May 2, 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

May 2, 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

C 5 — 2 B HABER — Akşam Postası — KM ASA 2 Mayıs 1954 » lıNayıs Pariste mühim bir hadise olmadan geçti Alforvilde komünistler elektrik tellerini kesmek için hücum ve polisin üzerine ateş ettiler Paris, 2 (A. A.) — Bir mayıs| mayişçiler sükün içinde dağılmış - | geçmemiştir. akşamı saat on sekize kadar P- riste hiçbir hâdise olmamıştır. O- tobüs, tramvay, ve taksiler munta- zam surette işlemiş ve umumi hiz- metlerde işler tabif olarak cereyan etmiştir. Hususi müesseselerde işe gelmiyenlerin miktarı çok ehem - miyetsizdi. Paris civarında birkaç hâdise ol muşsa da'hiçbirisi vahim bir şekil | almamıştır. Vensende tertip olu « | nan nümayiş 18 de bitmiş ve nü- | | lardır. Vilâyetlerde kayda değer hiçbir hâdise olmamıştır. Şimal | sanayi merkezlerinin en mühimle- | rinde de kat'i bir sükünet vardır. Umumi hizmetlerde hiçbir deği - şiklik yoktur. Husust müesseseler- de grevcilerin miktarı geçen sene- lere nispetle çok azdır ve her ta. rafta nümâyiş alayları ciddi hadi- seler olmaksızın geçmiştir. Fransada şimdiye kadar bir ma- yıs günü asla bu kadar sükünetle ... Paris, 2 (A. A.) — Fransada bir mayıs gününün en vahim hâ- disesi Alforvilde olmuştur. Bura da nümayişçiler elektrik ve tram- vay tellerini kesmek istemişler ve gelen polislere de silâh atmışlar- dır. Polisler silâhlarını havaya bo- şaltmak suretile mukabele ederek nümayişçileri dağıtmışlardır. Hiç bir yaralı yoktur. Bir nümayişçi tevkif edilmiştir. Kayseri fabrikası 10 mayısta açılıyor Ankara, 2 (Hususi) — Celâl Beyin İstanbula gitmesi üzerine Kayseri fabrikasının temel atma merasimi 10 mayısa bırakılmıştır. İktısat vekili İzmitte kâğıt fabri- | kası için tetkikat yaptıktan sonra Ankaraya avdet edecek ve oradan Kayseriye gidecekir. Memlekette kuraklık Ankara, 2 (Hususi) — Meteo- roloj enstitüsünden verilen malü- | mata göre memleketin her tarafım | da yağmursuzluk devam etmekte gündüz sühunetleri 25 derecenin fevkinde -bulunmaktadır. Adana ve Dörtyolda sühunet 32 yi bul- | muştur. Kars ve Erzurum havali- sinde henüz kar vardır. Hayat pahalılığı Paris, 2 (A. A.) — Hayat paha- ldlığı meselesini tetkik eden na- zırlar müstahsillerle nakliyeciler, | satıcılar ve müstehlikler hakkın - | daki tahkikatı 15 hazirandan ev- vel tamamlamağı kararlaştırmış - | lardır. Radosta sükün mü var? Roma, 2 (A. A,) — Salâhiyet * tar mahafil Radosta hâdiseler ol- duğunu tekzip etmekte ve geçen teşrinisaniden beri hiç belediye in- tihabatı yapılmadığını ilâve eyle» mektedir. Maarif müfettişleri Edirne, 30 (Hususi) — Maarif Ve- | kâleti umum müfettişlerinden Salih Ze ki ve Refik Beyler şehrimize gelmişler- dir. Müfe'tişler liseyı ve erkek muallim mektebini teftişe başlamışlardır. Di- ğer mokteplerde birkaç güne — kadar teftişlerini ikmal ederek avdet edecek. lerdir. Sovyet Rusya - Amerika müzakereleri Vaşington, 1 (A.A.) — Ame - rikanın borçlara dair olan metali- batr hakkında Sovyetlerle cereyan etmekte olan müzakereler bir çık- maza girmek üzere iken dün M. Ruusevelt, M. Hul ve Sovyet sefi - vi M. Troyanovsky arasmda cere- yan eden müzakereler neticesinde bunun önüne geçilmiş olduğunu gösteren bazı alâmetler mevcut - tur. Sovyet sefiri M, Rusvelte M, Litvinof'un bir mektubunu vermiş tir. Salâhiyettar mehafilde bu mektubun mevzuu bahis bir çok noktaları tenvir etmiş olduğu be - yan edilmektedir. Mükülemelere devam ediliyor, Faik B. nerede Ankara, 2 (Hususi) — Ankara- ya gelmiş olan Esnaf bankası eski müdiri Faik beyin nerede oturdu- ğu bir türlü anlaşılamamıştır. Ye- nişehitde bir akrabasının yanında gizlendiği tahmin edilen Faik bey dışarı çıkmamakta ve bu günlerde İzmire avdet edeceği