24 Nisan 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

24 Nisan 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

HABER — U.,aıı Pnsinıı Ü NİSAN — l#'h —Amerika haydut- ları av peşinde: Con Dilinger'i ele verenlerde ——— Dişleri temizlemek için neler kullanmalı? Herkes diş pastası ve diş fırça-| ni şey söylenemez. Eğer potasyom S satın alır. Buna rağmen satıni kloratlı bir müstahzar kullanmak almalar ekseriya rasgele olmakta- dır. Diş pastalarını almakta göze- tilen amaç diş hastalıklarının önüne geçmek, ağızın asiditesi- ni düzeltmek, diş kirlerin: temiz- lemek, diş etlerinin kanaınasını durdurmak diş çürümesine mani olmak, soluğu tasfiye etmek ya- hut nezle ve buna mümasil bula- şık hastalıkların önüne geçmektir Diş çürümesi, diş hekimlerinin pek az anlayabildikleri bir has- talıktır. Şimdiye kadar ileriye sü- rülen nazariyelerin hemen hepsi eksik ve daha bir çok araştırma . lara muhtaçtır. Demek ki “temiz bir diş hiç çürümez,, sözü doğru değildir. Temiz tutulmakta olan dişlerin bir çoğu — çürümektedir. “Asitli bir ağızm,, diş yahut diş etleri hastalığma sebep olduğu da doğru değildir. Tükürük hemen hemen reaksiyonlu bir asittir. De- mek ki herkesin ağzında asit var. dır; bu tamamile normal bir hal .- dir. “Ağız sağlığının ihmal edil - mesi felâketli neticeler verir,, na. zariyesi de doğru değildir. Eski - molar, Centbt Afrikanm yarı ya - bani &?amları ve iptida! insanların hemen hepsi ağızlarının sağlığına mı bakryor? Bunların hepsinin mükemmel dişleri vardır. Buna rağmen biz ağız hıfzıssıhhasını | ihmal ediniz demiyoruz. Esas meosele, hele büyümekte o- lan çocuklar için, yenilen yemeğin nev'in!edir. Daha mühim bir ci . het te diş ve ağız hastalıklarınm daha baş'angıcında teşhis ettirile- İ rek hemen tedavisine girişilmek - | tedir. Yani mütahasış ve iş erbabı | bir dişçiyi muntazaman ziyaret et- | mek lâzımdır. Eğer parasızlık yü- | zünden diş hekimine gidilemiyor- | | sa,diş fırçası, diş pastası da fay - da vetmez. Ağız ve dişlere tatbik edilmek- te olan gündelik temizleme işinin | az çok bir kıymeti vardır. Ancak dişlerin fırçalanması daha ziyade mihanik ve estetik bir iştir. Diş macunlarının iddia etmek'e olduh-ı ları şifa hassaları ve mikropları i- | zale evsafı pök te doğru olmasa — gerek. Farzedelim ki bu macun - lardan bazılarının mikropları iza le kudreti vardır; dişleri fırçala mak için sarfedilen vakit o kada: azdır ki bu kudretin tamamile te- sir yapmasına imkân — bırakmaz. Öyle ki bu kudretin de bir değe- ri yoktur. Diş macun, toz ve sula rında şifalı hassalar iddia etmek doğrudan doğruya ahaliyi istis - mardır. Ancak bizim burada maksadı- mız diş ilâçları âmillerine karşı propaganda yapmak değildir. Biz burada müstehlike en iyi bilginin Işığını vermek isteğindeyiz. Bina enaleyh müşteri, diş ilâçlarının şi- falı, dafi ve bütün diğer parlak hassalarımı şöyle bir yana atmalı dır. Ağız hastalıkları, diş çürüme si ve diş eti kanamasımı hiç bir diş macun, toz ve suyu tedavi ede- mez. Eğer “Mağnezya kremli,, biı' diş macunu kullanryorsanız, ağzın asidityesini düzelteceğinden değil ve fakat iyi bir macun olduğu için kullanmakta devam ediniz. Bu hiç olmuzsa zararsızdır fakat po- tasyom ' kloratlı macunlar için ay- istiyorsanız bunu yutmayınız ve çocuklardan uzak tutunuz. Diş kir ve lekelerini yok eden macunlardan sakınmak gerektir çünkü bunların hidro klorat dasit gibi kuvvetli kimyevi nesneler ih - tiva etmesi tehlikesi vardır. Dişin leke ve yosunlarını izale edecek derecede kuvvetli olan herhangi bir ecza diş minalarile diş etlerine zarar verebilir. Eğer bunda şüphe- niz varsa, diş hekimlerinden çı - karılmış bir diş isteyiniz. Ve bunu böyle bir mahlüle atarak bir gece bırakmız: Bu dişin 12 ile 24 saat zarfında —uğrayacağı — zararları gözle görmek kabildir. Bir