20 Nisan 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

20 Nisan 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

20 Nisan 1936 CUMHURİYET Itlayanlar Cenubda da taarruza geçtiler Habeşlerin burada büyük bir mağlubiyete uğradığı ve Ciciganın düştüğü bildiriliyor [Baş tarafı 1 inci sahifede] 1 ana golunun oynadığı rol Ingiltere de burada muazzam tesisat yapacak Marcel Chaminade «Paris Soin> ga zetesinde, Tana gölüne dair yazdığı bir makalede ezcümle diyor ki: «Nihayet îtalyan kıt'alan, Cenevre gölünün altısı büyüklüğünde olan Tana gölüne geldiler. Bu göl, Habeşlerin mu kaddes tanıdıkları yerlerden birisidir, ayni zamanda Afrika kıt'asının en can alıcı bir noktasıdır. Nil nehrinin suyunu temin eden bu hazineye Ingilizlerin nekadar ehemmiyet verdikleri ve burada beş milyar metro mikâbından fazla suyu muhafaza etmek üzere bir baraj yapmak istedikleri malumdur. Ingiltere bir çeyrek asırdan daha fazla bir zaman evvel, kendisine has sonsuz sebatla muazzam bir proje yapmış ve yalnız îngiliz Mısır Sudanının değil, ayni zamanda Habeşistanın tekmil su membalannı işletmeği tasarlamıştı. Ingiltere adım adım, hiçbir engel karşısında yılmadan, görülmemiş zahmetlere ve fedakârhklara katlanarak, çizdiği yolda ilerlemektedir. Bu fevkalbeşer gayretin harikulâde azametli bir man zarası vardır. Son derece büyük üç barajdan sonra, Afrikanm içerilerine doğru ilerliyorlar. Nilin en büyük ayağı olan îtalya Habeş sulhu Müzakeratm akim kaldığı ittifakla kabul edildi [Baş tarafı 1 inci sahifede] Boğazlar hakkındaki notamıza Sovyetlerin verdîği cevab [Baştarafı 1 inci sahifede] Anadolu Ajansının notu: Son fıkra fazası menfaatlerine uygun bir hale ko hakkında Türk matbuatının tamamen aynulması hakkındaki müzakerelere iştira ni mütaleada bulunduğu kayde değer göke amade bulunmaktadır. rülmektedir. Diğer taraftan Mareşal Badoglio da, hernedense 5 günlük bir gizlemeden sonra 14 nisan sabahı General Grazianinin taarruza geçtiğini nihayet resmî tebliğinde zikretti ve böylece dünkü sayımızda bildirdiğimiz taarrı;z haberi teeyyüd etmiş oldu. Fakat, Harrar ve Ciciga alınmış olsaydı, herhalde Mareşal Badoglio bunu herkesten evvel müjdelerdi. Anadolu Ajansınm General Grazianinin taarruza geçtiği hakkındaki haberinde, bu taarruzun cenub cephesinin hangi kısmında olduğu yazılı değilse de, son günlerdeki tayyare faaliyetlerinden sonra, cenubdaki Italyan taarruzunun Sassabaneh, Daggabur, Ciciga ve Harrarı hedef ittihaz ettiği şüphesizdir. Çünkü bir müddettenberi, hep buralar bombardıman edilmiş tir. Aylardanberi hazırlanan ve 14 nisanda başlamış olan ttalyan taarruzu ne dereceye kadar ilerilemiştir? Bu yazılann yazıldığı saatte kadar bu hususta, hiçbir ciddî ve resmî bi: haber gelmemiştir. Habeş kaynaklarından alınan haberler, bu cephedeki İtalyan taarruzunun şiddetli yağmurlar yüzünden müşkülâta uğradığını bildirmektedir. Cenubdaki Habeş ordusu, General Grazianinin motörlü kuvvetlerinin anî ve seri baskın şeklindeki hareketlerine ne dereceye kadar mukavemet edecektir? VeHib Paşanın ordusu, harbin başlangıcında ve hatta daha evvelden Harrarın müdafaası için hazırlanmaktadır. Fakat, acaba Vehib Paşa esaslı bir ordu vücude getirebilmiş ve ciddî tahkimat yapabilmiş midir? Cenahlanndan birinde birdenbire meydana çıkacafc olan motörlü kıtaat