6 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

6 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Uluslar kurumunun ikinci toplantısında Habeş ve İtalyan elekelerinin haşin hareketleri Habeş - İtalyan işini konuşası uluslar kurumunun ikirci toplan. tısı dün akşam geç vak: yapılmış ve Habeş delegesi bir zün önce İtalyan delegesinin ithamlarına cs vap vermiştir. Habeş delegelik mevkiinde ta- nınmış Fransız avukatı Gaston Jez bulunuyordu. Fakat Habeş delegesinin söze . başladığı sırada İtalyan delegele. o rinden Baron Aloizi yerinden ka!. ; karak konferans salonundan çık mıştır. Onun yerine geçen diğer bi: İtalyan delegesi de az sonra ayrı suretle yerinden kalkmış ve Habeş delegesinin sözlerini dinlemek is temiyerek salondan çıktıştır. | İ- talyanlar “uluslar kurumunda hiç bir devlet şimdiye kadar bu dere ce hakarete uğramadı!,, demişler dir. Habeş delegesi ise şunları söy Miyordu. “İtalya, Habeşistana saldır. yak için bahane arıyor. Memle- #mize karşı takip ettiğ! siyasayı gizlemek için dolambaçlı yollar- dan gidiyor. Halbuki, Habeşis Tanı zaptetmek istediğini söylese önha samimi olur, İtalya, memleketimi iyi soymak fgin onu lekelemek istiyor. Italya, bize bir Fransız darbı- meselini hatırlatıyor: “Köpeğini öldürmek istiyen, kuduz olduğu- vu söyler.,, Baik. herk ik Karşrtaahhütlerimizi aga aik la itham ediyor. Halbuki bu ku - ruma karşı taahhütlerini ifa et miyen asıl kendisidir. Uluslar kurumuna üye oldu ğu halde ve ihtilâfrmız bu kurum tarafından tetkik edilmekte iker, süel tedbirler aldı. Hâlâ hudut - larımıza birçok asker yığıyor.,, Litvinof'un sözleri © Uluslar kurumunun dünkü top- lantısımda Sovyet delegesi Litvi nof da söz alarak “İtalyaya karşı beslediğimiz teveccühe rağmen “Baron Aloizi tarafından anlatıla» noktai nazara uymak bizim için İmkânsızdır. “Bizim kanaatimize ve uluslar Kurumunun prensiplerine göre, kuvvet yalnız tedafii maksatlara tahsis edilmeli, hiç bir zaman hü- &nmaâ vasıta olmamalıdır. © “İtalyan delegesi Baron Aloizi dün burada bizden hareket sec- bestliğini istedi. Halbuki ortada süel tedbirleri haklı gösterecek h'ç bir sebep yoktur.,, Arayı bulacak komisyona Tevfik Rüştü Arasda giriyor Şimdi öğrenildiğini göre, bir anlaşma formülü bulmak © üzere beş kişilik bir tali komisyonu kur mak istenilmektedir. Bu komis . yonun, İtalyan ve Habeş delege - leri (murahhasları) bulunmıya - cak, İngiliz ve Fransız delege lerinden başka üç bitaraf devletin delegeleri bulunacaktır. deni - yor. Söylenildiğine göre Türk de - legesi Dış Bakanımız Tevfik Rüş - tü Aras, İspanyol delegesi Mada riaga ve Leh delegesi Bek'in ad - | Jarm üç bitaraf delege isimleri a - yasında geçmektedir. Bu üç delege dün Fransız ve İngiliz delegeleri Laval ve Eden : le uzun boylu görüşmüştür, “ Bundan sonraki toplantı Uluslar kurumunun bundan sonraki toplantısı da yeniden top- lanmayı bellisiz bir zaman bırs- karak dağılmıştır. Habeşlerin hududa sevkiyatı Londra, (Özel) — Adisaba badan gelen haberlere şöre, 2000 ile 3000 arasında Habeş askeri kral