20 Nisan 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

20 Nisan 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

20 Nisan 1936 CUMHURİYET SAGLIK BAHİSLERİ Biz bize Mabaid Dün, sevimliliğin, pek sevimli olmıyan bir takım adamlar tarafından istismar edildiğini yazmıştım. Bu ölümlü dünyada hakikî çehrelerile geçinemiyeceklerinin farkına varanlar, işlerini uydurabilmek ümidile tatsız suratEski devir ululanndan birini tanırdım lannı örtecek münasib bir maske ararlar. ki Abdülhamidin saltanatı sırasında valiTenasülî hormonlarla tedavi, erkek ve Yirminci asır tıb ilminin bir zaferini Sevimlilik bunlardan biri ve belki en lik yapıp büyük ün almış, Meşrutiyet yılteşkil eden (Hormon) tedavisi ve bu kadın için ayn ayndır. Biz (Tenasülî zararsızı. larında nazırlıklarda bulunmuş, Ayan nun ülküsünü anlatmağa çalışmakla o hormon tedavisi) nin erkekteki tatbikatıDaha ne maskeler, ne maskeler, ne meclisine girmişti. Muhitinde sevgi ve saykurlanmızın meraklannı kısmen olsun nı gözden geçireceğiz: maskeler var! gı görüyordu, işte bu şöhretli vezire bir tatmin edeceğimizi ummaktayız. Bir za (Erkekte tenasülî hormon tedavisi) Doğrusözlülük, cesurluk, vatanpervergün sordum: manlar dünyayı saran (Woronof genc mevcud âraza göre değişir. Bazı insan lik, namusluluk.. ve insana değer veren Ömrünüzde sizi en memnun eden, lik aşısı) artık unutulan bir söz oldu. Iâ lar vardır ki yaşları kemal bulduğu hal ükli, Iıklı bütün mefhumlar... sevindiren, müftehir bırakan resmî mazhakin bunun yanında ilmî ve fizyolojik te de tenasülî teşekkülü çocukluk halinde Hakikî çehreleri taklidlerinden ayırariyet nedir? mellere dayanan ve gün geçtikçe filî e kalabilir, ve yahud husyelerden biri ol bilen bir adam için dünya, üzerinde daimî O devirlerde bir takım izafî ve kuru serlerile kendini meydana koyan ( T e dukça büyüse de öbürü büyümez. Bu gi bir karnaval alayınm cümbüş yaptığı yuunvanlara çok değer veriürdi, izzetlu venasülî hormon tedavisi) ün almağa baş bi insanlar bir müddet tenasülî faaliyet varlak bir pisttir. ya saadetlu diye anılmak için dalkavukluladı. Insanlığın yaşayışını, savaşını ve leri normal bir halde seyreder, fakat a Bir maskenin yardımile de olsa bazı ğun en çirkinleri yapıhrdı. Manasız bir nihayet varlığını ülküliyen bu en tabiî kabinde birnevi akamet hasıl olur. Bu msanların daha güzel görünmeleri hoşurütbe uğrunda evini satıp rüşvet verenler fizyolojik ihtiyac ve vazifenin, insan ha zümre insanlarda ses incelir, saç ve sa muza gitmelidir. Çünkü suratlanndan vardı. Benim kendisile görüştüğüm zat ise yatınm ilk genclik çağlarında olduğu gi kallan dökülebilir, ruhî ve manevî bir maskelerini atmadıklan müddetçe bize «devletlu» lerdendi, rütbelerin en yüksebi ondan sonraki yaşlılık çağında da ay düşkünlük ahvali ruhiyelerine hâkim o faydalan dokunur. ğini almıştı. Yaptığım soruya karşı onun ni hararet ve kudretle devamını dilemiye lur. Fakat maskelerinin altında sakladıklan tereddüd göstermeden «vezir olduğum Bu tip hastalardan başka