29 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

29 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

2 AĞUSTOS — 1935 B em —— Galiba Halkçılık zivanadan çıkıyor! Amerikada spor şampiyonlarından kabineler ve şakla Reisleri mi Bunlar olsa banlardan Cümhur göreceğiz? bile halkçılık istibdattan elbette daha iyidir! Amerikadan Avrupaya uç - mayı muvaffa - içinde pek haklı bir söhret kazan - mıştı. Gençlerin Lind- berg rozetleri, Yahut Lindberg marka yaka tak- maları, Lind - berg çikleti çiğ « memeleri bir za- Hele kahra - man tayyareci - nin küçük oğlu irsızlar tara - İmdan aşırılip öldürülünce her es acıdı. Fakat, bundan birkaç ay evvel A merikanm bu meşhur adamını, birdenbire, Edison tertibi dâhi - liklere başlamış görerek şaştık. İnsanları kalpsiz mi yaşatacak - muş, yoksa, ruhu bedenden mi ayı- Yacalımış... Buna yakın marifet «| ler Yapmağa kalkışmıştı. “Çizmeden yukarı çıkmak, hev'inden bir “tayyareden aşağı inmek, şımarıklığını gösterdiği anlaşılıyordu. Pohpohlanmak, on- a bir megalomani, yani kendini dey aynasında görmek illeti ya * ratmıştı, belli... Son gelen haberlerde Lind - berg'in Cumhur reisliği için nam- zetliğini koyduğunu da öğrendik. ilmem ciddi, bilmem alay, bir arkadaşım dedi ki; — İnsanlar, geriye dönmüş o - 'uyorlar |! — Niçin? ÜS Çünkü, eskiden millet, ken- di başına, en güçlü kuvvetli in - #anları geçirirdi. Maddi yararlık- ar gösterenler reis olurdu. Sonra- arı, bir fitret devri ârız oldu. İn- sanların başma cılız, sarsak yahut iişman ve gebeş reisler geçti addi kuvvetin sanki almamıştı. İşte, gene maziye dö- hülüyor, İnsanlığın en terakki et Miş memleketlerinden biri, bir Mori bahadırı başa geçirmek isti - Yor... Spor şampiyonlarından ya- Pılmış kabineleri idrâk edeceğe “Dzİyoruz!! ... Şu resme bakmız! Bir adamın kafasında keman anılıyor, Kemanı kıran da Ame - | kıymeti “oi Şu adamnı başında keman kıran zat Amerika Gnmhur Relsiliğine namzettir rikalılara tuhaflıklar © yaparak Cumhur reisliğine koyacağı nam zetlik için epeyce taraftar toplı - yan bir “diplomat,, mış!... Birdenbire insanın kızacağı ge- liyar: — Demokrasi kepaze oldu; te- reddi etti!., Diktatörlerin hakkı var... Eğer beşeriyetin başına bun- lar geçerse... » » geçtiğini bir ân farzedi Bir gün, beş gün sonra, halk, yallah edip onları gene atacaktır, Bir de Neronları düşünün, bü - tün kardeşlerini saltanat hırsiyle kılıçtan geçirenleri düşünün... Demokrasi, en dejenere olmuş halinde bile gene otokrasi denen bütün o diktatörlüklerden iyidir! Bir şaklaban ve bir megaloman Geçmez a... Halkçılığın daha| da tereddi ederek bunların başa! bile bir müstebit ve zalimden mü- kemmeldir! (Va-N0) Partinin ocak kongreleri C. H. Partisi Parti Ocak kon grelerinin bir eylülde haşlıyacağı- ni evvelce yazmıştık Bir eylül pazara rasladığından kongrele. sabahleyin onda yapacaktır. O gün Bakırköyde Halkalı, Üskü- İ, darda Muratreis ve Toptaşı, Be- yoğlunda “Kaptan Pivelepaşa ve Anadoluhisarla Kan'ıca ocakları toplanacaklardır. 20 ilkteşrin Pazar genel HABER — Akşam Postası Yeni deniz fenerleri Türkiye kıyıları ge» miler için her yerden çok emniyetli oluyor Ekonomi bakanlığı uzun müddetten beri söylendiği gibi fenerler idaresi - nin tahlisiye genel direktörlüğüne bağlanmasına karar vermiş değildir. Bakanlık, son İki yıldır tahlisiye büt- çesine tahsisat konularak yapılan de- niz fenerlerinin de fenerler idaresine devrine karar vermiştir. Bir imtiyazlı idare (olan fenerler idaresinin daha on beş yıllık bir imti- yaz müddeti o bulunmaktadır. Yalnız yeni yaptırılan daha da yaptırılacak | olan 14dyo - kar istasyonları tahlisi- ye genel direktörlüğü tarafından | - dare edilecektir. Öğrendiğimize göre ekonomi ba - kanlığı