9 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

9 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Bir görüş Beyoğlu bedava li tarafında se yoktur! Eğer orada oturanların hepsini zengin sanıyorsak «ldanıyoruz! Mekteplerin açılmasına daha ancak on, on beş gin kaldı, Bu arada mev - cut mekteplerin müracaat eden tale - beyi alamıyacakları anlaşıldığından şehrin muhtelif yerlerinde (yeniden birkaç orta okul açılması kararlaş - tırıldı. Dikkat ettim, açılması mevzuubahs mektepler arasında Beyoğlu tarafım - da bir liseden hiç bahsedilmiyor. İs - tanbulun bu büyük parçasında para * sız bir lise olmaması hakikaten şaşı - lacak bir iştir, İstanbul tarafında İs- tanbul Erkek, Vefa, Pertevniyal, İs - tanbul kız İlsesi gibi dört tane tam devreli parasız lise olduğu Ortaköy - deki Kabataş lisesinden omaada bir tek parasız lise goktur. Ve bu tarafta” ki Işık, Şişli Terakki, Boğaziçi, Ga - Tatasaray ve bir sürü Fransız, Alman İngiliz mekteplerinin hepsi yüksek üc. ret alan milesseselerdir. Halbuki Şişli, Kurtuluş, Harbiye, Taksim ve gene bu civarda oturan ve liseye devam e - den yüzlerce talebe vardır. Bunların zengin olmıyanlarından bir çoğu ci - varlarında parasız bir lise olmadığın- dan ya liseye devam edemiyorlar, ya” hut ta kışın Allahın yağmurunda ça- murunda bin bir sıkmtıya (katlanıp ta İstanbul tarafındaki liselere gidi- yorlar. Tabii bunun için de tramvaya bini - yorlar. Tramvay Şirketi 14 yaşından daha büyük olan talebelere ucuz bilet İçin paso vermemektedir. Halbuki li- Haseki de Dün semt on beş buçukta Ortaköyde bir yangın olmuş, on ev tamamen yan. rnaştur Yangı oitaköyde Cavitağa mahal lesinde tavukçu Remzi sokağında sey. yar kömürcü Alekonun © yer odasında yaltığı Meryem ana kandilinin parlama sından çıkmıştır. İtfaiye yangm yerine vaktinde gelmiş, fakat bu civarda ter- | kos tesisatı olmadığından başka . yer. | den sw aramak mecburiyetinde kalım- miştir. Değizden su almarak yangının söndürülmesine çalışılmışsa da şiddetli bir rüzgâr estiğinden yangının önü an- Sak iki saat sonra almabilmiştir. İki #aat zarfında on ev yanmıştır, Yanan | evler arasmda dokumacı Ayşe, kömürcü Aleko, Kuruçeşme nakliyat şirketinde müstahdem Şahabettin, polis © Kâzım, Şahabettinin annesinin evi, Hacıbaba, mi Hafız ve Ahmedin evleri var- ir. Yangından açıkta kalanlar otuz ki şi kadardır. Bunlardan akrabaları ve sığınacak yerleri olmıyanlar Ortaköy Otuz dokuzuncu ilk mektebe yerleştiril. mişlerdir. Yangında yaralanan yok. | tür. Yalnız Alekonun ahırda unutulan Dün Haseki hastahanesi de bir teh-- like atlatmıştır. Gece dokuzda itfaiyeye Hasakide yangın olduğu haber veril Miş, İstanbul grupu hemen hastahane- Ye gitmiştir. Yangın hastahanenin bah- $esindeki samanlıktan çıkmıştır. İtfa- Balıkçı Ibrahim öldü Balıkçı İbrahim isminde birisi - nin birkaç gün evvel yıkanmak ü- Zere sahilden denize atladığını ve sivri bir taşa çarparak ya- Falandığını yazmıştık. Cerrahpaşa ” ne kaldırılan İbrahim i- Yileşememiş ölmüştür. Dünkü yangınlar Ortaköyde yanan on eve dair tafsilât (- sınıflarına devam eden bütün ta - lebe 14 yaşından daha büyük oldu - ğundan talebe bundan katiyyen is - tifade edemiyor, Bundan başka kışın, sabah erkenden İstanbula inen bil - hassa ikinci mevki otramvayların ne derece kalabalık olduğu gözönüne alı” nacak olursa, çocukların hergün boş bir tramvay bulup bin bir sıkıntı içe - risinde bir saat seyahat etmelerinin ne derece müşkül olduğu kendiliğin - den anlaşılır. Hele kız talebenin çektiği müşkü - lât iki misli fazladır. Bu işin şimdiye kadar ihmal edil - mesi şaşılacak bir şeydir. Beyoğlu ya- kasında oturan herkesin zengin oldu” ğu ve paralı mekteplere gidebilecek - leri zannediliyorsa (o çok hata edili - yor, Bütün bu karışıklıklara cevap veril. mek için Kültür Bakanlığının bu sene başında Beyoğlu tarafımda omuhtelit ve resmi bir lise açmasını bekliyoruz. Eğer Bakanlığın bu iş için şimdilik parası yoksa bu civarda oturan fakir talebeyi tesbit etmeli ve bunları pa - ralı hususi liselere taksim etmelidir. Bu gibi otuz kırk talebeyi (yüzlerce bol paralı talebesi arasına nehari ol - mak şartiyle parasız kabul etmiyecek hususi lise yoktur sanırım.Eğer var - sa... hiç olmazsa ismini öğrenmiş oluruz! Murat SERTOĞLU kaza atlattı iye ahşap olan samanlığın tamamen tu- tuşmadan söndürmesi için süratle ter- tibat almış, içerideki bir kısım saman- lar yandığı halde söndürmüştür Yangı- | sm samanlığa atılan cıgaradan çıktığı anlaşılmış i Bir amele düştü Şişlide Halâskârgazi (caddesinde ! doktor Hikmetin yaptırdığı binada ça İ ışan Nuri üst kattan düşmüş, o yarala- ! narak hastahaneye kaldırılmıştır . I Arkadaş arasında Fatihte Hafızpaşa caddesinde otu- ran bakkal Galip üç arkadaşile beraber gezerek Eminönüne gelmiştir. Burada İ arkadaşları arasında kavga çıkmış, Ne. İ dim yumrukla Galibin gözüne vurarak yaralamıştır | Çarptı Şişlide Halâskrgazi caddesinde $6- sör Misakın 1872 numaralı otömobili İ Bilezikçi sokağında oturan Artine çar- kaldırılmıştır HABER — Akşam Postası Mühendis mektebi genişletiliyor Nafıa Fen Mektebi, binasını bu mektebe bırakacak Nafıa Fen mektebi şimdi bulun- duğu Gümüşsuyundaki Mühendis mektebi yanmdaki binadan ya - kında taşmmağa başlıyacaktır. Nafıa Fen mektebi için Bebekte bir bina bulunmuştur. Mektebin şimdi işgal ettiği kısma Mühendis mektebinin yeni ihdas edilen şu- beleri yerleştirilecektir. Mühendis mektebinin genişle - tlmesi için Bayındırlık Bakanlığı tarafından tasdik edilen şekil mu cibince mektebe yeniden lüzumlu görülen ders levazımı sipariş edil- miştir. Bilhassa mektep kütüpha- nesinin böyle bir ilim müessesesi” ne kâfi olmadığı nazarı dikkate alınmış ve bu kütüphanenin zen - ginleştirilmesi için tedbirler alın- mıştır. Kütüphane için yeniden kitaplar sipariş olunmuştur. Bir müddettenberi Mühendis mektebinde yapılmakta olan ta * dilât ve inşaat Nafıa Fen mektebi binayı boşaltır boşaltmaz Mühen- dis mektebin'n buraya ye-leşme- si için bu kısımda da yapr lacaktır. Şimdiye kadar Mühen - dis mektebi hamamının bulundu- ğu yere mektebin laboratuvarları yerlestirilmektedir. Posta genel direktörü Bir müddettenberi şehrimizde devri işiyle uğraşan Posta, telgraf ve telefon genel direktörü Nazif bu hafta içinde Ankaraya döne - cektir. Nazif şehrimizde bulundu- ğu müddet zarfmda aynı zaman- da posta ve telgraf işlerinde ısla - hat ve sürat temini işleriyle de uğ- raşmıştır. ——— Yaş mahsullerimizin Avrupaya ihracına başlanıyor Yaş ürünlerimizin (mahsâlleri- mizin) Romanya yolu ile orta Av- rüpa ve diğer Avrupa memleket - lerine çıkarılması işine yakında başlanacaktır. Ekonomi Bakanlığı bu hatta İstanbul ve İzmirden Köstenceye kadar olan mesafede kendi vapurlarımızla yaş meyve ve sebzelerimizin naklini tetkik etmektedir. Anlaşma mucibince şimdilik yaş ürünlerimizi (mah * süllerimizi) Romanya vanurları götürecektir. Fakat Türk vapurla: rmın bu nakliyatı yapması imkâ- nı bulunursa bu şekil tercih edile" bulunan ve Telefon Sosyetesinin | şikâyetleri haklı.. Bu sebeple yeni liman tarife- sinde ücretler değiştiriliyor Yeni liman tarifevinin bugün l lerde şehrimize gelmesi bekleni - yor. Bu altı aylık tarifenin eylül | başından itibaren başlaması lâ - zrmgeldiğinden bakanl'ktan gelir gelmez derhal tatbike geçilecek - tir. Öğrendiğimize göre yeni liman tarifesinde ücretler indirilmiş de- ğildir. Yalnız tarifede