zıd kuv vet arasında bocalamaktadır. Yorgun bir kadro teşkil eden eskıler, henüz hıç bir millî müsabaka yapamıyacak kadar genc ve tecrübesiz olan yeniler. Bu iki kuvvet birbırini korumak için gelişigüzel bir programa tâbi oldukla rından istenen ve beklenen neticeyi bir türlü alamıyoruz. 1924 Paris olimpiyadından beri atletik sporlann dünyanın her tarahnda nasıl bir rağbet gordüğünü gözlerimizle de gördük amma, işte o kadar.. Atletizme lâyık olduğu ehemmiyeti verememek, bize bugünkü âkıbetleri hazırladı. Her mağlubiyetten sonra ah ve vah ile işe ciddi bir şekilde sanlamamak yarın da ayni neticeyi almak demektir. Bütün memlekette atletik sporlar için seferberlik yapılmadıkça, İstanbuldan seçme birttakım şehir şehir dolaşarak bj spor lan propaganda etmedıkçe bugünkü akıbetin uzun seneler yakamızı bırakmı jacağına hiç şüphe etmemelidır. ^Altıncı Balkan oyunlannda bize ye gâne binncihğı kazandıran Karakaş pek yakında Amerikaya gidecektir. • Italyanlar hududu niçin Musa Ali daçından geçtiler? Süel muharririmizin göriişü ve mütalealan Italyada dün sivil seferberlik yapıldı (Bas tarafı birinei aahifede) Töreni mümkün olduğu kadar ihti şamlı göstermek için her türlü hazırlık yapılmışu. Günlerce evvel şube binalan bayraklar ve ampullerle donanmış, kış lalarda da ayni şekilde süslenmişti. 20 milyon insanın sabırsızlıkla bekledıği işaret nıhayet bugün verildi. Faşist partisi genel yazganı Stara saat 15,15 te 20 milyon faşisti toplanmaya çağıracak olan emrin saat 15,30 da radyo vasıtasile verileceğini bütün Îtalyaya bildirdi. Filhakika on beş dakika sonra Romada düdükler ötmeğe, çanlar çalmaya başladı. Tabiî diğer şehirlerde de vaziyet ayni idi. Romada sabahtanberi bütün süel kıt'aIar seferbelık halinde idi. Elçiliklerin emniyeti için özel tedbirler alınmıştı. îm paratorluk yolunun boyunca radyolu arabalar konmuş ve Musolininin söyliyeceği sözlerin bütün Italyanlar tarafından işitilmesi imkânı verilmişti. Bu atlet, bir müddet için memleketı mizi terkettiği zaman, cirid atma çizgisinde yer alacaklar on sene evvelki Sudınin dereceleri üzerinde dolaşacaklar dır. Maalesef, iç yüzümüz bu kadar boş ve bozuktur... ö . BESİM Haltercilik ihya ediliyor Bizde çok eski bir atrihi olan halter cilik son senelerde hemen hemen terkedilmiş bir vaziyette idi. Güreş Federasyonu kuvvetli bir mazisi olan halterciliği yeniden ihya ede bilmek maksadile üç kişiden mürekkeb bir heyeti kendi teşkilâtına alarak bu spora yeni bir hız vermek arzusundadır. En eski haltercimiz Cemal yepyenı bir program hazırlamıştır. Güreş Federasyonu bu spor için yenı bir talimatname hazırlıyarak yakında harekete geçecektir. Türk Rus spor temasında bir de halter müsabakası düşünülmektedir. Bu müsabaka için Sovyet Rusyadan bir de halterci davet edilecektir. Rumenlerle Arnavudlar da gittiler Altına Balkan oyunlarına iştirak eden Rumen ve Arnavud atletler en son kafile olarak dün memleketlerine dön müşlerdir. Atina Şarbayının daveti Altıncı Balkan oyunlarmı takib etmek üzere Istanbula gelen Atina Şarbayı, memleketine dönerken lstanbul îlbayı Muhittin Üstündağı ve îstanbul atletle rini gelecek sene için Atinaya davet etmiştir. Atletizm