13 Aralık 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

13 Aralık 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

13 Birincikânun 1936 CUMHURİYET SON HABERLER... Ihtilâlciler sahilleri abluka altına aldılar TELEFON TELGRAF ve TELSiZLE Yeni İngiliz Kralı dün merasimle tahta çıktı [Baştarafı 1 inci sahifede] Bu merasim, bütün gün küreiarzın etrafında güneşin seyrini takib etmek su retile devam etmiştir. Tasarruf haftası basladı BİR HATIRA: Fransada cumhuriyet, fakat Ingilterede hürriyet vardır! İngilterede cereyan eden son kanunu esasî buhranı, başka herhangi bir mem lekette bu kadar zararsız ve pürüzsüz bir neticeye varmış olamazdı. Hususile büyük ve geniş İngiliz hürriyetinin hele bu hâdisede en yüksek tecellilerini gösteren muazzam tezahürleri içinde. İngilterede milletin hürmetle bağlı bulunduğu Krallık makamı hakikatte devlet işleri üze rinde müessir rol oynıyan bir mevki değildir. îngilterede Krallık cemiyetin sembolik bir ittihad bağı gibidir. O makama taalluk eden ve o makamda bilhassa sevilen bir şahsiyeti alâkadar eden son mesele, İngiliz kalblerindeki bütün hür met ve muhabbet bağlarile çok kuvvetli an'anevî kaidelerin tesadümünü içab etti, ve bu manevî mücadele adeta hududsuz İngiliz hürriyetinin geniş sahasmda alabildiğine kendini gösterdi. Bu münasebetle İngiliz hürriyetinin ne demek olduğuna aid tarihî bir macerayı hatırladık: Abdülhamid zamanında firarî Ermenilerden birinin Pariste Abdülhamid a eyhine neşretmekte olduğu bir gazete sarayın ve Babıalinin müteaddid ve mü" tevali müracaatleri neticesinde Fransız hü'umeti tarafından kapatılması üzerme sahibi Londraya gider, ve gazetesini o* rada neşretmeğe başlar. Saray ve Babıali bu defa İngiliz hükumeti nezdinde de " marşlar yapmak için Londra sefaretimi • ze talimat üstüne talimat göndermeğe koyulur. O zaman Londrada müsteşar bulunan şair Abdülhak Hâmid ayni zamanda maslahatgüzar da olduğundan îngiliz Hariciye Nazın Lord Granvile müracaat ve ziyareti sebebini izah ettikten sonra hikâyesini: Hükumetim Fransanın gösterdiği cemilenin îngilterece de gösterileceğinde şüphe etmiyor. Cümlesile bitirir. Lord Granvil »on cümle üzerine bir parça gülerek şu ceva" bı vermiştir: Maatteessüf Fransanın yaptığım ngiltere yapamaz. Gerçi Fransada cum" huriyet vardır, fakat buna mukabil İngilerede hürriyet vardır! Hafta, bütün yurdda sevinçle kutlulanıyor Başvekil Ismet İnönü bu münasebetle söylediği bir nutukta ziraî ve iktısadî plânlarımızı anlattı işlemesi, hulâsa çok istihsal yapmak ve memlekete geniş mikyasta kömür istih lâk ettirmek için tedbirler alacağız. Bu kış gününde bızım memleketin yakacak madde olarak kömürü geniş mikyasta kullanmış olmasını iyi bir dilek olarak zikretmek isterim. Çok ehemmiyet verdiğimiz ikinci mevzu yüksek kurumlarla büyük demir ve çelik fabrikası kurulmasıdır. Bunun için muteber İngiliz firmasile yaptığımız mukaveleyi zikredeceğim. Mukaveleye göre iki buçuk yıl sonra, ümidimize göre belki biraz daha evvel bu fabrikanın işlemesini bekliyoruz. Cenevrede toplanan Milletler Cemiyetinin Ispanya işi etrafında vereceği karar bugünlerde bekleniyor Madrid 12 (A. A.) Müdafaa meclisi, dün öğleyin, bilhassa aşağıdaki