29 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

29 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Parlâmentolar kon feransı bugün son içtimaını yapıyor Folklor : Bilmeceler Türk - dili araştırma kurumu başkâtibi Kemalettin Şükrü Bey “Bilmeceler ve ninniler” andlı bir eser hazırlamaktadır. Henüz basılmamış olan bu eserden ba- zı parçalar alıyoruz: Sıra sıra söğütler Biribirini öğütler Karşılığı: Dişler. İri gözler ufak gözler Eli gizler bizi gözler Karşılığı: Pencere kafes. Üstü çayır, biçilir Altı pinar, i; Karşılığı: Kayun Tangır elek tangır saç Elim hamur karnım aç ;Karşılığı: Ramazan Boynunda yular İşsiz adam arar Karşılığı: Nargile, El kadar yonga Dağdan domuz indirir Karşılığı: Tarak Tandırdan geldi bir konuk Önüne yemini koduk Ne yeminin kemiği var Ne konuğun dişi var Karşılığı: Çocuk, meme Annesi yaprak Kızı toprak Karşılığı: Ev | Anası yayma kadın Babası büklüm hoca Kızı güzelerden güzel Ulu sohbetlerde gezer Karşilığı: Asma . şarap Ah umutlar umutlar Kevser nurunda bulutlar Ayağından emer 'Tepeciğinden yumurtlar Karşılığı: Buğday Dedem deve.. girmez evt Kes başını girsin eve Karşılığı: Şemsiye Parmak parmak yapısı Göğe kadar kapısı Karşılığı: Sepet Dam üstünde kadı gibi Gözleri var cadı gibi Karşılığı: Baca Cansız doğar canlanır Kehdi etini yer tavlanır Karşılığı: Civciv Su koresi Bostan borusu Karşılığt: Buz Sabahleyin kalktım. Bacayı boynuma taktım Karşılığı: Etanri Karşıdan bir ay doğmuş Ayı görenler olmuş Anası kundaktaykem Kızının kızı doğmuş Karşlığı: Gül Kara tavuk kakıldar Kanatları şakıldar Karşılığı: Kalbur Kuyruklu kumbara Yem atar ambara Karşılığı: Kaşık Bir ağacı oyarlar İçine tın tın kayarlar “Ağlama tıntoncuğum Şimdi kulacığmı burarlar Karşılığı: Keman Vardım baktım yatmışlar Baldırı baldıra takmışlar Gözleri burunları kışılar “arsılığı: Manda İşçi mahallesindeki bakkallar Küçükpazarda” bakkal Hara- lambo Efendi, dükkânmımn erken kapandığından şikâyet ediyor ve diyor ki: Dükkânların kapanma santle - rinin tahdidi işi beni ve emsalimi çok zarara sokmuştur. Küçükpa- zarda oturan halkın çoğu fakir ve fabrikada, şurada burada işliyen amelelerdir. Bu amelelerin mühim bir kısmı gece saat onda, on birde evlerine dönerler, halbuki zavallı- lar evlerine döndükleri vakit dük- kânları kapalı buluyorlar. Ve bir- çoğu da zannederim aç yatıyor. Tabit bunların bu zarariyle biz de zarar ediyoruz. Çünkü alış- verişlerinden mahrumuz. Dükkânım eskiden - şöyle, böyle yirmi beş otuz liralık alışveriş ya- par ve bana da beş ön kuruş kâr bırakırdı. Şimdi ancak üç veya dört lira ile kapatıyorum. Bu alış- verişe karşı da elli üç Hra küsur kuruş kazanç vergisi veriyorum. Tesviyeciler cemiyeti faydalı olur Mahmutpaşada Bezcilerde 19 numarada tesviyeci Aptullah usta ne diyor: '“Ben sanayii bahriyeden yetiş- meyim, 10 yaşındanberi bu san - atla uğraşırım. San'atımdan çok memnunum. Hatta oğlumu da ya- nımda çalıştırıyorum, Kendi hesa- bıma, hiç işsiz kalmadım. Birçok esnaf işsizlikten şikâyet eder, fa- kat ben şikâyet etmiyorum. Çün - kü iş yapıyorum. Daima işim var- dır. Belediyenin dükkânların er - ken kapanması hakkında verdiği karar benim hayatımda va çalış - mamda hiçbir tesir. yapmamıştır. Çünkü ben dükkân sahibi oldu- ğumdanberi her gün muntaza - man akşam ezanında dükkânımı kaparım. Bizim cemiyetimiz yok- tur. Olsa iyi