5 Temmuz 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

5 Temmuz 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

5 Temmuz 1934 Tarihi Tefrika: 98 Çar (Nikola) nın ölümile baş- layan Rus inkilâbı Rüstem'de Rus tarihini tetkik merakını uyandır. mıştı. Rüstem o gece kamarasında, Arslan Beyin sık sık gözden geçir- diği eski bir tarih kitabını karıştır- mağa başladı. Bu kitap Rus İmparatorluğu. nun menşei hakkında çok meraklı malümat veriyordu. Rüstem eski Rus'ların ve İmpa- ratorluğun tarihini gözden geçiri- yordu: “Kurunu vüstada şarki Avrupa” nm geniş ovalarında İslav ekvamı yaşıyordu, İslavlar da Avrupalılar gibi beyaz ve aynı nesildendirler.| Islavlar Avrupada ekvamın her bi- risinden ziyade ve kalabalıktırlar. Bunlar bir çok milletlere ayrılmış- lardır. Garpta Lehliler, Bohemya-! da Çehler, Cenupta Hırvatlar, Bi- zans İmparatorluğunda Sırplar ve bir kışım Bulgarlar yerleşmişlerdi. Şarkta Islavlar dokuzuncu asra kadar kabilelere ayrılmış olarak, dağnık bir halde kaldılar, Ekseriya ziraatle uğraşırlar ve ağağtan yap- tıkları evlerde yaşarlardı, Şehirleri bütün eski şehirler gibi bir hendek ve bir toprak dıvarla çevrilmişti. Harp zamanında bu ta- bii kalelere iltica ederlerdi. İsveçlilerin bunun üzerine sik sık hücum ve taarruzları bu dağnık milleti birleştirmişti. İşte bu itti- hattan yeni,müttehit bir millet mey Ismet Pş. Hz. mühim bir beyanatta bulundular —Baş tarafı 1 inel sayfada— kip ve tahkik olunuyor. Tazyik tahakkuk ettiği takdirde bu işe cür'et edenler şiddetle cezalandı- rılacaktır. HABER — Birkaç gündenberi ortalıkta bir şayia dolaşıyor: Ya» hudi vatandaşlarımız Trakyada ve bilhassa Edirnede, hatta Ça nakkalede tazyik ediliyorlar, hic- rete mecbur ediliyorlarmış. Bu nakaratı, Balkan ve Umu « mi harp esnasında da dinlemiştik. Türk vatanının düşmanları bu va- dide çok ileriye gitmişler ve bütün | dünyada hâlâ fenalığını çektiği- miz propagandalar yapmışlardı. Şimdi de adeta bir musevi teh- ciriyle ittiham ediliyoruz. Başve - kil İsmet Paşa Hazretlerinin de Anadolu ajansına beyan buyur - Masin — mesa yarma Aİ E.R re İK en , 7 İ , ——» manyadaki isyandi © Karadeniz Korsanları © i Müellifi: Zshak FERDİ dana geldi ve bu birleşik milletin reislerinin doğmuş olduğu şehire nisbetle bu yeni millete (Rus mille. ti) denildi. Bundan sonra Rusya daha ziyade büyümeğe, teşkilâtlan mağa başlamıştı. Rus prensleri muntazam'bir ordu teşkil ederek topraklarını düşmana karşı daima müdafaa ettiler ve (Rum ortodoks. uğu)nu kabul eylediler, Bu suretle onbirinci asıra kadar Rusya (İs- tanbul) Kilisesine bağlı kaldı. Bu eski Rusya aynı zamanda (Göller) memleketi olarak tanıl- mıştı, Eski Rusyanm iki hükümet mer kezi vardı: Birisi “Novgorod,, di- ğeri de (Diniyepr) sahilinde dört- yüz kiliseye malik olan (Mukad- des Kiyef) şehri idi. Yunan tarzı mimarisinde ve al- tin mozayiklerle müzeyyen olan bü! yük kiliseler yunan kitabelerile do- lu idi ve bu kiliselerde (Ayasofya) usulü üzere ibadet edilirdi. Eski Rusya uzun asırlar yaşaya- cak surette kurulmamıştı. Bir mem leket, prensi öldükçe oğulları ara- sında taksim olunurdu. Onuncu asıra kadar yetmiş iki prenslik te- essüs etmişti. Asyadan gelmiş