7 Ağustos 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

7 Ağustos 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURtYE'k 7 Ağustos 1936 impiyatlar Serbest güreşlerde Türk güreşçileri nasıl güreştiler ? Fransız hakem, güreşçilerimizin çok kuvvetli olduklarım, fakat güreş bilmediklerini söylüyor Berlin 3 ağustos (Sureti Mahsusada Olimpiyadlan takibe giden arkadaşımızdan)Evvelâ haberlerin tatlısından başlamayı tercih ediyorum. Bugünkü güreş müsabakaları, Türk pehlivanları için bir muvaffakiyet serisi oldu. Dün, bize talihsizlikle açılan güreş salonu, bu gece pehlivanlarımızın muvaffakiyetlerini alkışlı yanlann el şakırtılan arasmda kapandı. Güreşçilerimiz, dün çok kuvvetli rakiblere düşmüşlerdi. Hepsi çok sinirli, heye canh idiler. Dünkü müsabakalar, bu heyecanı nisbeten azalttı ve sinirleri de biraz sükun verdi. Çocuklar, eski bir tabirle yırtıldılar. Onun için, bugün mindere kendilerinden daha emin olarak çıktılar ve hakikî kabiliyetlerini değilse bile, kudret ve kabiliyetlerinin bir kısmını göstermeğe muvaffak oldular. Berlindekı acıklı akıbet Takımımız Norveç takımına nasıl yenildi? Alman Futbol Federasyonu Umumî Kâtibi «Çok iyi oynuyorsunuz amma oyundan gayenin ne olduğuPolonya Macaristanı, nu bilmiyorsunuz ve gol yapamıyorsunuz» diyor (Olımpiyadlardaki arkadaşıAvusturya Mısırı yendi Berlin 3 Futbolda Mersinli Ahmedin ilk galebesi Bugün güreşlere saat onda başlandı. Evvelâ Mersinli Ahmed Alman Şedler ile güreşti. Alman, kendisinden çok şeyler ümid edilen bir pehlivandı. İlk saniyeler, tlense ile geçti. Güreşçiler birbirlerini denediler. Ahmed pek sinirli değildi. Bir fırsatını bularak Almanı sağ ayağmdan yakaladı. Alman minder dışına kaçmak istiyor, Ahmed de bırakmıyprdu. Fakat Alman kaçmağa muvaffak oldu ve minder kenarına tos vurdu. Alman bir aralık Ahmedin kolunu kapmak istedi, fakat Ahmed hem kolunu kurtardı, hem de Almanı alta alarak köprüye getirdi. Salonun her tarafmdan «Yaşa Ahmed!» sesleri geliyor. Sanki Taksım stadyomunda maç yapıyoruz. Berlindekı bütün Türkler burada. Her taraftan türkçe sesler yükseliyor. İlk devre bittiği zaman ha kemler berabere karar verdiler. Halbuki Ahmed çok hâkim güreşmişti. Fakat hakemler muhakkak tesir altında. Malum ya güreşçilerden biri Alman diğeri Türk. Ahmed, kur'a ile alta düştü. Alman oyun yapmak istiyor, muvaffak olamıyordu, Ahmed, üç dakikayı bitirmek için min der dışına kaçıyor. İkinci üç dakikada Ahmed, Almanın üstüne çıktı; Alma nın ayağını kaptı, bir iki oyun tecrübe etti. Bu devre de bitti. Son devreye ayakta başlandı. Ahmed, Almanı tekrar ayağmdan yakalıyarak yere vurdu. Alman dışan kaçmak istiyor, Ahmed mütemadiyen hâkim güreşiyor. Fakat rakibinin sırtını yere getiremiyor. 