July 2, 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

July 2, 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

buyiık coşkunluk içinde — Ööğleden sonra yapıla geçtli n kayık yarışlarında muhtelif kulüpler derece aldılar Limandaki elektriklerle bütün gemiler süslenmişti Atatürk bir harb filosu kumandanına iltifatta b Dünkü nüshamızda öğleye ka '; dar olan bölümünü yazdığımız de- nizciler bayramına ait törenin a- “bideye çelenk koyma kısmı ta- — mamlandıktan sonra - saat 13,30 da Dolmabahçe ile — deniz tecim — okulası arasında de | niz yarışları başladı. Karada ve — demirli bulunan vapurlarda bin-| | lerce halkın bulunduğu bu yarış- lara Cumur Başkanı Atatürk de beraberlerinde Ekonomi Bakanı Bay Celâl Bayar olduğu halde, —— Modada yeni teşekkül edip hima- yelerine almış oldukları Yat klü- büne ait kotra ile, teşrif etmişler, — we burada yarışları seyretmişler- - dir. Öğleden sonra da deniz ticaret mektebinin önünde yapılan bu ya- rışlarda ilk yarış 1200 metre üze- rine klâsik tek çifteler arasımda idi. Birinci Galatasaray (Karakaş kürekte, Gündüz dümende) ikin- ci Fener (Seyfi kürekte, Zakât dü- mende), üçüncü Beykoz (Cihat /— kürekte, Seyfi dümende). — — 1200 metre iki çifte direksiz yarışa Bekiz fota girmiş, birincili- ği Beykoz (Selâhattin - Cevdet, dü mende Cihat), ikinciliği Galata- saray (Kemal - Nezih, dümende Hilmi), üçüncülüğü Anadolu (Hü- seyin - Reşat, dümende Rahmi) kazanmışlardır. 1400 metre iki çifte direksiz ya: rışta birinciliği Galatasaray (Be- kir - İlhan, dümende Gündüz), i- kinciliği Fener (Seyfi - Haydar, dümende Zekâi), üçüncülüğü Bey koz (Fethi - Seyfi, dümende Ah- met) kazanmışlardır. 1600 metre üç çifte dirseksiz|? yarışta birinci Galatasaray (Ke- mal - Nezih - Kadri dümende Fet. fa - Halil, dümende Bedri), üçün. cü Beykoz (Selâhattin - Şükrü Tevfik, dümende Cihat) olmuş- tur. Bu yarışta Güneşlilerin birinci gelmiş olmalarına rağmen iki ni- zamsız. kürekçi bulundurdukla- rından müsabaka harici addedil- mişlerdir. 1600 metre üzerine dört tek yarışta birinci Beykoz, ikinci Ga- latasaray, üçüncü Güneş gelmiş- z 6 çifte 12 tek filika yarışma de- niz ticaret okulunun birinci ve i- kinci sınıfları olmak üzere iki fi. lika girmiş, birinci sınıf birinci gel. miştir. Yarışların sonunda birinci ge- lenlere kazandıkları kupalar - ve- rildi. Bu suretle yarışlar bitti. Yarışı kotradan seyreden Ata. türk bundan sonra kotra ile Moda açıklarına doğru giderek bir ge- zinti yapmışlardır. Gece bütün deniz vasıtaları, li- mandaki harp gemileri baştanba- şa donanmıştı. Beyazıt, Galata kuleleri donanmıştı. Saat 21,30 da deniz fener alayımı kuran va- ulundular purlar Galata rıhtımından ve köp- rüden kalktılar. Önde — Akayın Kalamış vapuru gidiyor, arkadan Heybeliada, Göztepe — vapurları, Şirketi Hayriyenin 66, 73, 72 nu- maralı vapurları ilerliyordu. Bun- * ları Haliç şirketinin iki vapuru ile romorkörler, motör ve çatanalar takib ediyordu. Saray burnu, Kız| takiben| kulesi, Üsküdar önünü Beylerbeyine kadar giderek Dol - mabahçe