zannolun- maktadır. Demiryollarında permi Ankara, 2 (Husust) — İmtiyaz- h demiryolu kumpanyalarının hu- susf surette memurlara permi ver- dikleri anlaşıldığından memurlar- dan hiçbirinin dımi_ryolu kumpan- yalarından bu gibi talepte bulun- mamalarmın tamim edilmesi nafra vekâleti tarafından vekâletlerden istenmiştir. Parlmentarizm aleyhinde Atina, 2 (Hususi) — Hürriyet- perver fırka lideri M. Metaksas parlâmentarizm aleyhine prop3» gandada bulunmak üzere Selânik- ten başlıyarak bütün memleket da hilinde bir seyahate çıkmak niye- tindeyken bu seyahatinden vaz« geçmiştir. Askere gidenler Ankara, 2 (Husust) — Mülki- ye ve hukuk mekteplerinin muhte- hf sene mezunlarından 326, 327, 328 ve 329 tevellütlü gençler as- kerlik vazifelerini yapmak için dünkü trenle İstanbula hareket et. mişlerdir. Tren çok kalabalrktı. İki elçi Ankara, 2 * (Husust) — Sovyet ve Danimarka elçileri dün İstan- bula hareket etmişlerdir. Iran Şahı için Ankara, 2 (Hususi) — İran Şa- hı Hazretleri Trabzona gelinceye kadar Erzurum ve Gümüşanede bi rer gece kalacaklardır. Bu müna- sebetle buralarda da hazırlık ya» pılacaktır. Yozgatta su isalesi Yozgat, 2 A. A.) — Belediye meclisi yarın fevkalâde olarak toplanacak ve şehir sularının 934 bütçesine göre fenni surette isale- sini görüşecektir. Varsovâda 1 Mayıs Varşova, 2 (A. A.) — Bir ma- yıs münasebetiyle bugün gerek Varşovada gerek diğer şehirlerde mutat tezahürat olmuş, fakat hiç bir yerde hiçbir hâdise çıkmamış ve sükün ihlâl edilmemiştir. | Kalbi sağ tarafında/ | — —— olan bir adam İzmir, 2 (Hususi) — Burada nakliyat müteahhidi 34 yaşlarında Hasan beyin röntgen muayenesin: de kalp, ciğer ve sair teşkilâtının tamamen göğsünün sağ tarafında olduğu görülmüştür. Buna rağmen sıhhati mükemmeldir. Doktorlar bu hali münakaşa ediyorlar. Kem- disi Avrupaya gidecektir. Köylüyü döven müdir Havza, 2 (Hususi) — Yapılan şikâyetleri tahkik için mülkiye müfettişi Refik, jandarma alay mülhakı binbaşı Cavit beyle bura- ya geldiler. Bir hayvan hırsızlığı tahkikatında köylüyü döğdüğü an- laşılan Kara Halil nahiye müdürü Şevki beye işten el çektirildi. Ka- rakol kumandanı Hüseyin onbaşı da tevkif edildi. Tahkikat devam ediyor. _ş= SİYASET Sovyetlerin şark ve garp vaziyetleri Japonyanım, Sovyetleri şark taralın- dan mnasıl tehdit ettiğini bu sütunlara defalarla anlattık. Uzak şark impara- torluğu, Sovyet Mogoliştanından Or- ta Asyaya ve Siberyaya kadar, bir çok topraklara göz koymuştur. Hattâ, Ja- ponların, Rusları Asyadan tamamiyle kovmak istedikleri bile söyleniyor. Bereket versin, şimal komşumuz, kuvvetlidir; tedbirlidir. 'Tedbirlerinden bir tanesi de, garp tarafından kendini emniyet altına al- mak isteyişidir. malüm olduğu üzere, Bolşevik inkılâbından sonra, Avrupa ile Sovyetler arasında Fasıla olsun diye, Fenlandiya, — Litvanya, Lettonya, Es- tonya isimleriyle, çarlığın eski eyalet. lerinden mürekkep devletler yaratıl- maştır. - Bölgevikler, bu siyasi teşek- küllere, ilk önce, düşman nazariyle bakmışlardır. Fakat, bu kere, Alman- ya bir teklifte bulunarak, bu dört hü- kümeti tanımayı istemişlerdir. Böy- lelikle, Sovyetler, şark cihetiyle meş- gul olmak için, garpten emin bulun- mak arzusundadırlar, Almanyâ, Sovyetlerin bu teklifini reddetmiştir. Fakat, daha evvelden, dört devlete, kastı kendilerine olmadı- gına dair işarette bulunmuştur. Bazı Alman siyasileri, Cermenliğin şark tarafında gözü olduğunu muhtelif fırsatlarda anlatmıştır. Bütün bunlardan, faten ğe muhtaç olan Almanyanın Soyyet topraklarına ilk fırsatta taarruz ede. ceği ve şimal komşumuzün hem şark. tan, hem de garptan tehdit edildiği manası çıkarılmaz M? ANAD Elâz sergisi yetişen hanımların Elâziz biçki yurdundan çıkan hanımlar ve ııııulllıııdd * işaretli Mediha Hanım Elâziz, 27 (Hususi) — Vilâyetimiz