25 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

25 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

“Melek ve Şeytan,, roma- nımız yazı çokluğundan dolayı konamamıştır. Özür dileriz Eski şekli rası hasıl olmadıkça sermayenin tezyidine karar verilemez. 35 inci madde -—.Şirkeün te- mettüatı safiyei seneviyesinden evvelâ ihtiyat akçasını teşkil et - mek üzere temettüatı mezbu - renin yüzde onu ifraz ve saniyen bilâistisna hisselerin cümlesine birinci temettü olarak bedeli tes- viye edilmiş sermayeye yüzde al- tı itasına kifayet edecek meblâğ tefrik olunduktan sonra baki ka - lan kısmı süreti atiyede taksim Şöyle ki: Yüzde on meclisi idare azala- rına, olunur. Yüzde iki murakiplere Yüzde beş müdiran ve memu- rini idareye Yüzde üç meclisi idarenin ten- sip edeceği umuru milliye ve hay- riyeye, Yüzde on bankanın 929 se - nesinde heyeti umumiye kararile müesseselerden iştira — eylediği 1100 adet bilâ kıymeti itibariye müessis hisselerinin imhasına ve mütebaki yüzde yetmiş ikinci his- sei temettü olarak bilumum hisse- darana tevzi olunur. Müessis his- selerinin imhasından sonra tesis hakkı tefrik edilmiyerek hisseda- rana ikinci hissei temettü yüzde seksen nisbetinde dağıtılır. 36 ımcı madde —- İhtiyat ak - çasr otuz beşinci madde muci - bince temettüatı seneviyeden müf- rez mebaliğin terakümünden te - şekkül edecek ve masarifi fev- kalâde ve gayri melhuzaya karşı- lık tutulacak ve işbu akçanın miktarı şirket sermayesinin nısfı - na müsavi bir raddeye baliğ ol - dukta ihtiyat akçası ifraz olun - mıyacaktır. Şu kadar ki ihtiyat akçası sermayenin nısfına baliğ olduktan sonra ondan sarfiyat ic- rasiyle miktarı nisbeti mezkürdan aşağı düşerse tekrar temettuattan tevkifat icrasma mubaşeret olu - nacaktır. 37 inci madde — Hasılatı se - neviye hisse başına yüzde altı bi - rinci temettü itasma kifayet et - mediği takdirde noksanı ihti - yat akçasından ikmal edilebile - cektir. 47 inci madde — Banka; mer- kez ve şuabatı ve tesis ettiği ve edeceği şirketler için muktezi idarehane, ardiye ve imalâtha - ne olarak kullanılacak emlâk ve araziyi isticar, iştira ve istibdal edebileceği gibi banka matluba- tının istifasını temin zımnında meclisi idarenin takdir ve ka- rariyle teminat, vefaen ferağ ve- ya ipotek suretiyle her nevi gayri menkul emvali irtihan ve indelhace teferruğ eyliyebilir ve haczi ihtiyati, icrayi muvakkat ve sair bilcümle mesaili adliyede kanunen itası lâzım gelen kefa - letname ve teminat mektuplarını eşhası salisenin tavassutuna hacet kalmaksızın bizzat banka uıulun- de tanzim ve ita eder, HABER ESNAF VE IŞÇI Yeni şekli ! 35 inci madde — Şirketin se- nelik safi temettüünden evvelâ mezkür temettüün yüzde onu nis- betinde adi ihtiyat akçası ve bun- dan sonra B serisi hisse senetle - rine yüzde 6 nisbetinde birinci te- mettü ayrılır. Artan miktara A serisi hisse- lerine de yüzde 6 nisbetinde bi - rinci temettü Aayrıldıktan sonra bakiye temettü aşağıda yazılı şe- kilde taksim olunur: ©p 10 idare meclisi azalarına, ©ç 2 murakıplar heyetine, ©6 5 müdürlere ve idare me- murlarına, Oo 3 idare meelisinin tensip e- | deceği milli ve hayri işlere, 10 Bankanım 929 senesin'de umumi heyet karariyle müessis - lerden iştira eylediği 1100 adet ve itibari kiıymeti muayyen olma- yan müessis hisse senetlerinin iştira bedellerinin itfasma, ©» 75 ikinci temettü hişsesi o- larak ayni nisbet dairesinde A ve B serisi hisse senetlerine. Müessis hisselerinin iştira be - dellerinin itfasından sonra tesis hakkı ayrılmıyarak hissedarana ikinci temettü hissesi yüzde sek - | sen nisbetinde dağıtılır. Senelik temettüden heyetinin karar ve tasdikile fev - kalâde ihtiyat akçası dahi tefrik olunur. 