29 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

29 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

eş A ANAMA i | HABER — Akşam Postam, AĞUSTOS — 1935 ©) Kitaplar Arasında GObür dünyadan | naber geldi! di a sy Meşhur bir İneiliz milyoneri : , ; K Çekoslavakyalı bir gazeteci öldükten sonra karısına bir memleketimiz hakkında güzel bir eser yazdı İİİ YÖ kitap dikte ettirmiş! Ahretin nasıl bir yer olduğunu tafsilâtiyle anlatıyor! 1 önüne geçeceği bir çok ölüm ve ıstı- (Baştarafı 7 inei sayfada) Kitaba bakılırsa ahret yalnız seb - 7“ ve nebat yenilen bir yerdir. Orada hiç bir sebep ve buhane ile hayvan öl- dürülmemektedir. dıklarını beraber okuyalım; “— Bütün tedavi esnasında, ıstırap çekmekte olduğum yerden bir şeyin | koparılıp atıldığını duydum. Doktor. lar herhalde kesici bir âlet kullanmış olmalılar. Çünkü operasyonu gözetle- raplardan başka bütün dünyanm spir tizmeye inanmasına sebep olabalirdi. Sir Vincent etle kemikten müteşek - kil bir vücut ve İngilterenin en muk - Bundan sonra gelen Meze az bir müddet zarfında yapılan büyü! baş döndürücü ve göz kamaştırıcı iş - leri ve bunların batı memleektlerinde uyandırdığı ve yaptığı tesiri anlat - makla beraber, inkilâbimızın Avrupa için faydalarını göstermektedir. Da - ha aşağıda okul işlerinden, güzel sa « natlar akademisinden, ve memleket dahilinde büyük önder Atatürk için yapılan monumanları anlatmaktadır. 9 uncu başlıkta memleketimizin ik - Leydi Kayyard'ın ahret kitabıma i iye si yazdığı notlarda, tanınmış yabani hay) mekte olan küçük zenci ruhu, beni) tedir şimendifercisi iken, memurla - tisadi kalkışmasını, zıraat, İndüstri van avcılarından birinin Sirel başı, | yakmakta olduklarmı söyliyerek bir) rından birisi kendisine yabancı bir Ul ticaret, finans işlerini, milli bankaları o k “| cığlık atmıştı, Sir Vincent ise sonra inhisarları, vesaireyi yazmaktadır. na gelenler anlatılmaktadır. Ru avcı ölümünden birkaç gün sonra, madâ -! min spirtizmecilik toplanmalarından birine gelmiş ve ahretteki yaban hay- yanlarının kendi peşini bırakmadık - larını acı acı anlatmıştır. . Bir adam ölüp de sonra onun artık doktorlarla hiç bir alâkası kalmadığı o sanılır değil mi? Oysam ki mesele hiç de öyle değilmiş; görüldükten ahrette de doktorlara pek çok iş çı -| kiyormu! Ruhlar en ziyade sinir hastalıkların dan rahatsız oluyorlarmış. Bununla beraber bir kere ölmüş © bir adamın artık bir daha ölmesi ihtimali olma". dığından ahret doktorları hasta rüh- ları umumiyetle güzel kokular, düşün celer ve bazı şualarla tedavi ederler - mis, Ahret doktorları hiç biçak kullan- mazlarmiş, hattâ yeryüzünde opera - törlerin bıçak kullanmalarını da be - ğenmezlermiş, Bunların aldikları vi site ücreti sadece sevgi imiş! Ahret doktorları yeryüzüne inerek fâni hastaları tedavi o edebilirlermiş ama, hastanın spirtizmeye güçlü bir İnancı olmalı ve doktoru çağırmalı i - miş. Evet çağrılmadan müdahale et- | bu âleti tarif edeceğini ve günü gelin- ce âletin yer y de de kullanılaca i Ruhun icatker fesi | olan daktilo ma kinesinin ” bulun- keden kitap gönderirde demiryolları uzunluğunda bir rapor işletmesine dair bir tek söz yazmaz va en vonunda