sarayının önüne geldi - ler. Burada havai fişekler atıldı. Tahlisiye manevraları yapıldı. Bu esnada Ankara vapurunda verilen baloya Büyük Şef de onur vermişlerdir. Atatürk'ün vapura teşrifleri esasen beklenmekteydi. Kendileri merdivenden — itibaren çoşkun alkışlarla karşılandılar. Buna denizde kayık, sandal ve motörle gezen halk da iştirak edi- yordu. Büyük Önder baloda sabaha “kadar kalmışlardır. Davetliler a- rasında bulunan harp filosu ku- mandanı Albay Şükrüye Büyük Şef bilhassa iltifat etmiştir. Balo devam ederken saat 24 de hep bir ağızdan söylenen denizci ler marşı ile fener alayına son ve- rilmiştir. Ankara vapuru bundan sonra saat 1 de Floryaya gitmiş ve bu- radan üç buçuğa doğru — limana dönmüştür. Dün gece radyoda da deniz te- cim direktörü Müfit Necdet De- niz tarafından bir söylev verilmiş, ve denizciler marşı, deniz okulası okurları tarafından söylenmiştir. Bulgaristanda | Yeni bir kabine buhranı mı? Paris — Son dakikada Bul. garistandan gelen haberlere gö- re, dün Veçef grupuna mensup birçok adamlar, yakalanmıştır. Siyasal mahafilde Bulgarista. nın yeni bir kabine buhranı ari. fesinde bulunduğu kanaati var-j, dır. _Var ol Saim! Viyana yüksek atla- masında atıyle birin- ciliği kazandı Viyana, 1 (A.A.) — — Viyana yüksek atlama şampiyona müsa - bakasında Saim, Yalçın adındaki atı ile (2) metreye hatasız atla - yarak birinciliği almıştır. 27 Ha- ziranda (Prens Ojen) kort müsa - bakasında Saim, Yalçın ve Fettan atları ile dördüncü olmuştur. Bu suretle iki mükâfat kazanmıştır. Ayni gün(Site Fefans Pam) müsabakasında yedinci ile doku- zuncu mükâfatları almıştır. (Ar - kadaşlar) müsabakasında da yüz- başı Cevat dördüncülüğü almış ve çok alkışlanmışlardır. hi), ikinci Haliç (Nüzhet - Musta- ğ HABER — Akşam Postası ND açi yyiyyPüagaygaf MN yaak SÜ areeE HNt ATATÜRKÜN ( Vloskova, Belgrat Gezintisi şayiaları ($ Belgratta büyük bir sevinç kaynağı oldu Belgratta çıkan Politika gaze- tesine Ankaradan bildirildiğine göre, Türkiye Reisicümhuru Ata- türk maiyetlerinde büyük erkânı- harbiye reisi Mareşal Fevzi ve, Dışişleri Bakanı Tevfik Rüştü A. ras olduğu halde önümüzdeki A ğustosun beşinde Odesa yoluyla Moskovaya gidecekler ve Rusya- da on gün kadar kalacaktır. Büyük Önder Rusyadan dönüş- lerinde Bükreşe uğrayıp Kral İkin ci Şarl'ı ziyaret edecek, oradan Belgrada gelip Naip Prens Pol'ün misafiri olacaktır. Atatürk'ün Belgradı ziyaret ka- rarları Yugoslavyada büyük bir sevinç uyandırmıştır. Yugoslav milleti dost ve müttefiki Türkiye- nin Reisicümhurunu misli görül. memiş bir şekilde karşılıyacaktır. Büyük Atatürk'ün Belgradı zi yaretlerine en ziyade alâka göste- renler onun inkılâplarının hayran ve takdiri olan ilim ve irfan erba- biyle Yugoslavyanın Türk ve müs- lüman vatandaşlarıdır. Atatür- kü görmek için Belgrada Cenubi Sırbistandan, Kradağdan, Hersek- ten, Bosnadan on binlerce Türk ve müslüman gelecektir. Bu ziyaret, pek dostane olan devlet münasebatını bir kat daha takviye edeceği gibi yakın şarkın iki kahraman ve genç milletinin bir defa daha