7 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

7 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

7 TEMMUZ — 193> Benim görüşüm: Asil aile. — Filânca zat iyi ailedendir. — Nasıl iyi aileden, yani?. — Yüksek aileden, efendim - « Asil, temiz, büyük aileden.. — Anlayamadım. Konuştuğum adam, “alay mı edi - yor?,, mânasında, yüzüme baktı .. Halbuki, ben, samimi ve ciddi idim., , Dedim ki: — Bizde asalet yoktur. Daha doğrusu, bütün milletimiz asildir. Garpta asil diye adlarının yanına birer yaldızlı kulp takılan aileler, toplamış, dere boylarında taştan birer ev yapmış ve köylünün başı- bizde, Osmanlı merkezde kuvvetli olduğu için, bunları yaşatmamış, sivrilen baş - ları kesmiştir. Hele merkezde . — Fakat, ne de olsa, (bunların çokları bir nevi refaha ve yüksek seviyeye eriştikleri için iyi yetiş - mişlerdir. — Paşa zadeler?.. - Dadı ve lala ellerinde ekserisi tereddi eden bu zavallı çocukları Böz önünde canlandırmak için bu sözü söylememe kâfi gelmişti. Karşımdaki: — Peki, bizde iyi aile yok mu ? Her aile öbürüm!- -; vt. - diye swrdu.. Fikrim şuydu.. Kendisine Ode söyledimi..... — Elbet binde de ii 2 Bts aile vağt Mar tıktan sonra bu aile meselesi birin ya eğe “iyi, te miz, asi bambaşkı türlü anlamalıyız. Fertlerden biri tesadüfen, ya - hut şahsi meziyetleriyle, yahut da ii : istimalleriyle sivrilmiş, mevki, bunlar #ervet sahibi olmuş, fakat diğer İerilerinden kimi sefih, kimi se « Fil kalmış biraile, Türk © camiası içinde, elbette şerefli safları işgal edemez. Filânca paşa ailesi için - de, filânca zadelerden üç beş sad - Tazam, üç beş yüksek tüccar çık - masma rağmen şayet geri kalan - Jar, manen ve maddeten eciş bü - cüş şeylerse o aileye kırık numara Az para ve mütevâzi bir meslek İçinde, çocuklarını, büyüğünden küçüğüne kadar, tam sıhhatli, be- Yaz dişli, taranmış saçlı, dümdüz bacaklı, temiz kıyafetli, o mektep şahadetnameli, namuskâr meslek - Xi, civarda itibarlı © yetiştiren bir Marangoz, bir muallim, bir kahve tüccarı, bir yüzbaşı ailesi, Türki - Yenin en asil, en yüksek, en temiz aileleri arasındadır. Asaletin yeni anlayışı budur. (Va-Ma)” Kız Sanat Okulunda sergi açıldı İstanbul “Akşam kız san'i. o - kulu, nda dün bir sergi açılmıştır. Bir hafta açık bulunacak olan bu sergideki talebe eserleri ziya - Tetçiler tarafından çok beğenilen re dike m. in, i | zeytinyağcılık üzerinde inceleme Zeytinciliğimizi düzeltmek için ökonömi bakanlığı tedbirler alıyor Zirant Bankasmdan (bir heyet yakında batı (o Anadolusunda ve Marmara bölgesindeki (mmtaka- sındaki) zeytinlikleri gezdikten ve yakından gördükten sonra Halyaya giderek (zeytincilik ve ler (tetkikler) yapacaktır. Öğren- diğimize göre Ziraat Bankası bir mödern zytinyağı örnek fabrikası kurmağa karar vermiştir. Bu tet - kiklerin de esası bu bakımdan ya - pılacaktır. Fabrika, banka tara - fından kurulduktan sonra zirai sa - tış kooperatiflerine devredilecek - tir. Fabrikanın İzmirde kurulma- sı muhtemeldir. Diğer taraftan ekonomi bakan- lığı zeytin standardizasyonu için standardizasyon dairesine tetkik- ler yapılmak üzere direktif ver - miştir. Bu incelemeler önümüzde - ki yetiştirme mevsimi sonuna ka- dara bitecek ve sanıldığına göre önümüzdeki yık © zeytin ve zeytin yağlarımız standardize edilmiş bir vaziyetle çıkarrlabilecektir. —— Ekmek narhını Uöuzlatmamakta manâ yoktur! Narh