6 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

6 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

NABER — Akşam Postası © . Selâminin y eni kitabını Edebiyatçıların mutlaka okuması Fransızların “spöcialit&,, diye bir tabirleri vardır. Meselâ, bir €vde, gayet iyi naneli koruk şer - beti yapılır. Gerçi evin hanımı bü- tün yiyecek ve içecekleri mükem - mel hazırlamaktadır. Amma, bil - hassa naneli koruk şerbetine diye- cek yoktur. Yahut, filânca lokanta, zeytin- yağlı patlıcan dolmasını aefis pi- Şirri. Filânca ecza depbsu, * diğer müstahzaratı arasında - yaseminli! kremi fevkalâde hazırlar. İlk. Bunlar hep bir “spöcialite,, dir. * » » Muharrirlerin de bu nevi, ken- dilerins has birinci derecede mu - vaffak oldukları işler vardır. Me- seli, Nazım Hikmet, nesirden zi - Yade nazımda, hattâ, serbest mıs- ta tarzında muvaffak oluyor. Fa- zıl Ahmedin imzası ciddi yazıla - tın üzerinde değil de, mizahta ca- zik... Pı meyanda olmak üzer-. mi İzzet de, bir “tiyatro spâci tösi,; göze çarpıyor. Daha mek - tepten yeni çıkmış, bıyıklaı he - müz terlemiş, on sekiz yaşında bir Şocukken, adapte ettiği “Üçüz - er,, i, bütün şehir, o zevk içinde seyretti, durdu. Ondan sonra da, Selâmi ile! matbaalarda bu kadar beraber ça- İrştrk; dikkat ederim, eline ne za « man bir gazete, bir mecmua geç - se, derhal, tiyatrolara taallük e- den kısmını açar, ilkönce o tarafı o. Vur, eser MYNET Abdülhamit verese- ! Sinin davası gene reddedildi Türk . Yunan muhtelit hakemi! mahkemesi geri kalan altı dava hakkında da ikinci defe olarak Ted kararı vermiştir. Abdülhamit veresesinin iki da- Yası da bunlar arasındadır. Yal- mız İzmirde Kredi Lyone banka- tındaki mevduatı zaptedilen E. Vadotopolo'nun davası hakkında Paraların müddeiye verilmesine rar verilmiştir. Mahkeme reisi Boeg memleke- tine dönmüştür. Mahkeme bir- kaç ay içinde bütün evrak ve dos Yalarını “Hazinei evrak, a devre- decektir. .—0— Adana ve Konya telefon şebekesine bağlanıyor Bayındırlık Bakanlığ. yeniden bazı şehirlerimizin şehir arası ve dolayısiyle arsıulusal telefon şe - ekesine bağlanmaları için tetki. * yapmaktadır. Bu arada Ada ha, Konya ve bazı doğu şehirleri- Din de telefon şebekesine bağlan- ması kararlaşmış bulunmaktadır. —— Yalova Ziraat memurluğu hakkında bir iddia Yalovada Ibrahim namında bi- ti, İstanbul vilâyeti mülkiye mü - «iliğine ve maliye baş müfet - tisliğine müracaatla sekiz seneden Sri ektirmekte olduğu Yalovada ! emlâki milliyeye ait arazide bi- DA ve arazi kanunlarına istinat e- erek yaptırmış olduğu binaların Yekeldığını ve ektirmiş olduğu &- inlerin imha edildiğinden şikâ | lâzım... Evinde, bunların dosyaları top- lanmıştır. Eskiden ve veni oyna nan piyesleri, diyebilirim ki, mamiyle bilir. * » İşte bu anlattığım Selâmi İzzet, tiyatro hakkında bir kitab yazmış- tır. İsmi “Tiyatro san'ati, dir. Burada, tiyatro hakkındaki telâk- kileri söyledikten sonra, “Cürum ve Ceza” , “Madam San -Jen,,, “Hamlet,, , “İnsanlık komedisi” “Müfettiş,, , “Unutulan adam,, , “Yarasa,, hakkındaki görüşlerini anlatıyor. Genç muharrirler - diğer san'at- kârlar gibi - kendilerinden evvel - kileri inkâr ederler. o Bu, umumi kaidedir. & Fakat, Selâmiden bir hayli genç bir muharrir arkadaşı- mız şöyle söylemiş: — “Tiyatro San'ati,, ni bir 80 - lukta okudum. Ve bitince “Ah, ne için bitti?.. Keşke dcvam diye acındım. Bu, samimi bir düşüncedir. * * . Sahne, edebiyatm eheminiyetli bir şubesi, o “Tiyatro San'ati,, de Türkçemizde tamaşa hakkında vukuf ve ehliyetle yazılmış biri - cik eseri olduğuna göre, bu kitabı alıp okumayan edebiyat münte - sipleri, bilgi hamulelerinde dol - durulmaz bir noksan kaldığına e- min olsunlar: —. p “dva-mMa> Makasdan geçemeyince Sirkeci - Edirnekapı