20 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

20 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 Fölkişer Beokohter gazetesinin Prag muhabirine göre, Romanya Dışişleri Bakanı M. Titülesko ya- kında Moskovaya giderek Sovyet- lerle Romanya arasında bir anlaş- ma imzalıyacaktır. Çek mahafi- line göre, bu anlaşma bir harp çık. tığı takdirde Sovyet ordularına Be'grad, 20 — Sofyaya büyük Sokol tezahüratı için giden Yu - göslav izcileri Belgrada dönmüp- lerdir. Bu münasebetle gazeteler resmi geçidin tafsilâtı ve resim - leriyle doludur. Gazeteler bu hâdiseyi “Yunak » Sokol kardeşliği,, serlevhasiyle göstermektedir. Bulgar izcilerine verilen Yunak'ın mânası — “genç kahraman,, dır. 'Bu münasebetle Yugoslav So- kolları ikinci başkanının Sofya - da söylediği nutuk da — neşredil - miştir. Nutuk, bütün Slavların evvelce bir arada yaşadıklarını, yavaş ya- vaş genişliyerek gayet geniş bir ülkeyi zaptettiklerini, fakat bun - dan sonra harici bir felâket (?) ve dahili anlaşmamazlıklar yü - Atina, 19 —Başbeka:: Çalda - riş bugün istifa etmiş ve akşanı üzeri geç vakit kabinesini yeni - den kurmuştur. Yeni kabinenin listesi şudur: Başbakan: Çaldaris, Sü baka - nı: Kondilis, Dış bakanı: Maksi - mos, Bahriye bakanı: Dusmanis, Hava bakanı: Nikolaidis, Bayın dırlık bakanı: Seyyas, Ekonomi bakanı: Pesmazoğlu, İçişleri ba- kanı! Rallis, tüze bakanı: Roma - nos, Zirast bakanı: Teodoridis, Maarif bakanı: Hacikos, Finans bakanı: Stefanopulos. Kabinenin istifası Atinada bü- yük heyecan uyandırmış, gazete - Fransada yeni ekonomik kararları protesto Paris, 20 — Yeni Ekonomik - (lktisadi) — kararnamelere katşı protesto için dün —gece yapılan nümayişler saat 20.30 bitmişler - dir. Ciddihiçbri hâdişe çıkmamış - tır. Nümayişçiler on, on iki bin kişiden ibaret kalmıştır. Binkişi yakalanmış, fakat hü - viyetleri tesbit dildikten sonra serbest bırakılmışlardır. Mlttiygayoli PD üngoyygz ÜN gggT g ıatlRT D aggacf Yerli Malını Tanıyın ve Kullanın ! | Bir harp çıkarsa Sovyet ordularına Romanya toprağından geçmek hakkı mı verilecek? Romanya topraklarından geçmek hakkı vermektir. Çekoslovakya Dışişleri Bakanı M. Benes'le yakından ilgili olan Çesko Slovo gazetesi Sovyet Rus- ya ile küçük anlaşma arasımda sü- el bir anlaşma yapılacağını yaz. mış, Almanyanın çoktanberi bun dan korktuğunu aöylemiştir. Sofyanın panslaviz- me merkez olmasının sebebi ? zünden topraklarını kaybettikle - rini söylemekte, — neticede Slav gençlerinin yeniden elele vermsi- nin büyük neticeler yvereceğini ilâve etmektedir. Sofyada yapılan Sokol tezahü - ratının hakiki mânasını, ve güt - tüğü gayenin ne olduğunu ilk ön - ce biz işaret etmiştik. Evvelce de söylediğimiz gibi bunun amacı (gayesi) Panislavizm, bütün Slav uluslarını bir araya toplamaktır. Sofya şenliklerine — Yugoslav, Çek, ve Leh — izcilerinden başka ilk defa alarak yurtlarından ko - vulmuş, fakat ekser meziyetli va - tandaşları gibi iş tutamayıp serse- ri kalmış beyaz Rusların da işti - rak etmesi Bulgarların &4 ayak oldukları bu işi daha fazla geniş- letmek istemelerine delildir. Çaldaris yeni