3 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

3 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 HABER — Akpm Postası Karısını vuran adam Cinayeti yaptığı yerde dün asıldı Gaziantep — İki sene evvel hükü - t yakırır 'a mdisinden ay- ölan genç karısı Sabihayı 14 kurşunla öldüren Suriye tebaasından Hüseyin Ağırceza mahkemesince idama mah - küma edilmişti. Hütrürm tocdik olundu- ğundan Hüseyin karısını vurduğu yer- le zatazşuır, Hüseyin, Cüme Harısı - nn öldüğü yerde kavu ğından memnun olduğunu söylemiştir. Lord Glades- ton öldü Tarihlerde ismine tesadüf olu- nan meşhur İngiliz Başvekili Gladstonun oğullarından üçüncü- sü yaşamaktaydı. Londradan ge- len bir habere göre, iki akşam önce, o da, 83 yaşını henüz bitir- miş olduğu halde bidenbire öl. müştür. Lord Gladstonun babası, dört defa başvekil olmuştu. İngiltere nin liberal devlet adamlarından sayılırdı. Lord Gladston, sabahleyin ki. Hisede âyin yapıldıktan sonra ken- disini kaybetmiş, şoförü oksijen tedariki için koşmuşsa da bir işe yaramamıştır. Ölümünden bir gün evvel, bal- Jdızının cenazesinde bulunmuştu. Ne kendisinin ve ne de karde. şinin çocuğu olmamıştı. Bu yüz- den ünvanları da kendileriyle be- raber göçüp gitmiştir. Bu suyetle, İngiliz tarihinin en tanmmış şa- hıslarından biriyle olan bağlar knpmuı uyılmı]dıdn' Almanlar H (ğa ri askeri a ya “asker mi “göndermişler Londra, 2 (A.A.) — Silâhtan tecrit edilmiş olan Ren mımntaka - sınm en az iki şehrinde polis ye- rin& Alman hükümetinin askeri kıt'alar koyduğunu bildiren gaze- te haberlerinin Londra resmi mah- fellerinde teyit edilmediğini Röy- ter ajansı bildiriyor. Bu haber, resmi olmamakla be- raber Lord Stanhope tarafından son günlerde Ren kıt'asmda, hak- kında yapılmış olan beyanattan dolayı husust bir alâka uyandır - mıştır. HAR 6 Alman tahtelbahiri (Baştarafı 1 ncide) Şimdi 12 tahtelbahirden diğer altısının da sür'atle meydana ko - nacağı zannedilmektedir. Bu hâdise yüzündendir ki ya - pılması mevzuu bahsolan — İngiliz — Amerikan deniz konuşması ge- Yiye vurmuştur. (Mayısm başlangıcında yapıl - ması kararlaşan bu konuşmanın, şimdi Mayısın sonuna kadar ya - pılamryacağı kanaati vardır. Gerek İngilizler, gerek Alman - lar, Hitlerin yeni bir Alman siya - sasını ilân etmesini beklemekte - dirler. Hitlerin buluncağı yeni bir be - yanat Almanyanm deniz siyasası- nu belli edeceği gibi, muahedeyi bozduğu için uluslar sosyetesince hakkında alman tevbih kararımna cevab teşkil edecektir. HABER — Versay muahedesi- nin Alman bahriyesine taallük e - den 181 inci maddesi, Alman filo- sunun altı harb gemisi, altı hafif kruvazör, 12 mubrib, 12 torpidoyu Kars'da beş yeni zelzele daha kaydeeildi Y Baştarafı 1 ncide) Civrdan ilk — gelen haberler 6 bedbahtın enkaz altında kalarak öldüğünü, 10 kişinin yaralandı- ğını, ve 4 kişinin de hyboldqu nu bildiriyordu. Fakat aradan pek az vakit geç- meden felâketin pek daha büyük olduğu anlaşıldı. Zelzele hemen hemen bütün — kazalarda büyük tahribat yapmakla beraber, bun- lardan en fazla tahribata uğrıyan Diğor olmuştur. Bu nahiye merkezindeki evlerin hepsi tamamile — yıkılmıştır. İlk gelen haberler, Diğor ile ona bağlı on beş köyde 200 zavallmın enkaz altında canverediği ve 400 kişinin ağır surette yaralandığmı bildiri- yordu. Kayıpların adedi de henüz tesbit