30 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

30 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

©* Wey,uw&? Taymis gazetesinin mesait arkadaşları Dünyanın her yerinde gürültü | ile mücadele mevzuu bahistir. Seyyar satıcıların, tekerleklerin, kornalarm çıkardıkları gürültüleri Londra şehri de dindirmek istiyor. Fakat, gazete satan müvezzi- larin haykırışları, bütün şehirler- | de sevimli bir vatandaş nidası ad- | dedilmektedir. Bunlar, medeni seslerdir. Hiç bir yerde çocukla., a susturulması düşünülmemiştir. Yalnız Istanbulda bu tecrübeye girişilmiştir. Taymis gazetesinin muhabiri, Istanbuldaki bu tedbirden bahse- | derken, bizim mini mini müvezzi- | lerimiz hakkında bir tabir kullan- mış ki, hoşuma gitti: “Meslekdaş,, demek nüktesini kullanmış!... Düşünün: Koskoca Taymisin bizim müvezzi çocuklar, meslek- daşı oluyor.. Öyle ya: İkisi de ga- zeteci... Müthiş bir #azanın önüne geçildi Evvelki gün, Beylerbeyi sara- Istanbul İzmir yolu kısaldı Buradan Bandırmaya gidenler bekle- İzmir — Kasaba hattr tren tarifesi yarından itibaren değişe - cektir. Yeni tarifeye göre, pazar ve çarşamiba günleri saat on üçte İzmirden kalkacak olan — sürat treni 18.48 de Balıkesirden geçe- rek 20.45 te Bandırmaya gelecek- tir. — Bandırmadan saat 6.35 te, Tayyare Cemiyeti Dispanser açtı İştanbul Tayyare — Cemiyeti, halktan gördüğü rağbete bir mu - kabelei şükran olmak üzere Lüâle- li apartımanlarında bir dispanser açmıştır,. Dispanserde şimdilik haf tada dört gün fakirlere bakılacak- tır, Hayvan sergisi yarın ymda, parlâmentolar murahhas. ları şerefine bir çay ziyafeti veril. di. Mal” — olduğu üzere, Beyler- beyi savayı, daima kapalı durur. Bu kocaman binada bir iki bekçi bekler... Bütün salonlar, — odalar, abdesthaneler falan kilitlidir... Halbuki, buraları, bir günlük açıldı. Murahhas hnnımlırmdın biri, Kendine çeki düzen vermek, elini ):k%e:“’ıllfel:râ:n bır;ı.;h;l;- miş... Fakat, tam çıkacağı sırada, tokmağın katiyen çevrilmediğini görmüş... Biçüre, içerde, bağırmış, çağır- mış... Lâkin, sesini bir türlü işitti- rememiş... O esnada, murahhasla- ti götürecek olan vapur da, rıhtı- ma yanaşmış... Bereket versin ki, tam o aralık, Başka bir hanım, elini yıkamak ihtiyacını duymuş da — ayni yere uğramış... Misafirimiz sesini işit- tirmiş... Yoksa, bekçiler, elektrikleri söndürüp daireleri kapatacaklar ve biçare kadıncağızın nereye git- tiği anlaşılamıyacakmış... Tabii, kimsenin aklına, orada olduğu gelmiyecekti... Bir daha dairenin ne zaman açılacağını Allah bilir- di... Müessif bir hâdise olmadığın- dan dolayı çok memnunuz... (Hadice Süreyy) Biçki Yurdunda sergi Türk kadınları biçki, dikiş yur- dunun 21 inci sergisi dün Divan . yolundaki binasında saat on dört. te açılmıştır. Sergide, talebe hanımların teş- hir ettikleri eserler, bunlar ara- sında mantolar, tayyor, beyaz ça- maşır işleri, erkek ve Radın pija- maları, kumaşlar üzerine file iş- leri, ve abajurlar ve yan dikişle- ri olmıyan ve talebeden Avniye hanrmın üç parçadan yaptığı taf- larla diğer hanımların yaptıkları