24 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

24 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

/ Tek POREEAÇATE ÇD T7 irdağının su halledilemiyor Vilâyet yollarında inşaat faaliyeti devam ediyor Tekirdağ, (Hususi) — Tekir - dağın en mühim ve ezeli derdi su meselesidir. Vilâyet dahilinde içilmeğe elverişli bir su yok —gi- bidir. Halkın içtiği sular yüzde 45 nisbetinde kireci ihtiva etmekte- dir. Çeşmelere gelen suların mec-« raları açık olduğundan yağmurlu havalarda sular çamurludur. Mevcut sularıtızı içmek — sıhht nokati nazardan tehlikeli ise de halk mecburen — bu tehlikeye e- hemmiyet vermiyerek — bu suları içmektedir. Tekirdağının iyi su ihtiyacını temin eden, şehre (20) kilometre mesafede bulunan (|- nanlı) suyudur. — İki sene evvel bu suyun Tekirdağına getirilmesi için bir (Memba Suları) Şirketi teşkili kararlaştırılarak bazı te- şebbüslerde bulunmuştu. Fakat bazı zenginler bu şirke- te para yardımlarında bulunma- dıklarından o hayırlı teşebbüsler de akim kaldı. Tekirdağında i- çilmeğe elverişli bulunan yalnız (İnanlr) köyünde bulunan ve bu isimle anılan gulardır. Bu suların şişesi (60) kuruştur. Damacana- larla getirilen bu su hususi bir memur tarafmdan — mahallinde mühürlenir. Bu temiz ve sıhhi su lar da şimdiye — kadar tabil bir halde bulunuyordu. Vali Haşim Cevat B.in himmetile İnanlı suyu- nun kumluk kısımları — açtırılmış ve suyun kaynakları tesbit edil- ı miştir. Haşim Bey eski İnanlı çeşme- sini yıktırmış onun yerine bu su - yun ehemmiyetine lâyık bir şekil- de asri ve âbideli bir çeşme yap - tırılmasını emretmiştir. Derhal çeşmenin plânı yapılarak zemine tatbik edilmiş ve yeni çeşmenin inşasma başlanmıştır. Temizliği ve lezzeti itibarile İstanbulun en güzel sularına muadil olan İnan - hı suyunun Tekirdağına kadar ge- tirilmesi çareleri düşünülmekte - dir. Bu su Tekirdağına getirile - bildiği takdirde şehrimiz tabiatın en büyük nimetlerinden — birine kavuşmuş bulunacaktır. Okuma odası Tekirdağında iki sene evel a- çılann bir okuma odasr vardır. Bu sene Halkevi üzerine alıman oku - ma salonu günden güne tekem - mül etmektedir. Odaya yevmi gazeteler, mec- mualar muntazaman gelmektedir. Bu salon memleket halkının oku- ma ihtiyacına cevap verecek bir şekilde ilmi, içtimai, edebi eser - lerle zenginleştirilmiştir. Bura - dan bir çok gençler, istifade eder- lerken, bu okuma yurdunun mev- cudiyetinden bile haberdar olmı - yan ve oraya karşı — lükayt kalan gençlere de acımamak mümkün değildir. Bütün halkın buradan istifade etmesini candan dileriz. Meb'uslarımızdan — Celâl Nuri Beyin Halkevine hediye ettikleri yüz cilt kitap gelmiş ve kütüpha- neye yerleştirilmiştir. Nafıa işleri Vilâyet yollarındaki inşaat fa- aliyeti devam etmektedir. Geçen senelerden bakaya kalan bedeni mükelleflerde yollara sevkedil - mektedir. Çorlu — İstasyon yo- lunda iki, Saray — Çerkesköy yolunda bir silindir silindiraj yap- maktadır. Tekirdağ — Hayrebolu yolunda da inşaat ve taş ihzaratı yapılmaktadır. Adanada umumi hapishane binası yapılacak Adana, 20 (Hususi) — Vilâye- timiz dahilinde umumi hapishane yapılmağa elverişli bir yer bulu - nup bulunmadığını tetkik etmek üzere bir heyet teşkil edilmiştir. Adliye vekâleti müfettişlerin - den Nuri, Cümhuriyet müddeiu - mumisi Münir, Nafia baş mühen- dis vekili Zekâi ve hapishane mü- dürü Hilmi Beylerden mürekkep olan bu heyet jarım Payasa gide- rek oradaki kaleyi gözden geçire- cektir. k Burası umumi hapishane ol - mağa elverişli görülürse resim ve projeleri hazırlanarak vekâlete