6 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

6 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

: : | Bugün Yugoslavya kralı ikacı Petronun (Piyer'in) ddğum yıl - dönümüdür. On ikisini bitirip on üçüne basıyor. Bu müasebetle © Galatada Sen Jorj ve Galata Mum © hane caddesinde Sen Andre Orto- doks kilisesinde ruhani âyin ya İ pılacak, ve saat 12 den 13 e kadar da Yeniköydeki Yugoslavya elçi. lik binasında Yugoslavya elçisi | Yugoslav kolonisini kabul ede | cektir. Biz de genç kralı kutlular, ve dost Yugoslav milletine saadetler dileriz. Kral İkinci Piyer, 6 eylül 1925 'de Belgratta doğmuştur Ölen Yu goslavya kralı Aleksandrm ilk çocuğudur. Kral, en küçük yaşından baş- yarak, çok sıkı surette (o tanzin: ,edilmiş bir çalışma hayatı geçir- miştir. İlk önce, kral Piyer, Yugoslav yada, kendi yaşındaki çocuklar * 'çin yapılan ders programını takic Tetmiştir. Esasen bu, babası kra:! YAleksandrm isteğine © uygundu. Kral Aleksandr bilhassa demişt. “ki: “Piyer, okul arkadaşları gibi! çalışmalıdır. Kendisine hiç bir su- Dost Yugoslavya Bugün küçük kralının ' bayramını kutluluyor retle istisnai muamele vapılamaz Günkü günün birinde tahta çıka- caktır.,, / Piyer, bu suretle dört yabancı üzüm fiyatlarını | istikrar ettirmek için! Celâl- Bayarın çalışmaları Ankara, 5 — İzmirde üzüm müstahsilleriyle temas eden Eko nomi Bakanı Celâl Bayar, üzün: fiatlarında istikrarı sağlamak ve! normal fiatı tespit etmek gayssiy- le milli bankaların iştirakiyle bir! kurum yapılmasını tensip etmiştir | Bugün ziraat ve iş barkalarının iştirakiyle yapılan toplartıda böy le bir kurulun kurulmasına ka- rar verilmiştir. Celâl Bayar ba hususta şunları söylemiştir: “.. Üzüm meselesini bütün alâ- kadarları dinlemek süretiyle ince-! ledim. Dert, eskidenberi konul-i pm teşhisten başka bir şey değil! İdir. Budert kisa bir ifade ile arz! ve talep arasındaki miivazenenin! 'ara sıra bozulmasıdır. Lüzumsuz! piyasa temevvüçlerini. spekülâş. yonu, ortadan kaldırmak, arz ve talep arasında normal bir müva - zene kurmak için gereken tedbir - leri almak zamanımın gelmiş ol 'duğuna kani bulunuyorum. Çok önemli karşıladığımız pi | yasamız nizam ve istikrarını te | "min edecek tedbirleri almak üzer *| tarım ve İş bankalarının ehemmi yetli nisbetlerde iştirakiyle milli bir kurum vücuda getirilmesi ka « rarlaşmıştır. Bu kurum satış köoo- peratiflerinin teşekkülüne kadar devamı edecektir. Kurum piyasa dan lüzum hasıl oldukça üzüm a- lacak ve nazımlık vazifesini yapa - caktır. Kurum deruhte ettiği işte mu vaffak olabilmek için İâzım gelen sermaye ve ticari teşkilât kuvveti. si haiz bulunacaktır. Kuruma di- ğer milli bankaların da i vzu ettik © leri takdirde iştirakleri kabul edi» > lecektir.,, HABER — Akşam Postası Troçki Nereye gidecek Ösledan bildirildiğine söze) Trotaki'nin Norveçte oturmak iz | ni bitmiştir. Türkiye veya Fran , saya dönmek için de vize yoktur. dil öğrendi. Fransızca, ingilizce | Yahudi müesseseler 5 EYLOL — 1935 dikkat ediniz! Bir filmin kazancı yüzünden, ırkınıza karşı şimdiye kadar düşmanlık etmiynn rusça ve almanca,. Devletin te - mel yasa