12 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

12 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Habeşıstan 1000000 asker çıkara bilir (Baştarafı 1 ncide) Habeşistan icabında bir mil yan asker çıkarabilir. İtalya Ha- beşistana gönderilen miktarını ve menşeini biliyor. Habeşistana silâh ve mühim - mat gönderen Avrupa memleket. leri, İtalyanımn harbi — umumide kendilerine gösterdiği tesanüdü, ve beyaz irka mensubiyet itiba - rile haiz oldukları mesuliyetleri gözönünde memleketler Habeşistanda çıka - cak hâdiselerde doğrudan doğru- ya mesul olmaktan kurtulamaz . Tary . .. -.. Evvelcede ajans haberi olarak yazdığımız gibi,önümüzdeki Ey - lâl ayında İtalyanlarla Habeşler arasında muharebenin başlayaca- ğı, Londra siyasi mahafilinde kuv- vetle muhtemel görülüyor. Bu sa - | tah gelen ajans haberlerine naza- ran Fransız ve İngilizler, bir İtal - | yan « Habeş harbinin önüne geç- mek için tavassutta bulunacaklar- dır, Keloni işleriyle meşgul İtalyanım, bir Alman — taarruzu karşısında kalabilecek Avustur - yayı — koruyamamak durumunz düşmesinden korkulmaktadır. Itolyanlar, Habeşistanın yaz ay- larmdaki sürekli — yağmurlarının esini beklemektedirler. Geçenlerde İtalyan müstemle - kât müsteşarının Habeşiştan hare- kâtı hakkındaki — sözleri, 1911 de İtalyanların Trablusgarb işgali a- rifesnideki siyaşiler — tarafından saxledilen sözlerle mukayese edil- mekte ve bunlara pek — benzetil - reektedir, Yunanistanda krallık : (Baştarafı 1 nelde) — *” Bu seyahatimde bana en büyük sürpriz olan şeyin ne oldu » ğunu biliyor musunuz? Hindistanın şimali garbisinde Sint nehri kıydarında yerlilerin i- leri gelenleri tarafından kabul e- dilmiştim, Bana, büyük İskender- le beraber bundan yirmi dört asır evvel Hinde gelmiş olan Yunan askeşlerinin ahfadı olduklarını söylediler,,, Çok cazip bir ifade ile anlat - mak kudretine malik olan ikinci Jorja sıyasaya dokunan bir sual sordum, Cevap verdi: —- Ben bütün sıyasalardan ay- rı yaşamak isteğim, Maamafih bu hareketim, hâdiseleri heyecan ile ye İstifade ile takip — etmeme ve Fransamn sülh için sarfettiği gay- reti takdir eylememe manl olma » mıstır. Yunanistandan ayrıldığım benim için ne kadar istiraplı olsa da, sryasa - ya dair birşey söylememeyi ve vas, zamandanberi harap Ması- 19238 senesindenberi, tanımı eden dahtit ihtirasların yatış B beklemeyi yazile edinmiştim, Vatandaşlarımın biribirleriyle silâhların tutmalıdırlar, Bu, olan | Karilerimiza şunu da hatırlat - mak isteriz: Bundan biray kadar evvel, Musolini ile mülâkat yapan Paris - Soir muhabiresi İtalyan önderi - ne: > — Buradan doğruca Habeşis - tana gidelim mi?, Muharebe he - men başlayacak mı?. tarzında bir sual sormuş, Musolini de, tebes - sümle şu cevabı vermişti: — Sonbahara kadar sabredin.. Triyesteden gelen — bir habere göre, İtalyanlar, askeri — sevkiyat için bazı büyük vapurları işlemek- te oldukları hatlardan almışlardır. Bu meyanda olarak Layd Triyesti- no'nun İstanbulla Triyeste arasın- da işliyen Tevere vapuru da var - dır. Habeşler, Italyan konsolosuna sataşanları ser- best bıraktılar Rama, 12 (A.A.) — Habeş hü- kümeti, geçen ikinciteşrin ayında Gondarda çıkan hâdiseden yana | suçlu;olan yerlileri salrvermiştir . Bu hâdise sıraşında, — belediye polis âmiri ile maiyeti Gondar İ- talya konşolosuna sataşmışlardı. O zaman, İtalyan hükümeti Ha. | beşistandan — tavjzat elde etmiş, suçluların da sorguya çekilmeleri kararlaşmıştı. Bunların