yalnız bir iki cümle ile yeni keşfedil - ! miş harikulâde bir mah'uktar yarım Kitabın Muharriri Toseviç ile eserin kabı Geçeri sene memleketimize ge gelen Bay Dimitri J. Tiseviç Çe - koslorakyada Prag şehrinde “GENT . RAL AVROPEN PRES, özel mu - habiri olduğundan o memleketimizde bulunduğu müddetçe yaptığı gezgin - lerde yeni Türkiyede yapılan büyük inkılâbı yakından görmüş (o ve tetkik etmiş, hayran olmuştu. Gördüğü e - konomi sosya) ve politik inkılâlar hak kında gazetelerle yazılar (o yazmıştır, Büyük şef Antatürkün idaresinde yapılan büyük ve geniş inkılâbımız hakkında daha incelikli notlar tuta - rak gördüklerini ve duyduklarını da- ha geniş bir surette gösterebilmek | - çin bir kitap yazmağa karar vermi: tir. Buradan gittikten sonra Bay To seviç GENERAL AVROPEN “müdü. rü profesör Şvihovakinin yardımiy le memleketimiz o hakkında “modern Türkiye, başlığı o altında bir kitap yazmağa muvaffak olmuştur. 270 say- fa olan bu kitap 28 sayfası fotoğraf gezme- kılişelerile iki harita ve Çekoslovak - 10 uncu başlıkda, memleketi çev « re - çevre demir bağlarla sarılmış o « lan demiryollarımızdan $08e ve köp « rülerden, kurutma, sulama, elektrik Er ra er e | denizyolları işletmeleri, posta ve tel - graf işlerini ve bütün bunların milli sermaye ile haşarıldığını yazmakta - dır. 11 inci başlıkta yalnız Ankaradan bahsedilirken eski modern (Ankara hakkında yaptığı incelemelerden son- ra, yeni Ankaranın doğu dünyasının | mek ahrette bile kibarca bir iş sayıl. Parisi olacağını ve bütün doğu mem- mamaktadır.! duğu ev Londra: yadan memleketimize ( gelecek olan; leketlerinin oradan (Ankarada) ör» İi < da Vest Halkın gezginlere çok faydalı olabilecek bir | nekler alacağını göstermektedir. Leydi Vincent dünvada kanserden de rehber ilâve etmiştir. 13 inci başlıkta Türk . ordusunun | ex alm m kalka mer Iki ay evvel Pragda güzel hir şekil-| zaferinden ve (yeniliklerinden bah » İstisna yapılmış. Çünkü madam koca Sağda Madam de basılmış olan bu kitap yalnız Çe -| sedilmektedir. SI vasıtasiyle ruk âlemiyle (temasta! Kayyard koslovakyada değil Romanyada, Yu - 13 üncü başlıkta modern Türkiye « olduktan başka, ahret © dokturlarının en kodamanlarından olan müteveffa doktor Robert Dudgeon da madamın babasıdır. Kitabın mukaddemesinde Madam Kayyard bu görünmez — doktorların kenedisini nasıl tedaviye uğraştıkla - rını uzun uzadıya anlatmaktadır. Yaz Ka tere Pre i Reilektoğraf denilen Lir ünmtez eller anahtarlara bası daki beyaz perdede ışık gib: ğını söylemiştir. Bu âlet tedavisi gay-| ri kabil sanılan bir çok hastaları ümi-! de sevkecedecek bir şeydir... Fakat Sir Vincent niçin âleti hemen söylemiyor? Neden bekliyor? Neden bunu kitabram ilk faslına koymamış- tır. Eğer bu âlet bir işe (o yarasaydı, LİLLE İ İr şu meraklı satırları oküyoruz; Am ahret yazı makinesi! yor ve harfler makinenin akasın görünmeğe başlıyormuş! yamalak bahsederse ne olurdu bilir misiniz? Sir Vincent O memuru ap - taldır diye kapı dişurr ederdi, Bunun. | la beraber Sir Vincent ahrelten gön - derdiği kitabında bize ayni şeyi yap - mıştır. # Kitapta on beşinci faslın ahrette giyilmekte olan elbiselere da- sonunda “Sir Vincent bu münasebetle