olan canlı, mültehit (üç yüz bin) Tatar suva- risi bütün bu küçük hükümetleri kaldırmış ve on üçüncü asırdan on beşinci asıra kadar Rusya bütün varlığı ile, prenslerile, ahalisile, (Volga) boyunda ağaçtan yapıl dukları gibi Türkiyede kanun vardır. Şikâyet edilecek makam» lar vardır. Kanuna karşı gelecek- ler için ağır hükümler vardır. Taz yika maruz kalanlar varsa şikâ- yet haklarıdır. Asırlardanberi Türkiyede yer leşmiş ve memleketimizde her türlü müzaheret görmüş olan mu- sevi vatandaşlarımızın bu bedha- “hane şayialara ehemmiyet vermi- yeceklerini ümit etmek isteriz. Musevi vatandaşlarımızın işle- ri, güçlerile mesgul olmamaları için hiçbir sebep yoktur. Bizim bütün yatandaşlarımız- dan da olduğu gibi musevi vatan- daşlarımızdan da bir (dileğimiz vardır: Yaşadıkları bir memlekete azami sadakat, 'azami yakınlık göstermek.. Şile cinayeti davası bu sabah görüldü Geçen 933 senesi Teşrinievve- linin on dokuzuncu gecesi Pendik « Şile yolu üzerinde seyyar (tacir Pendikli Akif Efendi ile ortağı Sabatay Efendinin çok feci bir su- rette öldürülmeleri, para ve eşya - larının gasbedilmesile neticelenen bir cinayet olmuştu. Bu davaya bu sabah ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Maznun mevkiinde Ali, Şevki ve Şakir isimlerinde üç kişi ile davacı mevkiinde maktul Akif Efendinin karısı ile kızı ve maktul Sabatay Efendinin de iki kızı ve bir oğlu verese sıfatile hazır bulunuyorlar- Yalova Jandarma karakol ku- mandanı Asım Çavuş şahit olarak dinlendikten sonra o zaman Şile kaymakam vekili olup balen Eren köy nahiyesi müdürü bulunan Ziya Efendi sahit sıfatile getirildi. Mu- maileyh bu işin esrarlı operdesini İsmail isminde bir kömür ocakçı- sının açtığını söyledi. Mütcakıben müştekiler tarafın- dan verilen ve Faik, Haydar ismin de iki jandarma çavuşunun celp ve istimalarını rica eden istidalarıa uyularak muhakame Temmuzun on dokuzuncu Perşembe günü saat on buçuğa bırakıldı. mış bir şehirde yaşayan (Altın or-| du)nun büyük, kudretli Hanına ta- bi olarak kalmıştı. Prensler Hanın! uşaklarından başka bir şey değil- lerdi. Hanların tahta cüluslarında bütün prensler önlerine gidip ayak larına kapanırlardı. Han prenslere bir memur gönderdiği zaman, p- rensler bu memuru büyük şenlik- lerle karşılarlar, ve önüne bir kiy- metli halı açarak, içini altınla dol-! durduktan sonra, memurun aa sında diz çöküp (Hanın fermanı)-! nı dinlerlerdi. | Bu esnada garpta yayilıp kalmış! olan'Ruslar, yavaş yavaş, şarkta| gayri meskün olarak kalmış olan! ormanlara hicret ederek orada ye- ni bir Rus kavmi meydana getirdi» ler. Memleketin en kudretli hüküm» darları olan (Moskova prensleri) Tatar Hanları hesabına vergi top- larlardı. Bunlara (Rus toprağın- dan toplayıcılar) namı. verilmişti. Bu devir iki asır kadar imtidat et- mişti, on altıncı asırda büyük Mosko- va prensleri Tatar Hanlarından hürriyetlerini kazanarak (istiklâl bayrağını çektiler ve (Dördüncü İvan) Çar unvanile Rusların hü- kümdarı oldu. (1547) (Devamı var) 1,5 milyon yerine 5,5 milyon.. (Başlarafı i İnen sayıfnda) İ rirken bu sene bir milyon metre çıkaracaktır. Bilhassa “Bakırköy bez fabrika- sının vaziyeti köyde şayandır. Bu senelere kadar ancak bir