bir de genc buruşuk yüzlerini düzeltip zavallılan hacek bir ferd tasavvur edilemez... gün ömriimün en büyük sevincini duy îşte hb ilminin uzun araştırma ve sa lik çağlannda aşın suiistimal yaparak uz vasızlıktan ve sıkıntıdan kurtarmak daha dum» diyeceğini umuyordum. Halbuki vaşları meyvası olan (Tenasülî hormon viyetlerini hırpalâmış insanlar vardır. iyi değil mi? o zat bana şu cevabı verdi: tedavisi) insanhğın bu kıymetli ihtiyacı Bunlarda da biraz evvel izah ettiğimiz Onlarm dış taraflarını tashih eden ce Uzunyaylanın suyu bol bir şelâlesi ve kanallardan geçecek olan sa Bir vilâyette vali iken Nafıa Nebedenî ve ruhî tezahürat görülebilir. miyet, içlerini neden düzeltemesin ? Kayseri (Hususî) Bir asır önce Uzunyaylanın fennî şekilde sulanıp genı temin etmiştir. zaretinden bir kâğıd aldım. Nazır, son üç Rus Çarlığınm zulmünden bıkıp usa rek bılkı sürülerine, gerekse terbiye İnsan organizmasında raslanan derekî Her iki şekilde göze çarpan akamet husnan Kafkas Çerkesleri, denize düşen görmüş hayvanlara bol çayır yetiştirip, yıllık nafıa faaliyetinde benim bütün vaye guddesinin dahilî ifraz faaliyetinin (gırtlak yanlarındaki guddeler) nühamî lilerden üstün olduğumu müjdeliyerek erin yılana sarılması kabilinden, Os geniş yaylaklar temin etmek. (kafatası içindeki gudde), böbrek üstü, noksanlığından ileri gelmektedir. Bun manlılara dehletle Rus istibdadmdan İsmet İnönü buna da parmak koydu. tebrikler sunuyordu. Işte o gün hem gukaraciğer, pankreas, husye ve mebeyaz lardan başka ruhî sebeblerden doğan kurtulmak için birkaç kabile reisini elçi Uzunyaylanın, yakımndan geçen (Za rur, hem sürur duydum. guddelerinin insan fizyolojisindeki önemli akametsrzlikler vardır. Bunlar korku ve olarak İstanbula Sultana gönderiyor Ve sonra gamlı gamlı ilâve etmişti: manti) ırmağüe sulanmasına karar ve ödevini ilk defa anlamak şerefi meşhur yahud müzmin kabızlık netıcesi mide, ar. Sultan tarafından ricaları kabul e Fakat evlâd, ben nasıl bir faaliyetle bu iş için Nafıa Bakanlığının AdanadaFransız fiziyoloji bilgini (Claude Ber barsak yolundan gelen kan zehirlenmedilen bu reisler, kendilerine terfik edilerinin tenasül uzvu sinirleri üzerinde ki yedinci sulama mühendisliğini bü gene imparatorluğun seçme valisi oluvernard) a racidir. Çünkü o tarihe kadar en bir zabit ve birkaç ester süvarla tün kadrosile tavzif etti. Adana su mü dim. Bunu da söyliyeyim mi: Benden 15 biitün bu guddelerin organfzmadaki mev yaptıkları birnevi felçlerden ileri gelir. Anadolu içinde oturacak öbe intihab hendisliği bir yıldanberi bu mıntakada yıl önce ayni vilâyette valilik yapan bir Bunlarda göze çarpan tenasül uzvunun cudiyetlerinin hiçbir kıymet ve vazifesi etmek üzere gezmedik yer, dolaşmadık uzun tetkikat ve keşfiyatla meşgul olu zatın inşa ettirip te bakımsızlıktan harab teşekkülâtındaki noksanlık değil o uz olmadığı kabul edilirdi. Halbuki bütün mıntaka bırakmıyorlar. Nihayet, yalyordu. Nihayet bir sene içinde 30 kilo olan yollan tamir etmek suretile!... De