19 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

19 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

19 AĞUSTOS — 1985 iler ; ie & b 3 * kuruş vergi konulsun!,, Ecnebi mala karşı berber çalışması böylelikle korunabilirmiş Meğer İstanbulun en dertli, ve en bedbaht esnafı o berberlermiş, Vakit vakit hafta tatilleri olmadığı için şi- kâyetleri duyulan bu esnafın meğer deşilmemiş daha ne dertleri varmış. Ben bu dertleri toplu olarak tesbit için İstaibulürmühtelif semtlerinde muhtelif berberlerle görüştüm. Gö - receğiniz gibi bünların vaziyeti cid - den acınacak bir haldedir. Dertler saymakla tükenmiyor Önterünü elinde makas ve ustura ile geçiren elli beş yaşlarında bir berber diyor ki; — Biz en zavallı ve en çok çalişma. ya mukabil en az para kazanan es -| nafız. Bu meslek çok hain bir mes -| lektir. Bütün gün sabah erkenden geç | vakitlere kadar taş zemin üzerinde a- yakta durmaktan, baş eğilmiş olarak paatlarca. çalışmaktan romatizma, #i- yitik, vereme, vesair hastalıklara sa - yısız derecede çok berber yakalanmış- far. Bugün dünyada hayvanlar bile haftada bir gün tatil yapabildikleri halde biz budan mahrumuz. Evli, ve çoluk çocuk sahibiyim, haf- tada, hattâ ayda bir olsun karım, ço- cuklarımla bir yere gidemiyorum. Ben gitmeyince evdeki karım da bittib yalnız başına gezmeğe çıkmadığından © çavallı da evinde aylarca kapanıp kalıyor. Bu şerait altında bizim sıcak bir alle yuvası kurmamıza, sıhhati ye- rinde bir nesil meydana getirmemize imkân var mı? Elbette ki yok. Cemiyetin de bir iş yaptığı yok. Ba-| ri hükümet bir kanun yapsa da haf - tada bir zorla dükkânlarımızı kapat- sa. Ömrümün sonuna kadar dun ede- ceğim, Kaç kişi berberlik- le geçiniyor ? Gene ömrünü bu mesleğe vakfet - miş bir berber de berberler cemiyeti- ni şiddetle tenkit ediyor: — Biz İstanbulun en kalabalık es - nafıyız, sayımız 3000 kadardır. Her dükkânda vasati olarak $ kişi çalışsa, eder 9000, hepimizin ogeçindirmeğe borçlu olduğu 4 nüfus olsa, bu işle geçinen 36000 kişi var demektir, Bu kadar bir kalabalığın mümessi. Ji olan berberler maalesef tamamiyle himayesiz bir vaziyettedirler, Cemiyetten şikayet Cemiyetin hiç bir işe yaradığı yok. ? eğ bizden topladığı ( binlerce liradan şimdiye kadar hiç bir berber peş para fayda görmemiştir, Bir birleşik büro meselesi çıktı. Söz | de esnaf cemiyetleri birleştiler. Bu suretle tasarruf temin (edilecekti, Fakat nerede?.. Üstelik berberlerin o zamana ka - ar biriktirmiş oldukyarı paraları da gitti, | Sonra bir berber (o hastalanmış, bir yeri sakatlanmış, yahut işinden çıka - rılmış, bununla da alâkadar olan yok- tur. İntihaplara İstanbulda mevcut olan berberlerin dörtte biri iştirak et- mez. Zaten herkes (halinden bezmiş bir halde iken parasını almaktan baş- ka hiçbir ise yaramıyan bir cemiyete kim rey vermek için gider. “jiletle mücadele iâzım 1!,, Bir genç berber de şu fikri ileri sür dü: — Cemiyetin uğraşacağı bir çok me- seleler olduğu halde hiç bir şey yap - mamakta, daha doğrusu yapamamak- tadır. Hafta tatilini temin etmek bun. lardan biridir. Bundan başka İstan - bülda altınış paraya, hattâ kır para - ya kadar jilet satılmaktadır. Bunlar işimizin daha ziyade azalmasını in - taç ediyor. Geçen sene bir lâstik ayakkabı, de - ri ayakkabı meselesi çıkmıştı, Ayak - kabıcılar cemiyeti çok uyanık ve has- sas davrandı, Lâstik ayakkabı yapan fabrikalarla rekabete girişti, Kongre- ler yaptı. Neticede kazandı, Ve lâstik ayakkabılara yüksek vergi koydurdu. Bu şekilde (o jiletlerin de tanesine beş kuruş vergi konjılması, diğer ta- raftan berberler de traş fiyatını me- selâ 10, hattâ 7,5 kuruşa indirmelidir- ler. Bu süretle hem paramız dışarı git - mez, hem hükümete bir varidat mem- bar çıkar; hem halkın yüzü mahvol - maktan kurtulur, Mem de berberlerin cebine beş on para girer, Fakat nerede? Cemiyetin dediğim İ gibi hiç bir iş yaptığı yok. Hattâ size inanmayacağmız