15 dakika tamam oldu. Hakemler bu sefer insafa gelmiş olmalıdırlar ki müttefikan Ahmedi galib ilân ettiler. Bu galibiyeti dakikalarca alkış ladık. Olimpiyadlar açılırken: Bayrak merasimi yapılıyor ve 30,000 güvercin uçuşuyor T» Çoban Belçikalıya elense çekerken Belçikalı Mehmedi alta düşürüverdi, fakat Mehmed çevik davrandı, Belçikalı alta düştü. Bir müddet Belçikalı altta, Ço ban üstte kaldıkan sonra hakem ikisini de ayağa kaldırdı. Maamafih Mehmed, Belçikalıyı tekrar alta almakta müşkülât çekmedi. İlk devre berabere bitti. Çoban kur'a ile ilk üç dakika alta düştü. Belçikalı Çobanı yerinden bile kımıldatamıyor. Uç dakika böyle geçtikten sonra Meh med üste geçti. Belçikahnın ayaklanndan tutarak ve varkuvvetini sarfederek rakibini başaşağı getirdi. Belçikalı köprüsünün tarafgirlık ederek ilk devre için berabere karar verdiler. Ahmed, kur'a ile üste düştü. Japonu iki defa köprüye getirdi. Ahmed A minderinde güreşirken Mustafa, Ingilizi perişan etti Büyük Mustafanm İngiliz yarım sıklei güreşçisile yaptığı müsabaka, fevkalâde parlak oldu. Mustafa, ilk saniyede İngilizi bir salta ile yere devirdi, İngiliz kaçmak istedi, fakat Mustafanın çelik kollan bir kıskaç gibi İngilizin gövdesine sarıl mış, bırakmıyor. Mustafa, arkadaşlannın dünkü mağlubiyetlerinin intikammı almak isiyormuş gibi İngilize aman vermiyor. Mustafa bir aralık İngilizi boyunduruğa almak istedi; İngiliz bundan istifade ederek kendisini minderin kenarına attı. Fakat, hakem kendisini ortaya getirdi. İngiliz, muhakkak ki çok kuvvetli bir güreşçi. Fakat Mustafaya karşı birşey yapamıyor. Musafa, İngilizin tek kolunu kaparak sırtmı yere getirdi. Hakemler tabiî bunu saymıyorlar. Salonun her tarafın dan protestolar yükseliyor. «Yaşa Mustafa, varol aslan» diye yüzlerce Türk bağırıyor. Mustafa ikinci defa İngilizi yenerken bu sefer de gonk İngilizin imdadma yetişti. İkinci devrede İngiliz gene alttı. Mustafa mütemadiyen ingilizi eziyor. Birkaç defa köprüye getirdi. ingiliz bunlardan kurtuldu. Güreşin sonlarına doğru Mustafa tekrar İngilizin omuzlannı yere getirdi, hakemler bunu da saymadılar. Mustafa, üç defa tuş yaptığı halde hiç sıkılmadan, bu hakkını yediler ve neticede ittifakla galib ilâjı ettiler. Mustafa, salonu dolduran bütün seyircilerin alkışlan arasında minderden indi. Ahmed A minderinde güreşirken Çoban da B minderinde Belçikalı ile musaraada. Biz, iki minder arasında şaşkına döndük. Hangisini takıb edelim, hangisine bakalım? Kalblerimiz kopacakmış gibi çarpıyor. Ahmedi bırakıp Mehmede bakamıyoruz. Mehmedi bjrakıp Ahmedi seyredemiyoruz. Bu vaziyette güreş seyretmek insanı öldürüyor. Bereket versin Ahmed, güreşinin son dakikalannı yapıyor. Japonu eziyor, yerden yere çarpı yor, fakat bir türlü sırtmı yere getiremi yor. Japon sırım gibi. Gözümüzün biri bir minderde, diğeri öteki minderde. Hele çok şükür Ahmedin güreşi bitti. Hakemler Ahmedi galib ilân ediyorlar. Alkış tufanı koptu. Ahmed, gülerek minderden iniyor. Öteki minderde Çoban hâlâ koca Belçikalıyı zorluyor. Ahmed çok kuvvetli amma güreş bilmiyor Ahmedle Japonun maçını idare eden orta hakemi Fransız, maç bittikten sonra yanımıza gelerek bize şunları söylüyor: « Ahmed çok kuvvetlidir, fakat güreş bilmiyor. Eğer güreş bilseydi, Japonu ilk dakikada götürürdü.» Hakikaten güreşçilerimizin çoğunun tecrübesi, müsabaka kabiliyeti, tekniği noksan. Biz, yaratana