13 Aralık 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

13 Aralık 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

CUMHURİYET 13 Birincikânun 1936 Başvekil dün Antakya davamızı teşrih etti [Baştarafı 1 ind sahifede] yım ki, biz, îskenderun ve Antakya mmtakasını hiç bir zaman Suriyelilere ver miş değiliz. (Şiddetli ve sürekli alkışlar). Hukukî tasfiye esnasında mah veren biz olduğumuza göre hiç olmazsa mah kime ve nereye verdiğimizi bizim iyi bildiğimizi kabul etmek lâzımdır. Ondan sonra bizim Arab milletine karşı hayırhah ve iyi dost hislerinde bulunduğumuzu görmemek haksızlıktır. Osmanlı împaratorluğunda Arabların fena idare edildiğini zikretmek, bize, milliyetçi Türklere, Tiirk Cumhuriyeti evlâdlanna karşı or taya sürülecek bir sitem değildir. Hilâ fetçi Osmanlı împaratorluğunun son 100 senesindeki fena idaresinden Arablar hiç olmazsa Türkler kadar mes'uldürler. Biz pek iyi hatırlanz, memleketin başında resmen bir Arnavud sadrazam ve Sultan Hâmidin yanında memleketin hakikî sadrazamı tanılan Şamlı bir vezir bu lunurdu. (Bravo sesleri ) . Bu zatlann lmparatorluk idaresindeki ehliyetlerini ve devletlerine olan sada katlerini münakaşa mevzuu etmek fik rimden uzaktır. tiğimiz için bu bahtiyar neticeyi salâhi yetle söyliyebiliriz. Biz kuvvetle kaniiz ki Suriyelilerin Türklerle iyi komşuluğu e sas tutmalan, Arab milletinin de menfaatine daha çok yanyacaktır. Fakat bir noktayı açık yürekle söylemek isterim. Bizimle hemhudud olan bir Türk memleketinin Arab devleti tarafmdan dinî, harsî ve iktısadî türlü vasıtalarla milletinden uzaklaşbnlabileceğini zannetmek yan lış bir hesabdır. Bu, bütün Türkiye memleketini huzurdan mahrum etmek ve onu çıldırtmak için, işkence içine atmak de mektir. Buna asla muvafakat etmiye • ceğiz. (Alkışlar). yerlerde yapılan tevkiflerin aded ve esamisi herkesçe malumdur. 7 Dahilde gazeteler kapanmıştır. Antakyaya haricden hiçbir gazete sokulmamaktadır. Antakya ve Iskenderun hududlan her taraftan herkese karşı ka panrnıştır. Bütün bunlar tekzibde gösterilmek istenilen sükuna delâlet etmez. Bu sebebledir ki Türkiye Cemiyeti Akvamdan ihtiyatî muhafaza tedbirleri alınmasmı istemiştir. Türkiye Hariciyesinin bu talebde ne kadar haklı olduğunu her günün hâdisatı isbat etmektedir. Şark Demiryolları satm alındı Şirkete toptan 6 milyon lira vereceğiz Ankara 12 (A.A.) Hükumetle Şark Demiryolları işletme şirketi arasında işletme imtiyazmın satın alınması hakkında başlamış olan müzakerelere, şir ketin M. Dövinin reisliği altında bulunan murahhas heyetile murahhaslanmız arasında bir haftadanberi devam edilmek te idi. Bu müddet zarfında en esaslı olan maddelerden muharrik ve müteharrik malzeme ile mobilya, alât ve edevat bedelieri ve hat üzerinde 1929 senesinden sonra yapılmış olan ıslahat ve tevsiat masraf ve işletmeden mütevellid muallâk hesabat üzerinde tam bir mutabakat hasıl olmuştur. Bu arada, hattın bakım noktasmdan muhtac olduğu tamiratla 1958 senesinde bitecek olan işletme imtiyazının vaktinden