buçuk milyon metre bez imal ederdi. (Yelken, yatak çarşafı, bayrak, kaput ve saire.) Halbuki, tevsii kısımlariyle beraber, şimdi artık, bu fabrika, senede beş buçuk mil- yon metre bez istihsal edecektir. Önümüzdeki ağustos birden iti. baren bütün kısımlar işlemeye baş yor. Tesisat nihayete ermiştir; montaj yapılmıştır. Beykoz deri fabrikası, son za- mana kadar ancak makine işi yapmaktaydı. Beş liradan ucuz a- yakkabılar satıyordu. Halbuki, son zamanlarda el işçiliği kısmı da ihdas edilmiştir. Buraya, meş- hur ustalar tedarik etmiştir. Pi- yasaya, bir günde 500 ayakkabı çıkarılmış ve nisbi ucuzluğu ve zarafetiyle büyük ağbet görerek derhal satılmıştır. Sümer Bank fabrikaları, şimdi- ye kadar bilhassa beylik ihtiyaç» ları için çalışırken şimdiden son- ra piyasa ihtiyaçlarını -nazarı iti bara alarak faaliyette buluna - caktır. © Fakat, bankanın — istikbaldeki faaliyeti daha geniş olacağı mas lümdur. Kayseri pamuklu fabrika sınm temelleri atılmıştır. Bu, beş; senelik plânımıza dahil bir fabri- kadır, Makineleri Sovyetlerin ma-' mulâtıdır. Konya Ereğlisi pamuk! fabrikası, orta mal yapacaktır. | Bunun da plânları tanzim edildi. Makineleri keza, Sovyetlerden si» pariş edilmek üzeredir. İzmit kâ- ğıt fabrikasının temel sondajı bitmiştir. Önümüzdeki seneler, güzetelerimiz Türk kâğıdma ba - sılacaktır ve kese kâğıdından di- ğer kâğıtlara kadar piyasanın a- ! se, çok uzak olmıyan bu saat ge- ecnebi parmağı —Baş tarafı 1 imei saytada— | Hitlerin hücum k'talarma hitap e -| den on iki emrini Berlin sokakları na ilân halinde yapıştırmıştır. Pazardan beri Berlinin vaziyeti değişmemiştir. Polis kuvvetleri ka- | rakol halinde devriyeye devam et-! mektedir. Evvelce hükümet mer-! kezine büyük bir garnizon manza- rası veren kurşuni üniformaların! yerine siyah üniformalı hususi kıt'a mensupları grup halinde gez mektedirler. Bunların Röhm isya- nının bastırılmasında oynadıkları rol halkta çok karışık hissiyat u - yandırmaktadır. İlk günlerin heye- can ve dehşetinden sonra halk hâ- lâ endişe içindedir. Ecnebi gazeteler bütün satıcı * lardan süratle toplatılmıştır. Londra, 4 (A.A.) — Havas a- jansı bildiriyor: Deyli Ekspres ga- zetesi tarafından kaydedilen bir | sayiaya göre, M. Hitler iktidar mevkiini muhafaza için pek yakın. | da monarşinin iadesini tecrübe e- decektir. İ Muhafazakâr fırkanın naşiri ef. kârı olan bu gazete diyor ki: “Venedik mülâkatı esnasında Duçenin M. Hitlere monarşinin ia- desini tavsiye ettiği teyit edilmek» tedir. Bize bu haberi veren kim- lince sabık Kronprinzin oğlu Luis| Ferdinandın krallığa intihap edi - leceğini bildirmektedir.,, Gazete, inde mümkün olmadığı takdirde, bir çok kimselerin Hitler! rejimi âltı aydan fazla payidar o-| lamıyacağı kanaatinde olduklarını! ilâve etmektedir. Berlin, 4 (A.A.) — Kabine in Hihnbee İetikumere Eedil'eden bir ie yiha kabul etmiştir. Bu tadilâtn göre milli sosyalist Reichstag gru pundan ayrılacak veya tardoluna- cak bir mebus millet ( vekilliğini kaybetmektedir. Berlin, 4(A.A.) — Alman ajan- si bildiriyor: Kabinenin dünkü toplantısınde başvekil M, Hitler devletin emni- yetine karşı yapılan suikastı ve bu suikâstın tenkilini anlatmıştır. Başvekil, seri