14 Mayıs 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

14 Mayıs 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURİYET 14 Mayıs 1938 Duymadıklarımız ve bilmediklerimiz Güzellik ve sıhhat için ilk şart Sabah, öğle ve akşam her yemekten sonra Fransız kupasının finali Olempik dö Marsey takımı oyunun temdid müddetinin bitmesine birkaç dakika kala attığı bir golle kupayı kazandı ,%*" Millî küme maçları Harbiye şehrimizde, Galatasaray Izmirde ikişer maç yapacaklar Bngün ve yarm millî küme maçlarına şehrimizde ve îzmirde devam olunacaktır. Bugün taksim stadyomunda Ankaranın Harbiye takımı Güneşle karşılaşırken İzmir Alsancak stadyomunda Galatasarayla Üçok maç yapacaklardır. Yarın da Harbiye ile Beşiktaşın, Galatasarayla Alsancağın oyunları vardır. Güneşin şampiyonluğu sigortalaması istisna edilirse, kat'î tasnifte diğer takımlarm işgal edecekleri yerler henüz muayyen olmadığı için, bugün ve yarınki maçlar, başta Galatasarayla Beşiktaş olmak üzere, bütün klüpler ıçın ehemmiyetlıdır. Bu klüplerden bazısı sonunculuktan kurtul mağı, bazısı bir kademe daha yukarı çıkabilmeği, bazısı da ikinciliği elden kaçırmamağı gaye edineceklerdir. Harbiye takımı bu seneki millî kümenin son iki ciddî müsabakasını yapmaktadır. Bundan sonra yalnız bir maçı kalıyor ki, o da Fenerbahçenin yerine ikame edilen Altılar muhtelitidir ve nasıl olsa o maçtan üç puvan alacaktır. Bu itibarla misafir takım bugün ve yarın son kozlarını oynıyacaktır. Harbiye için bugün Güneşi yenmek, kazanacağı üç puvandan ziyade küme şampiyonluğunu hiç yenilmeden almak yoluna giden bir teşekküle galebe çalmak itibarile, kıymetlidir. Güneşlilerin bu ihtimalin husulüne kolay kolay meydan vereceklerini zannetmiyoruz. Bizce HarbiyeBeşiktaş maçı daha alâka vericidir. Çünkü iki takımın oyun sistemleri az bir farkla birbirlerine benzemektedir. Harbiye, buün yorulmadan yanna hazırlıkh çıkabilirse çok canlı ve heyecanh bir oyun seyredeceğimizi zannediyoruz. Beşiktaşlılar geçen haftaki gibi Hüsnü, Şeref ve Eşreften mahrum olarak sahneye çıktıkları takdırde Harbiyenin bundan istıfade etmesı çok muhtemeldir. Tabiata avdet Seylan adasının Kolombo şehrinde, Karolis isminde bir adam peyda olmuş. İşi gücü sabahtan akşama kadar sırtüstü yatmaktan ıbaret olan Karolis, yattığı yerden bir peygamber gibi, yeni bir mezheb neşrediyor. Mezhebi tabiatçilik; yani insanlann, yaşayış tarzı itibarile biate avdetleıini istiyor. Hayatını, bu delice faaliyet asnnda, ebedî bir istirahat halinde geçirerek yaşıyan bu acibenin, hemşerileri arasında nekadar büyük bir merak ve tecessüs uyandırdığını söylemeğe hacet yok. Akın akın ziyaretine gidenlere §u telkinde bulunuyormuş: Ben 34 yaşındayım. Ömrümde hasta olmadım. Çok basit ve çok ucuz bir rejimle yaşarım. Vücudümü besliyen iki nevi gıdam vardır. Biri güneş banyosu, öteki de az miktarda yediğim ot. Hay vanlardan ibret alın. En kuvvetli, en da yanıklı, en sağlam hayvanlar, ottan başka gıda almıyanlardır. Ot yeyiniz, güneş banyosu yapınız, benim gibi pürsıhhat yaşarsmız! Milletlerin, yaşıyabilmek için senelere taksim edilmiş mücadele programlan yaptıkları, işsizlerin ve açlann sayılamıya cak kadar çoğaldığ; şu devirde, Seylanh tabiatçi, dünya ekonomisini bir çırpıda halletti. Aşkolsun! liseleri atletlerinin bir spor şenliği yapılacaktır. Saat birde Istiklâl marşımızı takiben verilecek bir nutuk ve yapılacak geçid resminden sonra iki lisenin sporcuları arasında muhtelif atletizm müsabakaları, A ve B takımları