bu guddeler (Hormon) diye andığunız vun hareket ve faaliyetini tanzim eden sınız Kayseri Vilâyeti hududları içindeki Ders senesi sonunun yaklaşması mü uzunluğu yüz kilometrodan çok fazla metro uzunluğunda ana bir kanal açıl mek ki öbür vilâyetlerde tamirat ta yapılve insan hayatının büyüme ve faaliye nirlerin tembelliğidir. Işte bugünkü hekimlik bütün bunlan nasebetile haftada bir gününü, arazi ü olan meşhur (Uzun Yayla), eli kamçılı ması takarrür ve bunun kroki ve pro mıyormuş!.. tinde pek mühim rolleri olan bir özü ifjesini de hazırlamıştı. 30 kilometroluk Osmanlı imparatorluğunun bir tarihte raz ederler. (Bonvn Sequard) ve niha nazan dikkate alarak ve tamamen ilmî zerinde coğrafya ve jeolojik tetkikat ve sırtı yamçılı bu atçı kabilelere (yurd) tatbikatla geçiren Üniversite Coğrafya oluyor. Uzunyaylamn suyu ve şelâleleri bu ana kanaldan Viranşehirle Kazan nafıa işleri bakımmdan birinci sayılmış yet günümüzün büyük bilgini (Leepold yollardan yürümek şartile bir takım da cık köyleri arasındaki beş kilometroluk olan valisinin bu hikâyesini sık sık hatırLevi) tecrübe ile gösterdiler ki bütün hilî tedavilerle beraber en son (Tenasülî ve Tarih şubeleri talebeleri mu bol, bir tarafına (Pınarbaşı) adile bir allimlerile beraber Sarıyer vadisile bu şehir, yaylanın ötesinde berisinde 150 kısmının burada ihalesi icra ve müte lanm. Çünkü eski devirlerin içyüzünü aybu dahilî ifraz guddeleri hayat sırnnm hormon tedavisi) keşfetmiştir. vadi dahilindeki memba ve vadiyi ku dan fazla köy kurulup yapılıyor. ahhid de hemen faaliyete geçti. Yani dınlatan vesikalardandır. açavıdırlar. Bunlann azalma ve çoğal Dr. (Wornoff) un Afrikada koyun *** caklıyan versanlar üzerinde tetkikatta şöyle böyle önümüzdeki bir yıl içinde ma veya yokluklan uzviyet üzerinde çok lar üzerinde yaptığı ameliyatla doğrudan Anadolunun göbeğindeki bu yayla 80 bulunmuşlardır. Dün de gazetelerde şöyle bir fıkra oyıl evvel uzunluk ve ıssızlığile korkunç Adana Su işleri mühendisliğinin yaptımühim sarsmtılar yapmaktadırlar. (Pan doğruya gudde aşısı tedavisi filhakika Buradaki tetkikattan sonra Üniversi bir halde iken şimdi (54) bin küsur in ğı proje tatbik edilecek ve Uzunyayla kudum: kreas cevheri noksanlığında şeker hasta şayanı dikkat neticeler vermişti. Belki isSa sanın ve yüzlerce bılkı at sürülerinin muhtaç olduğu bol suya da kavuşmuş «Baladız Burdur demiryolunun inşar Iığı, derekî gudde yokluğu ve noksanlı tikbal bu sahada daha kıymetli tecrübe eli gencler, gezintide evvelâ nyer vadisinde Maden mıntakasını tet kalabalığile kaynaşıyor ve bugün Uzun olacaktır. atına bugün başlanmıştır!» ğında cücelik, husye yokluğu veya nok neticelerini ortaya koyabilir. Lâkin bu Uzunyaylada, tabiat kuvvetine inzi Bu fıkra gazetelerin ne ilk sahifesin " sanlığında erkeklik alâmetleri olan sa usulü tamim etmek şimdilik çok gücdür. kik etmişlerdir. Burada doçent Müslim, yayla meşhur geniş sağrılı, uzun yeleli, 1 bir ademitenazur arzeden vadinin her iki ısa boyunlu îri ve kuvvetli koşum