29 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

29 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — Akşam Postası > AĞUSTOS — 1985 |. — 1985 Musolini Italyan kâşif Marko- Almanyada Yahudialeyhtarlığı ninin bir icadına güveniyor Dükkânlara girmek Büyük Italyan kâşifi Markoni-) nin müthiş bir silâh keşfettiği, ve ilk önce Brezilyaya gittikten son- ra eylül ayında oradan Doğu Af. rikasına gideceği Romadan haber verilmektedir. Markoni bundan dört sene ka: dar evvel İtalyada bulunduğu hal- de Avustralyada bir sergide teş: hir edilen elektrik lâmbalarını ya- kabilen bir âlet keşfetmiş, ve ha- kikaten lâmbaları yakmıştı. Bu yeni keşfinin de bu şekilde bir şey olması, veyahut ölüm şua deni- len bir şey olması ihtimeli vardır. Musolini'nin Afrikaya gider askerlere söylediği nutukta buna temas etmesi de çok dikkate şa yandır. Musolini demiştir ki: — Emin ve müsterih olarak, ve mağlüp olmıyacağınıza kani bu Junarak gidiniz. Bütün Habeşista- nı zaptedeceğiz. Hiç bir ta'viz ka bul etmiyoruz. İcap ederse Habe şistanı ateş ve demir içinde bıra kacağız. Elimizde dünvada hiç bir kimsenin şüphe etmediği müthis silâhlar vardır. Bütün dünya fa- şist İtalyanm kuvveti ve Markoni nin dehası önünde Hitriyerek er:- lecektir. İngjitere 42 milleti a aleyhine lama O Paris, 29 — Övr gnzetesi Ha- beş - İtalya meselesinde İngiltere- nin vaziyetinden bahsederken İn. gilterenin, İtalyayı karırından dön 'dürmak için ekonomik ve malt noktalarda cezai tdeb'rler almasi. tasavvurunda bulunduğunu sant- yor. Gazele diyor ki: — “İngilterenin projesi Üüevre. de perde arkasında kırk iki mem- leketi, İtalya aleyhindeki cezal ted birleri tatbike razı etmektir, Bu- nunla beraber bu tedbirlerin va - him neticeler doğuracak mahiye' te olmamasına dikkat edilecek - tir. İngiltere, bu muazzam manevi ve belki de maddi boylrotaja İtal. yanın dayanabileceğini hiç san. mamaktadır.,, Halyan manevraları bitti Bolzano, 29 — Manevralar bit. miştir. Manevraya iştirak eden kı- talar yarından sonra Ronzon'da toplanacaklar, orada Musolini ta. rafmdan teftiş edilecektir. İtalya yüzbin çift ayakkabı ısmarladı Londra, 29 — Taymis gazetesi, İtalya hükümetinin İngilterede birkaç fabrikaya yüz bin çift kun. dura sipariş ettiğini yazmaktadır. Yakında yeni siparişler yapılacak. tr, N İtalyanın yeni Paris eiçisi Paris, 29 (A. A.) — Yeni İtal- ya Büyük Elçisi B. Vittoria Cer - uti, Cumurbaşkanı B. Lebruna iti- matnamesini vermiştir. Bu münasebetle B. Lebrun Fransiz - İtalyan dostluğundan bahsederek demiştir ki: “Stresa'- da teyid olunan bu dostluk genel barışa yarıyacaktır. Fransa bütün si bu yolda sarfedecek - Fe, İtalyan kabinesinin toplantısı Roma, 29 — İtalyan kabinesi dün Baltzano'da Muso'ini'nin baş. kanlığı altında toplaamıştır. Kabine umumiyetle alınmak - ta olan süel tedbirleri gözden ge - girmiş, diplomatik servislerde Cenevrede İtalyan tezini müdafaa için lâzım gelen fotoğraf, ve diğer| yesikaları toplamağa