noktaları kaydeden bir tebliğ neşret miştir: Coranna yolunu kesmek için asi kuvvetler tarafından yapılan yeni gayretler üç saat devam eden bir muharebeden sonra akim kalmıştır. Hükumete mensub topçu kuvvetleri asilere ağır zayiat verdirmiştir. Madrid cephesinin diğer kısımlarında topçu ateşi devam etmektedir. Aragon cephesi üzerinde, Belchitte mıntakasında milisler hayli ilerlemişler ve asilerden 65 kişiyi öldürmüşlerdir. Asturies cephesinde hükumet kuvvetleri, tekrar taarruza geçmişler ve Pic de Laroa tepelerini, Alivares çiftliklerini İşgal etmişler ve Reguerasa varmışlardır. Fena hava, Burgos eyaletinde hare kât icrasına mâni olmaktadır. trlanda yeni Kralt tanıdı lspanya sahilleri abluka altında Salamanca 12 (A.A.) Bir tebliğde îspanyanın Akdenizdeki limanlannın filen abluka edilmiş olduğu bildirilmek • tedir. Barcelonea mühimmat çıkarmağa uğraşan bir gemı, Canarıas kruvazörü tarafından zaptedilmiştir. Fransa lspanyaya silâh vermiyor Vaşington 12 (A.A.) lspanya sefiri M. de Las Rios, Messegero gazetesinin Fransayı Madrid hükumetine si lâh ve mühimmat vermekle itham eden makalesine cevab olmak üzere aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: « Makalenin muhteviyatı her ne olursa olun, 25 temmuz tarihi Fransayı ithama mânidir. Çünkü ademi müdahale itilâfı bu tarihten sonra yapılmıştır. Sunu da ilâve edeyim ki itilâfnamcye göre, Fransa hiikumeti hatta 1935 senesinde yapılmış siparişleri bile yerine getirme Almanya Mançuko Kömür programı devletini tanıyor esasları hazırlandı Mançuko ticaret mümessili Berlinde bir ziyafet verdi Berlin 12 (A.A.) Yarı resmî meha fil, Almanyanın yakında Mandchoukovoyu tanıyacağını beyan etmektedirler. Berlin 12 (A.A.) Mandchoukoyo ticaret mümessili, dün akşam bir ziyafet vermiş ve şu beyanatta bulunmuş tur: « Alman Japon ticaret muahedesi, Mandchoukouonun Almanya tarafın dan tanınmasma telmihte bulunmaktadır. Fakat Almanyanın tanıyacağını ümid etmekteyiz. Son beş ay zarfında Almanya ile Mandchoukouo arasm daki ticarî münasebetlerde büyük bir salâh hâsıl olmuştur. Maamafih yapılacak bir çok işler daha vardır. Almanya ile Mandchoukouo arasmda halen muallâkta bulunan me seleleri halletmek üzere Almanyanın yakında mütehassılar tayin edeceğini ümid etmekteyiz.» Akdeniz için Türk kömürü kullanmak adeta mecburiyet olacak Maarif Vekilinin tetkik seyahati Ankara 12 (Telefonla) Maarif Vekili Saffet Arıkan bayram tatilinde bir tetkik seyahatine çıkacaktır. Tetkiklerine Ankara civarmdan başlıyacak olan Vekilin Ege mmtakasına kadar gitmesi muhtemeldir. Hukuk talebesinin müracaati tetkik ediliyor Londra 12 (Hususî) İrlanda parlâmentosu eski Kral Edvardın tahttan [Baştarafı 1 inci sahifede] feragatine ve yeni Kral Altıncı Corcun yare filomuz uçarak halkı tasarrufa teşmiş ve kat'iyyen silâh ve mühimmat ver tanınmasına dair kanun lâyihasını kabul vik ve yerli mallara rağbete davet eden memiştir.» ve tasvib etmiştir. kâğıdlar atmıştır. Dün sabahtan itibaren thtilâlci kumandanlar arasmda îngiliz gazetelerinde yeni birçok mağazaların vitrinlerini yerli maltebeddülât mütalealar larla pek güzel şekilde tezyin ettikleri Paris 12 (A.A.) Burgostan ge • Londra 12 (A.A.) Bütün