36 ıncı madde — Adli ihtiyat akçası 35 inci madde mucibince senelik temettülerden ayrılan me- baliğin terakümünden teşekkül edecek ve muhtemel zararlara ve masarifi fevkalâde ve gayri mel- huzaya karşılık tutulacak ve işbu | akçanın mikdarı şirket serma - yesnin —nısfima baliğ oldukta adi ihtiyat akçesi ayrılmıaycaktır. Şu kadar ki adi ihtiyat akçesi ser- mayenin nısfına baliğ — olduktan sonra — ondan sarfiyat icrasiyle mikdarı mezkür nisbetten aşağı düşerse tekrar temettüattan tev - kifat icrasıma başlanacaktır. 37 inci madde — Senelik safi temettü hisse başına yüzde altı birinci temettü hissesi verilmesine kifayet etmediği takdirde noksanı fevkalâde ihtiyat akçasından ik- mal edilecektir. 47 inci madde — Banka mer- kez ve şuabatı ve tesis ettiği ve edeceği şirketler ve müsseseler i- çin muktazi idarehane, ardiye ve imalâthane olarak — kullanılacak emlâk ve araziyi isticar, iştira ve istibdal edebileceği gibi banka matlubatının isitfasını temin zım- nında idare meclisinin takdir ve karariyle teminat veya ipotek suretiyle her nevi emval; irtihan ve indelhace — teferruğ ve ferağ ve ipotek tesis eyliyebilir ve ha- cizi ihtiyatt, icrayı muvakkat ve sâir bilcümle adli — mesailde ka- nünen itası lâzım gelen kefalet - nameleri ve dairelerin resmi ve gayri resmi müesseselerin müza - yede ve münakasalarında teahhü- datı için icap eden teminat mek- tuplarını üçüncü şahısların tavas- sutuna hacet kalmaksızın bizzat banka usulünde tanzim ve ita eder, ÇA hissedarlar umumi | Bakırcılıkta makine, el işini mahvediyor Bakıreılarda Fuat paşa cad - desinde bakırcı İbrahim usta ne diyor: Esnafın içinde belki en zaval- lısı bizizdir. San'atımız ölmüştür. Biz de iflâş etmeye mahkümuz. Sebebini anlatayım: Bu çarşıda eskiden 400 işçi wvardı. Şimdi 16 işçi kalmıştır. İ - nanılmıyacak bir şey değil mi?. Fakat işte çarşı burada, görebilir- siniz. Şimdi 400 işçinin işini iki fabrika yapıyor. Eskiden bu so - kaktan çekiç sesinden geçilmezdi. | Bir'dükkânda:7 - 8 işçi: çalışırdı. Şimdi ise bir fabrikada 2 - 3 kişi çalışıyor ve 400 kişinin ekmeğine mâni oluyor. Velhasıl; 2 fabrika, 400 işçiyi dağıtmıştır. Biz niçin iş yapamıyoruz, fab- rika niçin iş yapıyor?. Çünkü fab- rika ucuza mal ediyor. Fakat da- yanmıyor başka.. Ama müşteri u- cuzunu arıyor.. İstanbul Beşinci İcra Memurlu- gundan: Beyoğlu Rumeli han atik 11 ce- dit 7 numaralı dükkânda ve Kadı- köy Bağ sokak 5 numaralı hanede mukim iken halen nerede olduğu malüm olmıyan Mustafa Sabri Be- ye: Şarıca Zade Şakir, Cemal, To- | sun Beyin Beyoğlu Dördüncü No- terliğinin 7? — 11 — 933 tarih ve 14161 numaralı mukavelenamesi - le aleyhinize yapılan takibatı ic- raiye üzerine 27 — 11 — 938 tari- | hinde iktisabı kat'iyyet eden 108 lira borçtan dolayı dairesinin 33 — 283 numaralı dosyasile 31— 5—934 tarihinde ikametgâhı ka - nuninizde mevcut ve menkul mal- lar giyabınızda tahtı hapse alın - mış veicra ve iflâs - kanunu - nun 103 ncü maddesine tevfikan giyabı muameleye bir itirazımızın mevcudiyeti olup olmadığı hakkın da namınıza gönderilen muhtara ikametgâhmızın meçhuliyeti ha - sebile bilâ tebliğ iade edilmiş ve zabıtaca icra edilen tahkikat ta bunu müeyyet bulunmuştur. İşbu ilânm tarihi neşrinden itibaren bir ay içinde diyeceğinizin beyanı aksi halde cebrü icraya — tevessül olunacağı muhtıranm - tarafmıza tebliğ makamına kaim olmak üze- re ilân olunur. — (259) HABER Akşam Postası ISTANBUL AN- KARA CADDESİ Telgrat Adresi İSTANBUL HABEK Teleton — Yazı: 238872 — İdare: 94370 darehanesit ABONE ŞERAITI 1 B 6 18 aylık Türkiyer 120 880 600 1260 Kürg. Beneblz. 160 #a B0 1010 ILÂN TARİFESİ Tlcaret Uhalarının aatırı 12,50 Rosmi Uâanlar 10 Luruştur. Sahibi ve Neşriyat Müdürü: HASAN RASİM Basıldığı yorı (VAKIT) Matbaası Hasbuhal Esnafın derdiyle uğraşan cemiyetler Geçen gün matbaamıza bahçı- van ve sebzeciler cemiyeti namı - na bir zat gelmişti. Bu zat, esnaf sayıfasında terazi ihtikârından şi- kâyet eden bir seyyar esnafın söz- leri üzerine bize müracaat etmiş- ti. Ve cemiyetin bu azası: *.