8 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

8 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

ğ k S P ZB G SA Z NC A ö 4 Maarif talimatnamesinin değişmesinden şikâyet: - 1500 genç, fena vaziyette kalmış Maarif Müdürü, şikâyete cevap veriyor imtihanlarına hariçten girmek is- tiyen bir grup geldi. Bunlar, ma: arif talimatnamelerinin son gün - lerde birdenbire değiştiğinden şi- kâüyet etmektedirler. 1935 son kânununda çıkıp hük- mü 6 mayısa kadar cari olan ta - limatnameye göre, kendileri an - cak son sınıf derslerinden imti - hana tabi tutularak lise şahadet * namesi alabileceklerdi. Bütün bir sene zarfında başka işle meşgul olmayıp bu talimatnamenin ah - kâmına göre kendilerini hazırla - mışlardır. Halbuki, imtihanlara on gün kala ve hiç beklemedik- leri bir sırada, birdenbire yeni bir talimatname, kendilerini iki ev- velki smıfın derslerinden de im - tihan vermeğe mecbur tutuyor ki, Dün matbaamıza lise son ııııfl tarihinde çıkan —yeni — imtihan talimatnamesine göre yalnız son smıfın derslerinden yoklamaya tabi tutulacağımız — yazılıyordu. Bizler de buna göre yetiştik. Halbuki dün gelen yeni bir e Mmirle bizlerin yalnız son sınıftan değil, 9 — 10 — 11 inci sınıfla- rın derslerinden de — yoklamaya tabi tutulacağımız bildiriliyor. İmtihanlara 10 gün kalmıştır. Bu kadar kısa zamanda üç sene- nin derslerini ayrı ayrı hazırla - maya imkân var mıdır? Madem ki olgunluk — yoklamalarıma tabi tutulacağız, 9 — 10 uncu sınıfla:- rın derslerine döneceğiz, demek - tir. Bizim vaziyetimizde olan 1500 genç, bugün hayatmı kurtar mak için cumhuriyetin koruyucu- luğuna sığınmaktadır. gençler, böylelikle gayretlerinin |)Maarif müdürünün| ve zamanlarının heba olduğunu söylüyorlar. Zira, on gün içinde iki senenin dersini hazırlamak ka bil değildir. Matbaamıza gelen gençlerin söylediklerini aynen dercediyo - ruz: Orta ve lise mektep imtihan - larma dışarıdan girmek — istiyen bizler, umumi harp — içinde doğ- duk, Savaş içinde büyüdük. Oku-| mamız yarım kaldı. Kaybettiği - mizi geri almak için çırpmnıyoruz. Kültür kuruluşumuzun verim - lerine dayanarak okumamızı iler letmeğe savaştık. Bir yıldanberi bu istekle okumaktayız. Bundan beş ay evvel, bir kânunusani 1935 — Matbuat kongresi iştirak edecek grup mümessilleri seçildi 25 Mayısta Ankarada toplanacak olan Matbuat Kongresi'ne Rumca ga- zeteler namına Apoye Matiniden TLi- gor Vayeridis, Fransız gazeteler na- muına Beyoğlu gazetesi sahibi Primi, Almanca gazeteler namına Muzaffer, Salon mecmuaları namrmna Peyami Se- fa, Mizaht halk gazeteleri namıma Bürhan Cahit, Meslek mecmuaları na- muına Cevad Gültekin, Kültür mecmu- aları namına Muallim Ahmed Halit, Çocuk mecmuaları namma Faruk iş- tirak edeceklerdir. Kitapcılarla mat- baacılar, Ermenice gazeteler, mülmes- sillerini bu gün matbuat kurumunda toplanarak seçeceklerdir. italya hükümeti Viyanada şato aldı Viyana, 8 (A.A.) — İtalya hü- kümeti, Fuerstembrg şatosunu sa- tin almıştır. — İtalyan kültür ens- titüsü ile Viyanadaki diğer İtal - yan kurumları bu şatoya taşma - caktır. Şatonun bayındırma işine buaym 15inde başlanacak olup önümüzdeki Teşrinievvel ayı so - nunda enstitünün yeni binaya ta- şmacağı umulmaktadır. 