25 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 14

25 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 14

lüğ(_:lis bu sabah gizli HABER — Akşam Postası celsede to—plandı (Baş tarafı 1 incide) lerin ailelerine beyan edilmesini va bir dakika süküt edilmesini tek- lif etti. Kâzım Paşa bundan son- ra riyasete on yedi imzalı bir tak- rir verildiğini ve bunda içtimam hafi olmasının teklif edildiğini bil dirdi. Takrir müttefikan kabul o- lunarak salondaki dinleyibiler dı- şarı çıktı. Hafi içtima devam e- diyor. Meclisin bugünkü ruzna - mesinde mühim olarak: 1 — Balkan misakı ve lâyihala- rının ihtiva ettiği hükümleri tat - bik hakkmdaki kanun lâyıhası ve hariciye encümeni mazbatası var- dır. Hariciye encümeninin mazba - tasında ezcümle deniyor ki; — Balkanlarda sulhun muha - fazasına hizmet edici bir vesika olan Balkan misakı icabatının tat bikatını tazammun eden bu ka- nun lâyihası heyetimizce kabul e- dilerek umumi heyetçe de - terci- hen ve müstacelen müzakeresi ve tasdiki... Dünkü celse Ankara, 24 (ALA.) — Cümhu- | riyet Halk Fırka grupu içtima et- miş ve takip edilecek — işler hak- kında Başvekil Paşa, kısa bir mü- zakere açmıştır. Hariciye Vekili Beyin Büyük Millet — Meclisinde beyanatta bulunması münasip gö- rülmüştür. Büyük Millet Meclisinin bugün yaptığı ilk toplantı, Yugoslavya- nımm büyük Kralr Aleksandr Haz » retleriyle dost Fransanm Hariciye Nazırı-M: Bartunun — Marsilyada kurban — gittikleri feci — cina- yet karşısında baştaen büyüğü- müz olduğu halde Türk millet ve hükümetinin duyduğu ' derin acı« nın bir defa daha tezahürüne mey- dan vermiştir. Bu itibarla Büyük Millet Mec- Tisinin bu ilk toplantısı fevkalâde günlere mahsus bir manzara gös- teriyor. Dinleyiciler locaları hm- cahımç doluydu. Elçilere mahsus localarda da elçiler ve sefaretler erkânı yer almışlardı. İçtima Büyük Millet Meclisi Reisi Kâzım Paşa Hazretleri riya- set etmiş ve celseyi açarken, son günlerde siyasi vaziyet ve harict siyaset ehemmiyet kespettiğinden dolayı hükümet ile beraber ça - lışmak — imkânmı için meclisin içtimaa davet olunduğu- nu söyliyerek: — “Meclisi âli bugün toplan- mış bulunuyor. Şimdi Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendiyi dinliyeceğiz.,, Bunun üezrine kürsüye gelen Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey şu izahatı vermiştir: — “Arkadaşlarım, bugün ha- zurunuza hazih bir — hadiseden bahsetmek için çıkıyorum. He- piniz elemle duydunuz ki müttefi- kimiz Yugoslavyanım büşük kralı ve bizim büyük şefimizin samimi dostu Birinci Aleksandr Hazretle- rini, merkezi ve cenubu şarki Av« rupada sulhun takviye ve idame- sini konuşmak için Parise gider- ken Marsilyada öldürdüler. Fran- sanın kıymetli hariciye nazırı ve bizim de kıymetli dostumuz M. Bartu dahi bu menfur cinayete kurban gitti. Daima Büyük Meeclisin tasvibi- neuygun olan siyaset yolunda dikkatle yürüyen hükümetiniz bu fecaat karşısında derhal kendisi- ne terettüp eden vazifesinde asla kusur etmedi. Hariciye vekilini- zi askeri ve sivil bir heyetin ba- şında Belgrada gönderdi. Orada diğer Balkan müttefiklerimizle birleşilerek vaziyet mütalea edil- di. Tam bir mutabakat içinde ka- naatlerimizi, görüşlerimizi hâdi- senin büyük ehemmiyetiyle