29 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

29 Eyilli 1934 Benisn gözüşüm: | Tarama dergisinde yüzde 90 tenzilât Büyük Kurtarıcının dünkü tel yazılarından - öğrendiğimi - ze göre adı “Türk Dili Arı;mmı Kurumu,, na çevrileâ “Türk Dili 'Tetkik Cemiyeti,, , Tarama dergi- sini, henüz basıldığı sırada, visale risale bana göndermek nezaket ve lütufkârlığını göstermişti. Aşağı - | da anlatacağım — uygunsuzluktan dolayı, şahsım namıma hiç bir - şi- kâyetim olamaz. Hattâ, dahası da var: — Bendeki dergiyi bir gün elime aldım. Bir de ne göreyim? İki ri- salesi eksilmiş. Her hırsızlık fena- dır. Fakat, müslümanlık, bir bar- dak su çalıp içmeği haram etme- miştir. Onun gibi, kitap hırsızlığı- da, bazılarınca mübah görülür. Bizim matbaaya girip çıkanlar a- rasında da bunlardan var galiba... Hulâsa, bizim iki risale uçtu... Neyse, eş dost himmetiyle ge- ne tamamladım; ciltlettiim, Bu se- fer, kitap, toptan — kaybolmasın mı7... Halbuki, yanı başımda açık ta duran diğer kitaplara, hattâ, büyük Eneyelopedie'ye - ilişilmi- yör... 'Tekrar, rica, minnet, İbrahim Nezmi Bey üstadımız bana yeni bir kitap hediye etti... Ödüm pat- lıyor; bunu iyi saklıyorum... Çün- kü, dil ink'lâbaım harartlendiği sırada pek İâzım oluyor... Bakıp duruyorum... Bu sayede de dört beş yüz yeni kelimeyi aklımda tut- tuğumu sanıyorum... Her gün baş- kaları hafızama yerleşiyor. Kısacası, dergi, her Türk okur Haa eeanmme ea Uıbı bir ihtiyaçtır. Bu kayboluşlar da o ihtiyacı i- zah etmiyor mu?... Fakat, tarama dergisi, ön lira- ya satılmakta imiş...Bu para, değil böyle bir kitap için, hattâ, o kalın- lrkta ticaret maksadiyle çıkarılmış | diğer bir kitap için bile fahiştir! Tarama dergisini satarak, ona sarfedilen kâğıt parasının ancak bir kısmını çıkarmağı düşünmeli- dir. Dergi, bir propaganda eşeri sayılmalı, meselâ, bir lira, hattâ yarım tirayı gözden çıkaran her- kesin onu alabilmesi temin edil- melidir. Yalnız muharrir ve mü- nevverlerin isimlerini tanıtmışları na bunları bedava dağıtmak - hiç bir şey ifade etmez. Asıl geride ka lanların paratı yoktur! Öğrendik ki, bu kitaptan binlerce basıldığı halde, ancak 192 tanesi para ile satılmış... Saçlarımızı yölacak bir hal... Lâkin, bereket versin, bu, alâkasızlıktan değildir. Bunu, mü reffeh adamlar değil, ülkücü pa- rasızlar almak ister. Memleketi- mizde, işçinin, küçük memurun, hele talebenin eline, haftada, on beş günde bile on lira geçmediğini ve geçse bile bütün ihtiyaçlarını bununla temin mecburiyetinde ol- duğunu da düşünün! Tarama dergisi yrım liraya sa- tılmalıdır. Hiristiyan propagandası teşki- İâtı, aynı kalmlıkta hem de mü- kemmelen ciltli İncil'i yirmi beş kuruşa vermeğe amadedir! (VA-Nâ) Belediye intihabatı Dün cuma olmasına rağmen in- Hihap faaliyetine hararetle devam HABER — Aksar "ostagsı 'ı— : Abonmn senetlerinin ıslahı Elektrik tarife komısyonu gelecek hafta yeni ücre Nafıa Vekâleti imtiyazlı şir - ketler baş müfettişliği, bir çok şi- kâyetlere yol açan abonman se - netlerinin ıslahı meselesile uğraş- mağa başlamıştır. Bu senetlerle, bilhassa saat bo- zulması yüzünden abonelerden fazla masraf alınmak suretiyle bir aersmans: ei 4a meanTaN YeLRE LASadece saN Tar el Mübeccel H. bir kaza geçirdi Eski güzellik kraliçelerinden Mübeccel hanım Büyükadada