Federasyonu doktorunun bir mektubu Dün atletizm Federasyonu doktoru Emin Şükrü Kunttan şu mektubu aldık: «Dünkü gazetenizde, 6 ncı Balkan oyunlarına giren atletlerin fena gıda ve fena şerait dahilinde çalıştıkları yazıl dığını okudum. Halbuki, ta ımyıstanberi tıbbr nezaretim altında olan atletler kampa girdıklerinde de ttbbî kontrolum altında olup kalori itibarile yüksek bir gıda almışlar ve sıhhî bir şerait tahtında çalışmışlardır. Istihbaratınızm yanlış olduğunu bil dirmeyi bir vazife bilinm.» 6 no Balkan oyunları doktoru Dr. Emin Şükrü Kunt Cumhuriyet Doktorun mektubunu koyduk. Fakat kendisine söyliyelim ki bu mektubu yazmakta çok acele etmiş tir. Daha, tıbbî kontrol ve yemeklerin kalorisi bahsine gelmedik. Hele onları, bütün teferruatile bir yazalım da ondan sonra cevab versin. Bu işler öyle bir mukaddemenin içinde geçen bir iki kelime ile bitecek ve böyle istihbaratınız yan hştır gibi bir cevabla geçıştirılecek şeyler değildir. ' " • ~ Italyanlar «Hududu geçmedik)) diyorlar (Btu tarafı birinei aahifede) lerini tekzib etmiştir. Bununla beraber bu yalanlamanın İtalyan Habeş hudu du hakkında Romada mevcud kanaatin neticesi olduğu düşünülmektedir. Son durum üzerine Uluslar Kurumu tarafından doğu Afrikasma bir tetkık heyeti gönderilmesi hakkında acele bir kv rar verileceği temin edilmektedir. Uluslar Kurumunun göndereceği tetkik he yeti Cibutiden uçakla hareket edecek, italyan Habeş hudud boyunu tetkik ederek vaziyeti acele Cenevreye bildire cektir. Habeşittana yardıma gelen Japon subaylart Londra 2 (A.A.) Adisababadan Reuter ajansma bildiriliyor: «Yüz kadar Japon subayının îngiliz Somalisine ge'erek Adisababaya hareket etmek ü zere oldukları söylenmektedir.» Şanghay 2 (A.A.) Royter ajansı aytarından: Süel bir Japon heyetinin gizlice Ha beşistana gönderildiği hakkında bir yayıntı dolaşmaktadır. Royter ajansı ay tannın, sağlam bir kaynaktan aldığı malumata göre, 30 temmuz tarihinde Adene giden «Hakusan Maru» vapurilç 16 subay Şanghaydan geçmiştir. Bu heyete Japon kurmayı üyelerinden biri başkan lık etmektedir. Aynca bildirildiğine gö re, vapurda önemli miktarda mülıimmat vardır. Bununla beraber Şanghay ve Tokyodaki Japon otoriteleri bu haberi kesin olarak yalanlamaktadırlar. Îngiliz tşçi Partisi zecri tmlbirler ittiyor Brighton 2 (A.A.) İngiliz işçi partisi konferansı, 102,000 oya karşı 168,000 oyla zecrî tedbirler lehinde bir karar sureti onaylamıştır. Zecri tedbirlere Amerikada mı iştirak edecek? Nevyork 2 (A.A.) «Bitanfhk komisyonu» ve senato üyelerinden M. Pope, Avrupadan dönmüştür. Avrupada bir harb kopması ihtimali hakkında gazeteciler tarafından sorulan suallere M. Pope, şu cevabı vermiştir: « Muhasamanın Afrikadan dışarı çıkmıyacağı kanaatini besliyorum. Amerikanın kesin bitarafhk siyasasını her zaman teşvik edeceğim, fakat Uluslar arası ışbirliğine inanıyor ve Amerikanın ö>eki ülkelerden ayn yaşıyabileceği fikrini gülünç buluyorum.» îtalyaya karşı yapılacak muhtemel bir ambargoya Amerikanın da iştirak edip etmiyeceği hakkında M. Pope, şunları söylemiştir: « Akılhca hareket, îtalyaya mal göndermiyerek ambargoyu elbirüğile tatbik etmekten ibarettir.» (Bai tarafı 