21? NEDIR? izahı Bu mesele etrafında İstanbul maarif müdürlüğünden izahat al- mak istedik. Bize aşağıdaki ce - vabı verdiler: — Böyle yeni çıkmış bir tali -| matname yoktur, Talebelerin id - dia ettikleri şey eski - talimatna- menin bir maddesinin tefsiridir. Bu şekilde hariçten imtihana gi - | | recek talebenin yalnız son sınıf derslerinden imtihan edilmesine| ,, » 1eket yeni bir Tüçeş der imkâri yoktur. Çünkü tabiiyat gi- bi bazı dersler son sınıfta hiç o-| kanlar sulhüne çok zararı dohnıım kunmaz. Bir talebe, bu gibi derslerden nu sayılabilir? Bazı Ingilizler “ihtiyati bir harb'in,, Lüzumuna kail.. İngilterenin Amerika ile birlik- te sulh için — çalışmaları işi, her iki milletin gazetelerile fikir tea- |— -a Şansınızı tisi şeklinde kuvvetlenmeğe baş - lamıştır. Bundan bir müddet ev - vel Amerikanm en çok salılan ga: zetesi “Deykli Niyus,, ün müessis ve sahibi, İngilterenin en çok satrlan gazetelerinden “Deyli Ekspres,, sahibine bir mektup göndermiş ve | sulh uğrunda Amerika ile İngilte - renin daha yakın surette çalışma- sı hakkında bazı — fikirler ileriye ürmüştü. Mektup şahsa gönderildiği hal- de İngiliz gazetesi sahibi — bunun, gazetesinde neşri için müsaade is- temiş ve bir de İngiliz noktai na - zarını ilâve etmişti. Şimdi Amerikan gazetesi “Dey- K Niyus,, bu mevzu üzerinde ehemmiyetli bir makale neşret - mektedir, Orada İngilizlerin bu teklifi müsait surette karşılaması- İ na işaret ederken şunları yazıyor: “Bununla beraber, İngilterede herkesin böyle düşündüğünü ka - bul etmek mübalâğa olur. İngilte - rede mühim bir kıstm halk, ileri- deki bir büyük harbin önüne geç - mek için küçük ve mâni olucu bir harbin mantıkan lüzumuna kani - dirler.. Bir Avrupa harbine daha gir - ve Amerika için, | menin, delilik olacağımnı bir — kısım halka anlatmak ihtimalki kabil olmrya - HABER — Akşam Posta> abah Gazeteleri ne diyorlar? “Venizelosun memle- ketine yaptığı en büyük fenalık,, CÜMHURİYET — Yunus — Nadi bugünkü başmakalesinde Cümhuriyet halk partisinin Kurultay hazırlıkları münasebetiyle nasıl bir kurum oldu- gunu, yaplığı ve başardığı büyük in kilâpları birer birer sayıyor, neticede bu partinin, Avrupa hükümetleri par- tileriyle hiç bir benzerliği olmadığını söylüyor. Ve makaleyi şu şekilde biti- riyor: “Bu parti mi? Siz buna parti diye- bilir misiniz? Bu parti değil, bu Türk ulusunun kendisidir. Yabancıların an Tamadığt noktla işte buracığıdır. Biz: de partinin bu ulusal mahiyelinden dolayıdır ki yarınki Büyük Kurultay gününe hazırlık, bütün ülkede ulusal bir bayrama hazırlık ölçüsünü almış Bulunuyor.,, ZAMAN — Zaman imzalı başma kale son Yunanistan hâdiselerinde Venizelosun yaptığı fenalıkları anla tiyor, yazıya göre Venizelosun mille tine yaptığı en büyük Ffenalık, cümhu- riyet rejimini tehlikeye düşürmesidir. Başmakale şu şekilde bitmektedir: “Maamafih Yunan milletinin bu hatayı irtikâp etmiyecek kadar siyas! rüşd göstermesini — ümit eylemek lâzımdır. Çünkü Yunanistanda artık verleştiğine, kökleştiğine şüphe olmu- yan cümhuriyeti yıkarak — yeniden, Krollık tesisine çalışmanın, zaten mil- detin isyan ile zayıflamış olan bu memleketi büsbütün sarsacağına - hiç şüphe — yoklur. Yunanisten — ancak cümhuriyet halinde kalmakla hâki- miyeti milliyesine sahip olabilir. O hâ: kimiyeti elinden tekrar kaçırdığı gün girmiş bulunacaktır, ki bunün da Bal- gı muhakkaktır.,, AKŞAM — N, 8. imzalı başmakale Tesinde: Hinbe ne Pfol- yan faşizmine, ne de Alman Naziliği- ne benzemediğini bunun bambaşka, bunlardan pek yüksek gayelerle ku- rulduğunu, ve bunun başında memle- keti kurtaran ve Türkiyeyi kuran bir adamın bulunduğunu söylüyor. SONPOSTA — Bir Yıldız. imzalı yazı şehirleri kaşıp kavuran ve soyan Tröst'lere vatıyor. Bunların birer çe- teden farksız olduğunu söylüyor. Denemek için gün kaldı acele ediniz. LLC.i Eşya piyangosu Biletler her 'gişede ve Ziraat Bankalarında 1 liraya satilmaktadi tindedir. Amerika ve İngilterenin menfaatleri müşterek olduğuna Wr., , İngilterenin bazı diğer gazete - cak.. Fakat İngilterede büyük bir | lerinde de Amerikan gazetesinin kütle var ki her iki devletin böyle | görüşüne uygun yazılar çıkmakta- bir harpten uzak kalması kanaa - | dır. Bir erkek, $ MAYIS — 1825 Zorla güzellik olur mu? — kendisini sevmiyen kadını vurdu 44 numaralı evde oturan — Rizeli | Gülfem feshane fabrikasında işçi - dir. Gülfem iki sene evvel fabri - kada amele İbrahim — Nazımla ta- nışmış, bir müddet — görüştükten sonra beraber yaşamıya karar ver- mişlerdir. Ibrahim Nazım Balatta bir ev tut- muş bundan bir ay evvel Gülfemle Ibrahim Nazımın araları açılmış, kadın bir âkşam İbrahimin evine gitmiyerek Ayvansaraydaki evine dönmüştür. Ibrahim — Gülfemi çok sevdiği için bu ayrılığa tahammül edeme- miş, kadını ertesi sabah fabrika - Türkiye lehine Proja gazetesi, boğazlar mese- lesinde bizi şu cihetten haklı bu!- maktadır: Türkiye haklıdır. Lozan and- Taşmasında doğusal — Trakya ile boğazlar için süel şartlar vardır. Fakat — Türkiye, bu andlaşmayı imza ettiği zaman — Bulgaristanı| takyit eden Nöyyi — andlaşması, | | bir yıldanberi tatbik — edilmekte| idi. Bugün Nöyyi andlaşması de- -Hzime kazamn ga delişmesi l4 Yunanistanda 22 parti var Katimerini gazetesinin yazdı - ğına göre, seçim için bugüne ka- dar Yargıtaya (Temyiz mahkeme sine) aşağıdaki partiler bildiriğ (beyanname) göndererek sembol- lerini yazdırmışlardır: 1 — Hükümet partileri. B. Çaldarisin halk partisi ve general Kondilisin partisi. 2 — B. Metaksasım — birleşik kralcılar partisi. 