26 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

26 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

28 HAZİRAN — 1935 €! oyori Fener- Güneş bugün Roman- yaya gidiyor Fenerbahçe ile Güneş muhteliti Bükreşte iki maç yapmak için bu- gün Regel Carol vapuriyle Roman- yaya doğru hareket edeceklerdir. İki Fenerli ve bir Güneşli idare | adamının riyasetinde gidecek ©o - Yuncular şunlardır: Fenerbahçeden: Bedit, Hüsameddin, Fazıl, Re - şad, Esad, Ali Rıza, Niyazi, Fik - ret, Namık, Lebib. Güneşlen: Nejad, Faruk, Reşad, Bambino, Rasih, Rebii, Salâhaddin. Futbolcularımız — 2 ve 4 Tem - muzda Bükreşte Yuventus, ve C. F. R. klüpleriyle karşılaşacaklar- dır, — Bu takımlar içinde Sofya - da yapılan Balkan kupası maçla - rına iştirak etmiş bir çok beynel- milel oyuncular bulunduğuna gö - Te maçların çok çetin ve heyecan- h olacağı anlaşılıyor. Futbolcularımıza muvaffakı - yetler dileriz, Bulgarlar itiraz etti Bahk istihlâkimiz arttırmağa çalışılacak Ekonomi Bakanlığı balıkçılığımızın inkişafı için tedbirler alıyor Ökonomi Bakanlığı deniz mah- sullerimizden balığın son yıllardı komşu memleketlerde büyük bir rağbete mazhar olması ve mem- leketimizin balık ihracatı için çok müsaid bir durumda bulunduğu- nu gözönüne alarak balıkcılığımı- zın inkişafı için bazı tedbirler a!- mağa karar vermiştir. Bunun için de evvelâ balıkcılığa devlet tara- lar tesbit edilmiştir. Öğrendiğimize göre bu kolay- lıklar arasında şunlar vardır: Balık resminin kaldırılmas, Istanbul balıkhanesinin hususi va- ziyeli ve memleketimizde en ö- fından gösterilebilecek kolaylık | HABER — Akşam Postası nemli (mühim) balık satış — yeri ve ihraç merkezi olması dolayısi- le Ökonomi Bakanlığının burasi- le doğrudan doğruya alâkadar o!. ması ve İstanbulda modern - tesi- satlı bir balık satış yeri kurulma - sı, balık naklinde ve işlerinde kul- lamılan mazot, motör, ağ ipliği v. tenekelerin gümrük resimlerinde değişiklik yapılması, ordu — ve mekteplerde asker ve talebeye ta ze ve konserve balık yedirilmesi, tuzlu ve taze balık ihracatının dü- zenlenmesi, bir konserve ve bal:k gübresi fabrikası kurulması, - dış anlaşmalarda balığa mevki veril- mesi, kredi ve sigorta temini.. Sofya, 25 — (A.A.) — Bulgar | spor federasyonu, Balkan kupası sonucuna itiraz etmiştir. Federas - yon hâkem tarafından kabul edil- miyen ve kabulü halinde Bulgar takımını galip çıkaracak olan go- lün kabul edilmemesine itiraz et- mektedir. Mesele arsrulusal spor federas - | Yonu tarafından tetkik edilecek - tir, tramvaydan düştü Aynalıçeşmede oturan kebabçı Ihsan Tepebaşında 665 numaralı vatmanın idaresindeki tramvay - dan düşmüş, bacağından yaralan- mıştır. Denize düıtülor Balıkçı Yako oğlu Yasef bir sandalla balıkhaneye gelirlerken mezbahanın et taşıyan motörü san- dala çarpmış, baba oğul denize Evkafla- belediye - düşmüştür. Etraftan yetişen san- arasındaki anlaşamamazlık Evkaf idaresi ile belediye