başlamıştır, Habeşistanın Paris sefiri ve müşaviri çay içerlerken saranaznen varma 04280010100 b000 sene sapi lee 'apa İstila harbinin aleyhinde; Roma, 28 — Papa bugün 27 ulusa mensup 209) misyoner! karşısında verdiği bir diyevde şu sözleri söylemiştir: i “Bugünlerde yeniden biri harpten bahsediliyor. Biz bu ih : timali aklımızdan bile geçirmek! istemiyoruz. Bu asırda her han İ &i bir istilâ harbi haksız olduğu! kadar müthiş bir felâket olacak-i tır. Bu itibarla barışı korumak! için çalışanların muvaffak ol- maları için hep birden dua eti meliyiz., Vatikan, 29 (A. A.) — Papa, 27 ulusun 2.000 hasta bakıcı ka - dınını kabul derek İtalyan - Ha - beş anlaşmazlığı hakkında demiş- tir ki: '— İtalya, yapacağı (harbın haklı olduğunu, çünkü bunun $ı - nırların müdafaası ve genişlemek htiyacmdan doğduğunu söyle - mektedir, Genişlemek ihtiyacı ne kadar gözetilecek bir vâksa ise 81- nırların müdafaası da suçlu olma- mak için gözetilecek olan birşey - dir. Harpten başka bütün çareler- le bu anlaşmazlığın kotarılmasmı dileriz.,, İngiliz donanması Süveyiş sularında toplanıyor Londra, 28 — İtalya, Doğu Af. rikasındaki müstemlekelerine a3- ker göndermekte davam ederken Maltada bulunan İngiliz donan- ması da Süveyş sularında toplan- maktadır. Şimdiye kadar Naliant, Reven- ge, Resolution Süpr diretnotları ile London, Devenshire, Siropshi- re, Dispatch kruvazörleri, ve di- ğer birçok harp gemileri Malta- dan hareket etmişler dir, İtalyanların gözü daha nerelerdeymiş People gazetesi İtalyanın Ha- beşistanı aldıktan sonra İngilizler- den Malta ve Kıbrıs adalarını, Mı- sır üzerindeki hukukunu istiyece- ğini, ve Nil üzerindeki İngiliz mü-| rakabesinin kaldırılmasını ileri süreceğini yazmaktadır. Fransa mutavassıt bir rol Oynıyacak Paris, 29 (A.A.) — Gazeteler, mütalea beyan edebilmek için Bolzano'da yayılan bildiriği pek geç almış olmakla beraber başlık. larında ve başlık altlarmda yaz. dıkları yazılarla önemine işaret et mektedirler. Gazeteler, Fransanın B. Lava' tarafından izah edilen durumu hakkında da tefsiratta bulunuyo». lar, Matin diyor ki: “Her hangi bir hareket yolu gi- | de B. Lavala tam bir özgürlük br- rakılmıştır. Kabine zecri tedbirle: re yanat olmamakta ni'ittefiktir. Fransanın ağır mesuliyetlerini gösteren B, Lavalin izabatı bakan lar, bilhassa B. Hetriot tarafından şiddetle tasvip edilmiştir. Bakanlarm, bilhassa B, Herriot. nun toplu tasvibini kaydeden Jo- ural gazetesi, şunlas yazıyor: “Fransa, mutavasvt rolü oyna: maktan başka bir şey yapamaz Ödevi bilhassa Avruna için çok müthiş sonuçlar verecek olan ihti. lâtlara engel olmak için bütün gay retini sarfetmektedir., Echo de Paris diyor ki: “Fransız hükümeti son derece) nazik bir durumdadır. Sarih tali- mat vermek için de karar alınma- mıştır. Bu kararları Cenevrede, | B. Laval, daha fenasıadan kaçın-. mak için, çıkacak en ufak fırsat tan istifade ederek verecektir. B, Laval, birbirine zıt olan «- İâmanları uzlaştırmağ çalışacak” tır. Ne İtalyaya karşı şelmeğe ne de İniltereyi teyit etmeğe mec bur değildir.., Petit Parisien, şunlar; yazıyor: “Fransa, Cenevrede çok sert bir durum takınmamalıdır. — Dele-| -——— gelerimizin rolü, bilhassa temasla | rı kolaylaştırmak ve zıt telâkkile- ri yakınlaştırmak olasaktır.,, Habeşistandaki İngilizler Londra, 29 (A.A) — Resmi): İngiliz çevrenleri, İngiliz tebaası- nın dört gün içinde Habeşistanı terkelmek mecburiyetinde oldu- ğuna dair Reuter ajansı tarafın- dan verilen haber hakkında taş- rihatta bulunarak, Habeşistan da dağınık bir halde bulunan misyo- nerlerin, Adisababa yakınına top- maları ve ileride İngiliz tebaası - nın da tahliyesi icap ederse, bunu kolaylaştırmak hususunda, Habe- şistandaki İngliz Elçisine verilen talimattan başka yeni hiçbir teb - liğde bulunulmamış O olduğunu kaydetmektedirler. HKabeşistanın Uluslar Kurumun. dan çıkarılması Londra, 29 — Resmi mahfil - lerden alınan malümata göre İtal- ya Cenevrede, Habeşistanın Ulus. bile Frankford, 29 — Verthaym y lediyesi, bütün tüccarları Yahudi lere mal satmamağa davet etmiş yasak! tüccarlara dağıtmıştır. Buna tüccarlar, mağazalarının si- na “Yahudiler giremer!,, ya: bu yolda bir sirküler çıkararak! levhalar asacaklardır. Meraklı bir muhakeme (Baş tara'ı 1 incide) dar bir para geçirdiğ: bildiriliyor du. Kararnamede Mehmedin usul- süz para almasını ve sviistimalini kontrol edemiyen eski belediye re- isi Kayançı damadı Mehmet Ali ve Mehmet Remzi, encümen aza sından Recep, Bayraktar oğlu Ha- san, Hasan Fehmi, Haydar, Mus- lafa ve İdrisle diğer belediye he- yeti azalarının da memureyn mu- hakemat encümenince hakların- da tahkikata geçildiği bildiriliyor. du. Kararname okunduktan sonra reis, Mehmede ne diyeceğini sor) du. Mehmet; evli ve bir çocuk ba- bası olduğunu söyledikten sonra dedi kiz “— Ben zimmetime para geli | medim. Her sene belediye heye- ti umumiyesi toplanır, tetkikat yapar, hesapları gözden geçirir, tasdik eder. Nitekim son üç se nelik hesaplar da incelenmiş, iyi " ve muntazam bulunatak tasdik e- dilmişti. Urumi heyelten seçilen bir mürakabe heyeti de kayıtları-. ma herzaman bakıyordu. Ben tevkif edildikten sonra mr yanliğ- lar, tahrifler görüldü. Üç sene zarfmda neden sulistimallerim gö- rülmemiş... dığım da yalandır. O gece nere- lerde bulunduğum şahitlörle sa- bittir. Bunları ifade ?erirken söy- ledim.,, dd Bundan sonra Sileden gelen şa- hitler dinlendi. Bekç' Hüseyin o gece kâtibi sokakta iki kere *i şırken gördüğünü sözledi. Ve de. di ki; — Ertesi sabah jandarma be- ni erkenden uyandırdı. Belediye kasası soyulmuş, seni Kümandan çağırıyor, dedi. Giyindim, gittim. Tahkikata başlanmıştı. Kâtibin evine gittim, Annesi, gece bir hır- sızın arka pencereden girerek oğ- lunun ceketi cebinde bulunan a- nahtarı çaldığmı söyledi. Bana keşif yaptırdılar. Pencerenin ay- lardanberi açılmadığını, örümcek- lerin etrafı bürüdüğün“ gördük.., Bundan sonra diğer şahitler de dinlendi. Bildiklerini