25 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

25 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

* İkim, siz de, mektubunuzda, buna » kani olduğunuzu yazı; | iştirak edecektir. — ar — geniuı göctüşüm: Grev yapılmama- sSını tavsiye ederiz Süreyya Paşa fabrikası işçileri- din gönderdiği şikâyet mektupları Lüyiık bir dosya haline geldi. Bun- ârın sonuncusunda şöyle yazılı- Vor: “Bizden haksız yere mütemadi- Yen büyük büyük 'para cezaları ke liliyor. Bu paralar fabrikaya vari- dat kaydolunuyor. İçtiğimiz su - dan kokladığımız havaya kadar dütün şerait sıhhatimizi bozucu- tdur, Fabrika, bu noktalardan kon- *tol edilmiyor.,, Ve bütün bu lavhaları çizenler, trev yapacaklarını söylüyorlar. Bu hususta da bizim mütaleamızı tormaktadırlar. Kendilerine deriz ki: — İşçiler! grev — yapmayınız. Bundan memleket iktisadiyatının tarar göreceğini bir tarafa bırak- tak bile, sizler şahsen mutazarrır olursunuz, Zira, yerinize başkası alınır. Kazandığınız para — gerçi tok değildir amma, onu da kaybe- dersiniz. Size tavsiyemiz: Azıcık daha sabredin.Neşriyatımız,şüphe tiz ki, hükümetin, Belediyenin, Halk Fırkasının dikkatini celbet- Miştir. Şirketler hakkında yazdığı Mız yazılardan nasıl müspet netice çıktığını gördünüz, Demek ki, ba- #emızdakiler, neşriyatı nazarı iti- bara alıyor. Sizin de şeraitiniz dü- zelecektir. Hem de esaslı sürette... Unutmayım ki, iş kanunu yakında | çıkacaktır. Biz, devletçi ve halkçı tejimimizin, yeni iş kanunu ile, | ikîındıyulımızm bel kemiği olan işçiyi koruyıu.mı eminiz, Nete- yorsunuz. Çoğu gitti, azı kaldı. Dişinizi sı- kın. Türkiye, bünyesi sağlam, dinç ve diğer milletlerin asayiş ve sü- künuna gıpta ettiği bir memleket tir. Grev ise, cemiyetin nöbet ge- çirmesi, hastalanmasıdır. Bizim gürbüz Türkiyemize yakışmaz. Bu bakımdan da, fikrinizden vazgeç- tmenizi tavsiye ederiz. (Va-Nü) Güme çe a eaşereren li l ae areamanliie | Liman Şirketinin tasfiyesi Liman şirketi heyeti umumiye- | si önümüzdeki perşembe günü fev- | | kalâde olarak toplanacaktır. Bu | içtimada, 12 ağustos tarihine ka - dar olan mesai bilânçosu gözden geçirilecek ve idare heyetinin ip - kası istenecektir. Bu seferki heye- ti umumiye toplantısına en büyük hissedar olan maliye vekâleti na. mına tahakkuk müdürü Talât bey Şirketin tasfiyesi faaliyetine devam edilmektedir. Tasfiye işle- Ti 11 ağustos 935 tarihine Radar bir sene müddetle devam edecek- tir. Maamafih liman işlerinin yeni kurulacak liman inhisarı idaresi « ne devri gecikmiyecektir. Verilen malümata göre, teşri- nisani ortalarında yeni idare faa - liyete g_eçehîlecr_ktîr. Rıhtım şirketinin tasfiyesi mu- ameleleri de o zamana kadar ye - tiştirilebilirse rıhtrm işleri de bu - raya bağlanacaktır. Ahmet Rüstem Beyin cenazesi Eski Vaşington ıehn Ahmet Rüstem bey evvelki gün etfal has- tanesinde vefat etmiş ve dün ce : Bazesi merasimle kaldırılarak Ka drköy mezarlığına defnolunmuş - tur, Cenaze merasiminde Ahmet Rüstem beyin dostları ve eski Meslektaşları 'a < Nafıa Vekili Bey Ankaraya gitti Şirketlerin mukavele ve plânçoları üzerindeki tetkikat bitti Nafıa vekili Ali bey dün akaşm ki trenle Ankaraya gitmiş ve Hay- darpaşa istasyonunda nafıa erkâ- nı, şirketler müdir ve mümessille- ri tarafından uğurlanmıştır. Şehrimizde bulunan ecnebi şir- ketlerin mukavele ve bilânçoları - Dimitri Efendi ço- cuklarını istiyor Evinde çıplak gezen kocası Dimitri Dokidis