edilememişti. Bu haber Karsa vasıl olur ol;, maz başta vali olmak — üzere bir sıhhi imdat heyeti teşkil edilmiş, ve Diğora hareket edilmiştir. Sıh- hi imdat heyeti beraberinde 50 ça- dır, yiyecek, kâfi miktarda ilâç ve sargı götürmüştür. Havalar çok soğuk ve karlı ol- duğundan yollarda — müşkülâtla karşılaşmışlardır. Bundan başka zelzele neticesin- de bazı akar sular çekilmiş, ve tar- lalarda da büyük çatlaklıklar ha- sıl olmuştur. Yapılan bir hesaba göre tamamile — yıkılan evlerin miktarı 400 den fazladır, Zelzeleler, daha hafif olmak ü- zere devam etmektedir. Halk bü- yük bir korku içindedir. Zelzele İstanbul rasathanesi ta- sathnenin verdiği malümata göre zelzelenin merkezi — İstanbuldan 1200 kilometre uzaktadır. Haber — Kars, şark vilâyetleri- mizin hemen hemen en mamur bir şehridir, 14,400 — kilometre mu- rabbamda olan bu vilâyetin mec- mmü nüfusu 205,098 dir. Kars denizdençok — yüksek bir irtifada, sarp, ve volkanik bir ara- zi üstüne kurulmuştur. İklimi fev- kalâde serttir. — Senenin uzun bir müddetini kar altında geçirir, E- sasen eski bir volkan, sönmüş bir yanar dağ olan Ağrı dağı da Kar- sa pek yakındır. Karsa tâbi kazalar arasında en meşhurları — Ardahan, Arpa çyı, Çıldır, Kağızman,Göle, Posuf, Sa- rıkamış vadır. Karsda beş zelze- le daha hissedildi Kars, 3 (Hususi) — Dün de bu- rada beş yeni zelzele daha ol- muştur. Zelzelenin saatleri şu - dur: 9.20, 11.30, 12.14, 13.15, 22.30. Fakat esasen halk müteyakkiz bulunduğundan şehirde panik ol- mamıştır. Bir çok aileler açık havada ve çadırda — oturdukları için fazla zayiat olmamıştır. Yalnız civar köy ve kazalarda- ki zayiat çok ehemmiyetlidir. Ye- ni zelzeleler neticesinde şinidiye kadar çökmemiş olan evler de çök- müş, yenden bir çok zavallı enkaz altında can vermiştir. Rakamlar daha kat'i surettte tesbit edileme - mekle beraber ölenlerin sayısı ev- velkilerle birlikte 500 ü geçtiği, a ğır ve hafif yaralıların 1200, yıkı« lan ve harab olan evlerin sayısı da 1300 kadar tahmin edilmektedir. Bundan başka zelzele neticesin- ——— ee “tek tahtelbahir bile ithal edile - aşmamasını söylerken bu yektina | miyeceğini,, ilâve etmekteydi.. ... « ' PR de sayılamıyacak — derecede çok | 7;diden bu sabah yediye kadar hayvan telef olmuştur. Bunların leşleri henüz kaldırılâmamıştır . Halk heyedan içindedir. Kandilli rasatha- | nesi dört zelzele kaydetti Kandilli rasathanesi dün İstan- bulda dört zelzele kaydetmiştir . Birinci zelzele saat onu 18 da - kika 33 saniye geçe ikinci zelze - le saat on ikiyi 21 dakika 53 sani- ye geçe, üçüncü zelzele saat on ü- çü 10 dakika 8 saniye geçe, dör - düncü zelzele ise saat yirmi ikiyi bir dakika 45 saniye geçe olmuş - tur. — İkinci zelzele biraz şiddetli diğer üçü ise hafiftir. Bu zelzelelerin merkezi bir kaç ay evvel olduğu — gibi Marmara havzası ılaiıldır Dünkü zelzelenin merkezi Kars olduğu tahmin edil - mektedir. İstanbul rasathanesi Karsta o - fan ilk zelzeleyi ve diğer zelzele - leri tamamen kaydetmiştir. Hattâ ilk zelzele çok şiddetli olduğu için müthiş tahribat yaptığı da alâka - dar makama bildirilmiştir. Ağrıdağı yenliden patlıyabilir mi? Azrı dağı yeniden patlıya bilir- Tınınııu; jeoloji mütehassısla- rımızdan ve eski Üniversite hoca- larından profesör Malikle bugün görüştük, Bize şu izahatı verdi: — Geçenlerde Marmara