2 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

2 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

B | şistandan ne İ Lö Jurnal ga Eden Paris ve Romaya yaptığı yolculukların neticesini anlattı Musolini'nin Habe- istekleri miş ? zetesine göre bu, beş maddeden ibarettir Ingiltere kabinesi Uluslar Ku- 'rumu Bakanı Eden, Parise ve Ro- maya yaptığı yolculukların netice- sini İngiliz parlâmentosunda an- latmıştır. göre, Avrupa işleri üzerinde hem Paris, hem Romada uyuşma ola bilmişse de, Habeşistan meselesi üzerinde, Musolini, Ingilterenin tekliflerini kabul etmemiştir. Avrupa işlerini, geçen Şubat a- yınan üçünde, Londrada çıkarıl- mış olan Fransız - İngiliz beyan- namesinde çizili olan siyasa pro jesine göre halletmek istemekte- dirler. İngiltere ve Fransa bu yol. da beraberdir. Habeşistan işlerine gelince, İn- giltere,, İngiliz Somalisinde Ha- beşistana bir mahreç vermek — va İtalyaya Habeşistanda bir takım ekonomik istifadeler temin etmek suretiyle bu ihtilâfın hallini teklif etmişse de Musolini bunu kabul et- memiştir... Avrupa işleri üzerinde ayrıca Fransa ve İtalyanın da biribiriyle anlaşabilecekleri zannolunuyor. İngiliz parlâmentosunda Ede - nin söylevinden sonra, İngiliz dış- bakanı $. 8. Hor söz söyliyerek, İtalya - Habeş işinin tehlikesinden bahsetmiş ve İtalyanların şimdiye kadâr Afrikaya yüz bin asker gön- derdiğini, daha da göndermekte olduğunu anlatmıştır. İşçi partisi mümessilleri bu me- sele üzerinde çabucak bir toplan- Bundan anlaşıldığına | tı yapılmasını istemişlerdir. O çekle Fransızca “Lö Jurnal,, gazetesi Amerikan matbuatından alarak Musolininin Romada İngiliz mü messiline söylediklerini yazmak - tadır. Bu yazıya göre, Musolini, İtal- yanın isteklerini şöyle tespit et- miştir: 1 — İtalya, Habeşistan üzerin- de İngilterenin Mısır, Fransanın Fas üzerindeki himayesine ben - ziyen ve Habeşistanın dahili ege - menliğini bozmayan bir himaye almalıdır. 2 — İtalyan göçmenleri, mem- leketin gelişimine iştirak etmek üzere Habeşistana kabul edilme- lidir. 3 — Habeşistan, İtalyaya muh-| — telif maden mücevherleri ve bil- hassa İtalyada bulunmıyan tahta- yı verecektir. 4 — İtalya Musavayı, Madagok- soya bağlayacak bir — demiryolu yapmak salâhiyetini haiz olacak- tır. 5 — İtalya, Eritre ve Samali müstemlekelerini o tarzda inkişaf ettirecektir ki, Habeşistan bu ge- lişimden tamamen istifade etsin... Muzsolini İngiltere, Fransanın Habeşistandaki haklarının muha- faza edileceğine ve dünyanın bu kısmında İtalya ile eski müttefik- leri arasında bir rekabet mevzuu bahsolmıyacağını anlatmıştır. İngilizler, deniz silahla- rında arsulusal anlaşma olmazsa, Sovyetlertede | anlaşacaklar İngilterenin — Moskoya - elçisi Lord Çilston Sövyetlerin dış işleri komiseri Litvinofla yeni bir ko- nuşmadan bulunarak, Londrada Almanya ile İngiltere — arasmda imzalanan deniz anlaşması hak - kımdaki alâkadar devletlerle yapı- lan temasların neticesini anlatmış - tır. Lord Çilston bu mesele hakkın- da İngilterenin İtalya ve an.