eserler, davetliler üzerinde ga- yet iyi bir teşir brrakmıştır. Şimdiye kadar buradan çıkan talebelerden otuz iki hanımı, muh- telif vilâyetlerde müessese açmış- lardır. Bu sene de on beş hanım muhtalif vilâvette müessese aca- | biiye muallimliğine tayin edilmiş- | mahküm edilmiştir. Ke; açılıyor Hayvan sergisi yarın saat on dörtte merasimle açılacaktır. Ser- gide, puvantaj heyeti dün de tay- lar üzerinde tetkikat yapmıştır. Bugün tasnif yapılacaktır. Sergi, iki gü açık bulundurulacaktır. — aaçsmene Namzetlik hakkı veril- miyor Lise hılşıloryuındı bir ders- YaR AEMASİN kalan lalede HÇ 40ne evvelki bir vekâlet kararı muci - bince fakültelere namzet olarak yazılabiliyorlardı, Bu istisnat vaziyet lise talebesi için ikmalden kastedilen faydayı temin edemiyeceği dikkate alma- rak talim ve terbiye heyetinin gös- terdiği lüzum üzerine bu karar maarif vekili Hikmet bey tarafın- dan kaldırılmıştı. 'ğrendiğimize göre — vekâlet istisnailiğin kalkması — kararı - nı bir prensip olarak aldığı için bir dersten ikmale kalanlar - için istisnaf karar kabul etmiyecek ve böyle talebeye namzet talebe hak- kı verilemiyecektir. özcieğüküi Yılan hikâyesi Lâstik ve deri sanayit erbabı arasında çıkan rekabeti tetkik e - den komisyon raporunu bugün o- da heyetine verecektir. Bu rapor yarın toplanacak olan idare heyetinde müzakere edile - ecektir. beslayei 5 Ilk tedrisat kadrosu 934 - 935 ders senesine ait ilk tedrisat kadrosu maarif vekâle - nitce tasdik edilerek maarif mü - dürlüğüne gönderilmiştir. Kadro- da iki yüz elli muallim arasında değişiklikler yapılmıştır. Bu ara - da yeni açılan sekiz ilkmektebe ilâve muallimler verilmiştir. Kad- | roda her muallime 26 saat ders verilmiştir. İstanbuldan mülhaka- ta gönderilen muallimlerin adedi 25 tir. İki tayin Uluköy orta mektebi müdür muavini Hadi Fikri bey Haydar - paşa lisesi müdür muavinliğinc, Haydarpaşa lisesi tabiiye mualli- mi Malik bey Pertevniyal lisesi ta- Cumartesi ve salı günleri saat 23.50 de Bandırmadan kalkacak olan sürat treni 2.28 de Balıkesire varacak, 8.25 te de İzmire muva- salat edecektir. Cuma, cumartesi, pazartesi, salı, perşembe günleri de yolcu treni işliyecektir. Yolcu trenleri lz- mirden 7.15 te hareket edecekler- dir. saat yirmi dakikada alacaklar- dır. Diğer taraftan İstanbul Ban- dırma arasında vapurların da iş- lemesi intizama sokulmuştur. Her hafta cumartesi ve salı günleri sa- at on beşte İstanbuldan kalkan vapurla Bandırmaya giden yolcu- vraiKELEBETENEL A LAN SA ARRARAR IN LangüğYEN UA LABA LizRaSErme Ti vaz Taşla yaraladı Kapalı çarşıda İranlı kahveci Akl ile terzi Kirkor arasında bir alacak meselesinden kavga çık - mıştir. Ali, Kirkoru taşla yaralı - ak kaçmışsa da bilâhare yaka- Bıstır. sısııııuı-uıdu ş Dün Sirkecide bir gömlekçi | dükkânından yangın çıkmışsa da | itfaiye tarafından söndürülmüştür Odunla vurdu Lânganm Hisardibi sokağında | sandalcı Hüşeyinle Celâl kavga etmişler, neticede Celâl, odunla Hüseyini ağır surette yaralayıp kaçmışsa da bilâhare yakalan - mıştıir. Hüseyin Cerrahpaşa hastane » sine