tarafından bütün (memleket kıyılarının radyo . far istasyonlarile çevrilerek denizlerde o emniyeti tesis için beş yıllık bir program hazırlan - maktadır, Bu programa: göre beş yıl içinde bütün kıyılarımızda mevcude İ- lâveten beş radyo . far istasyonu da- ha yapılacaktır. Ayrıca bu yıl altı ye- ni deniz feneri yapılması için de tah - lisiye genel direktörlüğüne ( tahsisat verilmiş bulunmaktadır. Bu fenerler de evvelce yapılanlarla birlikte fener. ler idaresine devredilecektir. Bu yıl kurulacak fenerlerden bi - ri Kınalıadada olacaktır. İstanbul festivali ıçin hazırlıklar İstanbul festivali: hazırlıklariyle isteriz ! Pratik farmakoloğlar aksi takdirde ilâç- larda hata olabilir diyorlar Pratik Farmakoloğlar birliği bu - günlerde toplanarak Ankaraya git -| mek üzere bir heyet seçecektir. Şehri - mizde bulunan sağlık bakanı Refik | uzun müddet görüştüğü pratik farma- koloğlar başkanı Nuriye böyle bir he. yetin Ankaraya gelmesi lüzumunu bildirmiştir. Sağlık bakanlığı ulusun | sıhhatiyle çok yakından ilgili pratik farmakoloğların durumiyle yakından alâkadar olmaktadır. Pratik Farma - koloğlar kurumu da cezanelerde velâ boratuvarlarda çalışan (pratik far - fakoloğların bilgilerinin arttırılması için sağlık hakanlığının nezareti al - tında bir kurs açılmasını, bütün mem- lekette kabul edilen (o hafta tatilinin pratik farmakoloğlara oda teşmilini temin için eczanelerin de nöbetle haf- ta tatili yapmaları ve çalışma zaman- larının tahdidini, mes'uliyetlerinin de tayinini bakanlıktan istiyeceklerdir. Çünkü daima uzun müddet çalışmak- tan ötürü yorgun bulunan pratik far- mokoloğların halkın sağlığı için teh - likeli olabilecek bir hata yapması im- kânr dalma mevcut bulunduğu ileri sürülmektedir. Elektrik çarptı Üsküdarda Selimsızda oturan 25 yaşında Nuri taş mektepte tamir ya- parken elektrik cereyanı çarpmış, bu- nun tesiriyle dört metre yükseklikten taşlar üzerine düşerek (ağır suretle yaralanmıştır. Nuri Zeynep Kâmil uğraşan komite dün vilâyette vali ve belediye reisi Muhiddin o Üstündağm başkanlığında toplanmıştır. Bu top - lantıda Galatasaray lisesi direktörü Behçet, Boğaziçi liseleri (o direktörü Hıfzı Tevfik, hukuku umumiye, öğret. men mektebi müdürü Haydar, eski İs. tanbul saylavı Şükrü de bulunmuştur. Üdemişte Ömer isminde birinin zeybek oyununu çok İyi oynadığı öğ- renildiğinden bu xatım hemen çağrıl. masına karar verilmiştir, Boğaziçi okulundan seçilecek otuz beş talebe ile diğer liselerden seçile - cek gençleri yaptırılacak milli el - biselerle zeybek oyunları oynıyacak - lardır. Komite öğleden sonra konservatu- varda ikinci bir toplantı daha yapmış tır —— Sinema ve tiyatro kapılarında plak çalmak yasak ! Bazı gramefoncu dükkânlarının ho - parlör koyarak plâk çaldıkları ve gelip geçenlerle civarda oturanları rahatsız. ettikleri yapılan şikâyetlerden anlaşıl - mıştır. Bu şekilde plâk çalmak yasak e dildiği gibi sinema ve tiyatro kapıların- da da aynı şekilde plâk çalınması mene dilmiştir. hastanesine kaldırılmıştır. Başından vurmuş Karaköy taksisinde şoför Mehmet zabıtaya başvurarak ayni taksede ça- lışan Niaht tarafımdan başından ya - ralandığını iddia etmiştir. Tahkikat yapılmaktadır. Alacak yüzünden Kasımpaşada seyyar börekçi Hay darla seyyar simitçi Sami alacak yü - zilnden kavga etmişlerdir. Sami bı - çakla Haydarı sırtımdan © yaralamış, yakalanmıştır. Sandalya ile Beyazıtta Çadırcılarda koltukçu Cemal ile koltukçu Süleyman arasm- da kavga çıkmış, Süleyman kardeşi Mustafa ile bir olarak Mustafayı san- dalye ile başımdan yaralamıştır. Ya- ralı hastaneye kaldırmış, suçlular ya kalanmıştır. Bıçaklı adamlar Yenikapıda sahilde sandal içinde üç kişinin ellereinde bıçak olduğu hal de kavga ettişleri