6 Ekim 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

6 Ekim 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

6 Birincitesrin 193b TUNCELİNİN Yazan: B. TURGUT . Cürmü meşhud Balkan Tıb Haftası Ham maddelerden Tuncelinin bugünkü umumî vaziyetile muhakemeleri yarın başlıyor alman resimler muhtelif mezhebler, Şamanizm Dün de 16 dava hakkmda Murahhas heyetler Fazla görülen bu resimAKAYGÜN içyuzu uli ( Şehlr ve Memleket Haberleri •) Fransız kabinesinin politikası ransız kabinesi beynelmilel politikada ve cihan ıktısad sahasında fevkalâde faaliyet göstçrmektedir. Para işlerinde evvelce zımnen anlaşarak bir blok teşkil eden Îngiliz • Amerikan Japon zümresine gene Anglo Sakson devletlerile anlaşarak Fransanın dahil olmasile para işlerindeki bellibaşlı mevcud olan iki cephe birleşmiş oldu. Fransanın baş bulunduğu altın bloku dağıldı. Fransanın arkasından Belçika, Isviçre ve Holanda yürüdü. Şimdi de Çekoslovakya parasının altın ve döviz kıymetim yüzde on altı nisbetınde azaltarak Fransanın izini takib ediyor. Fransa para işlerinde beynelmilel anlaşmayı temin ettikten sonra şimdi de iktısad ve ticaret işlerinde bir anlaşmaya önayak olmak ifti yor. Amerika Ticaret Nazın yüksek gümrük tarifeleri ve kontenjan ve klenng usulleri gibi kayıdlar bertaraf edilmedikçe paralann nihaî istikrarı temin edilemiyeceğini ahiren beyan etmişti. Şimdi Fransız kabinesi bir kararname :1e bütün gümrük tarifelerıni yüzde 15 ilâ 20 indirdi. Ayni zamanda kontenjan ve klering usullerinin umumî surette ve kâmilen kaldınlmasmı görüşmek ve kararlaştırmak üzere bir beynelmilel konferans toplanmasını teklif etti. Fransız kabinesi ham maddelerin müsavat üzere ve ko layhkla her sanayi memleketi tarafından tedarikini temin meselesi hakkında bir karar vermek üzere bir konferans yapılmasını teklif etmeği dahi düşünmektedir. Fransanın bu işlerde evvelâ îngiltere ve Amerika ile zaten anlaştığı tahakkuk etmiştir. Gerek para, gerek iktısad ve ticaret işlerinde milletlerin anlaşmalan nihaî gaye umumî refah ve sulhu temin etmeğe şüphesiz kâfi değıldir. Meğer ki bu anlaşmalara politika sahasmdaki anlaşma lar refakat eylesin. Avrupanm siyasî cihetten huzursuzluğunda başlıca amil garbî Avrupanm on sene emniyetini muhafaza eden Lokarno misakının Fransanın Sovyetlerle karşılıklı yardım esası üzere ittifak etmesi ve bunun üzerine Almanyanın Ren mmtakasını işgal ve tahküı» eylemesi sebebile bozulrauş olmasıdır. JŞkndiye kadar bu misakm yerinebaşka bir misakm müzakere edilmesini ve kararlaştırılmasını en ziyade iltizam eden îngiltere olmuştu. Fransız kabinesinin para ve iktısad işlerine aid teşebbüslenn den sonra şimdi de bu Lokarno işine el attığı görülüyor. M. Blum para işleri nin ve kanunlannın arkasmı alıp Cenevreye tekrar geldikten sonra Mister Edenlcdaha ziyade yeni Lokarno misakı üzerinde görüşmüştür. Düne kadar bura halkı kocakarı ilâclarile tedavi muhakeme kararı verildi Meşhud cürümlere bakmak üzere teedilirdi. Cumhuriyet buna mani olmuştur şekkül etmiş olan mahkemeler dün de 6 Alâeddin Keykubad icrayi hüküm ve saltanat ederken Nur Ali Dedenin Dersimin kuş uçurmaz içlerine girmiş, halkı şiilik mefkuresi etrafmda toplamağa başladığı rivayet edilmektedir ki tarih noktasmdan bunun derecei sıhhat ve selâmetini münevver okurlarıma