gaze • görülüyordu. Bayram üzeri olmasına len bir telgrafta Madrid cephesinde âsi teler, yeni Kral ve Kraliçeye karşı sami rağmen vitrin müsabakasına bu sene işkuvvetlerin kumandanlığında bazı tebedtirak eden mağazalar geçen seneden çokmî yazılar yazmaktadırlar. dülât yapılmış olduğu bildirilmektedir. tur. Evening News diyor ki: General Mola, şimal orduları başkuGeçen sene pek aceleye gelen kuru «Britanya İmparatorluğu, sarsılma mandanı olarak kalmaktadır. General yemiş müsabakası bu sene daha muvaf dan çok vahim bir buhran geçirmiştir. Orgaz, General Saliquetin yerine yedinîmparatorluğun mihveri olan taht, eski • fak olmuştur. Bu sene fındık, fıstık. üci fırka kumandanı tayin edilmiştir. den olduğu ğibi, gene ayni dercede kuv züm ve incire portakal ilâve edilmştir. General Orgaz, General Varela ile Şehrimizdeki birçok kuru yemişçiler bu albay Monosteria ve Fuentes tarafların vetlidir. Başka bir kimseyi korkutacak ikramiyeli yemiş satışına iştirak etmişlerdan idare edilmekte olan üç fırkaya ku şerait altında tahta çıkan yeni Kral, bu dir. gün, milletlerinin sempati, muhabbet ve manda etmekte idi. Ankarada sadakat hislerinin makesi bulunmakta • Milletler Cemiyetinin kararı Ankara 12 (Telefonla) Artırım dır.» Cenevre 12 (A.A.) Milletler Ceve Yerlimal haftası bugün saat 15,5 ta Evening Standard diyor ki: miyeti konseyi bu akşam saat 18 de tekBaşbakan Ismet İnönünün Halkevinde «Edvardı kaybettiğimizden dolayı kerar toplanmıştır. söylediği mühim bir nutukla Türkiyenin Başkan, bu sabahki müzakerelerin ne derle fakat ayni zamanda sarsılmaz bir her tarafında başladı. ticesini teşkil eden bir karar sureti pro sadakatle Altıncı Corcun hükümdarlık Bu münasebetle Halkevinde büyük bir devresinde tahtm etrafında toplanmış bujesi okumuştur. Bunda deniyor ki: tören yapıldı. Törene îstiklâl marşile «Konsey, yapılan beyanata vâkıf ol lunuyoruz.» başlandı. Star gazetesi şöyle yazıyor: duktan sonra, beynelmilel münasebetleri «Haftamızı oynuyoruz» ve «Yeni a «Yeni Kral ve yeni Kraliçe, artık ve barışm tâbi bulunduğu anlaşmayı 17 ğustos böcekleri» isminde biri komedi, diinci maddenin şümulü dairesinde bozmak nıilletin malıdır. Millet, onları en samimî ğeri balet olmak üzere ve oynıyanları da tehlikesi gösteren vaziyeti tetkike davet hissiyatla karşılamıya hazırdır.» kâmilen miniminiler teşkil etmek şartile eylemiştir. Eski Kral îngiltereden aynldı ikj piyes temsil edildi. Konsey, devletlerin iç rejimleri nazan Londra 12 (Hususî) M. Windsor Türkiyede koyun ve yün endüstrisine itibara alınmaksızın, bu anlasmanın ko adını alan eski Kral Edvard bugün Por dair bir filim gösterildi. Salon çok kalarunması icab edeceği kanaatindedir. tsmouth limanından bir muhrible Fran balıktı. Başvekil, bütün Vekiller, kor Konsey, ahiren İngiltere ile Fransa ta sanın Boulogne limanına hareket etmiştir. diplomatiğe mensub şahıslar ve ecnebi rafından Ispanyada şimdi hüküm süren Eski Kral oradan Isviçreye hareket et gazeteciler de bu güzel müsamerede buvaziyetin devamından doğan tehlikeleri mek üzere Bal ekspresine bağlanan hu • lundular. bertaraf etmek için beynelmilel sahada susî salonlu vagona binmiştir. Bal ekspreBaşvekilin nutku si