7 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

7 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

HAwftR — Akşam Posfası Vıl.l hayvanlar arasında ve Afrikanın balta girmemiş ormanla- rında geçen aşk ve kahramanlık. heyecan. esrar ve tetkik romanı ıNOf 47 mama Yazan: Rıza Şekib Ezm — Sözünüzü Haşmetlü Kra - l lım Medkyoya aynen bildireceğim. Fıkıt daha evvel gene kralrmın 'doıtlııiımu dost reisin önüne bı- — rakırım.. — — Hemen memleketine döne - | ceksin.Senin yanma iki asker vere- yim.. Onlar seni daha kısa yollar- (dan hududa kadar götürürler. — Yolları çok iyi bilirim.. Bu - _nllü:um yok.. Niyam Niyam — Kralı Haşmetlü — Medkyonun elçisi Monbito reisi - | nin önünde diz çöktükten — sonra — kalktı ve kulübesinin — kapısına — doğruldu.. Elleri mızraklı askerler | -ona yol açtılar, Köyün son çitine kadar iki tara- £i dolduran kadm, çocuk ve erkek- lerin gözleri önünden yavaş yavaş yüruyenk uzaklaştı. Köyü gene geride bırakıp da — kulübelerin nokta kadar göründü- — ğü zaman güneş ufka yaklaşmıştı , — Genç elçi Niyam Niyam hudu - © dundan girince, artık kendi evin - deymıı gibi görünüyordu . Daha en az yarım günlük yolu — yardı. Çok yorulmuştu.. Güneşin çekil- mesiyle çıkan bir rüzgâr yorgun - — kuğunu unutturmuş, zahmetsiz yol | — almasına imkân hazırlamıştı.. Fa - kat bu çok sürmedi.. Tahmini ya- 'l orım saat kadardaha — yürüdükten | Bonra yürüyemiyecek bir hale gel- — mişti.. — KralıMedkyodan vazife aldığı “gündenberi iki defa gündüz geç - / girmiş, üç defa geceyi gündüze çe- / virmişti. Hiç durmadan yol yü - | fumu; geceleri en çok ikişer saat hdır uyku uyumuştu.. Monbitoluların reisine ulaştığı zaman bile yorgundu.. Fakat ora - da da fazla eğlenmiyerek hemen 'dönmüştü.. Çünkü kralından bir dakika bile geçikmemesi, — hattâ dyku bile uyumaması emrini al - mıştı.. Kabilenin en sporcu adamı ola- rak tanılıyordu.. En hızlı yol alan oydu.. — Zaten kral da bunu bildiği için — Monbitoluların reisine — kendisini göndermişti. ö — ÂAzıcık, hiç olmazsa yarım saat — oturmadan bir adım bile atamıya - İ cak halde olduğunu anlaymca ilk rastladığı ağaçlardan bişnin altı « nauzandı. veodakikada derin bir uykuya daldı . 'i TÜ MONBİTOLARIN GELİŞİ Gece yarısıydı.. Genç Niyam Ni |© yamlı, uzanıp kaldığı ağaç altın - dan şiddetli bir gök gürleyişiyle ve yolun peşinden — gelen şiddetli bir sağnakla gözünü açtı. Bir an içinde sırılsıklam olmuştu. Ken - disini koruyabilmek — için olanca kuvvetiyle koşarak biraz daha ile- rideki daha sık ve çok — yapraklı ağacın altın gitti. " Buağacı uykuya yatmazdan ön- €e de görmüş, fakat bir adım bile /—atacak halde olmadığı için bulun- /— duğu yerde kalmayı tercih etmişti. Karanlıkta tahminle bulduğu bu sıklığı birer kamçiyi andıran yağ - mür dımlılınmn süzülüp geçme- emen memleketine dönecek-, sin. Senin yanına 2 asker vereyim Genç Niyam Niyamlı, omuzla - rımdan sızan suları — avuçları ile kurulamıya — çalıştığı bir sırada yanındaki seyrek ve boysuz ağaç- lar tarafında bir çıtırtı — işitmişti.. Aldırmad:. Büyük bir soğuk kan - ldıkla gene kendi işiyle uğraşı - yordu. Fakat, ufacık bir baş örtüsüyle, gözlerinin içi parıldıyan müthiş bir aslanın karşısında bulunduğu- nu gördü. Genç Niyam Niyamlı bu bek - lenmeyen misafirin keskin gözleri le durakladı.. Bununla beraber kâlâ soğuk kanlılığını ınuhıfıu ediyordu. Aslanın gözlerinin wlıkhiıu - dan başka bir şey — görmüyordu .. Onun hafif bir kükreyişinden as - lan olduğunu anlamış ve kafasını kurtulmak yolunda — ani bir plân hazırlamak için yormuştu Fakat plânda muvaffak olama - dı. Kalkanını parlayan gözler üze- rine kaldırıp fırlattığı zaman ken- disi de yanımdaki ağaca tırmman - mak istemişti. Aslan'ufak bir yan hırekelılz tam başına düşecek olan kalkan - dan kurtularak ağaca tırmanmak isteyen genç Niyam — Niyamlının bacaklarına dişini geçirdi. Niyam Niyamlının bir an — süren keskin çığlığını derin bir sessizlik ve bu - nu da kırılan kemik sesleri takib etti. .. Sabah olup da, güneş etrafı ay - dınlatmaya başladığı zaman Ni - yam Niyam kralı haşmetlü Med - kyonun adamları, — Monbitolar - dan haber getirmeye giden genç Niyam Niyamlırnım gelmesini, ku - lübeler önüne toplanmışlar ve on - dan haber bekliyorlardı. Kulübeden aldıkları cevapla o « nun daha dönmediğini öğrenerek hemen köyde biribirine uymayan ve biribirini tatmayan — şayialar dolaşıyordu. Nyam Niyamlılarla Monbitolu - ların arası eskidenberi iyi değildi. Bir kaç ay evvel yapılan konuşma- lar sonunda gerçi biribirleriyle ar- tık dövüşmiyeceklerini, iki kabi - le birinin öteki kabile hayvanla- rını ele geçirmek için sarkıntılık yapmıyacaklarını kararlaştırmış - lardı. Fakat —ne Niyam Niyamlılar Monbitolardan, ne de Monbitolu - lar Niyam Niyamlıların verdikleri sözden emin değillerdi. Genç Niyam Niyamlının yolda bir aslanın dişleri — arasında can verdiği hiç bir Niyam Niyamlının aklına gelmediği için onun dön - meyişini doğrudan doğruya Mon -« bito reisinin düşmanlığına yorul - muş ve şayialar, birer hakikat gibi kulaktan kulağa fıslanmıya baş - lamıştı. Herkes, genç Niyam Ni - yamlının (Devamr var) RADYO Programı İSTANBUL — 1230 Plâk beşriyatı, 18.30 Dans musikisi plâk. 19.80: Çocuk saati. Hi- küyeler. Masut Cemll. 20: Konferanı. 20.30: Radyo car ve Tango orkestraları. Bayan Bir sen. Türkçe sözlü eserler. 2180: Son haber- ler. 2140: Bayan Ştorza, Piyano solo. 22: Gavin kardaşler, Popof orkestrası, '7 TEMMUZ — Iq'h OÖz türkçe sözler Şimdiye kadar verilen kelime- leri alfabe sırasiyle yazıyoruz Müteferrik — Ayrık Örnek: Eskiden bir âlimde ih - tisas değil, malümatı müteferrika ve muhtelife daha çok hoşa — giderdi — Eskiden bir âlimde uzuğ değil, ayrık ve türlü bilgiler daha çok hoşa gider" di. Mütekaddim — Ünceki, öngelen Mütekaddim arlzemde bildirdiğim gibi — Önceki sunumda - bildirdiğim gibi. Mütehassıs — Uzman Ekonoml Bakanlığına yeni bir Al - man uzmanı gelmiştir. | Müteahhit — Üstenci . Üstenciler, iş yaparken, yalnız ken: di kazançlarını düşünmemelidirler. Mütevazin — Denk, dengeşik. Örnekler: 1 — Türkiyenin dış teci- mi dengeşiktir. 2 — Denk bir bütçe, esastır. Mütemayil — Eğgin Bu fikri kabul etmeğe onu hiç de eğgin bulmadım. Münavebe — Sıralaşma Örnek: Gece nöbetçileri aralarında- ki sıralaşmaya göre çalışırlar. Müvezzi — Dağıtmaç Tevzi — Dağıtım, dağıtma Örnekler; 1 — Gazete dağılmaçlar rı açıkgöz olmalıdırlar. 2 — Türkiye gazetecileri, kendi aralarında, bir da- gitim örgütü yapmak tikrindedirler. Müzakere — Görüşme, görüşü Örnekler! ? — Bükreş görüşmele- rinden sonra.. 