biribirlerine dost luk ve beraberlik ellerini uzatma - larına vesile olacaktır. Aydın demiryolu Bugünden itibaren Devlet demiryolları işletmesine geçti Ankara, 1 — Hükümietçe satın den itibaren devlet demiryolları işletmesine geçmiştir. Hattm gectiği yerlerde tetkika! yapmak ve lüzumlu tedbirleri al. mak üzere, demiryollar idaresi ge. nel direktörü İbrahim Kemalin başkanlığı altında idarenin servis şeflerinden mürekkep bir. heyet bugür Aydına hareket etmiştir. İdarede bugüne kadar yedi iş- letme müfettişliği vardı. Bugün- den itibaren Aydın hattı da seki. zinci işletme müfettişliği adını al- mıştır. Hava tehlikesine karşı Yüzde ikiler Mesken tazminatı | hariç vergiler çık- madan kesilecek Ankara, 1 — Memur aylıkların. dan hava tehlikesi için kesilecek yüzde ikilerin vergiler dahil ol- duğu halde maaşların umumi ye- künu üzerinden mi, yoksa vergi ler çıktıktan sonra memurun eline geçen tutar üzerinden mi kesilme- si lâzım geldiği hakkında tered dütler vardır. Yaptığım soruştur- ma neticesinde, yüzde ikiler mes. mi yekünundan kesilecektir. Bu paraların kesilmesi ve Hava Ku- rumuna verilmesi hakkında bir ta. Himatname hazırlanıyor. _' zetesi husust muhabirine verdiği alman Aydın demiryolları bugün- | ken tazminatı hariç olmak üzere wergiler dahil maaşların umu- 2 TEMMUZ — 1925 — Halya - Habeş anlaşamamazlığı Habeş imparatoru diyor ki: (Ceddim Menelik gibi talyanlara karşı muzaffer olduktan sonra yine Habeşistan imparatorunun Adi- sababada, “Niyuz Kronikle,, ga - beyanatın tamamı gelmiştir. İngiliz gazetecisi, Habeş impra- ratorunu ufak yapılı, siyah sakal- lx profesör tavırlı bir adam olarak | tasvir etmektedir. “Bu adam, işte, kurunuvüstal bir ülkenin ağır idaresini üzerine a- lan adamdır.,, diyor.. Habeş im - paratoru Haile Selâssi, kendisini Süleyman ve Seba melikesine ka - dar vardıran biy sülâleden geliniş saymaktadır. İngiliz gazetecisinin anlattığı - na, göre Habeş imparatoru harb taraflısı değildir. Hem konuşma- | sı da o kadar yavaş, el İşaretleri © derece azdır.. Fakat harb geldi - ği takdirde derhal ordularının ba- şına geçecek, hükümet merkezin - | de kalarak generallere emir ver - mekle iktifa etmiyecektir. Habeş Kralr, İngiliz gazetecisi » ni Adişababanın hemen dışında - ki yeni sarayında kabul etmiştir.. Birinci sorgu, Habeşistanla İtal- ya arasında bir harb olup olmıya- cağı meselesi üzerine idi. Habeş imparatoru, uluslar ku - rumuna ve büyük devletlere kar - şhâlâ itimad beslediği ve bu yol- dan harbin önüne geçileceğini ums duğunu söylemiştir. “İtalya harb istiyor mu?.,, gibi doğrudan doğruya bir sorguya da, | “İtalyanların vaziyetine dair ön - ceden bir hüküm veremeyiz. Biİ- ZİM sulha karşı beslediğimiz ar - | zu kat'i ve açıktır.. ,, Italyaya Habeşistanda bazı im- tiyazlar verilmesi hakkında çıkan | havadisler için Habeş imparatoru şunları söylemiştir: “Bugünkü görüşmelerde, İtalya bize gerek araziye taallük edecek, gerek ekonomik hiç bir imtiyaz teklifi yapmamıştır.,, Habeş imparatoru sonra şunu ilâve etmiştir. *“Habeşistan, ekonomik