evvel alınmasından dolayı şirketçe ileri sürülen tazminat ve intizar hesablan üzerinde uzun ve devamlı münakaşalardan sonra, bugün en son olarak, işletme imtiyazının toptan altı milyon Türk lirası mukabilinde devir ve ferağı iki tarafça kabul edilmiştir. Bundan sonra yeni mukavelenin kale me alınması ve şekil üzerinde dahi an laşma husulü için müzakereye devam e dilmesi kalmıştır ki pek kısa bir zamanda bu noktalann da intacile Şark Demiryo lunun devlet demiryollan camiasına il hakı ancak eiin meselesi halini almıştır. M. Antonesko şubatta Ankaraya geliyor Rumen Hariciye hlazırının beyanatı «Romanyanın haricî siyaseti kuvvetli ittifaklara ve tecrübe edilmiş dostluklara istinad etmektedir» [Baştarafı 1 tnd sahifede] Romanyaya yaptığı ve yapmakta olduğu yardımlardan şükranla bahsetmiş ve Fransız Rumen finansal ve ekonomik anlaşmasının mes'ud neticelerini bildir miştir. Bakan ayni zamanda Fransanın, Rumen ordusunun teçhizi bakımmdan yapmış olduğu yardımı da kaydetmiştir. Bundan sonra M. Antonesko, Küçük Antantın tezahürlerini tahlil ederek demiştir ki: « Son beynelmilel hâdiseler, Ro manya, Çekoslovakya, Yugoslavyayı, bu üç müttefik devlet arasındaki kuvvetli tesanüdü zâfa düşürmemiş, bilâkis aralanndaki anlaşmayı kuvvetlendırmiş tir.» Polonya Rumen ittifakını mevzuu bahseden M. Antonesko, bu ittifakın Avrupa emniyetinin kat'î ve inşacı unsurlanndan birini teşkil ettiğini söylemiş ve demiştir ki: « Varsovayı ziyaretim sırasında Polonya Rumen garanti muahedena mesile tesbit edilmiş olan prensibleri aynen muhafaza etmek ve iki memleketi birbirine bağlıyan her türlü bağların kuvvetlendirilmesi hususunda M. Beck ile tamamen anlaştık.» Balkan Antantını mevzuu bahseden M. Antonesko demiştir ki: « Dış siyasamızın esaslı unsurlarından birini teşkil eden bu teşekkül, Av rupanın bu kısmındaki emniyeti mes'ud bir surette tamamlandırmaktadır. Balkan Antantı müfid bir teşekkül olduğunu isbat etmiştir. Bu mükemmel sulh aletini kuvvetlendirmek için her fırsattan istifade edeceğiz.» M. Antonesko, şubatta Atinada top lanacak olan Balkan Antantı daimî konseyi içtimaına iştirak edeceğini ve bu vesile ile de Ankarayı ziyaret edeceğini söylemiştir. M. Antonesko, Balkan Antantınin ekonomik sahadaki müessir faaliyetini de ehemmiyetle kaydetmiştir. Romanya ile îngiltere arasındaki münasebetlerin çok iyi olduğunv söyliyen M. Antonesko, Italya ile olan münase betlere geçerek demiştir ki: « Menşe, dil ve kültür bağlarile sarsılmaz bir şekilde bağlı bulunduğu muz büyük ve asil milletle çok sıkı dostluk ve emniyet münasebetleri tesis etmek arzusundayız. Romanya altılar komite sinde İtalyanın mütearrız olarak telâkki edilmemesi lâzım geldiğini müdafaa et miş olmağı kendi lehine bir hareket olarak kaydeder. Sovyetler Birliğile olan münasebetlerimiz iyi dostluk ve iyi komşuluk esası üzerine inkişaf etmektedir. Cenevrede rasgelmekle mes'ud olduğum M. Litvi nofla çok samimî bir hava içinde müzakerelerde bulundum.» Dış îşleri Bakanı Romanya ile Al manya