bir şey söyliyeyim. Berberler cemiyeti ortada artık elleri titremeğe başladığı için iş göremiyen yüzlerce muhtaç berber varken ber - berlikle alâkası olmıyan lâalettayin adamları hizmetlerinden kullanıyor. Sözün kısası, ben de bütün meslek -| taşlarım gibi bu cemiyetin o feshini, yahut ta hakiki bir cemiyet kurulma - smı istiyorum. Cemiyet reisine diyor ? Hafta tatili meselesi, ve berberler | | geçmiştir. Senjori kilisesinde ya- ltalyaya ateş püsküren Fransız | laşılacaktır. Hesaplar ü Habeş Italyan gerginliğinde Bütün barış yolları kapandı (Baştarafı 1 incide) | kiklerinde rastlanan zorluklar, gi: rişilen tetkiklerin geriye bırakil- masını icap ettiriyor. Bu tetkikle- re diplomatik yollarla devam edi- lecektir.,, Habeşistanın Işi allaha kaldı Adisababa: 19 (A.A.) — Dün- kü gün, her tarafta dini âyinlerle pılan hususi âyinde büyük bir halk yığını arasmda İmparator da bu- lunmuştur. İmparator çıkarken halk tarafından çok şiddetle alkış- lanmıştır, Patrik Habeşistan ve bütün dünya için barış dileğinde bulun- muştur, gazeteler var Paris, 19 — Pöti Pariziyen, E- ko dö Pari ve L'övr gazeteleri bu-| günkü yazılarında çok endişeli gö rünüyorlar. o Bu gazetelere göre Üçler konferansının muyaffaki - | yetsizliği çok vahim neticeler do- ğuracak, Afrikada başlıyacak bir harp ise Avrupada İtalyanm U - luslar Kurumundan çekilmesi gibi ! meseleler ortaya çıkaracaktır. Eko dö Pari diyor ki: “Musolini acaba Adua mağlü « biyetinin intikamını almak ve bir askeri muzafferiyet kazanmak ga- yesini mi güdüyor? Eğer maksa- dı buysa hiçbir şeyin, hiçbir mü - zakerenin onu bu kararından vaz) geçiremiyeceği aşikârdır... Aynı gazeteye Eden eyle lün dördünde Uluslar Kurumun - da İtalyanın mes'uliyetleri dos - yasını açacak ve Fransa Hükü - meti Korseyin kararlarına iştirâk etmek mecburiyetinde kalacaktır. Bu vaziyette İtalya Uluslar Kuru- mundan çekilirse Cenevre mües - sesesi böyle bir buhrana artık ta- hammül edemiyecektir. Böyle bir vaziyette Almanya - nın Avusturya üzerindeki tazyiki gittikçe kuvvetlenecektir. Bu Mİİ İzem öy? devam ediyor: Eyüpte cinayet Bu sabah saat 7,5 de Eyüpte A- karçeşmede bir cinayet olmuş ve bir tötün kaçakçısı olan Tahsin diğer bir kaçakçı olan Hayriyi bı- çakla yaralıyarak öldürmüştür, Cinayet bu iki kaçakçınm da aynı yerde kaçak asker sigarası ve köylü tütünü satmak istemele- rinden çıkmıştır. Neticede her iki- si dd aynı yerde satmakta ısrar et- tiğinden Tahsin büyük bir saldır. ma ile Hayriyi göğsünden ve sır- tmdan parça parça etmiştir. Tahsin cinayeti yapar yapmaz | yakalanmıştır, cemiyetinin müşterek (büroda kay - bettikleri para etrafında (berberler cemiyeti reisi İsmail Hakkı da şu söz- leri söylemiştir: — Berberlere hafta tatili temin et- mek için çalışıyoruz. Şimdiye kadar bir hâl sureti bulamadık. Fakat ya - kında bir şeyler yapacağımızı umu - yoruz. Müşterek büro da şimdi hali tasfi - yededir. Tasfiye bitince hesaplar an - anlaşılmadan da bittabi bir şey söylenemez. ms. | . mu Konseyi, gittikte | vaziyet karşısında» hareketsiz.mi “Böyle bir ihtimale karşı Fran-f sanin İngiltere yanında yer alma: sı ve Roma ile teması birakmama- sı lâzımdır. Çünkü, barış disiplin- lerine karşı isyan eden İtalyanın, karışıklık severler tarafında Al - manya ile birleşmesinin önüne geçmek gerektir.,, İngiliz kabinesi toplanacak Londra, 19 — Üçler Konferan- sının muvaffakiyetsizlikle kapan» ması üzerine kabinenin bugünler- de toplanması muhakkak gö yor. Habeşler kendilerine silâh salılmamasından şikâyetçi Cenevreden gelen haberler, Ha beşistanm Paristeki elçisinin “Ha- beşistana niçin silâh satılmadığı hakkında,, oUluslar Kurumuna gönderdiği protestonun metnini bildiriyor. Habeşistanın Paris Elçisi Tecla Havaryat İtalyanın durmadan #i- lâh imal ettiğini ve bunu Habeş- lere karşı kullanmak niyetinde olduğunu söyledikten sonra, de - mektedir ki: “Habeşistanda, hiçbir şekilde