23 Nisan 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

23 Nisan 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURtYET 23 Nisan 1936 VIYANA DONUŞU Tarihî tefrika:11 M. TURHAN TAN Şehir ve Memleket Haberleri Böyle şey olurmu? Çocuk bayramı Floryanm imarı Kalikratya da imar hududu içine ahnacak Yüzlerce yolcu saatlerle Bugün, muhtelif semtlerde müsamereler verilecek vapur bekletildi Dün saat birden itibaren resmî daire erle hususî müesseselerin kapalı olduğunu bilmiyen yahud da bilmek istemiyen Akay Idaresi cumartesi günleri Adalar hattına tahsis etmiş olduğu br buçuk posasını tatbik etmemek suretile yüzlerce yolcunun bir saatten fazla köprü üstlerinde ve Adalar iskelesinde elleri kollannda bekleşmelerine sebeb olmuştur. Yanıbaşında Şirketihayriye kumpanyasınm tatil arifesini tatbik etmekte olduğunun farkına rarmamak gafletinde bulunan İdare, bir vapur fazla işletmek suretile ve yahud vapurlann hareket saatlerinde cüz'î bir tadilât yapmakla yolculannın ve tatilden isifade etmek istiyen diğer müşterilerinin istirahatlerini temin hususunda neden bu adar alâkasız davranıyor bilemeyiz. Millî Hakimiyet bayramı için bir buçuk günlük umumî tatil müddeti kabul eden kanun pazar tatiline şekıl itibarile o derece benzemektedir ki yolcular gayet abiî olarak dün Adalar hattına cumar esi günleri bir buçukta kalkan vapurun bayram dolayısile kaldınlacaına hükmederek iskelede birikmişlerdir. Yolcular rasında kızanlar, bağıranlar, çağıranlar lmuş, fakat derdlerini anlatacak ve kendilerine müspet veya menfi cevab verecek bir «makam» bulamadıklarından çaresiz bir buçuk saat iskelede beklemişlerdir. Çocuk Esirgeme Kurumu tarafından, 23 nisan bayrammı kutlulamak için tertib edilen alay saat dokuz buçukta Fatihte ükumet konağı önünden hareket edecektir. Fatih kazasının, Fatih, Fener, Kara gümrük nahiyeleri çocuk esirgeme teşki lâtı Fatihte kaymakamlık konağı önündeki parkta, Eyüb nahiyesi kendi merkezinde, Şehremini nahiyesi Şehremini Halkevinde ve bilâhare aile bahçesinde, Samatya nahiyesi de kendi binasında bayramı kutlulıyacaklardır. Şehremini nahiyesinde öğleden evvel Şehremini Halkevinde bir toplantı yapı acaktır. Burada saat 11 de hareket edierek aile bahçesine vanlacak ve akşam saat 18 e kadar eğlenceler yapılacaktır. Öğleden evvel Eyüb orta mektebinde bir toplantı yapılarak bayram kutlulanacak, akşamüstü de bir fener alayı tertib edilecektir. Sabah saat 8 de Samatya C. H. P. binası önünde toplanılacaktır. Burada mektebliler Parü ve Çocuk Esirgeme Kurumu namına soylevler verildikten sonra Samatya nahiye müdürlüğü binası önüne gidilecektir. Burada mektebliler namına bir talebe nutuk söyliyecek, buna büyüklerden biri cevab verecektir. Nutuklardan sonra Yedikule Ispitalya bahçesine hareket edilecek ve orada akama kadar birçok eğlenceler yapılacakır. Bugün için Beşiktaş Halkevinde de bir müsamere tertib edilmiştir. Evvelâ bir konferans verilecek, sonra bir piyes temediîecektir. ° Siyasî icmal Cenevre görüşmelerinin neticeleri Esircideki güzel kız, Deli Muradın gösterdiği alâkadan iki katlı zevk alıyordu Fakat onun bu düşüncesi yanhş çıkh. Deli Murad, saray adamları tarafmdan görülüp beğenilmiş ve ayn bir hücreye konulmuş olan kızdan bir bakışta hoş landı, şen şen solumağa koyuldu ve hemen pazarlığa kalkıştı. Serçeşmenin kızı beğenivennekte