mam eden Cumhuriyet enerjisi, elele deydi, ne de haşmetli bir başlığın altın kal ve bıyığın yerine köselik, sesin incel Bunun için hekimlik daha faydalı ve Versanının feolojik bünyelerini izah et hayvanlarının yetiştiği ve yetişeceği ve omuz omza vererek sistematik faa daydı. Günlük hâdiseleri ihtiva eden mesi, boyun uzaması, yağ tabakasınm pratik bir yol bulmuştur. miş ve Sarıyer kasabasınm cenubugarbi egâne bir yer olüVor. Doğdu doğalı liyetlerle artık yüksek idealllerini ta sütunlar arasında yazılmış bulunuyordu. çoğalması tenasülî kudretsizlik, yumur Şeker hastahğında pankreas hormonu başına yular, sırtma eğer vurulmamış, hakkuk ettirmeğe başlamıştır. Koca bir Ben hemen hemen tesadüfî bir bakışlatalık noksanlığında kısırlık, ruhî ve asa olan (Insuline) nasıl istihsal edilmişse ye müteveccih yamacın üzerinde kurul insan yüzü gormiyen bılkı sürüleri, bu yayla, içindeki halkile beraber Başvekil haberi okuyunca yakm tarihten nekadar bî hastalıklar ilâh....) (Opotherapie) husyenin ve tenasül uzvu faaliyetlerile a masının sebeblerini, vadinin teşekkül ve ucsuz bucaksız yaylada dizginsiz ve tsmet İnönüne medyunu şükrandır. ziraî kabiliyetini anlatmıştır. uzaklaştığımızı bir kere daha anladım. veya (Hormonotherapie) dediğimiz te Iâkadar nühamî ve derekî gudde özleri Adananın Çukurovası, traktörlerin Şimalişarkiye müteveccih vadi ver başı boş beslenip büyüyor. Bu yılkılardavilerin eeası da bu guddelerin faal o muhtelif isimler altında elimiz altında dan tutulup terbiye edilmek istenilen gümbürtülü mesaisi ve her nevi ziraa Otuz yıl önce iki üç yüz kilometroluk şolan ifraz unsurlannı, yeni cevherlerini is dır. Bunlan muayyen devrelerle ve has anlannın Devon bünyesinde olmasından er, ancak kemendlerle veya pusulara tin fennî faaliyetile nasıl çmlıyor ve seleri tamir eden valiler, müstesna bir himmet ve müstesna bir kudret göstermiş saühsal ederek noksan olan cevherin açığı tanın gösterdiği arazına göre tatbik ede dolayı itikâl amillerine fazla mukavemet düşürülmek suretile yakalanabiliyor. kaynaşıyor ve zengin bir müstahsil kütettiğini, cenubu garbiye müteveccih yamanı kapatmaktır. rek çok kıymetli neticeler almaktayız. lesini besliyorsa, çok az zaman sonra yılarak alkışlanıyorlardı. Bugün yüzlerce cın ise anderpid ve tüften müteşekkil ol At yetiştirmek hususunda tabiatin (Tenasülî hormon tedavisi) biraz evUzunyayla dahi yetiştirdiği bılkı sürü kilometroluk demiryollarının yapılması Işte on beş yıllık ateşli bir savaşla elmalarından dolayı itikâl amillerine fazla bütün evsaf ve şeraitine tâbi olan Uzun lerile bütün Türkiyenin ve bilhassa veya yapılmasma başlanılması günlük hâde edilip bilhassa (19331934) yılı i vel anlattığımız marazî tezahüratı orta mukavemet edemiyerek alçaldıklarım ileri yayla, beş, altı yıl önceye kadar hiçbir Türk ordusunun hayvan ihtiyaçlarını diselerden sayılıyor. çinde seririyatta yer tutan bu tedavi şe dan kaldırdığı gibi insanın hayat kaynasürmüştür. Ahmed Hulusi de Laydi de devrin ve hiçbir hükumetin