arasında hiçbir ihtilâfın mevcud olmadığını ehemmiyetle kaydererek de miştir ki: « Alman Rumen münasebetleri nin istikbalde çok müsaid bir şekilde inkişaf edebileceğinden emin olabiliriz. Esasen iki memleket arasında şimdi mevcud olan ekonomik bağlar o kadar sıkıdır ki bundan daha fazla kuvvetlenme leri imkânsızdır. Bu bağlar, iki memleket ekonomik yapısına tamamile uygun olup mütekabil menfaatlere de uygundur.» Romanyanın îspanya işlerine ademi müdahale anlaşmasına iştirak etmiş olduğunu hatırlatan M. Antonesko, Roman yanın paktın tadili, silâhsızlanma konferansının yeniden toplanması ve para meselesinin görüşüldüğü Asambledeki faaliyetini izah etmiştir. Paktın tadili meselesinde hiçbir değişiklik lâzım olmadı ğını söylemştir. Paktın temin ettiği ga rantileri muhafaza etmek arzusunda olan Romanya rıza gösteremiyeceği kararlan empose edecek, tefsir ve tadılleri hiçbir şekilde kabul edemiyecektir. Şimdi tah rikâmiz propagandalara sebeb olan muahedelerin tadili meselesine gelince, bu mesele sulhu tehdid eden bir unsur ola rak telâkki edilmelidir. Hiçbir beynelmilel merci hududlara taarruz edilmesi hususunda ne bir karar verebilir, ne de böyle bir şeyi tasarlıya bilir. Toprak değişikliği ancak bir taarruz harbi neticesinde vuku bulabilir. Toprak tadilâtı kelimesini söyliyenler şunu hatırlamalıdır ki tadili istemek harb istemek demektir. Dış îşleri Bakanı son olarak şu sözleri söylemiştir: « Kuvvetli ittifaklara ve tecrübe edilmiş dostluklara istinad eden dış siya samız cok memnuniyetbahş bir mahiyettedir. Romanyanın dış siyasası değişme miştir. Çünkü daimî menfaatleri de de ği'merris bulunmaktadır.» Suriyelilerin düstükleri hata Böyle bir ihtimali niçin kabul etmiyeceğimizi vicdanımızın bütün kanaatiyle söylemek için soğuk kanhlıkla, herkese kanaat verici deliller bularak izaha çalr şıyoruz. Büyük heyecan günlerinde bazı siyaset adamlan memleketin vatanper verliğini değerli özlerinde topladıklarını zannederler. Ve ifratlı mülâhazalara düşerler. UmJd ediyorum ki hadisab daha soğukkanlı mütalea etmek mümkün olduğu vakit Türklerle Arab milleti arasındaki iki komşuluk ve iyi dostluk faydaları müfrit düşüncelere hâkim tutulacaktır. Suriye devletirü doğarken muhabbetle selâmhyoruz. Fakat onun daha doğarken Türk illerini elde etmek hevesleri göstermesini doğru bulmuyoruz. Türk mmta kasında Iskenderun limanına Suriyenin muhtac olacağını düşünmek bu mıntaka üzerinde Suriyt devletinin hâkimiyeti ne ihtiyac göstermez. Iskenderun mmtakasına lima« olarak bugünkü Türkiye Cumhuriyeti arazisinden muhtac bulu nan sahalar, şimalî Suriyeden muhtac olan kısımdan daha büyüktür. (Bravo sesleri). Fransız Hariciye Mü&teşarımn beyanatı Osmanlı tmparatorluğu zamanında Suriye Tebarüz ettirmek istediğim nokta lmparatorluk idaresinde Arnavudlann da Arabların da hiç olmazsa Türkler kadar mes'ul olduklarıdır. lmparatorluk çöktüğü zaman Suriyeyi Anadoludan ve Şamı Ankaradan daha mamur bıraktığımızı zannediyoruz. Millî devlet ilk temellerini atarken, Arab