19 Nisan 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

19 Nisan 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Beynelmilel buğday konferansı mesaisini neticelendirdi Ithalat yapan devletler arasında itilâf husule getirmek imkânı bulunamadı Roma, 19 (A.A.) — Bir müd -) dettenberi Romada M Murray'ın riyasetinde toplanmakta olan bey- | nelmilel buğday konferansı komi- | ikmal etmiştir. Gazetelerin — verdikleri malü- | mata göre ithalât — yapan memle- ketler arasında bir itilâf akti hu -! tesi, mesa susunda tesadüf olunan müşkülâta ve bu müşkülât yüzünden müza « kerelerin nezaket kesbetmiş olma- sına binaen komite — mesaisinin neticesi hakkında — resmi tebliğ neşretmemeğe karar vermiştir. Maamafih, tetkik edilmiş olan Rodos meselesi için Adada kar—ğaşalık.olduğu hakkındaki| rivayet tekzip ediliyor Roma, 19 (A.A.) — Bazı ecne- bi gazeteler, Rodos adasında isya- nımsı mahiyette Bir kargaşalık çıkmış ve bu kargaşalığın zabıta ile ahali arasında nizaa sebebiyet Japonyauzak şark- ta sulh bekçisi imiş| Tokyo, 19 — (A.A.) — İngiliz hariciye nezareti, erkânı tarafm | dan vaki beyanattan bahseden Ja- pon hariciye nezareti namına söz #söylemeğe mezun bir zat devletler kuvvete müracaat — ettikleri tak - dirde Japonyanın da uzak şarkta sülhün muhafazası — mes'uliyeti | kendisine ait olduğu kanaatinde olduğundan dolayı, kuvvete müra- caat edeceğini söylemiştir. Deniz konferansı Londra, 19 (ALA.) — Dani- marka, İsvoç, Norveç ve Holanda- nn bir deniz konferansının içti « maa daveti hakkımdaki müracaat- İarr münasebetiyle hükümetin bu Müracaatı hüsnü telâkki etmiş ol- duğu ve meseleyi ciddiyetle tet - kik etmekte bulunduğu haber ve- | rilmektedir. M. Ruciman'ın yakında bu hu - susla beyanatta bulunacağı ümit ediliyor. Iran şâhı geliyor Ankara, 19 (Hususi) — İran şa- hi Hazretlerinin memleketimizi ziyaret tarihi 10 haziran — olarak tesbit edilmiştir. aSh hazretleri &- tomobille —Karaköse — yolundan Trabzona varacaklar — ve oradan bir harp gemisi ile Samsuna gele - ceklerdir. Samsunda da hususi bir trenle Sivas üzerinden Anka- | rayı tesrif edeceklerdir. Yeni bir tamim Ankara, 19 (Hususi) — Bele - diyeler bankası tarafından verile- cek teminat mektuplarının — milli bankc ların teminat mektupları gi- bi kabulünü Maliye vekâleti alâ- kadarlara tamim etmiştir. Kumpanyaların mürakabesi Ankara, 18 (Hususi) — Nafia Vekâleti müesseselerle kumpanya- larm mürakabe va teftişleri için | teftiş heyetlerini vezifedar kılan bir talimatname hazırlamaktadır. vermiş olduğu şeklinde bir haber neşretmişlerdir. Bu haber, asıl ve esastan âridir. Mesele sarhoş bir takım köylülerin kendi aralarında kavga etmeleri - dir. Yelkenliyle tek başına gezecek Roma, 19 (A.A.) — 1930 sene- sinde bir kano ile Roma ve Trab- lus arasında bir sefer yapmış olan kumandan Vençenzo — Sorentino yakında tek — başına bir yelkenli ile üç Okyanosta bir sefere çıka » caktır. Mumaileyh, Lidodan hareket e- derek Afrika, cenubi sahillerini takip ederek