11 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

11 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Çin, Japonla birleşirse Dünyanın hali neye varır? Bunu bir Ingiliz hatibi etrafile anlatıyor Londra tatil (o kurslarında verilen konferanslardan birinde Ramsey Mu- ir Çin ve Japon işini ele alarak ve Ok yanos denizinin beyaz ve sarı ırk için bir mücadele sahnesi olacağma ina - nanlara karşı demiştir ki: “Eğer insan oğlu, aklını başına top layıp o yolda hareket (etmezse, bu, gerçekten vukua gelir. Hele son bir kaş yıl içinde hemen bu felâkete gi - diyor gibi olduk.,, Hatip bundan sonra, iki sarı ırk u - lus arasmda, Çinin, ölçü kabul etmez derecede büyük olduğunu milyonlar - ca yıl medeniyetini tekâmül ettirdi - ğini söylemiştir. “Öyle bir medeniyet ki, bunu Japonya model ittihaz et - td), demiş ve şöyle devam etmiştir: “Çinin garp fikirlerini yavaş yavaş temessül etmesi, onun aşağı derecede olmasından değil, belki ecdadınm an- anesine tapınma hakikatinden geli - yor. En büyük beşeri hikmet sözünün eskiler tarafından söylenmiş oldu - una inanıyor ve gözü geride kalı - yordu... İnsan neslinin yarı nüfusunu temsil öden Çinliler büyük bir ulus - tur. Dünya daha barut, pusula, ve ta- bı nedir bilmezken bunlar Çinliler ta- rafından ortaya (konmuştu. Ve bazı sanatlerde hâlâ kendilerine tefeyvük eden olmamıştır... İngiliz hatibi Japonyanın da terak- kiyatından ve emellerinden bahsettik- ten sonra Okyanosta sulhü temin ve Çinin kalkınmasına yardım etmek U - zere yapılmış olan konferanslar ve anlaşmalara işaret etmiş ve büyük devletlerin yardımiyle kendisini bul- mağa ve birleşmeğe çalışan Çinin ha- Ninden bir müddet herkesin memnun kalmış olduğunu söylemiştir. Fakat 1928 den sonra bir ekonomik felâket dünyayı sardı, Bundan ayni şekilde Çin ve Japonya da müteessir olmuştu. O kadar ki, Japonya, diğer devletlerle müşterek surette çalışma- sisteminden el çekti. Japonya, şimdi kedisini garp dünyasına kapamış ve almak istediği topraklarda mallarına pazar yaratmağa çalışıyordu. Bu si- yasaya karşı duran liberal Japonlar bir yana bırakılarak Japonya, 1931 de ki büyük macerasına atıldı. Ve Man- çuryayı aldı, Japonya, taahhütlerine karşı yabancı duruyor ve genişleme isteğinde olan memleketlere de örnek oluyordu. Bugün uluslar kurumu ve dünya, Japonyaya taahhütlerini yeri» ne getirmeğe sevkedememiştir. Gar » bın kendisini koruyacağına dair tam güven aşılayamamış, mevcut olanm da azalması önüne geçememiştir. Şimdi Çine ne olacak? “Çinliler, asırlarca komşuları olan Japonları sevememişlerdir. Fakat a- caba şimdi, Japonlarla karabet vü - cude getirmenin bir garp münasebe - tinden daha büyük olacağı kanaatine gelmediler mi? , Hatip sözlerini şöyle bitiriyor: “Çin, garp sistemi (Üzere yeniden teşekkül edebilir. Yahut da, Japonya ile birleşerek sarı ırktan müteşekkil büyük ve (düyaya hâkim) bir şark kuvveti vücude getirmeği düşünebi - lir. Bu yaradılışlari itibariyle sulh - sever olan insanlar, Japonya ile bir- leşme kararına sürüklenebilirler,... İngiliz hatibi burada dünyanın yeni bir durumla karşılaşacağı ve 1931 de işlerin önemini sezememiş olan Av - rupa devlet adamlarının daha dikkat sarfetmelerini söyledikten sonra “Sa - mimiyetle umuyorum ki, Çin Çin ola - rak kalmakta devam edecektir. Fakat bu nokta, dünyanın istikbali için ko- caman bir istifham işaretidir. Kandırada Belediye ile halkın arası iyi deği! Kandıra'nın umumi görünüşü 'Kandıradan yörlıyor: | Kandıra Kocaeli (o vilâyetinin gok | münbit topraklara malik bir kazası -| dır. Her taraf daima yeşildir, fun - dalıklar ve küçük küçük (ormanlar bitip tükenmek bilmeden