terkecferim. Bu şiilikle beraber Horasan ve Rum erenleri diye yadolunan Türk vicdanlı Türk mürşidlerin Türk ideyeline yaptıklan hizmet te inkâr edilemez. Horasanlı Ahmed Yesevi, Sarısaltuk bu erenlerdendir. lmam Caferiissadıki mezheblerinin banisi olarak tanıyan bu Türk zümre şiilik: akıdesini, bektaşilikle, hurufilikle ve hulâsa yekdiğerini tamamlıyan ve fakat sonra inşiab etmiş olan alevilik zihniyetlerile karışmış ve âde ten kozmopolit bir mezheb halitası meydana gelmiş olmasına rağmen ufak değişikliklerle Şaman ruhunun hususiyetleri bekaya yüz tutmuştur. Şamanizmin istihaleli şeklinden başka birşey olmıyan Dersim halkımn dinî tel kinatı karşısında onu iyi tetebbu etmiş her Türkün bu Türk köşe hakkmda artık tereddüd, şüphe ve müphemiteye lüzum görmeden hükmünü vereceğine inanabilirim. Ortada bünyesi bozulmamış bir Türk dili dahi mevcuddur. Bir zamanlar Türk saraylarında resmî Türk dili, edebî, ilmî dil farsça olduğu ve Türk dili ihmal edildiği halde Türk asıllı olan Tunceli dilinin bu siyasî, ilmî ve edebî cereyan ve tesirlerden azade kalmasına imkân yoktu. Türk bünyeli bu dil Farisinin ve biraz da diğer ekalliyet dillerinin tesirine kapılmış gibi gözükmekte ve bu dillerin ıstı lahlarile meydana gelmiş olmaktadır. Bununla beraber halen en gizli köşelerde bile halis türkçe konuşan Dersimlı köylere sık sık tesadüf edilmektedir. Ağviran, Karaca, Danaburan gibi köyler hu manzumedendir. i.inOlimn' Dil meselesi üzerindeki tetkflce müstenid bu fikrimiz esash ve salâhıyetli bîr ihtısasa taalluk etmemekle beraber umumî bakımdan vaziyetin bundan ibaret olduğu ve bugün o havali Türklerinin ko nuştuğu dilin tahlilî mahiyeti tetkikimizden pek uzak ve haric bir hususiyet ve kararktere malik olmadığı kanaatinde yim. tuzu tükenmez servet kayıtaklandır. Hozatm Akviran köyünden Ovacığa doğru ve kilometrolarca mesafe dahilin de taşkömürü vardır. Madeniyat bakı mından bu en sade bir tetkik olup içerilere doğru zengin ve tükenmez madenler olduğu pek tabiidir. Hozatm 20 Irilometro doğusunda kâin Sen köyünde su ile birlikte ve bir derecik halinde akan petrol; kokusu o semtten geçen herkesi bunaltacak kadar mebzuldür. Asırlardanberi bir dere ve yeşilimtrak ve kesif bir yağ tabakası halinde akıp gitmektedir. Bu yağı alarak yakan ve tenvir ihtiyaclarını tatmin eden köylüler bile vardır. Bundan başka Plümerle Nazımiye arasında ve Darboğaz mevkiinde bir tuz memlehası vardır. Harçik Hayderan suyu kenarında ve 20 derecelidir. Eski zamanlarda bu mahalde kârgir tesisat yapılmış ve tuzlu su kârgir borularla suyun öbür tarafma geçirilerek orada büyük harmanlar yapılmıştır ki halen bu âsar ve tesisat gözükmektedir. Tesisat harab olmuş ve fakat tuz su ile akıp gitmektedir. Anlaşıldığına göre hükumeti sakıta zamanmda da tetkik ve tahliller yapılmış ve müspet neticeler alınmıştır. Tabiî servetler meyanında Tuncelinin Ovacık, Zarkavut, Dereova ve Hılbeş ormanlanndan ehemmiyetle bahsetmek çok doğrudur; bu ormanlar binlerce kilometroluk yol traverslerine kifayet edecek ve bu havalide mühim kerestecilik ticaretini ihva edebilecek bir haldedir. birçok davalan intac etmişlerdir. Dün Müddeiumumiliğe 40 müracaat olmuş, bunlardan 16 sı hakkında lüzumu muhakeme karan verilmiştir. Bu davalardan bazılarını yazıyoruz: bugün pelecekler 4 üncü Balkan