sığınarak sadece kolumuzun kuvvetile güreşiyoruz. Bir de bu adamlar gibi bu işin inceliğini ve dalaveresini, tekniğini öğrenebilsek kimbilir ne oluruz. Güreşçilerimizin müsabaka kaAmerikalı 0wens büyük bir farhla biliyetlerinin azlığı bize çok şeyler kay 100 metroda birinci gelirken bettiriyor. Yoksa biz dün yenilmezdik. du. Belçikalı mütemadiyen minder dışına Yaşar Belçikalıyı yendi kaçmak istiyor. Mehmed, Belçikahnın oAkşam saat 6 da başlıyan müsabakamuzlarını yere getirmek üzereyken ikinci larda Yaşar ikinci maçını Belçikalı ile üç dakikanın bittığini bildıren gonk çaldı yaptı. Yaşar da bugün aslan kesilmişti. Son devre ayakta cereyan etti ve Meh Çok güzel çalıştı, müteaddid oyunlar tatmed ittifakla galib ilân edildi. Halkın bik etti ve hükmen galib ilân olundu. alkışlan arasmda minderden indi. Sadık tsveç şampiyonunu yendi Polonya 3 0 Macaristanı, Avusturya mızdan) Güreşçilerimizin muvaffakiyetlerini yazdıktan sonra şimdi de futbol3 1 Mısırı yenmiştir. Kadınlar arasında eskrim cularımızın bugün yaptıklan muvaffakiBerlin 6 (A.A.) Birinci: Bayan E • yetsiz maçı anlatayım. Fakat bu yazım, lek Çekoslovak 6 defa muvaffak Dİ muhterem okuyucuların hiç hoşuna git miyecek, çünkü evvelâ çok fena şerait muştur. İkinci: Bayan Mayer Alman 5 de içinde yazıyorum, sonra da çok müteessirim. A^cak maçta tuttuğum karmakanşık fa muvaffak olmuştur. Üçüncü: Bayan Preis Avusturya 5 notlara bakarak bu satırları hem acele ile. defa muvaffak olmuştur. hem de teessürle karalıyorum. Böyle bir Dördüncü: Bayan Hass Alman 5 mağlubiyetten sonraki halimi nazan itidefa muvaffak olmuştur. bara alarak okuyucularımın beni mazur Hokeyde Hindistan galib görmelerini rica ederim. Berlin 6 (A.A.) Hokey maçında Maç yaptığımız saha, güreşlerin yapılHindistan ekipi 4 0 Macar ekipini yen dığı Doyçland Hallenin biraz ötesinde. mıştir. 60 metro eninde bir yer. Fakat çimen. Kotra yarışları Bir kapalı tribün kenannda güzel koşu Kiel 6 (A.A.) Kotra yarışlarmm pisti de var. Her taraf 50 milletin bayrakikinci gün neticeleri: larile süslenmiş. Berlindeki Türklerin heMonotipler: men hepsi buraya da gelmiş. Norveçliler Birinci: Holanda. de Dek çok. Dört bin kadar seyirci var. İkinci: İngiltere. Saat beş buçukta takımlar sahaya çıkÜçüncü: Polonya. tılar. İki taraf ta kendi takımını alkışlıyor. Dördüncü: Almanya. Hava kapalı, esasen sabahtanberi hayli Sekiz metroluk seri: yağmur da yağdı. Hakem İtalyan. Birinci: Norveç. İkinci: Almanya, Birinci devre Üçüncü: İsveç. Oyuna onlar başladı; hücumları mü Star serisi: dafaamızda kesildi. Biz soldan bir hücum Birinci: İsveç. yaptık. Biraz sonra Norveçlilerin bir aİkinci: Holanda. kmı avut oldu. Rebii soldan akarken aÜçüncü: İngiltere. yağından topu kaptılar. Onların hücumDördüncü: Almanyt lan sıklaştı. Bir aralık onlara bir favul olAltı metroluk seri: du. İstifade edemedik. Dakikalar ilerileBirinci: Norveç. İkinci: İngiltere. dikçe Norveçlilerin hakimiyeti artıyor. Üçüncü: İsviçre. Havadan gelen bütün topları kapıyorlar Asrî Pentatlonda Almanya ve biz de aksine