24 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

24 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

— Fransa ticaret nazırı M. Lamurö / lanmışi eç * ' P:ırasızlık Bu yüzden Mat- buat konferansı toplanmıyacak Cenevre, 23 (A.A.) — Akvam Cemiyeti bütçe komisyonu, tasar- ruf endişesiyle, matbuat konfe - ransınım daveti için tahsisat ver - meyi reddetmişitr. Buna mukabil Fransa ticaret nazırının teklifi mu- cibince takas mukavelelerinin tet- kiki için iktiza eden tahsisatı itti- fakla kabul etmiştir. Birinci komisyon hukuki bir mü- zakereden sonra, paraguay hükü- metinin reyi hilâfına olarak, mi- sakın on beşinci maddesinin Şa- ko ihtilâfına kabili tatbik olduğu- na karar vermiştir. Akvam cemiyeti — meclisi Sar günü için, önce hafi, sönra da a- leni içtimaa davet olunmuştur. Bu | içtimada Sar meselesinin müza - | kere edilmesi muhtemeldir. Üçler | komitesinin bazı muamelâtına na- | zaran meclis bu meselenin bu dev- | re esmasında mı müzakere edilme- si, yoksa ikinci teşrin ayında ay- rı bir celse mi aktolunması lâzım geleceğine karar verecektir. Cenevre, 23 (A.A.) — Akvam cemiyetinin iktisadi — komisyonu nün, takas ve kliring mukavelele- rinin saik, gaye, tarz ve neticeleri hakkmda tahkikat — yapılmasına dair olan teklifini kabul etmiştir. Lindberg'in çocu- ğunu kaçıran adam Nevyork, 22 (A.A.) Lindber - gin çocuğun kaçırmış olmak toh - metiyle tevkif edilmiş olan Ber - nard Haupmanın beş senedenberi zevcesi bulunan Amma Haupman polis tarafından serbest bırakıl - mıştır.Mevkufun yeğeni olanHans Muller de tahliye edilmiştir. Şurasmı kaydetmek icap eder ki, Haupmanın fidyei necatı al- mış olduğu tebeyyün etmiş olmak- la beraber çocuğun kaldırılması | hususuna iştirak etmiş olduğu an- | laşılamamış olduğu gibi çocuğun ölümünden mesul olduğu da sa - bit olmuş değildir. M. Condan, Haupmanın kısmen © adamla müşabeheti bulunduğu- nu ve lâkin caninin o vakit müz- min bir öksürük ile mütemadiyen öksürdüğü halde Haupmanda öy- le bir öksürük olmadığını söyle - miştir. Diğer taraftan dün Mme, Ha - upman kocası ile baş başa görüş- müş ve zabrta memurları bu mü - lâkatı gizlice dinlemişlerdir. Haupman karısına, masum ol- duğunu söylemiştir. Doktor Gondam teşhis edemi Nevyork, 23 (ALA.) —— Yazı mütehassısları, küçük Lindbergin || fidyei necat müzakereleri esnasın- da doktor Condam'a — gönderilen puslaların Hauptmann'ın elinden çıkımış olduğunu katiyetle beyan etmişlerdir. Bununla — beraber, Dr. Condam, Hauptmannı tama- miyle teşhis edememiş ve Brouks mezarlığında rasladığı mahut ca- niye benzetememiştir. ” İiekaamatağmis 44 kişi yandı Varşova, 23 (ALA) — İşsiz a - meleden 44 kişi, Katoviç'e civarım ila metruk bir. maden ocağından kömür toplamaktalarken, bir yan- gın neticesinde, ağır surette yara- Çalışan e siların hakları tahdit edilmemelidir ! M. I-EVİHOİ Maksimos, Bulgaristanla Milletler Cemiyetine bir teklifte bulundu Cenevre, 23 (A.A.) — Sovyet- lerin ve M. Litvinofun akvam ce- miyetnide ilk teşebbüsleri kadın- lar lehinde olmuştur. 21 tarihlibir. mektupta, M. Litvinof, akvam cemiyeti umumi heyet riyasetine, Montevideo kon- feransında, cenubi Amerika cüm- huriyetleri tarafından, kadınların hak müsavatına — dair aktedilen mukavelenin birinci komisyonda müzakeresini teklif etmiştir. M. Litvinof, hemen dünyanın her ta - rafında, kadınların hayatlarını kazanmak, resmi vazifeler gör - mek ve sanat hayatına — atılmak hususundaki haklarmının tahdit e - dildiğini işaret etmektedir. Cemiyet bürosu, bu meselenin 1933 heyeti umumiye ruznamesi - ne kaydına karar vermiştir. Ucuzluğun faydası Devlet Demiryolları varidatı ârtıyor Ankara, 23 (Husust) — Yapı - lan bir istatistiğe göre devlet de - miryollarının varidatında kayda değer artışlar görülmüştür. Hazi- ran, temmuz — gelirlerinde geçen senenin ayni aylarına — nazaran 54786 lira fazlalığın 234776 lira- st seyri hafiften 118994 lirası yol- cu nakliyatından husule gelmiştir. Türkiye - Holanda ticaret mukavelesi imzalandı' Ankara, 23 (Hususi) — Türki- ye — Holanda ticaret mukavelesi bu akşam hariciye vekâleti kâtibi umumisi Numan Rifat Beyefendi ile Holanda maslahatgüzarı Baron Haringsam arasında hariciye ve « kâletinde imza edilmiştir. ——i Sıtma mücadele enstitüsü Adana, 23 (A.LA.) — — Sıtma mücadele enstitüsü bugün saat 9 da açılmıştır. Enstitüde 22 - sivil 25 askerf doktorumuz vardır. Ted- risat 40 gün devam — edecektir. Sıtma mücadelesi umum müfettişi Ekrem Tok, Rüştü ve Mahmut Beyler ders vereceklerdir. bügünkü makalesinde beynelmilel | parlâmentolar birliğinin nasıl te - şekkül ettiği ve şimdiye kadar ne- ler yaptığı hakkında malümat verdikten sonra birlik konferansı- nm İstanbulda toplanmasını mem leketimiz için şerefli bir hâdise o- larak kaydediyor ve bu konferans münasebetile İstanbüla gelen mu- rahhaslar memleketlerinde yük- sek mevki sahibi şahsiyetler oldu- ğıına göre, mem!eke*lm—ri tantt. a konferansın Mmak n anlaşmak ümi(_linde Yunan Hariciye Nazırı Cenevreden Atinaya döndü Atina, 23 (A.A.) — Harictiye nazırı M. Maksimos dün Cenevre- den Atinaya dönmüştür. M, Maskimos matbuata beya - natında, Türkiyenin milletler ce - miyeti meclisine intihabından do« layı derin memnuniyetini bildir- miş ve demiştir ki: *“Yunanistan komşu ve dostu o- lan Türkiyenin beynelmilel siya - setteki ehemmiyeti va hariciye ves kilinin mümtaz şahsiyeti milletler meclisine intihap hususunda ken- disine itiraz götürmez haklar ver- mektedir.,, M. Maksimos Balkan — misakı devletleri hariciye nazırları ara » sında Avrupayı meşgul — etmekte olan meseleler ve bilhassa Balkan yarım adasını alâkadar eden işler hakkında yaptıkları noktai nazar teatilerinden şun! söylemiştir: “Sulhu tarsin için devletler tara- fından yapılan gayretleri — takdir hususunda tamamile mutabık kal- dık ve bu mesai bilhassa bir Ak- deniz — misakının akti suretiyle müsbet bir neticeye varırsa bahti- yar olacağız. Böyle — bir misakı gerek biz gerek Balkan misakının diğer devletleri tamamiyle tasvip etmekteyiz.., Yunan hariciye nazırı Bulgar hariciye nazıriyle yaptığı konuş - da bahsetmiş ve demiş- tir kiz “Bizdeki samimi temayüllerin Bulgaristanda da aynen mevcut olduğunu M. Batoloftan duymak- la bahtiyar oldum. Öyle ümit edi- yorum ki Bulgar — meslektaşımla olan şahst temasım neticesiz kal- | mıyacak ve kısa bir zamanda mu- | allâkta bulunan meselelerin halli woluna girebileceğiz. Rodop or « manları ihtilâfının halli bu husus- ta iyi bir alâmettir.,, Kazanç vergisine dair bir tamim Ankara, 23 (Hususi) — Vasa- iti nakliye işletenlerle emanetçi ve nakliyecilerin kazanç vergileri hakkında Maliyenin tamimine gö- re, bunlardan sabit yazrhane sa- hibi nakliyecilerden Üüç yüz ton- dan fazla gemi ve vapur işletenler beyannameye tabi tutularak vıı.'l vereceklerdir. Nehirlerde ve Demiryollarında 300 tondan asgari vasait işleten - ler, seyyar ve sabitliklerine bakıl- mtyarak gündelik gayri safi ka - zançları üzerinden vergi verecek- lerdir. Nakliye komisyoncularından beynelmilel nakliyata tavassut e- denlerin beyanname usulü ile bu işi memleket içinde yapân hakikt hükmt şahışların -safi iratlarının yüzde otuz beşi nisbetinde vergi vermesi, ancak nakliyeciliği şirket halinde yapanların depolarının i- Sabah gazeteleri ne diyorlar? VAKIT — Mehmet ÂAsım Bey| faydalı olduğunu söylüyor. Kaymakamlar arasında tayinler Ankara, 23 (A.A.) — Diyadin kaymakamlığına Eğirdir kayma - kamı Arif Eğirdir kaymakamlığı- na, Bayramiç kaymakamı — Ze- ki, — Balya kaymakamlığına eski kaymakamlardan — Rifat, Petürke kaymakamlığına mülkiye mezunlarından Hasan