Tıb Haftası memle ketimizde ilk defa olarak yarın saat on beş buçukta Yıldızdaki Kongreler sarayında Sıhhat ve İçtimaî Muavenet Vekâleti Müsteşarı Hüsameddin tarafm • dan açılacaktır. Kongreye aid hazırlıklar kâmilen bi tirilmiştir. Bugün, kongreye iştirak e decek murahhasların gelmesi beklen mektedir. Rumen murahhasları, saat 15 te Re cel Karol vapurile geleceklerdir. Saat 15,30 da Yunanlı doktorlar gene vapurla ve saat 22,20 de de Yugoslavlar 30 kişilik bir heyet halinde trenle gele ceklerdir. Balkanlı doktorları karşılamak üzere doktor Âkil Muhtarm riyaseti altınd 15 kişilik bir heyet teşekkül etmiştir. Misafirler kendilerine tahsis edilen otomobillere rakiben doğruca ikame edecekleri otellere gideceklerdir. Hükumet, bu kongre için 10 bin lira kadar tahsisat ayırmıştır. Balkan Birli ği reisi Hasan Saka da kongreye aid işlerle alâkadar bulunmaktadır. Diğer taraftan kongreye istanbulda bulunan yerli ve yabancı profesörlerle doçentler de davet edilmişlerdir. lerin indirilmesi isteniyor Öğrendiğimize göre, yakında, bir kısım ham madde sanayi maddelerile mamullerinden alman vergi nisbetsizliğinin izalesi için bazı tedbirler alınacaktır. Bu suretle bugün için inkişafına imkân hâ s»l olmıyan bazı mühim sanayi şubelerinin genişlemesi temin olunacaktır. Iktısad ve Maliye Vekillerimizin gerek şehrimizde, gerek şark vilâyetlerinde yaptıklan tetkiklerde bu işe mütedair noktalar tesbit edildiği gibi Gümrük ve înhisarlar Vekâleti de ayrıca bu hususla mesgul bulunmaktadır. Memleketimizde teessüs etmiş öyle sanayi şubeleri vardır ki, ev sanayiini besliyen ham maddeden alınan resim ve vergiler o malın mamulünden alman lardan daha fazladır. Gene ekseriya bu nisbetler diger mümasil sanayi şubeleri nin bulunduğu memleketlerle mukayese edilemiyecek kadar fazladır. Bunun neticesi olarak memleketimizde bu kısım sanayi ilerlemek imkânını bulamamaktadır. Bu hususta lâstik fabrikatorlan da hükumete bir müracaatte bulunmuslardır. Fabrikatorlar, bu müracaatte ham kau çuk resminin 143 kuruş olmasına mukabil mamul maldan 100, otomobil lâstiğin den 106 kuruş gümrük resmi alınmasından şikâyet ederek memleketimizde lâs tik sanayiinin ilerlemesine imkân bırak mıyan bu halden şikâvet etmıMerdir. Lâstikçüer misal olarak komsu Bulgarista nin ham kauçuktan alınan resmin 75 levadan 26 levaya indirilmesini ve ma mulden alınanın 300 levaya kadar çı kanlmasını misal olarak göstermektedirIer. Lehistan, Almanya ve Macaristan ise ham kauçuktan hiçbir resim almamaktadırlar. Afahkemede biten bir nişanlanma Zeki admda bir genc, Aliye adında bir kızla sevişmiş ve ailesi evlenmelerine razı olmadığından kızı kaçırmıştır. He nüz 16 yaşında bulunan kız nihayet zabıtanın müdahalesile ebeveynine teslım edilmek üzere karakola Zeki ile birlikte getirilmiş ve kardeşinin karakola getirildiğıni işiten Zekinin hemşıresi Firdevs te merak saikasile karakola gelmiştir. Fir devs karakolda erkek kardeşnin kaçırmış olduğu kızm annesine ve komşularma raslayınca aralarında bir münakaşa başlamış ve bu münakaşadan çıkan bir hâdise üzerine iş mahkemeye sevkedilmiştir. Kız çakırma vak'asile bashyan ve içine zabıtaya hakaret suçu da karışan bu vak'a Müddeiumumihkte yeni bir şekil almıştır. Firdevs zabıtaya hakaret yü zünden sorguya çekilirken Müddeiumumî Hikmet Sonel