arasında futbol maçı, voleybol ve ping pong müsabakalan yapılacaktır. RADYOLİN Kullanmaktır Fransız Reisicumhuru finalist Metz takımı oyuncularımn ellerini sıkarken Fransa kupası final maçının, olempik dö Marsey tarafından Metz'i 1 2 yenmesile, kazandığını yazmıştık. Fransa kupasının galibi, tngilterede Prestonun yaptığı gibi oyunu ancak temdid müddetinin bitmesine birkaç dakika kala kazanabilmiştir. Malum olduğu üzere Preston bu seneki kupa maçını hakemin son dakikalarda verdiği penaltıdan attığı gol ile kazanmıştı. Fransız gazetelerine göre Marsilya Metz maçı çok hararetli bir şekilde cereyan etmiştir. Oyunu seyredenlerin otuz binden fazlası Metz takımım tutmuştur. Birinci devrede hakem Marsilya aleyhine bir penaltı çalmış ve topu bizzat getirip atış yerine koyduğu halde, Marsilyalı oyuncuların itirazlan üzerine kararını değiştirerek bir hakem atışı ıle oyuna devam ettirmiştir. Birinci devre 0 0 berabere bitmiştir. İkinci devrenin dördüncü dakikasında er. tehlikeli oyuncu olduğu için çok yakından marke edilen Macaristanm en iyi fudbolcularından Kohut bir kolayını bularak Marsilyanın birinci golünü atmıştır • Bundan sonra devre sonuna kadar Mareilyalılar hâkim oynamışlardif. Sa hada yenik vaziyette olan takımı tutan büyük bir ekseriyet staddan çıkmağa hazırlanırken Metz sol açığı bir kolayını bularak takımının beraberlik golünü atınca stadyom alkış ve bravodan yerinden oynamıştır. Maç 1 1 berabere bitince on beşer dakikadan iki devr» daha uzatılmış, bunların birincisi golsüz geçmiş, ikincisi de ayni şekilde bitmek üzere iken hakem, Marsilyalıların bir hücumunda topun Metz kalesine girdığini ve müdafilerden biri tarafından kafa ile hemen dışan çıkarıldığını zannederek gol karan vermiştir. Bu karar seyircileri çileden çıkarmış, :sIık, yuha ve protesto sesleri arasında sahayı minder yağmuruna tutmuştur. Maçın son dakikaları binlerce minderin ortaya fırlatılmalan arasında geçmiştir. Alâkadarlar golün nizamî olup olmadığı bertaraf edilse bile fırlatılan minderlerin taç çizgilerini kapladığı gibi sahanm içinde de kümeler teşkil ettiğini ve maçm bu ikinci golden sonraki kısmının norma! şartlarla oynanmadığını, binaenaleyh oyunun tekerrürü lâzımgeldıği fikrindeduler. Bu oyunu idare eden, bir müddet evvel mensub olduğu komiteye müracaat ederek bu mevsımden sonra hakemlık et miyeceğini bildirmiş, komite de, kendisme Fransa kupasının final maçını idare salâhiyetini vermek suretile mükâfatlandırmak istemişti. DîŞLERi, dişler çehreyi güzelleştirir. RADYOLİN DİŞLERİ, dişler mideyi sağlamlaştırır. RADYOLİN dişleri temizler ve parlatır, mikropları yüzde yüz öldürür. Diş etlerini besliyerek hastalanmalarına mâni olur. Ağız kokusunu keser. Sabah, öğle, akşam her yemekten sonra RADYOLİN RADYOLİN Bursa C. Müddeiumumiliğinden: Bursa Cezaevinin 938 senesi haziran ayı iptidasmdan itibaren 939 senesi mayıs ayı sonuna kadar bir senelik ekmek ihtiyacı aşağıda şartlar dairesinde kapalı zarf usulile eksiltmiye çıkarılmıştır. 1 Safi buğday unundan yapılmak ve Belediyenin piyasada ikinci nevi addedeceği ekmekten olmak üzere beheri 960 gram itibarile hergün için en az 300 ve en çok 900 ekmek teslim edilecektir. 2 Ekmekler hergün sabahları saat dpkuzda Cezaevine teslim etmiî olacaktır. 3 Evsafı ve miktarı gösterilen ekmeğin rayiç hazırasma göre muhammen bedeli üzerinden almması iktiza eden yüzde yedi buçuk nisbe tindeki muvakkat teminat akçesi 2216 lira 16 kuruş olarak tesbit edilmiştir. 