karşısında baskına uğramamak imkânını bulabilecek ve elindeki kuvvetleri en tehlikeli mmtakaya vaktinde yetiştirebilecek midir? İşte bir sürü sualler ki cevablarını bu radan doğru olarak vermemize imkân yok gibidir. îtalyan haberlerine göre, Habeşlerin Ras Nassibu ile Vehib Paşanın kumandasındaki cenub ordusundan 25,000 asker Sassabaneh civarında, 25,000 kişi de Daggabur etrafında bulunmakta olup bu ordunun mütebakisi Habeşistanın yegâne demiryolunu muhafazaya memur edilmiştir. Ayrıca cenub cephesinin sol cenahında da Ras Beiene Meredin ordusile Ras Desta ordusunun aksamı vardır. Bu cephede harekâtın nasıl bir cereyan alacağını ve aldığını anlamak için, mütemmim haberlere intizar etmek lâ zımdır. * * * Roma 19 (A.A.) 189 numarah resmî tebliğ: Mareşal Badoglio bildiriyorî Somali cephesinde General Graziani kumandasındaki kıtaatımız 14 nisanda taarruz hareketine geçmiştir. Cephemizin sağ cenahında bir muharebe başlamıştır ki, tafsilât bundan sonraki tebliğde bil dirilecektir. Roma 19 (A.A.) 190 numaralı resî tebliğ: Mareşal Badoglio bildiriyir: 14 nisan, şafak sökerken, General Nassinin kumandasındaki Libya fırkası, So mali cephesinde, Canagobo ırmağı üze rinde toplanmış ve Dekaz Abbebe, Damota ile Dekaz Makonnen Endelaçunun kumandasında bulunan Habeş kuvvetle rine hücum etmiştir. Arazinin zorluklanna dayanan düşman 15 ve 16 nisan günlerile 17 nisan sabahı şiddetli bir muka vemet göstermiştir. Devamlı surette hava filomuzla takviye edilen Italyalı, Libyal ve Eritreli kıtaatımız bu iki buçuk günlük şiddetli muharebede cesurane çarpışmış ve düşmanı her iki cenahta da tam bir hezimete uğratmıştır. 18 nisan öğle vakti, düşmanm son mukavemeti kırılmış ve kıtaatımıt ileri hareketine devam etmiştir. Cumartesi günkü de dahil olduğu halde, zayiatımız 10 zabit ve yaralı üç tayyare zabiti ve ölü ve yaralı birkaç yüz askerdir. İki tayyare hatlanmızın gerisine düşmüştür. Muharebe meydanı binlerce Habeş ölüsü ile doludur. Bunlar arasında yüksek rütbeli zabitler de vardır. Binlerce tüfek, 12 mitralyöz ele geçir dik. Hava filolarımızın büyük yararlık !an oldu. Kıtaatımızm kuvvei maneviyes mükemmeldir. Atbara mecrasının tanzimine aid biitün plânlar şimdiden hazırdır. Sudan ve Mısırın su haznesi olan Tana gölü üzerinde Habeş hükumetinin merkezini nakil yapılacak olan efsanevî baraj, en küçük için bir karar vermek üzere olduğu hak teferruata varıncıya kadar hazırlanmış kındaki şayialar, kabine tarafından ya tır. lanlanmış değildir. Resmî bir tebliğde bu Fakat Ingilterenin maksadı bundan iıususta hiçbir karar verilmediği ve mese baret değildir, onun gözü uzaklarda, çok lenin akşamüzeri tetkik edilmesi muhtemel daha uzaklardadır. Yapmak istediği şey bulunduğu bildirilmekte ve herhalde şehbütün büyük göller mıntakasında efsa rin ve bilhassa yabancılann emniyeti polis :arafından temin edileceği ilâve edilmek nevî bir iska sistemi vücude getirmektir. 