hakkı da yok değildi. Bu esir, gerçekten güzel bir mahluktu. Süğlün yapılı, ceylân bakışlı, keklik yürüyüşlü bir kızcağızdı. Tepeden tırnağa kadar kusursuzdu. Deli Murad onunla karşılaşır karşılaşmaz heyecanlanmış, yüzlerce kızın arasında dolaşırken göstermediği bir telâşla bıyıklarını burmağa başlamış ve umulmaz bir av gören aç kaplanlar gibi çılgın bir seyince kapılarak haykırmıştı: Vay anam, vay. Lokmanın lokması mısın, bir içim su musun, nesin anlıyalım yavrum Kızın sahibi olan esirci, acmacak bir clurumdaydı, ellerini uğuşturup dolaşı yordu. Serçeşme de gittikçe artan bir sevinc içinde söylenip duruyordut Evvel mezad, yüz altın. Ârthran varsa karşıma çıksın. Esirci işin pazarlığa döküldüğünü görünce dizüstü geldi, yalvarmaga başladı: Tabanını yalayayım ağa, bu kızdan vazgeç. Başıma derd açarsın, oca ğımı küle verirsin. Istediğin bir kız değil mi? Benimkilerden olsun, başka bazirgânlannkinden olsun, gözüne kestirdiğini seç. Bir para vermeden al götür. Ceremesini ben çekerim. Yalnız buna ilişme. Deli Murad, bu yalvanşı duymuyor'du bile. Çiinkü benliğini önünde gülümseyip duran güzel kıza kaptırmıştı. En % koyu bir gecenin üzerinden alınan bir w»parçadan örülmüş kara sırma bir tacı andıran saçları, güneşin en nurlu tara fmdan koparılarak badem biçiminde iki înci haline konulmuş ve keskin ışığı bo zulmadan siyaha boyanmış gözleri, si birli bir kalemle yontulmuş iki gül yaprağına benzeyen yanakları, nurdan dökülmüş gibi görünen burnu ve gerdanı, gerçekten delikanlı olan Serçeşmenin aklını zıvanadan çıkarmış gibiydi. Kız da bakışında, homurdanışmda ve bütün yapılışmda bir aslan mehabeti sezilen bu erkekten hoşlanmıştı. Biraz önce kendini görüp beğenen kara yüzlü adamlardan tiksindiği için Deli Murada daha çabuk ısınmıştı. Haremagalannın neci olduk lannı bilmediği gibi kimin namına kız aradıklannı da henüz b'ğrenmiş değildi. Onlann kendi hesablarına alışverişe geldiklerini sandığından ve beğenildiğini de sezdiğinden enikonu mustaribdi. Siyalı 'derili adamların eline düşmeği istemiyordu ve Deli Muradın gösterdiği çılgın alâkadan bu sebeble iki katlı bir zevk a lıyordu. Fakat sahibinin takındığı vaziyetten plrelenmişti, kendisinin bu yiğit erkeğe sablmak istenmediğini görerek mütehayyir ve müteessir oluyordu. Kız, müşterinin şu yanık yalvarış ve verilmek istenilen riişvet üzerine pazarlıktan cayabileceğini 'düşündüğünden bir Kamle yapmak istedi. Dayanılmaz bir işve içinde Deli Murada doğru yürüdü, hiçbir sazm taklid edemiyecegi kıvrak bir sesle şu sözleri söyle'di: Ben bağlama da çalarım efem, oynanm da efem! Deli Muradın heyecanı bu sözleri duyar duymaz son hadde yükseldi ve kekeliye kekeliye cevab verdi: Gönül de çalarsın yavrum, akıllar da oynattınrsın kızım. Seni görüp te bu marifetlerini anlamıyacak adam bulunur mu? Esirci işin sarr>a vardığını anladı. Kızın müdahalesi bütün ümidleri altüst etmiş oluyordu. Bununla beraber bir tecrübeye daha girişmek istedi: Ağa, dedi, bu kızdan vazgeçip te başka birini seçersen sana yüz altın da kahve parası veririm. Serçeşme kötü kötü gülümsedi ve he rife karşılık vermeğe lüzum görmiyerek kızm yanma sokuldu, bir elini omzuna koydu: Bülbül hatun, dedi, beni beğendin mi? Sizi Tanrı öğüp yaratmış. Kim beğenmez ki efem? Uçmak, havalanmak ihtiyacını duy mağa başlıyan Deli Murad, kendini