hattında işliyen 40 numaralı tramvay ara- bası dün Sirkecideki (o makastan geçememiş, geriye doğ'u manevra yaptığı sırada arkada duran 322 numaralı otobüse çarpmış, tampo nunu kırmıştır. Sarası tutmuş Kalyoncuda oturan seyyar yöm- lekçi Karabet Hamalbap cadde - sinden geçrken sar'ası tutmuş, fe nalaşmış, hastaneye kaidırılmış tır. Namaz kılarken Kırklarelinde inhisa- memuru! Hikmet dün Yenicamide nama: kılarken yanına koymuş olduğu a- yakkaplarını sabıkalılardan Sulu! Ziya çalmış, kaçarken yakalan mıştır. Kavun çalınırmı? Sabıkalılardan Alâettin dün gece Kumkapıda manav Mehme- din dükkânından bir Kavun çal miş, yakalanmıştır. Halât takıldı Sirkeci rıhtımında demirli bu- lunan Konya vapurundan yük çı- karan Nuri mavnasının kenarın- dan geçerken ayağına balat takıl mış, anbara düşerek yaralanmış- tır. Düştü Azapkapıda dökmec! o çırağ. Hasan dükkânm üç metre yüksek liğindeki bir yerine tahfa yerle tirirken düşmüş, yaralamıştır. yet etmiştir. Bu zat mal müdürü ve ziraat memuru hakkında kanu- ni takibat istemekte ve 22 bin kü- sür lira zarar ve ziyana uğradığı nı iddia etmektedir. ül İnhisarlar direktörü Anadolu şubelerini teftişe çıkıyor Avrupa etüt gezisinden yeni dönen tekitler (inhisarlar) genel direktörü Mithat Yenel bugünle. de bir memleket gezisine çıkacak- tır. Bu gezi İzmirden başlıyarak batı ve orta Anadolu bölgelerinde yapılacaktır. Öğrendiğimize göre Mithat Yenel evvelâ arsrulusal Izmi; pa- nayırındaki tekitler (© pavyonunu gözden geçirecek ve bundan son- ra İzmirde tekitleri alâkadar e - den işler üzerinde incelemeler ya : pacaktır. Bu arada genel direk - tör İzmirden $ İrk üzüm ve in- cir alımı ve tütün mübayaatı iş- leriyle alâkadar olacaktrı. Mithat Yenel bundan sonra İzmir civarın- daki tekitlere âit Çamaltı tuzla- sına giderek orada dün de yazdı- ğımız gibi yeni yapılmakta olan tuz tesisatını ve diğer tesisatı göz- den geçirecektir. Bundan #onra gezisine devam edecek clan genel direktör Koghisara giderek Koç- hisar tuzlasını görcektir. Genel direktörün buradan sonra civarda tütün durümu üzerinde inceleme- ler yaparak Ankara © ve Samsun yoluyla İstanbula dönmesi muh - temeldir. mia 202 Cumartesi günleri gizlice çalışan fabrikalar Bazı hususi müessese ve ima- lâthanelerde cümartesi © günleri öğleden sonra gizli, gizli çalışıl- dığı uraya (belediyeye) ve vilâ-! yete haber verilmiştir. Bir iki yer cezalandırılmıştır. Kaşmakam - lıklara da yeni bir yayım gönde- rilerek bu hususa çok dikkat edil- mesi bildirilmiştir. Kapalıçarşı şimdilik tamir edilemiyor Kapalı çarşının tamıri lâzım geldiği yıllardanberi ileri sürül - mekte, fakat bu iş tahsisatsızlık yüzünden geri kalmaktadır. Ta - mir işi yeniden birkaç sene geri atılmıştır. İstanbulun imar plânı! yapılmadan çarşının tamiri doğrul görülmemiştir. (o Çarşımn hangi kısmının kalacağı, hangi kısmınıa yıkılacağı plân yapılırken tespit edilecek, bundan sonra kalan kı- sım tamir olunacaktır. İYurdun her tarafına elektrik verilecek ' ilk büyük elektirik santralı Zonguidakta kurulacak Hükümetimiz geçen yıldanbe- ri yurdun elektrikleştirilt resi işins büyük bir önem vermekidir. E- konomi bakanlığında bu iş için ye ni teşkil edilmiş olan şube bilhas- sa büyük bir faaliyet şöstermek- tedir. Ekonomi bakanımız Celâl Bayar ve beraberindekf heyetin Sovyet Rusyada yaptıkları evitle- rin başında bilhassa elektrikleştir me merkezleri gelmekteydi. Bakanlıkça hazırlanmış olan proje hakkında öğrendiklerimize göre, en büyük elektrik merkezi Zonguldakta kurulacaktır. Bu santral vasıtasiyle Filyesa Türki- yenin ilk elektrikli treni işletile - den itirazlar çoğalıyor Bina yazımı Fatih, Eminönü, Sarıyer, Beşiktaş kaymakamlık - larında bitirilmiştir. Fakat yeni yazım, daha ilk