uzanıp gi - der, Kaza merkezi 3000 nüfuslu bir ka - sabadır. Halkı çalışkan ve uyanıktır. Tabiatin hemen hemen bütün lü - taflarına mazhar olan bu kasabanın belediyecilikten dolayı büyük bir ta- Wsizliği vardır. Bir türlü kendi dert- lerini yakından gören faal bir beledi. yeye malik olamamıştır. Halk beledi- yeden dalma şikâyetçidir. Çünkü kasabada yol yoktur, lâğım- lar meydandadır, geceleri sokaklar aydınlanmak için ay ışığını bekler »- ler. Çünkü kasaba susuzluktan feryat ediyor, bununla beraber herhangi bir yangın tehlikesine karşı belediyenin muyfamamm işiyem bir tulumbası yok. t. Böylece saymaya devam edecek ol- gam belediye kanununda belediyeye tahmil edilen vazifeleri “hemen he - men hepsi yapılmıyor,, işareti ile bu- raya geçirmek lâzımgelecek. Bu elim hale nihayet © vermek için alâkadar makamların ehemmiyetle na zarı dikkatini celbederiz. Müfit Ataç Feyizli yağmurlar Muğla, Denizli, ve Anadolunun diğer birçok yerlerinde feyizli yağ- murlar başlamıştır. Köylüler se. vinmişlerdir. —— Eski posta müdürü- nün muhakemesi Eski posta, telgraf ve telefon u- wum müdürü Fahri ve arkadaşla” rmm muhakemesine dün Ankara- da devam edilmiş, Fakat Fahri hakyerine gelmediğinden mahke- me başka güne bırakılmıştır. HABER — Akşam Postası Amerikada işsizlere mecburiyeti Vaşington, 10 (A.A.) — Dün Senato gayet önemli (mühim) bir kanun projesi kabul etmiştir. Buna göre, patronlar ve işçiler işsizlere ve en önde analarla ço- cuklara daimi surette yardım et- meğe mecbur tutulacaklardır. Bu kanun yakında imza için Cümhur Başkanı Ruzvelte sunulacaktır, Siyasi bir ağaç Idam edildi! Viyana, 10 (A.A.) — Linzden bildirildiğine göre, 13 temmuzda Başbakan Şuşnigin bindiği otomo. bilin çarptığı ağaç hükümetin emriyle kesilmiştir. Bunun sebebi şudur: Birçok kimseler oraya gi- derek isimlerini ağaca yazmakta ve bazı kimseler ise ağacın kabuk. larını soyarak otuz şiline halka satmaktadır. 0 Mezarlıkları zın hâli Kurun — Asım Us, mezarlıkla- rımızın acıklı hali, adlı başmaka- Fransız gazetelerinden lesinde “Entransiyan,, m Türkiyeden bah-! seden seri yazılarından birinde kullandığı ve makalesinin içine koyduğu bir resmi şahit göstere- rek diyor ki: Mezarlıklarımızın hali pek fe- cidir. Bu resmi gören ecnebilere, hayır, bu böyle değildir mi diye- biliriz. Karaca Ahmet mezarlık- larının bugünkü hali budur ve bundan başka bir şey değildir. Fransız gazetesi resmin altıma şu izahati yazmış: İstanbulun çevresindeki büyük mezarlıklarda ne muhafaza du - varları, ne de bekçi vardır. Bun - ların içinden deve katarları geçi - yor... Asım Us, yazısının sonunda; Acaba İstanbul mezarlıklarının bugünkü bakımsız ve acıklı hali ne vakte kadar sürecek? ZAMAN — İtalya - Habeş işinden bahseden yazısında bu meselenin Avrupayı bile tehlikeye düşürdüğünlü söpliyerek diyor ki: İtalya Habeş harbine başlarsa bu » nunla senelerce (o uğraşacak ve zdfa düşecektir. Onun Avrupada zâfa düşmesi ya Al man, ya Avusturyada bir âyaklan - mayı uyandıracaktır. Bunus çok iyi bi- len M. Musolini böyle bir şeye giriş » miyecektir. O halde bu gürültüler ne- dir? Bu asker şevki, bız kadar masraf neden? Bütün bunlara verilecek ce « pap: “Palavra ile biraz bir şey ko» parmaktır,, dan başka bir şey olamaz. Beyoğlu evlenme işi memurlarının mahkemesi Beyoğlu evlenme işleri memur- ları İsmet ve muavini Galip, ça - lışma saatleri haricinde ücret al- dıkları suçu ile 22 mayıstanberi işten el çektirilmişler ve mahke- meye verilmişlerdi. Fakat mahkeme neticesinde bu iddianın doğru olmadığı an » laşılmış, yalnız İsmet on sekiz ya» şmı bitirmiyen öksüz kızları vasi tayin etmeden evlendirdiği için 10 