silâh ve cephane imalâtı yok. Bu- gün Habeş Hükümeti, kendini müdafaa için memleket dışından vasıtalar teminini imkânsız bulu « yor. Nereden silâh almak istese, orada bir ihracat yasağı ile kar - şılaşıyor. “Bu, hakiki bitaraflık .mıdır? Bu doğru mudur? Uluslar Kuru kötüleşen kalacaktır? Uluslar Kurumu, iki Azası arasında (bu gayri müsavi dövüşün sürüp gitmesine müsaa - de edecek midir? “Uluslar Kurumu Konseyi, kim se için bir tehlike teşkil etmiyen bir insan kitlesinin katliâmt için yapılmakta olan hazırlıkların dün ya gözü önünde devamına mey * dan verme mes'ulyeitni üzerine a“ lacak mıdır?..,; » Haber alındığına göre Habe - şistanın bu notası Uluslar Kuru - munun bugünkü toplantısında ko- nuşulacaktır, İngiltere silâh verecek Londra, 19 — Deyli Ekspres gazetesi, Üçler Konferansının su- ya düşmesi üzerine İngilterenin Habeşistana gönderilen silâhlar üzerine koyduğu ambargoyu kal- dıracağını yazmaktadır. Mabeşler cephane tedarik! için uğraşıyor Londra, 19 — Röyter Ajansınm haber verdiğine göre hücum ânm- da İtalyanlarla ilk karşılaşacak o-| lan Habeş reisi 3500 muhariple birlikte cephane almak üzere Dre- dua'ya gitmiştir. Yeni sevkiyat Napoli, 19 — Mühim miktar » da cephane, elli zabit ve bin topçu neferi yüklü iki vapur Şarki Afri- kâya hareket etmiştir. Tayyare kazasına uğrıyanların cesetleri Napoli, 19 — Kahire civarında vukubulan tayyare kazasında ö « lenlerin cesetleri Diaz kruvazörü ile buraya getirilmiş ve kısa bir merasimden sonra trenle Romaya götürülmüştür? Harp edenlere karşı Amerika ne tavur takınacak? Günün birinde harp olursa, A. merikanın bitaraflığını temin için bir proje hazırlanmıştır. Amerika saylavlar kurulu dış işleri komis- yonu başkanı tarafından bu proje- nin dört maddesiyle: “1 .— Harp eden devletlerin i borsa değerlerini birleşik Ameri- ka topraklarından alınıp satılma İ ması, “2 — Bu devletlere gönderilmemesi, “3 — Amerika limanlarına ya- bancı denizaltı gemilerinin gir- mesinin yasak edilmesi ve harp e- den devletlerin bayrağını taşıyan gemilerle Amerika yurtdaşlarının yolculuk yapmaması istenmekte- dir.,, Kati dakika gelmiş Romadan bildirildiğine göre, Musolini Beneventede 28 teşrini - evvel fırkasını teftiş ederken “Bu kat'i dakikanın gelmiş olduğunu,, söylemiştir. italyanların on iki adasında yarattık- ları sıkılıktan Yunanlılar Ma . şikâyetçi Yunan gazeteleri on iki adada- ki Rumlara karşı tazyikin arttığı nı yazarak, bü yerlerdeki Rumla- rm. artık iş bulamaz bir hale gel - diklerini, buna rağmen bu işsizler üzerine her gün'yeni vergiler yük- letildiğini anlatıyor. Yenen gazeteleri diyor ki? “Okt #da Rumlarmın ada - lardan dişarı çıkmaları yasaktır. Kiliseler daima kapalıdır. Geçen- lerde divanıharplerde mahküm edilen profesörler, doktorlar, avu- katlar, kadm erkek muallimler, talebeler, zorla Leros adası istih- kâmlarında çalıştırılmaktadır. İ- talyanlar son günlerde Rodos ve bilhassa Leros adasında süel (as- keri) kuvvetlerini toplamakta ol- duğundan, yaptıkları büyük istih- kâmlarda ahaliyi angarya sure - tiyle çalıştırmaktadırlar. Adada » ki binalardan bir kısmı askerin o- turmasına, bir kısmı da Afrika » dan gelen basta askerlere tahsis edilmiştir. © Pseremo adasının zaten az o « lan ahalisi büsbütün adadan çıka- rılmıştır. Bu ada, Afrikadan geti- rilecek İtalyan hastaları için baş- tan başa hastane haline getirile - cektir.,, “Kalminostaki örfi idare hâlâ kaldırılmamıştır. Öğleden sonra bütün hayat durmaktadır.,, cephane Arnavutluk isyanının bastırıldığı anlaşılıyor Glüler törenle gömüldü Tirandan gelen haberler, Ge » neral Guilardinin cenazesinin dün kaldırıldığını haber vermektedir. Cenaze büyük süel törenle (as keri merasimle) kaldırılmıştır. Di- ğer ölenler de gömülmüştür. Cenazeye kral namına bir mü” messil, saylavlar, diplomat, sivil ve süel makamlar mümessilleri i$” tirâk etmişlerdir. İsyanın tamamen bastırıldığ! bildirikmektedir.