efendi dava açan Madam Sultananın mu- hakemesine üçüncü hukuk mahke mesinde bakılmıştır. Dimitri efen- di Madam Sultanadan çocukları - nı istemektedir. Dokidis efendi muhakeme esnasında çocuklarımır Feyziati mektebinde okutacağmı söylemiştir. Kadın da kocasının ahlâki vaziyetini ileri sürerek ço- cukları vermek istememiştir. Da - wa evrakı mahkeme heyeti umu - miyesine sevkolunmuştur. Orada verilecek karara göre devam şek- Ki tesbit olunacaktır. A a ylkallü Fırınlardan alınan numuneler Fırınlar, bundan böyle pişirdik leri ekmeklerden iki tanesini be- lediye tahlilhanesine gondeıme e mecbur edilmişlerdir. —— Şimdiye kadar birer ekmek gönderiliyordu. Bundan başka pe- rakende ekmek - satanların dük - kânlarında noksan ve kalitesi bo- zuk ekmek bulununca dükkân sa- hibinden ceza almıyordu. Bundan sonra bu ceza, dükkân sahibinden değil, ekmeği pişiren — fırıncıdan almacaktır. alüğlküliş Mühendis mektebi imtihanı Yüksek mühendis mektebine alınacak leyli talebenin müsaba - ka imtihanına teşrinievelin ikinci salı günü başlanacaktır. İmtihan, rıyaziye, fizik, kimya ve türkçe derslerinden yapılacaktır. Si e Şahitler gelmedi Gebze havalisinde halkı tet - hiş etmekten suçlu Kara Ali ile ye- ğeni Halil ve Kara Ahmedin mu - hakemelerine dün ağırceza mah - kemesinde bakılmış, fakat şahit - ler gelmediğinden mahkeme baş- ka güne bırakılmıştır. Yenileme bürolarının hizmeti Adliye yangınında yanan dos- yaların yenilenmesi işiyle meşgul olmak üzere kurulmuş bulunan ye nileme büroları, müracaatları ka - bul müddetini bitirmişler ve tet - kik işine başlamışlardır. Bürola - rın hizmetleri sene başında bitmiş olacaktır. Haber alındığına göre adliye binasında icra dairelerine ayrılan kısımlar az geldiğinden yenileme bürolarında boşalacak odalardan ikisi icra dairesine, biri de baro heyetine verilecektir, aleyhine | nn tetkiki bitmiş, komiserler he - yeti her şirket üzerinde yaptığı tetkikatın neticelerini gösteren bir rapor hazırlıyarak nafıa - vekiline | | vermiştir. Bu raporların tetkikin - den sonra lüzum görülen tedbirler almacaktır. Nafıa vekâleti böyle lüzumlu tedbirleri almak - la beraber, diğer taraftan şirket - lerle yeniden müzakerelerde bu - lunacaktır. Bu müzakerelerde şir- ketleri temsil edecek olan heyet - ler ay sonunda Ankaraya gide - ceklerdir. Ankarada görüşülecek işler arasında yeni tramvay tari- fesi, elektrik şirketinin sermaye i- Yakalandı Fındıklıda oturan Süleyman e- fendinin evine Hasan isminde sa- bıkalr hırsızlardan biri girerek eş- a çalacağı sırada Süleyman efen- di tarafından yakalanmıştır. Zehirlendiler Feriköyünde marangoz Hayri ve Hasan yedikleri yemeğin kabı bakır çalığı olduğu için her ikisi birden zehirlenmişler ve polis ta- rafından hastaneye kaldırılmışlar- dir. ePcR Dolandırıldı Tahtakalede Mustafanın ote - linde oturan Yusufun iş bulacağı vaadiyle Ali isminde biri on lira- sını dolandırmış, Ali yakalanmış- tır. M Yandı Fenerde oturan beş yaşındaki Rıdvan, dün evinde oynarken man galın üzerine düşmüş ve birçok yerlerinden yandığından Etfal hastanesine kaldırılmıştır. ——— Mekteplerde kooperatif Yeni ders senesi başlarken, bü- tün ilkmekteplerde birer talebe kooperatifi tesisi takarrür etmiş - tir. Bu kooperatiflerden talebe ki- tap, defter, kalem ve sair ihtiyaç- larını temin edeceklerdir. Koope - ratiflerde maarif cemiyetinin eş - yaları satılacaktır. Talebe harice nazaran bu