zorla zaptederek sordu: Benimle başgöz olmak, beraber yaşamak ister misin? îsterim efem. Öyleyse düş onüme. Yanm saate varmadan nikâhımız kıyılacak, bir saat geçmeden de gerdeğimiz kurulacak! Ve koynundan bir kese altın çıkanp esircinin önüne attı: Bunun içinde iki yüz temiz düka altını var. Yarısını Bülbül Hatun için veriyorum, yansmı da sadaka olarak sana bağışlıyorum. Yalnız bir örtü ver de Bülbülü sarayım. Esirci, yeni ve bambaşka bir telâşla Deli Muradın dizlerine kapandı, inledi: Saraylılar bu kıza beş yüz altın paha biçtiler. Siz iki yüz düka veriyorsunuz. Serçeşme, önünde sürünen adamın, hayrete değer bir ustalıkla, cüppesini çekip çıkardı, Bülbül Hatun diye anmağı baçladığı güzel kızın üstüne geçirdi ve gene herifin belindeki şah çözerek Bülbülün başına sardı: Bizim bir akçemiz, dedi, saraym bin akçesine bedeldir. Sen hesabmı ona göre yürüt, Bülbül Hatunla beni de artık unut! Kız, o güne kadar eşini görmediği bu garib alışverişin zevkile gülüp duruyordu. Esir pazarlarında yaşayıp giden an'aneye göre satılan kızlann, muamele tekemmül ettikten sonra, eski sahiblerine saygı göstermeleri ve onların elini öpüp veda etmeleri lâzımdı. Bülbül Hatun bu lüzumu da hatırlamıyacak derecede sevinc içindeydi, kırk yıllık bir dostu imiş gibi Deli Murada sokulmuştu. Esirci, ne yandan bakılsa zarar gösteren bu hâdisenin verdiği sersemlikle, çömeldiği yerde bön bön bakmıp duruyordu. Belinden şalını, üstünden cüppesini alan zorba müşteriyi kızdırmaktan korkmakla beraber saray adamlarının peyledikleri bir kızın böyle ahnıp götürülmesine de tahammül edemiyordu. Hele yanm saat önce beş yüz altın paha biçilen bir malm iki yüz altına, alınmak istenilmesi büsbütün gücüne gidiyordu. Fakat vaziyeti düzeltecek bir yol bulamıyarak hayret ve ıstırab içinde kıvranıyordu. îşte bu sırada Kara Mehmed araya Murad, dedi, yaptığın işi beğen medim. Şu adamın başını derde sokuyorsun. Bari yüz altın daha ver de gönlü hoş olsun. Ve sonra esirciye döndü, şu öğüdü verdi: {Arkast ŞEHİR İŞLERt lektrik ve havagazi tarifeleri Elektrik ve havagazi tarifelerini tes bit edecek olan komisyon, cuma gününden itibaren toplanarak bu tarifelerin tesitinde esas tutulan maddelerin fiatlerini tetkike başlıyacaktır. Kömür fiatlerindeki düşüklük nazan dikkate alınarak geçen üç aylık tarifenin son bir buçuk aylıında elektrik fiatlerinden on para indirilmişti. Gelecek üç aylık tarifenin yirmi para kadar tenzil edileceği ümid edilmektedir. talyaya petrol verilmesinin men'inî görüşmek üzere, Onsekizler komite sinin son yaptığı toplantıda, FransaFloryanın imar projesinin tatbikma de nın Dış Bakanı M. Flandin son defa iki vam edilmektedir. Bu projeyi hazırlıyan tarafın, Milletler Cemiyeti çerçevesi içinmimar Seyfi, hergün Floryaya giderek de, sulh müzakeresinde bulunmağa da yapılmakta olan beton soyunma mahal vet edilmesini istenîişti. Bunun üzerine ikî lerinin inşaatını tetkik etmektedir. înşaa tarafı telife memur Onüçler komitesi tın temmuz ortasma doğru tamam olaca tekrar faaliyete gelmişti. Komite, bu değı söylenmektedir. Belediyenin bu sene fa da, maksadına muvaffak olamadı; fakiraya vereceği kısma yüksek fiatlarla kat ayni zamanda Onsekizler komitesi « talibler çıkmıştır. Belediye Florya için bir nin derhal toplanıp zecrî tedbirleri şid talimatname de hazırlamıştır. detlendirmesine