6 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

6 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

. "e e AĞ p ” Benim göcüşü 'xvrupadan yeni gelen SŞarbayımız Muhid- din üstündağ ile bir konuşma Sayın ilbay ve şarbayımız (muh. terem vali ve belediye reisimiz) Muhiddin Ustündağ, birkaç za- mandır Avrupadaydı. Tekrar a- ramıza dönünce, bize, en bellibaş- İr intibamı aplatıyor: a Garp memleketlerinde, halkın yüksek bir şehircilik eğitimi (ter- biyesi) olduğunu söylüyor. Mese- lâ, gişe önlerinde uslu uslu nöbet beklediğini, vapur, tren, tramvay, otobüs gibi taşın araçlarına (nak- liyat vasıtalarına) inip binerken itişip kakışmadığını anlatıyor. Evvelce nice nice fırsatlarla ben de bu mevzulardan bahsetmek is- temiştim. Fakat şarbayının bun- larr halkımıza söyleyişi elbette çok önemlidir! Hemen Tanrı, tesirini göstersin... . » » Bence, belediye işlerinde, halkın rolü sade böyle passif, mutavaat- kâr olmamalıdır. Meselâ, bir yurtdaş için gişe önünde sıraya girmek elvermez! Batı memleketlerinde, başkaları- nın nöbet hokkını yiyenler, tarh- ların çiçeklerine basanlar, sekiz yaşındaki çocuklar tarafmdan bi- le ihtara uğrar... Yurtdaş, belediye işlerinde, ta- mnmiylc ıktit (muınddi'ı bir ha- di evleriyle alâkadar oluressma ilgilenmelidirler... Verilecek eğitim (terbiy&) bu- dur. Yoksa, bu gelirsiz. belediye- de, başka türlü ne yollar düze- lir, ne tamir olur, ne temiz de du- rur. Yurtdaşın ödevi (vazifesi) ay- ni zamanda, belediyeyi durmadan murakabede tutmak olmalıdır ki, bu aktif ilgi (mutaaddi alâka) tam bir mahiyet alsın... Bu arada, gazeteler, ön safa geçmeli ve bu, şarbayı Muhiddin Üstündağ tarafından hoş görün- melidir. Esasen, kendisi, şimdiye kadar tenkitlere son derece daya- nıklı olduğunu isbat etmiş değil midir? Son diyevinde (beyana- tında) da, gazetelere lâyık olduk- ları kıymeti verdiğini gösteren bir cümle sarfetmiştir. Bundan kuvvet alarak söyliye- yim ki, şarbaylığı, — gazetelerde yazılan tenkit yazılarımna gereken önemi (icabeden ehemmiyeti) ver- miyor! Büyük serlevhalarla, re- simlerle, kolayca düzeltilebilecek bir uygunsuzluğu gösteriyoruz... Sanki arada bir zıtlaşma varmış gibi. aldıran bile olmuyor. Buna| tır. son misal olarak, Kabataştaki mez. beleye dair bu hafta içinde yazı- lanların hiçe sayıldığını gösterebi- lirim. Sayın ıırbıyımn. beledıyı. masını temin ederse, şehircilikte- ki zihniyetimiz namma büyük bir devrime ulaşırız! (Va-Nü) Buğdax Ucuz, ekmek pahalı! Fırıncılar,nizamlara riayet et etmiyor! Hemen her gün lıtıııluldı çı - kan ekmeklerin çeşnisinin taham - mül edilmez kadar kötüleştiğini, artık hiç bir fırmın belediyenin geşnisine, fiyatma aldırmadığını ve ekmek işlerinin bir. keşmekeş içinde olduğunu yazıyoruz. Fakat bütün yazılanlara, çizilenlere rağ- men bu karışıklığın bütün hiziyle devam cttiğini söylemek lâzımdır. Dün de bir okuyucumuz haber verdi: “— Gedikpaşa da Sakızlı Ya - ninin fırmında ekmek - fiyatı vit vin de 11 kuruş Yazılı olduğu halde içeride 11,5 kuruşa ekmek satılı - Yor.,, Bu okuyucumuz haklıdır. Yal « nız Gedikpaşadaki fırında böyle değildir.. Balatta, Galatada ve da- ha bir çok yerlerde de bu böyle - dir. Eskiden İstanbulda — ekmeğir tartılarak satılması — esası tutul - Muştu. Bunun için de - fırınlara birer terazi konulmuştu.. Fırınlar- da elân terazi vardır. Fakat ek- mek tartılmaz. — İşte bu narhtar. Saztaya aatan fırmlar ekmekleri - nin bir kilodan fazla olduğu iddi - asındadırlar. Amma bu hakikaten Eyle midir?. Tanrı bilir! HABER — 'AEŞ- Poeh!l Nufus sayımı ıçın Istanbulda hazırlık | - çalışmalarına devam ediliyor 20 Birinciteşrin Pazar günü bütün memlekette yapılacak ge- nel sayım için şehrimizde çalış mak ve