kaldırılmıştır. Karebete çarptı Mehmet efendi isminde birinin idare ettiği motör, Beyoğlunda Macar caddesinden geçerken do- kuz yaşlarında Karabet isminde bir çocuğa çarparak yaralamıştır. Mehmet efendi yakalanmıştır. bir iddia Kantarcılarda Üç yıldız biskü- i mağazası sahibi Lazari efendi - nin Mustafa isminde birine ait » d yüz elli lira parayı çaldığı iddia | olunmuş, Lâzari efendi yakalan - mıştır. Esnaf bankası tahkikatı Esnaf bankası — tahkikatiyle meşgul bulunan müddeiumumil muayinlerinden Muhlis bey bu husustaki tetkikatını bitirmiştir. Ayrıca iki komisyon tarafından yapılan tahkikat Taporlarını da tetkik etmiştir. Fezlekesini yakım» da hazırlıyacaktır. Madam Katina mahküm oldu Esrar satmaktan suçlu madam Katina ile Keğamım sekizinci ihti- sas mahkemesinde duruşmaları bitmiş, Madam Katina bir sene hapse ve 200 lira para — cezasına ğam bera « İzmir — Bandırma arasında | sürat trenleri sekiz saat kırk beş | dakikada, yolcu trenleri on dört | | almak üzeredir. Birlik, meden trene binip İzmire gidecekler lar, ayni gün beklemeden sürat trenine bineceklerdir. Pazar ve çarşamba günleri İz- mirden saat on üçte kalkacak sür- at treniyle Bandırmaya gelecek yolcular, derhal kalkacak olan vapurla saat 17 de İstanbula ge - leceklerdir. Yumurtacılığımı- zın - inkişafı Haber alındığına göre Yumur- tacılar Birliği yumurtacılığımızın inkişafı için yeni bazı tedbirler köylüyü yumurtacılığa teşvik etmek üzere broşürler hazırlamıya başlamış - tır. Bu broşürler yumurta ihraç mıntakalarında köylüye dağıtıla- cak, memleket tavukçuluğuna a - zami ehemmiyet verilmesinin te - minine çalışılacaktır. Yapılan bir hesaba göre, yu - murta ihracatımız, 931 senesinde on küsur milyon liralık gelir temin ederken geçen yıl bir buçuk mil - yona kadar düşmüştür. Bunun ge- ne eski haline getirilmesi imkânı araştırılmaktadır. Her şeyden evvel yumurtaların Yaze olarak ve iyi ambalâi icersin- de sevki hususunda azami itina gösterilecektir. Her gün muhacır geliyor Son aylar içinde her gün Bal- kanlardan muhacir - gelmektedir. Dün de haylice muhacir gelmiş - tir. Bunlardan işleri bitirilmiş o - lanlar şehrimizde durdurulmadan iskân yerlerine gönderilmektedir. | Muhacirlere yeni iskân kanununa göre bütün kolıylıklar goıterıl - mektedir. « ——— SIYASETR . Cihan petrol ... A istihsalâtı “İl Giornale a'İtalia” 23 Eylül 1954 Cihanda bir çok memleketler var - dır ki, petrol istihsalleri — mefkut ve verimsiz olduğu için mühim teşebbü - satta bulunmaktadırlar, Senelerce se- meresiz kalan araştırmalardan sonra buzün İngilterede petrol kuyuları aç- mayı kolaylaştıran kanunlar tanzim e- dilmiştir. Almanyanın senelik ham petrol is- tihsalâtı 240 bin ton olarak tesbit e- dilmiştir. Almanya hükümeti — petrol istihsalâtını arttırmak ve yeniden pel- rol kuyuları bulmak için fazla tahsi « | sat ayırmıştır. ! Fransa, her — sene yatmiş binden yetmiş beş bin tona kadar petrol is - tihsal ediyor. Fransa hükümeti kendi müstemlekeleri olan Merakeşte hattı istivade ve Madagaskarda petrol için teşebbüslerde bulunmaktadır. Yugoslavya