1 inci aahifede ) 5 ilâ 1000 metro irtifaı arasmda binntebe münhat arazide 2080 metro irtifaında bulunan münferid bir dağdır. Musaali dağının arkasında, İtalyanların Eritre sömürgesinin As sab limanı vardır. İtalyanların Musaali dağını işEritre yollarında huBuJa gal etmelerindeki maksad ne ola bilir? Dağın bulunduğu mevkie naza ran, Italyanların bu hsreketinde sevkulceyş bakımından iki maksad aranabilir: 1 En kısa yoldan Cıbuti Adisababa demiryolunu kesmektir. Malum olduğu üzere, Cibuti, Fransız Somalisinin limanıdır ve Roma 2 (A.A.) İtalyan kıSaat 15,30 da bütün düdükler öttü. Habeşistanın birıcik demiryolu taatının Habeşistana geçtikleri »rtık Mağazalar kapandı ve halk, sabahtan Cibutiden başlar, Fransız Soma yalanlanmamaktadır. beri yağmakta olan yağmunın altında lisile İngiliz Somalisi hududu yaRoma 2 (A.A.) Habcs elçi kından geçerek Habeş toprakları hızlı hızlı, evvelden malum toplanü yerna girer. Musaali dağından bu deliğini yüzlerce muhafız kuşalmak lerine koşuşmıya başladı. miryoluna gitmek için evvelâ Autadır. Bütün meydanlara konulmuş bulunan aş nehrinin batı güneyine (cenu Habesistanda genel oparlörler, vatan şarkılan yaymakta ve bu garbiye) doğru inmek, sonra da seferberlik bugün arada bir spikerler şu sözleri tekrarla oradan demiryoluna doğru güneye Adisababa 2 (A.A.) Genel makta idiler: (cenuba) ilerilemek lâzımdır. seferberlik yarın sarayda büyük me « ıtalyanın azminden şüphe eden Musaali dağından Auaş nehri rasimle ilân edilecektir. Merasim sa250 kilometro. oradan da bir demirIer yakında tarihsel realitelerden gaflet ati 1 1 olarak ilân edilmiştir. yolu istasyonu ve Habeşistanın etmekte olduklarını göreceklerdir.» Habeş tmparatorunun telgraft merkezinden biri olan Dire Daola • Romada faşistler evvelâ şubelerde, 220 kilometro kadardır. Bu suretle Londra 2 (Sabaha karşı, özel)J sonra saat 17,30 da parti genel sekreteMusaali dağından Dire Daola 470 Habeş lmparatoru tarafından Ulusrinin ikinci çağınşile Palazzo Venizia kilometro mesafededir. Cibuti lar Kurumuna gönderilen proteslo meydanında toplandılar. Saat 18,30 da Adisababa demiryolunu kesmek itelgrafının sureti Uluslar Kurumu üMusolininin bu sarayın balkonundan büçin en kısa yol burasıdır. Gerçi yelerine dağıtılmıştır. tün İtalyan ulusuna hitaben bir söylev burada Auaş nehrinin teşkil ettiği İmparator bu telgrahnda îtalyan vereceğini işiten halk ta meydana akın bataklıklar varsa da ttalvanlar bikuvvetlerinin Habeş hududunu tecaediyordu. Saat 18 de bu meydanlığa giraz daha batı güneyine doğru açılvüz ettiklerini, bir taarruz için Ha den sokaklardan geçmek kabil değildi mak suretile bataklıklardan kurtubeş topraklannda üssülhareke kur Siyah gömleklilerden başka, izciler. talurlar. Sadece yolları biraz uzamış, makta olduklarını bildirmektedir. İm500 kilometroyu, belki daha fazlayı lebeler, 10 bin polis, motosikletli kıtaat ve bulmuş olur. paratoru, İtalyanların girdikleri mınon binlerce halk meydanı doldurmuş takanın bilhassa su itibarile zengin 2 Assabdan Maydalaya, Ha tu. Bu muazzam kalabahk mütemadiyen besistanın içine doğru yürümek. olduğunu da ilâve ederek tetkik he«Duçe!.. Duçe!.. Duçe!..» diye bağı