17 Nisan 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

17 Nisan 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

17 Nisan 1938 CUMHURİYET BURSA MEKTUBU: Anneler dikkat! Çocuklarınızın hareketlerini kontrol ediniz Hayatta, bazan çok küçük ihmaller büyük felâketler doğurabilir. Onun için kendinize nasıl dikkat ediyorsanız çocuklannız hakkında da daima ihtiyatlı davranınız. Onların vücudlerinde husule gelmesi muhtemel birçok ânzalara bu suretle mâni olmuş olursunuz. Kücüklerin kolları ve bilekleri gayet naziktir. Onun icin yolda bebek kendini sizin adımlarınıza uyduramayıp da geride kaldı mı, sakın onu kolundan çekip tartaklamayınız, bileklerinde bir ârıza vücude getirebilirsiniz. Keza, yavrunun diğer uzuvlarmı da hor kullanmamağa dikkat ediniz! Çocuğu eğlendirmek, güldürmek için bazılannın vaptıkları gibi sakın onu iki kolundan tutup boşlukta sallayıp savurmavınız. Eğer onu havalandırmak istiyorsanız, iki elinizle koltuklarınm altından tutup kaldırınız! Eğer çocuğun bir yerinde kaza neticesi Şık ve pratik kostümler Bursa böcek tohumları piyasaya çıkarıldı Bursa (Hususî) İpekböcekçiliği Enstitüsünde kışın fennî şartlar altında muhafaza edilen halkın böcek tohumları 1 1 nisandan itıbaren sahıblerıne verilmeğe ve satışa çıkarılmağa başlanmıştır. Bu sene böcek tohumları 10 gün kadar geç olarak piyasaya çıkarılmıştır. Buna sebeb bugünlerde havaların fena gitmesidir. Maamafıh, şimdiye kadar halkın elinde ve gayrifennî şartlar altında hazırlanarak muhafaza edılmekte olan böcek tohumları şimdi en mütekâmil şekilde ve son sistem teçhızatı ihtıva eden kışlak müessesesinde muhafaza olunmakta, böylece koza randımanı üzerinde dahi iyi bir netice alınmaktadır. Son zamanlarda ipekböcekçileri için, randıman ve bereket bakımından yeni bir iş daha meydana çıkmıştır. Ekin tarlalarında, hendek kenarlarında yetişen yabanî hardalla halî topraklarda bol bol yetisen pamucak, katırtırnağı, süpürge atları gibi nebatları müstahsiller askı olarak kullandıklan takdırde böcekler, koza ağzını az sarfedeceklerinden ördükleri kozalar fazla ipekli, yani randımanlı olacaktır. Ayni zamanda yabanî hardal, askı olarak kullanılmak için koparıldığı cihetle tarlaları bu vesile ile temizlenmiş olacaktır. Böcekcilik Enstitüsü müstahsile işte bu yenı randıman vaziyetini de izah etmiş ve şimdiye kadar kullandıkları meşe dallarım askı yapmaktan kendilerini kurtarmıştır. HADiSELERiN RESiMLERi Londra Ana Kraliçe Mari bir hastanenin temel taşmı vazederken. Bu bayanların sıhhat ve tuvaletlerini ihmal için ileri sürdükleri mazeret doğrusunu isterseniz hiç de makbul soyundan değil.. Onu kendilerine de söyledim, burada da tekrar ediyorum. Kadın, ister işgüç sahibi olsun, isterse yalnız aile muhitinde yaşasın sıhhatine ve güzelliğine taalluk eden hususlan her ne pahasma olursa olsun kat'iyyen ihmal etmemelidir. İş Kadını da aile kadını gibi temiz, ihtimamlı gezmek mecburiyetindedir. Bu suretle hiç şüphesiz âmirlerine, arkadaşlarına daha sempatik görünür. Siz olsanız, karşınızda çökük gözlü, solgun benizli Mutfakta şimdiye kadar tecrübe etmebir insanın uzun müddet durmasma tamiş olduğunuz bir yemeği, yemek kitabmhammül eder misiniz? dan tetkikat yaparak pişiriyorsunuz. KiSonra, insanın cildine ihtimam etmesi tabda yemeğe konacak şeylerin