diş ilâcmın ne yapabilece- ğini ve neleri yapamıyacağını bil- mek lâzımdır. Diş macunu dişle- ri temizlemekte faydalıdır işte bu kadar. Bunun için de tebeşir tozu ve sabun gibi yumuşak elemanlar yeter, Dişlere sürülecek maddele - rin en iyi cinsten olması çok mü - himdir. Yani bunların kaba ve sert maddelerden azade olması lâzımdır. Dişler arasında küçücük bir macun parçasını çiğnemekle bunda kaba ve sert ecsamın bulu- nup bulunmadığını anlamak ko - laydır. Eğer macunda böyle ec - sam bulursanız onu bir daha kul. lanmayınız,. Eğer sabun kullanı - yorsanız bunda da fazla ifrata varmayınız. Fazla köpüren ma - cunlarda diş hekimlerinin tavsiye edemiyeceğinden çok sabun — var demektir. Diş macunu kadar da diş fırça- larının ehemmiyeti vardır. Gerçek diş fırçasının mihaniki hareketi diş temizlemesinde €n mühim â - mildir. Fırça büyük bir dikkatle seçilmelidir. Sert kısa telli fırça - lar bütün diğer süslü fırçalardan üstündür. Fırça daima temiz tu - tulmalı, sık sık dezenfekte edilme- li ve yumuşıyan tellar çıkarılma - hdır. Amerikan Merhüri mecmuasın- da Yerome W. Ephraim'in ma- kalesinden: intikam almak istiyorlar! Alman, Yunan, ve Hıbqııun meselelerinden çok evvel gazete - lerde bomba gibi patlayan bir ha - düşmanı,, ilân edilen Con Dilin - ger Şikagoda bir sinemadan çı - karken polislerin eline düşmüş ve üzerine sıkılan yüzlerce kurşunun tesiriyle ölmüştü.. Bundan sonra gazeteler bu fev- kalâde haydudun yaptığı şayanı hayret vak'alarla dolu idi. Con Dilinger şimdiye kadar bir çok a- dam öldürmüş, bankaları soymuş bir adamdı.. Bir kaç defa polisin eline — düşmüşse de foevkalâde bir maharetle bütün tehlikeleri atlat - mağa muvaffak olmuştu. Son defa polisin elinden şu şe - kilde kurtulduğu söyleniyordu : Polisler güç belâ Dilingerin giz- lendiği yeri keşfetmişler ve sekiz kişi ellerinde tabanca ve bomba - lar olduğu halde birdenbire içeri girmişlerdir. Dilinger odada yal - nız bulunuyordu. Polisleri görün - ce hiç şaşırmayarak ayağa kalk - maş, en önde duran pohıın başmn - dan şapkasını kıparık — Bakın! şapkanm üstünde ne var?. Diye bağırmıştır. Polisler göz - lerini şapkaya çevirmişler, Dilin - ger de bu bir saniyeden ııhfıdc ederek kaçıp sır olmuştu. Şimdiye kadar bu müthiş hay - dudun nasıl olup da polisin eline düştüğü bilinmiyordu. Dilingerin arkadaşları kendisinin polis ne- zareti altında bulunan bir sinema- ya gidecek kadar ihtiyatsızlık ede- ceğine ihtimal vermiyorlardı. Nihayet haydutlar bu şüphele - rinde haklı çıkmışlar.. Dilinger'in bir tuzağa düşürülerek sinemaya | götürüldüğünü anlamışlardır. Di - Hingeri kandırarak sinemaya götü- | ven ve bumu evvelce zabıtaya ha - ber vererek öldürülmesini temin eden gene Dilingerin arkadaşla - rından, ve Amerikanın sayılı hay- dutlarından Anni Sage isminde bir kadındır. Anni Sagerin bu hiyaneti anla- yılınca Dilingerin arkadaşları şim- * di kendisini bulmağa ve şeflerinin intikamını almağa yemin etmiş - lerdir. Dilinger öldürüldükten — sonra | ortadan kaybolan, ve şimdi Kali - forniya taraflarında bgulunduğu zannedilen bu esrarengiz kadının hayatı şöyle anlatılryor: Anni fakir bir Romanyalı ailc- nin kızı idi. — Ebeveyni ile birlik- te daha pek küçükken Amerikaya hicret etmişti. — Fakir aile evvelâ Sikagoya yerleşti ve — burada bir küçük meyhane açtı. İşte Anni ilk —önce kendisini bu meyhane içinde anlamağa baş- ladı.. Bütün hayatı bir takım apaş- lar, külhanbeyler, hırsızlar, katil - ler, uygunsuz kadınlar içinde geçi | yordu. Yavaş yavaş bunlarla kay- Fransada Jan Vold isnunde 25 naştı ve bunların itiyatlarını aldı. yaşlarında eski bir kasap harisiyle Böylece genç bir kızken — tam bir olarak üç yaşındaki çot!njuııı mânasiyle çekirdekten — yetişme adamın şimdi muhâkemesi yapılı-| rıldı. Vebu zamandan itibaren tehlikeli hıydullırlı düşüp