ıı ile konuşmalara — giriştiğini ve | bunlar biter bitmez Sovyetlerle de | ayrıca konuşmalara başlayacağını bildirmiştir. Ingiliz elçisi “deniz silâhsızlar- ma işi hakkında arsıulusal bir an- Taşma yapmak kabil olmadığı tak- dirde, Almanya ile yaptığı gibi İngilterenin Sovyetler ile de bu meseleyi halletmeğe - çalışacağı - | nı,, ayrıca bildirmiştir. Fransız deniz bakanı Piyetri, Fransız harb gemilerinin yapacak- ları manevralarda bulunmak için Brest limanını ziyaret ettiği esna- da Almanyanım yeniden - silâh - lanması, İngiliz Alman deniz an - Taşması ve Fansız deniz durumu | l hakkında şunları söylemiştir: Ağır bir hâdise Avrupa deniz kuyvvetleri dengesini (müvazene - sini) değiştirmiştir. İngiliz - Al - man anlaşmasında — bizi hayrete düşüren, Alamnyanım yeniden si - lâhlanması işi değildir. Bu mese - le önceden tahmin edilseydi, da - ha iyi olacaktı.. İngilterenin buna bu kadar çabuk kapılıvermesi bizi | tereddüde düşürdü. Bu tereddüdü | yalnız İngiliz dostluğu için değil, | onun an'anevi ihtiyatı — hakkında duyuyoruz. Mütbiş bir sıcak dalgası Roma, 2 — Müthiş bir sıcak dalgası ortalığı kasıp kavurmak- tadır. Güneş çarpan yirmi kişi a- ğır surette hastalanmıştır. AUÜ Ei lstanbulun en ÇOk satılan hakikl akşam gazetesidir HABER'e SAA LAL A N ilânlarını HABER — Akşam Poı;ııı Dinamitli bomba patladı Atina Belediye başkanına suikast Paris, 2 (Telsizle) — Atina be- lediye başkanınım evi önünde di - namitli bir bomba patlamıştır. Bu suikastin işten çıkarılmış bir be - lediye memuru tarafından yapıl - dığı zannediliyor. Bununla beraber polis tahkika - Heryo Alman-Fran- sız dostluğundan ta başlamıştır. I bahsetti Narh komisyo- nu fiyatları aynen bıraktı Belediye narh komisyonu dün gene toplanmış, ekmek fiatı 11, francala fiatı 15 kuruşta ipka edilmiştir. Narh komisyonu buğday fi- atlarının son birkaç gün içinde- ki inişlerinin ekmek fiatına te- sir edemiyecek derecede oldu- ğunu söyliyerek narhı indirme- miştir. Berlin, 2 (Telsizle) — Geçen hafta Stuttgart ile bir çok Alman sanayi merkezlerini gezen Fran- sız eski muharipleri memleketle- rine dönmüşlerdir. Bunlarla bera- ber Fransaya giden S0 Alman es- ki muharibi dün Lion şehrinde belediye başkanı M. Heryo tara- fından kabul edilmişlerdir. M. Heryo bu münasebetle Fransız — Alman dostluğu lehine bir söylev vermiş, Alman eski muhariplerini tebrik etmiştir. Paris, 2 (Telsizle) — Fransaya gelen Alman eski muharipleri bu- | gün müttefikin eski muharipler kurumu ile resmi temasta buluna- caktır. Genel savaştan sonra ilk defa olarak Alman ve müttefikin eski muharipleri vesmi temasta bulunmıkudırlu Çinli âsilerin elde ettikleri trende Japon silâhları 2 TEMMUZ — 1935 Başbakan Diyarı- bekire vardı Adanada kaldığı bir saat içinde halkın büyük ilgisiyle karşılaştı Adana, 1 (A.A.) — Başbakan İsmet İnönü, yanlarında Dışişleri Bakanı Tevfik Rüştü Aras ve di - ğer zatlar olduğu halde dün saat 15,35 de şehrimizi mişlerdir. Başbakan Yenice — durağında İlbay, Şarbay ve C. H. P. Başba- kan vekili ve saylavlarımız - tara - fından karşılanmışlardır. Başbakan tren durur. durmaz binlerce halk ve — karşılayıcıların sürekli alkışları arasından inmiş - lerdir. Asker ve bandonun ve yüzlerce karşılayıcının — önünden geçerek kendilerini güler yüzle selâmla -- mışlardır. şereflendir - bulundu Pekin şehrinde 1000 kadar Çin- H askerin çıkardığı esrarengiz is- yan hakkında tafsilât gelmiştir. Asiler mücehhez bir