Avusturyanın İnnsbrük şehrine gitmekyapılan teşebbüsü sempatile karşılar. Ankara 12 (A.A.) Arttırma ve Bu vaziyetin insanî mahiyette mesele te ise de, eski Kralın nerey gideceği belYerli Malı haftasının yedinci yıldönümü lerden tevellüd ettiğini müşahede ve tesbit li değildir. nü Başvekil îsmet înönü, bugün Ankara eden konsey bunun halli için en kısa zaHazin vedalar Halkevinde söylediği şu nutukla açmış manda telif edilmiş beynelmilel insanî Londra 12 (A.A.) Bu sabahki tır: mahiyette bir icraatı pek ziyade temenni gazetelerin kâffesi eski Krala hazin ve « Arttırma ve Yerli Malı haftasını ye sayan görür.» müessir vedalarda bulunmaktadırlar. açıyorum. Bu anda bütün memleket bu IIHtltlilMlltltmıını Gazeteler, dün akşam \Vindsor şato haftanın açılmasını meserretle karşılıyor. sundan radyo ile söylenilmiş olan nutkun Mekteb çocukları ve aileler bu hafta içindünyada şimdiye kadar dınleyicisi en çok de memlekete söyliyecekleri sözleri ve aolan nutuk olduğunu yazmaktadrrlar. ileleri içinde alacaklan tedbirleri zevkle Eski Kralın ismî düşünüyorlar. Bu teşkilâtı bize şu kadar yıl evvel kuranlar sağolsunlar. Bize iyi Londra 12 (A.A.) Dün akşam İngiliz radyosu eski Kralı «Altes prens bir hediye vermiş ve memlekette iyi bir Edvard» diye yadetmiş ise de iyi malu âdet yaratmışlardır. Cumhuriyet merkemat almakta olan mehafil, eski Krala zinde salâhiyet ve mes'uliyet sahibi arkahenüz hiçbir unvan verilmemiş olduğunu daşlar, sonra memleketin iktısadî hayatmve şimdiki halde kendisine Mister David da vazifeleri ve sözleri olanlar bize takib Ankara 12 (Telefonla) Ereğli Windsor demek icab edeceğini beyan et olunacak iktısadî siyaseti ve alınması lü kömür şirketinin satm alınmasile, havzazumlu tedbirleri anlatacaklardır. Her akmektedirler. nın başlıca serveti devlet eline geçmiştir. Eski Kral, dün akşam hitabesini ağır şam bu konferansları sabırsızlıkla bekliyeEti Bankın işleteceği bu servetin, yalnız ceğiz, zevkle dinliyeceğiz. Kısa ve umugörünür hale gelmiş olan kısmı 60 mil ağır fakat çok açık bir surette telâffuz ederek irad etmiştir. Sesinde kendisinin mî bir hulâsa yapmak için ben de her sayon tondan fazladır. Mubayaaya dair hada iktısadî faaliyetimizi gözden geçiç lâyiha Büyük Millet Meclisinden ve heyecan içinde olduğunu gösteren bir bomek isterim: mukavele şirketin umumî heyetinden ge ğultu vardı. Kendisi ara sıra hitabesini Bu seneki ziraî vaziyetimiz çene kadar, ocaklardaki çalışmalar muh kesmek mecburiyetinde kalmış ve dinliBu sene geçirdiğimiz ziraî vaziyete uyenler heyecanına hâkim olmak için sar telit bir komisyonun nezareti altında olacaktır. Kat'î tesellüm muamelesi martta fetmiş olduğu gayretin farkına varmış mumî surette ortadan daha iyi denilebi lir. Mevsimin ilk zamanlarında ümidleyapılabilecektir. Bundan sonra, havzada lardır. meselesi rimiz daha çoktu. Zannediyorduk ki bir büyük bir program dahilinde rasyonel is İtalyamn tmparatorluk çok mahsullerde bolluk, evvelki senelere tihsalâta başlanacaktır. Esasları hazırRoma 12 (A.A.) Sir Eric Durmlanmış olan bu program mucibince şir mondun yeni bir takım itimadnameler nisbetle bir iki misli fazla olacaktır. Bazı ketten kalan birçok tesisatın yıkılması ve