kızm nüfus tezkeresini tetkike lüzum gb'rmüş ve kızın evinden getirilen nüfus tezkeresi tetkik edilince tahrif edildiği görülmüştür. Firdevs bu sefer hem zabıtaya hakaret, hem de sahtekârlık suçlarile dördüncü asliyeye sevkedilmiştir. Cürmü meşhud kanunu ahkâmına uyduğu için davanın rüyetine derhal başlanmış ve kız kaçırma yüzünden kavgah bulunan iki tarafın kalabalık aileleri de mahkemeye gelmişlerdir. Neticede maznun Firdevs, polisle barıştıklarını söylemiş ve nüfus tezkeresinin eski olduğunu, küçük kardeşlerinin onu adı bir kâğıd sanarak kalemle oynadığını söylemiştir. Şahidler dinlendikten sonra Firdevsin sabıkasnın bulunup bulunma dığınm tahkikine lüzum görülerek muhakeme perşernbe günü saat bire bırakılmıştır. Firdevsin düştüğü fena vaziyet her ıki aile ârasındaki anlâşamamazhğı orta dan kaldırmak gibi bir netice vermiş ve Zeki ile Aliyenin nişanlanmalanna karar verilmiştir. İstanbuldaki doktorları davet Balkan Hekimler Birliği Türk Komitesinden: Dördüncü Balkan Tıb Haftası 7 teş rinievvel 1936 çarşamba günü saat 15,30 da Yıldızda Kongreler sarayında merasimle açılacaktır. Adresleri bizce kısmen malum arkadaşlara davetiyeler gönderilmiştir. Bu ana kadar müracaat edip te davetiye alamıyan arkadaşlarm da bu saatte Mecidiye kapısından teş riflerini rica ederiz. Tuncelinde sağlık meselesi Tuncelinin bugünkü umumî durumu Gizli kalmış nüfusile beraber takriben 300,000 i aşan gürbüz ve sağlam nüfusile Türk olan Tuncelinin geçmişine bir nebze baktıktan sonra bu havalinin bu günkü umumî durumunu izaha çalışmak faydalı olur sanınm. Yapılan tetkikat ve bugün bile yapı lacak bir inceleme ile behemehal anla şılacaktır ki Tilek köyle Venk köy ara sında bol gümüş ve altın madenleri vardır. Teştek köyünde ve Çanturda çok müsaid dereceli tuz memlehalan mevcud olup araştırma yapılırsa kayatuzunun da bulunacağına şüphe edilmemektedir. Rübayik kaplıcalan Bağın ve Kolan kudret hamamlan ve kezalik halis Hakıs Düne kadar bu havalide sağlık teşkilâtı namına birşeycik yoktu. Halk hâlâ kocakarı ilâclarile tedavi ediliyordu. Meselâ Dersimde ençok göze çarpan kurşun ve bıçak yaraları tedavisi, balmumu fitilifce, ateşteyarımpişrrilmiş veyara üzerine konulân sovanla ve Manzur suyunda çıkan ala balıkla yapılmaktadm Serirî mahiyeti ne olursa olsun bu havalide ağır hastalara bir de post usulü tatbik edilir. Bir keçi veya koyun kesilir ve âdeten deri tulum halinde çıkarılır ve hayvanın derideki gırizî harareti geçmeden soyulan hastanm üzerine geçirilir ve böylece takriben kırka yakın derecei hararet içinde hastanın terlemesine ihtimam edilir. Görülüyor ki bu havalide sıhhî durum ve tedavi usulü eski zamanlarda tatbik edilen usulden ileri gidememiş ve bu acıklı vaziyete elini koymak şerefi de diğer birkoç şerefler, hududsuz muvaffak;yetler gibi ancak Cumhuriyet hükumetine teveccüh etmiştir. ıhracatımızı korumak için Türkofis, satışların Türk parasile yapılmasını ln:ı,9n ŞEHİR İŞLERİ Mükellef olmıyan memurlar tahsil işine bakmıyacak Belediye, mükellef olmıyan memurlann tahsil işlerine karışmamalannı, va zifeleri olmadıkları halde bu işlerle uğraşa'nlar görülürse tecziye edîlecekle rini dün şubelere tamim etmiştir. Bazı memleketlerin döviz kıymetlerînî Bu suretle kız kaçırma ile baslıyan, muayyen bir miktar düşürerek husule