müte- nasip Bir itidal ve ciddiyetle ale- ifadeye şitaban olduk. Elem- zede olan dost memleketlerin ke- derlerine tamamiyle iştirak ettiği- mizi bildirdik, Balkan misakınım gittikçe artan bir kudretle nasıl sarsılmaz bir kuvvet olduğunu gösterdik, ğ Taahhütlerimize candan sada- katimizi bu münasebetle bir defa daha teyit ve ilân ettik. “Bravo sesleri,, Tethiş usullerinden ve ci- nayetlerinden nefretimizi izhar e- derek canilerin ve mesullerin mey- dana çıkarılması ve bu gibi kötü- lüklerin bir daha tekerrür etmesi- ne imkân bırakılmıyacak - surette önünün alınması için bütün mede- ni milletlerin hep birlikte çalış- maları lüzumunu ortaya koyduk. Bu hususta neşrolunan tebliğ üze- rine büyük medeni memleketlerin merkezlerinden gelen sesler muz- tarip insanlara ümit verecek ma- hiyettedir. Bu kederli vakanın istilzam et- tiği vakar ve sükün ve birlik için, takdir ve şükranla kaydederim ki asil Yugoslavya milleti ve onun muktedir ve tocrübeli devlet ve- cülleri en iyi örnek olmuştur. “Bravo sesleri,, Ehemmiyeti derkâr olan bu keyfiyeti büyük meclisin resmi it- tılama arzederken Türkiye Büyük Millet Meclisinin derin teessürle- rine tercüman olduğumu da zan- nediyorum.,, Şiddetli alkışlar... Hariciye Vekili Beyin izahatı- mr müteakip iki büyük ölünün ha- tıralarını taziz için süküt edilmiş ve tekrar müzakereye geçildiği zaman Cemil Bey “Tekirdağ,, ile arkadaşlarının verdikleri şu tak- rir okunmuştur: “Hükümetin harekâtını tasvip ediyoruz. Alçak cinayete karşı bü- yük Millet Meclisi bütün nefretini beyan eder. Milli kahraman ve büyük hükümdar, Kral Birinci A- leksandır'ın ziyamdan dolayı Yu- goslavya milletine derin acılar- mızın bildirilmesine ve büyük ev- Tâdı reis Bartu'nun ölümünden do- layı Fransız milletine teessür ve taziyetlerimizin — gönderilmesine riyaset divanının memur edilme- sini teklif ediyoruz.., Takrir reye konularak ittiFak- la kabul edilmiş ve yarım (bugün) saat onda toplanmak üzere celse tatil edilmiştir. Ankara, 24 (Husust) — Açık mebusluklardan birine müteahhit Mustafa Mecit Beyin fırkaca nam- zet gösterileceği söyleniyor. Diğer münhallere kimlerin namzet gös- terileceği henüz belli değildir. Ankara, 24 (A.A.) — Büyük Millet Meclisinin bugün kabul et- miş olduğu takrir mucibince mec- lis reisi Kâzım Paşa Hazretleri Yugoslavya âyan ve mebusan re- islerine ayrı ayrı aşağıdaki teessür telgrafını göndermiştir: Türkiye Büyük Millet Meclisi, bugünkü hususi içtimamda Hari- ciye Vekilinin Büyük Kral Haş- metli Aleksandr Hazretlerinin vahşiyane bir surette katillerine —) Idam mahkümu kadın (Baş tarafı 1 ncide) Ayşeye kızmış, kendisinden olmı- yan çocuğu susturamıyan AÂyşeyi dövmüştür. Dayaktan sonra Ayşe babası « nın evine sığınmış, bu esnada sucu Mehmet isminde birisi ile — tanış- mıştır. Bir çeşme başında tanışan Ayşe ile Mehmet evlenmeğe karar vermişlerse de küçük Ahmet gene ortaya bir engel olarak çıkmıştır. Sucu Mehmet, Ayşeye çocuksuz olarak gelirse nikâhla — alacağmı söyleyince Ayşe kararını vermiş, babasının evinden çıkmış, Kadı- köyünde dayısının evine giderek iki gece misafir kalmış, sonra bir gece saat dokuzda İstanbula dön- müş, ertesi günü saat ikide gene Kadıköyüne geçmiştir. Ayşe Ka- dıköyüne geçerken vapurun