mubafızlarından bir kıta ile birlikte hududa gönderilmek üze- re trene bildirilmişlerd'. İmparatorun endişesi ve Habeşistanda son hazırlıklar İmparator, uluslar kurumu bir karar veremezse Musolini'nin a- pansız bir hücum yapması ihtima- linden endişededir. Hududa giden Habeş askerle- ri sekiz trenle gitmektedir. Bera berinde süel teçhizat, atlar ve ka- tırlar da götürmektedirler. Herkesin mahalli reise müra caat ederek kendini kaydettir - meğe mecbur olması bakımından, Habeşistanda genel seferberlik ta mam olmuştur denebilir. İtalyan İçiliğinde kalmış sow iki kadın da Cibuti isimli Fransız limanına doğru Adisababadan ha- reket etmişlerdir. Bu suretle İtal- yan tebaası hiç bir kadm Habeşis- tanda kalmamış oluyor. Bunlar İtalyan elçiliği baş kâ- tibiyle İtalyan süel ataşesinin ka rılarıdır. Bununla beraber Musolini he - nüz hücuma hazır olmadığına da - ir Habeşistanda bir kanaat var - dır. Veneamater eyhiemel bizde; va Yş1 NAİKIN TedD'r alması için verliği baz: emirler, daha çok heyecan uyandırmıştu. Tellâllar halkı yatıştırmak O için boyuna sokaklarda bağırıyorlar. İmparator “Herkes işine de - vam etsin!,, diyor. Adisababa merkez şehrinden yalnız çocuklar ve kadınlar çık- mağa mezundur. Eğer bir erkek çıkarsa, emlâki hükümet tarafın dan müsadere edilmektedir. İngiliz gazeteleri şiddet tavsiye ediyor Uluslar kurumu toplantısı mü- zakereleri Londraya bildirilmiş ve İngiliz kabinesi bir toplantı yap mış, İngiliz delegelerine yeni ta- limat vermiştir. Bu talimatın ne olduğu bilinmi- yor. İngiliz gazeteleri, !ngiliz onu- runun elli yıldanberi bugünkü ka- dar tehlikeye düşmediğini yazıyor! ve şiddet tavsiye ediyorlar. Malyanlar Yunanlıları askere aliyor Atinadan gelen haberlere göre, on iki adalarm İtalyan valisi ada- lar halkıpı askere çağırmıştır. A daların Rum halkı bunu protesto etmekte ve askerliğe icabete rağ- bet göstermemektedir. Askere a Irnanlardan bir çoğu Sisam adasi- na kaçıyorlar. İtalyanlar İstanköy ve Nisiros adlarını tahkim ediyor. İtalyan harp gemileri Leryos adası lima. nında toplanmıştır. Bu (adaya yalrlaşmak sıkı bir surette yasak edilmiştir. “ Uluslar kurumu isterse İtalya harp edemez! ,, Londra, 6 (A.A.) — Herald gazetesi yazıyor: “Uluslar sosyetesi üyesi olan Dailş 56 devlet tarafından zecri tedbir- lerin müştereken tatbiki demek: Barış, demektir.,, HABER — Akşam Postasr Habeş elçiliğinin muhafazası da mesele oldu Adisababa, 6 — Habeş hükü- meti (OAdisababadaki İtalyan elçiliğini korumak için bir kıta bulundurmak hakkında italya ta- rafından ileri sürülen teklifi ka bul etmemiştir. Habeş imparatoru, elçiliğin Habeş polislerince muhafaza edi- leceğini söylemektedir. “ İtalyan muhtırası zayıf, Nevyork, 6 (A.A.) — Nevyork Times gazetesi yazıyor: “B. Musolini, Habeşistana kar» şı muharebeyi tamamiyle muhik gösterecek genişlikte vesaik ileri süreceğini söylemişti. Halbuki, böyle bir muharebeyi muhik gös- terebilecek delil olmak bakımın dan İtalyan muhtırası pek zayıf - Ur, Yeni sevkiyat Napoli, 6 (A.A) — Yarın na 500 kişi götürecektir, 3200 ki. Dalmaçya vapuru, Doğu Afrikası- şi götürecektir. 