gebu garıb hâdise nişanlanmak suretile ni tirdikleri vaziyet üzerine para işini de hühayet bulmuştur. kumetçe alman tedbirler üzerine ticaret âlemimizde bir kararsızlık devresi başlaRakı diye terkos suyu satıyormuş Hasan ismınde birisine rakı diye kapa mıştı. Bunun ve para vaziyetindeki te lı şişede Terkos suyu satan Hüseyın beddülden mütevellid tesirlerin izalesi mahkemeye verilmiştir. Yapılan duruş için hükumetçe veriiecek kararlara intizar mada şikâyetçi ve şahidler dinlenmiş ve edılmekte idi. Alâkadar mehafilin alâka mevcud şişedeki mayiin hangi neviden bir ile bekledikleri bu karar dün tebliğ edil nesne olduğunun tahlili için İnhisar îda miştir. resine sevkine, rakı diye su satan Hüseynin muhakemesinin perşembe günü de vamına karar verilmiştir. Çıkmaz sokaklarda inşaat yapılmıyacak Tuncelinde okuma yazma Osmanlı Imparatorluğu zamanında Nazımiyede kışla yapılarak asker ikame edildiği tarihte bir efendi tesadüf eseri olarak Nazımiyenin Kırışan aşiretinden bir köylüye misafir oluyor. Köylü misafirini ağırlar ve gün batınca uyumak âdet oldueundan efendinin de yatağmı yapa rak, anlaşmak mümkün olmadığından vatma isaretini verir. ÜNİVERSİTEDE Universitede yarın derslere başlanıyor Milletler Cemiyeti îçtimalarını Bitirdikten sonra IBaşmakaleden devam\ itimadını izhar ettiği kadar sulhu da takviye eylemekten hâli kalmamıştır. Her ne olursa olsun Avrupa sulhunda bilhassa İngilterenin en büyük faktör rolünü oynıyacak bir vaziyette bulunduğu inkâr edilemez. M. Leon Blum Beşler konferansmın akdettirileceği ve orada iyi kararlar alınabileceği umudunda bizim lüzumundan fazla diyebileceğimiz bir nikbinlik göstermiştir. İtalya Habeş delegasyonuna karşı gösterilen cemileden dolayı bu konferansa iştirak etmiyeceğini açık söylediğı gibi Almanya da ona iştirak etmeğe pek hevesli görünmüyor. Yoksa Fransa denildiği gibi Habeş ilhakını tasdik etmek suretile Italyayı kazanmağa bir yol ve imkân mı buldu? İstanbul Üniversitesinin, talimatna mesme göre 1 teşrinievvelde açılması ıcab ederken lise son sınıf yoklamala rının 30 eylulde nihayet bulraasından dolayı bu ımtihanlar neticesinde mezun olanlann Üniversiteye girmelerine imkân bulunmak üzere tedrisata 7 teşri nievvelde başlanması takarrür etmişti. Lise ikmal imtihanları neticesinde muvaffak olarak 4 gün zarfında Üniversiteye kaydedilen talebe miktan 400 ü Leon Blumün nikbinliği bu hesablardan tecavüz etmiştir. ileri gelmektedir. Üniversite yarın saat 10 da konferans salonunda Cemil Bilselin vereceği bir Fazla olarak şimdiki Fransız hükumeti para siyasetınde takib ettiği hattı hare açılma nutkile tedrisata başlıyacaktır. ketin dahi sulha hizmet edeceği kanaatinEdebiyat Fakültesinden dedİT. Eğer milletler ekonomik sahalarmezun olanlar daki demir çemberleri kırmağa muvaffak Üniversite Edebiyat Fakültesi 935 olurlarsa sulhun en büyük teminatını 936 senesi mezuniyet imtihanları dün şüphesiz burada bulurlar. Ancak, dün nihayet bulmuştur. Fakültenin bu devde izah etmiş olduğumuz veçhile, bu me resinden 16 sı kız, 9 u erkek olmak ü selenin halli kolay ve bilhassa çabuk ola zere cema'n 25 genc mezun olmuştur. maz. Eğer Fransanın para siyasetine Mezunlar Tarih kısmmdan Muazzez, esas olarak daha evvel temin edilmiş ol Feride, Belkis, Türkân, Maide, Adile, duğu ilân olunan