4 Teminat için banka mektubu veyahud Malsandığına nakten yatırıldığına dair resmî makbuz ibrazı lâzımdır. 5 İhale günü 30/5/938 pazartesi günü saat 16 dadır. 6 İhale Bursa C. M. Umumiliğinde yapılacaktır. 7 Taliblerin 30/5/938 günü saat 16 ya kadar teklif mektublarile teminatlarını ayrı ayrı zarflara koymak suretile Bursa C. M. U. liğinde toplanacak Komisyona vermeleri lâzımdır. Bu müddet geçtikten sonra yapılacak teklifler kabul edilmiyecektir. 8 Bu hususa aid masraflar ve ilân ücretleri alıcıya aid olacaktır. 9 Daha ziyade malumat almak istiyenlerin bu işe aid şartnameyi almak üzere Bursa Cumhuriyet Müddeiumumiliğile Cezaevi Müdürlüğüne müracaat etmeleri ilân olunur. ( 2824 ) Atatürk kupası güreş maçları c Yeni bir yüzme öğretici alet J Ankara 13 (Telefonla) Atatürk altın kupası serbest güreş müsabakalarında Ankara mıntakasma isabet eden maçlara yarın Şehir stadyomunda başGalatasaraym İzmirdeki maçlarına ge lanacak, müsabakalara pazar günü de ince, onlar da her bakımdan alâka verici devam edilecektir. mahıyettedırler. Şımdıki halde GalatasaTekirdağlı, meydan okuyanray, ikincilik vaziyetinde Beşiktaştan iki j lara cevab veriyor puvan ileridedır. Binaenaleyh Sarı Kır Türkiye Başpehlivanı Tekirdağlı Hümızılılann İzmir maçlarından birini kaybetmeleri kendilerini Beşiktaşla ayni ptı seyin, dün akşam Bursadan matbaamıvana düşürecektir. Ondan sonraki bütün za telefon ederek bize şunları söyledi: < Amerikalı Şerman ve Mülâyimin maçları kazansalar dahi gol averaj sistebana meydan okuduklarını haber al mi Beşiktaşı ikinci, Galatasarayı üçüncü dım Kendilerile güreşmek üzere Kırkyapması muhakkaktır. lareline gittim. Orada bulamadım ve Galatasaray bugün Izmirin en iyi ta Bursaya gittiklerini öğrendim ve buraya geldim. Fakat bunlar benim geldiğikımı olan Uçokla oynamaktadır. Yarınki Galatasaray Alsancak maçı mi öğrenince buradan da savuştular. neticesi ise İzmir takımının çıkaracağı o Bunların her ikisile de ayni günde istedikleri yerde güreşmeğe hazınm. Evyuna bağlıdır. Filhakika Alsancak, Izmirvelâ birisile, sonra da diğerile tutuşa de yendiği takıma Ankarada yenilmek ve cağım. Eğer ikisini de bir günde yene kendi sahasmda yenildiği Ankaralılara mezsem Türkiye başpehlivanı değilim.> gidip bir hafta sonra Ankarada galib gelmek garabetlerini göstermiştir. Millî kü Serbest güreş müsabakaları T. S. K. İstanbul Bölgesi Güreş Ajanlımede sonuncu olan bu takım şehrimizde ğından: de şınadıye kadar en az gol yıyen takıma 1 22/5/1938 pazar günü Veznecilerde ki gol atmak liyakatini göstermiştir. ckâin Süleymamye kulubu salonunda yapıBugün millî küme haricinde kalmış altı lacak olan lstanbul serbest güreş birincılıği musabakalarına şimdiye kadar teşkilâtklübün birinci takımları arasında tertib e ça tesçii edilmemlş olan gureşçiler de kadilen kupa maçlarımn tasfiye müsabakala bul edilecektir. 2 Bu gibi tesçii edilmemiş güreşçileri rına da başlanacaktır. bulunan kulübler tesçii muamelesine başMüsabakaların millî küme maçlarından lamak üzere fotograflarile birlikte şimdievvel yapılmasına karar verıldıği için bu den bölge merkezine müracaat etmeleri ve günkü Istanbulspor Hılâl ve yarınki Sü birer vesika almaları lâzımdır. 