3200 kişi de bir gün sonra hareket edecektir. Travata vapuru, bombardıman uçakları yüklemiştir. Polleszo, Entilla, Carlozeno, Olimpica, Laura vapurları da ge- reç yüklenmektedirler. Yağmurlar devam ediyor Londra, 6 (A.A.) -- “Daily Telegraph,, gazetesinin Adisaba- ba aytarının öğrendiğine göre, O- taden'de şiddetli yağmur devam etmekte ve İtalyan Somalisi sınır. larındaki bölge sular altında bu- lanmaktadır. — ma altına alındı Roma, 6 (A.A.) — Bazı aile- vi sebeplerden ötürü henüz süel hizmetlerini yapmamış, yahut an— cak üç ay askerlik yapmaları ge- reken 1912 sınıfına mensup 59.000 kişi silâh altına çağırılmıştır. ie mem 70 lik kadının Ağaçta işi ne? Kurüçeşmede 101 numaralı ev- de oturan yetmiş yaşlarında Ayşe evinin bahçesindeki incir ağacın- dan meyva toplamak üzere duva- ra çıkmış, fakat müvazenesini kay bederek yere düşmüştür. Bu düşme neticesinde ihtiyar kadın başından ağırca yaralan - mış, evvelâ Ortaköy Şifa Yurdu na götürülerek yarası dikildikten sonra Beyoğlu belediye hastane - sine yatırılmıştır. (#*S0*) (2247) Karı koca On kuruş yüzünden adam yaraladı Galatada Karanlıkfırın sokağın. da oturan seyyar satıcı Ahmet Ha. lisle sekiz numaralı evde oturan Agop ve karısı Siranoş on kuruş yüzünden kavga etmişlerdir. A- gopla Siranoş Ahmet Halisir ka- fasına sandalya vurarak yarala- mışlardır. (*50*) (440) Sayım vergisi indirilecek Ankara, 6 (Telefonla) — Ma - liye Vekâleti sayım vergisinin in - dirilmesi etrafındaki tetkiklerini bitirmiştir. Verginin indirilmesi esası kabul edilmiştir. Hazırlana - cak kanun lâyihası Kamutayın ku devresine verilecektir. gözü y İsviçrede çikan “Jurnal iö Je - ! nev,, gazetesi, İtalyanm Anado - luda bazı emeller beslediği mâ »| nasına gelen telmihlerle dolu bir yazı neşretmiş, bünün üzerine Ce- nevredeki İtalyan murahhas heye- ti arasında hayret ve teessüf u- yanmış, İtalyan baş delegesi Ba - ron Alonzi, baş delegemiz Tevfik Rüştü Arası ziyaret etmiştir. Yazıyı neşreden “Jurnal! dö Je- nev,, gazetesi de mütcakib niisha- sında bu yazının serbest bir mu - harrir tarafından yazıldığını ve gazetenin, bu fikre asla iştirak et- mediğini anlatan neşriyatta (bu hunmuştur. $— EYLULIS& 1935 500000 Italyan daha İtalyanın Türkiyede silâh altına aldılar oktur ! Ayni zamanda Romada çıkan “Jornale D'ltalya,, gazetesi aynen, şu satırlar; neşretmiştir: “Şurasinı hemen söyliyelim ki, Italya asla Anadolu kıyılarma el atmağı düşünmemiştir. Bu toprak» lar hiçbir veçhile Hâbeşlerle kıyas götürmez bir ulusa aiddir ve İtal- ya Türkiyeye samimi ve emin bir dostlukla bağlıdır. İtalya Türkiye nin bütün hukuna ve egemenliği - ne ve toprak tamamlığına hürmet eder ve onunla iki taraf için fay - dalı ve tam bir hukuk ve durum müsavatına dayanan samimi teş « riki mesai siyasasını takib edebi - lir.,, Zonguldakta “Sömi antrasit,, fabrikası Şehrimize gelen malümata gö- re, Zonguldak Sömi Antrasit fab-i rikasının son tecrübeleri de yapıl- mış ve muvaffakiyetli bi; netice a- lınmıştır. Fafrika şimdi