adası Havzasında olan zelzele ile Kars- daki zelzele rasında bir münase- bet,aranamaz. Bu iki zelzelenin ayni sene içinde oluşu sadece bir tesadüfe atfedilebilir. Zelzelenin Trabzondaki sıcak, Avrupadaki soğuk dalgalarile de bir alâkası yoktum Zelzele arazisi altüst olmuş mmtakalarda vukua gelen bir hâdisedir. Bumun başka bir sebebi olmadığı gibi mevsimin vesairenin zelzele üzerinde bir te- siri yoktur. Bu zelzele dolayısile “Ağrı da- ğının tekrar indifa edeceğini hiç zannetmiyorum. Filvaki Ağrı da- ğt eski volkanik bir dağdır ve dağ volkanik mahsulâtm, yani lâvla- rım birikmesile husule — gelmiştir ama zelzele başka şey, volkanizm başka şey oldukları için Ağrı da- ğimm yeniden patlaması ihtimali mevzuubahis olamaz. Hükümet yardım için tedbir aldı Ankara, 3 (Hususi) — Karsta vukubulan zelzele burada büyük bir teesürle karşılanmış, alâkadar daireler zelzeleden zarar gören - lere yardım için tedbirler almış - ır. . İçişleri Bakanlığı ile Sağlık ve Soysal Yardım bakanlığı Kars vi- lâyetine telgrafla emir — vererek zelzeleden evleri yıkılanlara yar - dam edilmesi için ciddi — tedbirler almmasını bildimişlerdir. Bu iş için Kars vilâyeti emrine icap e- den tahsisat da verilecektir. Ayrıca “Kızılay,, umumt merke- zi de faaliyete geçmiş; zelzele- den zarar görenlere Kızılay tara- fından şimdilik çadır “verilecek, yemek dağıtılacaktır. Havalarda da gayritabiilik var! İki gündenberi İstanbul hava- a gene değişti. Evvelki günkü faz- İa sıcaktan sonra dün sabah şid- detli yağmur başladı. Gece yarısı- na kadar devam etti. Dün sabah 43 milimetre yağmur yağmıştır. Rüzgâr şimalden esmektedir. Yağ- mur bu sabahtan itibaren kesilmiş-. tir. Hava düzelmeğe doğru git- mektedir. 4 İstanbulda yağmur yağarken, Trabzonda sıcaklar gölgede 36 yı bulurken Varşovada da kar yağ- maktadır. Kar hakkında ajans tel- grafı şudur : Varşova, 3 (A.A.) — 36 saat: ten beri Lehistanın her tarafında şiddetli kar yağmaktadır. Eriyen kar yığınları yolları kapatmakta ve şimendifer münakalâtını dur- durmaktadır. Hasar bilhassa çiçek bahçelerinde çoktur . Trabzonda sıcak fırtınası Trabzon2 — Üç — gündenberi 'Trabzonda şiddetli bir sıcak dal- gası esiyör. Hararet — gölgede 30 dereceyi buldu. Dün gece iki zel- zele oldu. Fakat — hasar yoktur. Zelzele esnasında elektrikler sön- dü şehir karanlıkta kaldı. Sıcakdan mektepler - tatil edil- di. Şehirde şiddetli bir — susuzluk hüküm sürüyor. Halk çeşme baş- larında nöbet bekliyor. Trabzonda şimdiye — kadar bu mevsimde böyle bir sıcak dalgası görülmemiştir. Sıcıhın bayılan- lar oluyor. , Genç askerler (Baştarafı 1 ncide) Maltepe Askeri Lisesi Müdürü Erkânrharp Miralayı Alil Türer'in Marşıyle başlanmıştır. Harbiye- den bir gençle Maltepe Lisesin- den Ekrem birer nutuk söylemiş- ler sonra mektep marşları çalın- mış, harbiye muzikası ile harbiye bölüğü önde olmak üzere parktan çıkılmıştır. Talebe Taksimde dur- muş, âbideye büyük bir çelenk koymuşlar, sonra harbiyeye gide- rek merasimle mektebe alınmış- lafdır. Bu sene Kuleliden 700 Maltepeden 200, Bursadan 120 ol- mak üzere 1020 talebe askeri Li- selerini bitirmiştir. Bu talebeler, arasında 6 Mayısta bir seçme im- tihanı yapılacak ve içlerinden en muvaffak olanlar askeri mühen- dislik ve fen memurluğu tahsil et- mek üzere Fransa ve Almanyaya gönderileceklerdir. iş