bir Yunan kabinesi kurdu — Eski kabinenin Cümhuriyetçi bakanları yerine kralcılar getirildi ler ikinci tabılar çıkarınışlardır . Bazı kimscler bu vesile ile kral Jorjun getirtilerek tahta oturtula- cağını, bu suretle krallığım — emri vaki şeklinde geriye dönmüş ola - cağı rivayetini — çıkarmışlardır . Dolaşar rivayetlere göre, ge - neloy “reyiâm,, için birinci teşri, beklenmiyecek ve Ağustos: veya Eylâl ayları içinde bu iş yapıla - caktır. Yeni Çaldaris kabinesi hemen hemen tamamen kralcıiardan mü- rekkeptir. Bu suretle geçenlerde Çaldarisin kabinesindeki Cümhu- riyetçi bakanları çıkaracağı riva- yeti tahakkuk etmiş oluyor. Tifo tifo vakaları görülmeye başlamış tır. Sıhhat müdürlüğü vakaların HABER — Akşam Postası Zavallı çocuk! Su arabasının teker- lekleri altında ezildi Dün Büyükadada bir — çocuyk su arabasının İâstikleri altında can vermiştir: Selimin idaresindeki su araba- sı dün akşam saat yediye doğru Büyükada sokaklarını sulamaya çıkmıştır. » Araba Büyükada çarşısmı su - larken yolda oynayan on yaşım - da bir çocuğa çarpmış, hemen al- tına almıştır. — Hiristo ismindeki bu çocuk tekerlekler altında e- zilmiş, ölmüştür. Araba durmuş, | şocuk çıkarılmışsa da iş işten geç- miştir. Selim yakalanmıştır. Sabah Gazeteleri ne diyorlar? KURUN — Asım Us bir haftalık si- yasayı hülâsa ediyor. Habeş işi Siyasa ibresi harpten barışa doğru çevrilmeye başladı, İngiltere Alman - İngiliz anlaşmasından geri döner gi- Bi bir hareket yaptı. Habeş imparato. ru sonn diyevinde Opadeni İtalyaya btraktığı, farla olarak Eritre ile So - mali arasında bir demiryolu açmak i. çin İtalyaya bir imtiyaz verileceğini söylemiştir. Avenolun Roma gezisi ile yakında İPngiltere, Fransa ve İtalya arasında bir konferans kurulacağı - şaylaları bu değişikliğe işarettir. Ingiliz dışbakanı- nın söylevi Bu haftanın en önemli siyasa hâdi « sesldir. Bu diyevinde İngiliz, Alman anlaşmasına kızan Fransa ve İtalyayı yatıştırmaya çalışmıştır. Irlanda hadiseleri Jrlanda adası yeniden karıştı. Ka . toliklerle Protestanlar *biribirlerine giriştiler, Sebebi Dobliş hükümeli re « isi Valeranın İngiltere ile araların . da en son bağ olan kral tarafından tayin olunan genel ilbaylığı kaldırma- ya çalışmasıdır. İngiltere de bu duru. munda ekonomik tasniflere başvurdu. Irlanda bu yüzden - sıkıntıya düştü, Irlanda İngiltere münasebatı kısaca bozulmaya doğru gidiyor. Bulgaristanda Yeniden kaynaşmalar oldu. Tevkif- ler yapıldı. Kralın bir emrile siyasi fırkalar ortadan kalktı. Artık parti değil toplantı bile yapılamıyacak, Bulgaristanın içişleri böyleyken diş. bakanlıkta yüksek bir memur imzasile ve Trakyanın Bulgaristana verilmesi lTâzımgeldiği yolunda bir kitap çıkmış. tır. Türkiye — Bulgaristan münase . batını zehirliyen bu kitap Türkiye çev resinde haklı bir dargınlık yaratmış . tır. Sinaya konuşması Yugoslav kral naibi Prens Pol Sina. yadaki —hükümet — değişikliği, dış siyasasında değişiklik yapmıyacaktır. Yugoslavya ve Romanya bir yandan küçük andlaşmaya, öbür yandan Bal. kan âantantına bağlı kalmıştır.. Avusturyada Habsburglar yeniden kral olurlarsa bu iki devlet Çekoslo . vakya ile bir hareket — edeceklerdir. Daha doğrusu Habsburgların dönme. deri için çalışacaklardır. İtalya ile kü. çük andlaşmanın arası düzelmemişti. Şayet Avusturyada Habsburg işi or . taya çıkar ve bu işi İtalyanlar ar . | kalıyacak olurlarsa araları yeniden a. çılacaktır. görüldüğü yerlerde icap eden ted-| birleri almakta, buraları tecrit et.