29 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

29 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

——2 ——— - Afganistan Milletler Cemiyetine ittifakla kabul edildi Cenevre, 28 (A.A.) — Anado- lu Ajansının hususi muhabirin - den; Milletler cemiyeti dün, siyasi komisyonun mazba - ta muharriri Tevfik Rüştü Beyin Afganistanım — cemiyete kabulü hakkındaki mazbatasını dinlemek üzere toplanmıştır. Tevfik Rüş - tü Bey raporunda diyor ki: “Siyasi komisyon, Afganista - | nın milletler cemiyetine kabulü hakkındaki raporu kendi namına yüksek asambleniz takdim vazife- sini bana tevdi ederek, beni şeref- lendirmiştir. Türkiye, Asyanım bütün memle- ketleriyle olduğu gib' Afganistan- la'da sıkı dostluk münasebetini i- dame etmekte olduğundan bu va- zifenin ifasından dolayı büyük bir memnuniyet duymaktayım. Yal- nız misakın — talep ettiği bütün şartları haiz olmakla kalmayıp sulh ve terakki yolundaki samimi gayretleri müesşesemize dahil bu- lunan bütün milletlerin sempatisi- ne lâyık olan bir milletin millet - ler cemiyetine kabulündeki büyük menfaat üzerinde ısrar etmeği lü- zümsuz addederim. Afganistan, samimiyetle bütün devletler ve bilhassa komşularıyla münasebatta bulunmaktadır. Ken disiyle İran arasında mevcut bir ihtilâf, siyast komisyonda da i- zah ettiğim gibi, hakeme tevdi e- dilmiştir. Afganistanın aramızda lâyık olduğu mevkii aldığını ve bu syretle eserimize teşriki mesa- ide bulunduğunu görmek husu - sundaki bir kere daha izhar etmekliğime mü- saadenizi rica ederim. Asamblenin bu kararınm, mil- letler cemiyetinin sulh ve terakki yolundaki manevi yüksekmüza - haretinin bir delilini teşkil edece- ginden eminim, Siyasi komisyon, raporun mü- talâasından sonra Afganistanın milletler cemiyetine kabulünü itti- fakla asambleye teklif eder.,, Tevfik Rüştü Beyin raporu hakkındaki umumi müzakere es - nasında İran, Hindistan ve Irak murahhasları kabul lehinde söz söylemişlerdir. İsim çağırmak su- retiyle vaki olan reye müracaatta Afganisatn ittifakla milletler ce- miyetine kabul edilmiştir. samimi temennimi İtalyanın Çinde sefaret kurması İngiltereyi şaşırttı Londra, 28 (A.A.) — Röyter ajansının bildirdiğine göre, İtal - yanın Çinde bir sefaret kuraca - | — ğından dolayı İngilterenin hayre - — ti, bu karardan değil, fakat bu haberin verilişindeki anilikten - dir. Eskiden alâkadar devletler, bir emrivaki karşısında bırakılma - mak için, bir müddet evvel haber- dar edilmek âdetti, Fakat bugün- kü münasebetle, İtalyan hüküme- O Hinin bu kararımda, İngiltereyi sade bir kaç saat evvel haberdar | — etmiş olduğu da öğrenilmiştir. — İngiltere-Almanya ticareti Londra, 28 (A.A.) — İngiliz ticaret odaları asamblesi — senelik içtimamda kabul ettiği bir karar Juretinde, Almanya ile ticart mü- nasebet meselesini hal için en iyi çare olarak İngiltere Almanya ta- Sas odasımnın ilgasını hükümete l asamblesi | .| miştir. Raporda Japonyada dam- | hal taşyibine arzolunacak bu ili- | | Damping yokmuş! |Beynelmilel Iş bürosunda okunan bir raporda böyle deniliyor | — Cenevre, 28 (A.A.) — Beynel- | milel iş bürosu M. Maruretenin | nisanda Japonyada ifa ettiği vazi- fe hakkındaki raporunu tetkik et- ping Mevcut olmadığı ve çalışma | çarelerinin son seneler zarfında aslâh bulduğu *eyit edilmektedir. Fransız amele murahhası M. Tuhoi hemen bütün memleketler - de şimal faaliyeti ve çalışma şera- itini tehdit eden Japon rakabeti- nin vahameti üzerinde ısrar etmiş- tir. İngiltere maden amelesile patronlar arasında ihtilâf Londra, 28 (A.A.) — Maden- ler nezaretinin bir tebliğine göre, Gal kömür ocakları sahipleri mü- messilleriyle amele murahhasları arasında bir itilâf hasıl olmuştur. Her iki taraf teşekküllerinin d. lâfta amelenin ücretleri ve hayat şartları hakkında bir karar ver » | mek üzere hakem heyeti teşkili derpiş olunmaktadır. Hakem heyetinin kararı ma - kabline