31 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

31 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

pa 31 AĞUSTOS — .-... Benim görüşüm: Hocamın bana gönderdiği mektup Koskoca Anadoluyu demir ağlarla kapla- mışken şu Istanbulun Arnavut kaldırımla- rını düzellmemek ve temizliyememek havsalaya sığmaz Türkçe yazmağı kendisinden öğrendiğim muhterem hocam Ga- latasarayın eski edebiyat mualli mi Mehmet Emin, meğer okuyu- cularım arasındaymış. Bana şöyle bir mektup gönderdi. Pek müte- hassis olarak aynen dercediyo- ru *““Gazetenizin okuyucularmda nim. 21.8.935 tarih ve 1292 numa ralı nüshanızda Sulu manastırda pazar günleri kurulan pazarın o radan kaldırılması hakkında bir mektup gördüm. Dikkatle oku dum. Ben o mahalle ahalisinde-| nim. Bu pazar evimin önüne ku | rulur. Pazarcılar tentelerini kur- mak için evlerin duvarlarına te mel çivisi çakarlar. Tahribat ya parlar. Sokaklara attıkları yaş şebze, meyva ve saire kabukları i le yüz binlerle sinekleri toplarlar Ertesi günü o sinekler evlere do larlar. Ayakları ile etrafa mikrop lar saçarlar. Mahalle #halisinin hususa çoluk çocuğun hayatları- na bu suretle kastederler. Hele birbirleriyle kavgaya tutuşan pa- zarcı esnafın etrafa savurdukları hayasızca küfürler ise her sahibi namusu kıyametin sonuna kadar utandıracak derecededir . Maddi ve manevi uğranılan zarar ve zi- yanları birçok defalar mercilerine —ümasmat sb “Tahkik ediyo- ruz,. dediler. Kimseden tahkikat yapılmadığı, sorulan bir hane var| ise, Allah için olsun gösterilsin.. İşte, mahalle ahalisi buradadır Bu mahalleden bir fert çıkıp da| bu pazarın burada kalmasına *za gösterirse kıyametin sonuna ka- dar bu pazar burada kalsın... Kışın bu pazarda büyükçe el balık sergisi de kurulur. Balıkla. rin bağırsakları, kafaları sokak Otalarına atılır. Ertesi gürü öğ- leye kadar pis pis kokuları etrafa yayarlar. Bu pazarın bura'an kaldırılmasını hükümeti cümhuri- yemizin himmeti alicenabanesin- den bekleriz.,, Galatasaray Edebiyat muallimi sabık M. EMİN Muhterem hocam, size bu neş- riyatımla faydalı olmağı ne k3- dar isterdim. Ah, keşki belediye nazarı itibare alsa da haklı şirâ- yetinizi yerine getirse... Fakat, ne yazık ki, bizim evin önii de, ve şu satırları »kuyan bü- tün okuyucularımın evlerinin önü İ de böyle pislik ve bakımsızlık i- çindedir. Hele biraz ötemizde bir Kabataş havuzu var. Geçenlerde İtalyan talebe gemileri geldi. Yer- li ve ecnebi bütün halk — sefa- retler dahil olmak üzere — o mü- levves havuzun ta yanındaki Ka- bataş iskelesinden vapurlara gelip gittiler. Ben, memleket hesabına yerlerin dibine geçtim. Değil zen- gin, orta halli olsaydım, orasını kendi paramla temizletecektim. Hele şimdi bir de petrol gemi- si battı. e İçinden dökülen mazot- lar havuza doldu. İşler büsbütün berbatlaştı.. Eskiden yağmur duasına çı- kılırmış.. Bizde, şehrimizin te- malsın» için, bardaktan boza nırcasına yağmurlar v& tirtmalar | temenni edelim de sokaklarımız, havuzlarımız tabiat tarafından te- mizlensin, Ah hocam, ah... Bu millet pek büyük harikalar yaratıyor, fakat, bir türlü, belediyeciliği beceremi- yoruz! Koskoca Anadoluyu haş- tan aşağı demir ağlarla kaplamıs- ken, şu İstanbulun Arnavut kal dırımlarını düzeltememek ve te- mizliyememek havsalanın alarağı işlerden değildir. (Vâ-N0) Tulüat kumpanyaları için piyes hazırlanıyor Bu kumpanyalar artık başıbo- zuk bırakılmıyacak Basın Genel Direktörlüğü tiyatro- larda, mahfellerde ve temsil kolları ta- tafından her yerde oynanacak piyesle- ti, vodvil ve komedileri inceleyip tes » bit ettikten sonra şimdi de tulünt kum- banyası olarak tanılan kollarla meşgul “lmağa başlamıştır. Memleketin her yanımı gezerek her | “muf halkla en yakından değetle (te