işlemeğe hazır bir vaziyette bulunmaktadır. Başbakan İsmet İnönü beraberin- de Ekonomi Bakanı Celâl Bayar olduğu halde Zonguldağa giderek incelemelerde bulunacak ve bu yeni fabrikanm açış törenini ya- pacaktır. .Bu seyahatin gelecek hafta yapılması mukarrerdir. İlgili olanlardan öğrendiğimi » ze göre, Sömi Antrasit fabrikası bir milyon 200 bin liraya çıkmış- tır. Fabrika Sömi koktan başka benzol, katran, zift, mazot, kreo Amerikadaki Tolâket : zot ve işin en önemli taçafr, tar: yare benzini de imal edecektir. Yılda 58 bin ton sömi antrasit, 504 ton benzol, 2880 ton katran çıkarılacaktır. Çıkarılacak katra- nın yüzde 55 i zinft, yüzde dd ü mazot ve kreozot alacaktır. Fab- tika kendi çıkaracağı 17.280.000 metre mikâbı (hava gazının 14 milyon 400 bin (metre mikâbın: sarfedecek ve geri kalanlar Zon- guldak ve civarı aydınlatılacak « tır, Yeni Sömi Antrasit fabrikası ilk hamlede yılda yarım milyon liralık ormanımızın mahrukat ih. tiyacı yüzünden kesilmesine mani olacaktır. Cesetleri meş'ale diye yakıyorlar Miami, 6 (A.A) — Florida yar. dım idaresi direktörünün tahmini- ne göre, fırtınada 400 eski muha » rib ölmüş ve zarar, büyük bir fe - lâket şeklini alacak kadar önemli olmuştur. Kırmızıhaç başkanı, B. Roşvel- Bugünkü maç İzmirle Samsun Şamp piyonları Türsiye birinciliği için karşılaşıyorlar! Türkiye futbol birinciliğinin yarım son (dömifinal) maçı, bu- gün saat 16,15 de Taksim stadın- da, Samsun şampiyonuyla şampiyonu arasmda oynanacak- tır, Izmir şampiyonu Demirspora 3-2 galip geldiği ilk maç:nda bek- lenen varlığı gösterememişti. He- nüz kuvvetini bilmediğimiz Sam- sun takımı karşısında İzmirlilerin bugünden asıl bir oyun oynıyacak ları, merakla takip edilmeğe de ğer. Ru akşamki maçın galibi, pa- zar günü Fenerbahçe ile final ma- çını yapacaktır. Yanyada şiddetli bir sarsıntı Atina, 6 (A.A.) — Çarsamba günü saat 9 da Yanya bölgesinde! şiddetli depreomeler hizssedilmiş «' tir. Köylerde bir çok küçük ev * ler yıkılmıştır, İnsanca kayı yok» tur, te telefon ederek felâketin resmt bilânçosunu kendisine bildirmiş - tir. Bu bilânçoya göre, hüviyetleri tesbit edilmiş 256 ölü vardır. Bun- ların 200'ü eski muhariptir. 60 kadarı ağır olmak üzere 252 kişi yaralanmıştır, ».. Jaksoville, 6 (A.) — 400 eski muharibin, Florida da Keys ada- larını tahrip eden kasırgâda öldük leri teyit olunuyor. Keys adaları geceleri tabut, bu- lunmadığı için, kurtarıcılar tara- fından odun yığınları üzerinde yıkılan felâketzede cesetlerinin alevlerile-aydınlanmaktadır. He- nüz teşhis edilemiyen cesetlerin yakılmasına mani olmak için el- den gelen yapılmaktadır. i Müşteri alan taksilerin içinde Lâmba yakmak mecburi! . Gece yolcu alan taksi otome- billerinde iç lâmbalarının yanma sı müşterinin isteğine bırakılıyor- du. Dün şoförler cemiyetine gön- derilen bir emirde bundan sonra geceleri müşteri alan taksilerin iç fenerlerini mecburi olarak yak- malart bildirilmiştir. Lâmbayı sön- dürmek istiyen müşteriyi (o şoför polise haber vermek mecburiy& tindedir. Aksi takdirde kendisi mesul olacaktır.