25 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 italya-Habeş w anlaşmazlığı (Baştarafı 1 ncide) Lâvzdl, İngiliz — delegesi Eden ve İtalyanlar için gelmiş olan Aloizi biraraya — gelerek bu çetrefil işi konuştular, Bir habere göre bu ko- nuşma bir uzlaşma ile bitmiştir. Fransız delegesi, işin bir anlaş- |? maya varılacağını söylüyor. İngi- |: liz delegesi ise, Uluslar Kurumu |i üyesi (azası) olarak İtalyaya yap- tığıçazlaşma — tekliflerini, İtalya- mm henüz kabul etmemiş olması- na rağmen, umutlu görünmekle— dir. ! Fransız kunmadan Habeşistana — şikâyet hakkı vermek suretile bir uzlaşma şekli bulunmuş görünmektedir,, diyor. Diğer taraftan İngiliz gazetele- rinden Taymis, İngilterenin Habe- şistana silâh göndermekte olması şayiasını ele alarak, İtalyanların buna itiraz etmeyişi meselesini ka- rıştırıyor ve bu aırada diyor ki: “İtalyan gazeteleri İngilterenin Habeşistana silâh verilmesine ta- raftar bulunduğunu — yazmakta- dır. Stanhop bunun — doğru olma- dığını söyledi. Bu diyev (beyanat) İtalyan gazetelerini — yatıştıracak yörde tam tersi takım şeyler — uydurup yazmaya sürükledi...,, İngiliz gazetelerinden bazıları İtalyan — Habeş anlaşmazlığının bu biçimde sürüp gitmesinde bir harp kokusu — seziyor ve Uluslar Kurumunun bu işin yakasını bırak mamasını istiyorlar. Diğer taraftan İtalyan Somali- sindeki İtalyan askerlerinin eksik- Terinin durmaksızın tamamlanma- siğik eılıçılıııh olduğu haber ve- rilyior. © “Deyli Meyl,, — gazetesi aytarı (muhabiri) : “İtalyanm savaşa he- nüz tamamile hazır olmadığı gö- rülüyor. İtalyan Somalisine yığın yığın yiyecek ve — savaş gereçleri Tlevazımı) gelmektedir,, yolunda şimali Afrikadan'bir telyazısı çek- miştir, ingilizlerin bir tavzihi - Yukarda adı geçen Stanhop İn- müsteşarı İngiltereden silâh — gittiğine dair Lordlar kamarasında şöyle demiş- uı “Aylardanberi Habeşistan için İngiltereden harp levazımı gitme- sine izin verilmemiştir. Hattâ, Ha- beşistanla İtalya — arasındaki ger- ginlik şiddetlenmeden önce bile... Habeşistana ecnebi meleketlerden gelip İngiliz topraklarından geç- mek suretile deharp — levazımı gitmemiştir. İtalya bizi bu yolda nicin itham ediyor anlamıyorum. Cenevrede son vaziyet Cenevre, 25 — Ukhuslar Sosyete- *i konseyi dün gece saat 23,45 de anlaşamamazlığını görüşmüştür. Celse açıldığı vakit Sovyet mu- rahhası Litvinof iki karar - sureti vermiştir. Her ikisi de kabul edi- len bu karar - suretlerinin birinci- sinde anlaşamamazlığın ortadan kealdırılması için 1928 tarihli Ha- beş — İtalyan anlaşmasının beşin- ci maddesi mucibince bir hakem heyeti kurulmasını ve bu heyetin 25 Ağustosa kadar işini bitirmesi teklif edilmektedir. İkinci karar — suretinde, hakem gazetelerinden “Polı.' Jurnale,, “İtalyanın prestijine do- g: areesecene| göneemeserırammnna Türklyetlekl Memurlara dair bir istatistik Ankara, 25 — Finans (ma: liye) bakanlığı memurlar hak- kında çok dikkate değer bir cetvel hazırladı. Bu cetvel, umumi muvaze - neye bağlı bütün — memurları, barem derece ve maaşlarından: son yapılan değişikliklere gö - re, derecelendirmektedir. Bugün Türkiyede — umumi:! bütçeden aylık alan memurla - rın sayısı kiırk — bin kndnrdırl İ Bu kırk bin memurdan yırmı' dördü 150 lira asli maaşlıdır ! Diğerleri de şöyledir: 125 lira asli maaşlı 45 me - mur, 90 lira asli — maaşlı 215 memur, 80 Hira asli maaşlı 273 memur, 70 lira maaşlı 437 me- mur, 60 liralık 767 memur, liralık 978 memur, 40 İiralık 2241 memur, 35 liralık — 2164 memur, 30 liralık — 2780 me- mur, 25 liralık 4009 —memur, 20 liralık 4848 memur, 15 li - ralık 1064 memur ve 10 liralık: i da 10483 memur vardır. î olarak daha bir | —— .—— Bulgaristand_a_ Kralilıkla Cümhuri- yetçilik çarpışıyor Sofya, 24 — Kral aleyhinde ittihamlarla dolu gizli beyanna - meler son günlerde pek çaoğal - mıştır. Halk heyecan içindedir. Dedi- kodular almış yürümüştür. Bazı yüksek ve resmi — kimselere kral aleyhinde mektuplar gönderildiği de söylenmektedir. Başbakan Toşef, bu gibi mek tubu yazanların — ele geçirilme- si için zabıtanın çok sıkı tedbir- ler almış olduğunu — söylemesine rağmen zabıtanm bir ip ucu bile yakalıyamadığı halk — arasında söylenmektedir. Ancak bunların cumhuriyet - çiler tarafından yazıldığı kanaati umumidir. Bu hâdiselerden bahseden Zo - ra gazetesi, eski başvekiller za manında gazetelere kralın resmi- ni koymak bile yasak edildiğini, kral aleyhinde sistemli bir siya - sa takip edilmekte — olduğunu yazarak — bilhassa eski başvekil Gorgiyefi ittiham etmiştir. Yabancı memleket- lerde Almanlar Alman askerlik kanununun 16 - 17 inci maddesinin tefsirinde yabancı memleketlerde olan Al- man tebaasının da Alman askerlik » | mükellefiyetine tâbi olduğu bildi- | rilmektedir. heyeti azası anlaşamadıkları tak- dirde Uluslar Sosyetesi konseyinin tekrar toplanarak bu işi görüşece- ği bilidrilmektedir. Müzakere esnasında Habeş mu- rahhası, İtalyanm şarkt Afrikaya asker ve silâh göndermesinin ma- nasını sormuştur. İtalya murahha- 61 cevap vererek hükümetinin top- raklarını müdafaa vaziyetine ge- tirmekten başka bir şey yapmadı- ğını, tecavüz maksadında olmadı- ğını söylemiştir, İtalya hükümeti- nin kendi meşru müdafaa tedbir- leri hakkında kimin olursa olsun tenkit yürütmesine müsaade ede- miyeceğini ilâve etmiştir. HABER — Akşam Vostası .| Sandal safası Dört arkadaş biribir- lerini yaraladı Galatada oturan — Seyfeddin, Ömer Aslan, Mehmet oğlu Ahmet isminde — dört arkadaş — dün bir Kâğıthane safası yapmıya karar vermişler, Tophaneden bindikleri bir sandalla yola çıkmışlardır.Dört arkadaş Kâğıthaneye gidinceye ka dar sandalda rakı içtikleri gibi o- | vada kaldıkları müddet zarfında da kafaları tütsülemişlerdir. Sa- at yediye doğru — dört sarhoş gel- dikleri sandala binmişlerdir. San- dal Unkapanı — köprüsündan geç- tikter sonra sandal parası yüzün- den aralarında kavga çıkmış, Ah- met bıçağını çekerek etrafa salla- mrya başlamıştır. Sandalcı bunların dövüştüğünü görünce hemen sahile yanaştırmış- sa da sarhoşlar biribirlerini iyice döydükleri gibi üçü — de yaralan- mıştır. Bunlardan Seyfeddin dört yerinden yaralanmış, sahildeki za bita memurunun — haberdar ettiği imdadı sıhhi otomobili ile Beyoğ- lu hastanesine kaldırılmıştır. Ya- raları çok ağırdır. Ömerle Aslan da ellerinden ve başlarından ya- ralanmışlardır. — Ahmet yakalan- Hitlerlerin nutku bütün dünyayı telâşa verdi (Baştarafı ! ncide) çoğu hayatın kurtulmak i- istediklrei Göııiı“ıılınn İngilterenin Berlin elçisi, Hit - lerin son nutku — üzerine, dün, öğleden sonra Alman hüküme - tinden bazı izahat istemiştir, 1 — Hitlerin nutkunun ilk kıs- mında, hak eşidliği — (müsavatı) istenirken müstemleke — işlerine dair bir telmih vardır. Almanya, müstemleke — istemektedir. Bu nun tavzihi.. . 2 — Hitler, Almanyanm yad- süel (gayri askeri) yerlerde as - ker bulundurmamasına rağmen Fransanın kendi şark cephesin? asker yığdığını kaydetmişti. Se | fir, buna — dair de izahat - iste- mektedir. 3 — Silâhsızlanmağa karşı, Al manyanın — vaziyeti nedir? Hit- ler, nutkunun sekizinci kısmında ordunun — teşkilâtında yapılan son değişikliklerden vaz geçile - miyeceğini söylediği halde doku- zuncu kısmında — diğer devlet - ler silâhlarını azaltırsa, Alman - yanın da azaltacağını söylemek tedir. Arada bir tezat vardır. Al- manya 36 fırkalık ordusunu mu- hafaza etmek kararında mıdır? 