2 — Bu iş için duha hiç | bir görüşde bulunmadık. Muaf — Bağışık Muafiyet — Bağışıklık Örnek; Gazete kâğıtlarının gümrük bağışıklığı kalktı. Muallim — Öğretmen Örnekler; Cümuriyet — okullarının genç kafalı eğitmenlere ihtiyacı var - dir. Heröğretmen, eğitim usullerini bil- mez. Biz çoktanberi gençliği — yeni 2a - manlar için eğlilmek istiyoruz. Muayene — Bakı Örnek: Evlenecek olanlar - doktor bakısından geçerler, Mukallit — Benzetçi Muhatap — Aytıç Örnek: Bu meselede siz benim ay tıçım olmazsınız. Muhit — 1 -Çevre, 2 - Çeven Örnekler: 1 Evimiz, geçvakte ka - dar, yangın tehlikesinin çevresi dı'uı— da görünlyordu. 3 — Ankara hükümet - çevrelerinde söylendiğine göre.. Muhbir — Duymaç Örnekler: 1 KURUN gazetesinin Atina aytarı bildiriyor. 2 — Gazete- | lerin şehir duymaçları vardır. Muhtelif — Türlü Örnek: Günün türlü haberleri a- rasında en dikkate değeri, İtalyan — Habeş anlaşmazlığı hakkındadaki son karardır. Muhalif — Ayrışık Muhalefet etmek — Ayrışmak Örnekler; 1 - Bizde ayrışık Parlı'lcr' Woktur. 2 — Niçin her işte ayrışmak heve- sine kapılıyorsunuz. Musahhih — Düzeltiç Örnek: Bir gazetede ağır sorarlar- dan biri de düzeltiçlerin üstündedir, Mukavemet — Dayanık, dayanım Örnekler; 1 — Bukayığın bu kadar yüke dayanığı olduğundan şüpheli - yim. 2 — Düşman, bilyük bir dayanım: la harbetti. Musibet — Sınat Örnek: Deprem en büyük sınatlar - dan biridir. Muvafık — 1 - Oydaşık, 2 * Yerinde, uygun Muvafakat etmek — Oydaşmak Örnekler: ! — Bu meselede sizinle oydaşık değilim. 2 — Bu önergeyi onay bulanlar el- lerini kaldırsınlar. 3 — Bu hareketiniz benim ahlâk an: layışıma uygun değildir. 4 — Oydaşmak her zaman gönül - den olmaz. Onay, 3 Muvafık, Mutabık — Uygun Muntabık — Uyuk | bederek düştü. | hastalığından ötürü sebzenin çok Örnekler: 1 — Fikirlerimiz biribiri- ne uygun leğildir. 2 — Hareketiniz kanuna uygun de gildir . 3 — Bu masanın ayakları yerlerine uyuk değildir. Muvakkat — Süresiz, geçeğen Örnekler: 1 — Kübada sık sık sü- resiz hükümetler kurulur. ? — Bunlar geçeğen şeylerdir. Muvazene — Denge Örnek: Arkadaşım dengesini kay * -N— Nakil — Taşıma Nakliyat — Taşın Örnekler: 1 — Bir memleketle ta - şen işleri, ekonomik gelişimle sıkı sı- kıya ilgilidir. Namzet — Aday Örnek; Gelecek Kurultay seçimin- de adaylığınını koyacak mısınız Nekahat — Eyiselik Örnek: Bay». eyiselik devrini ye * çirmek üzere İstanbula gitti, Nailiyet, Mazhariyet — Ergi Örnek: Sizinle konuşmak benim & çin en şerefli ergilerdendir. Nasihat — Öğüt Nasih — Öğütçen Örnek: Öğütçenler çabuk baş oğır" tırlar, Neşriyat — Yayın Örnek: Radyo, asrımızın en kuvvet- li yayın araçlarından biridir. (Devamı var) Kötü bir haber verdiğimizden hüzünlüyüz:. Bu kış kuru sebze pahalı olacak Kuru fasulye, mercimek, nohut ve börülceye hastalık girdi Bu yıl şarımız ve civarında yağ- mursuzluktan ileri gelen katran az ve bahalı olduğunu yazmıştık . Bu halin mevsim — sonuna kadar böyle gideceği de açık bir gerçek - liktir. Gene şimdiden anlaşılıyor ki biz de halkın kışın çok yediği kuru fasulye, mercimek, — nohut, börülce gibi maddeler de oldukça pahalı olacaktır. Çünkü bu mad - delerin — fiyatları — aşağı yukarı konserve fiyatlarına bağlr bulün - maktadır. Geçen yılların kışların - da konserve fiyatları düşük oldu - Çocuk bakımına dair| parasız kitaplar Çocuk Esirgeme Kurumundan: Ku- rumumuz genel merkezi; yeni doğan çocukların bir yaşımna gelinceye kadar nasıl hakılacağını gösteren “Annele - re Öğüt'ün 1 inci sayısını bastırmış * tur. Ayrıca çocukların nasıl besleneceği: ni ve muamelelerin nasıl hazırlanaca- #inı öğreten “Annelere öğüt,ün 2 in: ci sayısını da bastırmıştır. 