30 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

30 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Ş n İ — mesi,, İbaresini havi bir çelenk ko- — sulacaktır. — " Sofya Ziyareti Yugoslavyanın gayesi nedir? Atina, 29 (Husust) — Yugos - lav kralının Sofyaya ölan ziyareti bura siyasi mahafilinde büyılk bir / alâkayla takip edilmektedir. Yu - göslayyanın, küçük itilâfla Bul - garistan arasında irtibat vazifesi- ni görmek istediği zannolunuyor. Sofya, 29 (A.A,) —Dün ak- şam Sofyadaki kral — sarayında parlak bir gale ziyafeti — verilmiş ve bunu Yugoslavya kral ve kra - liçesi şerefine tertip edilmiş olan bir vesmi kabul takip etmiştir. Bu İ ziyafette Yugoslavya ve Bulgaris- | tan kral ve kraliçeleri prens Kiril, prenses Ödeksi, Yugoslavya ha - ritiye nazırı M. Yevtiç, — Bulgar başvekili M. Gorgiyef, — Bulgar hariciye nazırr M. Batolf, hükü - met erkânı, kumandanların mal- yetleri ve diğer sivil ve askert ze- vat hazır. bulunmuştur. Ziyafet esnasında kral — Boris bir nutuk söylemiş ve demiştir ki: “— Bulgar milletinin hislerine tercüman olarak size temin edebi- Hirim ki Yugoslavya ve Bulgaris- tanın beynelmilel sulh ile Balkan sulhunun tarsini için sarfetmekte oldukları mesaiye pek — kıymetli bir yardımı dokunacak olan bu | ziyaret memleketimizde derin a - kisler — husule getirecek — ve iki memleket arasmdaki müukarenet içinde inkişaf ve terakki etmesi - ne medar olacağı itikadını kuv- vetlendirecektir. Katiyetle kani- im ki müşterek mesaimiz komşu ve yakın olan milletlerimize yakın bir istikbal temin edeceğiz.,, Yugoslavya kralı, — verdiği ce- vapta bilhassa şu noktaları teba - vüz emrmi;tin e *— Bulgaristanla Yıııııılıvyı yorulmılnıım dostluk — yolunda ilerlemiye devam etmek suretiyle beynelmilel teşriki mesai fikrini takviye edecek, milletlerine asude ve devamlı bir inkişaf temin ey - liyecekler ve bu suretle milletleri- miz, diğer milletlerin hürmetle itimadına mazhar olacaklardır.,, Belgrat, 30 (AZA.) — Yugos- lavya ajansı bildiriyor: Kral —Aleksandr'nm Sofyada yaptığı seyahate matbuat sayıfa- lar dolusu yazı tahsis etmekte ve bu hâdisenin iki kardeş millet a- rasındaki mukarenette yapacağı eh_ı”tlı rolü hbıruz ettir- mektedir. " Zagrepte çıkan Novosti ıuo- tesi diyor ki: ' | "Yııoılım ve Bıılnrîıtıı & rasında samimi bir dostluğun te- essüsüne artık hiç bir mani kal- mamıştır. İki memleket — henüz kalledilmemiş bBazı küçük mesele- /| leri de tasfiye ettikten ve iki kar- deş millet münasebatmna uygun si- yast hareket birliği tesis edildik- ten sonra sağlam bir ittifak ka- zanmış olacağız. Mareşal Hindenburg için merasim Berlin, 30 (AZA.) — Mütevef- fa Reisicumhur Mareşal Hinden- burgun doğduğu gün olan 2 birin- Ci teşrinde bir müfreze asker Tanenberg abidesinde nöbet bek- Kiyecktir. Bundan başka Hinden- — burgunlâhti üzerine de “Adolf — Hitlerin minnet ve sadakat nişa- Bir tren kazası oldu Kazada on bir kişi ölmüş, yirmi bir