hep havadan oynuyoruz. Onlar topa, çok uzun ve isabetli vuruyorbirinci lar, pasları birbirlerini buluyor. On birinBerlin (Hususî) Beş gündenberi devam edegelmekte olan asrî Pentat ci dakikada Fıkret mükemmel bir akın yaptı, kale yakınında topu Rebiiye geçirlon müsabakası neticelendi. Birinciliği Almanya, ikinciliği Ame « di, kaçırdık. Biraz sonra Fikret mükemrıka, üçüncülüğü de İsveçli zabitler ka mel bir şüt çekiyor. Avut. Daha ilk dakizandılar. Dünkü müsabakaların sonun kalarda belli ki, şansımız yok. Bu iki hüda İsveçliler puvan itibarile ikinci de cumu onların akını takıb etti. Cihad bir recede idiler. iki güzel kurtanş yaptı. Norvecin hü cumları sıklaşıyor ve onlar gittikçe açı Halter neticeleri Berlin 6 (A.A.) Orta siklet kate lıyor. 16 ncı dakikada Saidin güzel bir şütü direğe çarparak geri geldi. Bu mugorisi: Birinci: Tuni Mısır , ceman 387.5 hakkak gol olabilirdi. Bu, kaçırılan iyi kilo kaldırmak suretile yeni bir olim bir fırsattı. 19 uncu dakikada güzel bir piyad dünya rökoru tesis etmiş ve o hücum daha yaptık, Fikretin şütü kalecilimpiyad birinciliğini kazanmıştır. nin ellerinde kaldı. 2 nci dakikada Fikreİkinci: İsmayr Alman , 352,5 kilo tin Hakkıya verdıği pası Hakkı avuta kaldırmıştır. attı. Hakkı bugün hiç iyi değil, Said de Üçüncü: Vagner Alman , bu da fena. Niyazi de hiç pas almadığından 352,5 kilo cemetmişse de İsmayr siklet itibarile daha hafif olduğundan ikinci birşey yapamıyor. Oyunun merkezi sıkleti sol tarafımızda. Rebii Fikret çok iyi addedilmiştir. çalışıyorlar. Bu müsabaka dün akşam M. Hitlerin huzurunda, Doyçland salonunda icra o22 nci dakikada bize korner oldu. Alunmuştur. vutla bitti. Bir hücum daha yaptılar. GeAğır siklet: ne kurtulduk. Birinci: Joseph Manger. Develope: 25 inci dakikada arka arkaya soldan 132.5. Arraşe: 132,5, Epole: 155, yekun: iki hücum yapıyoruz. Norveçliler, sıkışın410 kilo. ca topu kornere attılar. Attılar amma istifade edemedik ki... 27 nci dakikada da minderden indi. mühim bir tehlike atlattık, sol içleri boş öteki güreşler kalemize topu atamadı. 35 inci dakikada Bugün ve bu geceki müsabakalar bundan sonra bitti. Bugünkü müsabakalarda Cihad mükemmel bir kurtanş yaptı. Bir 79 kiloda Macar Hindistatı sayı ile, A dakika sonra merkez muhacimleri, sol amerika Cenubî Afrikayı tuşla, îtalya îs çık mevkiinden ofsyad vaziyette topu yaveçi sayı ile, Finlandiya Belçikayı tuşla, kalıyarak kale önüne kadar sürdü, pas Fransa Kanadayı tuşla, Çekoslovakya verecekmiş gibi yaparak şüt çekti. Gol. Bu gol bizim çocukları biraz şaşırttı. Şüt îngilizi tuşla yendiler. 87 kiloda îsveç Estonyayı sayı ile, atamıyoruz. Norveçliler gittikçe açılıyor. Macar Finlandiyayı sayı ile, Amerika İlk devre bitti. İsviçreyi tuşla, Avustralya Belçikayı tuşla, Almanya Çekosovakyayı sayı ile yendiler. Ağırda, Estonya Çekoslovakyayı tuşla yendi. îkinci devre 56 kiloda Alman ingilizi tuşla, Belçika Çekoslovakyayı tuşla yendiler. 61 kilo ikinci turda Kanada Çekoslovakyayı sayı ile, îtalya Cenubî Afrikayı sayı ile, İsveç Almanı sayı ile, Macar, Fransızı tuşla, Finlandiya îsviçreyi tuşla yendiler. 