ara- sındaki ihtilâfları halletmek için seçilen hakem heyeti — şehrimize gelmiştir. Hakem heyeti Tokat cümeni başkanı Münir, Mustafa Şerafettinden ibarettir. Ayrıca bu heyette evkaf idare- sile belediyenin birer murahhası ,bulunacaktır. Heyetin tetkik ede - teği işler su, istimlâk — bedelleri, Mmezarlıklar ve icar işleridir. Su ihtilâfı yeni belediyeler ka- Nunundan sonra meydana çıkmış- tır. Yeni kanun mucibice şehirde- ki bütün sular belediyeye ait ol - duğu için belediye evkaftan ge - çen suların — varidatını istemiş- tir. Evkaf idaresi ise sular için ıy—' rıca bir gelir olmadığımı, bunların diğer gelirler içinden — çıktığını söylemiştir. Gene yeşi kanun — mucibince, belediyeler şehir — dahilindeki Mezarlrkları şehir dışma naklede- tektir. Evkaf idaresi, belediyenin işleri — yaparken bir çok ba- kımsız asraları da mezarlık saya- YTak kendisine mal ettiğini söyle - Mektedir. Ayrıca belediye — tazrafımdan Satın alman yerlerin paraları ev » f idaresine hâlâ veri'mediği ve bu işin senelerdenberi mahkeme- tde <üründüğü herkesçe malüm - dur, — Her iki daire bu suretle birbi - '"lden bir çok pbaralar istersekte Ve ili taraf ta kendisinin — haklr q'İı.ığuıııı ileri sürmektedir. Ha - heyetinin bir iki güne kadar İle başl-yacağı söylenmektedir. saylavı Nazım, Yusuf Kemal, adliye en -| | dalcılar tarafından Yako ile oğlu | kurtarılmıştır. Sandal parçalan - mıştir. Bir iddia Sıraservilerde oturan Hayriye - nin Salâhaddin isminde birisi ta - rafından 20 lirası dolandırılmış - tır. Salâhaddin yakalanmıştır. Eşya çalmış Pangaltıda oturan belediye tah- sildarları Faiz tanımadığı Ahmed isminde birisi tarafından evinden bazı eşyasının — çalındığını iddia etmiştir. Kalbi durdu Dün gece dokuzda — Unkapanı köprüsünden geçen seyyar şekerci 60 yaşında Ali oğlu — Dursun kalp sektesinden ölmüştür. Cep karıştırmış Sirkecide Ardaşın cebini ka - rıştıran sabıkalı Hasan yakalan - mıştır. yangın Uzunyusuf mahallesinde Şük - rübey sokağında oturan arabacı Ihsanın karısı Dürdane çamaşır da çabuk söndürülmüştür. 1 4 : | yıkarken tabta perde tutuşmuşsa | zaların mutlak boşaltılmasını bil- Ziraat direktörü şehrimizde Tarım (ziraat) genel Direktö rü Abidin dün Ankaradan şehri- mize gelmiştir. Tarım müessese- lerini gezecektir. Tarım ispekter- " (o fettişleri) teftişe başla: mışlardır. —— Ruzu fazlaya satanlar Buzun bir çok semtlerde ııuel beş kuruşa satıldığı anlaşılmıştır. / Belediya buzu üç kurustan fazla- iya satanların tesbit edilerek bildi- rilmesini istemiştir. Bunların elle rindeki ruhsatnameleri geri alına: caktır. —— Gümrük muamelele- rinde değişiklik Gümrük ve İnhisarlar Bakan- lığı 20 tondan yukarı - vapurlarla motör ve yelkenlilerden yabancı limanlara uğramıyan gemilerin; tonilatosu ne olursa olsun hamule lerinin manifestoya ithali mecbu | riyetinin kaldırılması ve kordon pusulasiyle malın geçirilmesi için tetkikler yapmaktadır. Bu şekil