Esasen Eritredeki İtalyan ordunyordu. yetinin biran evvel yola çıkanlmasısu için üç taarruz istikameti var nı istemektedir. Manzara tamamile Umumî Harbin dır. Bunlardan ikisinin üssülhareBu gece Cenevreden gelen ha arifesindeki manzarayı hatırlatmakta idi. kesi Masuadır, üçüncüsünün As berler, Uluslar Kurumu Konseyinin Nihayet Faşist Partisi genel sekreteri sabdır. Şimdiye kadar yapılan tahfevkalâde bir toplantıya çağırılaca balkona çıkarak şunlan söyledi: minler, İtalyanların iki kolla Ma ğını bildirmektedirler. suadan bir kolla da Assabdan h a « Italyanlar, birazdan Büyük Şefi Diğer tarafta 13 Ier komitesi yareket edeceklerine dairdi. Bu tahdinliyeceksiniz. îtalyanın sesi onun ağ minlere göre. Masuadan hareket e | zından haykıracaktır. Bugün Romada rın öğleden sonra toplanarak Ha den taarruz kollarından biri Tigre beşistana bir tetkik heyeti gönderilbütün Italyanın kaLbi çarpıyor. Italyanın vadisinden geçerek Gondarı, ötemesi meselesi hakkında kat'î bir kanazarlan bu volkana çevrilmiştir. ki Mavdalayı hedef ittihaz edecekrar verecektir. Italyanın dileklerine bağlılığı granit lerdi; bu ikinci kol, ttalyanların vak ingilizler silâh ambargotunu kadar sağlamdır. Bundan dolayıdır tile mağlub oldukları Aduadan gekaldıracaklar ki şu anda bütün İtalyanların kalbi bir çerek ileriliyecekti; Assabdan ha Londra 2 (A.A.) Genel olatek insanın kalbi gibi çarpmaktadır. Bu reket eden kol da kurak Danakil arak kabul edildiğine göre «Muhasagün 44 milyon halkın emeli tektir. razisinden geçerek gene Magdalamavı kısaltmak için yapılacak tesir ya doğru yürüyecekti. Eritreden Kalblerimizin çırpınışına artık ta yapılacak asıl taarruzun Masuadan tedbirleri» alınmadan evvel Habeşishammül edemiyoruz. Dileklerimiz ta Gondara ve Assabdan Magdalava tana yapılacak silâh nakliyatı üze hakkuk etmedıkçe yüreklerimiz ayni hızla gidecek iki kol tarafından yapıla > ^deki ambargonun kaldmlması lâ • çarpmaya devam edecektir. Bugün bu cağı tahmin edilmektedir. Şu halzım gelmektedir. rada görülen sabırsızlık ve heyecan bu de Musaali dağı civarından Habeş dakikada bütün Italyada ayni şekilde topraklarına giren kuvvetler işte yaya karşı muazzam bir gösteri yapmaktezahür etmekte ve memleketin her ta bu üssülharekesi Assab olan ordutadır. Bu 20 milyon kişi bir tek irade ve rafında herkes büyük bir sabırsızlıkla ya mensubdurlar. bir tek emelle hareket ediyor. Büyük Şefin sözlerini beklemektedir. Bu ordunun Danakilde bir müdBu gösteri İtalya ile faşizmin mukadHcrkesi heyecanla bekleten bu dakika det ileriledikten sonra ikiye ayrıl deratının mutlak surette bir olduğunu isItalya için tarihî mahiyeti haizdir.» ması bir kısım kuv\'etlerin batı pat edecektir. îtalya ile faşizm bir tek güneye, Magdalaya doğru yürür Musolininin söylevi vücud teşkil ederek, dünyaya kuvvetle ken, bir kısım kuvvetlerin demir Saat tam 18,30 da Musolini on bin rini göstereceklerdir. yolunu kesmek için güneye Dine Azmimiz, mukadderatm istikametini Dauava doğru yürümeleri lâzım ge lerce halkın alkışlan arasında balkona çılecektir. Maamafih demiryolunu karak, radyo ile bütün îtalyaya yayılan değiştirecek ve şu tarihî anda Italyanın tayyare