| mektedir. undan başka bazı yer- lerde de aşı yapılmaktadır. Sıhhat direktörü Bay Ai Rıza ile görüş-| leri Bakanlığı, tük: Belediyelere kaza hakkı Ankara, 20 (HABER) — Içiş: mahkeme olmıyan yerlerde köy kanununun ihtiyar “— İstanbulda son günlerde ti-| heyetlerine verdiği kaza hakkının fo vakaları görülüyor. Fakat bu belediyelere de verilmesi hakkın- normalin üzerinde değildir. Va-| da yeni bir kanun lâyihası hazırla- kaların çıktığı yerlerde hemtn ted| maya başlamıştır. bir almaktayız.,, Diğer taraftan Eu sabah Anka-| İstanbuldaki tifo vakalarının faz- ra muhabirimiz de Ankarada sıh | Ia olmadığını söyeliyrek “vaziyet hat müsteşarr Bay Husamettinle| normaldir,, demiştir. görüşmüştür. Bay Husamettin de| İkramiye 20 TERİMUZ — 10983 ——— —— li at yarışları nasıl yapılacak ? Mükâfatlar kazananlara nasıl dağılacak? Hava kurumu için varidat men- baları aranırken Derbi at yarışla- rına mümasil yarışlar tertibi fikri ortaya atılmış ve bunun — için de tetkikata başlandığını yazmıştık. Bu fikri meydana koyan Beyoğlu kolu üyelerinden Dr. Andre Vah- ram bir muharrire verdiği beya- natta demiştir ki: “— Hava tehlikesini bilenler kurumuna yeni bir gelir aranır- ken, binicilikte Türklerin her va- kit önde gelişleri hakikatinin, su- baylarımızın Avrupadaki son ba- şarığlariyle (muvaffakiyetleriyle) bir kere daha meydana çıktığı bu- günlerde Derby at yarışları tertip edilmesini ileri sürdüm. Bu öner- gemi (teklifimi) uygun bulan ar- kadaşlar, programını hazırlamak işini bana bıraktıkları için hemen tetkiklere başladım. Avrupaya gönderdiğim mektupların cevabı- nt bekliyorum. Diğer taraftan bu- rada da tetkiklerde bulunuyo- rum. Avrupadan gelecek : prog- ramları, memleketimizin ihtiyacı- na uygun bir şekle sokmak istiyo- ruz. Bu mükâfatlı yarışlara baş- lanmadan önce tabiatiyle bilet çı- karmak lâzım gelecektir. Bu bi- leti alanlar müsabakaya iştirak e- debilir. Yarışlardan on beş gün önce, yarışlara iştirak edecek at- ların isimleri yazılı puslalar bir sandığa konur. Başka bir sandı- ğa da, bu at yarışı için çıkarılmış olan biletleri alanların isimleri ve bilet numaraları konulur. Sonra bunlar iyice karıştırılır... Bir kişi, her iki sandıktan ayni zamanda birer pusla çeker. Bu suretle, han- gi atın ismi, hangi numaraya çık- tığı tespit edilir... *“Yarış günü hangi at kazanır- sa, evvelce o atın ismiyle birlikte çekilmiş olan numaranın sahibi, mükâfatı kazanır,.. “Mükâfatlar, tabiatiyle derece, li olacaktır. Mümükn olduğu ka- dar, az bir bilet varası mukabilin- de toplu bir para mükâfatı kazan- dırmak İstenilir... 