gönderilecektir. Heyet buradan başka Torosların Tekir mevkiindeki İbrahim Paşa tabiyalarında ve daha bazı yer - lerde de tetkikatta bulunacaktır. Vilâyetimiz dahilinde yapıla- cak olan umumi hapishane 5—10 bin kişi alacak derecede geniş olacağından binasının seçilmesi - ne fevkalâde ehemmiyet verile - cektir. Hi Bartında kasaplar grev yaptı Bartın, 20 (Hususi) — Beledi- ye encümeni, dün bir kararla et narhını indirerek manda etine 5, karasığır öküzüne 7,5, ineğe 10, keçiye 12,5, erkeçe 15 ve koyun etine 17,5 kuruş fiyat koymuştur Kasaplar, bu fiyatları çok düş- tün bularak belediyeyi protesto —ııkııımdı.bvıün hiç hayvan kesmemişlerdir. Kasaba etsiz kal- mıştır. Belediye, narhı panayırdan son ra indirmiş olduğu için, — evvelki fiyatlara göre panayırda çok mik- tarda hayvan alan kasaplar, son narh üzerine satış yaptıkları tak- dirde zarar göreceklerini iddia et meselesi B Müessif bir hâdise oldu Bartın, 21 (Hususi) — Evvel- ki gün akşam üzeri Ömertepesi mevkiinde müessif bir hâdise ol- muştur. Yol parası borcu için hakkında tevkif müzekkeresi ke- silen kasabadan bir şahıs, — ayni zamanda panayır yerinin inzibatı için ikame edilmiş — olan iki jan- darma neferi tarafından teşhis ve derdest edilmişken, nasılsa yolu - nu bulup kaçması üzerine, jan - darmalardan birisi korkutmak kastiyle silâh atmış ve firari tek- rar yakalanmıştır. Bu sırada mevkufun akraba ve arkadaşlarından bir kaçı, borcu « nu vererek onu kurtarmak iste - mişlerse de, jandarma neferi pa- ra almağa selâhiyeti olmadığını gyîiyerek bunu kabul etmemiştir. Orada bulunanların söyledikleri - ne göre, bu esnada jandarmalar- dan birisi, güya, bütün halka kar- şı umumi bir tahkir kelimesi sar - fetmiştir. Bunun üzerine halktan bazı kimseler neferin üstüne hü- cum etmişler; kısa bir arbede ol- muş; yumruük ve tekme istimal e- dilmiştir. « Hâdiseye derhal hükümetçe el- konularak, kavgaya bilfiil iştirâk edenlerden teşhis — edilebilen on beş kadar şahıs derdest — edilip haklarımdaki tahkikat evrakile be- raber adliyeye verilmiştir. Tah- kikat devam etmektedir. Bartında köycülük Bartın, — Kazamızda başlryan köycülük seferberliğinin ilk eseri olarak geçen sene bir çırpıda on dört köy mektebi yapılmıştı. Kay-« makam Nazım Bey bu sene bütün gayretini köy yollarına verdi ve ilk olarak yirmi kilometrelik Koz- euğaz youlnu bir ayda yaptırdı; ondan sonra da Amasra — Kuru- caşile ve Bartın — Filyos yollarıa başlattırdı. Kozcuğaz yolu kadar ehemmi- yetli olan bu iki büyük köy yolu « nun inşaatına iki aydanberi hara- retle devam olunmaktadır. Filyos yolunda muhtelif parçalar halin- de olmak üzere taş döşenecek yal- nız iki kilometrelik yer kalmıştır. Bir taraftan da menfez ve köprü- lerin inşası için hazırlık yapılmak- tadır. Otuz beş kilometreye ya - kın olan bu büyük köy yolu — üze- rinde dört — büyük köprü ile 71 menfeze ihtiyaç vardır. Köprüler betonarme, menfezler ise tama - men kârgir olarak — yapılacaktır, Köprü ve menfezlerde ağaç kul « lanılmıyacaktır. Amasra — Kurucaşile yolunun da Gövelese kadar olan 30 kilo - |i metrelik kısmı tamamen bitmiş - tir; yalnız son yağmurlardan şon - ra menfez açılmasına ihtiyaç gös- teren 8—10 yere menfez inşası ile meşgul olunmaktadır. Gövelesten Kurucaşileye kadar olan kısım ü - zerinde de faaliyet devam etmek- tedir Sasde l n abidnm ddi ei artında [Mersin limanının 24 Eylii 1934 YŞ * aaliye- ti gittikçe artıyor Hergün sekiz vapur hububat ve pamuk alıp gidiyor Mersin, 21 (Hususi) — İhracat mevsimi olması itibarile Mersin Hmanmda faaliyet her