bu gez sa- hyerilmeleri, Habeşistanın İtalya - ya karşı fena istekler - beslediğini isbat sayılıyor. Öte yandan, Yunk- res markal; uçaklar satmağa çalı - şan binbaşı Ştefatten'in'de Hube - beşistanda bulunduğu teyit edili - yor, Eski bir harbiye nazırı meğer eşkıya İmiş Kübadan gelen bir habere göre eski bir nazır, hem ihtilâl hareketi hazırladığı, hem 600000 lira fid - yei necat istenen bir insan kaçır- ma işinde eli olduğu ithamiyle, hü- kümet askerleri tarafından sürekli bir çarpışma sonunda öldürmüş - tür, Öldürülen eski harbiye nazırı - nn adı Antonio Guiteras'tır, Nazır saklanmaktaydı. Son de- fa, arkadaşlarının limana - getir - dikleri bir yatla Meksikaya kaça - bileceğini zannetttiği sırada öldü- rülmüştür. Eski nazır beraberindeki asiler- le birlikte bir kale içerisinden çar- pişmıştır. Yanında — iki tane de genç kadmı bulunmaktaydı, Kale ele geçirildikten — sonra içeride sekiz tane ölü bulunmuş - tur. Bunlardan birisi Kübanın eski harbiye vazırı idi. Kadınlar teslim olmuşlardır. Biri güzel bir şarı - şındır. harbetinelerine vesile vermek is - temiyordum. Bu hususta çok isti - raplara tahammü) etmek meçbu » riyetinde kaldım. Bununla bera » her Uluslar Birliğinin feyizli ha - reketi ve çok hayırlı bir anlaşma olan Balkan antlaşması sayesinde harici hâdiselerden elde edilen ne- tiçelerin, hiç olmazsa Avrupanın bu kısmında, yani Akdenizde di - yecektim, bir sükünet ve sulh dev- vi açacağını ümit ediyorum. Eğer Yunan milletinin açıkça gösştereceği arzu İle — ve milletin yüksek sesi ile vatanım beni da - vet ederse, sülâlemizin müessisi olan dedem birinci Jorj gibi hür- riyet ve meşrutiyet prensiplerin - den mülhem bulunmuş olduğum halde gziz memleketime dönece - ğim.,, HU"'P — Akşam Postasi b0 Kızıl Kadırga Bu isimdeki yeni tefrikamızı dühkü nüshümazda okuduruz. mu? Okuüma- dınızsa hülâsası şöyledir: Turgut Rels 80 Türk kadirgasile ha- reket etmek için Deli Hüsmenin dö- nüşünü bekliyordu. Bazıları Hüsme- nin esir düşmesinden korkuyorlar, ba- zıları da onun kapana kısılacak adam olmadığını - söyllüyorlardı. Hüsmenin Kızıl Kadırgası göründü ve yavuz bir mancvra İle yapaştı: Yirmi iki yaşlarında yağız bir delikanlı olan Hüsmen, Turgut veisin gemlsine geç. ti ve yolda bir parçaya rastladığı için vectktiğini söyledi. Turgut veis Hüş. menin de kendilerile beraber gelmesi. ni istiyordu; fakat o yalnız gideceği- ni söyledi. Turgut reia: — Anlaşıldı, a halde bu gece bura- dasın, dedi. Hüsmen cevap verdi: — Eet.. Esirleri, para ve kumaşları çıkarmak lâzım. Yoldaşlarım da biraz dinlenirler, Neler getirdiğimi görmek ister misi Arkasını 5 inci sayfada okuyunuz. Bulgarıstanda askeri birlik (Baştafafı 1 ncide) Bunlar geçen — sene 19 Mayısta hükümeti devirerek iş başına ge - len zabitlerin çalışmakta devam etmelerini müdafaa etmekte, ve birliğin dağı sebep olan » lara şiddetle çatmaktadırlar, Yeni birliğin neşrettiği bir be- yannamede şu cümleler vardır: “Askori birliğe — dahil bazraza kabinede nazır sandalyesi kapa - bilmek için — askeri birlik arasına ihtilâf sokmuşlar, — ve böylelikle askeri birliğin 19 Mayısta millete vadettiği bir çok şeylerin yapıl - maşına mâni olmuşlardır. Bu aza sabık baş bakan — general Zlatef, içişleri bakanı, ve sabık — askeri Birlik reisi miralay Knlef ve ukı daşlarvdır. 