Fransız îngiliz A Sabahat, Hatice, Mürüvvet. Hatice Nemerikan anlaşması ciddî ve devamh bir zahet, Ömer Lutfi, Ekrem. Coğrafva subesinden Saliha. Dürnev, Meliha E mahiyet arzederse bunu şimdilik en bümin, Musavver. Salâhaddin. Muammer, yük kazanc saymak lâzımdır. Aziz, Edebiyat subesinden de Sadeddin YUNUS NADt Biz zannediyoruz ki Leon Blum bu ECNEBt MEHAFİLDE umudlarmda dahi Fransız Ingiliz anlaşmasmın kuvvetine istinad etmektedir. Maruf bir îngiliz Lordu Filhakika îngiltere garb Lokarnosuna şehrimize geldi filen muzaheret etmek karannı teyid ettngilterenin maruf devlet adamlarıntikten sonra bunun Polonya ve Çekoslodan Lord Beauchamps dün Yunanistanvakyanın da katılacakları bir şark Lokar dan îstanbula gelmiştir. İngiliz Lordu, nosile takviye olunabileceğini söylemiş. hususî surette seyahat ettiğini ve heryani Avrupa karesinde herhangi bir har hangi resmî bir sıfatı haiz bulunmadı bin zuhur etmemesi siyasetine yardım e ğını söylemiştir. Lord Beauchamps birdeceğini anlatmıştır. Harb imkânsız olur kaç gün İstanbulda kalarak bazı tet sa anlaşmak zaruret kesbeder. GaKba \kiklerde bulunacaktır. ı Nüzhet, Rusen Ferid, Rıfkı Melul, Zâhir, Piraye. Felsefe subesinden de Re şad ve Matild mezun olmuşlardır. Yapı ve yollar kanunu, tstanbulun imar plânı tahakkuk edinciye kadar, çıkmaz sokaklarda inşaat ve tamiratı menetmektedir. Halbuki Nafıa Vekâleti, kanunun bu maddesine aykırı olarak çıkmaz sokaklarda bazı inşaat ve tamirat yapılmakta olduğunu tesbit eyle miştir. Bunun üzerine Belediyeye gönderdiği bir tezkere ile kanunun bu maddesine nazarı dikkati celbetmiş ve Sovyetler Hariciye Komiserile de bu imar plânı çıkmcıya kadar bu gibi yer mesele üzerinde uzunuzadıya konuşmuşTürkofis başkanlığının bu hususta ver lerde inşaata müsaade edilmemesini tur. îngiltere garbî Avrupa emniyeti mediği tebliğde şöyle denilmektedir: tasrihan bildirmiştir. selesine Sovyetlerin karıştırılmamasını a«İhrac edilip te bedelleri 25 eylul 1936 Istanbulda telefon çık olarak anlatmış olduğundan M. Blum akşamına kadar kleringe yatınlmış olan Sovyetleri bu noktada ikna etmek lüzumuhaveresi artıyor mallara aid paralan Merkez Bankasının eski pariteye göre ödemesi banka şubeYapılan bir ıstatistiğe göre, son se munu hissetmiştir. M. Blum gazetecilere nelerde îstanbulda telefon muhavere «Yeni Lokarno konferansmın muvaffalerine bildirilmiştir. Diğer meseleler hakkında tetkikat ya lerinin fevkalâde çoğaldığı anlaşılmış kiyetli olmasma çahşıyoruz» demiştir. tır. Istatistiğe nazaran 1931 1933 seneFransız kabinesinin bütün işlerde înpılmaktadır. lerinde îstanbuldaki telefon muhave gilterenin izini iyice takib eylediği artık Yeni sahşlann mümkün olduğu kadar releri 11,103,931 olduğu halde bu mik meydandadır. Fransada millet faşist ve Türk parasile yapılması tavsiye olunur.» tar 934 le 935 seneleri içinde 12 milyonu komünist diye iki cepheye ayrılıp her an Yapılan bu tebligden hükumetimizin bulmuştur. 