66 kilo ikinci turda îtalya Belçikayı tuşla yendi. Yarından itibaren, mağlub olanlar tasfiye edilecekleri için güreşçi adedi azalacak, müsabakalar daha heyecanlı bir safhaya girecektir. Rebii Fikret [Muhabirımizin yazdığına göre, en iyi bu iki futbolcu oynamış ve boylece muhacım hattının sol tarafında teklif ettiğimiz tar. zın isabeti. bılfiil anlaşılmıştır.] oynuyorsunuz, fakat oyundan gayenin ne olduğunu bılmıyorsunuz, gaye gol yap maktır, bunu yapmıyorsunuz.» diyor. Gayenin ne olduğunu biliyoruz amma maalesef gol yapamıyoruz. Biraz sonra üçüncü golü yedik. Bu gol, takımımızı berbad etti. Takım aJüst oldu. 37 nci dakikada bize favul oldu, çektiler, kalecimiz tuttu, elinden kaçırdı, sağ içleri yetişerek dördüncü golü yaptı. Dört gol. Bu altından kalkılamıyacak bir yüktü. Buna rağmen, son dakikalarda bizimkiler mezbuhane bir gayret sarfediyorlar amma faydasız. Hakemin uzun bir düdüğü Türkiye Norveç maçının 4 0 Türkiyenin mağlubiyetile bittiğini ilân ediyor. 1924 te 52 ile üstad Çeklere, 1928 de 71 ile ateşli Mısırlılara ve 1936 da 40 ile sözde ağır oynıyan Norveçlilere yenilmişik. Gerçi bu defa, ötekilerden daha az gol yemiştik amma neye yarar ki bir şeref sayısı bile yapamamıştık. Bu, teessürümüzü daha çok artırıyordu. Nasıl oynadık? ... Takım, ilk devrede iyi oynadı, hem de rüzgâr altında olduğu halde. Fakat ikinci devrede Norveçlilerin tefevvuku meydana çıktı. Nefes, sürat, topa hakimiyet. Teknik, taktik onlarda hep var. Kalecileri 33 defa, müdafilerinden biri 1 7 defa, muhacimlerinden ikisi 24 defa, gene mü* dafilerinden biri 9 defa beynelmilel maç yapmıs,. Her hususta bizden üstün adamlar. Norveç futbolu ağırmış, diyenlerin kulakları çmlasın. Yıldırım gibi oynuyorlar. Bizim takımda en başta Fikret olmak üzere yalnız Fikret, Rebii ve Hüsnü iyi idiler. Ondan ötesi çok fena idi. Hele Said ve Hakkı en kötü günlerinde idiler. Muavin hattımız da arzu edildiği kadar işlemedi. Yabancı bir memlekette böyle icı bir mağlubiyet insana nekadar dokunuyor. Oyunun başlangıcında bu Alman stadı, Taksim stadı gibiydi. Bütün çocuklar seyirci Türkler tarafından isimleril" çağırılarak teşçi ediliyordu. Fakat ikinci devrede sesimiz kesildv Bu mağlubiyetin acısını anavatandakiler bizim kadar hissedemezler. Bu mağlubiyette hiç kimse için kabahat aramıyalım. Yenilmemizin kabahati hepimizindir. Programlı bir surette spor yapmıyan bir memleketin futbolu yabancı bir memlekette ve spora tapan milletlerin karşısında işte bu kadar oynar. AHMED 1HSAN îkinci devre îkinci devreye bizim hücumla başlandı. Bu devrede ümidimiz var. Üç dakika sonra yağmur başladı, fakat çok sürmedi. Biz bir iki akın daha yapık. Hücum hattının ortası bozuk, tam zamanında şüt atılmıyor. Ancak onuncu dakikada bir şüf atabildik, o da avut oldu. Soldan yaptığımız bir iki akın da netice vermiyor. Bu arada Hakkı mühim bir fırsat daha kaçırdı. 22 nci dakikada Norvece favul. Penaltı çizgisinin hemen üstünde. Çektik, kornere attılar. Kornerden de istifade edemiyoruz. Norveçlilerin boylan çok uzun. İyi sıçrıyorlar, havadan gelen topu hemen yakalıyorlar. 