1910 senesindenberi hazırlanan proje edir. Somali kaynağmdan gelen haberlere mucibince, yapılması tasavvur edilen şey, ore, Graziani Harran müdafaa eden Nil swk«ını, kurak mevsimde gene yük Graziani ordusunun sol cenahına karşı bir sek seviyede muhafaza etmeğe mahsus ;evirme hareketi yapmak istiyen Habef lli milyar metro mikâbı istiab kabiliyesağ cenahını yarmağa muvaffak olmuştur. tinde bir barajdır. Barajın kendisi hesab harici bırakıl * Habeşlerin birkaç bin ölü ve yaralı ver * dikleri bildiriliyor. mak şartile, inşaat için yapılacak diğer Sassabaneh Daggamoda hattı üzerin masraflar asgarî üç buçuk milyar franga de muharebe olmuştur. Bir Italyan yerli baliğ olacaktır. înşaatm ikmali için kırk, fırkasına îtalyan sol cenahını tehdid eden ellj"senelik zafinaha ihtiyac ordugü hrtab binlerce Habeşe îıücum etmiş ve birkaç edilmektedir. defa göğüs göğüse safhalar gösteren muVe îngilizler, bu suretle îskenderiyeharebelerden sonra bunlan tardetmiş ve den Habeşistana, doğu Afrikanın büyük inhizama uğratmıştır. îtalyan zayiatı mü gÖllerine, Zambeza ve Kapa gidecek, himdir. Zira, üç gün süren muharebeler Kahirenin minarelerinden Zengibarın çok şiddetli ve kanlı olmuştur. Habeş sağ kızgın sahillerine, Cenubî Afrikanın alcenahına kumanda eden general muha ın tarlalanna, elmas madenlerine uza rebe meydanında ölmüştür. Bu muvaffa nacak bir imparatorluk kurmuş olacakkiyetin Harrar yolunu Grazianiye açtığı ardır. ve Nasibu ordusu bakiyesinin çevrilmek îşte günün birinde hakikate inkılâb eehlikesine maruz bulunduğu bildirilmekdecek olan muazzam îngiliz hulyası buedir. dur. Ve bu hulyanın bozulması korkusu, Halyanlar Cicigayı da aldılar yakın veya uzak bir atide bir tehlikenin AdisAbaba 19 (A.A.) îtalyan projeleri altetmesi ihtimali, Afrikaya Iarın Cicigayı işgal ettikleri bildirilmekteyaklaşmak istiyenler karşısında, Ingiltedır. Birçok ecnebi ve bu meyanda Belçi renin daima telâş ve endişeye düşmesine kalı tabitler yarJn Cibutiye hareket ede sebebiyet verecektir.» ceklerdir. Ecnebi halk, îtalyanlann şehre yak aştıklan şayialanndan telâşa düşmekte dirlen Tana gölü bölgesinde, Italyan müf rezeleri gölün batı bölgesini işgal ettik ten sonra doğu cenubuna doğru inmeğe başlamışlardır. Bu kuvvetler pek yakında mavi Nilin sol sahili gibi sağ sahiline de geçmiş olacaklardır. Dessienin batı şimalinde, Magadala muhasara edilmiştir. Italyan kuvvetleri belki de şu saatte şehre girmiş bulunu yorlar. Habeş hükumetinin AdisAbabayı terketmek için hazırlandığı hakkında şa yialar dönmektedir. Böyle olmakla be raber şehirde şimidilik sükunet ve asayiş hüküm sürmektedir. Fakat Italyan kıta* atınm yaklaşmakta olduğunu bilen ahali endişe içindedir. Civarda bulunan bazı Habeş kıtaatı hükumet merkezini hayatlan pahasına müdafaaya azmetmiş ol duklarını bildirmişlerdir. Habeş resmî mahfilleri şimdi hiçbir dış yardımın AdisAbaba işgalinin önü ne geçemiyeceğini anlamakta ve Avrupa ile Milletler Cemiyeti hakkında pek acı hissiyat ifade etmektedir. Royter ajansının AdisAbabadaki muhabiri bildiriyor: Kendi gözü ile gören bir Ingilizin söylediğine göre, Habeş Veliahdi Dessieyi boşalttıktan sonra dağlarda kuvvetli bir müdafaa mevziine yerleşmiştir. porunu ittifakla kabul etmiştir. 