bütün memleketin sayım işleri için burada yapılması zaru- ri olan hazırlıkla uğraşmak üzere Ankaradan bazr memurlar gönde- rilmiştir. Bu büro damga matba- asında çalışmağa başlamıştır. Diğer yandan belediye de - sa- yım için son hazırlıkları yapmak- ta ve bir eksik kalmamasına ça- lışmaktadır. İstanbulda — numaralanmamış bina ve isimlenmemiş sokak kab madığı tahakkuk etmiştir. Beledi- yenin bu iş için ayırdığı memur lar bahçevan kulübelerini bile nu- maralamışlardır. Yeniden isimle- nen ve sokak levhaları yenilenen sokaklar belediyenin yeni yaptır- dığı şehir hartası (haritası) üze- rinde işaret edilmiştir. Şehrin genel hartası tamam- lanmış gibidir. Yalnız Adalar ve Anadolu yakasında bazı kısımlar daha az önemli — (ehemmiyetli) görüldüğünden sona bırakılmış- — Bazı otelcilerin şikâyeti Otelcilerden bazıları dün bele- SS RASKERARE rine gönderilen adamlardan ıiH— yet etmişler, bunların müşterileri kandırıp kendi otellerine götür- düklerini söylemişlerdir. Bu mü- racaatı yapan otelciler bu usulün kaldırılmasmı istemektedirler. Bay üi Beyoğlu kazasında kadastro başlıyor Yıllardan beri İstanbul tara- fında çalışan kadastro postalarr nın işleri hafiflediğinden tapu ve kadastro genel direktörlüğü Be- yoğlu kazası kadastrosunun baş- lamasına karar vermiştir. Evvelce yapılan tetkiklerde memleketi- mizde en güç kadastronun Beyoğ- lunun kadastro işi olacağı anlaşıl- mıştı. Beyoğlu Türkiyenin en mü- w nufuslu ve çok binalı ka- zasıdır. —— Finans bakanı Avru- Fakat bize kalırsa bir müddet- | paya gitmiyecek ten beri zahire borsasındaki bu düşüklükler elmelın 20 para de- ğil hattâ 2 kuruş indirilebileceği | i! kanaatindeyiz. Bunun mümkün o- labileceğini muhtelif semtlerde ekmeğin 9 kuruştan satılması gös- termektedir. ——— Tebliğ Avrupada bir çok arsıulusal atlr müsabakalarda büyük ve parlak mu vaffakiyetler kazanan süvari zabit- lerimiz 7 — Temmuz — 1935 — Pazar günü saat 10,30 da Sirkeci İstasyonur na vasıl olacaklardır. Kendilerini lâyık oldukları — teza- hürat ve törenle karşılamak üzere bölgemize hağlı bütün spor klüple- rinin, bütün sporcuların o gün o sa- #tte Sirkeci garımda hazır. bulunma: larmı dileriz. ş.hnınıl“ bulunan finans ba- kanı (maliye vekili) Fuat tedavi ile meşgul olmaktadır. Finans ba- kanmın bugünlerde Avrupaya gi- rin doğru olmadığı öğrenilmiştir. deceği hakkında verilen hıberlu-l Adada yarın | Eşek yarışı Adaları güzelleştir- | me kurumunun şen- liği yarın Adaları güzelleştirme kuru- munun ikinci şenliği yazın Büyü- kada'da yapılacaktır, İkinci şenli- ğin esası “eşek yarışı,, dır! Geçen haftaki şenlikler yalnız 20,000 kişinin dışarıdan geldiğini gören Adaları güzelleştirme ku- rumu yarınki yarışlar için daha büyük hıın'lık_lır yapmıştır. ' Ya- rışlara 17,30 da başlanacaktır. Yarış sahası küçük turdur. Biniciler kadın ve erkek - ayrı iki ekibe ayrılacaklardır. Kadınlar polis karakolundan hareketle Nizam — caddesinden Maden istikametini takip edecek- lerdir. Bu defaki yarışlarda ka- zananlara gene para mükâüfatı ve birer de küçük renkli bayrak ve- rilecektir. Adaları güzelleştirme kurumu bundan sonra — sırasıyle balo verecek, güzel pijama müsa- bakası deniz yarışları yapacaktır. ada Suvari zabitlerimiz yarın geliyor Istanbul Halkevinden: Avrupada bir çok arsulusal atlı müsabakalarda büyük ve par- lak başarmalar kazanan Türk su- yari ekibi subayları 7—7—1935 Pazar günü Konvansiyonel treni- le saat (10,20) de Sirkeci garında bulunacaklardır. Ulusal benliği- mizi yükselten bu ünlü subayları- eee Adalkerrleri adlına HAZASIM gen kilde lnmlıııuh için bütün İstan- bul Halkevleri bağlılarımın o gün tam saat (10) da Sikreci garında bulunmalarını dileriz. KGi Kız muallim mektebi