tahakkuk ettiği takdirde büyük bir değişiklik yapılmış olacaktır. Yeni sebze bâli Kerestecilerdeki yeni sebze hali beş gün sonra açılıyor. Bele- diye, Meyvahoşta dükkân tutmuş olan kabzımallara dün ikinci bir tebligat daha yapmış, 3 Haziran akşamına kadar dükkân ve mağa- dirmiştir. | bir müddetten beri yapılmakta o- | lan tecrübeler çok iyi :hisar idaresi şimdiye kadar dışa- fabrikasi 'Gelecek hafta açış merasimi yapılıyor Iş Bankasının kurduğu Paşa- bahçedeki yeni şişe fabrikasında sonunçlar vermiş ve fabrikanın 1 Temmuz-| da işe başlaması takarrür etmis-| tir. Fabrikanın açılış töremin! (merasimini) Cuma günü şarı mıza gelecek olan Ökonomi Ba- kanı Celâ! Bayar yapacaktır. Paşabahçe şişe ve cam fabri- kası dünyanın en modern tesisat- h fabrikalarından biridir. Fabri- kayı şimdilik anııı ustalarının gözcülüğü altında Türk işçileri çalıştıracak, sonradan bu Frınııı. ustaları fabrikadan ayrılacaktır. | | Fabrikaya ilk sipariş inhisarlar | idaresi tarafından yapılmıştır. İn- rıdan almağa mecbur olduğu şişe- leri bundan sonra burada yaptı- racaktır. İnhisar fabrikaya 1.5 milyon şişe ısmarlamıştır. Bu modern fabrikadan önce İs- tanbulda iptidat olarak dört' şişe fabrikası kurulmuştu. Bugün bun- lardan yalnız bir tanesi çalışmak- tadır. — ünvan tezkereleri üsküdarda 25 lira Istanbulda 2 lira İstanbul şehri iki sene — evvel yapılan bir teşkilâtla İstanbul — UÜsküdar — Beyoğlu olmak üze - re üç mali kısma ayrılmış ve ar - tık mali işlerin tamamen düzene girdiği söylenmişti. Fakat bunların aralarında tat » bikat şahasında bir --k ayrılıklar olduğu görülme! Meselâ haziranda sükellefle - rin vermekte olduğu vergiyi be - yanname ile vermek istiyenler bir ünvan tezkeresi almak mecburi - yetindedirler. Ünvan tezkeresi biri iki ve di- ğeri yirmi beş liralık olmak üze- re iki kısımdır. — İstanbuldan iki Hraya alınan bir ünvan tezkeresi ayni müessese ayarında diğer bir yerde Üsküdarda yirmi beş liraya veriliyor. Bu şekil bir çok — şikâyetleri mucip olmaktadır. Kazanç vergi- lerinde göze çarpan bu yanlışlık - lar diğer vergilerde de görülmek- tedir. Alâkadarların bu işle olmaları beklenmektedir. meşgul ŞEHRİN DERDLERİ " Dilenci mevsimi başladı Her halde yaz geldiği için olacak, dilenciler hissedilecek derecede çoğaldı. saydıkları kışı Da- rülücezenin sıcak kucağında geçirdikten sonra yaz ge lir gelmez hem gezip tozmak, hem de kâr mevsimi ol - duğundan bol bol para kazanmak için birer bahane ile Dilencilerin kârsız mevsim Darülâcezeden çıktıkları anlaşılıyor. Bu yeni türeyen dileneilerden biri de Piyer Loti caddesinin sonunda oturuyor. Yüzü kadar iğrenç olan bu dilenci, gelip geçenlere fena hal- I de musallat olmaktadır. sokaklarda yok, bakrlamıyacak rüklenmektedir. Bu ufak çocuklar ekseriya ebeveyinleri dan öteye beriye gundırılıııkle ve bu fena Sonra gene son zamanlarda yeni bir tip dilenciler pek fazla çoğaldı. Bunlar boyunlarına birer iple