tatbik edildiği sr- ralarda büyük güçlükler doğmuş - tur. Bir kısım bina sahipleri, ye - ni verginin kendilerine (o kat'iyet kespetmeden bildirildiğini öne sür müşler ve şikâyette bulunmuşlar- dır. Kanuna göre, binalara konu- lan vergilerin mülk sahibine imza ettirilmesi lâzım gelmektedir. Bundan başka, bina tahriri için çalışan komisyonların koyduğu kıymetler itirazı celbediyor. Se - nelerce önce 30 lira getiren ve bu gün kıymetini kaybedeı evlere, yazımdan önceki bina vergisine nazaran fazla ve nisbetsiz vergi konulması da hemen her mükelle- fin itirazını mucip olmaktadır, İ- tirazları tetkik komisyonları bin- lerce itirazı gözden geçirmek tedir. Yeni konulan vergi hakkında kendilerine tebligat yapılmadan ihbarname alanların #'kâyetleri, günden güne çoğalmaktadır. Bu şikâyetler etrafında maliye! bakanı Fuat Ağralı da alâkadar olmuş, yeni kararlar alınması için incelemeler yapmıştır. cek ve bütün bu bölge ile Ank raya kadar tenvirat için elet burada getirilecektir. Bundan başka biri İznik ve di- ğeri de Manyas göllerinde bu göl- lerin sularının aktarmasmdan is - tifade edilerek elektrik istihsal e - dilecek, iki büyük santral kuru - lacaktır. Bu santrallarle İzmit, Bursa, Bandırma ve günden şüne büyüyen bir endüstri merkezi clan İstanbulun elektrik ihtiyaçları te- min olunacaktır. Cenubi Anadollda da akar su- lardan istifade edilerek kurula . cak elektrik merkezleri için etüt « ler yapılmaktadır. Bina vergilerin-! Buğaziçini kaplıyan Mazot davası Sokoni vagom gaz kumpanyar: na sit mazot yüklü bir dubar“, Ortaköy önlerinde batarak 87 ton mazotun denize döküldüğ bu yüzden sahillerin ve ceniz"'eki taşıma vasıtalarmın kirlendiğini, Şirketi Hayriye ile Akayın kum- panyayı protesto ederek tazmınat istediklerini yazmıştık, Kumpanya, şilebi çeken ii - man ve rıhtım idaresine ait ro - morkör kaptanmın mesul oldu - ğunu ileri sürmüş, idareye pro testo çekerek 30.000 lira zarar vessx ziyan istemiştir. Liman ve rıhtım idaresi şilebin kiracısı olan kumpanya nın bu protestosunu Yarit görme - mekte, hâdisenin şilebe 60 tondan fazla mazot konulmasından ileri geldiğini söylemektedir. Kumpan. ya, ikinci ticaret (o mahkemesins başvurmuş, deniz kazalarında mü. tat olduğu üzere vaziyetin şahit dinlenerek tayin ve tespit edil sini istemiş, bu istek yerine geti- rilerek şahit dinlenmiştir. Bundan başka kazanm nasıl” olduğu da birer raporla tespit edilmiştir ise, Aradan bukadar gün veçtiği he de, limanımızdan mazotlar açık denizlere çekilmemiştir. narlarda olduğu gibi, buğazır or talarında da bazan kesif bazan in- ce neft tabakalarına zaslanmak- tadır. ŞEHRİN DERDLERİ Buğaziçinde pahalılık İki gün evvel bir arkadaşım anlattı. Ve ben kendisine hak verdim. Eminim ki siz de aşağıdaki yazıyı okudu” Zunuz zaman kendisine hak verezeksin — Her sene ortaya bir lâf atılır. “Boğaziçi ölüyor! Dünyanın en güzel yerleri pek yakında bomboş kala- cak!,, diye feryat edilir. Buna sebep olarak da yalnız Şirketihayriyenin tatbik ettiği yüksek tarifeler göste. rilir, Şüphe yok ki boğazların bu hale gelmesinin bir se bebi de budur, Fakat başka sebepleri de var. İşte bun- lardan biri: pe | Geçen hafta pazar günü hava alalım diye bir kaç kişi Anadoluhisarına gittik, Orada bir kahveye giltik. kaç kırık iskemle ile masadan başka bir şey yoktu. Bir kaç dakika oturduk. Çay ismini verdiği yarı acı bir su. yu içtik. Neticede kahveci bizden beher çay için onar kuruş aldı. Bu kadar berbat bir kahvede bız kadar ber- bat bir çayiçin on kuruş alınırsa elbette kimse Boğazi çi semtine uğramaz. Boğazların yeniden rağbet kazanmasını isterken bu noktalara da dikkat etmek lâzımdır... Bir Yurttaş | Türk tarihi koltuklarını kabartacak büyüklüklerle dolu! Onu öğrenmelisin...