Avustu- ralya, Japonya, Çin, Hindi Çini ve Hindistana varacak ve şarki Afrika ve Akdeniz yoliyle İtalya- ya dönecektir. İtalya İktisadiyatı Roma, 19 (A.A.) — Müstahsil smıfların fiatların sür'atle indiril- mesi maksadiyle sarfetmekte olb dukları faaliyet memleketin her ta | rafında ve milli bir disiplin havası içinde devam etmektedir. Zarurt havayiçten — olan gıda | maddelerile elbise ve mobilya gi- bi eşya fiatlarının — tenzili bütün şehirlerin ticaret cemiyetleri tara- fından karar altına almmıştır. Bir çok nahiyelerle büyük şe » hirler, müstahdemin maaşlarından yapılmış olan tenzilâtla mütenasip olmak üzere bazı resimlerin tenzi- line karar verilmiştir. Amerika Ankarada inkılap dersleri Ankara, 19 (Hususi) — Recep Bey dün saat 17,30 da Halkevinde ilk inkılâp dersini vermiştir. Re - cep Bey bu dersinde Türk inkılâ - bımnın en çetin şartlar içinde nasıl yapılmış olduğunu, ihtilâlli ve ih- tilâlsiz inkılâplardan ve bugünkü inkılâp cereyanlarından uzun u - zadıya bahsetmiştir. Yunanistanda grev Atina, 19 — (Hususi) — Yuna- nistanda mevcut tekmil şimendi- fer memurları iktısat nezareti ta- rafından bir takım arzularının ka» bul edilmemesinden dolayı yirmi dört saatlik muvakkat grev ilân etmişlerdir. meseleler hakkında müsbet bir ka- rar ittihaz edilmemiş olduğu ma - | lümdur. Müazkereler esnasında | ileri sürülmüş olan teklifler vesa- yâ şeklinde alâkadar hükümetlere tebliğ edilecektir. saisine Londrada devam edecek - tır. Komite, me - Duçe prens Sta- renbergle görüştü Roma, 19 (A.A.) — M. Muso- lini, Avusturya — Haymwehrenleri reisi prens Starenbergi kabul et - miş ve kendisi ileuzun — müddet dostane bir surette görüşmüştür. | Prens bilâhare hariciye müsteşarı M. Suvişi ziyaret etmiştir. Ilk tedrisat meselesi Ankara, 19 (Hususi) — İdarei hususiyelerin ıslahı. hakkındaki | fırka komisyonu raporu yakmda fırka grupunda müzakere edile -| cektir. — İdarei hususiyeler mese- Tesi ilk tedrisat meselesiyle müşte- rek olarak tetkik edileceğinden ilk | tedrisat fırka komisyonunun me - | sajsini bitirmesi beklenmektedir. İlk tedrisat fira komisyonu bu iş için iki tali komisyon tefrik'etx miştir. Tali komisyonların biri | ilk tedrisat meselesinin teknik, di- ğeri de idari ve mali cihetlerini tetkik etmektedir. Yeni tuz kanunu Ankara, 19 (Husust) rük ve inhisarlar vekâleti tarafın - dan hazırlanan yeni tuz. lâyihası heyeti vekilece tasdik edilmiş ve mcelise sevkedilmiştir. Bütçe encümeni Ankara, 19 (Hususi) — Bütçe' içtimamda da- | — Güm- | encümeni dünkü hiliye, emniyeti umumiye, jandar- ma ve matbuat bütçelerini müza- kere ve intaç etmiştir. | SIYASE Rodos adasında ihtilâl Dünkü gazeteler, Rodos adasında bir ihtilâl baş gösterdiğini ve İtalya- nın buraya askert kuvvetler sevkettiği- ni yazıyordu , Işin mahiyetini kısaca anlatalım: Eğge denizindeki on iki ada, ceki- den, Osmanlı imparatorluğuna ait- ken, İtalyanlar, Tarablus harbinde, Üs- sübahri yapmak Üzere buralarını — iş- gal etmişlerdir. O zamandanberi, iç- lerinde