gün biraz artmakta ve sayısı — hiç bir gün sekizden aşağı düğmiyen vapurla- ra mütemadiyen ihracat eşyası yüklenmektedir. Liman şirketinin bütün vesaiti faaliyete geçirilmiş olmasına rağ- men geceleri de çalışılmakta ve vapurları fazla bekletmemek için büyük gayret sarfedilmektedir. Ihracat iskelesinde depo edil- Manisa mebusu- nun tetkikleri Manisa, 20 (Hususi) — Meb- usumuz Turgut Bey — şehrimize gelmiş ve dün ilkmektep muallim- lerinin mesleki mahiyette aktet- tikleri kongrede hazır bulunmuş- lardır. Bunu müteakip C. H. F. idare heyeti ile belediye ve Halkevini ziyaret etmiştir. 'Türgüt 'Bey bugür e bersa, ticaret odast erkânı, tacirler ve ü- züm müstahsili ile yakından te- masta bulunmuştur. Manisa bağcıları alabes satış yaparak üzüm fiyatları düşüren - ler hakkında büyük bir nefret ve asabiyet izhar etmektedir. Buna mukabil hükümet ve fırkamızın müstahsili — korumak için aldığı tedbirlerden büyük bir memnuni- yet izhar etmektedir. İktısat Vekilimiz - Celâl Beyin bu münasebetle — vaki beyanatı, muhitimizde çok iyi — tesirler bı- rakmıştır. Geçen sene yalnız Manisa mer kezi 140 bin çuval üzüm istihsal etmişti. — Bu sene bütün vilâyet, yani Manisa, Kasaba, Salihli, A- laşehir ve Akhisar'ın — istihsalât mecmuu, ancak bu miktarı doldu- rabilecektir. Rekolte çok azdır. — Kilyos demiryolunda inşaat Abdurahman Naci Bey gurubir na ihale edilmiş olan Filyos - Ça- talağzı demiryolunun inşaata ha - zırlıkları bitmiştir, işe başlanmak üzeredir. Çatalağzının Zonguldağa bağ- lanması için şon zamanlarda bir fen heyeti tarafından tetkikat ic- miş olan hububat ve pamuk ta yük bir yekün tutmakta oldm gibi hinterlanda dahil vilâyetler - den her gün bir çok vagon ihraç eşyası gelmektedir. Bütün kış mevsimini ve hattâ Nisana kadar bu faaliyetin devam | edeceği umulmaktadır. Limandan | içeri giren en çok demir yolları 've fabrikaların malzemesidir. Mevsim başlangıcından şimdi - ye kadar yapılan muamele 120 bin tona yaklaşmıtır . Adanada sıhhati koruma komisyonu Adana,23 (A.A.) — Sıhhati koruma komisyonu bugün topla - narak belediye — tarafından asri mezarlık yapılmak üzere istimlâk edilecek 100,000 metre murabba- lık yerin bir an evvel alınmasının belediyeye yazılmasına, ilk mek - tep talebesiyle, fabrika amelesi - nin bulaşık hastalıklardan korun- aması için mektep ve fabrika dok . torlarının derhal faaliyete geçme- lerine ve şehrin pis sulardan kur - tarılması için şimdilik bir örnek olmak üzere belediye tarafından şehrin muhtelif yerlerinde 18 ve 35 metre derinliğinde tecrübe ku- yuları açtırılmasına karar veril - miştir. Bir kadın çocuğunu düşürmek isterken öldü Bartın, (Hususi) — Evelki ak- şam Fermit Kadı köyünde bir ce- halet faciası olmuş, çocuğunu dü - şürmek istiyen bir genç kadın ze- hirlenerek ölmüştür. Bu cahil an- ne, Gökmen oğullarından İbra - himin karısı 25 yaşlarında Ayşe - dir. Çocuk istemiyen kadım, te - darik ettiği meçhul bir koca karr ilâcını içmiş, biraz sonra fena - lJaşmağa ve karnı şişmeğe başla- miş, dayanılmaz acılar içinde, kıv- ranarak ölmüştür. —a Izmirde Dil Bayramı İzmir, 23 — (A.A.) — 26 Eylül Dil bayramını — kutlulamak için Halkevi tarafından güzel bir proğ ram hazırlanmaktadır. ra edilmiştir. Bu kısmın da hemen yapılmasına karar verilmiştir. * Bu kısmın azaltmıya çıkarılma- sı için emir beklenmektedir. «A: MiNORA,, “MiNORA,, tıraş bıçağı | herkesin bıçağıdır ve en | ucuzudur. | kuruş iken simdi 35 ku- ; 10 adedi 50 ! D, SESSEŞ Cai bir ta deri Evil Mirl diğ çıki lar ler &8EF EEKSİRETE X 4 a D . >YclElr . '