936 senesinde bu miktarın birbirinin boğazına sarılmağa hazırlan ticaret erbabına hiçbir zarar gelmemesi 12 buçuk milyonu bulacağı tahmin e mış bulunduğu bir zamanda M. Blum için muhtelif memleketlerin döviz düşür dilmektedir. Telefon muhaverelerinin hiç olmazsa Fransanın haricî emniyet ve melerinden mütevellid kur farkının Mer en çoğu Beyoğlu ve Galata tarafında yapılmıştır. Adalarda 100 bin, şehir ha huzurunu sağlamlaşhrmak için büyük bir kez Bankası tarafından ödenmesini müricinden de 100 bin muhavere yapıl azimle çalışıyor. Bundan bütün dünya isnasib gördüğü anlaşılmaktadır. Yalnız, miştir. tifade edecektir. şımdi 25 eylul tarihine kadar sevkedilip bedeli klering hesabına geçmemiş cüz'î Plâkasız dolaşan ve klakson Muharrem Feyzi TOGAY bir miktar malla mukaveleye bağlanmış, çalan otomobiller fakat, sevkedilmemiş olan mallar kal Son günlerde bazı otomobillerin plâEVKAFTA maktadır ki bunlar için de bir karar ve kasız dolaştığı ve her yerde hatta po rilmek üzeredir. lisler önünde bile klakson çaldıkları Bütün camiler tamir edilecek görülmüştür. Bu hareketler birçok Borsadaki muameleler Evkaf idaresince tesbit edilen bazı dedikodulara yol açtığından plâkasız Kambiyo borsasına, dün sabah, Cumcamilerin tamiri için 150,000 lira sarfeotomobillerle klakson çalanlar hakkmhuriyet Merkez Bankası îngiliz lirasınm 1 < dilmiştir. Bu paranın bir kısmı ile terihî da şiddetli cezalar ver* <v pktir. kıymti olarak 621 624 kuruş vermiştir. ADLÎYEDE kıymeti haiz Lâleli', Mesihpaşa gibi caBorsada 12,000 sterlin üzerine muamele miler hemen baştan yapılmış gibidir. olmuştur. Istanbul Adliye Encümeninin Evkaf idaresinin umum camilerin esasFransız parasına gelince, dün bir Türk kararları lı surette tamiri için yaptırdığı keşiflelırası karşılığı, 17 frank fiat bulmuştur. Yeni teşekkül etmiş olan İstanbul re göre bu iş 1,5 milyon liraya mal olaMerkeg Bankası hisse senedieri dün Adliye Encümeni dün Adliye binasında caktır. Bu seneden başlıyarak bunu ta92 liradan muamele görmüştür. Birinci Ticaret reisi Faizin odasında kib eden senelerde bu 1,5 milyon lira toplanmış ve muhtelif dairelere birçok sarfedüerek camiler yeniden tamir e DENİZ tŞLERt kâtibler tayin etmiştir. Encümen vazidilecektir. gösteren bir Dümen makinesine iskemle fesine devamsızlıkkarar vermiştir. takım âtibleri de azle sıkışmış tnkılâb dersleri başlıyor Üniversite Edebiyat Fakültesi, dün İstanbuldaki bütün yüksek mekteblere ve fakültelere gönderdiği bir tezkere ile bu sene Inkılâb Enstitüsü derslerini takibe mecbur talebenin birer listelerinin hazırlanarak azamî bir hafta içmde fakülteye gönderilmesini istemiştir. Fakülte açılır açılmaz inkılâb dersleri de başlıyacaktır. Dün sabah, Akay idaresinin Adalara (103) numaralı seferini yapmakta olan Kadıköy vapuru biraz açıldıktan sonra birdenbire dümeni bozularak durmuş tur. Yolcular, deniz üzerinde kalmaktan endişe etmişlerse de, sonradan arızanın dümen makinesine açılır kapanır bir iskemle sıkışmış olmasından ileri geldiği anlaşılmış ve bu arıza bertaraf edile rek makine çalıştırılmış, vapur da yoluna devam etmiştir. Yeni Adliye sarayı inşaatına aid hazırlıklar Sultanahmedeki şimdiki Hapisane yerine yapılması mukarrer olan Adliye sarayınm inşası îçin hazırlıklara baş lanmıştır. Dün, İstanbul Müddeiumu misi Hikmet Onat yanmda Nafıa mü hendisi olduğu halde Hapisaneye git miş ve oradaki saha üzerinde tetkikatta bulunmuştur. Yeni binanın yapıla cağı sahava aid krokiler Adliye sarayı için vapılacak plânlara esas olacak tır Cumhuriyet Nushası S Kuruştnr 1 Türkiye Hariç Senelik Attı ayltk Ûç ayhk Bir ayhk şeraiti» **» W» 1400 Kr. 1700 Kr. 750 1450 400 800 yoktur 150