imti * yazları ancak şahıslara, yahut sos- yetelere verir, hükümetlere ver - mez.. İtalyanlar, diğer yabancı -" larla ayni seviyede olacaklardır .. Eskidenberi de zaten daima böyle olmuştur.,, Habeş imparatoru: “Seferberlik | dağlık arazime çekileceğim yapmadık.. Fakat süel (askeri) ta- limler yapıyoruz... ,, demiştir. Mecburi askerliğe gelince de anlatmıştır. ki: — “Habeşistanda herkes askerdir. Harb çıkarsa si- lâh başına çağrılacaklardır. Fakat silâh başına çağrılmadan da önce, Habeşliler, — kendi istekleriyle ve kütle halinde memleketlerini mü - dafaaya savaşacaklardır.,, Sonra söz harb çıktığı takdirde Habeşistandaki ecnebi tebaası a- halinin ne olacağı meselesine geç - miştir Habeş imparatoru Haile Se- lâssi: “Harb çıktığı takdirde yabancı bi- taraflar memleketten çıkmıyacak- lardır. Onların selâmetlerini temin için lâzım gelen tedbirler şimdiden düşünülmüştür..,, İngiliz gazetecisi — diyor ki: “Habeşistanda — bir harb olduğu takdirde ve bu suretle Habeşistan daki yabancıların hayatı tehlike - ye düştüğü zaman, yabancıların bulunduğu her yerin Habeş valisi, bu yabancıları icabederse, asker. le muhafaza için emir almıştır. ,, Gazeteci bundan — sonra şöyle sormuştur: — Harb olduğu takdirde, haş - metmaab Habeşistanda — sansür ihdasını düşünmüyor mu?. Habeş imparatoru Haile Sel - Tâssinin bu sorguya cevabı şu yol- dadır: — Sansür, saklayacak bir şeyi olan memleketler içindir. Habeşis- tan, güneşintam ışığı — altında ve gizleyecek bir şey olmadan yaşı - yor., Tabit, süel (askeri) mahiyet- te olan her hangi haber sansür e- dilecektir. Bu da imparatorluk or- dusunun selâmetini tehlikeye du - şürmemek için olacaktır.,, İngiliz gazetecisinin imparato - run kendisinden öğrendiğine gö - re, Habeşistana şimdiye kadar ne bir memleket, ne de bir grup ta - rafından paraca yardımda bulu - nulmuştur, İmparator demiştir ki: “Bahrıahmere bir mahreç te - min edecek gibi, arazi mi geniş - letmek emelinde değilim.. Harb çıkar ve biz de muzaffer olursak, ceddim imparator Menelik'in yap- tığı gibi İtalyanları yendikten son ra dağlık arazime çekileceğim ve onların hesabıma ülkemi genişlet - mekten kçınıcağım.,, Beşinci meeclisi Kondilis isyandan Atina, 1 — Bugün Kral Oton sarayında saat 10,30 da beşinci Yunan milli meclisi açılmıştır. Mecliste bütün saylavlar bulun. muş, ve cümhuriyet için yemin et. tikten sonra dağılmışlardır. Bu esnada Başbakan Çaldaris - le kralcı lider Metaksas arasında münakaşalar olmuştur. Metaksas kralcı olan bir saylavın cümhuri- yet için yemin edemiyeceğini söy- lemiştir. Buna rağmen neticede| — Yunan açıldı sonra cümhuriyet rejimirnde devam etmenin vatanper- verane birhareket olmadığını söyliyor hep birlikte alelâcele cümhuriyet için and içilmiş ve böylece meclis dağılmıştır. » Atina, 1 — Harbiye Bakanı Ge- neral Kondilis gazetecilere verdi- ği diyevde (beyanatta) sön isyan- dan sonra Yunanistanda cümhu- riyet rejiminin devamında israr et. menin vatanpervarane bir hare- ket olmadığını, bunu mecliste de anlatacağını söylemiştir. . *