bir hareketin za-| ruretini ehemmiyetle kaydetmiş ve: “ — Böyle hareket edilmemiş ol» saydı, binlerce kişinin hayetı mah- volurdu.,, demiştir. Milli müdafaa nazırı Ceneral vön Blomberg başvekile kabine ve ordu namımateşekkür etmiş ve ce- surane hareketiyle Alman milleti- ni dahili bir harpten kurtarmış ol- duğunu beyan eylemiştir. Kabine: “Devletin müdafaai meşruası,, kas 2m mam maa zim ihtiyacı dabilden tedarik edi- lecektir. Nazillide, gelecek sene, ince mal yapan bir fabrika daha açılacaktır. Bursada da merinos koyununun yününü işliyen ve mw tena kumaşlar yapan bir fabrika belirecektir. Böylelikle, devletçilik tezahür- lerinden olan Sümer Bank, devle- tin murakabe ve iştirakiyle, sana») yiimize dev adımları attırmak yo- İunu tutmuştur. Memleketimizden dışarı çıkan paranın en büyük kısmı mensucat için çıkmakta - dır. Bunun önüne geçilecektir. Diğer cihetten de, her memleket- te, sanayi, mensucat kısmını ik - mal ile kendini göstermiştir. Biz- de de doğru bir yol tutulduğu bu umumi kaideye riayetten anlaşılı- vor. münumu kabul etmiştir. makabline şümulü olan bu W bir maddeden ibarettir, Bu şudur: ! “Suikastı ve hiyaneti vatati tenkil için 30 haziran ve 1 tef ve 2 temmuzda ittihaz oluna birler, devletin meşru müd tedbirleri olmak itibariyle ve kanunidir.,, Adliye nazırı söz alarak, MW neti vataniye tehlikesi ka alman tedbirlerin yalnız Ki değil, fakat bir devlet ad vazife olduğunu söylemiştir. Berlin, 4 (A.A.) — Ha jansı bildiriyor: Kabine içtima: biter başvekil M. Hitler derhal decke hareket etmiştir. muavini M. von Papenin deratı reisicümhurun ar bi bulunmaktadır. Reisicü run von Papane beyanı itim mesi ve başvekil muavini © kalması hususunda ısrar eyle” ihtimali çok kuvvetlidir. dirde von Papen buhrand yade kuvvetlenmiş olarak tır. Varşova, 4 (A.A) — Polska'ya göre, Almanyad iki bin kişi Pazar günü yakınmda Almanya — hududunu geçmişlerdir. Londra, 5 (A.A) — Rö Jansınm Berlinden öğrendi; re Başvekil muavini M, Fon vazifesini muhafaza edecektif Vak'a nasıl başladi ç Paris, 3 Temmuz (Hi Jurnal gazetesi bir “T, fası,, ismi altında Alman hakkında şayanı dikkat n vermektedir. Berlinde isyan haberi gibi patladı. Hava sıcaktı. hava almak için caddeleri ruyor ve her şeyden bihab rünüyordu. Birdenbire birçok polis ker müfrezelerinin ortalığı ettiği görüldü, Muayyen nok& ra mitralyözler konuldu. hâdisslerin cereyan ettiği n kaktı, Biraz sonra hücum ki rı karargâhının işgal edildi rüldü. Bu anda Hamburg, Bi bilhassa Münihte de mühim yi cereyan ediyordu. Lâkin dram Münihte oynanıyordu. nın merkezi orast idi. İsyanın hazırlandığını ususi polisi vasıtasiyle haber âlmıştır. Vakit kayb den Münih Hücum kıtaatı gâhını kuşattırmıştı, Aylardanberi kendisindef bahsettirmiyen Hitler gece sından sonra Göringden her öğrenmişti. O ana kadar en diği, itimat ettiği insanlar dahildi. Hitler derhal tayys' bindi ve sabah saat dörtte he vardı. Kararını vermişti. vük bir darbe vurmak lâ Kar gren derindi. Sabah ; doğru Hücum kıtaatı kuma Rohm'un evine gitti, mütbil lacalefever bir sahne karş” bulumlu. 7 Ro' m, Breslav polis m Hav, ve Milis rüesasından tevkif atti. Dram yeni başlı Perde herüz açılmıştı ve kapanmıyacaktı,