de şamil olack ve bir taeş- rinievvelden itibaren meri adde - dilecektir. | —— | Amerikada milli kalkınma Vaşington, 28 (A.A.) — Milli kalkınma idaresinin geniş mikyas- ta ıslâhı tatbik sahasma girmiştir. Daha şimdiden iki komite yapıl - mıştır. üçüncüsü de yapılmak ü- zeredir. Birinci komitede altı aza var- dır. Ve başında M. Rişberg bu - lunmaktadır. Komitede dahiliye nazırı M. | İckes, iş mazırı Miss Perkins, | hükümet yardım idaresi reisi M. Hopkins, ziraat idaresi reisi M. Davis vardır. ) , HABER — Akşam Postası 29 Eyili 183n Fransa, İngiltere ve İtalya bunu taahhüt ettiler Ceonevre, 28 (A.A.) — Dün ak- ! şam Frarsa, İngiltere ve İtalya a- | rasındda beyanatım metni imzalan- | mıştır. Avusturyanın vaziyeti tekrar tetkik edildikten sonra Fransa, İngiltere ve İtalya — mümessileri, Avusturyanın istiklâl ve tamami- yetinin muahedelere tevfikan mu- kafazası lüzumuna dair 17 — 2 — 1934 tarihinde yapılan beyanatın bütün kuwvetini muhafaza ettiği - ne ve müşterek - siyasetlerine il - ham vermekte devam edeceğine hükümetleri namına mutabık kal- mışlardır. Polonya ve Şark misakı Cenevre, 28 (A.A.) — Polon - yanın şark misakına dair cevabı şimdiki halde neşredilmiyecektir.. Çünkü bu cevap, M. Bartu ile M. Bek'in siyasi görüşmelerinin bir hulâsasıdır. Cevapta, Polonya, projeyi,bu,- günkü şekliyle kabul edemiyece - ğini bildirmektedir. Polonya hükümeti, — Fransa, Almanya ve Sovyet Rusya ile yap- mış olduğu anlaşmalara dayana- rak Avrupa milletleriyle dostluk münasebetleri kurmağa çalışmak- tadır. Cevap, misakın Polonyaya da- ha fazla bir emniyet getirip getir- meyeceğini tetkik etmekte, bu hu- susta şüpheli olduğunu bildirmek- te fakat bilâhare yapılacak müza- kerelere açık kapı bırakılmakta- dır. nn ae Baltık misakı Riga, 28 (A.A.) — Letonya hükümeti, letonya — Litvanya ve Estonya arasında 12/9 tarihinde Cenevrede 10 sene müddetle im- za edilen antant muahedesini nep retmiştir. Muahedenin musaddak suretleri yakımda Rigada teati e - dilecek ve muahede o zaman me - riyete girecektir. CÜMHURİYET — “Ormanrı ko- | neticesi olarak keresteciliğimizin rümıyan, iktisadiyatı bozan or- | bazı mahreçlerini kaybetmek teh- man siyaseti,,* başlıklı yazısında | likesile bile karşılaştığını yazarak Yunus Nadi Bey Ziraat Vekâleti- | makalesini şöyle bitiriyor:“Vehim nin ormanlardan kerestelik kesil- | ve vesvese ile halkı işini bozma- memesi hakkmdaki son kararmır | a gilmenin milli iktisadı tahrip şiddetle tenkit etmektedir. Nadi | etmek demek olduğu işte bu — or- Bey şöyle diyor: “Usulü dairesin- | man işinde garip olduğu kadar fe- de işlenecek bir orman hiç bitmi - | €i bir hakikat olarak sırrtmıştır.,, yecek sfırotîıe ebedi bir ?e.nginlîk MILLİYET — Ahmet Şükrü B. demektir. Ziraat Vekâletinin — bu| bugünkü'makalesinde — Yugoslav hakikatten gaflet ederek güya or-| Kralınm Sofyayı ziyaretinden manların muhafazası — hesabma | hahsederek şimdiki Bulgar hükü- halkın müesses işlerini yıkan bir | metinin arada ihtilâf çıkaran gay- yol tutmuş olmasında elbette isa -| ri kanuni teşekkülleri kaldırmış betin zerresi dahi yoktur.,, Cüm- | olması dola ile kamirrnt kastmnharrisi h kararmın - 3 devlet, Avusturyanın istiklâlini koruyacak Balkan ittifakı Balkan Birliği Yunan grubu bunu teklif ediyor Atina, 28 (A.A.) — Balkan konferansındaki Yunan grupu hü- kümete müracaat ederek, Selânik | te toplanan son Balkan konferan- sının kararına tevfikan mınmtaka- | vi bir Balkan ittifak akti için diğer Balkan hükümet- leriyle müzakereye — başlamasını istemiştir. Selânik konferansı ay- ni zamanda bir kısmi Balkan güm- rük ittihadı projesi de hasırlamış- tır. / misakımın Firvdevsinin yıldönümü ihtifali Berlin, 28 (A.A.) — Alman şar- kiyat cemiyeti, dün, siyasi maha- file mensup bir kaç zatım huzuru ile, meşhur İran şairi Firdevsinin doğumunun bininci yılını kutlula- mıştır. Alman maarif