ve petrol üzerine memDiğer taraftan Kalikratya köyünün bu nuiyet koymasına da imkân görülmedi. imar mıntakası içine alınması takarrür et Fransanın bir daha iki tarafı uzlaştırmamiş ve bunun için îstanbul Vilâyeti Da ğa teşebbüs edilmesini ileri sürmüş olmasi hiliye Vekâletine müracaat etmiştir. Ka Italyaya Habeşistandaki askerî harekâikratya şimdiye kadar Beyoğlu kazası ta devam için mükemmel bir fırsat verdi. Onüçler komitesinin son uzlaştırma tedahilinde idi. şebbüsünün akim kaldığını bildiren ra * MÜTEFERRÎK porunu müzakere eden Milletler Cemi yeti meclisinde, îngiliz Dış Bakanı MisTazim telgraflanna gelen ter Eden mevcud zecrî tedbirlerin de * cevablar vamını istemiş ve diğer aza devletlerle Adalan Güzelleştirme Cemiyetinin ge birlikte yeni tedbirler almağa hazır bu en günkü kongresinde Reisicumhur A lunduğunu bildirmiştir. îngiltere, îtalyar atürk ile Başbakan General îsmet înö ya karşı şiddet taraftan olduğunu tekrar nüne çekilen tazim telgraflanna teşek eyid etmişse de meclisteki aza devlet • erden çoğu bu işin geciktirilmesini muva:ür cevablan gelmiştir. fık bulmuşlardır. Fransanın politikası yeŞoförler, taksilerin tahdidini ni umumî seçimde sol partilerin, yahud istiyorlar sağların ekseriyet kazanmasına göre deŞoförler Cemiyeti, Cumhuriyet Halk ğişeceğinden îngiltre de zecrî tedbirlerin 3 artisine, îktısad Vekâletine ve Bele görüşülmesini 11 mayıstan sonraya bıdiyeye müracaat ederek piyasada mev rakmağa razı olmuştur. D Gürbüz çocuk müsabakast 26 nisan saat 14,5 ta Dağcılık kulü bünde Çocuk Esirgeme kurumu Eminö nü kazası tarafından gürbüz çocuk mü sabakası yapılacak ve müsabakada kazanan yavrulara muhtelif hediyeler ve rilecektir. Bundan başka, radyoda 23 nisandan 30 nisana kadar akşam saat 19,30 la 20 arasında Ali Şükrü, İsmail Hakkı ve Çatalcanın, Büyükçekmece nahiyesi daha 6 doktor tarafından Çocuk bakımı ne bağlı Bahşayiş köyünün, bu yıl na ve trbiyesi mevzulu konferans verilecekhiyeden alınarak kaza merkezine bağlantir. ması Dahiliye Vekâletince muvafık gör. ülmüştür. Bahşayiş köyü kazaya bağlanacak Arazi tahriri hazırlıklan Gümrüklerde Abdülhamid veresesi davası reddedildi Türk Fransız Muhtelit Hakem mahkemesi dün sabahki toplantısmda Ab dülhamid veresesi tarafından Fransız hükumeti aleyhine açılan davada müd deiler tarafından yapılan iadei muhakeme talebini reddetmiştir.. Mahkeme hü kumetimiz aleyhine bir Fransız şirketi tarafından açılmış olan Çukurova dava smda hükumetimiz tarafından münasib miktarda bir tazminat verilmesıne karar venniştir. Bu karar, işi hakem sıfatile tetkik eden Felemenkli bir mütehassısın verdiği rapora istinad etmektedir. Boner Marşal Bankası tarafından hükumetimiz aleyhine açılmış olan 9 mil yon franklık davanm tetkiki için bir mütehassıs tayinine mahkemece karar ve nbniştir. Parlamentolar konferansı konseyi Sofya ve Belgrad ataşemiliterlerimiz Bulgaristan gazetelerinin yazdıklanna göre Sofya ataşemiliterimiz erkânıharb binbaşısı Necati ile Belgrad ataşemiliterimiz yüzbaşt Kâmil becayiş edilnvşler anr. Niste toplanan ve yakında Budapeş tede toplanacak olan Beynelmilel Par lâmentolar Birliği konferansı ruznamesini hazırlıyan konsey içtimaına Türk Kamutayını temsilen saylav Falih Rıfkı Atay, Zeki mes'ud ve Fazıl Ahmed Ay kaç iştirak etmişlerdi. Mümessillerimizden Falih Rıfkı Atay dün