eşya- yt çok ucuz alacaklardır. üeü Baş muallimler nasıl seçilecek Maarif yvekâleti — tarafından maarif müdürlüklerine gönderilen bir tamimde başmuallimler seçi - lirken nazarı dikkate alınması lâ- zımgelen noktalar işaret olunmak tadır. Buna göre, başmuallimlerin ayni mektep muallimleri arasın - da seçilmesi şart değildir. Vilâyet dahilinde bulunan muallimler a - rasında muvaffakıyeti — görülmüş muallimlerin de başmuallim seçil- melerine emir verilmektedir. Kı - demleri bulunan, teftiş raporla - rında muvaffakıyetleri işaret edi- len, fakat ailevi sebepler dolayı - siyle başka vilâyetlere nakledil - miş başmuallim ve müfettişler ev. velâ tercih olunacaktır. Müracaat çok olursa isimleri ve rüçhan se- » bidlirilecekt Saç Aray er bir taraftan |— | ik ve cam tertibatı üzerinde de üç şi, telefon şirketinin mukavele hü- kümlerine riayeti ve tarifesini ye- niden tesbit etmesi, tramvay şir - ketinin yeni hatlar inşa — etmesi, Tünel şirketinin vaziyeti, şark de- miryolları tarifesi meseleleri en ön safta gelmektedir. Tifo vak'aları çok azdır İstanbulda tifo — vak'alarının çoğaldığı hakkında ortaya çıkan şayialar etrafında sıhhat müdürü Ali Rıza bey şunlâarı söylemii: “— Istanbulda söylendiği gibi tifo vukuatı yokutr. Şehrin sıhhati tabitden daha iyidir. Ka d y kar eli Yeni pâralarımızın şekli Yeniden basılacak nikel beş ve on kuruşluklar için açılan müsa - bakaya iştirak eden eserler ara - sında en güzelini seçmek üzere teşekkül eden jüri heyeti, parala- rın yüz kısmı için ressam Mazhar Nazım beyin, arka kısmı için de mimar Nurettin beyin yaptığı şe - killeri kabul etmiştir. Bu karar maliye vekâletince tasdik edildik- ten sonra bu iki san'atkâra biner lira mükâfat verilecektir. Ressam Mazhar Nâzım beyin çizdiği şekle göre yeni paraları - mızın yüzü şöyle olacaktır: Daireyi saran istilize edilmiş zeytin yapraklarının ortasında on rakamı, onun altında kuruş ke- lümesi ve paranın basıldığı tarih vardır. Ressam Mazhar Nâzım bey, Paris tezyini san'atlar yüksek mektebinden mezun olmuş, Paris- te yapılan müstemlekeler sergisi - ne iştirak ettiği eseriyle büyük | muvaffakıyetler kazanmış - bir | Türk san'atkârıdır. Pariste moza- sene çalışarak ihtisas sahibi olan Nâzım bey, şimdi Selçuk ve ak - şam kız san'atlar mektebinde mes leki ve tezyini reı'ım muallimidir. Tayyareler gelmedı İrak hükümeti tarafından İn - gilterede inşa ettirilen dört harp tayyaresinin dün şehrimizden ge- çerek İraka gitmeleri muhtemel - di. Tayyareler dün gelmemiştir. ders — Üniversitede başlangıcı Üniversite Tıp ve Edebiyat fa- kültelerinin mezuniyet imtihanla- rımin erken bitmesi dolayısıyle tedrisata teşrinievelin birinci pa- zartesi günü, hukuk ve fen fakül- tesinde de on altı teşrinievelde başlanacaktır. AD Zıraat Vekili gitti Bir müddettenberi şehrimizde bulunan Ziraat Vekili Muhlis bey dün akşamki trenle Ankaraya ha- reket etmiştir. sieimğsünler Kongreler Musiki san'atkârları yetinin senelik kongresi saat 14 te toplanacaktır. Sütçüler cemiyeti idare heyeti cemi- |" l_mıün intihabatı da ayın ünde yapıla - | SİYASET Mıntakavi gruplar Yukarıdaki serlevha ile bir başma- kale neşteden “Temps” gazetesi son Cenevre hâdiseleri yüzünden — ikinci derecede — kalan mıntakavi gruplar meselesini — mevzuu bahsetmekte ve şöyle demektedir: *.. Her noktada tamemen - hali iti- lâfta bulunan Romanya, Yugoslavya ve Çekoslovakyaya taallüku olan Av- rupa