tarihini okudu. Yugos - lavya tarihini ve mensup olduğu hanedanın tarihini öğrendi, aynı zamanda süel bilgilerin ilk esas- larını okudu. Okuduğu dersler arasında, ter cih ettiği, fizik ve Yugoslavya tarihi idi. İlk okul tahsilini bitirince, kral, İngiltereye Sandroyd — kollejine gönderdiler. Piyer bu kolleje, 1934 eylülünde onu babasından ve Yugoslavyayı sevgili kralından mahrum eden Marsilya cinayetin- den ancak yirmi gün kadar evvel gelmişti. Feci hâdiseyi. cinayetin ertesi günü, 10 ilkteşrirde haber aldı. O gün saat 6,30 da kralın profesörü kolleje geldi ve yanin- da direktör bulunduğu halde, onu uykudan uyandırarak (kendisine müthiş haberi verdi. Profesör sö- zünü bitirdiği zaman genç kral, sapsarı kesilmiş, sabit bakışlarla, onun yüzüne baka kalmıştı. Duy- duğu acı o kadar büyüktü ki bir kelime söyliyemiyordu. Genç kral, bunun üzerine der- hal ulusunun yanıma döndü ve hararetle alkışlandı. Yugoslav u- lusu, kral Aleksandra bağlandığı büyük sevgi ile ona da bağlandı.. Kral Piyer, bugün Yugoslav ulusu- nun en büyük ümüididir Zurna ile (kafasını varmış! Çarşrkapıda dün gece bir yara - lama vak'ası olmuştur: Beyazıtta Taşhanda oturan Bayburtlu ma - cuntu Şerafeddin ile ayni handa oturan macuncu Şükrünün arası aylardan beri açıktır. Üstelik Şe- rafeddin Şükrünün yanındaki çi - rağını da kandırmış, kendi yanı » na almıştır. Çırağı gidince Şükrünün hem klârmmet çalması, hem de macun satması güçleşmiş, kazancı tzal - mıştır. Dün akşam saat yeside iki rakib Çarşıkapıda karşılaşmışlar» dır. Şerafeddin klârnet çala, çala, çırakta macun diye bağıra, bağıra giderlerken Şükrü asabiyetini ye- nememiş, Şerafeddinle kavgaya tutuşmuş, bir aralık elindeki klâr- neti Şerafeddinin kafasına olan * ca kuvetiyle vurarak yere sermiş « tir, Şerafeddin kanlar içinde yere düşünce sıhhi imdad otsmebili çağrılmış, Cerrahpaşa hastahane - sins kaldırılmıştır. Şükrü yaka» lanmıştır, Bir sahtekâr yakalandı Zabıta bir dolandırıcıyı yakala” mıştır. Şükrü isminde bu adam sahte imza ile Akşehir bankasın- dan on lira almıştır. Bundan baş- ka yine sahte imza ile bazı tüccar- lara mektup yazmış, bunları da dı landırırken ele geçmiştir. Şükrü- nün üzerinde resmi mühürlerde ıktığı söylenmektedir. Kadıköyünde Talimhan» mey * danında Feridiye sokağında No. 28 altı odalı mutfak Obahçs gaz elektrik ve terkosu havi hane sa »; tilıkter. Köşedeki bakkala mürace- | at, Telefon: 41578. kurumunun gezintisi Bunun için Norveçte kalması iz- ninin uzatılması için Norveç hükü. metine miracaal etmiştir. —0— Stadyum davası Son zamanlarda Taksim stadı mazlık çıkmış ve iş mahkemeys kadar düşmüştür. Stadın dörtte bir hissesi Zeki Rızanın, dörtte bir hissesi Güne; klübünden Tahir Yahyanin ve ya- rısı da Galatasaray klübünündür. Bu hisselerden Tahir Yahya, stadyom idaresinin tevdi edildiği Rüştü ve Cemaldan mürekkep yed adlinin işlerini doğru yapmadığı- nı iddia ederek hakyerine baş- vurmuştu. Dünkü celsede bu id- dianın doğru olmadığı anlaşılmış- tır, Diğer taraftan Tahir Yahya- nm stadyoma hissedar olmasma i- tiraz edilerek açılan muhakemeye de birinci teşrinde bakılması