Rodosun da bulunduğu adalar, | Italyada kalmıştır. Fakat, bu kara parçalarının nüfus ekseriyı ler teşkil eti ları daima kendinin tabil arazisi addet- miş, ada rumları da daima Yunanista- na iltihakı arzu eylemiş, zaman zaman bu gibi arbedeler çıkarmıştır. | İtalya, adalarda pek zecrt bir idare hüküm sürdürmüştür. Meselâ, her Öğle üzeri toplar atılır, düdükler çalar we herkes olduğu yerde durarak İtal. yayı beş dakika selâmlamıya —mecbur tutulur . İşte, Rodos'taki isyan hareketi, 8- tedenberi ral zaman patlak veren isyanlardan biridir. Yeni ve ehemmi- | yetli bir hâdise olmasa gerektir , ini İzmirde sıtma mücade- lesi ya pılıyor 'Belediye riyaseti ve sıhhat müdürli” ğü sıtmaya karşı alınacak tedbirler hakkında beyanname hazırladılar Izmir, 17 (Hususi) — Şehrimizde sıtma mücadelesine kat'i şekilde baş- lanmıştır. Sıhhat müdürlüğü mücade. le mıntakalarını aşağıda görüleceği ü- zere beşe ayırmıştır: 1 — Karşıyaka, Alaybey, Bostanlı, Soğukkuyu. 2 — Bayraklı, Mersinli, Turan.. 3 — Halkapınar, Alsancak.. 4 — Basmahane, Tepecik, Sinekli. 5B — Karantina, Göztepe, Güzelya- b, Halimağa tarlası ve civarı,. Şehrin sivri sinekli mmtakalarında kullanılmak 'üzere belediye mazot te- darik etmiş ve mazotları dökmek üzere memurlar tayin etmiştir. Bundan başka her evde belediye memurları emrine en az iki kilo mazot bulundurulması muvafık görülmüştür. Sıtma mücadelesine iştirak — etmiyen evlerin sahiplerinden SO kuruştan 500 kuruşa kadar maktu ceza alnacaktır. Belediye riyaseti ve sıhhat müdür- Tüğü halka hitaben müşterek bir beyan name hazırlamışlardır. Beyannamenin esası şudur: 1 — Sıtma sivri sineklerden gelir. Sıtımalı bir adamın kanımı emen sivri sinekler sağlam bir adamı sokunca o- nu da hastal gelar. Ve tedavi edil- mezse ölünciye kadar sürükler. 2— Sivri sineklerden korunma için evvelemirde — bahçelerimizde bulunan akıntısız çukurları, uzun müddet suyu değişmiyen havuzların üzerleri, açık | Tâğım çukurları, bahçede öteye beriye atılmış kırık desti, konserve tenekele- ri ve saire gibi yağmur sularının birik- mesine müsait kaplarda tivri sinekler yumurtlar. Ve on beş yirmi — günde yavrularını uçururlar. Bunun için bu gibi su birikintileri- ne meydan verilmemeli, su çukurları ve lüzumsuz eski havuzlar — toprakla doldurulmalı, Tâğım bacalariyle yol- larının üstü hiç bir taraftan hava al- mıyacak surette kapatılmalı ve apdes- nan su hazineleriyle havuzların sulaf' sık sık 15 günde bir değiştirilmeli, *” ları akıtılmalı. 4 — Terkedilmiş ve kullanılmıyâ$" temizlenmesi külfetli kuyu, — büyük havuzlara beher metre mikâbı için Y” mi gram hesabile mazot dökülmelidi" 5 — Abdeshane, lâğrm ve bul çukurlarını içerlerine nüfuz miktarda haftada bir iki defa dökülmelidir. 6 — Evlerin odunluk, kömürlük * bodrum gibi karanlık ve rutubetli mf hallerini sık sık yoklıyarak su birikif tisi yapmamasına dikkat etmeli ve bf ralara kurm, toprak dökmeli, süpü ile duvarlar, köşeler silinmelidir. Sit ilâçları sıkmalıdır. 