bir kaza geçirmiştir. Mübeccel hanım gece eşeğe binerek Tur yolunda gezerken eşeğin ayağı — kaymış, güzellik kraliçesi yere düşerek ayaklarından yaralanmıştır. Dahiliye Vekilimizin ziyafeti Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey dün akşam Tarabyada 85 kişilik bir ziyafet vermiştir. Hususi ma - hiyette olan bu ziyafete resmi ze- vatla iktısadi ve mali müesseseler müdürleri davet edilmiştir. ——— 6 ay hapis Dört yorgan içine kaçak ipek- H eşya istif ederek şehrimize çı - karmıya teşebbüs eden Maksut lemimd. Slrkleme mahkemesinde altı ay hapse mah- küm edilmiştir. —— Fuat B. döndü Dün sabah şehrimize geldiğini yazdığımız maliye vekili Fuat bey akşamki trenle Ankaraya dönmüş- tür, himsei — vekimimcei r MA DA Haydarpaşa limanı genişletilecek İktısat vekâleti hazırladığı ye- ni tarifeyi deniz ticaret müdürlü- ğüne göndermiştir. İhtiyacı karşı- lamadığı görülen Haydarpaşa İi - manının, civardaki sahilden isti - fade edilerek genişletilmesi düşü- nülmüş ve nafıa vekâleti bu hu - susta tetkikata başlamıştır. &e eli Nafıa mektebi mezunları kongresi Nafıa fen mektebi mezunlar birliği kongresi dün saat on dört- te halkevinde yapılmıştır. İdare heyetinin senelik faaliyet raporu okunmuş, yeni idare heyeti seçil- miştir. 4, ——— İki kadın yakalandı Küçük çocukları dilenciliğe teşvik eden Saniye ve Hayriye is- minde iki kadın tevkif edilmiştir. — Küçük esnaflara mektep İki sene evvel esnaf işlerini tan- zim etmek üzere bir komisyon top Tanmış ve bu komisyon iki senelik tetkikattan sonra bir nizamname hazırlamıştır. Nizamnamede — cs- naf cemiyetlerinin nerelere tâbi o- lacakları gösterilmektedir. Bun- dan başka küçük esnaf yetiştiril - mesi de nazarı dikkate alınmıştır. Küçük esnaflar için bir mektep a- edilmiş, muhtelif yerlerde konfe - | çılacaktır. ranslar verilmiştir Berberlerin bir mektebi vardır. | nevi para cezası tatbikine — gidil- mesi muvafık görülmemektedir. Baş müfettişliğin çıkardığı he- saplar saatleri her hangi bir se- beple duran abonelerden şimdiye kadar tahsil edilen fazla paraların 200 bin lirayı geçtiğini ınıler - miştir. Abonman senetleri tadil ettiri- lerek şirketin hakiki istihkakı ha- ricinde tahsilât yapmaması temin olunacaktır. Tünel şirketi, mukavelesi mu: cibince Galata tarafında yapma- ğa mebur olduğu büyük binayı in- şa için tarifesine zam yapılmasını istemişti. Vekâlet bu teklifi ka - bul etmediği için şirket Belçika - daki merkezile muhabereye giriş- miştir. Elektrik tarife komisyonu ge- lecek hafta içinde Metro hanında Nihayet yakalandı On beş gün evvel Foti isminde birinin ceket ve pantalonunu ça- lıp kaçan sabıkalı Hasan dün ya- kalanmıştır. Pasta hırsızı Vasil isminde biri dün Şehza- debaşında Şekeret Cemrit efendi— nin dükkânmdan şeker ve — pasta çalarken yakalanmıştır. Sinemaya giriyordu Galatada oturan Yasef ismin - de bir çocuk, dün bir sahte biletle Melek sinemasmma girmek ister - ken yakalanıp polise teslim edil - miştir. Ağaçtan düştü Beyoğlunda Bostanbaşında o - turan Cevdet ağaçtan düşerek a- ğırca yaralanmış ve hastaneye kaldırılmıştır. Bir amele öldü Dün sabah taş ocağında taş ta- şıyan amele Rizeli Ahmet, üzeri- ne düşen büyük bir taşın altında kalarak ezilmiş ve ölmüştür. Te Ai ğinleli Gayrımübadil bonoları Gayrimübadil