treni elege- çirmişler ve Çinler eski paytahtını bombardıman etmişlerdir. İsyan Pekinin içinde doğmuş- tur. Belediye dairelerine saldır- mışlardır. Asi kuvvetler, General Vang Fulin'in ordusuna mensuptur. Bu General Hopayi'den çıkması için Japonların emriyle karşılaşan a- damdır. Söylenildiğine göre, isyan, ge-| ne bir Çinli general olan Tsai'nin tevkifi dolayısiyle çıkmıştır. Bu general de, tahliye işini vaktinde yapamamakla itham edilerek tev- kif olunmuştu, Asiler treni ele geçirdikten son- ra Pekin duvarlarının birkaç mil ilerisinde olan Fentagi şehrini bir kaç saat tehditleri altında tutmuş- lardır. İsyanın esrarengiz tarafı şudur! ki, hükümete sadık ordu tarafın- Başbakan ve yanındakiler du - raktan çıkarak otomobillerle şehre inmişler, Şarbay bahçesinde bir müddet rahat etmişlerdir. Sevimli konuğumuz caddeden geçerken halkın coşkun alkışları ile ve yaşa sesleriyle karşılanmış- lardır. Bahçede yarım saat kadar ka - lımdıktan sonra durağa dönülmüş ve konuklarımız burada da halk tarafından alkışlanmışlardır. 'Tren tam saat 16,35 de bando - nun güzel havaları ile içten ko - pan alkışlar arasında hareket et- mişlerdir. Diyarıbekir, 1 (A.A.) — Başba- kan İsmet İnönü bugün Diyarıbe- kire gelmişlerdir. Amerika 35 bin —) tonluk yedi zırhlı yaptıracak Bunlar yirmi yaşını geçen gemilerin yerlerine konacakmış Nevyork, 2 — Nevyork Tribün gazetesine göre Amerika hüküme. ti 1937 senesi ikinci kânunundan itibaren 35 bin tonluk yedi zırhlı yaptıracaktır. Bu gemiler birer se- ne fasıla ile yapılacak ve 20 yaşı- nı geçen gemiler yerine ikame edi. lecektir. Büyük bir talyan manevrası Manevralara 500 binden fazla asker iştirâk edecekmiş Roma, 2 (A.A.) — Bolzano ve Udine bölgelerinde Temmuz ve Ağustos ayları içinde 500 binden | çok askerin katımıyle sücl manev- ralar yapılması hakkında hükü- metin aldığı tedabirlerin bütün 1- | talyan Kamoyu candan karşıla- mışlardır. Tribune gazetesi, bundan bah- sederek diyor ki: Hükümetin bu kararı da gös- teriyor ki, sömürgelerde yapılan süel hazırlıklar anavatandaki or- duyu zayıflatmamıştır. İtalyanın silâh kuvveti Avrupadaki ödevle- EERTT DA AR AT TU AAA A dan bu tren tekrar alındıktan son. ra, içerisinde Japon silâhları bu- lunmuştur. Trende Japon hafif topları ve makineli tüfekleri bu lunmuştur ki, asiler bu treni alma- dan önce böyle bir şey yoktu. Dönen şayialara bakılırsa, Ja? ponlar, ileri sürdükleri isteklerin Çinliler tarafından derhal kabul edilip, meselenin kapanmak üzere olması karşısında bu yeni hadise- yi teşyi ederek Çinde tekrar ilerle me zemini hazırlamış oluyorlardı. Son bir haber, isyanım büsbütün bastırılmış olduğunu bildirmek tedir. Birçok tevkifler yıpılınıçm,[ Paris, 2 (Telsizle — Tokyodan gelen haberler, Pekinde isyan çı-' karan Çin Generalinin bir iki gü- ne kadar idama mahküm olacağı- nı bildirmektedirler. ,, Ş_l_ı,ll Etfal hastanesinde ri (vazifeleri) için olduğu gibi durmaktadır. 150 bin asker iştirsk edeckmiş Paris, 2 (Tesizle) Romadan ge- len haberlere göre büyük İtalyan manevralarına 150 bin asker işti- rTâk edecektir. Göz mütahassısı doktor Rıfat Ahmed Gözberk C. Halk Firkası sırasında kiz li- sesi karşısında 32 numarada. Mua- l yene saatleri sant 15 ten 18 e kadar; HK