dikkat na temin edecek ve içindeki 54 bin nüfusa Dünle bugünün farkını böyle vesilelerker hastalığı, derekî gudde noksanhğı ğını teşkil eden bu özlerin yerini doldurzarını çekmemiş, yardımım görmemiş Montakünün hatıratında, Göl Vadisi tesle ikide bir hissetmek o kadar tatlı bir ve her vakit kendi tabiî kuvvetile ya geniş bir refah, bol bir saadet verecekhastalığı ve ilâh... gibi hastalıklarda na makla uzuvlannı gencleştirmek zekâ ve miye ettiği Sarıyer vadisinin hattı itikâşayıp zenginleşmişti. Bu tabiî hazine tir. 30 kilometroluk geniş bir sahanm şey ki... sıl müspet ve şayanı hayret neticeler ver beden faaliyetini artırmak kabildir. ine devam ederken gerek sağ ve gerekse bir takım fennî ve sınaî muavenete ve kanallarla sulanması yalnız çayır ve otM. TURHAN TAN mişse (Tenasülî hormonlarla tedavi) deAnkara sol versanlardaki tâli vadiye uyamıyarak bilhassa devlet himaye ve müzahere lak yetiştirmeğe değil, bittabi oranm H: o nisbette iyi neticeler vermiştir. Dr. Baha Arkan yüksekte kalmalannm sebeblerini de bu H. K. remzile bana mektub gönderen tine çok muhtaçtı. Bu ihtiyacı ilk gö ziraati üzerinde de verimli faydalar yauretle sık vadilerin sureti teşekkülünü i rüp tekdir eden Başvekil İsmet İnönü ratacak ve bu bakir toprak feyiz ve be okuyucuma: Bernar Şovun eserlerl sayısızdır. En meşzah etmiştir Müteakıben kafile, Şifa, oldu. Uzunyaylanın atçılık hususunda reketini az zaman sonra gösterecektir. huru Methuselaya Dönüş adlı piyestir. ŞeyKestane, Hünkâr sulan membalarını göz ki tabiî kudretini, fennin ve kültürün Yalnız bu geniş ve bereketli ovada tanm Şaldrdi, Kleopatra, Kandida adlı den geçirdikten sonra Çırçır memba su enerjisile takviye edecek iki mühim ve ziraatin bir türlü inkişaf edememesi, eserleri de pek çok rağbet görmüştür. Çoğu fransızcaya tercüme olunan bu kitabyuna gitmiştir. büyük noksanlardan biri bulunan zeo toprağın zengin olan feyzile taban ta lar içinde benim öğrenebildiğim Jan Darkla Orada öğle yemeği yendikten sonra tekni istasyonu beş, altı yıl önce Pınar bana zıddır ve çok yazıktır. Nüfusu, a Amerika İmparatoru adını taşıyanlardır. M. T. T. Anavadi takib edilerek Uskumru köyü başmda İsmet İnönü tarafından tesis e razinin vaziyetine göre çok az olan bu dildi. Bu istasyon, hayvanatın ıslahı i mmtakaya, yeni gelen çiftiç muhacir ihetine doğru iki kilometro kadar yürünşinde oynadığı büyük roller neticesi ye lerin iskânı hükumetçe zaten tasavvur dükten sonra vadinin cenubu garbî vertiştirdiği hayvanları, her sene açtığı edilmektedir. Bu tasavvur bir gün ge Tire köylerinde bir cinayet sanından Kocataş memba suyuna gidilİzmir (Hususî) Tirenin Subaşı kö;ergilerle teşhir ederken herkes gözile lir tahakkuk eder, Uzunyayla kudretli miştir. Orada 15 dakikalık bir istirahatjörüp kalbile tasdik ederek takdir et müstahsillerle takviye ve burada da ma yünde muhtar Abidin, kayınbiraderi ten sonra Büyükderenin arkasına düşen i ki, Zeotekni istasyonunun yetiştirdiMehmedle kavga ederek tabancasını kineli ve modern bir