kalkr - yordu. Ve bir takım karışık işlerde ismi geçiyordu. Bununla beraber ne işle meşgul olduğu iyice an - laşılamıyordu. — Yalnız çok para sarfediyor, çok güzel — giyiniyor, veçok lüks bir hayat yaşıyordu.. Anninin bu hayatı beyaz kadın ticareti yaptığı suçiyle tevkif edi - lerek iki ay hapse mahküm olana kadar devam etti. Hapisten çık- tıktan sonra da Şikago — zabıtası kendisini Şikagoda — ikametten menetti. - Anni hapishanede iken Martin isminde bir haydutla anlaşmıştı.. Çıktıktan sonra İndiaya — gittiler, f burada evlendiler. Ve büyük — bir randevu evi açtılar.. Bir kaç sene zarfında oldukça mühim bir ser - vet kazandılar. Sonra — gene bir suçlan dolayı burasını terkederek gizlice Şikagoya — döndüler.. Ve Linkoln Strit'de büyük bir bar aç- tılar. İşte Anni, haydut Dilingeri bu barda tanıdı.. Haydutlar kralı An- niyi tanıdıktan sonra barın en iyi müşterisi olmuştur. Fakat bu esnada Martin bir sah- tekârlık meselesinden dolayı bir ay hapse mahküm olmuş ve bu ve- sile ilekarı koca tekrar nezaret al- tına almarak' Şikagodan M “ rılmak istenmiştir. Bu esnada Dilinger de “Bir nu - maralı halk düşmanı,, ilân edilmiş ve kendisini yakalayana, yahut ya- kalatana büyük bir para mükâfatı vadedilmişti. Anni ile Martin konuştular ve kendilerini kurtarmak, ayni za - manda — vadedilen 30.000 dolara konmak için Dilinger'i ihbar etme- ğe karar verdiler — ve beraberce polis müdüriyetine giderek bu ka - rarlarımı bildirdiler, Polis usulen Martin'i tevkif et - miş, ve hapishaneye götürmüştür . Yalnız kalan Anni de o geceyi Di- linger ile birlikte geçireceğini söy- lemiş, böyle evvelâ bir sinemaya gitmişlerdir. Anni kırmızı elbise giymiş ve eline mavi bir çanta almıştır. Sine- mayı dolduran polisler Dilingeri yanında böyle kıyafetli bir kadın- la tanıyacaklardı. Dilinger hiç bir şeyden şüphe - lenmemişti. Bir loca bileti #6 Anni ile birlikte hayatının sof " atini bu sinemada film se: geçirdi. Sinema çok kalabalıktı.. zamanda bütün localar polılk rafından tutulmuş, clışımlıkı ridorda polisler tarafından müştu. Dilinger kanun harici ilân diği için diri diri y: n lüzum yoktu. Ve zaten pols dan çekiniyordu. Sinema bitti. Dilinger ile Af locadan çıktılar. Koridordan tiyere doğru ilerlediler. — Vesti? ! de hademe kılıklı altr polis Pt nuyordu. Bunlar Amerika po! nin en nişancı atıcıları idi. da tabancalarını hazır! Vestiyere iki adım kala Anni çantalı elini havaya kaldırdı. bir işaretti. — Vestiyerde b polisler derhal tabancalarını $ rek hep birden Dilingerin ü yüzlerce kurşun sıktılar .D de ölü olarak yere yuvı Anni Sage bundan sonra d elbisesini değiştirip polis müd lüğüne koştu. Burada kocası disini bekliyordu. Hemen len 30.000 doları aldılar tayyare ile Kaliforniyaya hareket ettiler. Burada ilk işleri, meşhur cerraht enstitüsüne müracaat mek ve yüzlerinin şeklini kat'i tanınmıyacak bir şekilde değif mek olmuştur. Buna rağmen koca bir gün her halde Dilin arkadaşları tarafından bir #t te uğrayacaklarına inandıklar dan fevkalâde ihtiyatlı hare mektedirler. Sık sık oturdukları çelıırkfl ğiştiriyorlar ve sokağa pek olara kçıkıyorlar. Polis kendi! korumak için — Anni ile ko başka isim altında hüviyet kası vermiktir . ? Diğer taraftan Dilingerin # daşları da her ne bahasına 047 olsun karı kocayı öldürmek * yemin etmişlerdir. Şiıııdi - merika içinde feci ve baş d cü bir saklambaç , oyunu O Küba'da Havana'da ihtilâl olduğunu sık sık tetlgraf haberi badta ile öldürmüştür. Bu euııavaıı bir haydut olmuştu. Evinden ay - karmuşsunuzdur. Küba'da son ihtilâl de bastırılmış, suçl! harbe verilmiştir. Küba divanıharplerinde suçlular d yor. Resimde katil baba ile zavallı| kumarhanelerde, şüpheli yerlerde |maklıklar arkasında muhakeme edilirler, yukarıki rvesil lüyor. çocuk görülüyor. sık sık görülmeğe başladı. Bir çok |