5 Yeni birliğin yaptığı intihaplar- da yeni meclisi idareye eski Piley- ne garnizonu general Dançek, mi- ralay Kalendrof ve meşhur — bir darbei hükümet mütehassısı Dam- yen Velçef ve arkadaşları - seçil- mişlerdir, Askeri birlik ilk olarak zayif ve kabiliyetsiz olduğunu — ilân ettiği Toşef kabinesiyle mücadele etme- ğe karar vermiştir, Bu itibarla Bulgaristan yeni ve mühim hâdiseler arifesinde bulun- maktadır. Laval Moskova- ya hareket etti (Baştarafı 1 ncide) olmadığmını anlatmakta güçlük çe- memiştir. Almanya kollektif mahiyette hir danışma ve ademi tecayüz andlaş- masına her zaman için katlanabi- lecektir. Baltık ülkelerindeki hususi men faatleri tanımak şartı ile, Polonya nn ilk bakımda — reddetmediği böyle biy teşebbüsün muvaffakı » yetine, Fransa yardım etmeğe ha- zırdır. Polonya, Tuna andlaşması mü - zakerelerine ortak olmayı kabul etmektedir. İki hakan, daha bazı müşterek ökonomi işlerini ve ezcümle Fran- şadaki Polonyalı işçilerin vazi » yetini de görüşmüşlerdir. Ve Fransız dış bakanı, Varşova ile Berlin arasındaki dostane mü - nasebetlerin devamma aleyhtar olmadığını da ilâve — edince, B. Bek'in müsbet cevap verdiği söy - leniyor. B. Lavâlin zZiyareti genel du - ruma göre görünür hiç bir deği - şiklik — yapmamıştır. Bu ziyaret Nihayet | | 13 "ınııı l'l"ı — | Hitler'in bu hafta söyliyeceği mühim nutuk Avrüpa matbuatına şimdiden tahminler Hitler bu hafta içinde Alman siyase- tini tayin eden bir nutuk söyliyecek.., Bu nutuk, bütün Avrupa siyasa mah- fellerince merakla bekleniyor. Çünkü Hitler, eğer bu nutkunda Milletlerara- sı bir konuşmaya zemin olacak şekil- de sözler söyler teklifelrde bulunursa © zaman iş kolaylaşacaktır. Almanya- yı da içeri alan bir konferans kurula- bilecek ve “dünyanın işi halledilmeğe doğru gidecektir.., Hitler söyliyeceği nutkunu büyük bir gizlilik içinde hazırlıyor, Acabâ ne | söyliyecek!? — Şimdiki halde Hitlerin nutkunun ne şekilde olabileceğine da- | | ir diplomatik mehafilde Mnln yü- rütülmeğe başlanmıştır. Zannediliyor ki, Hitler, mevzuu bahsolan “karşılıklı yardım,, a müste - | nit Şark misakının hâlâ kendi dilıdiiı gibi olmasını İstemekte srar edecek - tir, Yani "mütekabil yardım,, ıiıılıı değil de, bir “Şark ademi tecavüz mi - I sakı, olmasını istiyecektir... Ve umulu- yor ki Almanyanın bu teklifini Fransa, ve Sovyet Rusya mülâyim bulacaklar. | dıv Çünkü bu her iki deyletin araların- | da aktedilen muahedeye bağlı proto - kol bu “ademi tecavüz,, ve “mütekabil yardım,, işini daha dikkatli bir şekilde tesbit etmiştir. Umumi Şark misakı evvelce ılhh gibi “mütekabil yardım,, değil, “emniyet,, esasiyle izah M Hava misakı meselesine gelince: Almanyanın Garbi Avrupaya — taal - lük edecek böyle bir misakı imzalama- ğa hazır olduğunu söyliyeceği muhak- kak görülmektedir. - Ba ötedenberi aşağı yukarı belli i - di. Şimdi, Hitlerin İngiliz Alman İtal, yan ve Fransız hava filolarının müşte- rek bir seviyede tahdidini de istiyece- &i sapnolunuytr. Ve bu dört kuvvetin de kabul edeceği bir kontrol prensipi- nin kabulü iştenecektir. Sonra Almanya ile konuşulması mevzuu bahis meseleler arasında bir- de silâhlanma meselesi var ki, Hitler ' bunun için no diyecektir? Almanyanın burada eski bir teklifi tekrarlıyacağı, yani diğer memleketle- rin hazfetmeğe razı olduğu herhangi çeşit silâhı onun da bırakacağını söy- liyeceği zannediliyor, Fakat ordusu » nun sulh zamanında 550 bin olmasın. da terar edeceğinden endişe edilmek - tedir. 