şehrimize gelmiştir. Falih Rıfkı A tay kendisile görüşen gazetecilere şun lan söylemiştir: « Niste yapılan toplantı haziranda Budapeştede toplanması mukarrer olan Beynelmilel Parlamentolar Birliği konferansı ruznamesini hazırlamıştır. Ruz name hakkında yüksek makamlara iza hat vermeden evvel bir şey söylemek doğru olmıyacaktır. Esasen Niste yapı Sarımusa mahallesi lan toplantının mahiyeti, sadece, umu mî konferansm ruznamesini hazırlıyan bir Aksarayda Sarımusa camisi civarın konsey olmasıdır. Cumartesi günü An daki Nevbahar mahallesinin, Istanbulun karaya gjdeceğim.» zaptında büyük yararlıklan görülen Sa nmusa adile adlandınldığı hakkındak Çalışma saati değişiyor Şehir Meclisi karan Dahiliye Vekâle Bu ay başmdan itibaren resmî daire tince tasdik edilerek Belediyeye tebliğ lerde çalışma saati yanm saat uzatıla edilmiştir. cakbr. Hazirandan itibaren başlanacak olan arazi tahriri işine bir esas olmak üzere hazırlanan cetveller Belediyeye gönde rilmiştir. Tahrir işlerini yapacak olan komisyonların masraflarına karşılık olan îstanbul gümrüklerinin alacağı yeni vaahsisat ta birkaç güne kadar Maliye ziyet hakkında Gümrük ve Inhisarlar VeVekâleti tarafından Belediyeye verile kâletile temas etmek üzere Ankaraya gicektir. den Gümrük Başmüdür vekili Mustafa Ölçü ve tartıların muayenesi Nuri şehrimize dönmüştür. Belediye, ayar memurları, ölçü ve tarMustafa Nurinin, îstanbul gümrükleılann senelik muayenesine devam et rinin taşınacağı Galatada Çinili Rıhbm mektedirler. Ölçü ve ayarlann muaye hanı için hazırladığı projeyi Vekâlet tasnesinde şimdiye kadar hiç damga vurulvib etmiştir. Başmüdür Vekâlete, îstanbul mamış bir takım ölçü âletlerine tesadüf gümrüklerinde yaptığı tetkikat neticesinde edilmiştir. Memurlar, bu gibi âletleri kulne şekilde bir tadilât yapılması lâzım ananları birer zabıt tutarak adliyeye geldiği hakkındaki vardığı neticeyi de vermişlerdir. Devlet dairelerinde bu gibi âletlere tesadüf olunmuş, bunlann ne va bildirmiştir. îstanbul gümrüklerinde işlekit, kimden ve kaç kuruşa alındığı hak rin basit bir şekilde ve mümkün olduğu kında alâkadarlardan bir cetvel istenmiş kadar süratle ilerlemesi için bu ıslahat ve tir. Bu cetveller, ölçü ve ayar başmüfet yeni teşkilât hazirana kadar yapılmış olacaktır. tişliğine gönderilecektir. Hamallığın men'i ve gürültü ile Hazirandan itibaren gümrük ambarlan Liman Umum Müdürlüğüne devredilecemücadele kararalrı ği için gümrük idareleri yalnız ithal ve ihYük taşıma işlerinin daha modern bir racatın ve ticareti dahiliye eşyasının konşekle sokulması ve gürültü ile mücadele edilmesi hakkında Dahiliye Vekâletince trol ve muayenesi ve bir de gümrük rüsuverilen karar dün Belediyeye tebliğ e mile ona bağlı vergi ve resimlerin tahsili ile meşgul olacaktır. Aynca ambar ve dilmiştir. Belediye, gürültü ile mücadele edil antrepolarda birer gümrük memuru da mesi hakkında Vekâletin verdiği karar bulunacaktır. ahkâmmı derhal aynen tatbik edecektir. Hamallar işine gelince; Belediye, bu VÎLAYETTE husustaki emri tatbik etmek için bir ta Resmî dairelerin tatili limatname hazırlıyacaktır. Bu maksadla «Hakimiyeti Milliye» bayramı dola bir komisyon teşkili de düşünülmektedir. Bu komisyon, pazardan sonra içtimala yısile resmî daireler dün öğleden sonra nna başhyarak bu iş etrafında icab e tatil edilmiş ve resmî, hususî