13 ler komitesinin raporu Cenevre 19 (A.A.) Milletler Ce miyeti Genel Sekreterliği dün akşam 13 ler komitesinin îtalyan Habeş anlaşmazlığı için sarfedilen uzlaşma gayretleri neticesi hakkındaki raporunu neşretmiş tir. Raporda Baron Aloizi tarafından 15 nisanda 13 ler komitesi başkanına tebliğ edilen İtalyan mütareke ve banş şartları bildiriliyor: 1 İtalyan heyeti murahhasası, îtalyan hükumetinin 8 mart 1936 tarihli telgrafına atfen hükumetin muhasamata nihayet vermek maksadile derhal müzake reye başlanması hususunda kat'î olarak mutabık olduğunu bildirirler. Muhasamat, bir mütareke veya bir ilk banş akdi neticesinde olabilir. Bir mütareke hakkındaki müzakereler süel kumandanhklar arasında vuku bulabilir. Müta rekenin esas amacı, mütareke esnasında orduların emniyetini zâman altına almak olduğuna göre, istenecek teminatlar hiç şüphesiz bir iptidaî barışa müteallık olan metalibat hududunu geçmektedir. Bundan başka müzakereler, ilk barış müzakereleri kadar sürebilir. îtalyan hükumetinin 13 ler komitesi tarafından yapılan da vete mümkün olduğu kadar müessir kılmak hakkındaki arzusuna imtisalen, î alyan heyeti murahhasası derhal ilk baış hakkında müzakereye başlamasını taviye eder. Italyan heyeti murahhasası, bu müzakerelerin ancak 6 ay süel hareketten sonra hâdis olan durum esnasına dayanabileceğini zannetmektedir. 13 ler komi esi uzlaşma zeminine girmekle, bir emriakı mevcud olduğunu aşıkâr bir surette anımaktadır. Italyan heyeti murahhasaı 13 ler komitesinin emrivaki itiraf et mesini istemiyor. Yalnız komiteden bu hususta tecahül etmemesini rica ediyor. 3 Bu sebeblerden dolayı, îtalyan heyeti murahhasası duruma uygun yegâne usulün devamlı müzakereler olacağı kanaatindedir. Mezkur heyet 13 les komitesinin bu müzakerelerden haberdar olmasma fthkân verecek bütün vasıtaları etkike amade bulunmakta ve müzakereerîn cereyanı için «Ouchy» şehrini tekif etmektedir. 4 îtalyan heyeti murahhasası müzakereler neticesinin İtalyan hükumeti ne milletlerle genel duruma tekabül e den faal teşriki mesaisine tekrar başla mak imkânını vereceği ümidini izhar için bu vesileden istifade eder. Raporda bundan sonra Madariaga ile îtalyan ve Habeş murahhaslan heyeti arasında bu tekliflerin Milletler Ce miyetinin daha vasi bir mikyasta iştirakini emin edecek tarzda tadili için yapılan gö rüşmeler zikredilmekte ve netice olarak 13 ler komitesinin, başkanına verdiği hazırlama vazifesinin nihayet bulmuş teâkki edilmesinden başka bir çare olmadığı bildirilmektedir. Durum hâlâ 3 kâ.nunusanide 13 ler komitesi karar sure tini kabul ettiği zamanki durumun ayni dir. Uluslar Sosyetesi azası iki tarafta mütemadiyen hukuku düvel prensiplerine riayet edilmediği hakkında şikâyetler almaktadırlar. Habeş hükumetinin itham ları zehirli gaz kullanılması aleyhindedir ve bilhassa müteaddid ve âcildir. îtalyan hükumeti, hastanelerin bombardıman edildiği hakkındaki şikâyetlere cevab verdiği halde, zehirli gaz şikâyetlerine cevab vermeğe lüzum görmemektedir. îtalyan hükumeti 11 nisan tarihli bir telgrafında, İtalyan süel makamla rının düşman tarafından yapılan vah şetleri tecziye etmek istedikleri bildiril mekteyse de, bu beyana zehirli gaz veya diğer vesait istimalini haklı gösteremez. Raporun zeylinde, hukuk komisyonunun, iki taraftan bildirilen harb hukukuna muhalif vakıalar hakkında Milletler Cemiyeti konseyinin salâhiyetine dair olan muhtırası mündericdir. Nihayet 13 ler komitesinin, 18 nisanda beynelmilel Kızılhaç cemiyetine bir mektub göndererek, Cemiyetin harb hukukuna yapılan muhalefetler hakkındaki belgelerini ver mekten imtina etmesi dolayısile teessür ve feessüf beyan ettiği kaydedilmekte lir. Yunan hükumeti muvafakat cevabı verecek Adit Ababantn müdafaası için AdisAbaba 19 (A.A.) Şimdiye kadar AdisAbabanın şimalinde ve