dahilinde 3 adet biçki ve dikiş yuardu | mevcuttur. Bu müesseselerin müdür- | leri, Mediha, Seniha Zeki, Pakize Osman Hanımlardır. Bu yurtlar se- nede iki devreli tahsil yapmaktadır. lar, Biten 6 ayın hatırası olmak üze- re, Mediha Hanımın bu sene yetiştirdi- ği ve mezun olan 12 talebenin halkevi toplantı salonunda vücuda getirdikleri 250 parça muhtelif eşyadan mürekkep sergileri, çok taktir görmüştür ve dört gün devam etmiştir. Sargiyi 2000 e yakın balk ziyaret etmiştir. Badema sergi her sene halke- | vi salonunda açılacaktır. Merun olan talebelarin de diplomaları — merasimle maarif müdürümüz tarafından balke- Umumi müfettişin| Edirnede faaliyeti Edirne, 30 (Hususi) — Umum mü- fettiş Ibrahim Tali bey şehrin muhtelif müesseselerini ziyaret etmektedir. Çar- şamba günü erkek muallim mektebini | ziyaret etmişler ve derslere — girerek muallimlerin takrirlerini dinlemişler- dir. Perşembe günü de kız muallim mek- tebini ziyaret etmişlerdir. — Öğleden sonra Kırklareli ve Tekirdağ heyetle- rini kabul buyurmuşlardır. Cuma günü | memleket hestanesini ve Selimiye ca- mitni ziyaret etmişlerdir. Edirnede çocuk balosu Edirne 30 (Hususi) — Şehrimizde gocuk haftası geçen senelerden — çok daha güzel geşmiştir. Ilk mektepler cuma günü — Saray içinde toplanarak | bütün gün eğlenceler tertip ederek bay ramın beşinci gününü iyi bir — şekilde geçirmişlerdir. | Çocuk balosu bu sene çok eğlence. K geçmiştir. Ibrahim Tali beyin balo- yu şereflendirmeleri halkı çok sevin. dirmiştir. Süreyya opereti ve Naşit Edirne, 30 (Hususi) — Şehrimize Süreyya öpereti ve Naşit ve Fahri bey turupları gelmişlerdir. Her iki turup dün akşam temsillerine başlamışlardır. Çoktanberidir operete iştiyak — duyan Edirneliler Süreyya operetinin bu ilk ziyaretinden çok memnundurlar, Bil- hassa Naşit ve arkadaşlarının gelmesi halkımızı bir kat daha memnun etmiş- tir. Trakyada hararet Edirne, 30 (Hususi) — Havalar tahammül edilemiyecek derecede 8- caktır. Derecei hararet gölgede bazı günler * 34/ü bulmakta ve geceleri * 25 e düşmektedir. Daha yaza gol- meden sıcakların bastırması Edirneli- leri telaşa düşürmüştür OLU * izde biçki yurdu Sergiyi iki bine yakın halk gezdî-yed TRAKYA açıldı işleri takdir edil i vinde tevzi olunacaktır. Biçki ve dikişe karşı kız ve hantf larımızın güsterdikleri heves ve arf günden güne fazlalaşmaktadır. Serginin küşat resmini valimiz TÜ fik Sarrı Bey yapmuştır. Talebeniti &) müdire Nediha Hanımı bu — muvafi” kiyetlerinden dolayı tebrik — etmi! dir. Sergiden metun olan talebe # Tardır: Nebahat Mustafa, Muveddet NWÜ Hayriye Ismail, Sıdıka Mustafa, İ” dire Faik, Fevziye Tamail, Sandet Hf rullah, Muzaffer Sabri, Nebahat H şem, Fatma Mehmet, Ayşe Rıza 'f nımlardır. Cemaletti Emette büyük bif . yangın oldu . Emet, (Hususi) — şehrim” | çıkan bir yangın bütün Emcy heyecana verdi. Birden kaıı"’ ortasından gök yüzüne yükiy. kesif dumanların, alevlerin İ' seldiği görüldü. Herkeş oraya akın etti, ıı/ 1 iki yanğın tulumbasiyle bele i nin İstanbuldan yeni satın aliP tirttiği motör Pomp hemen y yerine götürüldü, " Bu üç yanğın sönderme :l; nin durmadan çalışması ve halkın gösterdiği huiımıad-ğ ret sayesinde dört ev yınd'/ sonra yangının önü alındı. y evler Fero Mehmet, Halil G“ğ nın Hüseyin, sabık tahsildar " /» ve Sarı Ali oğlu Ahmet E! re aittir. ğ Sarı Ali oğlu Ahmet u)!' nin evi asıl yangının çıktığ! epeyce uzaklıkta bulunuy! w Dört beş ev aşırı bir y-:y lunan bu evin yanması hayrette bıraktı. Nasıl tutuştuğu da bir türlü laşılamadı. #' Bu yangının çıkmasiyle ./ lan tecrübe neticesinde anl / tır ki: Belediyenin yeni ll::) | ğin motörü pek büyük iş w.Fılııt kasabanm Mğ lerine su depoları yıpu'j tiyle.... IJ:; Öğrendiğimize göre Be reisi bu ciheti nazarı di? kaçırmıyacaktır.