3 Bu miisabakalar hakkında görüşmek eymaniye Topkapı maçları Taksim stadüzere kulüb murahhaslarınm 18 5/1938 yomunda yapılacak demektir. çarşamba günü akşamı saat 18 de bolgt merkezine gelmeleri rica olunur. Boğaziçi lisesinde atletizm lstanbul Şubesi Müdürlüğünden: Bankamız ihtiyacı için pazarlıkla muhtelif tipte 36 aded baskül satın alınacaktır. Pazarhk 20 mayıs 1938 cuma günü saat on beşte Denizbank Materyel dairesinde yapılacaktır. Şartnameyi görmek ve almak istiyenlerin hergün müracaat edebilecekleri. DENİZ BANK Ankara Valiliğinden: Keşif bedeli «15768» lira «21 » kuruştan ibaret bulunan Ankara Kırşehir yolunun Kürebeli mevkiinde yapılan Varyant yolu üzerinde yeniden yaptırılacak muhtelif köprü ve menfez işi kapalı zarf usulile eksiltmiye kpnulmuştur. Eksiltme 2/6/938 tarihine raslıyan perşembe günü saat 15 te Ankara Vilâvet Daimî Encümeninde yapılacaktır. İstekliler teklif mektubları, Ticaret Odası vesikası ve 1182 lira 21 kuruşluk teminat mektubu veya makbuzları ve Nafıa Vekâletinden 938 takvim yılına mahsus olarak aldıklan müteahhidlik vesikalarile birlikte sözü geçen günde saat 14 e kadar Encümen Reisliğine vermeleri. İstekliler keşif ve şartnameyi Nafıa Müdürlüğünde görebilirler. €*1425» ' (2821) anlatıyormuş gibi: İşte, diyordu, birinci, ikinci, üçüncü değil, dördüncü sırada... Pencerenin yanında oturan lâciverdler giyinmiş genç... Birincisi bu... Fena değil... Eli, ayağı düzgün bir gence benziyor. Tanınmış bir ailenin çocuğu, yirmi dokuz yaşında, tahsilini Avrupada yapmış. Siyasî işlerle uğraşan bir mebusun hususî kâtibi. Birkaç seneye varmaz, mutîaka o da mebus olur. Ben, siyasetle uğraşan adamlardan hiç hoşlanmam. Yürekleri hiç rahat olmaz. Bütün gün, böyle bir adamla oturup da sabahtan akşama kadar politika dedikodusu dinliyemem. Yalnız, şu kadar var ki... Geçelim, bunu... Politikayı da, politikacılan da sevmem, vesselâm!... Canım efendim, o da sizinle evlendikten sonra politikayı bırakır. Yüksek tahsili var; başka bir iş yapar. Ben hiç kimsenin isini bozmak istemem. Hem öyle ikide birde meslek değiştirecek adamlardan da hayır gelmez!. Avukat Necibin yüzü kırıştı; kaşlan çatıldı. İşte yirmi gündenberi belki binlerce mektub okumuş, yüzlerle genc için sorup soruşturmuş, pek çoklarının fotograflannı yan yana dizmiş, geceli gündüzlii didinmiş, aramış, araştırmış, en sonunda hepsinin arasmdan bula bula bu üç genci seçip ayırmıştı. Şimdi Perihan, böyle üstünkörü bir bakışla hepsine birer birer dudağını büküp geçerse, hiçbirini beğenmezse ne olacaktı?.., Yeni baştan adam aramaya mı başhyacaktı? Beni dinlerseniz, dedi, bu adam îçin yaptığım dosyayı bir kere gözden geçiriniz. Soyu sopu tanınmış, çok iyi huylu, çok nazik, çok uysal bir genc.., Perihan, üstüne düşüldüğünü görünce, inadma onun aksini yapardı. Onun için avukatın son sözlerini dinlemedi bile... ikincisi hangisi?...: Onu da göre lim!... Necib Nasuhi, lâhavle çekerek başmı salladı: ikincisi de... Şu, haniya şişman, gözlüklü, yeşil şapkalı kadının yanında oturuyor. Başı açık, sanşın genc... H a . . . Şu, moda gazetelerindeki resimler gibi giyinmiş adam mı?... Aman, böyle iki dirhem bir çekirdek erkekler, pek sinirime dokunuyor. Vah zavallı, pantalonunun ütüsü bozulacak diye, korkusundan durucuk duruyor!... Bunu da geçelim!..