4 “İlk kurada biletlerine at ismi isabet etmiyen alıcılara da yarış günü ayrıca bir “avunç (teselli) mükâfatı,, dağıtmak usuldendir. *“Bundan başka, seyirciler ara- sında yarış yerinde “bahsi müşte. rek,, olabilir... ' “Anlattığım kaba taslak bir şekildir. Her halde birinci derece. de hava kurumuna yardımı dü- şünürken, bilet alanların hepsinin bu İşten istifade etmeleri tasarla. nıyor.,, Italya- Arnavutluk münasebatı Son günlerde Arnavutluk erkin Hiğinin Cistiklâlinin) İtalyn ma » hafili tarafından tahdid edilmiş - olduğu yolunda bir yazı neşreden Kurierre Della Sera gazetesine Ti randa çıkan Besa gazetesi cevab vermiştir. * Cevapta bu yazıya tecssüf edil- mekte, iki dost memleket arasın- da tam mânasiyle bir dostluk ol - j duğu söylenmektedir. —o— Türk maarif cemiye- tinin geliri 222000lira Ankara, 20 — Türk Maarif C- miyeti Giresun saylavı general İh- sanın başkanlığında toplanarak 935 - 936 yılı bütçesini tetkik et - miştir. Cemiyetin bir yıllık geliri 222.832 lira olarak tahmin edil - miştir. Bu paradan Ankarada yapıl - ması kararlaştırılan — Kolej için 100 bin lira ayrılmıtır. İnşaata bu yıl başlanacaktır, — Küçük hırsızlar Zabıta Yerli Mallar Sergisin - den eşya çalan iki küçük hırsızı yakalamıştır. Dün akşam iki kücük çocuğun Galatasaraydaki Yerli Mallar ser- gisinden çıkarken — ceketlerinin fazla şişkinliği göze çarpmıştır Çocuklar bir kenara çekilip üstleri arandığı zaman kadınlara aid bazı tuvalet levazımı bulun - muştur. — Çocuklar - sıkıştırılınca bunları çaldıklarını itiraf etmiş - lerdir. — Küçük hırsızlardan biri Tozkoparanda oturan Rafael oğ- lu 10 yaşımda Jak ile Moiz - oğlu 12 yaşınde. Yakodur. — Bunlar Evliya zade Nureddin - den bir pudra, iki levanta, Ber - “Bir tavzih Haber gazetesi Yazı işleri Müdüriyetine Gazetenizin 16 — T — 935 günlemeç. H nüshaşmın ikinci sayfasının beşin. ci sütununda (zehirlenen çocuğa has- tanede iyi bakamamışlar da ondan mt ölmüş?) başlığı altında yazılan yazı üzerine yapılan tahkikatta : Hasta ço. cuk Hüseyinin Şişli çocuk hastanesine sabahleyin saat beşte Agonizan bir halde getirildiğini, nöbetçi tabibi ve diğer üç asistan da hazır olduğu halde icabeden her müdavatın yapıldığı ve bilâhare hastaneye gelen Doçent Bay doktor Şevket tarafından da haşta muayebe edildiği halde hastanın kur- tarılamadığı, paviyonda iğne bulun « madığının doğru olmadığı bilâkis her paviyonda fazlasile iğne bulunduğu, 6 ıncı kovuşda bir hastaya kullanıldık tan sonra bırakılan şırınga ve iğnesi » nin getirilmesinin bir asistan tarafın dan hademeye söylenmesini işiten has tanın babası güya şırınganm bu hasta için istendiği zehabında bulunduğu anlaşılmış ise de bu hastanın bu garın. ga ve iğnesile alâkası bulunmadığını ve keyfiyetin ayni sütunda tavzihini derin saygılarımla dilerim. İstanbul Sağlık ve Soysal Yardım Müdürü A, Riza Dolfüsün yıldönümü Roma, 20 (A.A.) — Avustur. ya Başbakanı Dolfüsün ölümünün yıldönümü münasebetiyle Vati- kan kilisesinde büyük bir dini â- yin yapılacaktır. Ayinde kardi: naller ve elçiler de bulunacaktır. —e beryan sergisinden iki hayvan heykeli, ağızlıkçı Kâzımm sergi * sinden iki pudra, Bıçakçı Remzi * nn sergisinden 3 meyva bıçağı çalmışlardır. İki küçük hırsız sorguya çekil * mişlerdir.