ka- rarlaştırılmıştır. —— Veremle savaş Istanbul veremle savaş kuru mu 8 eylül pazar günü Şirketi Hayriyenin 68 numaralı vapuriyle Çınarcığa bir deniz gezintisi ter- tip etmiştir. Gezintiye iştirak ede- cekler hem bu kuruma yardım et- miş olacaklar, hem de güzel ve eğlenceli bir gün geçirmiş olacak. PA YA MAŞ AŞ OE intide içki yoktur. Bu da, büsbütün nezihe olacağını göste: rir. Bütün temiz aileler. korkma dan iştirak edebilirler. —— Kızılay Bulmacası “Kermes,, Doğru ada isimleri aşağıda değişik hediyeler kazanmaştır. Aldır malarırı dileriz. İstanbul Tise talebesinden Kemal Fevzi, Unkapanı Yavuz Ersinan ma- si Taş mektep sokak 11 Kemalettin, Lüleci Hendek 40 Davit, Aksaray Tramvay durak karşısı Tahsin, Orta. köy Suna, Yeniköy Bay İbrahim ya- ısı Şevki, Usküdar Bağlarbaşı Mak“ bule, Büyükdere Şermin, Kuruçeşme Arnavutköy caddesi Mehmet, İstiklâl caddesi Hanri, Çangırı Mehmet Gün. göz, Bakırköy İstasyon karşısı Olga, Yenipostane arkası İstanbul Halm Olaton, Beylerbeyi Havuzbaşı Sadiye, Arnavutköy İskele karşısı Ali, Anado. Yuhisar Hoca Kadın #okak Ali, Bakır- köy Beyham sokak 29 Şehime, Saraç. hânebaşı İtfaiye karakol Yanı Besime, Fethiye maden şirketi Mehmet, İstan. bul lisesi son sınıf talebesinden Nec- det Tükel, Sarfyer orta çeşme caddesi 2 Müzehher, Kadırga talebe yurdun. da Nazif,. Mevluduşerif Ölümü ile memleketi ve ordumu- zu mütesilim eden binbaşı Bay Ce malin ruhu için bu ayın $ İnci pa. zar günü saat 13 de Lâlelide Lâle- li camiinde mevluduşerif okutur merhümü tanıyan veğj. sevenlerin tesriflerini #aygıları. / muızla dileriz. Kardeşi Hakkı İ eeleri fabrikalarda çalışmala nediyor. Biz buna taraftar değiliz. Ta Türkleri kızdırmayın! “Musa dağında kırk gün,, Cilmi:) hudi sermayesinin uyandıracağı nin çevrilip çevrilmiyeceği etra-| fında Metro - Goldvin - Mayr Ya | aksülâmelin pek büyük olacağı muhakkaktır. Bundan ziyan e hudi film şirketinin henüz veril | decek yalnız Metro Goldvin Mayer miş bir kararı olmadığ;: anlaşıl- maktadır. Film sosyetesi bu fijmi daha| çevirmemiştir. Fakat ye ğe kat'i surette karar vermiş de de- ğildir. Amerika hükümetinin de filmin çevrilmesine mani olamıya- cağı anlaşılmaktadır. Çünkü A- merika kanunları sosyeteleri ta- mamiyle serbest bırakmaktadır. Bu suretle Metro-Goldvin-Mayer sosyetesi eğer kazancını Türkleri fena gösterecek bir propaganda filmine tercih ederse filmi çevire- cek, aksi halde bu işten vazgeçe- cektir, Film çevrildiği takdirde, Tür- kiyede bu yahudi müellifin ve ya rin bir tek filmi o olmıyacaktır! Bütün yahudi müesseselerine tav- siye ederiz ki, Türkiyede yâhudi: lere karşı şimdiye kadar göster:- len iyi muamele hakkında, M. G. M. müessesesini ikaz 3isinle: ve onlar bu filmin neşrine mani ol- sunlar. Yoksa, bu tasnilerin bir yahudi müellif ve yahudi ser- mayesiyle yapılması, Türk haleti ruhuyesi üzerinde pek Fena bir te- sir yapacaktır. Romanya ve Yugoslavyada “Musa dağının, menedileceğini yazmıştık. Her halde Türkiyenin dostu olan memleketlerde, M. G. M.'e karşı aksülâmel daha da bü- yük olabilir, Istanbul sanayi birliği Iş kanununa itiraz ediyor Bazı müesseselerin