« (Arkası var) Prag Çekoslovakyanm birasile meşhur Pilsen şehrinde yüzücülük Bugün Boğaziçi lisesinin tanzim edilmektebi muallimi Yohan Mader yüzme öğreten yeni bir alet yapmıştır. Bu miş sahasmda Darüşşafaka ve Boğaziçi aletle üç derste mükemmel yüzme öğreniliyormuş. calık olmıyacak. Yalnız resmî bir nikâh... Bunu, dün gece de söylemiştiniz. Onu da kabul ediyor musunuz? Zaten en çok bunun içindir ki o kızla evlenmek istiyorum. Sevmediği bir kadınla karı koca gibi yaşamak, kendini bilen bir erkek için çok güç olur. Hele benim elimden hiç gelmez. Para için in san, birçok sıkıntıya katlanabilir. Fakat sevmediği bir kadından para çekmek için onu seviyormuş gibi görünmek, çok küçüklük olur. Onun için bütün gün sevgi fısıldıyacaksın, sonra bu sevgiye onu da inandırmak için kendi kendini yıprandıracaksın, demiş olsaydınız, bu işden hemen vaz geçerdim. Böyle bir kadınla evlenemezdinı. Benim en çok hoşuma giden bu oldu. Demek ki bu kızın yaradılışında, duygularında bir temizlik, bir incelik var. Sevişmiyen, yalnız para için, gösteriş için birbirine bağlanan iki kişinin karı koca gibi yaşaması nekadar iğrenc olacak, bunu o da düşünmüş, o da istemiyor, demektir. Beğendim, doğrusu... Bakınız.sizin düşünceniz pek çoklarından ayrı... Öyle erkekler var ki alacaklan kadınla aralannda kan koca yakınlığı olmıyacağmı anlar anlamaz, bunu kendileri için bir küçüklük, bir düşkünlük sayarlar en çok buna razı olmazlar. bayramı Her yaşta spor yapanın başı vücudüne yük olmaz. Başkalarını bilmem; bence sevişmiyen iki kişi ara sıra birbirilerinin kollannda gözlerini kaparlar ihtiraslarını yatıştırmak için kendilerinden geçerlerse bu, hepsinden çirkin, hepsinden iğrenc olur. İhtiyar avukat başını salladı. Dünya ne kadar değışmış, insanlar nekadar başkalaşmış, sanki kendi kendine bunu düşünüyor gibiydi. Tefrika; No. 11 Ya ileride, yüzünü gördüğüm zaman beğenmiyecek olursam?... Her nekadar siz, güzel bir kız diyorsunuz amma birisi için çok güzel görünen bir kadın bir başkasmm hoşuna gitmiyebilir. Siz es merleri seversiniz, ben sarışınlan beğenirim. Herkesin beğendıği bırbirine uymaz. Evleneceğınız kız, uzun boylu, açık kumral saçlı, elâ gözlüdür. Ne çok şişmandır, ne de kendini sıskalık modasına uyduranlardan... Anlatışınız güzel amma insan, yüzünü görünce hoşlanmıyabilir... Siz elâ gözlü diyorsunuz. Bunun aslı türkçedir: ala gözlü derler; alaca göz demektir. Alaca göz de sarıdan tutunuz da yeşile, çakıra varıncıya kadar değişir... Sonra bir kadının yüzünde en çok bakılacak yeri de gözleridir. Bomboş, çi bir göz, gerıye kalan bütün çizgiler güzel bile olsa hepsini Nakleden: Kemal Ragıb unutturur. Onun için görmeden önce güzel, yahud çirkin denilemez. Gördükten sonra da... Beğenmezseniz vaz geçebilirsiniz. Ancak, bütün bu konuştuklarımız ara mızda kalır. O kızı da hiç görmenıiş, hiç tanımamış gibi davranırsmız. Bunu ben söylemesem bile siz, kendiniz takdir buyurursunuz. Zaten bundan başka türîüsünü de sizden beklemem. Gelelim şartlarımıza... Okudunuz değıl mi?... Okudum. Kararımı da verdim. Demek, bu kızla evlenmeğe razı oluyorsunuz?. Eğer, o da benimle evlenmeği isterse... İyi düşündünüz mü?. Hele en ziyade, pek mühim bir nokta var: onu unutmayınız. Herkes sizi, birbirinizle evli diye tanıyacak, fakat aranızda karılık ko 5 Avukat Necib, köprü başmda otomobilden inerken Perihana dedi ki: Siz önden yürüyünüz, vapura giriniz. İkimizi yan yana görmesinler, kuşkulanırlar... Siz güvertede beni bekleyiniz. Onlar, salonda oturacaklar. Ben de biletleri alır, gelirim. Genc kız, onun dediği gibi, Kadıköy vapuruna bindi. Biraz sonra da Necib Nasuhi geldi. Vapur Sarayburnuna dogru ilerlerken onlar da güverteden aşağıya indiler. Yolcuların kimîsi lâfa dalmış; kimisi de bir gazete, bir kitab açmış, onu okuyordu. Vapur çok kalabalıktı. Perihanla avukatı, kamaranın dışarısında, öyle bir yerde durdular ki içeride oturanlar, onlan kolay kolay göremezdi. Avukat Necib, gelip geçenlere belli etmeden, sanki büsbütün başka bir şey