çiftçilik başlarsa, 235 rakımlı tepeye çıkılmıştır. Burada ği hayvanlar, tabiatin yetiştirdiğinden çekmiş, bu arada köy jandarma kara işlene işlene yorulmuş ve artık ihtiyarkol kumandanı Mehmed Onbaşı araya Doçent Besim, tepelerin ve civardaki ara daha çok yakışıklı, daha çok dayanıklı lamış olan Çukurovaya karşı, genc ve girmiş ve muhtar Abidinin sıktığı dört zinin nebatî çehresini, Boğazın ve büyük ve bittabi daha çok kıymetlidir. Atçı obakir bir Uzunyayla doğacak ve mutlavadinin teşekkülünü, Kefeli köyü ile Ki lan Pınarbaşılılar, fennin bu harikala ka ona rekabet edebilir bir hale gele kurşunla ağır surette yaralanmıştır. Muhtar kaçmış, fakat bir orman için reçburnu arasında bulunan falezin vücud rını görünce, istasyona bütün varlığile cektir. buluşunun sebeblerini, Kavaklardan iti sanldılar ve istasyon bu anadan doğ Uzunyaylada atçılıkla eküıcilik siya de yakalanmıştır. Onbaşı hastaneye kal dınlmıştır. Muhtar ifadesinde: baren Marmaraya kadar devam eden her ma atçılarla elele vererek bu sahada seti atbaşı beraber yürüdüğü için çok Emniyet Direktörlüğü tarafından teşkil edilmiş olan atlı polis müfrezesi Benim, onbaşı ile alâkam yoktur. çok muvaffakiyetler gösterdi ve daha uzak değildir. Cumhuriyet rejimi elbet talimlere ve tatbikata devam etmektedir. Yakmda şehirde vazife almağa baş ki sahil arazisinin Marmaraya doğru Bilâkis aramız iyi idi. Kayınbiraderimi da göstermektedir. buna da kadirdir. lıyacaklardır. Resmimiz, yeni atlı polislerimizi caddelerden geçerken göster hafif meyilli olmasmın ne gibi amillervurmak istedim. Araya o girdi, kurşunden meydana geldiğini anlatmıştır. Sahir Üzel Yalnız ikinci bir noksanlık kalmıştı: mektedir. lar ona isabet etti, demiştir. Hormon tedavisi nedir? Zekâ ve beden kuvvetlerini tazelemek için kullanılan yeni ilnru usuller Uzunyayla Çukurovaya rekabete hazırlanıyor Uzunyaylada şimdiye kadar çok güzel at yetiştiriliyordu, şimdide açılan kanallar sayesinde bol mahsul ahnacak Bir hatıra ve bir haber Jeoloji tetkikleri devam ediyor Üniverssteliler Sarıyer ve Büyiikdereye gittiler Yeni atlı polislerimiz bir şeyden kuşkulanmıyordu; Ali Tunc, buna seviniyordu. Fakat, Büyükdere kıyılarmı düşününce... Aşk ve macera romant Ali Tunc, uzaktan bir motör homor tusu duyuyordu. Solmaz, elini Ali Tuncun eli üzerinden çekmişti. Ali Tunc, elini onun omzundan çek memişti; genc kız, yerinde kıpırdanır gibi oldu: Ali Tunc, motöre bak... Motö re bak... Yazan: MAHMUD YESAR1 Ali Tunc, gözlerini açtı; Büyükdere 7 7 den kalktığı anlaşılan bir motör, sulan Deniz havası, insanı, sarho? edi gibi kokluyordu: yararak ilerliyordu. Böyle daha iyi.r, Bu, bir kırmızı motördü; pırıl pırıl, yor. Marmaraya açılınca, Marm ara parlak kırmızı rengi göz alıyor, güneş Genc kız, elile Ali Tuncun elini haMarüsı da uçar artık... vurdukça, mavi suların üstüne düşmüş fif hafif sıkarak okşuyordu: Genc kız, Ali Tuncun elini, hafif ha büyük bir yakut parçası gibi kamaşıyor Senin de mi uykun geldi? fif okşuyordu. du. Ali Tunc, sessiz