taarruzlarile tahrib etmekmukadderatı yeniden tayin edilecektir. şu söylevi verdi: le ıktifa ederek demiryoluna doğru Bugün 44 milyon îtalyan bir tek adam « îtalya Faşistleri hepinizi selâm ayrı bir kol ayırmağa lüzum gör gibi birleşmiş olarak insaniyetin en kara larım! memeleri ihtimali de yok değildir. Ey ihtilâlin karagömleklileri, ey bütün lekesine karsı yürüyeceklerdir. Bütün bunlar ileride inkişaf edeÎtalya 1915 te birçok tavsiye ve va îtalyanın mümessilleri! cek hareketlerdir. Bugünkü vazi Ey Okyanuslann ve dağlann öte ta yet, İtalvanlarm Eritredeki kuv rafında bulunan Italyanlar dinleyiniz! vetlerinden üssülharekesi Assab olan kolun harekete başlaması veva Vatanın tarihini ikmal edecek saat başlamak üzere bulunmuş olmasıngelmiştir. Bu dakikada Italyanın her tadan ibarettir. . rafında 20 milyon İtalyan bütün dün yürüyen topçu kuvvetleri Son dakika Italyada ordunun sınırı geçtiği artık yalanlanmıyor idlere kapılarak müttefik devletlerle bîrleşti. 400 bin ölü, bir milyon yaralı ve « rerek zaferin kazanılmasına yardnn etti. Fakat bu fedakârlıklan yalnız başkalannm müstemlekelerini genişletmesine yaradı. §imdiye kadar sükunetle o zaman bî * ze yapılan vaidlerin tahakkukunu bekledik. Fakat bugün artık harekete geçmek saati gelmiştir. Biz tam 40 yıl Habeşistanla dost ge * çinmeğe çalıştık. Fakat muvaffak ola madık. Uluslar Kurumu (kahrolsun sesleri) haklı dileklerimizi dinlemiyerek bize karşı zecrî tedbirler almıya hazır • landı. Halbuki ttalya haklı idi ve biz bugün bunu ispat edeceğiz. Cenevrede, tedbirlerden bahsediliyor. Fakat ben, İtalyan ölülerinin hatırasmı yaşıyan Fransanm bu zecrî tedbirlere iştirak edebileceğini zannetmediğim gibi hakikî İngiliz ulusunun da barbar bir ulus, medenî uluslar arasında yer almıya gayrilâyık bir ulus olan bir Afrika memleketi için kan dökmek istiyeceğini zannetmiyorum. Bununla beraber zecrî tedbirlerin ittihazı mümkün olduğunu bil mekliğimiz lâzımdır. Ekonomik mahiyette zecrî tedbirlerî fedakârlık ruhile, disiplinle ve cesaretle karşılıyacağız. Süel mahiyette tedbirlere süel tedbirlerle ve savaş hareketlerine savaş hareketlerile cevab vereceğiz. Şerefini bilen bir ulus böyle bir durum karşısında sessiz duramaz. Îtalyaya karşı mukaddes kararımızı verdiğimiz şu tarihî dakikada müstemle keye aid anlaşmazlığımızın Avrupada akisler yapabilecek şekilde genelleşme mesi için var kuvvetimle çalışacağımı bir defa daha en kat'î surette tekrar ederim. întikam almak için felâket hazırlıyan uluslar var. fakat onlann böyle bir te şebbüse girişmelerine müsaade etmiye ceğiz. Çok vahim dakikalarda îtalyan ulusu karakteristik kuvvetini göstermiştir. Dünyaya büyük şairler, san'atkârlar, musi kisinaslar, kâşifler, müstemlekeciler veren bu ulusu bugün insaniyet zecrî tedbirlerle tehdid ediyor. t Ey ihtilâl çocuklan, hazır olunuz! Dileklerimizin tahukkuku yolundaki iman ve azmimiz doğu Afrikasma giden as kerlerimizi teşvik edecektir. Bütün dünyaya, dost ve düşmanlara ilân ederiz ki, îtalyanın adalete ve zafere imanı vardır.» Musolininin 20 dakika süren bu söylevini Palazzo Venizire meydanında dinliyenlerin sayısı yüz bin tahmin ediliyordu. Saat 19 da gösteriye