meseleleri hakkında harici siya- set esas şartlarını tesbite memur bu- Tanan Küçük itilâf daimi konseyi; Ce- mevrede Trurznameye — dahil bulunan meseleler ve bilhassa Rusyanın Mil. letler Cemiyetine girmesi, — karşılıklı yardım Şark kı, Polonya tarafın- dan — ileri sürülen — şekli dairesinde akalliyetler meselesi, Avusturya hâdi- seleri yüzünden Orta Avrupada mey- dana çıkan vağiyet ve Küçük İtilâ. fın İtalya ile münasebetleri meselesi hakkında mühim kararlar almakla va- zifeder bulunuyordu. Daimi konseyi teşkil eden üç devlet Hariciye nazır- larmnın içtimaı sonunda neşredilen res- - mi tebliğ, muhtelif noktalar hakkın- da ittihar olunan hareket hattının ne- den ibaret bulunduğunu açıkça gös- termektedir. Romanya, Yugoslavya ve Çekoa « lovakya, Rusyanın Milletler Cemiye- tine kabulü lehinde rey verecekler. dir, Zaten Rusyanm davetine dair o- lan vesikay: da imza etmiş bulunu » yorlar. Bu karar, Rusya ile — resmi münaşebata girişmek hususunda ev- velce verilmiş olan kararın — mantıki çerçevesine dahildir. Bilâtefrik bütün devletlerle iyi geçinmek arzusunda bulunan Küçük İtilâf, İtalya ile Fran- sa arasında husule gelen yakınlaşma hususunda, memnuniyetini izhar et- mektedir. Balkan anlaşması daimi konseyi de ayni meyilleri göstermiştir. — Bu konsey de Rusyanın Milletler Cemi- yetine kabulü lehinde rey vermeyi ka- rarlaştırmışır. Balkan anlaşması kon- seyi, ileri sürülen ve yahut şimdi ha- zarlanmakta bulunan mıntakavi emmni- yet misaklarının haiz bulundukları e- hemm.'yeti tebarüz ettirmek lüzumunu hissetmiş ve meselâ, müşterek bir de niz kıyılarında birbiriyle komşu bu « lunan muhtelif Avrupa devletlerini yekdiğerine bağlıyacak olan bir Ak - deniz misakının sulhü temin hususun- da nederece haizi ehemmiyet bulun- duğu hususunu da dikkat nazarına koymuştur. Konsey, sırf Balkanlara müteallik İşlerde —alâkadar bütün devletler arasında iş birliği vücude getirilmesi hususunu karar- laştırılmıştır. Konseyin Yugoslavya Kralı Aleksandı'ın müstakbel — seya - hatinden —mütevellit —memnuniyetini izhar etmesi keyfiyeti, Balkan zümre- sinin Bulgaristan ile iş birliği husu- suna azami ehemmiyet izafe ettiğini gösterir. Konseye riyaset eden Yuna- nistan Hariciye Nazirı Atinada Ro- manya, Yugoslavyya, Yunanistan ve Türkiye arasında — imzalanan misakı Milletler Cemiyetinde tescil ettirme « ğe memur edilmiştir. Bazan ötede be- ride söylenen sözlere rağmen bu hal Balkan misakının Milletler Cemiyeti ruhüna tevfikan hazırlanmış — ve ak- tedilmiş olduğunu ve Balkanlarda sul- hü ve iktısadi iş birliğini teminden başka bir gayeye matuf bulunmadı« ğint İsbat eder. İ Üç Baltık devletini, yani Litvan« ya, Leonya — ve İstonyayı birbirine bağlıyan anlaşma, Küçük İtilâf ve “.lkan paktlarının haiz bulundukları mahiyette dolildir. Bu bir anlaşma ve iş birliği muahedesidir. Coğrafi va- ziyetleri dolayısiyle harici tecavüzlere bilhassa — maruz bulunan — Litvanya, Istonya ve Letonya mütesanit bir si- yasi zümre halinde birleşmekte çok menfaattardırlar. Baltık devletleri bloku mıntakavi bir telâkkinin mahsulüdür — ve karşı« hıklr yardım, Şark misakı mefhumu- na tevafuk eder. Esasen, teminat ve emniyete en ziyade muhtaç olan dev. letler, bu üç genç cümhuriyettir." SEREYEOTETTERETEN BPU AD (UT ELAEAE N e aat Galatasaray karakolu Millt emlâk müdiriyetince Ga. latasaray karakolu binası satıla - caktır. Bir heyet binaya lııyınet !Akdı:Mdn'