3 — Eski diktatör general Pan- galosun partisi. 4 — Bay Nefeludisin çiftçi ve işçi birleşik yöney (cephe) komü- Ayvansarayda Bostan sokağında | da önliyerek akşama — beraberci evlerine gitmelerini söylemi Gülfemin ayrılış kararı kat'idir. Ibrahimin günlerce yalvarmasına ehemiyet vermemiştir. İbrahimle Gülfem fabrikada — ayni dairede çalışmaktadırlar. Dün İbrahim kadına son bir de- fa daha birleşmelerini teklif et - miş, gene red cevabı alınca yanın- da taşıdığı bıçağını çekerek Gül - femi kalçasından ve kolundan ya - ralamıştır. Gülfemin feryadına di- üer işçiler yetişmiş, yaralıyı Def - terdar eczahanesine götürmüş - lerdir. — İbrahim elinde bıçağı ile yakalanmıştır. Gülfem hastahane- ye kaldırılmıştır. Yunanlılara göre de.. Lozan muahedesinin tadili lâzımdır! menler (muhacirler) ulusal par - tisi, 17 — Bay Tsiakunun Epir çift çi partisi. 18 — Bay B. Kula, Tsaperrog lu ve Sfaelonun EEE grupu. 19 — Bay Merkurisin Yuanis * tan ulusal sosyalist partisi. 20 — Bay Yanniosun — üçüncü durum grupu. 21 — Bay Voyacisin Yunanis - tanciliyi öi 22 — Bay - B. Kalütsomilos, Mihaloğlu ve Matsis'in — radikal halkçı birliği partisi, Anadolu ajansının — notu: Bu partilerin bir çoğu — yersel (ma- hallt) partilerdir. Ve adaylarımı (namzetlerini) ancak o yerlerden yaparlar. Doğmadan ölen papas partisi Yunanistan — Sen - Sinodunun son toplantısında 26 mayıs ulusal kuruluna (milli meclisine) kilise dilğeleri göndermek için 3siyasal bir papas partisi kurulması dügü: nülüp konuşulmuş, fakat Sen - Si nod kurulundaki cumurluk komi” seri bu isteğe karşı gelmiştir. ASN eli ZİŞ EDİRRülğElin Yeni maliye iteşkilâtılâyihası nist partisi, 5 — Bay Nikolaidisin Bolşevik Leninist partisi, 6 — Bay Pavloyiannisin — işçi yöneyi partisi. 7 — Midillili Bay Frantsis'in Panelan barış partisi. 8 — Bay Tobinin işçiler fede - rasyonu partisi, 9 — Bay Evangelunun ilerle - me cumurcu kümesi. 10 — Venizelist bakanlardan Bay Botsarisin özgen — (serbest) epirliler grupu. 11 — Bay Gunarisin Ortodoks partisi. 12 — Bay Simopulosun çalış - kan sınıflar federasyonu ve çiftçi kümesi. 13 — Bay Evastatiyunun Ma- kedonya ve Trakya ulusal sosya- Tist partisi. 14 — Bay Tavularisin Zantir lar grupu. 5 15 — Bay B, Kuparussu, Stanu la, Asvesta ve Katsanunun Ma - kedonyalı nötürler — (bitaraflar) grupu. 16 — Bay Teoloğunun — göç Kamutaya verildi Ankara, 7 — Yeni maliye teş - kilâtı kanun — lâyihası Kamutaya verildi. Bu lâyihaya göre maliyede müsteşarlıktan başka yeniden üç umum müdürlük kurulmakta, di « ğer umum müdürlükler de aynen kalmaktadır. — Defterdarlıkların kaldırılacağı rivayeti doğru değil- dir. — Lâyihanın en büyük husu * siytelerinden biri kontrol işlerine büyük ehemmiyet — verilmesidir: Maaşlarda da umumiyetle bir faz” lalık vardır. DiKKAT Asri Sinema Yarın malinelerden itibaren Fevkalâde bir program hazırlıyor. Yarınki gazetelerde okuyunuz.