komisyonu (ekmek işini hâlâ olduğu gibi bırakmakta israr zı fırımcılar komisyondan daha aksak'lı olacaklar ki fiyatları 9 ve 9,5 kuruşa indirdiler. Bir çok kim- seler ucuz satılan ekmeklerin çeş- pe fena olduğunu söylüyor - Ir, Eğer bu hakikaten böyle ise be- lediyenin vazifesi nedir? Eğer iyi cins undan yapılıyorsa demek ki ekmek şimdiki fiyatın - dan iki kuruş gibi © önemli (mü- e bir farkla daha aşağı satıla - ir, Halkın kesesinden hergün. çı - kan binlerce fazla liranm havaya gitmesinin ne zaman önüne geçi - Iş © kadar gülünç ki (belediye di karşı Kaz müdfaa e- rse narh komi va yal isyonunu, komis ba ber ikisi de bunun için ses çı - karmıyorlar. Dün şehrimize 30 ton buğda; mii uğday Borsada en iyi yumuşak buğ - daylar 6 kuruş 26 paraya ve sert buğdaylar 3 kuruş 37 paradan sa- tılmıştır. e” HABER — Akşam Postası rılmasını Gayrimüba er cemiyetinin kaldı- istiyorlar önümüzdeki kongrede ortaya böyle bir teklik atılacak Gayrimübadiller o kurumunun gelecek hafta yapılacak kongre - sniden bahseden bir yazımızda bu defaki altı aylık ( toplantınm gündeliğinde idare heyetinin de * ğişmesi olmamakla beraber idare heyetinin kendiliğinden çekilmesi | ibtmalini öne sürmüştük. Hâdise - ler bu duyduklarımızın yerinde ol- duğunu göstermiştir. Kongre yaklaşınca gayrimüba - diller ikiye ayrılmıştır. Bunlardan bir grup gayrimübadiller cemiye - Türkofis, tinin tamamiyle kaldırılmasını ve gayri mübadillerin Oo sürünceme - İ de işlerinin başka yollardan temi - ni için hükümetten dileklerde bu - lunulmasmı istemektedirler. Diğer bir kısmı da yeni ve kuv - vetli bir idare heyeti seçilerek ce- miyetin daha başka şekillerde ida- resi lâzım geldiği kanaatindedir - ler, Bu durumdan © anlaşılıyor ki kongrede bu defa cemiyetin vazi - yeti mevzuu bahsolmakatdır. Istanbul teşkilâtını kuvvetlendiriyor Tüvkofis kadrosunda yeni yapı lan değişiklikler © arasında oficin İstanbul teşkilâtmın da esaslı su - rette takviyesine karar verilmiş « tir. bazı tayinler yapılacaktır. İstan - | dır bul kadrosuna verilecek işyarlar dn seçilecektir. | * Ofisin İstanbul şubesinin bus günlerde yeni binasına taşınabile- Ispanya ile tacim görüşmeleri durdu mu Ispanya ile hükümetimiz arasın- da bir tecim (ticaret) anlaşması yapmak üzere girişilen konuşma - larm kesildiği ve heyetimizin Mad ritten yola çıktığı yazılmıştı, Şehrimizde İspanya konsolosu bu haberleri kendisinin de kayret- le okuduğunu £ söylemiş ve şöyle dım. Aradan ne geçti bilmiyorum . Bununla beraber ortada halledile - mez bir anlaşmazlık yoktur; ben uyum.,, Elon Ingiliz elçisi Bir aydanberi izinli olarak İn - gilterede bulunan İngiliz elçisi Sir Perey Lorrain İstanbula dönmüş - ceği umuluyor. En modern bir bü - ro şeklinde hazırlanmakta olan o - fisin bu yeni yerinin ortasında da bir ihraç maddeleri örnek sergisi bulunmaktadır. Yeni büronun bütün ( eşyaları tamamlanmıştır, Şimdi nümunele- rin toplanmasma çalışılmakta - Ofis bu yeni Obinasında yeni başlayacak kanının bulunacağı umulmakta - dır. Bu yıl kavun, karpuz bol Trakyadan gelen haberlere gö - re bu yıl orada bostan mahsulü ü- rümü (mahsulü) çok iyidir. Son yağmurlar kavun ve karpuzlar ü- zerinde faydalı olmuştur . Karpuz, İstanbul © piyasasına daha yeni geldiği halde fiyatları çok düşüktür. Şimdiki halde en büyük boydan karpuzlar 15 kuruşa satılmaktadır. —o— Yapı yok, tuğla