nihayet verildi ve herkes yerli yerine döndü. Otomobil karöseri üzerinde pul kolleksiyonu yapan Amerikalı zengin Habesistanda galiba savaş ya başladı, ya başlamak üzere (Başmakaleden devam) lâzım gelir. İtalyanın İngiltere ile gö rüşmek istemesi de dönüp dolaşıp gene Cemiyete gelecek bir iştir. Hulâsa Ce miyet bakımından henüz yapılacak bir hayli iş bulunduğunu kabul edebiliriz. Habeş hududunda toplanan italyan kuvvetlerinin hiçbir şey yapmadan geri döndürülmelelinde'i zorluğu an lamak lâzımdır. Bunu düşünen bazı kimseler İtalyanın hiç olmazsa kendisini Adua ya kadar götürecek askerî hareketlerini zarurî görüyorlar, ve ancak ondan sonrası için bir uzlaşma çaresi bulunabile ceğini düşünüyorlar. Öyleyse savaşı 8 nünden kaçılamaz bir zaruret gibi te lâkki ederek bunun hiç olmazsa şarkî Afrikada kalmasını ve Avrupaya sirayet etmemesini temenni etmek en doğru olur. Realist bir görüşle işin bu cereyanı zarurî sayıhrsa şimdi artık bugünlük yarınlık bir iş sayılan şarkî Afrika savasının bize türlü ihtimaller içinde hayli uzun günler yaşatacağım şimdiden hesaba katmak lâzım gelir. Çünkü harbin Aduaya kadar olan safhası bile epeyce uzun bir zaman ister. Habesistanda arazi ve iklim başlıbaşına mücadele olunacak iki unsurdur. İtalyan ordusu gibi ağırhğı çok modern bir ordu emniyetle iş görebilmek için her elli kilometroda durarak oraya kadar olan mesafeyi yani arka sını emniyet altına almak istiyecek ve ancak bu iş bittikten sonra ikinci elli kilometroya geçebilecektir. îtalyan başkumandanlığına mal edilen bir fikirde Habeş istilâ hareketinin dört beş sene sürebileceği esası vardır, ve bu boş bir fikir değildir. Binaenaleyh bugün savaş baş ladı mı, başlamadı mı sorgusu önünde sanki bir mesele halleder gibi uzunboylu durarak kafa yormakta mana yoktur. Harb başlamamışsa başlıyacaktır, ve öyle farzolunabileceğı gibi bir kere başladıktan sonra iki üç günde de bitiverecek değildir. Maamafih biz ileri hare ketlerinin başlamış olacağını farzediyo ruz. Italyada genel seferberliğe benzi yen ulusal bir hareketle harbin, yani I talyan ileri hareketlerinin başlaması bir günde olacağına aid evvelden bilgileri miz vardı. Dün îtalyada bütün faşist kuvvetlerinin bir gösterisi yapıldı ve bu gösteri M. Musolininin canlı bir söylevile taclandırıldı. O halde demek ki savaş başladı. YUNUS NADİ Kendir mütehassısı Isparta 2 (A.A.) Türkiyede kendir ve keten üriin ve endüstrisini incele mek üzere Avrupadan getirilen kendir ve keten uzmanı Profesör Doktor Tobler beraberinde bölge ziraat mütehassısı Ekrem Uzumer olduğu halde bugün şehrimize gelmiştir. Mütehassıs Ziraat ve Ticaret Direktörlükleri ve Ticaret Odasile temasa gelerek kendir üriinünün yetişme tarzı, elyafı ve istihsal usullerile urgancıhk hakkında malumat toplamak tadır. Amerikada Boston şehrinin tamnmış zenginlerinden Mister G. Henry müthiş bir pul merakhsı ve kolleksiyoncusudur, o derecede ki, resimde gördüğünüz veçhile otomobilinin her tarafını 18 bin nadır pulla süslenmiştir. Bu suret le sevgili pullarından ayrılmadan en uzak yerlere seyahat etmekte ve avni zamanda arabasımn koroseri üzerinde boya yerine böyle orijinal bir kıhf ta ^ sunaktadır.