Tira para cezasma çarptırılmış» tır. Fakat bu işi de hiçbir menfaat mukabilinde yapmadığından ceza tecil edilmiştir, 11 — AĞUSTOS — 1935 © Yunanıstanda bakmak | Bu seferde patron lar grev yaptı Atina, 10 — General (Kondolis dün akşam ekonomi, ve içişleri bakan- Jariyle bir toplantı yapılmış, memle - kette genel bir grev olduğu zaman n- Unması gereken tedbirleri gözden ge- çirmiştir. Kondilis toplantı sonunda gazete - cilere amelenin ilân etmek istediği 74 saatlik greve lüzum (olmadığını, maamafih grev ilân edilse bile hal - kın işlerinde zorluk (o çekiniyeceğini söylemiştir. Bir hafta önce grev ilân eden ka - zancı İşçilerine karşı fabrika sahiple- ri de Lokavt — fabrikaları kapamak, işleri tatil etmek — ilân etmişlerdir. Bu sebepten dolayı bazı hâdiseler çık | mışsa da polis Jâzımgelen #edbirtiri | almıştır. Gritte sukünet Atina, 10 — Giritten gelen haberler. den anlaşıldığına göre her tarafa sü- kün avdet etmiştir. Kandiye karışık - “lıklarına komünistlerin sebep olduk- ları iddia edilmektedir. dün kaçmış oldukları © Pirede tevkif edilmişlerdir. Atinada hoşnutsuzluk Atinadan “Deyli Herald, ga- zetesi özel aytarı, gazetesine şu tel yazısını çekmektedir: Atina (Çarşamba) — Başbar kan Çaldarisin Bled'da (Yugos- lavya) Yugoslav başbakanı ve Yu- “nan ve Yuguslav kral ailesiyle Yunanistanda krallığın ihyası me- selesi üzerinde görüşmesi burada tenkitlere sebep olmuştur. Cümhuriyetçi mahafil, “Yuna- nistanın dahili işlerine sistematik bir müdahale,, dedikleri bu hare- ketten münfaildirler. Çaldarise teminat verildi Kondilis, Çaldarise, son isyan ve grey hareketlerinden bir şey çıkmıyacağına dair teminat veren İşçileri greve teşvik eden iki amele | bir mektup göndermiştir. Bay Akif Saçsız başta saç çıkarıyormuş! Milyarderliğe adımını attı demektir! Ankaradan bildirildiğine göre Akit Müftü oğlu İsminde biri Sağlık ba - kanlığına başvurarak saçsız başlarda saç çıkaran bir ilâç keşfettiğini bil « dirmiş. Ve ruhsat istemiştir. l Akif bilhassa tecrübeleri kendi ba « şında yaptığını, tamamen saçsız olan t , başında on beş gün zarfında saçlar çıktığını iddia etmektedir, İlâç şimdi tetkik edilmek üzere (| İstanbul'Tıp faültesine gelmiştir. Eğer Bay Akif, bunda muvaffakıyet elde ettiyse, belki de milyarder olur. Çünkü böyle bir keşif, milyonlarca erkeği, hem de medeni dünyanın er- keklerini alâkadar etmektedir. Hindistanda Müslümanlarla Mecusiler bir birine girdi Simla (Hindistanda), 11 -- La» hur civarında Burevala kasaba » sında müslümanlarla mecusiler a» rasında yeni karışıklıklar olmuş » tur, İki taraf kıç ve sopalarla bi- ribirlerine girmiş, üçü ağır olmak üzere on yedi kişi yaralanmıştır. Kasabaya polis takviye kuvvetle- ri gönderilmiştir. Lahurda sükün vardır. Bulgarlara hergün bayram! Her fırsatla Türkler aleyhinde gösteriler yapıyorlar Sofya, 10 — 1876 senesinde Türk - lere karşı koyan Baço Kiru isminde - ki komitecinin Türkler tarafından İ- damı yıldönümü olan 22 eylülde Tır - novada büyük gösteriler (yapılması için izin alınmıştır. Bu gösterilere iştirak oedeceklere demiryolları idaresi yüzde yetmiş ten. zilât yapacaktır. Bulgarlarla Çinge- neler kavga etti Sofyadan bildirildiğine göre Eski Zağra kazasının (oSarnado köyünde köylü Bulgarlarla çingeneler arasın- da bir anlaşmamazlık yüzünden şid » detli bir kavga olmuştur. ' Bir meydan muharebesi halini 8 “ lan bu kavga neticesinde bir Bul * garla bir çingene ölmüş, bir çok kim” seler de yaralanmıştır. aş aç ie Sergide bir yangın Brüksel, 11 — Gece saat bir bu" çukta serginin eğlence parkında bir yangm çıkmıştır. Ateş çabuk söndürülmüş, yalnız bir iki ufak paviyon yanmıştır.