takdim etmeğe mecbur kalmasından ltal hava aksilikleri, bazı mahsuller için bize yerine modern tesisat yapılması mevzuu yanın İtalyan lmparatorluğunun tanın umduğumuz neticeleri verdirmemiştir. Zabahistir. îlk senelerde istihsalâtm beş, al ması meselesinden istifade etmesi çok ten ziraat böyledir. Evvelce tahmin olunan hesablar her noktada ayni ayninie tı milyon tona çıkarılması düşünülüyor. muhtemeldir. çıkmaz. Fakat tekrar ediyorum ki umuMaliyet fiatının azalacak olması, memleitalyamn daha ziyade muvakkat bir mî olarak bu seneki ziraat vaziyetimi kete mühim mahrecler temin edecektir. itilâf vücude getirilmek üzere müzakerat zin iyi olduğunu söyliyebilmekle bjıh Bilhassa bütün Akdeniz havzası için icrası maksadile anonim itimadnamelerin tiyanm. Büyük mahsullerimiz iyi fiatla Türk kömürü kullanmak adeta iktısadî tecdidini kabul edeceği zannolunmak satıldı. Bunların başmda üzüm, fmdık, bir mecburiyet haline getirilecektir. Şimtadır. incir ve bilhassa tütün zikrolunabilir. E di bir milyon 250 bin ton raddesınde okin orta Anadoluda ve Şarkta iyi idi. Eski Kral Windsor Dükası lan dahilî istihlâkin de sanayileşme hare Garbî Anadoluda bazı mıntakalarda feadını aldı ketile yıldan yıla artacağı şüphesizdir. Londra 12 (A.A.) Yeni Kral, na havalardan dolayı çok zarara uğra Dığer taraftan kömür havzasına varmış olan demiryolu ile nakliyatm daha emin eski Krala Windsor Dükası unvanını dık. Fakat Garbî Anadolunun diğer mahsullerile beraber vaziyeti de çokluk bir tarzda yapılması da temin edilmiş bu vermiştir. olarak ortadan daha iyi sayılabilir. lunuyor. Fabrikalanmızın muhtac oldu Bu sene yapılacak işler Arkadaşlar, Bu sene bilhassa ziraat için esaslı tedbirler almak yolundayız. Muhtelif mıntakalarda tetkiklerde bulunduk. Ehemmiyetle vardığımız netice odur ki eğer daha fazla mahsul almak istiyorsak, daha radikal davranmamız lâzımdır. Demek istiyorum ki bugünkü şartlar ve vasıtalar içinde miktar olarak istihsal edilecek maddeler aşağı yukan istihsal edilmektedir. Köylüye ve çiftçiye daha fazla mahsul kazandırmak için yeni tedbirler lâzımdır. Bu tedbirlerin başında su işlerini buluruz. Önümüzdeki sene içinde memlekette geniş mikyasta su politikasına başlıyacağız, bir takım büyük sular var ki yalnız tahribat yapıyorlar. Gene bir takım güzel sular var ki onların sulamasından memleket istifade edebilir. Sulamakla beraber memlekette ziraat usullerini ve ziraat vasıtalarını yenileş tirmek için çiftçiye geniş mikyasta kolaylık göstermeğe başlıyacağız. Endüstri programı gibi başlıbaşma bir ziraat programınm tahakkuk safhalarını her sene tetkik etmek bizim yeni bir zevkimiz olacaktır. Bu sene memlekette, huzur ve çalışma neş'esi de pek ziyade memnuniyeti mucib bir haldeydi. Bu varlığı maliyenin he sablannda açık bir surette görüyoruz. Şimdiye kadar Hazinenin varidatı geçen senenin bu aylanna nisbetle hiç olmazsa 12 milyon lira fazladır. îş teşkilâtı Ankara 12 (Teefonla) Memeket on mıntaka addedilerek altısında iş dairesi teş kilâtı yapılmakta dır. Teşkilâtsız mıntakalarda bu işlerle de Umumî Mü fettişlerüı yanın daki iktısad müşa virleri meşgul olacaklardır. îstanbul, Samsun iş mıntaka. îzmir, Samsun, Af sına tayin