arka- sından küçük Ahmedi denize fır- latmıştır. Vapur yolcularından Mü fit Bey isminde,bir zat Ayşenin vapurda yanında biraz evvel gör- düğü çocuğunun ortadan yok oldu ğunu görünce şüphelenmiş, Ayşe Kadıköyüne çkınca polise ihbar e- derek kadını yakalatmıştır. | Müddei umumi Kâşif Bey Ni - kola, Fethiye, Haşim, Hacer Emi- ne ismindeki şahitlerin hâdiseyi tamamen anlattıklarını söyledik - ten sonra demiştir ki: — Bu alelâde bir tehevvür ne - ticesi katil değildir. Hâdise bir tasmim ve tasavvur neticesidir ve bu hâdise şeni bir vak'adır. Kâşif Bey neticede — suçlunun Ceza Kanununun 452 inci madde- sinin birinci ve dördüncü fıkraları ve altıncı bendin son fıkrasına gö- re cezalandırılmasını, bu arada yaşmım kücük ölmasımnınm #öz önün de bulundurulmasını istemiştir. İddianameden sonra reis Aziz Bey Ayşeye bir diyeceği olup ol- madığını sormuş, Âyşe: kabahatim miştir. Ağır Ceza Heyeti bir saat kadar müzakereden sonra kararı tefhim etmiştir. Ayşe evvelâ idama mah- küm edilmiş, fakat suç işlediği za- man yirmi bir yaşma başsmadığı için cezası yirmi dört sene hapise ait beyanatını dinlemiştir. Bu menfur cinayet karşısında mütte- fik bir infial duyan B. M. Meclisi, riyaset divanını dost Yugaslav milletine çok derin teessürlerinin ifadesini ve mufahham hükümda- rmın şahsma uğramış olduğu bü- yük ziyadan dolayı teessürlü tazi- yetlerini iblâğ eylemeğe memur etmiştir. Türkiye B. M. M. Reisi ALP KAZIM Diğer taraftan Kâzım Paşa Hazretleri Fransa âyan ve mebu- san reislerine de ayrı ayrı şu tel- grafı çekmiştir: Türkiye Büyük Millet Meclisi, bugünkü hususi içtimamda Hari- ciye Vekilinin Büyük Kral Haş- metli Aleksandr Hazretlerinin ve büyük Fransız reisi Bartunun vah- şiyane bir surette katillerine ait beyanatını dinlemiştir. Bu men- fur cinayet karşısında mütltefik bir infial duyan Büyük Millet Moclisi, riyaset divanını Fransız milletine çok derin teessürlerinin ifadesini ve reis Bartunun şahsın- da uğramış olduğu büyük ziyadan dolayı teessürlü taziyetlerini iblâğ eylemeğe memur etmiştir. Türkiye B. M. M. Reisi 'ALP KÂZIM Sırp Nazırını katle mur komiteci ne yap (Baş tarafı 1 incide) ne Amerikaya — kaçarak elinden kurtuldum. Yanko Pustada iken bu ada- mım Yugoslavya aleyhinde çalıştı- ğını anlamıştım. Kendisine bunla- rın fena bir iş olduğunu söyledi » ğim zaman fena halde kızdı ve ba- na: — Ben yaptığımı biliyorum ve yaptığım şeyin çok iyi olduğunu bilerek yapıyorum, diye bağırdı. Bir gece evimize genç bir üni - versite talebesi geldi. Yosip Zark isminde çok sevimli ve narin bir delikanlı — idi. Perçeç ona gözü- mün önünde : — Derhal yarın Belçikaya gi - decek ve orada Yugoslav nazırla- rından Miloyeviçi vuracaksın diye emretti. Zavallı delikanlı sapsarı oldu. Sarhoş gibi kalkarak evden çıktı. Ertesi günü Belçikaya ha- reket etti. Fakat genç Yosip bu işi yapa- madı. Miloyeviçe — çevirdiği ta- bancayı kendi şakağına sıktı — ve intihar etti. Bunu duyduğum za- man fevkalâde — müteesir oldum. Derhal Perçeçle bütün alâkamı keserek Amerikaya kaçtım. Perçeçle geçirdiğim üç sene zar- fında bunlarım iki ecnebi devlet - ten aldıkları para ile geçindikle - rini anladım. Perçeç, Paveliçle beraber para uğrunda memleket- lerini satıyorlardı. İtalya, Maca- ristan, Beldika — ve Amerikada birçok sefil kalmış — Yugoslavlar I’eıçıç ıırıfındııı bu eırınn.iı zavallılar karmlarımı oyurmı için aldıkları beş on paraya mu « kabil bir hiç pahasma hayatlarını feda ediyorlardı. Bunların birçok adamları bü - tün dünyada Hırvat ihtilâli için para toplamaktadırlar. Paveliçle Perçeçin bir milyoner gibi yaşamalarına ve hiç bir tehli- keye maruz kalmamalarına mu - kabil bunlara koyun gibi itaat e- den adamları hapislerde, sehpa - larda can vermektedirler, Perçeç ile ilk önce — Viyanada —| tanışmıştım. O zaman çok parası vardı. 1929 senesinde birdenbire Brovemir Yeliç isminde tıp tahsil eden bir talebe — ile Macaristana kaçtı. Tabit ben de onunla bera- ber seyahat ediyordum. Macaris - tanda çok kalmadı. Sofya — İs « tanbul tarikiyle Atinaya ve ora - dan da İtalyaya geçti. Isviçre zabitası faaliyette Lozan, 25 (Hususi) — İsviçre polisi de Marsilya suikastini müte- akip gayet derin tahkikatla meş- gul olmaktadir. Suikastçilerin Mar silya suikastinden evvel Lozanda bulunmuş olmaları ve talimatları- nı şeflerinden bu şehirde almaları buradaki tahkikatın ehemmiyetini fazlalaştırmaktadır. Tahkikatın mihveri suikastçilerin burada ne yaptıklarmı ve nasıl vakit geçir- diklerini anlamaktır. , Şimdiye kadar tenevvür eden bir çok hakikatler bu esrarengiz meselenin aydınlanmasına çok yar dırm edecektir. Bilhassa Novak, Benes, - Silni, Gorgyef ve doktor diye hitap ettik leri şeflerinin istasyon emanetçisi- ne bıraktıkları vabullarda — bulu- nan vesaik fevkalâde bir ehemmi- yeti haizdir. Polisin bütün çalışma sına rağmen bu vesaikin nelerden ibaret olduğu gazeteciler tarafın: < 25 birinci t 'F dan öğrenilmiş ve ? lddia edildiğine ) polis ve yüksek adliye © Of huzurunda açıldığı B zarda boş gibi görül! biraz dikkat edildiği vulların astarınım içi ler keşfedilmiş ve b çok mühim evrak — V€ bulunmuştur. Bu evrak arasında mâ” İsviçreye girmek Iı'-“' ları sahte Macar vardır. Anlaşıldığına nunlar burada doktor #4 ettikleri Kvaternik'e bu P ları vermişler, o da bunlra mukabil üzerl€ Çekoslavak pasapo tir. ğ Gene iddia edildiğint ”| zan zabıtasınım elde &t kım vesaik daha birçok itham edebilecek bir vaF” Bu itibarla gerek Fr rek İsviçrede yeni tevk zar edilebilir. Şükrü Naili p Paşa, İstanbulun kuf takip eden gündenberi 3 üncü Kolordu ımal rak bulunuyordu. Son Balkesire tayin edilmişti Paşa Hazratleri. 4 edildiği gibi mebus seçi! sa, bu sahada da memi metli yardımları mektir. 4 Temiz sü! " , (Baş tarafı 1 inci : Bir taraftan satışa d! vam edilir| ıdu" depo sabah, lere 15-20 beygir çıkarâf yapacaktır. 4 Bu şekilde, süt buhr. yen meydan verilmiyeci Deponun seyyar diğer seyar satıcıları aj' € de kolaylaşmıştır. Çün satıcıları beygirle gez€ Müstahsiller şehrin d rinde de depolar açaca” Kadro mecmv Yakup Kadri Beyin liğine tayini münasebe maecmuasını tatil edeci miştir. —-—_—: Idareleria b Deniz yolları Aka! i havuzlar idareleri senesine ait bütçe — Pf başlanmıştır. İkinci” , başında deniz yollı" dettin, Akay müdür” ©4 gilki vika ve havuzlar mü€ | Va Beyler yeni bütçeler " tısat vekâleti ile teff AW | Ku lunmak üzere Anki p lerdir. Deniz yolları id! ne İıııtçeıîıle bu purların yeni edilecektir. Her Ü üç son yapılan pi betleri ; hadde yükselmiştir —