batr sında bulunan ihtiyat kıtaat cumartesi günündenberi cebrî yürüyüşle veya kamyonlarla hükumet merkezinin müdafaası için şimale sevkedilmektedir. Hükumetin merkezi, Begemedere nakletmek niyetinde olduğu Habeş makamlan tarafından yalanlanmaktadır. Türk Mısır dostluk muahedesi yapıhyor [Baj tarafı 1 inci sahifede] Romadaki rivayetler Roma 19 (A.A.) Havas ajansı bildiriyor: Italyan kıt'alannın Harrardan sonra Cicigayı da işgal ettikleri rivayetleri dolaşmaktadır. General Grazianinin harekâtı hakkında sarih malumat yoktur. Londra 18 Adisababadan gelen bir telgrafa göre şiddetli yağmurlar îtal yanlan müşkülâta uğratmaktadır. Roma.Daggabur ve Modo yolları ü" zerinde şiddetli muharebeler olduğunu bildiriyor. Ras Nasibu ile Vehib Paşa Hindenburg hattını hummalı bir faaliyetle tahkim etmektedirler. Bu müdafaa hattı, bu yollar boyunca ve yeni prensipleıe göre inşa edilmiştir. Ciciga ile Harrar önünde yeni bir mü dafaa hattı inşa edilmiş olup îngiliz So Londra 19 (A.A.) Royterden malisine kadar uzanmaktadır. Şimdi Eritre kaynağmdan bildirildiğine göre Habeşistanın silâh ve cepane aldığı yeEritre ordusunun ön kuvvetleri Dessie gâne yol, bu hattın arkasından geçmek denden AdisAababaya giden yol üze tedir. rinde ilerlemektedirler. Italyan uçakları Habeşler, ahiren, tanklara karşı top bu yol üzerinde hiçbir Habeş kuvvet larla mücehhez kamyonlar satm alnıış görmemişlerdir. lardır. Bunlarla cenub cephesindeki topAyni kaynaklara göre, Ogadende raklarım îtalyanlara pahalıya maletme General Graziani üç gün süren şiddetl ğe çalışacaklardır. Fakat Habeş ordusu için hakikî tehlike, şitnalden îtalyanla muharebelerden lonra Harrara vannif tarafından çevrilmektedir. Royterin verdiği muharebe tafsüâtı mecburiyeti iki memleketin efkârı umu miyesi bunu teslim etmektedir. Tereşşuh eden bir habere göre, kara, hava ve deniz meseleleri hakkında îngiliz teklifle rinin esas maddeleri, Mısır heyeti baş murahhası tarafından kabul edilmiştir. 16 nisanda toplanacak olan konferans bu esaslann tatbikı cihetini tetkik edecektir. Bakalım Mısınn istiklâli ile ne su retle telif edilebilecektir. Tatil esnasmda Mısır murahhaslan bu noktayı inceliyeceklerdir. Tahkiki kabil olmıyan bir habere göre, bu hususta bir formül bulunduğu söylenmektedir. Fakat son günlerde matbuatta hafif bir hoşnutsuzluk alâimi görünmeğe başladı. Wafda mensub olmıyan gazeteler, konuşmalann yalnız Sir Lampson ile Nahas Paşaya münhasır kalması ve murahhas heyetini teşkil eden diğer parti mümessillerinin bu konuşmalara iştirak ettirilmemeleri memleketin selâmeti aleyhinde olduğunu ileri sürdüler. Efkârı umumiyeyi tatmin etmek gayesile Nahas Paşa bütün Mısır murahhas heyetini dün saat on birde Zaâfaran sarayında top ladı, kendisi ve Sir Lampson arasında cereyan eden müzakereler hakkında u zun tafsilât verdi. îçtima saat ikiye kadar devam etti. Oğrendiğime göre baz murahhasların suallerine, Nahas Paşa asabiyet göstermiş. Bu içtima hakkında bir tebliğ neşredilecekmiş. Tebliğ (şayed neşredilirse) şimdiye kadar karanlıkta kalan ve memleketin yüksek menfaatle * rini alâkadar eden bazı noktalan aydın latacak mahiyette olacakmış. Atina 19 (Hususî) Boğazlar rejiSofya 19 (A.A.) Dnevnik gazeminin değiştirilmesi hakkında Türkiyenin tesi başmakalesinde Boğazlar mukaveleverdiği notaya cevaben