işçileri, kanunla, dokuz on saat çalıştırılmalı imiş İstanbul sanayi birliği bu yıl çıka” cak olan iş kanunu hakkında bir pro- je hazırlamak üzere çalışmaktadır. Sanayiciler, yeni çıkacak kamunun bir çok noktalarını itirazla karşılamış lardır, Birlik Başkanı Vasıf bu hu “ewet Miyor Kir in “2. Birlik idate Heyeti layıha üze" rinde etüd yapmaktadır. Bu yolda bir proje hazırladıktan sonra bütün fab- rikaltörlerin iştirakile bir toplantı ya” pıp gö görüşecekler.. Yeni Iş kanununda kadınların ge CMT ME“ Avusturya muahedeyi bozuyor Hava kuvvetleri yapmış Avusturyanın muahede harici olarak ilk süel hareketi göze çarp- maktadır. Sen Jermen muahedesine göre, Avusturya hava kuvveti bulundu» ramıyacaktı. Fakat resmen bildi- riliyor ki, Viner Noştad süel a- kademisinden çıkan sekiz Avus- turya subayı, hava kuvvetlerine seçileceklerdir. Bu suretle Avus- turyanm bir hava kuvveti bulun durduğu resmen anlaşılmaktadır —— Gaz parlamasından kaza oldu Beyazıtta Tavşantaşı mahalle- sinde Mahmut Nedim apartıma - nında gaz parlamış, bir kadınla kızının muhtelif yerleri yanmış - tır, (*S0*) (4779) Kiralık daire Kabataşta, Sedüstünde Çürük“ sulu Mahmud Paşa apartrmanında gayet güzel manzaralı o büyük beş oda ve bir sofalı, mükellef ha- mamlı bir daire kiralıktır. Tramvay istasyonunun hemen yanındadır. Taksime de yekindir. Maktuan 2000 liraya satılık mamile kadm işçi çalıştıran fabrika- Tar vardır. Bu memnaiyet konursa bu gibi fabrikalar geceleri çalıamıyacak bir hale gelecektir. Mesai saatlerinin bütün müesseseler için sekiz olarak kabul edilmesi doğru değildir. Her müessesenin çene dikkate almak lâzımdır. bazı fabrikalar & çin dokuz, on saat olabilir. aZten da- ha aşağı olursa işçilerin eline, geçin- melerine kâfi para geçmez. Ancak fa- günde sekiz saat iş gördürmek muva* fık olabilir, Hava tehlikesini bilen üyeler Ankara: (A.A.) — Hava tehlikesi bilen üyeler listesi: 8636 B. adını yaymak istemiyen bir zat İstanbuldan — 1000, 8637 Se- lim — Keskinden — 20, 8638 Mehmet ve İsmail 25, 8639 Fuat 25, 8640 Mus“ tafa Aspoğlu 27.50, 564 Mahir 25, Bayan Emi ne 25, T8ö4 8642 Hilmi 25, 8643 Rıza 20, 864 Ali Rıza 25, 8645 Ömer 25, 8646 Bayan E. mine 25, 8647 Hüseyin 25, 8648 Meh- met Kaleli 20. 8549 Mustafa Antepli 50, 8650 N. H. Bros ve mahdumlar! 100, 5651 'Tahir —istanbul— 20, 8652 Eoma 20, 8653 Avadis (20 8654 İsta” pan 20, 8655 Süleyman Zeki —, 8656 Karnik 20, 8657 Antanyo 20, 8658 TI. yas Lirans 20, 8659 Vangel 20, 8660 Nikola 26.04, 8661 Habip 20, 28, 8662 Yani Çürükeis 26.04, 8663 Teodor Vaf- yadis 24, 8664 Tahir Derelizade 20 8663 Ali Rıza Bezirgânoğlu 20, Melr met Turhan 8666 — 285 8667 Mehmet Akar 20, 3668 Hüseyin Derici 20. 8669 Hidayet —Yalova— 50, 8670 Hüseyin uncu 20 ve senelik yökeni 100, 8671 İsmail Hakkı 50 v€ senelik yükeni 300, 8672 Hasan Fotog rafcı 50, 5673 Mustafa —Gönenden— 100, 8674 Ayaköyü adına 20, 8675 Ha cı Hasan 20, 8676 Münür Erzurum” dan 20, 8677 Salâhattin Katma" —Kütahyadan— 30, 8678 Osman Mus tafa Koç 7211, 8690 Közim Arat 25 İbrahim Gebzeli oğlu 30. Kuponlarımızı saklayınız Bunlar size hiç ummadığınız meafaatler temin eder. p 4