polise haber veril - miştir. Bunun üzerine (o kâvga yerine gidilmiş, şimendifer gardfreni Cemal) | ile Hüseyein ve sandaler Zeki yaka - lanmışlardır. Ellereindeki sustalı ça - kılar alınmıştır. Uyurken Eyüpte Dökmecilerde oturduğu - nu ve hastaneden yeni çıktığını söyli- yen 16 yaşında Ahmet, Ayvansarayda, aşlan iskelesinde kalafatçı (OHafızın Mahmut Saim Gene sahnede Bu sefer muhayyel bir operetin biletlerini satıyor Meşhur dolandırıcı o Mahmut Saim gene ortaya çıkmıştır. Bu adam “dün- ya kız ve erkek üniversitesi neşriyat. müdürü,, yazılı mühürle damgala - dığı muhayyel bir öperetin biletlerini bazı yüksek kimselere ve müesselere sattığı görülmüştür. Bu biletlerin üze uruş masa ücreti, 25 kuruş gösterilmiş, sekizer lira alm mıştır. Bu işe uray ve maliye memur- ları el koyarak, zabıt tutmuşlar, tah» kikata girişmişlerdir. ei Sebze halinin etra- fına yol Uray (belediye) Kercstecilerde yeni yapılan meyve ve sebze halinin etrafını kâmilen parke ile çevirtmeğe karar ver- miştir. Halin etrafı asfalt yollar hari » cinde toprak olduğundan hava yağışlı olmasa bile dökülen sularla daima bir çamur halinde bulunmaktadır. Bu ça - murun kalkması için kaldırım yapılma» sma lüzum görülmüştür. suzi üniversiteye talebe kaydı başladı Üniversiteye bu yıl talebe kaydına pazartesi günü başlanacak, eylül sonu. na kadar sürecektir. Üniversite Rektörlüğünce verilen ka- rar mucibince bu yıl Üniversitenin bü » tün fakültelerinde derslere birinci teş- rinin birinci günü başlanacaktır. İnkı - lâp dersleri de bu yıl Üniversite açılır açılmaz başlıyacaktır. EZ Bir musikişinasıtmz Rusyaya gitti Musikişinas Hasan Ferit, Sovyetle « rin daveti üzerine, dün Daçya vapuru ile Sovyet Rusyaya gitmiştir. Orada konser verecektir, Dai Lâğam sulariyle sulanan bostanlar Harbiye okulu arkasmdaki bos tanların lâğım sulariyle sulandığı iddia edilmiş, bunun üzerine bos- tanda bulunan bütün sebzelerin söktürülmesine karar verilmişti. Bu karar üzerine bostan sahip leri mahkemeye müracaat ederek karara itiraz etmişlerdi. Mahke - menin vereceği karar bugün belli olacak ve bostanlarımn söktürülüp söktürülmiyeceği anlaşılacaktır. dükkânı önünde uyuyan Ereğlili ame- le İsmailin başı altından ceketini ve kunduralarını çalarken yakalanmış - tır, Kadınların kavgası Haydar caddesinde 58 numaralı ey. de oturan Şaziye ile Vehibe kavga et. mişlerdir. Vehibe Şaziyeyi taşla kaşı üzereinden yaralamış, yakalanmıstır. Şaziye Haseki hastanesine kaldı - rılmıştır. ŞEHRİN DERDLERİ Pencere kenarlarında saksılar Geçen gün bir sokaktan geçerken birdenbire Iki a dım arkamda âni bir gürültü duydum. Başımı çevirip biri alınmamasıdır. Gerek rüzgârdan, gerek evdeki ço- cuklardan birisinin itmesiyle böyle saksı düşmek hâdi- baktığım zaman kocaman bir saksının parça parça seleri sık sık tekerrür etmektedir. yerde yatmakta olduğunu gördüm. Eğer tesadüfen i- ki adımlık daha yavaş yürüseydim üçüncü kattan dü- şen o koca saksı, tam kafamın ortasına tesadüf ede - cekti, Maalesef birçok evlerimizde pencereye bu şekilde çiçek saksıları koymak moda olmuştur. Bu bir şey de - ğİl, asıl tenkit edilecek taraf, hu saksıları düşmekten korumak için de hemen hemen hiç bir muhaf za ted « e i .. nüfus sayımı Eğer tesadüfen o esnada caddeden geçmekte olan birinin başına düşerse bir takım felâketlere de sebep olabilir. | Cumhuriyet rejiminin Tür nüfusu üzerinde yaptığı tesiri Ve vardığı en müsbet neticeleri göstereceği için, yalnız bizleri de- bütün dünyayıda ilgilendi: cektir. Bu gibi hâdiselerin önüne geçmek İçir vakit kay. betmeden mahalle bekçileri vasıtasiyle pencerelerde muhafazasız bir halde duran bu gibi saksıların bulun- durulması yasak edilmelidir. Başvekölet Statistik Umum Müdürlüğü