memleketlerini Arab milletine bırakmayı kendi siyasetine esas tutmuştur. Bunu resmî olarak Misakı Millide ilân ettik. Misakı Milliyi o zamanki güç şartlar içinde zarurî olarak yapılmış saymak yanhştır. Misakı Millî şuurlu bir siyasetin ve derin bir kanaatin ifadesidir. Çünkü Misakı Millide zikredilen Türk memleketlerini bize hazır vermediler. Biz onlan istihsal etmek için dünyanın galib devletlerin« karşı daha dört sen« harbettik. Daha dört sene harbettikten sonra kazanılan muzafferiyet neticesinde Arab .memleketlerine karşı olan vaziyetimizi ve zihniyetimizi değiştinnedik. Lözan muahedesinde birçok mücade lelcre ve birçok tazyiklere karşı Türk milletinin istiklâlini ve haklarını müdafaa ederken Arab milleti üzerinde bir manda tesis olunması için yani Arab istiklâline münafi bir vaziyeti muahedede kabul etmemek için de çok eziyetler çektik. En nihayet kabul ettiğimiz bu mıntakalann alâkadarlara bırakılmış olmasıdır. Alâ kadarlardan maksad eğer manda sahibi devletler olsaydı bu kadar mücadeleye lüzum olmaksızın onlann adını sadece zikretmek kifayet ederdi. Alâkadarlar, herkesten evvel, bizim nazanmızda, bırakbğımız memleketlerin halkı idi. Cemiyeti Akvama itimadımız vardtr Dünyanın her ycrinde sahili olmıyan ve yahud arzu ettiği sahil kısmı başka memleketlerin elinde bulunan yerlerde, milletlerin birbirile iktısadî münasebetlerini kolayca tanzim edecek çareler bu lunmuştur. Demek istiyorum ki iktısadî mülâhazalar devlet hâkimiyeti mülâha zasmdan tamamen ayn olarak mütalea edilebilir. Bu mülâhazalarla Suriye halkma ve Arab milletine karşı dostluk hislerimizi hal ve istikbal için ifade etmeğe ve bizim îskenderun, Antakya ve hava lisi meselesini ne kadar millî ve ciddî görmeğe mecbur olduğumuzu izah etmeğe çalıştım. Ümid ederira ki bu sözlerim haklanmızı ciddî ölçülmüş bir çerçeve içinde nasıl anladığımızı göstermiş olacaktır. Biz Cemiyeti Akvam prensiplerine bağlıyız. Cemiyeti Akvam mekaniznıası dahilinde milletlerin ciddî meselelerini müzakere edebileceklerine ve bu yoldan mes'ud neticelere vanlabileceğine inanı yoruz.' (Alkışlar). Harici siyasetimiz Arkadaşlar, Cumhuriyetin haricî siyasetinde bütün komşularile iyi olmak.arzusu zanncdiyoruz ki üzerinde tereddüd edilmesi müm kün olmıyan bir siyasettir. Bütün kom şulannı iyi münasebet kurmak ve bütün eski düşmanlıkları tedavi ederek sıkı ve samimî dostluklara çevirmek için Türk milleti elinden gelen her fedakârhğı yapmıştır. Komşumuz olan Irak memleketinin müstakil bir devlet olarak kurulmasmı biz herkesten evvel ve Cemiyeti Akvamdan evvel arzu ettik. Irakın müstakil bir devlet olması muahedesi ilk olarak bizim tarafımızdan imza edilmiştir. Ondan sonra da bu memleketle komşuluğumuz o kadar iyi hislerle ve o kadar iyi istikamette inkişaf etti ki çok zaman hudud hâdi«elerinde iki memleket bir vücud gibi hareket etti. Tam bir emniyet havası Irak Türk hududunda hâkim bulunmaktadır. Havas Ajansı hâlâ sayıklıyor Paris 12 (A.A.) Havas Ajansı bildiriyor: Iskenderuna dair bazı