olur, diyoruz. Çünkü, bütün tesviyeciler arasında birlik kurmak lâzımdır. Iş fiatlarmı tem Amerikada dünyanm en büyük su ben- di yapılmaktadır. Kolorudo nehri ürerinde yapıtlmakta olan bu bendin inşastr — 1097 sevesinde Bitecektir. Resimlerimizde ben- Ain Inşaatma ait İki manzara - gürüyorsu- huz. Solda görülen — muazzam — kule 135 L) metm yüksekliğindedir ve suyu uraklara sevketmek için kullanılacaktır. kömörcülerin . . derdi nedir? Mahmutpaşa Bezciler 31 nu- marada kömürcü Mehmet Elendi diyor ki: ae — Bizim ve bizim gibi dükkân- larmda kömür satan esnafın müş- terek derdi, seyyar kömürcüler meselesidir. Bakmız biz bunlar- dan ne kadar mutazarrır. - oluyo- ruz; Seyyar satıcılar olduğu — için esnaf, dükkânında stok mal bulun duramıyor. Çünkü sonunda - satış yapabileceğine emin değildir. Esnaf dükkânma stok mal ko - yamayınca halk ta bu yüzden mu- tazarrır olur, çünkü; kışın gelen mal ıslaktır, yaştır. Hem fazla ok - ka çeker, hem yanması güçtür... Sonra gene esnaf stok yapama- dığı içindir ki, kışımn kömür fiyat- ları yükselir. Çünkü nihayet, ser- mayeli bi tüccar iskelelerde kömür stoku yaparlar.. Kar ve yağ mur başladı mr fiyatı yükseltirler. Esnafta, kendisinde fazla mal bu- lunmadığı için mecburen - tüccar- dan pahalı kömür alır. İşte gene bu yüzden şiddetli kış larda kömür buhranı görülür... Halbuki, haline göre her esnaf biraz stok kömür yapabilse ne kı- şım kömür fiyatları-yükselir, ne de kömür buhranı olur. Kışın gazetelerin, mahalle için- deki kömürcülerc. ihtikâr yapı- yor, dedikleri şey işte budur. Veresiye alışveriş ve bakallar Üsküdarda bakkal İsmail Hak- kı Efendi diyor ki: — Benim bütün derdim veresi- ye meselesidir. Mahalle bakkalla- rı hep veresiye ile iş yapar. Akşa » ma kadar durmadan terazi işler. Akşam üzeri çekmeceye bekarsa- nız, 50 kuruştan fazla görülmez... Müşterilerimizden bizi de düşün - bit etmek için de cemiyetin fay- | melerini isterim, ” dasr olur kanaatindeyiz. — Ticarette muvaffakı- yetin sırrı Bir mektup Lüks mü, sıhhatmı? Kadıköyünde Kurbağalıdere civa- rında oturan bir okuyucumuzdan bir mektup aldık. Daba ziyade bir “Fer - yatname!” mahiyeti gösteren bu mek- tubu aynen neşrediyoruz: “Geçenlerde Modadaki Çocuk bah- #esinin resmi küşadı yapıldır. Tesisatı hariç'olmak üzere bu bahçenin yalnız toprağına 4000 lira verilmiştir. Ne yazık ki, bu para bir süs ve gösterişe sarfedilmiştir. Bir kere Modanın bu kısmı paralr halkın en ziyade toplan- diği bir yerdir. Denizin karşısında u- yuklar gibi serilmiş yeşil pancurlu be- yaz yalıların hemen hepsinin arka ta- raflarında muntazam tarhlar, nadide ağaçlar, kameryeler, heykeller ve ha- wuzlarla süslü büyük bahçeleri var - dır; Çok hayati işler dururken bu ma- balde oturan çocukların oynamhası i « çin sarfedilen bu para lüzumsuzdur. Çünkü fıkara çocuklar Modadan çok uzak mahallerde toplanmıştır. Bu za- vallıların buraya kadar gelmelerine ne küdretleri, ne de vaziyetleri müsa- İttir. Gelseler bile bahçede asılmiş o- lan tabelâda yazılar talimatnemeye nazaran bu gibi çocukların içeriye gir- mesi imkânsızdır. Kibar çocuklarına — gelince zaten buraya gelmeleri lüzumsuz ve mana- sız bit külfettir. Zira her türlü eğlen- | celeri cami mutazam ve zengin bah- | | mal olan bu bahçenin masraft daha çöleri vardır. | Esasen 4000 liradan çok fazlaya Jüzumlu bir işe sarfedilmesi kararlaş- tırılmış