'Yoksa ordusunu 550 kişiye indir: meğe razı olacak mıdır? Hitlerin söylevi üzerine... Hollandada bütün ulusların bir kon- feransı toplanacak Arstulusal (beynelmilel) sıyasa dünyasında çok yeni bir haber işi- tilmektedir. Hitlerin üç gün önceki söylevinden — (nutkundan) sonra İngilizler yeni ve büyük bir konfe- rans yapılmasını uygun bulmakta- dırlar. Bu — koferansa her devlet 20 MAYIS — 1935 Son dakika Yunanistanda krallık lehine nümayişler menedildi Fakat hükümetin bu emrini mutasarrıflar kraliyetçi halkın ekseriyeti yüzünden tatbik edemiyeceklerini söy KRALLIK propagandası Metaksas Selânikde | “Yunan birliği için başka çare yok- tur!,, dedi | Selânik, 24 — Seçim münasebe- tile propaganda yapmak üzere bu- raya gelen kral taraftarları fırka- sının reisi Metaksas — istasyonda “yaşasın kral,, sadaları ve büyük tazahürlerle karşılanmıştır. Metaksas gazetecilere, memle- ketin kurtulması için — krallıktan başka çare olmadığını, ancak ba- şa gelecek bir kralın nâzımlık yap- ması sayesinde Yumanistanda bir- lik olabileceğini söylemiştir. General Kondilis — pazar günü tayyare ile buraya gelerek hükü- met namzetleri lehine propaganda yapacaktır. Diğer taraftan Başbakan Çalda- nı, muhaliflerin meclise girme- kararı hakkında, nubcihtı söz söyliyerek — bunu tcessüfle anmıştır. Seçim bir hafta gecikecek Atina, 25 — Gazetelerin verdik- leri habere göre, hükümet, muha- lifleri seçime iştirak etmemeleri- vin önüne geçmek maksadile seçi- min bir hafta daha ğeri bırakılma- sını kabul edecektir. Fakat bunun için bu yeni geri brrakmanın, mu- haliflerin şikâyetlerine son verece- ğinden emin olmak istiyor. A Lâvrens (Baştarafı 1 ineide) kulübe, bir mo tosiklet, ev dö - şemesi, kitaplardan ibarettir. Bir miktar yatırılmış parası vardır. ... » Diğer taraftan Lâvrensin ölümü nasıl olduğuna dair tahkikat baş- lamıştır. İşin içinde bir siyah hu- susi otomobil olduğunu söyliyenler vardır. Şahitlerden biri de böyle bir otmobil — olmadığını iddia et- mektedir. Lâvrens — saatte 50-60 mil süratle gitmekte iken yuvar- lanıp — parçalanmıştır. Lâvrensin yukarda resmi görülen cenazesine, geçenlerde — şehrimize gelen İn- giliz parlâmentosu azasmdan Ledi Astor de gitmiştir. girebilecekti, ve bunun Holânda- nın bir şehrinde toplanması düşü- nülüyor. Bu konferans şuna yara- yacaktır ki, Hitlerin ortaya attığı meselelerin — hangisinin başedilip edilmiyeceği öğrenilecektir. İngiltere, Almanyanım isteklerin- den bir kısmını bu konferansta ay- dınlatmağa, çalışacaktır. Barış andlaşmasının hangi mad- delerini uzlaşma yoluyla değiştir- mek istediğini öğrenecektir. lediler Atina 25 (Saat 1,5 hususi Mu- habirimizden) Yunanistanda kra- liyetçilerin intihabat — dolayısile nümayiş yapmaktan menedilmele- ri hakkında İç Bakanlığı mutasar- rıflara bir tebliğ göndermişse de, mutasarrıflar bu emrin tatbikine |imkân bulynmadığını zira, büyük bir ekseriyetin krallık taraftarı öl- duğuru İç Bakanlığa cevaben bil- dirmişlerdir. Bulgaristanda Jusanları öldüren bir dolu yağdı Sofya, 24 — Çıkan fırtına lar ve yağan yağmurlarla do ludan şimali Bulgaristanda ol: dukça zarar yapmıştır. Boycinovtsi köyünde iri ce - viz büyüklüğünde dolu yağmış, elektrik ve telgraf tellerini bi koparmıştır. Bir kadınla iki cuk ölmüştür. Dolu yağan yer- Gayrimübadiller Cemiyeti umumi kâtibi istifa etti Gayri mübadiller cemiyeti u * mumi kâtibi Şahap, Ankaraya dân heyetin — çalışmasını görmediği için istifa etmiştir! Şahap demiştir ki: “— Alınan — tedbirler, ıı!'[ mübadilleri ıztırap vaziyetinde? kurtarmaya yetmemiştir. Şimdiki satış-şekline göre, mevcut bon0 * ların ortadan kalkması senelert* Eracaktir Çünkü ayda ancak 100,000 ir ralık kadar bir satış — yapılıyo” Bundan başka emlâke bugünkü kıymetinden fulı kıymet konü * yor. Cemiyetin başında buluna * lar yalnız finans (maliye) bakâ ” yanlar da istifa etmelidirler., Eşref berat etti Bundan iki sene evvel nan bir maçta Beşiktaşlı D “;.'5 intikal etmiş ve o zamaı devam eden mahkeme gün bitmiştir. Neticede, mahkeme de böyle bir işi kasten yaj nı anlıyarak beraatine karâr miştir. iali $