yabancı mat buat organlan tarafmdan neşredilen tahrikâmiz haberler karşısında, Havas AErmeniler silâhlandırıltyor laşılmıyan bir sebebden dolayı hudud jansı, manda otoritelerinin icraab sayeKınkhan 12 (Hususî) Yeni San harici edildiğini bildirmiştim. Hâlen Asinde seçım devresinın Sancak dahilinde cak meb'uslanndan Moses Derkalosya danada bulunan bu zatı gördüm. Niçin hiç bir mühim hâdise vuku bulmaksızın nın emri altında Musadağındaki Taşnak hudud harici edildiğini kendisinin de bilgeçtiği hakkında Beyruttaki Havas muErmenileri silâhlandırılmışlardır. mediğini söyledi. Veznedar cebren memhabirinin evvelce verdiği haberlerin doğSancaktaki Taşnak Ermenilerinin si leketten çıkarılırken karısile çocuğunun ruluğunu tekid edebilecek vaziyette bu lâhlandınlması işi günden güne tahak kendisile birlikte hareket etmelerine mülunmaktadır. Surası tasrihe lâyıkrır ki, kuk ettiriliyor. saade edilmemiştir. örfî idare ilân edilmemiş ve siyasî maReşid Ağaya meb'usluk teklif edildi Hariciye Vekilimizin Belgradda hiyette hiç bir tevkifat yapılmamıştır. SaHaleb 12 (Hususî) Mandater verdiği beyanat dece bazı kimseler, silâh taşımak, evlere Belgrad 12 (Hususî) Cenevreye taarruz etmek cürümlerinden ve diğer a devlet tarafmdan Kürd beylerinden Reşid Ağaya meb'usluk teklif edilmiştir. gitmekte olan Türkiye Hariciye Vekili di cürümlerden dolayı mahkemeye ve Reşid Ağa Sancakta namzedliğini koy Dr. Tevfik Rüştü Aras bu akşam Belrilmiştir. muş ve çok kuvvetli olduğu halde Vata graddan geçmiştir. Başvekil M. StoyaAnadolu Ajansmın notu: Anadolu Ajansı aynen bültenine ge niler tarafmdan alınan tertibatla intiha dinoviç, Türkiyenin Belgrad elçisi Ali Haydarla Yugoslavya Hariciye Nezareçirdiği yukanki tekzibleri esasmdan tek batta ekalliyette bırakılmıştı. Suriyelilerin hattı hareketi Rey puslalannda yapılan suiistimal ti erkânı, Dr. Tevfik Rüştü Arası BelSuriyeye de biz kıymetli bir komşu zib edecek bir takım malumat ve vesikalerle Reşid Ağanın aldığı reyler 45 e in grad istasyonunda karşılamışlardır. M. gozile bakmak istiyoruz. Suriyelilerin is lara maliktir: Stoyadinoviçle Türkiye Hariciye Vekili 1 İntihabat günü örfî idare Fran dirilmiş ve sahte meb'us 50 reyle ka tiklâli ihtimalinden bahsedildikçe biz buistasyonda Krala mahsus salonda bir zandınlmıştı. nu daima âşikâr bir sevincle karşıladık. sız memuru tarafmdan ilân edilmiş, bumüddet görüşmüşlerdir. Ekspresin hareŞimdi mahallî otorite bu hâdisenin. Cemiyeti Akvamda Fransanın Suriyeli na dair ilânat duvarlara talik olunmuş ve Kürdleri fena halde sinirlendirdiğini gö ketinden evvel, Dr. Tevfik Rüştü Aras leri istiklâl yolunda inkişaf ettirmek için ahkâmı o günden itibaren cereyana başlagazetecilere şu beyanatta bulunmuştur: bulduğu her fırsat bizim tarafımızdan mıştır. Bunu gösteren matbu vesikalar A rerek Reşid Ağaya yaltaklanmaktadır. « Sevgili dostum M. Stoyadinoviçi Zira Kördağmda Arablarla Kürdler abüyük sitayişe uğradı. Son defa resmî no jansa kadar gelmiştir. sıhhatte bulduğumdan çok memnunum. 