asıl- mış ufak bir kutuya beş on tane bisküvi ve saire ko - yup mütemadiyen dükkânlara giren ve dilenen ufak | çocuklardır. Geceleri geç vakitlere kadar meyhane ve kahve köşelerinde sürtmelerinin hem ah - lâki, hem de terbiyevi fenalıklarını saymağa bunların lüzum tarafın - yola sü- Bunların da süratle önüne geçmek lâzımdır. Te yok — Gi dd Son moda sakal ! Üç yıl kadar önce memle - de gelmiş olan Hi - caz velikati son zamanlar - da A, da seyahala vıklı. Bu arada Pari - se de uğrayarak Fransız Reisicüm- huru tarafından kabul edildi. Fransız gazetelerinden öğreni- yoruz ki, bu ziyaret Parisin züppe delikanlılarına bir moda ilham et - miştir. — Bu moda acayib bir sakal modasıdır, resimde şeklini görü - yorsunuz. mecimize <- Hirm kahramanları Simpson yeni keşfetmiş olduğu kloroformu ilk olarak koklayıp da kendi kendini bayılttığı — zaman, bu baygınlıktan bir daha uyana - mamak tehlikesi bulunduğunu da biliyordu. Profesör Pikard ilk at - mosfere çıktığında kellesini koltu- ğuna almıştı. Radyoraem hakikt tesirlerini tes- bit etmek için kollarını, gözlerini, hattâ hayatlarını feda etmiş olan doktorların sayısı pel? çoktur. i Son zamanlarda ise büyük bir âlim, içi Hidro - Şiyanik gaziyle dolu kapalı bir odaya girmiştir . Bu bilgin, köpekleri boğan gaz miktarının, insanlara , bir zararı “dokunmıyacağını isbat etmek için böyle büyük bir tehlikeye — kendi kendini atmıaştı. Denizin çok diplerine — dalmaki işlerinde, Okzicen bile bazı temer- küzlerde zehir olmaktadır. Buna rağmen geçen yıl iki bilgin, batmış denizaltı gemilerinde, kaçmadan - evvel ne katlar müddet- okzicenle yaşanabileceğini denemeğe kal - kışmışlardı. Bunlardan birisi ze - hirlenme izleri belirinceye kadar mukavemet etmiş ve tam zama - nında denemeye nihayet vermiştir. İkincisi ise evvelâ umumi felc iz « leri göstermiş, sonra kendinden tamamiyle geçinciye kadar imdat işareti vermemişti. Bununla be - raber onun da imdadına yetişile « rek en acı bir ölümden kurtarıl - mıştır. Böyle gerçekten fedakâr ve kahraman bilgi adamları olmasay- dı doktorluk gibi bir çok bilgi şu- beleri bugünkü terakki şahikala - rına çıkamazdı. . Floryada yapı işleri Vali muavini Rüknettin yanın- da Yalova kaymakamı Şefik o4 duğu halde dün Floryaya gitmiş, çalışmaları gözden geçirmiştir. Florya ile telefon görüşmesi ba;: lamıştır. Elektrik bir kaç güne ka- dar verilecektir. Florya yolu dı bu ay sonunda tamamlanacaktır. sağeki Halkevi temsil şubesi için.. İstanbul Halkevinden: 1 — Temsil şubemizde amatör olarak yetiştirilmek üzere Bayan ve Baylardan öğrenici (talebe; alınacaktır. 2 — Almacak öğrenicilerin or ta okulu bitirmiş olmaları gerek- tir. 3 — Yoklama sonunda alını- cak Bayanlara (15 den 30) liraya ve Baylara (5 den 15) lirayâ ka dar yo! parası da verilecektir. 4 — Yazılmak istevenler'- ..: gün Cağaloğlunda Halkevi Mer kez Direktörlüğüne baş vurarak isimlerini deftere — geçirtmeleri bildirilir.