kişi yaralanmıştır Sovyetlere 2,000,000 liralık mal satacağız Hâdise lngı'lterede' büyük bir teessür uyandırdı Londra, 29 (A.A.) — Varvik- | şayırda Varvik iltisak noktasında bir sürat treniyle adi bir yolcu treni çarpışmışlardır. On bir ki- şi ölmüş, yirmi bir kişi yaralan- mıştır. Ölenlerin üçü kadındır. Amele, hekim ve hasta bakı- cıları yetiştiren otomobil ve oto - büslerin fenerlerinin ışığında, bü- tün gece hat boyunda, çarpışan trenlerin altında kalan yolcuları | kurtarmağa çalışmıştır. 134 yaşında bir kadın Berut (Hususi) — Aslen İstan- | bullu ve Türk olan Abdülhamit kı- zı Ayşe isminde bir kadın hükü- mete müracaat ederek hiç kimsesi kalmadığından — ve Lübnanın en yaşlı kadını bulunduğundan ba- hisle kendine yardım - edilmesini | istemiştir. Bu kadının sözüne gö- re, kendisi 134 yaşındadır. Vak: tiyle Mısır ordusu Suriyeyi işgal | ederken otuz yaşında, iki çocuk a- ı İ nası bulunuyormüuş. İrdebtiğileii Ankara elektrik ve Havagazı şirketi Ankara, 29 (Hususi) — Nafıa vekâleti, yakında Ankara elek- trik hava gazı şirketi muamelele- rinin tetkikine bir komisyonu me- mur edecektir. Vekâlete yazılan şikâyetlerin en başında, şirketin halktan al- makta olduğu kilovat fiatlarınm ve hava gazı saat kiralarının çok- luğu gelmektedir. aei roma-Paris yolculuk müddeti kısaltılıyor Rama, 29(A.A.) — Sürat tren- lerinin seyir müddetleri kısaltıla- cak, Romadan Parise 24 şaatten az bir müddette gitmek mümkün olacaktır. Buna mukabil Sov&etlerden yapaca. ğımız ithalâtın 650000 li ralığı kafkas hududundan olacak Ankara, 29 (Hususi) — Soy - yet hükümetiyle yapılan son tica- ret itilâfı mucibince, önümüzdeki ikinci kânun sonuna kadar mem - leketimizden Rusyaya iki milyon Türk liralık yün, tiftik, canlı hay- van, av derileri, zeytin, portakal, gönderilecektir. Buna — mukabil Rusyadan ithal edeceğimiz eşya şunlardır: Metre mikâbı 30 gramdan yu - karı kâğıt, 450 bin kiloluk kesil - memiş, yazı ve iyi cinsten matbaa kâğıdı; ağaç makaralara sarılmış muhtelif cinste pamuklu iplikler; çeşitli boyâlr boyasız 1.700.000 ki lo pamuklu mensucat: yere serme ğö- mahsus muhtelif renkte muşamba; çini - den, porselenden yapılmış - sofra, İktisat Vekili İzmirden ayrıldı İzmir, 29 (A. A.) — Şehrimiz- ü« masntarlı mametanacu de bulunmakta olan İktısat vekili | Gal maden amelesi murahhasları Mahmut Celâl bey bugün saat 16 perşembe günü Londrada elde e- da hususi trenle İspartaya hareket | etmişlerdir. Alsancak şimendifer durağında vali Kâzım — paşa ile | müstahkem mevki kumandanı ve- kili Miralay Rasim bey ve beledi- yereisi Behçet Salih, C. H. F. ida- re heyeti reisi Avni Doğan beyler- le İzmirde bulunan meb'uslar ti - caret ve sanayi odası reisi Türko- fis müdür ve erkânı, cemiyetler reisleri, iktısat vekâletine mensup devair rüeşası, milli bankalar mü- dürleri, matbuat erkânı tarafın - dan uğurlanmıştır. Vali Kâzım pa şa İspartaya kadar vekil beye re- fakat etmektedir. Sabah