Çelebi na - hiyesi müdürü Adnan, Çemişke - zek kaymakamlığına hukuk me - zunlarından Aydıncık nahiyesi müdürü Celâl, Fethiye kayma - kamlığına Marmaris kaymakamı Nazım, Avanos kaymakamlığına hukuk mezunlarından Vehbi, İs - kilip kaymakamlığına Buldan kaymakamı Cemal, — Karaköse kaymakamlığına Murat Nihat Beyler tayin edilmişlerdir. —memroreramraa ratları iki bin liradan fazla olan- ların beyanname vermeleri, di- gerlerinin gayri safi iratlarından vergi vermeleri de bildirilmiştir. Mustafa Kemal, bütün Türkiyenin 2A 4 öylül 1904 Cenevrede Ekallıyetler me- selesi yeniden tazelendi Cenevre, 23 (A.A.) — Polon. yanın, ekalliyetlere müteallik ahtt ahkâmın teşmili teklifinden vaz - geçmesi üzerine ekalliyetler me - selesinin, altıncı komisyonda, mü- zakeresi bitmiş gibi idi. Lâkin, Macarisatn namına söz — söyliyen M. Ekhart, Romanyadaki Macar ekalliyetinin şikâyet etmesi, mü- zakereyi yeniden tazelemiştir. Küçük itilâf mümessilleri, dün gece, M. Ekhart'e ağız birliğiyle cevap vermeği — kararlaştırdıkla- zihdan, Romanya — namına M. Antoniade, Yugoslavya — namına M. Fotiç ve Çekoslovakya namına M. Bencs, kendi memleketleri da- hilindeki Macar — ekalliyetlerinin vaziyetini izah ve — Macaristanın ithamları sarih olmadığma tees - süf etmişlerdir. Fransız murahhası M. Massig- K, müzakeratın, salâhiyet sahi- bi olmıyan bir heyet — huzurunda açıldığını ve binaberin ameli hiç bir neticeye varılamıyacağını be- yan etmiştir. İtalya murahhası Baron Alocisi de, yegâne selâhiyettar — heyetin, meclis olduğunu söyliyerek, ekal- liyetlere ait hükümlerin meclisçe tadiline müsait görünmüştür. Asuriler Güyan'a gönderilecekler Londra, 23 (A.A.) — Lord E- den. varın. m cemivetine. A- surilerin, ngilterenin Güyan müstemlekelerine yerleştirilmele- ri hakkında bir proje tevdi ede- cektir. Hususi bir komite tarafın- dan yapılan tetkikat neticesinde Güyanın, böyle bir iskâna çok el- | verişli olduğu anlaşılmıştır. —— İzmirde Yerli Mallar Pazarı açıldı İzmir, 23 (A.LA.) — — Sumer Bank yerli mallar pazarınm şehri- miz şubesinin bugün saat on birde açılma resmi yapılmıştır. Mera « simde Kâzım Pasa, belediye rei- si Behçet Salih Bey ve Türk ofis Akil Beyle, İş ve Ziraat bankası müdürleri ve borsa komiser vekili Ihsan Bey, — ticaret odası umuml kâtibi ve matbuat erkânı ile zeva- tı saire hazır — bulunmuştur. Vali Kâzım Paşa hazıruna hitaben bir nutuk söylemiştir. Iktisat Vekili An- karaya dönüyor Bolu, 23 (A.A.) — İktisat Ve- kili Celâl Bey, beraberinde meb- uslardan Osman zade Hamdi ve saat dokuzda Bolu hududuna gir- diler. Hudutta Bolu vali - vekili, | fırka reisi, jandarma kumandanı tarafından karşılandılar. Saat 12 CÜMHURİYET — Yunüs Na « ; tapmımcasına sevdiği bir şa)“!yet_ | de Geredeye muvasalet ettiler. Ge- di Bey'de bugün parlâmentolar birliği konferansmdan bahsetmek tedir. Nadi Bey, birliği, dünya par Tmanlarmın milletler arası bir par- lâmentosu olarak kabul ettiğini söyliyerek bu fikrini izah ediyor. MİLLİYET — Meecdi Sadrettin Bey; Ankaraya “Gazi,, isminin verilmesini teklif eden bir vatan - daşın bu hareketi münasebetile ynzdığmı bildi rd!ği makalesinde bu fikrini kabu d:ı ebediyyen yaşıyacak bir mml bir vilâyet veya bir şehre hasretme ğe ne hakkımız var?,, diyor. Mec- di Sadrettin Bey bundan sonra An karanın geçirdiği inkişaff anlatı- yor. ZAMAN — Ebüzziya Zade Ve- lit Beyin bugünkü, makalesi, dün- Kü makalesinde ileri stüirdüğü “fert yolcm, cemiyet te yoktur bi marı- idaf: | köprü ıı d.ı.l. vilâyetinin iktisadt işleri hakkında heyetle hasbihal ettikten sonra saat 13 te Ankaraya hareket ettiler. Bolu heyeti vekil. beyi hududa kadar teşyi etti. seeağmine mda bir ki Ankara, 23 (Husust) — Çomı! — Sungurlu — Eerikli şosesinde Delice suyu — üzerine büyıhl bir rede belediye tarafından hazır- —