kanunu (Baştarafı 1 ncide) kelleflerin menfaatlerini — koru- mak için hassas bulunmak lâzım geldiğini, bu itibarla tefsir talep- lerinin çok görülmemesini söyle- miştir. Nihayet tefsir mazbatası reye konarak kabul edilmiştir . Bundan sonra Ökonomi Baka- nı iş kanunu lâyihasımın Kamuta- ya gelmiş bulunduğunu söylemiş, bütün encümenlerde ayrı ayrı mü- zakeresi uzun süreceği — cihetle muhtelif bir encümen kurularak Jâyihanın orada müstacelen görü- şülmesini teklif etmiş, bu - teklif kabul olunmuştur. Müteakiben zabitlerle askeri memurların maaşları hakkındaki lâyiha müzakere ve kabul edil. miştir. Gümrük memurları için tasarruf sandığı teşkili lâyihası - mın müzakeresine başlanmış, vak- tin gecikmesi üzerine ikinci mad- desinin müzakeresinden — sonra devamı Cumartesi günkü toplan- tıya bırakılmıştır . a A SAR Japonlarla Çinliler Bulgaristanda kral aleyhine nümayi Sofya, 3 — Sofyada ivçok za» bitler ve siyasi adamlar posta ile birtakım imzasız mektuplar almış- lardır. Bu mektuplarda Kral aley- hinde çok ağır itbamlar yazılıdır. Bu mektupların kralın aleyhinde bir cereyan uyandırmak - için ça- İışan cümhuriyetçiler - tarafından gönderildiği zannediliyor. Polis suçluları araştırmaktadır. Şimdiye kadar hiç bir netice elde edilememiştir. arasında anlaşma mı var? (Baştı I ncide lar buraya n?:lı;:g:ı mıhirdn mühimmat getirmektedir. "’“' Cin duvarımın içinde bu- “gAyTİ Armıt — yamtakaya yerleşmiş Jâpon askeri ka.pları, na, Çin resmi mamurlarmın gözü öıııiıdı mühimmat nakledilmek- tedir. “Gayri aükeri,, mmtakanın esas itibariyle bir tarafında Japon ve Mancoko askerleri, öbür tarafında Çin hudut muhafızları bulunmak gerekti.. Diğer taraftan Tiyençin'deki Japon garnizonlar karargâhma da ayni surette nakliyat yapılmakta- dır. Buradan aylarca evvel çekil- mesi lâzımgelen Japon askerleri gittikçe çoğalmaktadır. Ve çekile- ceğe de benzemiyorlar.. Tayyarelerin inmesine yaraya-« cak sahalar yapılmakta, kışlalar bina edilmekte ve nakliyat sefer- leri ihdas edilmektedir. Ayni gazetenin muhabiri, Nan- kin hükümetiyle Japonya arasın- da, “bu silâhları gümrüksüz ola- rak Çine sokmak için,, hususi bir anlaşma bile olduğunu söyledik. lerini yazmaktadır. Silâhlar Çine, üzerinde Japon- ya bayrağı dalgalanan kamyon- larla girmektedir. Çin memurları bir şey deme- mektedir. Ve bunun neticesi ola- rak, bugün, silâhlardan — başka, ayda 2,000,000 İngiliz Hiralık ka- dar da Japon emteası Çin arazisi- ne gümrüksüz olarak girmektey- Sovyet Rusya-Fransa anlaşması imzalandı Paris, 2 (A.A.) — — Fransız — Sovyet misakr bu akşam imzalan- mıştır. Fransız — Sovyet andlaşması- nn ikinci maddesine göre, Ulus- lar Kurumu ittifakla karar verme- diği takdirde, Fransa ile Sovyetler derhal biribirlerine yardım edecek lerdir. j Beşinci maddeye göre, yardım mükellefiyeti yalnız Avrupaya şâmildir. Üçüncü madde, yardı- mın Uluslar Kurumunun tavsiye- sini müteakip hemen ve Uluslar Kurumu tavsiyede bu- hunmadığı takdirde — yardım mü: — kellefiyetinin gene baki kalacağı: mı beyan etmektedir. Istanbul lisesinin ellinci yıldönümü “İstanbul lisesinin kuruluşunun ellinci yıldönümü — bugün saat on beşte büyük merasimle kutlulana: caktır. Merasimde İstanbul lisesit" — nin İstanbulda bulunan bütün me” zunları, talebeler ve aileleri hazır müsamere verilecektir: Nİ el