2 Muhakkak olan bir nokta, hal rasında başlıyan bir takım hâdiselerin talar teati ederken ve Suriyede siyasî aYolda olduğum zaman geçen hâdiseler damlan Türkler için hoşa gitmiyecek her kın yüzde doksanının intihabata iştirak bütün Suriye için vahim neticeler verebileceğinden korkmuşlardır. Fakat Reşid den haberdar olmak için kendisile görüştürlü sözleri söyledikleri vakitler dahi Su etmemiş olduğu ve sokaklarda nümayiş tüm. Belgraddaki bu görüşmem benim iriyelileri müstakil bir devlet olarak inki yapanlara karşı mitralyöz ve zırhlı oto Ağa kendisine yapılan bu teklifi reddetçin bir meserret teşkil ettiği gibi çok ta şaf ettiren Fransaya karşı tebrik duygu mobil kullanıldığıdır. Bu yüzden iki ölü miştır. Mendup Düryö ile arkadaşlan bu te faydalı oldu. Iannı ve Suriyelilere karşı sevgilerimizi ve ve 50 kadar yaralı vardır. Antakya meselesini Milletler Cemiyeiyi komşuluk hislerini tebarüz ettirmeğe 3 Şehirde dükkânlar kapatılmış, şebbüslerinin müspet netice vermemesin ti Asamblesinde müdafaa için Cenevreye çalıştık. Bizim bu kadar hayırhah ve dü köylülerin şehirlere gelmesi menedilmiştir. den dolayı müteessirdirler. Diğer taraf rüst vaziyetimize karşı Suriyenin istiklâ4 Halebden, Şamdan başıbozuk tan Reşid Ağaya meb'usluk teklif edil gidiyorum. Yugoslav gazetelerinin bu le giderken bir Türk ilinde hükumet ar Çerkes taburlan getirilmiş, köyler, evler mesi Vatanî partisinin zâfına da bir delil husustaki neşriyatına teşekkür ederim. Ispanya hâdiseleri münasebetile Türzusu göstermesini yanlış, haksız ve çok basılmış, çarşıda, pazarda kadınlann üs addedilmektedir. kiyenin Fransa ve îngiltereye iltihak eHalebde şapka ile mücadele zalimane buluyoruz. (Şiddetli alkışlar). tübaşı aranmıştır. Haleb 12 (Hususî) Mandater dip etmiyeceğini soruyorsunuz. Ispanya Yüzlerce kilometro uzunlukta hudud 5 Ekseriyet iştirak etmediği için larda yanyanayız. İyi komsulann içinde zorla alınan revlerle intihab edilen meb' devlet memuTİan şapka ile mücadeleyi işlerinde bitaraflığın muhafazasnu kon trola memur komisyonun mesaisine istirak burada da teşvik ediyorlar. bulundukları huzur havası, en cazibeli uslar, zırhlı otomobillerle Halebe kaçı Antakyada şapka giyenler buraya gel etmekle, Türkiye, Fransa ve îngiltere mîicadelelerin verebileceği menfaatlerden nlmıştır. üstündür. Muhtelif komşularla tecrübe et6 Antakya ve Iskenderun vesai dikleri zaman işlerini takib edebilmeleri ile beraber çalışmaktadır. » Cenevre 12 (A.A.) Havas bil diriyor: Fransız Dış îşleri müsteşan M. Pier Vienot, matbuata beyanatta bulunarak Iskenderun ve Antakya meselesi etrafında şu sözleri söylemiştir: « Türkiye, Türk ahalinin hâkim bulunduğu îskenderun için müstakbel Suriye Cumhuriyeti çerçevesi içinde otonomi istemektedir.» M. Vienot, Türkiye ile Fransa arasında değil, Fransaya verilmiş olan mandayı tadile yegâne salâhiyettar olan Milletler Meclisile Türkiye arasında ihtilâf mevcud olduğunu kaydeylemiştir. Not: Anadolu Ajansı, Türk talebinin hiçbir zaman Iskenderunun