Masta) bulunmaları itibariyle bu tem- sil kollarını halk arasında inkılâbin kökleşmesi, her sahada yapılacak pro» Pağandalar ve kültürel alanda çok isti- İade edilebilecek bir unsur durumunda bulunmaktadırlar. Bawn Genel Direktörlüğü bunun için nevi tulüat kumpanyaları üzerinde ve maalesef verecekleri tem - eser bulmakta daima müşkülât ve ekseriya derme çatma, bazan da manasız eserler temsil etmekte bu- zn bu kampanyalara eserler hazar - mala başlamıştır. Genel direktör - tulüat kumpanyaları için ilk ola - rak “Halleci,, isimli devrimin (inki- lâbın) ortadan kaldırdığı tipleri can - landıran bir temsil hazırlatmıştır. Bu eser bakılarak temsil (edilmek üzere kumpanyalara verilecektir. HABER — Akşam Postası Endüstri mühendisi yetiştirilecek Bunun için Avrupaya talebe gönderiliyor Sumer Bank Avrupanın muhtelif yerlerinde endüstri mühendisi yetiştir- mek üzere on genci memleket dışma göndermeğe karar vermiştir. Bu nevi endüstri mühendislerine fabrikaları: mızda büyük bir ihtiyaç olduğu göz önünde tutularak bu gençlerin seçimi ve yetiştirilmesinde büyük bir itina gösterilecektir. Sumer Bank fabrika- larından bazılarında hâlâ işletme âmir- leri bu işte bütün ihtısaslarını, eskilik- ten almış kimselerden bulunmaktadır. Öğrendiğimize göre Avrupaya en- düstri mühendisliği tahsiline gönderi- lecek bu on gencin beşi üniversite Fen | fakültesi elektro - mekanik şubesi me- zunlarından, diğer beşi de lise mezun- larmdan olarak seçilecektir. Bunun için iki ayrı imtihan yapıla" caktır. Talipler Eylülün on beşine ka- dar Sumer Banka müracaat edecekler- dir. Eylöl sonunda da imtihan yapıla- caktır. Üniversite mezunları fabrika direktörlüğü ve işletme âmirliklerinde, lise mezunlarından olanlar da döndük- ten sonra fabrika usta başılığı ve gene işletme şefliklerinde kullanılacaklardır. ği vE çı roLiZTE Kavgaya girince.. Tahtakalede Mehmedin arsasındaki kulübede oturan Bahaeddin ile Hay - reddin bir alacak yüzünden kavga & - derlerken araya Rıdvan isminde biri girmiştir. Bahmeddin bu müdahaleye kızınca Rıdvanla da kavga etmiş, Rıd- van sopa ile Bahaeddini başından ya - ralamıştır. Kıl çekerken Kasımpaşada Çöpçüler içinde o - turan Ali Tabakhane meydanma bağ « ladığı beygirinin kuyruğundan beş ya- şında Kayman O isminde bir çocuk kıl çekerken beygir tekme savurmuş, ço- cuk sol kaşının üzerinden yaralanmış» tır, Çocuk hastaneye kaldırılmıştır. Esrarcılar yakalandı Eyüpte oturan Hüseyin Tophaneden geçerken çevrilmiş, üzeri aranmış, bir miktar eroinle sfyon bulunmuştur. Bundan başka Üsküdar iskelesinde şüp heli bir vaziyette dolaşan Şadanm kas keti içinde de bir miktar afyon bulun- muştur. Kavga Büyükadada Maden O caddesinde oturan Abdülkadirle Şemsi ve Ekrem isminde üç kişi kavga etmişlerdir. İki arkadaş çakı ile Abdülkadiri yaralamış lardır, Kolu kırıldi Yeldeğirmeninde Aziz Bey soka « ğında oturan Leon Kadıköyde rıhtım boyunda dolaşırken düşmüş, sol kolu karılmaştar, Denize düştü Diğer yandan bu kumpanyaların kadrolarında bulunan şahısların s0s - yal durumları incelenecek ve kum - panyaların memleket içinde yapacakla- rı seyahatlerde kendilerine kolaylık - lar gösterilecektir. Moda revüsü 7 Eylül cümartesi günü ve gecesi Kizilay cemiyetinin Taksim (belediye bahçeseinde hazırladığı e “kermeste, bir de büyük moda revüsü hazırlanmşı tır.Revilye şehrimizin en maruf kadın terzileri iştirak etmekte ve en güzel tuvaletlerini canlı mankenlerile teş- hir edeceklerdir. Halk reye iştirak — decek ve fazla beğenilen elbiseyi ha- zırlıyan terziye hediyeler ve bir ker - mes hatırası verilecektir. etmişlerdir. Osman Mehmedi döğmüş ve denize iterek düşürmüştür. Sandalye ile Balatta Murat paşa (caddesinde Boğazı kaplayan mazotla Floryanın Suları