7 — Hariçten gelen — sivrisi; için de yatak odalarının penceı ince tel kafes koyarak girmelerine ni olmalı ve mutlaka cibinlik kul malı . her gün mutlaka sinek ilâcı odalârda, bodrumlarda vesair köşelif de saklanan sivrisinikleri imha etmi' çalışmalıdır. 9 — Geceleri bahçelerde — oturt' ve yazın açıkta yatanların kısmı &” mımı sivrisinekler ısırır ve sıtma aşıl Bunun için açıkta yatmamalı ve mak mecburiyeti varsa kendini şivrif” neklere sokturmaması için — eibirf kullanmalı .. A — Şehrin muhtelif semtleriği, buluman otomobil kenzin e<t inde kilosu altı kuruştan halka M mazat satılması temin edilmiştir. B — Her evin bu mmazottan mut” ka tedarik etmesi ve evlerindeki I4f çukurları ve apdeshane ve su biril” tisi olan yerlere dökülmesi lâzımdıt" C — Belediye zabıta memurları V rafından yapılacak teftişlerde — vetffi hane çükurlarının içine — ham petrol (Mazot) dökülmelidir. 3 — Bazı evlerde üstü açık bulu- Aydın, 16 (Hususi) — Şehrimizde günün en mühim hadisesi, — dedikodu mevzuu Aydım kadmlarının peştemal- ları meselesi olmuştur. Bir haftadan- beri elden ele dolaşan ve bazı mahalle- re de yapıştırılmış olan bir beyanname den bahsediliyor. Türk kadınlığının ileri hamlelerini — iştiyakla — bekliyen gençler tarafından bastırıldığı zanne- dilen bu beyanname aynen şudur: “Peştemalla sokağa çıkmak iğrenç bir şeydir, bu giyim; medeniyet dün- yasına karşı başını gururla — kaldıran Gazi Türkiyesine yakışmaz bir hare- kettir. - Kapalı yüzle gezmek ayıp bir geydir, açık yüz; Türk kadını için en | büyük şereftir. Türk kadını!.. Büyük milletinin sana verdiği çok büyük şerefi açık yüzünle ve medeni kıyafetinle göstereceksin .. Türk erkeğit! Aileni, ananı, kardeşini peştemal: la, kapalı yüzle gezdirmekten — çekin.. Bu, senin için bir şeref değildir.. Poş- temalr at, yırtma, fakat evinin başka ihtiyacında kullan. Bunu kendiliğinden yapmazsan o zaman usul ve — kanuna tevfikan yırtılacaktır. Buna meydan verme, büyük me- ve evlerde çukur, ve pis salar için bir yapmıyanlar haklında ceza tef| olunacaktır. Aydında peştemala kar$ mücadele başladı Kadın büyük milletin verdiği çok şerefli açık yüzle ve medeni kıyafetle gözükmelidir deniyet dünyasına bizim de çok vr? olduğumuzu kendiliğinden göstere Kömüriş ocağınd bir kaza atlatıld Zonguldak, 16 (Hususi) — l:: luda “Kömüriş» sirketinin 8 sayılı ? , #ında çok korkunç bir kazanın lınmaıştır. Gece saat 11 de bu ocağın işi mıntakasında asit karboniğin hI/J 3r yüzünden bir zehirlenme badisefi muş, burada çalışan 19 işçi ııh" miştir. Kaza haber alınır ılınn'â’ men bütün doktorlar ve — mühen' ( vaka mahalline gönderilmişler V€ y ceden itibaren cuma günü A dar çalışılarak zehirlenen işçiler ile ve bir çok güçlüklerle dışarı mışlar, — kurtarılmışlardır. ı" Kazaya uğrıyan işçiler, amelt #i dispanserine yatırılmışlardır lardan üçü ağır ve 16 « hafif zehirlenmişlerdir. -Fırka vilâyet heyeti reisi Mitat Akâif BF. de Kof giderek kurtarma işlerine işçilerin hatırlarını sormuşlar, ğanlar vererek gönüllerini alm *