nazırı M. Reiş - tun namsına bir. nülüuk , sByliyen müşavir M. Vahlen, — Firdevsinin eski Cermenlerle eski İraniler a - rasındaki akrabalığa şehadet et - tiğini teyit etmiştir. İranın Berlin sefiri Abulkâs - sam Han İranlıların, vatanları o - Jan “İran memleketi,, nin, “Ari - ler memleketi,, manasına gelme - sinden şeref ve gurur duydukları - nı bildirmiştir. Amerikadaki grevler Vaşington, 28 (A.A.) — Men- sucat patronları, grevin halli plâ- nının tatbikine iştirak edecekleri- ni bildirmişlerdir. Patron liderlerinden ve pamuk mensucat enstitüsü eski müdürü M. Slom, reisicumhurun grevcile- rin tefrik edilmeden tekrar işe a- İmmaları tavsiyesini patronların kabul ettiğini bildirmiştir. — Sabah gazeteleri ne diyorlar? ğunu kaydediyor ve sulhten başka bir gayesi olmaması — lâzım gelen bu anlaşmanın Türkiye efkârı u - mumiyesi tarafından sevinçle kar- şılanacağını söylüyor. ZAMAN — İmzasız başmaka- lede İran şairi Firdevsi için yapıla cak ihtifalden bahsedilerek bizim *millf kültürlerimizin nadide eser lerini medeniyet âlemine tanti- mak hususuna pek ehemmiyet,, vermediğimiz işaret olunuyor. Ma kale şöyle nihayetlenmektedir: “San'ala hürmet hissi, umumi bir histir. Bu hürmet, şimşek sür'atile yapılır ve dünyayı kaplar. Onun | M. Yetviç Sofyada Bulgar hükümeti âzasile görüştü Sofya, 28 (ALA.) — Bulgar a- jansı bildiriyor: Yugoslavya kral ve kraliçesile maiyetlerini taşıyan hususi tren dün saat 14 de Dragoman hudut istasyonuna varmıştır. Kralın ve hükümetin mümessil- leri orada treni beklemekteydiler. Bir müfreze, ihtiram merasimini ifa etmiştir. Tren Sofya İstasyonuna tam sa- at 16 da girmiştir. Dragomandan | Sofyaya kadar trene bir. tayyare | filosu refakat etmiştir, Bulgar kral ve kraliçesiyle Prens Siril ve Prenses Ödoksi mi- safirleri Sofya istasyonunda kar- şılamışlar ve samimi surette se- lâmlamışlardır. İki kral kucaklaş- mışlardır. Harbiye mektebinden bir müfreze, Bulgar ve Yugoslav milli marşları refaketinde ihtiram merasimini ifa etmiştir. Kral A- leksandr müfrezeyi teftiş ettikten sonra, kral Boris, Yugoslav kral ve kraliçelerine askeri ümerayı ve hükümet azasmı takdim etmiştir. Bundan sonra kral ve kraliçe inti- zar salonuna girmişler ve orada belediye reisi kenâilerjiııı: “Bulgar hükümet merkezine hoş geldiniz,, demiş, sonra, kral Aleksandra ekmek ve tuz takdim etmiştir. Sonra, kral ve kraliçe sa- raya gelmişler, çay içmişler, bal- kondan kıtaatın geçişini - seyret- mişlerdir. İkt Krai istasyomlanı saraya hu dar yüz binden fazla tahmin olu- nan ve garnizon kıtaatmın teşkil ettiği kordonlar arkasında bulu - nan halk tarafından bitmez tüken- mez surette hararetle alkışlanmış- lardır. Evlerin pencere ve balkon- ları iki memleket bayrağı ile süs- lenmişti. Halk mütemadiyen ba- ğırarak kralların arabasına çiçek- ler atıyordu. j Yugoslav kral ve kraliçesi re- fakatlerinde Bulgar kral ve krali- çesi olduğu halde saat 18 de Sof- yaya 12 kilometre mesafedeki var na sarayına gitmişlerdir. Orada Bulgar kral ve kraliçesi misafirle- rin şerefine bir akşam ziyafeti vermiştir. Yugoslav iıırîc'ıyı nazırı M. Yevtiçin Bulgar hükümet azasiyle mülâkatı pek samimi olmuştur. Sofya, 28 (ALA.) — İyi bir membadan alınan haberlere göre Yugoslavya kralı Fransayı resmen ziyaret edecektir. Kral, bir Yu- goslav harp gemisi ile 9/10 tari- hinde Marsilyaya gelecektir. —— j Çin Şark demiryolları Mançukuya satılırsa.. Moskova, 28 (A.A.) — Röyter ajansının aldığı bir habere göre, Çin şark demiryolunun Mançukuo hükümetince satın alınması fiyatı aşağı yukarı tespit — olunmuştur. Tediye şartları ve mezkür hatta çalışan memurların istikbali gibi bhalledilmesi icap eden daha bir kaç pürüzlü mesele vardır. — Bu ilk itilâf yarı resmi müzakereler esnasında elde edilmiştir. İyi mâ- Tâmat alan mahafi|l bu müzakere- | lerin Sovyet Rusya ile Mançukue | arasında resmi bir kenferans akti