müstakbel 500 lira ne oldu? Suriye Cumhuriyeti çerçevesi içinde otoDün ithalât gümrüğü muhasebesin nomisini istihdaf etmemiş olduğunu be de garib bir vak'a olmuş, bir kumus yana mezundur. yoncunun 500 lirası esrarengiz bir su Antakyada tazyik devam ediyor rette kaybolmuştur. Bir muharririmizin yaptığı tahkikata Lazkiye 12 (Hususî) Antakyada 1 kânunuevveldenberi tatbik edilen taz göre vak'a şöyle cereyan etmiştir: Hayri adında bir kumusyoncu sabahyik şekli şiddetini artırarak devam edi leyin îthalât gümrüğüne gitmiş ve muyor. Şehirde Alevilerin bulunduklan yerhasebe şefinin yanına girerek bir evralerde kısmen serbestlik vardır. Buna se kın muamelesini yaptırmağa başlamışbeb Sancaktaki unsurların arasını açmaktır. tır. Fakat Aleviler Türklere yapılan zu Bu sırada Hayri, muhasebe şef ve lümlerden pek müteessirdirler. Türk ma kilinin masası üzerine biraz evvel bıhallelerinde üzerinde en ufak çakı bulu raktığı ve içinde beş yüz lira para bulunanlar kışlalara götürülmekte ve dayak nan defteri almak üzere masaya ilerleyedikten sonra sokaklarda adeta çırılçıp miş, fakat 500 lirasının yok olduğunu görmüştür. lak dolaştmlmaktadırlar. Bu vaziyet karşısında Hayri polise Antakyada sokağa çıkmak mecburiyemüracaat etmiştir. tinde olan Türkler hemen her köşebaşınAlâkadar memurlar tahkikata başlada durdurulmakta ve üstleri başları aranmışlardır. maktadır. Bu arada guya taharriyatta bulunanlar bir takım para ve saatleri a Gayrimeşru rekabetin önüne şırmak gibi soygunculuklar da yapmakgeçmek için tadırlar. Ticaret Odası, gayrimeşru rekabet ve Bu songunculuklar birer bahane ile hileli satışlann önüne geçmek için müevleri aramak şeklinde de devam ediyor. cadeleye karar vermiştir. Şimdije ka Sancakta umumiyet itibarile deh dar Avrupada muhtelif yerlerde gayrişet hüküm sürüyor. Münevver Türkler meşru rekabetle mücadele için yapılan ya bir köşeye gizlenmişler, yahud da neşriyat ve konferanslara aid risaleler Oda tarafmdan getirtilmiştir. Ticaret tevkif edilmişlerdir. ve sfpıayi erbabına rekabette gayri Antakya halk lideri meşru yolların fenalığmı anlatmak için muhafaza altında Odanın seçeceği hatibler tarafmdan Abdülgani konferanslar verilecektir. Hama 12 (Hususî) Türkmenin oturduğu evin kapısına süngülü nöbetçilerin dikildiği ve kendisinin için şapkalannı çıkarmağa icbar edilmekihtilâlttan menedildiği Antakyadan bil tedirler. diriliyor. Sancaktan hudud harici edilen Abdülgani Türkmen Antakyada halk Türkün sözleri hareketleri lideri vaziyetinde olduğundan Adana 12 (Hususî) İskenderunda mahallî otorite kendisini böyle sıkı bir Standard Ovil kumpanyasmm veznedarı çember altına almağa karar vermiştir. olan Memduh Şakirin ayın sekizinde an M. Titulesko neden çekilmiş? . Bükreş 12 (A.A.) Dış Bakanı nın izahatından sonra müzakere başla miştir. Bütün siyasal parti başkanlan sıra ile dış siyasa hakkında tasviblerini teyid etmişlerdir. M. Tituleskonun aynlması hakkında M. Mihalaşe tarafmdan yapılan bir sorguya cevab veren M. Tataresko, bu meselenin bir