bonolarını yük- seltmek ve alâkadarlara müzaye - delerde kolaylık göstermek için yeni tedbirler alınması kararlaştı- rılmıştır. w.. — Bekçilere sopa Sene başından itibaren İstan- bul bekçileri için yeni bir teşkilât vücuda getirilmesine karar - veril- miştir. Bekçiler muayyen zaman- larda muayeneye tâbi tutulacak - lar, elbiseleri değiştirilecek, ken- dilerine kulübeler tedarik edile - cektir. Bundan başka ellerine kı- sa sopalar da verilecektir. d aa Kadıköy tramvayı Kadıköy tramvayının 29 teşri- nievelde Bostancıya kadar işleme- si için geceli gündüzlü çalışılmak- tadır. Bostancıya kadar olan ray döşenmesi bitmiştir. Diğer tesisat yıpılııkhdır Şımılı garson ve olekıl'er >lçıı bir ıı;i!ep açılacaktır. tleri tespit edecek toplanacak, yeni elektrik ücreti: ni tesbit edecektir. Bundan sonra tramvay ücretleri kararlaştırıla - caktır. Bunda, tarife formülünün mübhim esaslarından olan kömür fiatleri hakkında Iktısat Vekâleti- nin vereceği rapor esas tutula - caktır. vöVEREYYENN veBi SrDENAE SK vek #REKNAN VC YUNAALAR AY 1Ve) ErEEEELELAysen Etibba muhadenet cemiyetinde Etıibba muhadenet cemiyeti u- mumi heyeti dün Halkevinde top- lanmıştır. Bazı doktorların âzalık larr kabul edilmiş, sonra serbest çalışan hekimlerin inkişafı üze - rinde âza, fikir müdavelesi yap - mışlardır. Bilhassa — pratisyen 'Türk hekimlerinin istikbali üze - rinde konuşulmuştur. Yeni ka - zanç vergisi dolayısıyle hekimler- den gelen ceyaplar da okunmuş - tur. ——— Muhtelit mahkemelerde Muhtelit hakem mahkemesinin yaz tatili hitam bulduğu cihetle Avrüpada bulunan bitaraf reis M. Bök bugün şehrimize gelecektir. 'Tatil dolayısile Avrupada bulu- nan Türk — Yunan mahkemesi reisi de yakında şehrimize gele- V eektr. Teşimevvena ansmüa mahkeme faaliyete başlıyacaktır. Mahkemede bu sefer bakılacak yirmi dört dava vardır. Türk — Fransız mahkemesinde henüz baş- lanmamış yüz otuzdan faz- la dava evrakı vardır. Her iki mah kemenin kalemleri dava evrakları nı hazırlamışlardır. — Şark demiryollarında tenzilât 'Şark Demiryollar - idaresinin banliyö trenlerinde ücretlerde yüz de otuz, Edirneye gidip gelme üc- retlerinde yüzde elli indirdiğini, yeni tarifenin ay başından - itiba- ren tatbik olunacağını yazmıştık. Bundan başka nakliye tarifele- ri de indirilmiştir. Uzunköprü Ticaret Odası, na- fia başmüfettişliğine müracaat e - defek kavun ve karpuz nakliyatı için yapılan tenzilâtlı tarifelerin diğer eşyaya teşmil edilmesini is « temiştir. Baş müfettişlik, odanın teşeb- büsatını ehemmiyetle nazarı itiba- ra alarak bilhassa mevsim itibari- le ehemmiyetli olan odun ve kö- mür nakliye ücretlerini indirmeğe lüzum görmüş ve bu hususta kum- panyaya tebligat yapılmıştır. Şimdi odun nakliye ücreti Çer- kes köyünden İstanbula kadar ton başına 377 kuruştur. Bu çok paha- lr görülerek 200 kuruşa indirilme- si teklif edilmiştir. Diğer taraftan kömürün, odun nakliyesinden farklı olması da mu vwafık görülmüş ve kömür - için ay- ni mesafe ve miktara mahsus nak- liye ücreti 240 kuruş olarak teklif olunmuştur. Kumpanya bu teklife ait kara - rını kısa bir zamanda verecek ve bl"'lllfellışlııc neticeyi bıldıı'e- cektir. Heyecan verici bir makale (Baş tarafı 1 incide) Daily Mail'in son nüshalarında göre düğümüz ve Fransız matbuatının dahi fevkalâde