olunan yonkarahisar, Ada Tevfik Şeraner na ve Ankara mıntakalarına iş dairesi müfettişleri tayin edildi. Bütün memlekette, iş kanunu çerçevesine girebilecek bütün fabrikalar ve iş yerleri hazirana kadar tesbit edilecektir. îstanbula Haluk, Adanaya Mehmed Ali Nasfet, Samsuna da, mülga seyrisefainin ve DenizyolIarının İstanbul, îzmir ve Samsun acenteliklerinde bulunmuş olan Tevfik Rıfkı Şeraner tayin edilmiştir. Paramızın sağlamhğt Millî paramız bugün en sağlam bir bünye göstermektedir. Bütçe muvazenesi şüphe götürmiyecek surette emin, hatta ümid edildiğinden fazla varidat veren, gerek ziraatte ve gerek sanayide kazancı her sene artmakta olan memleketin millî parasının kıymet ve kudreti elbette şüpheden âzade, herhangi memleketin parasile boy ölçüşecek kudrette bulunması lâzımdır. Arkadaşlar, Bu sene muhtelif memleketlerde para kıymetleri üzerinde türlü temevvüclere rasladık. Şimdiye kadar para kıymetini tutmakta ısrar etmiş olan mühim memleketler, paranm kıymetini düşürme kararı almışlardır. Biz, bu fikir temevvücleri arasında paranın kıymetini tutmağı, alınacak tedbirlerin bızim memleket için en iyisi saydık. Şimdi ticaretin hemen her memlekette bir şekil ve surette güdüm altında bulunduğu devirlçrdeyiz. Bu devirlerde para kıymetine hükmetmek çok müşkül değildir. ğu enerji, kaynağı bu suretle doğrudan sadakat yemini ettiler Ankara 12 (Telefonla) İstanbul doğruya ve daha az masrafla taşınmış o Londra 12 (A.A.) Avam ve LordHukuk Fakültesi ikinci smıf talebesi, lacaktır. lar kamaraları azası öğleden sonra sadafakültenin dört seneye çıkarılması mükat yemini etmişlerdir. Gümrükler Başmüdürü nasebetile Maarif Vekâletine müraca Eski Kralın nutku hakkında geliyor atte bulunmuşlar, kendi sınıflarmın da bir mütalea Ankara 12 (Telefonla) Türk İtalüç senede mezun olması yolunda rica yan ticaret ve klering anlaşması 1 kâNevyork 12 (A.A.) Meşhur Aetmişlerdi. merikalı muharrir Upton Sinclair, sabık Maarif Vekâleti bu müracaati tetkik nunusaniye kadar uzatıldı. İstanbul Gümrükler Başmüdürü Mus Kral Sekizinci Edvardın veda nutkunun etmektedir. Öğrendiğime göre, pazar tesi günü bu müracaat bir karara bağ tafa Nuri, Vekâletle İstanbul gümrük tarıhî ve edebî bakımdan paha biçılmez işleri üzerindeki temaslarını bitirdi ve lanacaktır. kıymette bir vesile teşkil ettiğini söyleicab eden talimatı aldıktan sonra bu akmiştir. Hususî Muhasebe emrine şam İstanbula hareket etti. Avam ve Lordlar Kamarası Endüstri programtmız verilenler Sıhhiye müdürleri arasında Ankara 12 (Telefonla) İstanbul merkez hükumet tabibi Cemil Giresun Sıhhiye müdürlüğüne. İzmir hükumet tabibi Kâzım Muğla Sıhhiye müdürlü ğüne tavin edilmislerdir. r Ankara 12 (Telefonla) İlk tedrisat müfettişlerinin muvazenei umumiye ye almmaları hakkmda bir lâyiha ha zırlandığım bildirmiştim. Bu lâyihadaki hükümlere göre, vilâyetlerde Maarif müdürlüklerinde çalışan ve 2287, 2787, 2885 numaralı kanunlada kadroları bulunan mümeyyiz, başkâtib, kâtibler de Muhasebei Hususiye emrine verilmektedir. ttalyan Kralı hasta Roma 12 (A.A.) İtalyan Kralı, hafif bir soğuk algınlığından mustaribdir. Hükümdar, kat'iyyen kimseyi mülâkat için kabul etmemektedir. Yurddaş! Ekonomik savaş