iç siyasa meselesi olduğunu, çünkü liberal partinin mütec i bir hükumet istediğini bildirerek de.niştir ki: « Dış siyasada hiçbir değişiklik olmamıştır. Zira bu siyasa, Romanya milletinin daimî menfaatlerine dayanan daimî bir siyasadır. Hakikat şu merkezdedir ki, bütün ittifaklarımız ve müttefik ve dost devletlerle olan bütün münasebet lerimiz kuvvetlenmiştir. Bu suretle M. Titulesko tarafmdan hükumet adına takib edilen siyasanın bütün memleket siyasası olduğunu ve bu siyasanın takib ve tarsin edildiğini isbat edebildik.» M. Antonesko, müzakereye nihayet verirken, hususî meseleler üzerinde münakaşa mevcud olmakla beraber, memleketin sabit olan dış siyasası hakkında ittifak mevcudiyetini tesbit etmiş ve demiştir ki: « Izahatlarımızdan çıkacak netice, Romanyanın bütün ittifaklarının Romanyanın dostluklan gibi, müsaid bir vaziyette bulunduğunu ve Romanya menfaatlerinin hiçbir tarafta müteanz telâkki edilmemekte olduğunun her tarafta bilinmesi icab edecektir.» M. Antonesko pazartesi günü, M. Delbosun daveti üzerine Parise gidece ğini bildirmiştir. Çinde büyük bir isyan çıktı (Baştaraft 1 ind sahifede, Adanada enkaz altından cesedler çıkarılıyor [Baştarafı 1 ind sahifede] di matemini bu çocukla avutmağa çalışmaktadır. Şehirdeki enkaz arasında daha baş ka cesedlerin de çıkacağı muhakkak görülmektedir. Seylâb neticesinde yıkılma istidadmı gösteren binalar Belediye tarafmdan birer birer yıktırılmaktadır. Orduevinde de inhidam tehlikesi gö rüldüğünden burada açılması mukarrer olan Yerli Mallar sergisi tehir edilmiştir. Kız lisesi binasmm da tehlikede olduğu anlaşıldığmdan başlıyan tedrisat geri bırakılmıştır. Kızılaym göndermiş olduğu çadırlar hâlâ kurulamamıştır. Mersin Belediyesi de felâketzedeler 5,000 kilo kömür göndermiştir. Yurdun her tarafmdan pa ra yardımları ve teessür telgrafları gelmekte devam etmektedir. İzmir Kızılaymm da bir yardım lis • tesi açtığı bildirilmiştir. Zarar ve ziyanın tesbitine henüz başlanmamıştır. Akverdi Çan Kay Şek esir düştü Şankhay 12 (A.A.) Röyter: Mareşal ÇanKayLiaugun oğlundan gelen bir telgrafta, kendi kıtaatının ÇanKayŞeki esir tuttuğu ve hayatınm emniyette olduğu bildirilmektedir. Bu telgrafta, millî tensikat ve Japonyaya karşı derhal harb ilânı istenmektedir. Nankinde fevkalâde vaziyet ilân e dilmiştir. Nankin hükumeti, buhran karşısm da almacak tedbirleri müstacelen tetkik etmektedir. Heber teeyyüd etti Nankin 12 (A.A.) Röyter: ÇanKayŞekin Sianfide asiler ta rafından esir tutulduğu teyid edilmektedir. Amerika adalet divanı kuruluyor BuenosAires 12 (A.A.) Panama heyeti, Amerikan milletleri arasında muhtelit bir adalet divanının teşekkülü hak kmda bir proje tevdi etmiştir. Bu divan diplomatik yol ile halledilemiyen devletler arasındaki ihtilâflan halletmek vazi fesile mükellef olacakhr. Zilelilerin Adana felâketzedelerine yardımt Zile 12 (Hususî muhabirimizden) Adana felâketzedeleri için Halkevinde yopılan toplantıda bir saat ıçerisinde 400 lira toplanmıştır. Teberrular devam etmektedir.