24 üncü dakikada bize korner oldu, Hüsnü kurtardı. Bu sırada Yaşar sakatlanarak oyundan çıktı. On kişi kaldık. Ve hemen bir gol tehlikesi atlattık. İki üç dakika sonra Yaşar tek rar girdi, fakat müdafaada oynamıyor. Sol açığa geçti, Fikret merkez muavin oynuyor, Lutfi müdafaaya geçti. Bir aralık Hüsnü merkez muavi onynadı. 30 uncu dakikada onların merkez muhacimleri ikinci gollerini yaptı. Bu gol cok güzeldi. Alman Futbol Federasyonu umumî kâtibi yanımızda bulunuyor «Çok iyi Zencinin elini sıkmamak için mi? Deyli Heraldm Berlin olimpiyadla » rını takibe giden muharriri, gazetesine çektiği bir telgrafta M. Hitlerin, o gün yüksek atlamada birinci gelen Ameri kalı Zenci Consonun usulen elini sıkmamak için, staddan çıkan kalabahğa karışmamak bahanesile vaktinden evvel çıkıp gittiğini bildirmektedir. Birincilerin adları çana hâkkedilecek Berlin (Hususî) Beynelmilel olimpiyad komitesi son yaptığı toplantıda, olimpiyadlarda birincilik kazanacak atletlerin isimlerini sureti mahsusada imal edilen olimpiyad çanına hâkketmeğe karar vermiştir. Küçük Ahmed, Japonu nasıl yendi? Çoban da sayı hesabile galib Çoban Mehmed Belçikalı ağır sıkletle karşılaştı. Belçikalı Mehmedden çok ağır ve daha uzun boylu. Böyle olduğu halde Mehmedin yanına korka korka yaklaştı. kuvveti sayesinde bu hücumdan kurtul 56 kiloda Ahmed, dün Almana yenilmişti. Bugün ikinci müsabakasını Japonla yaptı. Japon dün de yenilmişti. Bugün de yenildi ve tasfiye edildi. Fakat bizim Ahmed, bugün, dünkü Ahmed değildi. Yırtılmıştı, heyecanı yoktu, sinirlerine hâkimdi. İlk dakikada bir çelme atarak Japonu altına aldı; bir iki oyun tatbik etti. Ahmed, Japondan çok kuvvetli. Salondaki Türkler de «Yaşa Ahmed!» diye bağırarak kuvvei maneviyesini artnyor lar. Çocuk aslan kesildi. Hakemler gene 66 kiloda Sadık İsveç şampiyonile karşılaştı. İsveçli dün İngilizi iki dakikada mağlub etmişti. Fakat bugün Sadığın karşısında kedi görmüş fareye döndü. Sadık ilk dakikalardan itibaren üstündü. İsveçlinin yaptığı bir oyundan istifade ederek hasmını alaşağı etti. İlk devrede Sadığın bariz faikiyetine rağmen hakemler gene berabere kararı verdiler. İlk üç dakika Sadık üstte çok güzel oyunlar yaptı. Oyunun bütün imtidadınca hâkimdi. Kendisi alta düştüğü vakit oyun vermedi ve ittifakla galib ilân olundu. Alkışlar arasın AHMED 1HSAN Var ol aslan, tebrik ederiz Gazetemiz, serbest güreşlerde üçüncülük kazamp büyük stadda yüz binden fazla bir seyirci kütle sini hürmetle ayağa kaldırtan, şan lı bayrağımızı şeref direğme çektirten Mersinli Ahmede şu tebrik telgrafını çekmiştir: <cVar ol aslan, tebrik ederiz.* CUMHURİYET ' Küçüksu kupası futbol maçları Küçük su kupası tertib heyetinden: 1 98936 pazar günü Anadoluhîsan alanında yapılacak kupa maçlan. 2 Anadoluhisarı Feneryılmaz gene takımlan saat 14,15 hakem Tahsin. 3 İstanbulspor Feneryılmaz A. takımı saat 15,45 hakem Nuri Bosut, 4 Anadoluhisarı Doğanspor A . takiçıı saat 17,30 hakem Adnan Akın.