iken bir lüks ve şatalat iptili- €r orâanın yeşil “ve güzel manzarasmı Üsküdarda kebapçı Süleyman | da bozmuştur. Efendi diyor ki: — Ekseri lokantacılar, kebap - çılar işsizlikten, —müşterisizlikten şikâyet ederler, Halbuk! ben etmir" yorum, Çok şükür müşterim de var, işim de... Rahat geçiniyorum.. Bunun sebebi nedir? Yani ben niçin iş yapıyorum, bazı kebapçı- lar niçin iş yapamıyorlar? Çünkü ben; her müşteriye lâ - zım gelen nezaketi gösteriyorum. Bu bir.. İkincisi; görüyorsunuz. Temizlik.. Bu bilhassa bizim san'- alta çok ehemmiyetlidir. Sonrada, fiyatları uygun yap - malıdır... Istanbuldan gelen bir çok müş- teriler, orada yemek - fiyatlarının pek fazla olduğundan şikâyet e- diyorlar. Halbuki böyle olmama - Irdır. İş yapmak için, doğru, kana- atkâr olmak lâzımdır. —— ZAYI — Viktorya dö Berlin sigorta Anonim Şirketi tarafın - dan 10 ikinci teşrini 1341 tarihin- de Mehmet Kadri beyin hayatı ü - -erine akit ve tanzim olunan Bin Türk liralık ve 973237 numaralı sigorta mukavelenamesine ait de- po ilmühaberi zayi olmuştur. Mezkür depo ilmühaberi hali hazırda kimin yeddinde ise, hu - kukunu ispat etmek üzere Vik - torya dö Berlin Sigorta şirketinin İstanbulda, Galatada, Kürekçi - erde, Manhaym hanmda kâin Türkiye Müdiryetine veya - Ber - Hinde kâin merkezine, işbu ilânın tarihi neşrinden itibaren iki- ay zarfında müracaat etmesi rica o - lunur. Mezkür müddetin mürurunda, numarası balâda muharrer sigor - ta mukavelenamesine ait depo il - mühaberi keenlemyekün ve mef - suh addedilerek yerine nüshayı ,L saniyesinin tanzim edileceği ilân A Geçen sene muhterem Başvekili - miz Kadıköyünün Kurbağalıdere ta - raflarından geçerken dereye akmak- tacolan pis Jâğım — sularını hayretle görmüş, bu manzaras: güzel derenin derhal ayıklattırılmasını, -temizlen « mesini emir buyurmuştu. Her gün bir nüfusu hastahanede tedavi ettirilmek- te olan derenin iki tarafındaki bed « | baht evler, kokudan, bunaltıcı sıcak - | larda pencereleri açamamaktadırlar. Kayışdağından, Çamlıcadan kur - tulup gelen temiz hava burada mik- roba kâalbolmalktadır. Senelerden beri belediyeye mazba- talarla müracaatler yapılmıştır.' Ço - cuk bahçesine lüzumlu görülen 4000 Hrayı mütecaviz paranın, muhterem Başvekilimizitt ikaziyle, belediye tara- fından derenin ayıklattırılması — için sarfr Tüzumu kararlaştırılmış, merkez belediyesinden gelen fen memurları - nın tetkikleri neticesi de derhal işe başlamak ihtiyacını hissettirmişti. Bu, aylar, belki senelerce eliren tetkikat ve keşfiyattan bir müddet sonra işit- tik ki, Belediye — Moda burnundaki yeşil sahayı 4000 İiraya satm almış ve bir Çocuk bahçesi yaptırmağa karar vermiş.. Bu haber bizi yıldırımla vu- Tulmuşa döndürdü. Dünyanın hiç bir medeni memle - ketinde görülmiyen, sularında pislik akan bu derenin sahilindeki insanlar artık kendilerini mukadderatın, tabi - atin eline bırakmışlardır. — En hayati bir mesele için Başvekilimizin ikazları üzerine ayrılan bu parayı havaya, lükse sarfetmek günahtır.” Kurbalığı dere sakinleri namma: Rıza Tıp Fakültesi Doçentlerinden Dahili Hastalıklar Mütehassısı Dr. A. Süheyl Her gün saat 14 ten itibaren, hasta- larını, Divan Yolunda N, 169, eski Şark Mahfelinde muayene —— etmektedir.. Muayenebane Telefon: 21422 Bv » — * 60726 olunur. Viktorya dö Berlin Umum Sigorta Anonim Şirketi Tür- kiye Müdiriyeti. an. ; (264) *