Yunanistanın bu sinin Boğaziçi ve Çanakkale Boğazınm hususda müzakereyi kabule amade ol gayriaskerî bölge durumunu derpiş eden duğunu tebliğ edeceği haber alınmıştır. altıncı maddesini tetkik etmekte ve Türk Boğazları işgal etitğimizi Yunan hükumeti tarafından son notasında ileri gazeteleri de tekzib ediyor «ürülen sebebin hakikaten ikna edici maAtina 19 (A.A.) Bütün gazeteler hiyette olup olmadığını sormaktadır. gayriaskerî Boğazlar bölgesinin işgali Zira, şimdiki rejim memleketin emni hakkındaki haberlerin tekzibini neşret yetini müdafaa için Türkiyenin tedafüî mektedirler. Oğleden sonra çıkan gazetetedbirler almasına mani değildir. Türkiler, Türk tekzibinden başka Yunan tekve bir harb filosuna malık olmak hakzibini de neşrediyorlar. kını haizdir ve böyle bir filoya da filen Prpia gazetesi diyor ki: malik bulunmaktadır. Haberin doğru olmadığı aşikârdır. ZiMesele bizi de alâkadar etmekle be ra, Türklerin, haklarının Lozan devlet leri tarafından tanmacağından emin ol raber, tahdidî mahiyette muahedelerden dukları halde Boğazlar bölgesini şim müteessir olan bizler doğu komşumuzun diden isgal etmekte hiç bir menfaatleri hissiyatını tamamen anlıyor ve bu hissiyata iştirak ediyoruz. Zira, müdafaasını hür yoktur. bir surette teşkilâtlandırmak ve inkişaf etElefteron Vima gazetesi diyor ki: tirmek için bizzat kendi toprakları üzerinHaber doğru olsaydı bile, hâdis olan de tamamen hâkim olmıyan bir ulusun durumu değiştiremiyecekti. Zira, Tür vaziyetini tanıyoruz. kiyenin Lozan muahedesini imza etmiş Türk talebi çok makuldür olan devletlere verdiği nota her tarafta Londra 19 (A.A.) Sundey Tay en iyi intıbaı hâsıl etmiştir. Yunanistan, Yunan tecim gemilerinin zorluklarla kar mis gazetesi, başmakalesinde, Boğazlar sılasması ve Boğazlar için tanınacak hak bölgesinin süel kıt'alar tarafından işgali kın gayriaskerî rejime dahil bulunan Yu hakkında ortaya atılan ve fakat yalanlannan adalarına teşmili sartile Türk hak mış olan şayianın asılsız olduğu ümidini kını tanımaktan baska birşey yapamaz. izhar ediyor. Türkiye tarafından Lozan Atina Ajansının garib bir haberi muahedesinin tadili için ittı.*z edilmiş o • lan usulü tasvib ettikten scnra diyor ki: Atina 19 (A.A.) Atina ajansı Boğazların tekrar tahkimi hakkındaki bildiriyor: Yunan hükumeti tarafından Türk talebi herhalde makul görülmek • dün salâhiyettar bir membadan alınan tedir. Türkiyenin tadil etmek istediği siyatebligatta Türk müfrezelerinin Çanakkale sa, evvelce paktlarla bağlı ve tedricî sugayriaskerî bölgesine girdikleri bildiril rette silâhsızlanma yolunu tutmuş olan cimektedir. Dün akşama kadar Ankaradan han şeraitine uygun idi. Halbuki şimdi arbu haberi teyid eden hiçbir malumat geltık bugünkü şeraite uymamaktadır. Bu memiş ve Türk hükumeti tarafından Yutaleb, hiç olmazsa muahedelerin doğrudan nan hükumetine bu hususta hiçbir tebli doğruya tadili halinde Milletler Cemiyeti gat yapılmamıştı. Buna binaen Türk makinesinin makul bir çabukluk ve ad,alet hükumetinin karannı niçin değiştirdiği dairesinde faaliyete konulabileceğini gösve eğer, bu hususta emir vermiş ise süel termek için fırsattır. kıt'alann Lozan muahedesini ilga etmiş olan devletlerin muvafakatini almadan önce askerî bölgeye girmesi için neden dolayı emir vermiş olduğu meçhul bu lunmaktadır. Emden 9 (A.A.) Şarkî