miktanniçin onun her akşam, mutlaka bir iki saadan behsedıyor. Yanınızda ne kantar, tini bu işe hasretmesi lâzım geldiğini zanne de terazi var.. Çok müşkül bir mevnediyorsa yanılıyorsunuz. îyi bir netice, kidesiniz.. Fakat telâş etnıeyin.. Şu bir gayet az zamana münhasır meşguliyet ve iki sabn kesip saklaym, yahud defterinigayretle de elde edilebılir. Bir kere şunu aklınızda iyi tutunuz ki, nekadar yorgun olursanız olunuz, makiyajımzı yıkayıp temizlemeden kat'iyyen yatağa girmeyiniz. Yüzünüzden bir parça lık su geciriniz. Bunun içine biraz borate de soud, yahud süt tozu atarsanız çehrenizi daha faydalı bir mahlulle temizlemiş olursunuz. Bu mahlulü ılık su le nemlendirilmiş bir pamuk parçası üstünde kullamrsaniL daha muktesidane zin bir tarafma kaydedin. Teraziye, kandavranmış olursunuz.. Bundan sonra yütara hacet kalmadan birçok şeyleri ölçezünüzü yumusak bir havlu ile daha iyisi, bilirsiniz. bu gibi mahlulleri emici kâğıdla kurulaBir avuç küçük taneli maddeler aşağı yınız. Arkasmdan iyi cinsten bir kremi yukarı 100 gramdır. Kuru yapraklı mad çehrenizin mesamelerine iyice nüfuz ededeler ise 10 15 gram kadardır. Bir cek sekilde masaj yaparak sürünüz. Bu corba kaşığı, yahud üç kahve kafLgı 15 esnada masajı çeneden ve ağızdan şakaklara, kaslardan saçlara doğru yapmak igramdır. Normal bir su bardağı ise muhtelif cab ettiğini unutmayınız. Boynunuza ise maddelerden şu miktannı alabılir. Toz çepcevre ve ayni zamanda asağıya doğseker: 240 gram. Tane kahve: 85 gram. ru masaj yapmız. Üst göz kapaklarını da Mercimek ve bezelva gibi kuru sebzeler: burundan sakaklara ve alt göz kapakla240 gram. Döğülmüş kahve: 80 gram. rını şakaklardan burna doğru masaj yaIri taneli tuz: 235 gram. İnce taneli tuz: pmız. bir çıkık husule gelirse sakın bir takım aklı ermezler gibi çıkıkçılara müracaat etmeyiniz. Doktora gidiniz! Yavruların okuyup yazarken, dikiş dikerken, yemek yerken eğilip iki biıklüm olmalarına imkân bırakmayınız. Daima düz durmalarını temin ediniz. Keza, kücüklerin gerek divanlar, kanapeler üzerinde, gerekse yerde sürünüp dolaşmalarına mâni olunuz. Çocuklan mümkün olduğu kadar yumuşak arkalıklan clmıyan iskemlelere, yahud taburelere orurtunuz. Çünkü belkemiği Allah saklasın bir kere iğrilirse bir daha düzelmesi giiç olur. İşle meşgul olur veya yazıp okurken gözlerini kitaba, kâğıda, yahud iş mevzuuna fazla yaklastırmamalan gerektir. Yoksa miyop olurlar. Bu hususlara eğer şiddet ve kat'iyvetle mâni olmazsanız gözü zayıf ve kambur insanlar yetiştirmiş olursunuz. Eski usul, yavrunun omuzlarıtı aşağıya ceken askıları kullanmayınız. Eğer bu kadar dikkat ve ihtimamınıza rağmen çocuğunuzun vücudünde ufaktefek bazı ârızalar vücude geldise bir doktorun nezareti altında ona münasib şekilde jimnastik yaptırınız! Soldan birinci: Kırmızı yünlü krepten güzel bir kostüm. Ceket fazla kurvaze ve soldan kapanır şekildedir. Bir takım dikişli kısımlarla süslüdür. Yaka küçük ve devriktir. Etekte pliler vardır. İkinci: Koyu renkli yünlüden bir kostüm. Ceketin ön ve ceb kenarları sarı sırma şeridlerle çevrilmiştir. Kemer de ayni renktedir. Etekteki tek pili ona kâfi derecede genişlik vermektedir. Üçüncü: Kalm ve mat siyah ipekli krepten kostüm. Bolerosu gayet kısa ve geniş röverlidir. Altına siyah ve yahud koyu yeşil bir bluz