— Biz iki buçuk liraya men - şurlu terazi satıyoruz, istiyen ge - lip alabilir.,, Dedi ve adresini de verdi., Görünüşte tabit bir hâdise.. Fa- kat gerçekte çok ehemmiyetli bir şeydir. ki esnafın derdiyle yakından alâ- kadar olan cemiyetler de varmış. Vazifesini yapan bu cemiyeti teb- rik ve ona teşekkürden başka ne denir?, Dileriz ki, bütün esnaf cemiyet- leri mensupları için ayni alâkayı göstersinler.. nn J M Bundan biz şunu anladık. Demek | Varidati gayri safiye üzerinden vergi Mısır çarşısımda mobilyeci M. Raci bey diyor ki: On beş senedir Mısır çarşısın « da mobilyacılık yapıyorum. San- atını çok seven bir adamım. Beni üzen bir şey var: San'atımız öyle bir san'at ki, herhangi bir yerde satış yapıla « maz. Dükkân mutlaka ve mutla - ka muayyen olan yerinde açılma- lıdır. Buralarda ise dükkânların maalesef varidatı gayri safiyeleri yüksektir. Buna binaen varidatı gayrisafiyesi ayni olan iki dük - kâ sahibinden birisinin sermayesi beş altı bin, diğerinin sermayesi üç yüz, iki yüz lira olduğu halde her ikisi de bütün zammile bera - ber “110,, nar lira kazanç vergisi vermektedir. Acaba bu vergi va - ridatı gayri safiye üzerinden alım- masa da, sermaye üzerinden alm- sa daha doğru olmaz mı?. | UM Kibrit Acentalarına eh —— teşrinieyyel 1934 tarihinden itibaren perakende ola- rak halka Beher BÜYÜK KUTU KİBRİT 60 paraya ve beher mek mecburiyetindedirler. 3 — Acentalar, KÜÇÜK KUTU KİBRİT 50 paraya satılacaktır. * 2 — Acentalar, 30 eylül 1934 tarihinde, gerek ellerinde bulunan ve gerek satılmak üzere perakendecilere verilipte he- nüz satılmamış olan kibritleri zikrolunan tarihte merkezlerin- de toplıyarak miktarlarını aşağıda yazılı şekilde tesbit ettir- perakendecilerden geri alacakları kibrit- ler için perakendecilerine evvelce vermiş oldukları bedeli he- sap edecek ve mezkür bedel mukabilinde 1 teşrinievvel 1934 ten itibaren yeni satış fiati, yeni bey'iye ve ikramiyelerini he- sap etmek suretile kibrit vereceklerdir. 4 — Acentanın gerek kendi deposunda bulunan ve gerek- se perakendecilerden geri alacakları kibritler 30 eylül 1934 tarihinde mahalli malmemuru, ta tarafından imza edilecektir. recektir. caktır. 7 — Acentaların edilecektir. rimizi kaybettik. Yenisini çıkarta- cağımızdan eskilerinin -hükmü yoktur. malmemuru bulunmiyan yer- lerde mahalli mülkiye memuru huzurunda tadat edilerek 4 nüz- ha zabıt varakası ylpılıcık ve bu zabıtlar malmemuru ve acen- Zabıt varakalarından bir nüs- hası vııılmmnrund:. bir nüshası acentada kalacak ve diğer iki nüshasını da acenta derhal taahhütlü olarak şirkete gönde- 5 — Acentalar yukarıdaki maddeye tevfikan 30 eylâül 1934 tarihinde henüz satılmamış olan bütüm kibritleri toplryacakla- rından, ondan sonra kimin tarafından ve her hangi sebebe müstenit olursa olsun hiç bir talep ve iddia nazara alınmıya- 6 — Acentaların, gerek perakendecilerden 30 eylül tari- hine kadar geri alacakları kibritler bedeli mukabilinde 1 teşri- nievvelden itibaren verecekleri kibritler için ve gerekse 1 teş- rinievvelden itibaren satacakları kibritler için perakendecilere verecekleri bey'iye ve ikramiyeler aşağıda gösterilmiştir : BÜYÜK KUTU KİBRİTLER İÇİN ©» KÜÇÜK KUTU KİBRİTLER İÇİN (Bunun yüzde dördü bey'iye ve yüzde dördü ikramiyedir.) işbu muameleden mütevellit zabıt varakalarındaki mevcutlarına nazaran şirketçe tesviye 4 “YÜZDE DÖRTE, ©08 “YÜZDE SEKİZ,, hesapları Türkiye Kibrit ve Çakmak İnhisarı AMDDRRARL AĞ ALANATALIAYIRTALKARCAKCAR KUAARAII ZAYİ — Nüfus tezkere ve Kır- | şehir orta mektep şehadetnamele- Göz Hekimi Dr. Süleyman Şükrü Babsâli, Ankara caddesi No, 60 Meşküre, — Mebrure (3171) &