Prusya sa Not: Anadolu Ajansı bu haberi daha hillerinde büyük ve çok şiddetli bir fırevvel resmî ve kat'î surette yalanlamıştır. tma hüküm sürmektedir. Nordenrey Gayriaskerî Yunan adalarının hariç, bütün adalarla münakale inkitaa vaziyeti Atina 19 (A.A.) Gazetelere göre, uğramıştır. Borkum adası karşısmda Yunanistan, gayriaskerî Boğazlar bölge Hans Carl Kançosu tehlikededir. Bir sinin tekrar işgali meselesinin 13 mayısta tahlisiye kurtarma için yaklaşmak isteCenevrede müzakere edilmesi hakkında mekte ise de şimdiye kadar buna mu cumartesi günü Türkiye tarafından ya vaffak olamamıştır. pılan tebligata henüz cevab vermemiştir. Kar iki metre yükselmiş Ayni gazeteler, Yunanistanın, Türki Stuttgrat 19 (A.A.) Son günlerde yenin Boğazlar hakkındaki talebini tet yağan karlar ve fırtına, Kara Ormanda kik edecek olan Lozan devletleri konfranmisli görülmemiş bir vaziyet ihdas et sına istirak edeceğini bildirmektedirler. miştir. Kar iki metroya kadar yüksel Diğer taraftan gazeteler, Lozan mua miş ve birçok evler kar altında kalmışhedesini imza eden devletfer, bunun, Türkiyeye aid bulunan îmroz adasile tır. Bütün münakalât kesilmiştir. Fır Bozcaada gibi gayriaskerî Boğazlar böl tına ve kar, ormanlarda büyük zararla* gesine dahil bulunan Limnos ve Samot rı mucib olmuştur. Ravensburg ve Friraz Yunan adalarına da şamil olacağı edrichshafen şehirlerinde kısmen elektrik cereyanı kesilmiştir. mütaleasındadırlar. Bir Bulgar gazetesinin şayani dikkat bir makalesi Almanyaya iki metro kar yağdı İst. Posta T. T. Baş müdürlüğünden: 1 Deniz posta nakil vasıtalarında olan 2 numarah motörbotun bazı kuımları pazarlıkla tamir ve telvin ettirilecektir. Muhammen bedeli 265 lira muvakkat teminatı 19 lira 88 kuruştur. 2 Bu motörun tamirde kalacağı müddetçe yerine 15 gün mecburî ve beş gün ihtiyarî olmak üzere altı yedi mil süt'atinde bir motör eksiltme ile tutulacaktır. Gündelik muhammen bedeli 8 muvakkat teminatı 12 Hradır. 3 Motörün tamir pazarlığı 4/5/936 pazartesi günü saat 15 te kiralanacak motörün eksiltmesi ise ayni günde saat 15,30 ta Galatasarayda Posta T. T. Basmüdürlüğü Alım Satım Komisyo nunda yapılacaktır. 4 Kiralanacak motörün posta hizmetine elverişli olduğuna dair talibler tstanbul Posta Müdiriyetinden bir vesika alacaklar ve teminatlarını pazarhk ve eksiltme saatinden evvel yatır mif olacaklardır. Şartname hergün Başmüdürlük Kaleminde görülebilir. (2119) I Beyoğlu Vakıflar Direktörlüğü Ilânları Mahallesi Hüseyinağa Asmalımescid K. Mustaf a Ç. | SELİM NUH Satıhk mahlüller Değeri Peyi No. Cinsi Sokağı Semti 10 9698 arsa Macar 128,80 Beyoğlu 22 hane 4230,40 316 Venedik 21 kane 3177.60 239 Ibil Muhtac köylüye dağıtılacak 23 hane 3177,60 239 İbil tohumluklar » 18 hane 2103,80 158 Abdullah » » Ankara 19 Muhacir ve muhtac 20 hane 2103,80 158 Abdullah » » çiftçilere dağıtılmak üzere iki milyon 18 232,80 Uzuncaova 2630 arsa 500 bin lirahk tohumluktan 1,000 to Besiktas Türkali Yukarıda yazılı mahallerin tamamının mülkiyetlerinin peşin para nunun muhtac olan köylülere dağıtılmak ile ve açık arttırma suretile satılması uzatılmıştır. Isteklilerin 20 niüzere Kızılay emrine verilmesi hakkınsan 1936 çarçamba günü saat 14 te Beyoğlunda Vakıflar Direktördaki kanun lâyihası Meclise verilmişlüğünde Mahlulât Kalemine gelmeleri. (2082) tir . •