1 ve 2 gâyılı öğütleri — istiyenlere '—-a— Tarasız olarak gönderir. * Ankarada bulunan Çocuk Esirge-- e “urumu genel merkezi başkanlığına yası ile <dres ! " “rmek yeter. —) öğretmenlerin Bursa gezintisi Öğretmenler birliği başkanlığın - dan:; Bursa gezintisine 9 - 7 - 935 Salı gü nü 8,20 de Yalozaya giden — vapurla gidilecektir. Arkadaşların köprüde A- dalar iskelesinde toplanmalarını di - leriz. —oOo— “Vay fâcireleri,, Yankesici kızlar İzmirde çıkan (Sabah Posta- sı) nda “vay fâcirler!., serlevha- | siyle şu yazı okunmuştur : Dün öğle vakti Karşıyakada i- ki yankesici kız bir delikanlıyı soyrmuşlardır. Kemalpaşa cadde- sinde manav Mehmedin dükkânın dan karpuz almakta olan bay Ali Ramazanın bir dalgınlık — sıra- sında, yanına sokulan Bahriye ve Elif adlarındaki yankeseciler ce- binden 61 lirasını çalmışlar ve ya- kalanmışlardır. - Paralar, sahibi- | ne iade edilmiştir. ğundan ötürü bu kuru yemeklikle- rin fiyatları düşük idi. Halbuki bu yıl sebze az ve pahalı olduğun - dan çok konserve yapılamamıştır. Yüksek para ile sebze alıp kon - serve yapan fabrikalar da bunla - rın konservelerini kışın tabit yük - sek fiyatla satacaklardır. Bu ba- kımıdan ilgili (alâkadar) olanlar bu yıl kışın kuru yemeklik madde- lerinin pahalılığiyle karşılaşacağı. mızı şimdiden söylemektedirler « Kaldı ki yaş sebze az olduğundan tabif kurusu da az olacaktır. Malüllerin tütün ikramiyeleri geldi Üsküdar askerlik şubesinden! 1 — Şubemiz kaza Malmüdürlüğün den maaş alan Harp Malüllerile şe - hit yetimlerine ait 935 yılr tütün ik « ramiyeleri gelmiştir. Tevzlat günleri Ovma ve salı) kaza kaymakamlığın * da (Saat 9 dan 5)e kadar devam e - dezek ve üç ay içinde tevziat bitmiş o- lacaktır. 2 — Malüllerle şehit yetimlerinin Üüçer vesika fotoğrafile resmi senedi, maaş cüzdanı ve nüfus hüviyet cüz - danlarile komisyona müracaatları ( « lân olunur. ... Kadıköy askerlik şubesinden: Harp Malülleri ile şehit yetimleri- nin tütün paraları gelmiştir 10 Tem- muz 935 den itibaren tevziatına Ka - dıköy hükümet binasında başlanacak- tır. Saat 9 dan 12 ye kadar Çarşam - ba ve cuma günleri şehit yetimlerine, perşembe ve cumarteri günler! de harp malüllerine dağıtılacaktır. Nu - mara almak için pazartesi — ve salr “ünleri şubeze müzzenat edilece''” Resmi senet maaş, cüzdanları ile nü: fus cüzdanları ve ikişer fotofraf be « raber getirilecektir. —ü Halkevi çağırıyor İSTANBUL HALKBVINDB: Çirliye kadâr temsil'şubesi okulu- na kaydolanlar ezberledikleri parça * ları okumak üzere — 10 Temmuz 935 çarşamba günü saat 17 de Alayköş * küne gelmeleri. Gerierğlalliriz Hamdullah Suphi geliyor Bükreş, 6 (A.A.) — Anadolu ajansının özel aytarı bildiriyor: Türkiyenin Bükreş elçisi Ham- dullah Suphi Ankaraya mütevec- cihen bugün Köstenceden hare- ket etmiştir.