binalar bayraklarla donatılmıştır. Bugün de resmî den kararlan alacaktır. tatil olduğundan daireler yann açıla Belediye vergileri bakayası caktır. Mühim bir yekun tutmakta olan eski senelere aid Belediye vergileri bakaya sile 339 malî senesi sonuna kadar ba Sigorta şirketlerinin muamekaya gözüken mebaliğin, ya tahsili ve leleri tetkik ediliyor yahud tasfiyeye tâbi tutulması Beledi Merkezi Viyanada bulunan Föniks si yece tekiden bütün şubelere tamim edil gorta şirketinin malî vaziyet işlerinde miştir. meydana çıkarılan yolsuzluklar üzerine Hazirandan itibaren yeni şekil başlıyor ud otomobillerin fazla olduğunu, bu Milletler Cemiyeti meclisi, kabul et * yüzden şoförlerin kazanclannm çok a tiği karar suretinde son telif teşebbüsü • :aldığını, bunun önüne geçmek için.mev:ud otomobillerin tahdid edilmesini iste nün suya düştüğünü tasdik etmiş ve îtalayı, Milletler Cemiyeti müessisi ve damişlerdir. imî azası olmasi sıfatile bu müessesenin Artistler halk arasında otura misakı ahkâmına uygun surette harekete davet etmiştir. Fakat îtalya murahhasî cak ve dans edecek bu karar suretini reddettiğinden Meclisin Piyasa san'atkârlanndan maada yükson müracaati dahi, daha bidayette te ve birinci sınıf ecnebi artistlerin eğ iirsiz ve neticesiz kalmıştır. ence yerlerinde, numaralardan sonra Meclis, karannda iki muharib tarafa, halkın arasında oturmalanna ve dans etmelerine müsaade edilmemekte idi. Da harbin idaresinde beynelmilel uhuda rihiliye Vekâleti bu artistlerin vazifelerini yet lüzumunu bir daha hatırlatmıştır. Habeş murahhasî da bu karar sure * n'tirdikten sonra, konsumasyon yapma inden memnun olmamıştır. Çünkü îtal mak şartile halkın arasında oturmalanna e dans etmelerine müsaade edilmesini yanm mevcud uhuda muğayir olarak en müthiş zehirli gazleri Habeşistanın her ılâkadar dairelere bildirmiştir. tarafında istediği gibi kullanarak imhaBoğâziçi hakkında bir broşik harbi yâprıgının kararda tas'rîn etJîlrae • çılcarıMı 3 ' ;r< mesini beğenmemiş ve îmha harbine ce' Şirketi Hayriye, Boğaziçine halkA es vaz verîlmesinin ilerisi için' Avrupah milki rağbet ve alâkayı göstermesi için ciddî letlerin kendileri hakkında dahi tehlikeli bir surette çalışmaktadır. Şirket son za bir misaî olacağmı ihtar etmiştir. manlarda tarifelerinde ehemmiyetli tenBöylece gerek zecrî tedbirlerin şîd • zilât yapmış ve Boğaziçine göç edecek detlendirilmesine gerek zehirli gazlerin olanlara yeni kolaylıklar göstermiştir. kullanılmasına karşı şiddetli vaziyet a • Şimdi aynca Boğaziçinde ev tutmak lınması artık Fransadaki umumî seçim • istiyenlere kolaylık olmak üzere Boğa den sonraya bırakılmış oluyor. O zamaziçi köylerinde kiraya verilecek yalı, ev na kadar Habeşistanda hertürlü aslerî r e köşkler hakkında her türlü malumatı harekâtı felce uğratacak büyük yağmur mevsimi de başlıyacağından müsaid meveren bir risale hazırlamıştır. Şirketi Hayriye bu risaleden başka imin sonuna kadar îtalyan ordusu ha • Boğaziçi hakkında renkli, güzel bir brö ekâtında ve tayyareleri zehirli gaz saçür de neşretmiştir. Bu bröşürde Boğa makta hiçbir siyasî engele ve maddî muziçi hakkında birçok tarihî, ilmî, fennî, halefete uğramıyacaktır. Milletler Cemiyeti, Onüçler komite sıhhî ve edebî yazılar ve malumat var sile meclisin son toplantılanndan çıkan dır. Bu risaleler ve bröşürler halka