liman ame- lesinin vaziyetleri ve çok az para aldıkları nazarı dikkate alınarak daha fazla para almaları için tüc- carları ve halkı zarara sokmıya - cak şekilde, aynı ücretler esas tu - tularak, yeni formüller bulunmuş" tur. Bu suretle liman amelesinin alâkadar makamlarca da haklı görülen şikâyetlerinin önüne ge - çilmiş olacaktır. Diğer yandan hiçbir işe yara » Yüksek Mühen- dis Mektebi mezunları Yüksek mühendis mektebi ilk der “ re mezuniyet imtihanları, İnkılâp dersleri imtihanı dolayısiyle, ancak ağustos nihayetinde neticelenmiştir. Mühendis mektebi bu sene “yol ve de- miryolu,, “sü işleri ve Jimanlar, besinden mezun vercektir. Mehmet Alli'nindir. Pencere açarken sinde oturan marangoz İbrahim Etemin annesi 42 yaşında Asiye sofanın pence- resini açarken düşmüş, yaralanmıştır. Kavga ettiler Mecidiye köyünde oturan kundura- cı Mehmet Ali ile makinist Nadim Bü- yükdere caddesinde kavga etişler, bir. birlerini bıçakla yaralamışlardır Rakı içerlerken Şehremininde Yeniçeşme sokağın- da oturan Mehmetle ardakaşı Salt Top- kapı dışında Halidin gazinosunda rakı içerlerken Mehmedin elinde — bulunan çakı Saidin sağ eline saplanmıştır. Tah- kikat yapılıyor. Demirle yaralandı Sultanahmet parkı karşısmda Boz- kurt kokantasmda bulaşıkçı Alişan ie pişirici Fahri kavga etmişler, Fabri de- mirle Alişan: başımdan yaralamıştır cektir, Koyduğumuz resimler bü sene “yol ve demiryol şubesi, birincisi Ziyaeddin, “su işleri ve Jimanları şube- si,, birincisi Cemal, inşaat ve şehircilile şubesi birincisi Genç mühendisleri tahsil hayatlarmdaki muvaf - fakıyetlerinden dolayı tebrik eder, hayatta da muvaf” fak ve yurda faydalı olmalarını dileriz. madıkları ve iş yapamıyacak hal- de oldukları halde diğer yükleme ve boşaltma ame'esinin çalışan | sırtından geçincrek para almaları yüzünden çalışan amelenin hakkı- nı yiyen amele tasfiyeye tâbi tu » tulacaktır. vaziyetlerinin düzelmesi için kem dileri istemişlerdir. Liman amelesi bunu Halide Edip gitti Bir ay evvel Paristen İstanbula gelen Halide Edip dün akşamki trenle Pariste bulunan eşi Adna * nm yanma gitmiştir. Halide Edip garda akrabaları tarafından uğut lanmıştır. V oçlame tr Yüksek mühendis mektebi 935 senesi mezunları bu seneki seyahatlerinde Kamutayı gezdikten sonra Kamutay o binası önünde “inşaat ve şehircilik, şubesinden mezun vermiştir. Ge- lecek sene elektrik ve üç sene sonra da posta telgraf şu Mehmet Ali ŞEHRİN DERDLERİ Süt diye içtiklerimiz “İstanbul Belediyesi Mecmuası san 802 sayısından İ alıyoruz: “Şehrin organize ettiği himaye ve kontrol hıfzıssıh- hası, süt işindeki İsteklerine cevap verecek vaziyetten çok uzaktır. 1 — Süt hayvanları bakımsızdır, fena ve pis ahırlar da, fena gıdalarla beslenmektedir. İçlerinden bir kıs - minm insanlara geçen hastalıklarla hasta bulunmdık- larına emin olmak mümkün değildir, 2 — Mandıralarda süt sağan ve sütle alâkadar im sanlar sıhhi ve tıbbi mürakabeye tâbi değillerdir; yap- tıkları işin ehemmiyetinden tamamiyle habersiz olan bu insanlar arasında hasta veya portör bulunmadığına 4 İnanılmaz. 3 — Sağılma işi fena şartlar sıhhi tedbirlerin hiç biri alınmadan yapılmaktadır. 4 — Süt sağlan ve nakledilen Kaplar çok pistir. Sü- tün sağılma, nakil, ve dağılması esnasında her türlü te- ultında ve buna alt levvüsü her an için mümkündür, dan ibarettir. 5 — Süt gerek müstahsilde ve gerekse daha fazla olmak üzere satıcının elinde her vakit ve her türlü hi- lekârlığa maruz bulunmaktadır. emrivakidir Bu işleri kontrol ve himaye ederek hile « kârlığa mâni olacak ciddi bir teskilât yoktur. 6 — Sütlerimiz ekserisi hiç olmazsa yarı yarıya su- Bu, bugün için bir Bunlara bir şey ilâve etmeğe lüzum gürmüyoruz! N