giyilebilir. Dördüncü: Deniz mavisi yünlüden kostüm. Cekette aşağıda pliler teşkil ederek hıtam bulan bir plâstron vardır. Öndeki ilik ve düğmeler göğüsteki üç süslü tertibatın nihayetine mevzudur. Beşinci: Renkli tüvidden kostüm. Önünde telli tertıbatla acılıp kapanmaktadır. Ceblerin disinin alt kısımlarmda koyu renkte kumaştan üç köşeler vardır. Yaza hazırlık Belediyemiz yazın şehirde su sıkıntısı çekmemek üzere bazı tedbirler almağa şimdiden başvurmuş bulunmaktadır. Eskiden mevcud olup da sonradan yolları Nevyork Bu neşelı adamlar Nevyork Beledıye Meclısi azasıdır. Içtıma bozulan ve öteye beriye dağılan bazı sudevrelerıni bıtiren aza, resımde görüldüğü veçhile hep bir ağızdan şarkı lar üzerindeki etüdlerinden bir kısmmı »oylemek suretile vazifesini ikmal etmektedirler. ikmal ettirmiştir. Bunlardan Müftisuyu ile Gümüş ve Yeğni suları için yapılan tetkikler sonunda bir proje hazırlanmıştır. Projeye göre; bu suların kanalları takviye ve ıslah edilecek ve bu sular ana kanala ilâve edildıği zaman mühim bir miktar elde edilmiş bulunacaktır. Islah ve takviye tamamlandıktan sonra, kanala alınacak bu sularla şehir ihtiyacınm bir kısmı temin edilmiş olacaktır. Bir su şehrindeki susuzluğa karşı alınacak tedbirlere esash bir başlangıç teşkil eden bu ilk adımla, Belediyemiz, yıllarca ihmal edilen hayatî ihtiyaca kat'î surette çare bulmağa başlamış oluyor demektir. Aile kadını gibi iş kadını da tuvaletini ihmal etmemelidir Bazı meclislerde bir takım arkadaşlara rastgeliyorum. Bana: Gazetede hemen her hafta sıhhat ve tuvalet hakkındaki nasihatlerinizi zevkle okuyoruz. Biz de bunlardan bir kısmını, hele bilhassa cılde taalluk edenleri yapmak istiyoruz. Fakat biliyorsunuz ki biz iş kadınıyız. Akşam yorgun argın evimize dönüyoruz. Yemeği zor yiyip yatıyoruz. Yüzümüze, gözümüze, cildimize dikkat edecek zaman bulamıyoruz. Diğer taraftan tuvalet maddeleri oldukça pahah.. Doğrusu bizim bütçemiz, onların hepsini almağa kâfi değil!. İzmir fuarına geniş mikyasta iştirak ediliyor Enternasyonal îzmir Fuarı komitesinden Ticaret Odamıza yeni sene fuarının plânı gönderilmiştir. Fuara iştirak edecek olan fabrika ve müesseselerimiz Ticaret Londra Amerıkayı zıyaret eden Arnavud Kralmm hemşireleri LonOdasına müracaatle bu plâna göre yer draya muvasalat etmislerdir. almağa başlamışlardır. Vaziyete göre; bu sene Bursanın îzmir fuarına geçen yıla nisbetle daha geniş mikyasta iştirak edeceği anlaşılmaktadır. Uludağda bir kış sporları filmi hazırlandı Kurban Bayramında Uludağda çekilen filmin İstanbulda tamamlanarak Ankarada C. H. Partisi Genel merkezi azalarına gösterildikten sonra şehrimize gönderildiği bildirilmiştir. Bugünlerde Bursaya gelecek olan bu filmin, Uludağda Kurban Bayramında hava şartlarının çok kötü olmasına rağmen ümidin fevkinde güzel olduğu söylenmektedir. Ev kadını Mutfağında terazisi ve kantarı olmıyanlar bazı şeyleri nasıl ölçebilirler? dakika geçtikten sonra kremin fazla kısımlarını yumusak bir havlı ve yahud emici kâğıdla almanız lâzımdır. Bu ameliyeyi müteakıb yüzünüzün cildi temizlenmiş ve ayni zamanda kuvvetlenmis, tazeleşmiş olur. Bütün bu işlere de bir çeyrek, yirmi dakikadan fazla zaman sarfetmemiş olursunuz ki, sıhhat ve güzellığinizi muhafaza için hiç de fazla bir müddet değildir. Sabah tuvaletinize