Kaprionika ve Lutboy havzalarında petrol taharri etmekte - dir. Bulgaristan hükümeti de Permiç Givarında taharriyat yapmış ise de bu taharriyat semeresiz kalmıştır. Çekoslovakya da geçen sene Josina mintakasında bir petrol menbar bul - muştur. Hali hazırda az miktarda pet- rol elde ediliyor. Bu miktarın ileride artması muhtemeldir. Avusturya hükümeti bir seneden beri Zisterdot havalisinde petrol ma. denleri aramaktadır. Romanyadan maada Balkan mem « leketlerinde petrol istihsali için ümit beslenilmiyor. Akdeniz — memleketleri arasında vaktiyle petrol istihsal eden ket, Mısır idi. Hurghade, Gemsha ve Aba » Durba mmtakalarında her sene iki yüz elli bin ton petrol elde ediyor. du. Son soneler zarfında petrol istih- | sal eden — memleketler arasına — İrak | memleketi katılmıştır. İrak, her sene dört milyon ton pet- | rol istihsal etmektedir. İrakın kuyvet- Ki petrol iİştihsalâtı — diğer devletleri tahrik etmiştir. Fransa hükümeti Ha- Tep ve Cebeliberişi civarmda mühim a- raştırmalar yapmaktadır. Diğer taraftan Türkiye hükümeli de bu hedef için mühim tahsisât ayır- | a | Trabulus Garpte dahi petrol ku « yuları mevcut olduğu - söyleninekte « dir. Bu suretle petrol politikası günün | meselesi olmuştur. | Cihan petrol istihsalâtının kısını â- | zamı İngilterenin mürakabesi altında Şark Demir yollârı tarifesi Şark demiryollarının bilet pa - raları üzerinden kabul ettiği yüz- de elli tenzilât, yarından itibaren tatbika konacaktır. Kumpanya bu hususta bütün hazırlıklarını bitir- miştir. Bir buçuk aydanberi devam eden ucuz tenezzüh trenleri, ucuz tarifenin tatbikıha geçilmesi dola yısıyle kaldırılmıştır. Yapılan tenzilât, gerek büyük hatta ve gerek banliyö seferlerin - de aynen tatbik olunacaktır. a Ekmeklere mısır unu karıştırıyorlar Bazı fırıncıların ekmeklere mı- sır unu karıştırarakk, ekmekleri beyazlaştırdıkları — anlaşılmıştır. Ekmeklerin çeşnisi muayyen ol * duğundan mısır unu karıştırması bir sahtekârlıktır. Bu itibarla be - lediye şubelere gönderdiği bir ta- mimde mısır unlu ekmeklerin he- men müsadere edilmesini bildir - miştir. Bundan başka ekmeklerin a - çık kıplıtlı ve çuvıllırlı uşln - dığı da bulunmaktadır. — İngiltere hükümeti | petrol hakkında saerbest — ticaret sis - temleri takip etmektedir. Ş Fransa hükümeti petrol taharriya- tı ve istihsali için en mükemmel ve en müsmir kanunlar tanzim ve neş « retmiştir. 1 Italya hükümeti de petrol ithalâtı ve ihracatı hakklında yeni bir kanun : tanzim eylemiştir. Gümrük memurlarının “imtihanı Gümrüklere alımacak memur - Jarm imtihanına perşembe günü başlanacakıtr. İmtihanlarda baş - müdür Seyfi bey bulunacaktrı. Tllüdülekaki Tramvay Şirketinin davası Yazıldığına göre, "Tramvay şirketi, nafın vekâleti aleyhine Şü- rayı devlet nezdinde bir dava aç- mıştır, M. Hansesin tensibiyle ha- zırlanan elektrik ve tramvay şir « ketleri idare meclisi ikinci rcisi Uşakizade Halit Ziya beye imza- lattırılan dava lâyihası “Devlet Şürası yükşek riyasetine,, unvanı ile vilâyete verilmiştir. D Irak tayyareleri Evvelki gun Londradan şehri « Ş