'Tuna misakına gelince Almanya beliki önümüzdeki ay Romada bu met. zu üzerinde yapılacak konferansa işti- rakı kabul edecektir. Fakat Ayvustur - yanın dahili işlerine hiç kimsenin mü- dahale etmemesi yolunda wmrar ede » cektir, Almanyadan beklenen en büyük şey, onun Milletler Cemiyetine dönmesidir, Almanya Milletler Cemiyetine dö- ecek mi? Japonya çıkma müddeti ta- mamlandığı için Milletler Cemiyeti sa- lonundan Japonya sandalyesi kaldırıl- dr. Fakat Almanyanınki hâlâ boş du - ruyor... İşte bu mesclede tahminler — biraz geriliyor. Acaba Hitler bu seler Al « manyanın Milletler Cemiyetine dönme şartlarını daha yazıh söyliyecek mi- Varşovayı aydınlattığı gihi, Po » lonyalı müttefikin, Rus müttefiki- ne müsavi bir unsur — olmadığını Parise anlatmıştır.,, Volkişer Beobahter gazetesi de, “Polonyanın şarki Avrupada hym- malı bir faaliyet göstermekte de - vam edeceğini yazıyor. Kendi öz teminat — sistemlerini kurmak hususundaki Fransız Rus teşebbüsü karşısında Polonya dip- lomasisi, Polonyanın dış siyasa - sını tehlikeye düşürmek icin, her yaptırıyor ——— dir? “Diğer devletlerle müsavi olmak,, diye ısrar ettiği hakkın kendisine ve - vilmesi için ne gibi makul imtiyazlar istiyor? " Şimdiki halde ne İngiliz, ne de Fran- sez muhitinde Alman milli - gururunu tatmin edecek makul herhangi kolay- lığı göstermiyeceklerine dair bir ka - maat yoktür. Fakat Almanyaya verilecek bu mü- saadekârlıkların bir hududu olduğu da muhakkaktır. Meselâ, Milletler Cemi- yetinin ve Müşterek sistemin zayifla- masını mucip olacak herhangi bir mü- saadekârliğim koenditine gösterilmiye - ceği anlaşılryor. Bungunla beraber Hitlerin, müzake- relere girişmeğe pek yarayacak bir nu- tuk söylemesini merakla ve büyük iz- tekle umanlar vardır. Muvaffalayetli bir anlaşmayı imkânsız kılacak teklif- lerde bulunmasından da endişe edon - ler oluyor. Eğer bu son vaziyet, yani anlaşa - mamazlık olursa, Milletler Cemiyetini ona daimma açık bulundurarak — diğer milletlerin kendi başlarına hareket e - deceklerini ileri sürmektedirler. Tâ ki Almanya tecerrüdün — mânasızlığını ıörııiin. I?araguvay Bo- livya harbi için Buenes — Aires, 12 (ALA,) — Brezilya, Şili, Peru, Amerika ve Uruguay elçileri, Şakoda barışın iadesi için bir mutavassıt — blok vücuda getirmek üzere dünkü gün aralarında toplapmışlardır. Gelöcek toplantı, ayın 14 ünde vaki olacaktır. —— Fransızlar, Nazi zabitini yakaladı Metz, 12 (A.A.) — Üniforma- lr bazı naziler, bir Fransız kahve- sinde öğle yemeğini yemek - için, Merlebah yakininde Fransa - Al. manya sınırını geçmişlerdir. Kolcular bunların subayların * dan birini yakalamışlar, ötekile sınırı ters yüzüne aşmışlardır. seinüğeare TOKATTA MEKTEP Ankara, 11 (Haber) — Tokat vilâyeti dahilinde 96 bin lira sarr fiyle üç büyük mektep yaprlacak- tir, Bundan başka vilâyetin Nik ” sar, Zile, Erbaa, Reşadiye kaza » larında da 23 bin liraya — ayyıca dört mektep yaptırılacaktır. —— — ISTANBUL LİMANNIN GENİŞLETİLMSİ Ankara, 11 (Haber) — istan bul limanının genişletilmesi hak kında Ekonomi Bakanlığınmın ha * zarladığı lâyihaya esas olmak üze' re bakanlık dahiliyenin fikirlerinİ sormuştur. .Bakarlık —bu genlş'dı!m;& polis, bekçi bakımından ııp-“ ğı tesiri tetkik etmektedir. Öebeğeikr” İDAREİ HUSUSİYELERİN YAPTIRACAKLARI HEYKELLER Ankara, 11 (Haber) — İç #” leri Bakanlığı tarafından vilâyti” lere — gönderilen bir tamimd” bundan sonra idarej hususiyel tarafından yaptırılacak heyk:::i âbideleriri yaptınlmadan € lef projelerinin behemehal lb:l’ı,' -| komi, Vöi Şörllürlmdk AA L LAY İ EBLELESELEDE Tz