ehemmiyet verdiği aşağıdaki makaleyi aynen alıyoruz: Avrupa kıtasındaki beynelmilel va- ziyet, sür'atle fenalaşıyor. Büyük dev- letler, yeni yeni müşküller karşısında kalıyor. Lehistan, Almanya ile birleşmiştir. Fransa ile ittifakını bilfül terketmiştir; zira, Almanyayı daha kuvvetli sayryor. Akalliyetler meselesini ileri sürüp Ce- nevreye meydan okuyarak, Almanya ile birlikte hareket etmiş oluyor. * Keza, Yugoslavya da, Almanya ile anlaşıp uzlaşıyor. Avusturyanın — istik- lâli 'meselesinden dolayı Almanya ile İtalya arasında bir muharebe çıkacağı- ni tahmin etmektedir. Sırplar, İtalyan- lart asla sevmemişlerdir ve sevmezler. İtalyanların harbi kıymetinin az oldu- ğuna kani oldukları için, muzafferler tarafında bulunmağı istemektedirler. İtalya — Yugoslav gerginliği öyle müthiştir ki, M. Mussolini, İtalyan mu- rahhaslar heyetini parlâmentolar kon- gresine göndermek istememiştir. Macaristan da Almanya safında cep- he alıyor. Eğer Almanya Avrupada hâ- kim olursa, Trianon muahedesi muci- bince Macaristanın kaybettiği toprak- ları ona iade edecek. Demek oluyor ki, müstakbel ittifak şöyledir: Almanya, Lehistan, Macaris- tan, Yugoslavya... Bunlar, Napoleon zamanından beri Görülmemiş derecede kuvvetli bir zümre teşkil edeceklerdir. Ayrupanın en muharip dört devleti bu zümreye girmiş bulunacaktır. Karşı taraftaki zümre ise şudur: Fransa, Rusya, Çekoslovakya, Ro- manya.... Belki de İtalya.. Bunlar arasında, Fransa, müdafaa mevzuu bahsolmadıkça, hırp işteme- mektedir. Rusya, siyaset ve ordu cihetinden büyük bir keymet ifade etmektedir. Gök- lere çıkarılan Kızıl ordu, kuüvvetli de- gildir. Kuvvetli bile olsa, Siberya tara- fında Japon tehdidi varken kımıldana- maz. İçinde üç milyon Alman barındıran Çekoslovakya, dahili muharebe belâsı yüzünden harbe girişmekten korkar. Romen ordusu, büyük harpte, Avru- panın en liyakatsiz askeri olduğunu is- bat etmiştir. Mütehassısların söylediğine nazaran, Yugoslavya, mantıksız olarak, İtalya ile boy ölçüşebilecek kabiliyette imiş. İşte, Avrupanın yeni vaziyeti bu mer- kezdedir. İngiltere bu çarpışmanm dışmda kal- mak için, kendisine bir plân hazırlamış mıdır? Sir Con Saymonun siyasetimi- zi gösterecek beyanatta bulunması lâ- zımdır. Almanya, şimdiye kadar görülmemiş bir sür'atle tepeden tırnağa kadar si- lâhlanıyor. Bu, bir emrivâkidir. — Hariç- ten aldığı bütün paraları silâha sarfedir yor. Önümüzdeki kış, bu memleket i- gin, pek sıkımntılı geçecektir. Lâkin Al- man milleti, vatanperverane bir taham- mülle, bu hale dayanacaktır. Almanyanın gizli — fabrikalarında, dünyanın en müthiş silâhlart yapılmış- tır ve yapılmaktadır. İkinci derecedeki memleketleri kandi cazibesine çekmek- tedir. Gelecek senenin başında, yenil- mez bir müttefikler cihazı halketmiş bu- lanacaktır. İngiltere hükümeti, bu va- ziyete karşı koymak imkânmmda mıdır?. , Bütün bu sözlerden gu çıkmıyor mu: Ingulnmın en fazla okunan gazeteleri, İngitereyi Almanyaya imale etmek isti- yorlar. Ve İngilterede, matbuat, mülce- sirdir. Hüseyin FARUK Aşirefendi kütüphanesi satılacak Satılığa çıkarılacağı yazılan Galatasaray karakolu ve daha sa- ir binalar arasında Aşır efendi kü- tüphanesi de vardır. Maliye tah » min komisyonu tarafından bu bi- naya 12000 lira kıymelt takdir e - Flîlmi;ür. ç K