gelince, bu daha basittir. Geceleyin yüzünüzde birikmiş olan ifrazatı gene ılık su ile temizlemeniz icab eder. Bunu müteakıb deride faaliyeti ve kanın oradaki de\eranmı kolaylaştırmak icin yüzünüze krem sürüp yayınız. Gene onu emmesi için 10 dakika bekleyiniz. Sonra fazlasını temiz bir havlu veya kâğıdla alınız. Üstüne hafif bir makiyaj yapınız. îste sabah tuvaleti de 15 dakikada oldu, bitti, demektir. Nekadar mesşul olursa olsun bir kadm gündelik hayatında topyekun yarım saat zaman bulamaz mı?... Günde sarfedeceğiniz kreme gelince ancak fındık cesametinde bir miktar teskil eder ve kıymeti birkac kuruşu gecmez. Bu kadar az bir masraf ve o işe hergün tahsis edeceğiniz çavet kısa bir zamanla bir iki av zarfında cildinizin ne derece güzellestiğini görünce emin olun ki siz de sasınr, kalırsınız! Vali Ankaraya gitti Vilâyet ve şehrin muhtelif ihtiyaçları üzerinde bir müddettenberi tetkikler yaNevyork Motosikletli Amerikan polisleri âmirleri huzurunda resna] pan ve devletin turizm bölgesi meyanına ithal ettiği Bursanın bu bakımdan da ih geçid yaDarlarken. tiyaç ve noksanlarını tesbit eden Valimiz Şefık Soyer, bunlara aid temaslarda bulunmak üzere Ankaraya hareket etmiştir. Bir havai hat yaptlıyor Orhaneline bağlı Gedikviran ve îshaklı köylerindeki Türk Maden Şirketine aid krom cevheri ocağile Baliköy istasyonu arasına bir hava hattı yapılmağa başlanmıştır. Bu hava hattile, krom madenlerimizin Kütahya Bahkesir hattına daha süratle ve kolaylıkla nakli imkânı hâsıl olmuş bulunacaktır. Konservatuar inşaatı Yeni Konservatuar binasının, bu se ne içinde inşasına başlanacaktır. İstimlâk ve inşaat masrafı olarak 938 Bele diye bütçesine (200) bin lira konulmuş bulunmaktadır. Paris Fransava ıltıoa eden İspanyol milislerinden bir grup. Çay banyosu Çay, sinirli adamlar ve midesi, barsakları bozuk insanlar icin muzır bir gıdadır amma gözler için pek faydalı bir madde olabilir. Gözlerinin güzellığini muhafaza etmek, onlarda bazı ihtilâtlar vücude gelmesine mâni olmak için çay banyosu çok faydahdır. Her sabah ılıktan biraz daha sıcakca çayla banyo edilen gözler daha parlak ve daha iyi görürler. Çay banyolan göz kapaklarınm kızıllıklarını izale için de bırebırdır. tmar plânı ilân edilecek İstanbulun imar plânı Şehir Meclisince tasdik edildikten sonra usulen halka ilân edılecektir. İtirazı olanlar itirazlarını bildireceklerdir. Para tahvil gişeleri kurulacak Memleketimize gelecek ecnebilere bir kolaylık olmak üzere Galata Yolcu salonu ile Sirkeci istasyonu ve îzmir yolcu salonunda Cumhuriyet Merkez Bankası tarafmdan birer para tahvil gişesi kurulması takarrür etmiştir. Nevyork Amerıka Cumhurreisi Ruzvelt mefluc çocuklar için bir kilise yaptırmıştır. Bizzat meflac olduğu halde kuvvetli iradesi sayesinde hastalıktan kurtulan Cumhurreisi mefluclara karşı büvük bir alâka göstermektedir. Resmimiz Cumhurreısınin yaptırdığı kılıseyı ziyaret eden mefluc çocuklardan bir grupu gösteriyor. 255 gram. Un: 150 gram. Pirinç: 250 gram. Bu bardak aşağı yukarı litrenin dörtte birine muadil, yahud 1 7 çorba kaşıgı sulu maddeler istiab eder. Cildin kremi emmesi icin biraz bekleyiniz. Bu husus için 10 dakıkahk bir müddet kâBdir. Bu sırada dislerinizi fırcalamak, saçlarınızı taramak gibi diğer kısım tuvaletlerinizi de yapabilirsiniz. On