söylediler ve beşer lira da yol parasi istedi- ler. Mahkeme bunlara sonradan haksız çıkacak taraftan alınmak üzere dörder lira verilmesine ka- rar verdi. ke AYM ei ye reisi ile.azaları hakkında veri- len kararın sorulmasını istedi. Bu istek reddedildi ve muhakeme ba- zı şahitlerin dinlenilmesi için baş- Belediye kasasından para çal) ka güne bırakıldı. Pazar Hafta tatili kanunu mucibince Beyoğ-: Vu Kaymakamlığı umumbanelerin de pazar günleri kapalı bulundurulmasına karar vermiş, ilgili yerlere tebligat yap- muştır. Bunun üzerine slâkadarlar uriya Bakanlar ve üçüncü genel ispekterlik Üçüncü genel ispekterlik teşkilâtına ait ihzari hazırlıklara devam edilmekte» dir. İspekterlik, bütçe Kamutaydan çık: tıktan sonra ikinci teşrinin on beşine doğru filen işe başlıyacaktır. Bu teşki - İâtın kadrosu geniş olacak, üçüncü ge - nel ispekter eylül ortalarına doğru teş - kilât mntakasma gidecektir. a Zirant Bakanı Muhlis, Ziraat Banka- sı genel direktörü Kemal Zaimle bera » lar Kurumundan ; çıkarılmasını | yer yakında şarka gidecek, ekim ve su. teklif ederse İngiltere Hükümeti! lama işlerini yerinde tetkik edecektir. bu teklife şiddelte karşı koyacak-. tır. Hakemler anlaşamadı Paris, 29 — Habe; ; İtalya me- selesini tetkike memi'i: barış ko. misyonunun dört azası aralarında anlaşamadıklarından beşinci ha kem Politsen toplantılarına gel- mesini rica etmişlerdir. Habeşlere sihhi imdat Nevyork, 29 — Habeşistan “Kızıl Haç,, kurumu için sıhht mal zeme ve ilâç götüren İr.gria vâpu: zilmiyerek Ceneredeki faaliyetini ru yola çikmıştır. Bundan başka Kültür ve Sağlık Bakan! | larmın da eylül içinde şark seyahatına | çılemaları muhtemeldir. Kültür Bakanı Saffet Arıkan dün ak. şam Ankaraya gitmiştir. “Kabataşta kamyon kazası Bugün on birde Kabataşta, is kele civarında bir kamyon kazası olmuştur. 3777 numaralı ve eşya yüklü kamyon, arabacı Şerefe çarpmış kendisini yaralamıştır. Şerefin yarası ağır değildir. Umumhanelerin tatili başvurarak pazar ruhsatiyesi almışlar « dır. Bu işe Adliye Bakanlığı da karış » muş, umsimhanelerin pazar günleri ka - palı bulunması şekli kanuna Uyzun gö? rülmüştür. Uray buna itiraz etmiştir. Mesele tetkik edilmektedir. Bu sabahki tramvay kazası Bu sabah saat 9,30 da Orteköy- de Sıhhat yurdu önünde Bebek tramvayile 3251 numaralı yük aral bası çarpışmışlır. Arabanın iki ön tekerleği kırri- mış, yere düşen eşyaların bir kısm! parçalanmış, beygirler de arka ayaklarından yaralanmışlardır. Arabacı Ömerle vatman yaka lanmış, tahkikata başlarımıştır. (*S0*) oo (1844) Istanbul Belediyes'nden: * Zafer bayramına tesadüf eden ağustosun otuzuncu cuma günü saat 9 dan 9 kırk beşe kadar İs tanbul kumandanlığı karargü: hında komutanlık © tarafından tebrikât kabul edilecek ve, tar saat 10 da Beyazıt meydanında geçit resmi yapılacaktır. İstanbul da “bulunan sayın: saylavlarlâ umumi meclis üyelerinin teşrifa” ta dahil zevatın teşrifleri rica © Tunur, ELBİSE; Jaket atay, silindir şapka.