mezunlarının taplantısı Istanbul Kız öğretmen okulun- dan (kız muallim mektebinden) şimdiye kadar çıkan okurlar (ta- lebeler) yarın okulda (mektep- te) bir toplantı yapacaklardır. Bunun için bütün eski çıkanlar yarın okula çağrılmışlardır. Mek- tepten bu yıl çıkan okurlarla es- kiler tanışacak ve konuşacaklar« dır. ae Telefon sosyetesiyle görüşmeler başladı Telefon sosyetesinin hükümet tarafından satın alınması hakkın- daki konuşmalara yeniden başla- nacaktır. Geçenlerde bayındırlık bakanı Ali Çetinkaya ile görüşen, sonra Parise gitmiş olan sosyete müşavirlerinden Buaye İstanbula dönmüştür. İstanbulda bulunan sosyete mümessili Bay Frank Gill ile Ankaraya gitmiştir, paha- llaştı Fiyat yüksekliği, geçen yıl bu mevsi- me nazaran fazladır Şehrimizde et fiyatları son iki gün içinde gene epey yükselmiş- tir. İIstanbulda et fiyatları geçen yıllara göre esasen çok yüksek bulunmaktadır. mevsimde her şeyde olduğu gibi et de İstanbulda okka ile satılırdı. O vakit bir okka koyun etinin fi- yatı bugünkü bir kilo etin fiyatm- dan beş kuruş daha ucuzdu. Ge- çen yıl et kilo ile satılırken fiyat gene bugünkünden aşağı idi. Hal- buki bu kâfi değilmiş gibi evvelki — Evvelki yıl bu — | gün e? fiyatlarında, bilhassa ko- yun etinde yeniden kilo başma beş kuruşluk bir yükselme görül- müştür, Bu yükselme iki gündür de devam ettiğine göre pek de ge- lip geçici bir şey olmadığı anla- şılmaktadır. Bu duruma göre ev- — velce koyun etinin en az fiyatı 45 — kuruşken şimdi eli kuruştur. Şa« rm muhtelif yerlerine göre bu fi- . yat 75 kuruşa kadar yükselmek» tedir. —j | Bayan inönü şehrimizde Başbakan General İsmet İnönü- nün refikası Ecyan İnönü dünkü trenle Ankaradan İstanbula gel- miştir. Yeni eserler Gece konuştu! “Kılıcımı sürüyorum”, “Kanun namrna” ve “Gonk vurdu” müelli- fi Reşat Enis edebiyatımıza yeni ve değerli bir eser daha verdi: “Gece konuştu,, . “Gece konuştu,, kumarhanele- — ri, barları, umumhaneleri, bin bir sefahat ve sefaletiyle, gece yarı- sindan sonraki İstanbulu canlan- dırmaktadır. “Gece konuştu,, düşmüş erkek çocukların acındırıcı portrelerini — çizmekte, bütün — iğrençlikleriyle hayatlarını anlatmaktadır. “Gece konuştu,, », okuyanla- rt Tophanenin hiç bilinmiyen, du- yulmıyan yerlerinde dolaştırmak- tadır. Kimi iyi, kimi kötünün kö- “tüsü, kimi zavallı yüzlerce serseri ile, hırsızla, yankesiciyle karşılaş- tırmaktadır. “Gece konuştu,, muharririnin aylarca süren tetkiklerine ve gö- rüşlerine dayanan bir eser olmak itibariyle tam realist bir roman- l."' Okuyucularımıza tavsiye ede- riz. ! Bakırkö Bir Bakırköylü anlattı: — Bakırköyü'nün Osmaniye köyünde küçük bir - çi mento fabrikası vardır, Bu fabrikanın baçası çok — al- çak olduğundan buradan çıkan boğucu gazlar — Boc: köyün temiz ve güzel havasını tamamiyle bozmuştur. Bir çok ağaçlar kuruduğu, ve meyva vermediği gibi ekinler de çok zarar gördü. Bundan başka bu fena duman sıhhate de çök do kunduğundan bir çok kimseler hastalandılar ve bu ci- vardan göç ettiler, Uzun zaman bu halden şikâyet et- tik, fayda vermedi, kırköylülerin bu ylülerin istemedikleri fabrika Bereket versin ki bir takım yolsuz işlerinden dolayı son aylarda hükümet fabrikanın İşlemesine mani oldu, Bunun neticesinde hava hemen değişti. Yüzlere kan, ağaç ve ekinlere can gelmeğe başladı. Bakırköy eski rağbet ve güzelliğini yeniden kazanmağa başladı. Fakat son günlerde fabrika sahiplerinin fabrikalar rını yeniden işletebilmek için hükümellen müsaade al- mak üzere olduklarını duyduk, Bunun bütün Bakırköy” lülere verdiği hüzün'ün derecesini düşünün. Acaba Bar —— derece şikâyetini celbeden bu fabrika daha uzak bir. yere nakledilemez mi? * -Ö PŞ A yi SAD LE G ke a di A e llle. Ct AÇ