gazeteleri ne diyorlar? tuvalet, salon eşyası; elektrik mal- zemesi; çeşitli şişe mamulâtı, lâm ba şişeleri; pencere camları; elek- trik ampulleri; font, demir çelik- ten mamul alât ve edevat; mut - fak takımları; kahve değirmenle - ri, bakırdan yapılmış tek ve kab- lo; petrol, benzin ve petrol müşte- katiyle müteharrik makineler; çe- şitli elektrik motörleri; akümülâ - törler; piller; motörsüz velespit « ler; 25 bin kiloluk kalınlığı iki milimetre ağaç mamulâtı, 1. mil - yon 500,000 kiloluk karışık ve saf antrasit, 25.000 kiloluk lâstikten yapılmış kaloşlar. Ithalâtın 650,000 lirasına ka - c aü ğ edu Keiğ dudundan, ötekileri de - diğer gümrüklerden ithal edilecektir. Ingiliz amelesi grev yapmıyacak Kardif, 29 (A.A.) — Cenubi | dilen hal suretini kabul — ve grev | kararını geri alnııiı karar - ver- | mişlerdir. ——mmaç Rekor için uçuş Marsilya, 29 (A.A.) — İngilte- | re ile Avusturya arasmda yeni bir uçuş rekoru tesis etmek için dün | ! İngiltereden hareket eden ve ha- reketindenberi — kendisinden hiç | bir haber alınamıyan' Avusturalya İr genç tayyareci Mis Tompson |* bugün Marsilyada karaya inmiş- ' tir, ) VAKIT — Mehmet Asım Bey | yata da faydasr vardır. Mehmet | rupa meselesi karşisında - İtalya- | Kadıköy — Suadiye tramvayınm bir iki güne kadar işlemeğe açıla- cağımdan bahsederek — Anadolu yakasında tramvay yapmağa ka- rar verdiği zaman işe Üsküdar — Kısıklı hattı gibi varidatı en az bir hattan başlamanın hatalı bir hare- Ket olduğunu anlatıyor. Vakıt baş muharriri belediyenin yeni hatlar yaptırmasından zarar göreceğini pek muhtemel görmiyor. Çünkü yeni hatlar en asgari hesaba göre yapılmıştır, bu tahminlerin - füili- yatta tahakkuk etmesi kuvvetli. dir. Tramvaylar, otobüsler gibi benzin değil, yerli malr kömür «& Barfeder. B itibanla milli ildisadı. Asım Bey bu işin başarılmasında himmeti görülen Necmettin Sahir Beyi tebrik etmektedir. CÜMHURİYET — Yunus Nadi Bey bugünkü makalesinde gene ormancılık işlerinden bahsetmek- tedir. Nadi Bey ormanlarmızı munhasıran devletin işletmesi ta- savvurunu, tatbiki gayri kabil, ik- tisadiyata zararlı, ormanları tah- rip edici bir tedbir olarak kabul etmektedir. Ona göre devlet bu işi yaparsa astarr yüzünden pahâ- İt olacak, kereste iİhracatımız müş- terilerini kaybedecektir. MİLLİYET — Ahmet Şükrü Bey “Avusturya, ttalya ve Yugos- lavya,, başlıklı yazısında Orta Av- a ae e nin aldığı vaziyet üzerine Yügos. lavyânın neden — kuşkulandığını anlatıyor. Ahmet Şükrü Bey Dol- fusun katli hâdisesinden sonra Al- manyaya karşı alman vaziyet do- layısiyle İtalyaya yaklaşmış olan Fransanın İtalya ile Yugoslavya- nın ralarını bulursa bunun cidden mühim bir siyasi muvaffakiyet sa- yılacağını kaydetmektedir. ZAMAN — İmzasız başmaka- lede silâhlanma meselesine millet- lerin vermeleri lâzım gelen büyük ehemmiyet tebarüz ettirilmekte, silâhlar “milletlerin dili ve sesi,, diye adlanıdırılarak bu ehemmiyet | sanlatılmaktadır. ee a trol edeceklerdir. - seçimi Yarın merasimle başlıyor Şehir Meclisi intihabatı yarım baş- hyacaktır. Dünden itibaren şehrin her tarafına propaganda afişleri, duvar i- lanları yapıştırılmıştır. Bu afiş ve ilânlarla vatandaşların lye intıhabatında — rey vermeğe çağırılmaktadır. İntihabın başlaması münasebetiyle bugün de bir alay geçişi yapılacaktır. Hazırlanan programa göre, bugün a. at on dörtte alaya — iştirak edecekler Sultanahmette Ticaret mektebi önün- de toplanacaklardır. Alay saat on beşte hareket edecek, Belediye, firka binaları önünde nu - tuklar söylenilecek, sonra Eminönü ve Patih sandıklarını taşıyan kamyon- lar Fatihe ve Eminönü kaymamaklı - ğına gitmek üzere ayrılacaktır. ı.uıı%mm nünden, —on ıkıu Fatihten, on ikisi Beyoğlundan, beşi Böşiktaştan, üçü Sarıyerden, üçü Beykozdan, dördü Us- küdardan, beşi Kadıköyünden, ikisi Bakırköy, biri adalardan seçilecektir. Dört yıllık çalışma İstanbul umumi meclisi intihabatı- nn yapılmakta olduğu şu sırada gene C. H. F. namzetlerinden teşekkül et- miş olan bundan evvelki Umumi mec- Hisin geçen dört yıl içinde yaptığı iş- leri göz önüne getirebilmek için kü - “gük bir hülâsa yaptık. İstanbul Umu- mi meclisi geçen dört yıl içinde maa- rif sahasında şunları yapmıştır: Dört yıl içinde Belediye hududu içinde 28, köylerde 31 ki, ceman (59) mektep yeni olarak yapılmıştır. Bun- Tarın yerleri şunlardır: Resağlu kaza: Büyük. tipte; m.......,.f'.'h"%..,. Ve zapkapı) da 4, (Kasımpaşa), (Fındık- 1ı), (Kuledibi), (Bomonti), küçük tip- te: (Cihangir), (Halıcroğlu).. Fatih kazası dahilinde, büyük tip- ter (Çarşamba), (Topkapı), (Davut- paşa), (Unkapanı), (Eğrikapı), (E » yüp). Küçük tipte: — (Rami Eyüp), (Nişanca), (Cibali). Üsküdar kazası dahilinde (Hün - kâr İmamı), tİhsaniye). Beykoöz kazası dahilinde: —(Bey - koz), (Aanadoluhisarı), (Kanlıca), (Bozhane), (Poyrazköy), (Cümhu - riyet). . Kakırköy kazası dahilinde: (Mah- mütbey), — (Bakırköy), (Yeşilköy), (Firuzköy). Beşiktaş kazası dahilinde: (Dlhlı— taş) ta. Kadıköy kazası dahilinde 1931 de inşasına karar verilen mektepler: (İk- baliye), (Y.ueıiınw). (Merdiven » köy)a Sarıyer kazası dahilinde: (Petna - | hor), (Yeniköy), (Karaburun) . Kartal kazası dahilinde: (Pendik), (Samandira).. Silivri kazası dahilinde: (Merkez), | (Çanta), (Mandıra) da,, Şile kazası — dahilinde: — (Ağva), (Tekke), (Kabakoz) da.. Çatalca kazası dahilinde: (Boşde- re), (Yeniceova), (İzzettin), (Elba « san), — (İhsaniyeköy), (Muratbey), (Anarşe), (İstiranca), (Akköy), (Ku- ruköy).. Yalova kazası dahilinde: (Çınar « * cik), (Kadıköy), (Lüledere).. ——— Bazı vilâyetlerde Çiçek hastalığı var “Ankara, 29 (Hususi) — Sıhhat Vekâleti, Zonguldak ve Manisa « da görülen birkaç çiçek — vakası üzerine, vilâyetlere — umumi bir tamim gönderecektir. $ Vekâletin son emrine göre, kü- çük sıhhat memurları aym yirmi gününde köylerde — gezdirilecek- İer, aşı tatbikatını sıkı sıkıya kon-