da kirlendi Güzel plâfın kumları bile kirlendi Bu sıcak havalarda Floryada serin lemeğe gelmişken kumlarda ve sular « daki mbzotlar yüzünden Ortaköy açıklarında (yanlış bir manevra yüzünden batan mazot ge - misinin içerisindeki mazotlar evvelki gün Floryaya gelmiş ve bütün yüzme kıyılarını sim siyah kaplamıştır. Plâj baştan başa mazot kokmağa başlamıştır. Birçok kimseler (kıyıdan kayıkla geçerek ilerde denize (girmişlerdir. Bazıları, biribirlerine mazotlar ara - sından yol açarak nöbetleşe yüzmlş- lerdir. Mazot yayılması akşama doğ - ru hafiflemişti- 14 Eylülde başlıyacak olan festi - val hazırlıklar o vakit (o yaklaştığı için önemli bir şekil almıştır. 23 eylül ge « cesl, şimdiye kadar halka © açılmamış olan Beylerbeyi sarayında büyük bir balo verilmesi kararlaşmıştır. Bu ba - loda' bahçede ve içerde olmak üzere iki cazbant çalacak, bahçede ayrı eğ- lenceler yapılacaktır. Büyükndada Halk partisi binasm- Balıkçılara, konfe- ransla balık tutmak öğretilecek ! Balıkçılık enstitüsünde uzman (mü - tehassıs) olarak bulunan yabancılar - dan fİ'li istifade temin edilebilmesi i- çin bunların bir bir balıkçılara konfe- ranslar vermeleri kararlaşmış ve bir program hazırlanmıştır. Bu konfe ranslar birkaç güne kadar başlanacak ve Boğaziçinin en mütekasif — balıkçı bulunan köylerinde verilecektir, kahveci Hüseyinle Yakup bir kadın yüzünden kavga etmişler, Yakup Hü- seyini sandalye ile başından yaralamış- tır. keyifleri kaçanlar pek çoktur. Ortaköyde batan mazot gemisinin içerisindeki mazotun 800 ton olduğu anlaşılmıştır. Dün Florya denizinde bir çok kim selerin üzerine sıvışan mazotları, aha. Ji sabunla yıkamak suretiyle çıkara - bilmiştir, Bazı yerlerde mazotlar o kadar kesiftir ki akla şu mısraı getirmekte- dir: Ihtimaldir padişahım belki derya tutuşa? Balkan festivalinde Beylerbeyi» sarayında büyük balo verilecek da bir yer hazırlanmıştır. Burada fes - tivale gelecek uluslar alfabe sırasiyle dizilecek ve bayrak çekilme merasimi burada yapılacaktır. Ada iskelesinden Lüna parka ka dar olan yola katran (dökülmektedir. Adanın muhtelif yerlerine hoparlörler konmaktadır. Eğlence geceleri ada sa- hillerinde meşaleler de yakılacaktır. Esnaf kurumlarının idare heyeti seçimi Heyeti idaresinin müddeti biten ha- mamcılar cemiyeti seçimi parazrtesi gü nü yapılacaktır.Seçime o gün saat onda başlanacak ve saat on altıya kadar sü- recektir. Seçim dördüncü vkıf handa. ki cemiyetler bürosunda yapılacaktır. Yakında diğer esnaf kurumları » nın da seçimleri sırasiyle yapılacak » tar. # Karagümrükte eğlence Dün gece oKaragümrükte C. H. Partisi binasında verilen müsamere par lak olmuş, bütün Karazümrüklüler ge- ceyi güzel bir şekilde © geçirmişlerdir. Bu arada Hava kurumuna da yardımda bulunulmuştur. Beşiktaş Ortaköy tramvayları Din bir tanıdığa Tastgeldim. Beni görür görmez: Mademki hergün şehrin bir derdini ayzıyorsun, be. nim başımdan geçen şu vakayı da yazıver! Dedi, ve ve anlatmağa başladı. Aynen not ettim: — Evvelist gün Emniyet Sandığında bir işim var « di. Oradan saat 2,30 da çıktım. Ve eve dönmek Üzere yavaş yavaş Sultanahmet tramvay durak yerine gel - dim. Saat aşağı yukarı 2,45 olmuştu. taşta olduğunu bilirsin. Bir Beşiktaş Fatih, veya Ak - saray Ortaköy tramvayı beklemeğe başladım. Ve bi » Evimin Kaba » Hiyor musunuz ne kadar bekledim? Tam 45 dakika. An cak bundan sonra yani saat 5,30 da 221 numaralı bir Aksaray ortaköy tramvayı görünebildi. Acaba sosyete halkın ihtiyacını düşünerek bu hat ta işliyen arabaları çoğaltamaz mı? Tramvay sosyetesinin bu kadar İstanbul tarafından Beşiktaşa ve Ortaköye tramvay işletmesi şaşılacak bir şeydir. Sosyetenin bu hatta iş- lettiği araba Sayısını arttırmâsını temenni ederiz. geniş fasıla ile