bedava yegâne fayda şudur: Tecavüze uğrayan devletle teca\üzü yapan devletin galib dağıtılacaktır. ve mağlub esaslan üzere, kendi başlarına Almanyaya gönderilecek mal hesab görmelerine meydan bırakılmadı. Filvaki, Onüçler komitesi, Milletler celanmıza tenzil ât Türkiyeden Almanyaya ihrac edile miyetine yalnız malumat verilmesi ve cek olan yumurta, tütün, taze sebze ve kendisinin seyirci kalması esası üzere, iki taze ve kuru meyva için Şark Demiryol arafın müzakereye girişmelerine razı ollannda tenzilâtlı bir tarife hazırlanmak mak istemişti. Fakat Habeşistanın Mil • letler Cemiyetinin müzakereye kanşmatadır. sında ısran üzerine bu usulden feragat Bu mesele hakkında şimdiye kadar edilmiştir. Viyana, Sofya ve Almanyada Tutsing Habeşistanın bu israrim Fransadaki jehrinde müzakereler olmuştur. sağ partilerin gazeteleri, mağlub devlete, Ayni iş şimdi Budapeştede görüşül mektedir. Bu konuşmalar 30 nisana ka bir de, sulha mâni olmak gibi manevî bir mes'uliyet yüklemeğe vesile ittihaz etmek dar sürecektir. Konuşmalara Şark Demiryolları namı istemişlerdi. Fakat Milletler Cemiyeti na iştirak etmek üzere M. Antomari Ma meclisi Habesistanı böyle bir zillete uğcaristana gitmiştir. Bu toplantıda Bul ratmaktan çekinmiş ve uzlastırmağa imgar, Yunan, Yugoslav, Macar, Çekos kân kalmadığını tesbit etmekle iktifa etlovak ve Alman murahhasları da bulun miştir. Hatta meclis, îtalyaya yaptığı son maktadır. Müzakerelerde bir anlaşma bir müracaatle de uzlaştırma işinin bo • temin olunursa Şark Demiryollan Al zulmasından zımnen îtalyayı mes'ul tutmanyaya gidecek yumurta ve kuru mey muştur. Harbin idaresine aid beynelmîvalanmız için yüzde 30, tütün, taze mey lel uhuda riayete iki tarafı da davet etva ve sebze için yüzde 40 tenzilât ya • mişse de hakikatte yalnız îtalyayı kas m detmiştir. pacaktır. SOSYETELERDE Posta tayyareleri ay sonunda gelecek Devlet hava yollan için îngilterenin Hawilland tayyare fabrikasından satın alınan ikişer motörlü üç yolcu tayyare sinin Türk pilotlarının idaresinde olarak bu aym sonunda şehrimize gelmesi bekşehrimizde bulunan bütün sigorta şirket lenmektedir. Tayyarelerde fabrika sahi lerinin hesab ve muamelelerinin bir kere binin oğlu, fabrikanın haricî satış şubes şefi ve İngiliz tayyare kulübü reisi de bu gözden geçirilmesi kararlaştırılmıştır. lunacaklardır. Maliye mütehassıslan birkaç günden Tayyareler İstanbulda bir gün kal beri bu işle meşgul bulunmaktadırlar. Bı dıktan ve şehir üzerinde gösteriş uçuşlar tetkik herhangi bir sebeb ve lüzum üze yaptıktan sonra Ankaraya gidecekler v < rine değil mutad bir kontrol mahiyetin îstanbul Ankara îzmir arasında mun de olarak yapılmaktadır. tazam seferler yapacaklardır. Mevcud zecrî tedbirlere dokunulma * mış olmasi da, bugünkü vaziyete göre, Milletler Cemiyetinin tecavüze uğrayan tarafı iltizam eden davası için bir ka « zancdır. Bu tedbirlerin, zaman geçtikçe, îtalyayı daha ziyade sıkışhrdığı ve halkın maişetini darlaştırdığı, memnuniyetsizliği artırdığı ve memleketin malî ve iktısadî kuvvetini azalttığı şüphesizdir. Askerî harekâtı bir an evvel neticelendirmek için her vasıtaya müracaat edilmesinin başllca sebebi, zecrî tedbirlerin doğurduğu zorluklar ve yoksulluklardır. Fakat Fransadaki seçim ve Ren meselesi şim dih'k daha ileri gidilmesine mâni olmuş tur. Muharrem Feyzi Togay