fiatları düştü Son günlerde İstanbulda tuğ - İm fiyatları © çok düşmüştür. Her yıl yapı mevsiminde — olduğu gibi bu yıl da çok yüksek fiyatla, bini 15 liradan açılan tuğla © piyasası şimdi 11 liraya kadar düşmüştür. Bu, yapı işlerinin az olmasından ileri gelmektedir. Bozuk ekmeklerden şikâyet Son zzmanlarda bütün İstanbul halkı ekmeklerden şikâyetçidir. Bunun söbeli hiç lüzum yokken yükselen ekmek fiyatlarından #iyade ekmeklerin kalite itibarile de düşkün olmalarıdır. Bu iş etrafmda Harbiye, İcadiye sokağında oturan öğretmen Fahir diyor ki: — İki gin oluyor. Bir fırından 23 kuruş vererek iki ek” mek aldım. Ekmeklerin harict öaziyetlerinde hiçbir fev- kalâdelik yoktu. Eve geldim. Yemek, yemek için sofraya ne görelim.? Ekmek oturduk. Ekmeği kestik, Bir de çıktı. lebilir olsun. hem gayet esmer, hem de fasulye kokuyor. Bir lokma yemenin imkân Bunun üzerine ikinci ekmeği kestik. Bu da birine -İ den farksız. Üstelik içinden yok. Buğday fiyatlarının beş on para artmasile ekmek fi- yatlarının bir kuruş fark yapmasına haydi ses çıkarmı - yalım. Fakat hiç olmazsa yapılan ekmekler iyi, ve Kılıbıklar birliğ! — Bilmem başka ülkelerde de ver mı? Fakat İngilterede ismi kuleğe gok tuhaf gelen bir teşsl.kül var- dır. Buna “İslak tavuklar kerdoş- liğil,, diyorlar. Biz bunu “Kile bıklar birliği,, diye türkçeye çavi- vebiliriz. Evde karılarının bitmez töken mez buyruklarından usanınış olan İngiliz erkekleri, “Kılıbık kocalsr klübü,, nün Yorkşayr civarında bir yerde yapacağı yıllık toplan tıya gitmek için gizli gizli hazır. lanmaktadırlar, Klübün resmi sirkülerine iran- mak lâzım gelirse, bu kardeşlik, İsanın doğumundan evvel 3980 yılımda Saeveriy'nin (o Bouldres- clough şehrinde kurulmuştur. Klüp ancak karılarmın her de- diğini harfi harfine yapan kocala. rr üye olarak almaktadır. Klübün yazılı olmıyan yasasına göre bu zavallı kocalarm yılda bir gün tam bir özgürlüğe (hürrüyete) bakları vardır. Ancak buna bak bilmek için evde tam m kılıbık olduğunu isbat etmek ge- rektir! - Gazeteciler Kralına boykotaj Mean MEALİ EM a Vilyams'n gazetesi “Rekord,, da bir kaç zamandır Amerikan hal- kanı, Hearsi'ın sinemalarda gös e iy Boynundan yaralandı Hasköyde kalaycı bahçe sokağında oturan balıkçı Yazefin oğlu sekiz ya - şında Davit evlerinin bahçesinde kar deşi ile oynarken cam kırılmış, boy « nundan yaralanmıştır. Tramvaydan atladı Beyoğlunda Karabaş mahallesinde oturun Hasamm sekiz yaşındaki oğlu Ali tramvaydan atlamış, Haydarın ar rabası altında kalarak bacaklarından yaralanmıştır... Müşteri yüzünden Heybeliadada mektep sokağında o - turan arabacı Hüseyin ile ayni yerde oluran arabacı Niko arasındi müşteri almak yüzünden kavra (çıkmış, Nike demirle Hüseyini başından yaralmış- tır, Marangoz öletiile.. Bostancı caddesinde — 48 numaralı evde oturan Mehmetle marangoz Sait arasında bir alacak meselesinden kav ga çıkmış, Sait marangoz Aletiile Mehmedi başrmdan yaralamıştır. Bilezik hırsızı Fatihte kırçeşmesi sokağında otu * | ran Naciye ve Lütfiyenin evine çin * gene All kızı Zeynep gelmiş, çocukla” ra okuyacağını söylemiş, bu arada iki © bir kulaç ta çuval icimi | Kadına ait bilezikleri çalmıştır. Zey nep yakalanmıştır. Merdivenden düştü Galatada yanıkkapıda oturan Al - bertin oğlu 6 yaşında Vili merdiven » yeni-| den düşmüş, sağ kası tzerinden ağır Surette yaralanmıştır.