üstü - ne şeffaf beyaz malzemeden bir en - tarı giymişti. Bize söylediklerine gö -| re entari etrafı sarmış o olan çocuk! ruhlarının gelip de Sir Vincenti çalı - şırken rahatsız edememeleri için bil- hassa katı malzemeden yapılmıştı.,, Anlaşıldığına göre ruhlar dünyasın - da çocuklar,muharrir ve müellifler içi; birer rahatsızlık kaynağı o imişler, Ancak böyle bir kostümün hu dünya - da çocukların yaramazlıklarına en - gel olabileceği pek süphesizdir, » Şimdi İngilterede o büyük bir me - rakla harıl harıl okunmakta olan bu kitabın ahrette Yazdırılıp yeryü - züne bir medyum vasıtasiyle gönde - rilmiş olduğuna siz İnanır mısınız bil mem? Ben pek inanmadım. Belki bir | takım açık gözler madam - Vincentin Aatlığıpdan istifade etmişlerdir! Lehistanda ve Avusturya. yük alâka uyandırmış ve münakaşalara sebep olmuştur. Bay Dimitri, Toseviç kitabını 14 baş liğa ayırmıştır: güzelliğinden - kendisine mahsus gü - zel ve tatlı bir lisanla İstanbulu eski yaşayışlariyle bugünkünün © arasın - daki farkları ve saireyi incelemekte - dir. — inci başlıkta şanlı ve şerefli ta- rihimizi inceletmektedir. 3 — cü başlıkta büyük şef Atatür - kün hayatını incelemekte ve yazılarda | Balkan savaşından, umumi savaşı felâketlerini anlat - maktadır. Büyük savaştan sonra Ana. doluda Yunanlılarla olan mücadele - yi ve o zaman bazı büyük (o devletrin oynadıkları rolleri inceledikten son - ra Atatürkün şefliği altında yapılan büyük zaferden bahsetmektedir. 1 — üncü başlıkta eski devrin YI - KILIŞINI ilk kamutay saylavların | seçimini Atatürkün cumur başkanlığı- na seçildiğini, dünya ( İşlerinden din işlerinin ayrılmasını ve modern Türki- yenin milli siyasetini anlatmaktadır. mA EY EYER EE TİP YA hakiki akşam gazetesidir İKALA Mİ Vi verenler kâr ederler. Ahmet EKREM Trablusgarp, ve! 1 — nci başlıkta, yazicı İstanbulun | nin dış politikasma dokunarak: Tür- kiyenin harici politikasınm büyük za- ferllerle elde ettiğini emektedir. Dimitri J, Toseviç kimdir? Dimitri J. Toseviç o Makedonyanın Viniea kasabasında 1908 senesinde doğmuşdur. Çocukluğunu memleketin de Türk komşuları ve Türk çocukla - rı arkadaşlırı arasında geçirmiş, ve türkçeyi daha o zaman öğrendiğinden bugün de lisanımızı konuşmaktadır, TToseviç ilk tahsilini memleketinde bi tirdikten sonra Çekoslovaky rapçılık ve bahçıvan mimari: da okumağa gitmiştir. O sırada Prağ. da bazı gazetecilerle arkadaş olmus ve onda da gazeleci hevesi o uyanmısıtr, Şarapçılık ve bahçıvan mimarisi tah - silini bitirdikten sonra, diplomasi fa- kültesine ve hakuka devam etmistir. Çocukluğunda Türkler arasında di şamış, Türk ve Türkleri İYİ tanrmış olan bu genç dostumuz arkadaşlar &- rasında, Türkiye hakkında yapılan münakaşalarda Türkleri ve bilhassa yeni Türkiye hakkında | bilgileri az olan arkadaşlarının kıritiklerine ce - vap verip Türkleri ve Türkiyeyi mü « dafaa etmiştir. Bu münakaşalar ne - ticesi Toseviç yeni Türkiyede bir ge- zZinti yapmasını karara almış, geçen sene de memleketimizde 4 ay oturmuş tur. Bay Dimitri J, Toseviç modern Tür- kiye namı altında yazdığı kitab “CENTRAL EVROPEN PRES, mü - dürü ve büyük Türk dostu olan profe Sör V. Şvihovski'ye ithaf etmiştir.