bitmedi. Bu savaşta da muvaffak olmak için bütün milletin elbirliği ve ruh birliği şarttır. Ekonomik savaştaki el ve ruh birliği mizin parola^ı: Yerli malı ve tasarruf tur. Yerli malı kullanmak ve tasarruf etmek ulusal ve şerefli bir vazifedir. Sen de ekonomi savaşında bu vazifeni yap. Ulusal Ekonomi ve ArtUrma Kurumu * Endüstri programfnda bu senenin hissesine düşen işleri muvaffakiyetle tahakkuk ettirdik. Yeni fabrikalar açtık, yeni fabrikaların temellerini attık ve yeni fabrikalan mukavelelere bağladık. Bilhassa bütün memleketin dikkatini iki mevzu üzerine çekmek isterim: Bu mevzulardan birisi kömür üzerinde, ikincisi demir üzerinde aldığımız tedbirler dir. Geçen yıl gene yüksek huzurunuzda memlekete hitab ederken kömür politikası diye hususî bir mevzua temas etmiştım. Kömür havzasında ucuz fiatla çok istihsal yapabilmek için lâzım olan tedbirle rin hepsine tevessül etmiş bulunuyoruz. Bunların başında büyük şirketler elinde bulunan işlerin devlet tarafından alınması geliyordu. Ereğli şirketile iki tarafı memnun e decek amelî ve makul neticelerle anlaş mış olmamızı memnuniyetle zikretmek isterim. Bundan sonra nakil vasıtalan, o cakların birleştirilerek rasyonel bir halde lerle ve saygılarla anmak bizim için tatlı ve şerefli bir borcdur.» cümlesile bitirmiş Biz de yedi senedenberi güdümlü bir ve şiddetli surette alkışlanmıştır. ekonomi takib ederek paranm kıymetini Milli Müdafaa Vekilinin nutku kolaylıkla muhafaza edebildik. Para kıyTasarruf ve Yerli Mallar haftası mümetini memleketin iktısadî şartlarından nasebetile ayni zamanda «Tasarruf ve dolayı düşürmek fikri bize gelmedi. Aksine olarak memleketin iktısadî şartla Yerli Mah» kurumunun reisi olan Millî rından dolayı paranm kıymetini muhafa Müdafaa Vekili Kâzım Özalp dün gece za etmek fikrini edindik. Dahilde ve ha Ankara radyosunda güzel bir nutuk söyricde çok borc edilir ve bu borca faydası lemiş ve beliğ bir surette tasarruf ve yerli olsun diye para düşürülür. Gene düşür malı kullanmanın memlekete temin ettiği me memlekette ucuzluk husule getirmek ve edeceği faideleri anlatmıştır. için tedbir olarak ileri sürülür. Biz memlekette ucuzluk için para kıymetinin düşürülmesini doğru tedbir olarak kabul etmiyoruz. Para kıymetinin düşürülmesi ihtimali olduğu zaman her türlü ithalât eşyası derhal kıymetine zam yapar. Para siyasetimiz 19 3 7 Para düşürülmesi suretile ihracat mallanmızın daha kolay sürüleceğini bizim memleket için iddia etmenin doğru olmadığını da sanıyoruz. Çünkü ihrac edilecek malımız elimizde kalmıyor. Zamana göre, makul sayılacak fiatlar üzerinden ne kadar mal çıkarırsak sürebiliyoruz. Ondan sonra paranm düşmesi ihtimal karşısında vukua gelecek her türlü pahalılıklar, memleketin iktısadî hayatın umumiyetle çok müteessir edecektir. Başvekil bundan sonra ucuzluk için yapılan mücadeleyi ve ihracatı artırmak için hükumetin takib ettiği politikayı anlatmış ve sözlerini «Memleketin vaziyeti ni sevincli bir nazarla görürken Büyük Cumhurreisimiz Atatürkün adını sevgi Cumhuriyet Almanağı 400 sahife 500 e yakın resim 15 mütenevvi bahis Renkli haritalar 4 kartpostal Renkli tablolar Grafikler Faydalı bilgiler Ve saire ve saire.. Fiatı 1 lira