sessiz güldü: Konuşmuyorlardı. Ali Tunc, tekrar Ali Tunc, dikkatle baktı ve hemen Boğazın keyfini, zevkini çıkara gözlerini kapamıştı. Solmaz konuşurken motörün sesine kulak verdi, ve beğenmiş bilmemiz jcin, motöre tam yol verdirtmiyorum. Kavaklara doğru açıldığımız za gözucile gözetlediği kıyılarda, hiçbir şüp gibi doğruldu: Kuvvetli motör... man, rüzgârın sertleştiğini göreceksin. heli, tehlikeli işaret, gölge, ışık göreme Ve kaptana bağırdı: Tam yolla gidersek üşürüz; rüzgâr, ser mişti. Ali Tuncun göğsü, biran genişliyor, Kaptan, kırmızı motör, nasıl? semletir. Solmaz, denizin tuzlu havasmı, içer biran sıkışıyordu. Solmaz, memnundu, ve Kaptan, yan dönerek gülümsedi: Saat gibi çalışıyor... Kimin motörü acaba? Sen, tanır sın? Kaptan, omuzlarını kaldırmıştı: Ne iskelede, ne limanda, ne de denizde, hiç rastlamışlığım yok... Yeni görüyorum... Kesesine güvenen borazancıbaşı... Kimbilir kimindir?.. Amma, zevk sahibi imiş! Ali Tunc, motöre bakmaktan kendini alamıyordu: Kaptan, bu, son sistem motörlerden... Kaptan, başını sallıyordu: Öyle, Ali Tunc usta! Kırmızı motör, hızını artırmış ilerliyor, onlara doru yaklaşıyordu. Ali Tunc, eli Solmazın omzunda, kırmızı motöre bakıyordu: Solmaz, bu motör, Marmara Marhsından güzel, değil mi? Genc kız, dudak büktü: Bizim motörümüz, daha güzel.. Bu motör, belki, bizimkinden daha yeni, daha şık, daha kuvvetli; fakat ne bileyim, bana, hoş görünmedi, içim ısmmadı!.. Kırmızı motör Ali Tunc, bakıyordu... Kırmızı motör, Marmara Martısmın hizasma gelmişti; motörün kıç tarafmda, beyaz esvablı bir kadın duruyordu. Ali Tunc, elile tuttuğu omuzun ürperir gibi titrediğini duydu. Kırmızı motördeki beyaz esvablı kadın, doğrulmuş ve elini sallamağa başla mıştı: • Bonjur, Ali Tunc usta! Ali Tunc, bir iğne batınlmış gibi, elini, Solmazın omzundan çekti. Bir çığlık koparmamak için, dişlerini dudaklarına geçirdi: Bu ses, yeşil gözlü kadmın sesi idi! Ali Tunc, bunu beklemiyordu; öyle şaşırmıştı ki, olduğu yerde taşlaşmış, arkasında köpükten bir yol bırakarak bütün hızile uzaklaşan kırmızı motöre bakıyordu. Motörde olduğunu, nişanlısı Solmazı, hatta kendini bile unutmuştu... Solma zın, ağır agır ayağa kalktığım, kendisi ne baktığını ve sonra kaptana yaklaştığını, bulanık ve sessiz bir filim seyreder gibi gördü... Birden Solmazın sesini duydu: Kaptan, kırmızı motörle yarış edebilir miyiz? Ali Tunc, silkindi; kendini topladı, bir sıçrayışta, Solmazın yanına gitti: Ne yapıyorsun? Genc kız, Ali Tuncun, hiç ummadığı; umamıyacağı sert bir kaş çatışla dik dik baktı: Motörü denemek için çıkmadık mı? Işte, önümüze bir fırsat çıktı, yarış ederiz. Hem ahbab motörile oluşu daha iyi... Ali Tunc, bütün hayatını dolduran, hayatına hâkim olan kuvvetinin, otoritesinin, saz gibi bir genc kız karşısında b rılıvereceğine inanmıyordu, inanamazdı. Onun tunc karakteri, tunc otoritesi, bir körpe saz gibi kırılmazdı, kınlamazdı. O da kaşlarını çatacaktı; fakat genkız, nişanlısımn elini tutup sıkmışh: Motörü deniyecegiz! [Arkası vai.